web analytics
קטגוריות
קומיקס

סיפורי קומיקס לחג החנוכה

לכבוד חג החנוכה :סקירה על סיפורי הקומיקס על מרד החשמונאים וסיפורי קומיקס שבהם גיבורי על משתתפים בטקסי החנוכה ומספרים את סיפור החג.

איור חנוכה של הקומיקסאי גיורא רוטמן ב"הארץ שלנו " אוקטובר 1973 ממלחמת יום כיפור.

( מאמר זה שנכתב בעזרתה של הקומיקסאית רחל אכונוב שהוכן במקור עבור כתב העת "בועה " בעריכת ניסים חזקיהו אבל למרבית הצער בגלל בעיות כספיות לא ברור עם הגיליון שעבורו הוכן כבר יצא לאור )
לרגל חג החנוכה להלן סקירה על סיפורי הקומיקס העוסק בנושא החג .
ישנה כמות אדירה כמעט אין סופית של סיפורי קומיקס שעוסקים בדרך זאת או אחרת בחג המולד הנוצרי ,אך לעומת זאת
בעברית וגם בשפות אחרות ישנם רק מעט מאוד סיפורי קומיקס העוסקים בסיפור חנוכה ,כמו שיש באופן יחסי רק מעט סיפורי קומיקס היסטוריים בכלל , להלן סקירה שלהם :

צייר הקומיקס שהתמחה בסיפורי הרפתקאות אשר דיקשטיין יצר סיפור מצוייר של שני עמודים על אירועי חג החנוכה בימי החשמונאים שצורף לתקליט שירי חנוכה של יפה ירקוני.  בגלל קוצר הסיפור אין לראות בו יותר מתיאור סכמתי של אירועי המרד .

סיפור חנוכה מקביל הפעם של עמוד אחד על אירועי חג החנוכה וסיפור החשמונאים יצר אמן הרפתקאות אחר גיורא רוטמן במעריב לילדים 25.11.1983 .

יש  להצטער ששני אמנים אלה לא יצרו סיפורים מורחבים יותר על סיפור חג החנוכה או אף עיבדו סיפור חנוכה ידוע כמו "אחי גיבורי התהילה " לקומיקס.
החמצה נוספת כואבת עוד יותר של סיפור החנוכה בקומיקס הייתה עם אורי פינק הקומיקסאי הישראלי המפורסם ביותר כיום שהתפרסם הודות לסדרת "זבנג " שלו.

בשנות התשעים יצר פינק את סידרת " בעיקבות סוד החגים" סדרת ספרים מצוינת על חגי ישראל שבה שולבו ביחד סיפור קומיקס על נושא סיפור החג במשולב עם הסברים על החג מאת מומחים שונים לסדרת הקומיקס שלו זבנג הסדרה כלל הסיפורי קומיקס על נושאי פורים וחנוכה. כהמשך ההגיוני בסדרה זאת אמור היה להיות ספר שלישי שיעסוק באירועי חג החנוכה ומרד החשמונאים אך בין פינק ושותפיו נוצרו חילוקי דעות בשאלה אם להכניס את סיפור "חנה ושבעת בניה"
על  אם ובניה המתאבדים ובלבד שלא יקריבו קורבנות לאלים  זרים , לקומיקס או לא וכיצד יש לעשות זאת. פינק חש שזהו סיפור רציני מידי לסיפורים הקלילים שאותם העדיף לכתוב ולצייר, הוא העדיף לצייר את סיפור בצורה סרקסטית הומוריסטית ולכך התנגדו שותפיו הדתיים בתוקף.

חילוקי דעות אלו מנעו את הופעת הסיפור והסדרה היגיעה לסיומה וחבל מאוד.היא היגישה סיפורי קומיקס מבדחים על נושאים תנכיים שמהם גם ילדים ששנאו תנ"ך והיסטוריה יהודית יכלו ליהנות.

סיפורים אחרים על מרד החשמונאים פורסמו בעיתוני הילדים של שנות השבעים והשמונים.
השבועון " דבר לילדים " פירסם ב-1972 סיפור בשם "גיבורי מרד החשמונאים" שאותו כתב וצייר יקי קאופמן ועסק בעלילותיהם של שני נערים אמיצים ממודיעין שעוזרים ליהודה המכבי לכבוש את ירושלים.

קטעים ממנו קיראו כאן .

גם סיפור זה לא זכה לפופולריות כלשהי שכן לא היה לו כל המשך או סיפור נוסף מסוגו ב"דבר לילדים " וקאופמן עבר לצייר את עלילותיה של דמות היסטורית או יותר נכון פריהיסטורית אחרת -," דומבי האדם הקדמון " שזכה להצלחה גדולה לעין ערוך מאשר גיבוריו החשמונאים.

צייר הקומיקס החרדי "רחמים " פירסם במגזין הילדים זרקור בכרך עשרים סיפור קומיקס בהמשכים בשם שם מול יפת  ( זרקור כרך 20 חוב' 778-820 ) על מרד היהודים ביוונים בימי מתתיהו ועל נערים שנאבקים בצורר הסורי ובמתייוונים היהודים המנוולים , נערים הנראים כמו תלמידי ישיבה חרדיים מודרניים.

אמן הקומיקס הפורה ביותר שעסק בסיפור חנוכה היה אמן הקומיקס הדתי שי צ'רקה . צ'רקה שהושפע מאוד מסידרת הקומיקס הצרפתית ההומוריסטית "אסטריקס" על ימי יוליוס קיסר מרבה לפרסם קומיקסים הומוריסטיים משלו על תקופות קדומות בתולדות ישראל. במגזין לילדים דתיים "אותיות " פירסם סידרה על הרפתקאותיו הפנטסטיות של האמורא הקדום והגוזמאי רבא בר בר חנא , אך הוא התפרסם במיוחד קומיקס המציג את המשנה בצורת סיפורים מבדחים על עלילותיו של בבא היהודי הקדמון הקטן והלא יוצלח מתקופת המשנה ,שמדי פעם מוצא את עצמו גם בתקופת החשמונאים .

צ'רקה יצר בכתב העת "אותיות" בשנת 1987 סיפור בשם "יוני המכבי הקטן " על עלילות נער במודיעין שמסוגל לדבר עם בעלי חיים ועוזר למכבים במרד נגד החשמונאים כאשר בקרב בית חורון הוא שולח צבא עכברים שמבהיל את פילי היוונים ומביא לתבוסתם.

יוני המכבי הקטן בסיפור מאת שי צ'רקה.

לסיפור זה כתב צ'רקה וצייר סיפור המשך "יוני וכד השמן " ב-1988 שבו יוני עוזר לטהר את בית המקדש מהחיילים היווניים בעזרת בעלי חיים שונים כמו עטלפים ולבסוף מוצא בו את כד השמן היחיד ששרד בו.
בנוסף לכך צ'רקה פירסם ב-1996 גם את "מבית לבית ":קומיקס היסטורי שתאר בצורה הומוריסטית את תולדות עם ישראל מאז ימי חורבן בית ראשון וכלה בחורבן בית שני וכלל פרקים על מרד החשמונאים ועל יורשיהם מנקודת מבט מסורתית.


בנוסף לאלה אפשר להזכיר סיפורים מאוירים שבעצם היו קומיקס גבוליים על ימי החשמונאים שהופיעו בעברית בשנות ה-80 בסדרה של ספרים שהתבססו על סיפורי התנ"ך בשם " התנ"ך שלי בתמונות " שבה סיפורי התנ"ך הוצגו בצורה שגבלה בקומיקס עם תמונה לכל פסוק והיה חסר רק בלון של דיאלוג כדי להפוך את הסיפורים לקומיקסים אמיתיים .בסידרה זאת שיצאה בהוצאת רביבים בעריכת אוריאל אופק ,היו 48 כרכים ( כולל ספרים שהתבססו על הספרים החיצוניים , יהודית ,טוביה) ובהם ארבע הכרכים התבססו על ארבעת ספרי החשמונאים ותיארו למעשה בהמשכים את סיפור מרד המכבים .

סדרה זאת הייתה ללא ספק צעד גדול מאוד לכיוון הקומיקס בהשוואה למהדורות מאוירות קודמות של סיפורי התנ"ך הקודמים שבהם היה דגש גדול יותר על הטקסט לעומת הציורים , ויתכן שהיא מראה את הכיוון לעתיד של הצגת סיפורי תנ"ך לילדים.

גם בחו"ל נעשו מעט מאוד סיפורי קומיקס על חנוכה בניגוד לשפע האדיר שקיים על חג המולד.

הרומן המפורסם ביותר על מרד החשמונאים "אחי גיבורי התהילה " של הווארד פאסט ,עובד לגירסת קומיקס ,זמן קצר לאחר הוצאתו לאור כסיפור בהמשכים של עמוד אחד ב- במגזין בשם World Over : A
Magazine for Jewish Boys and Girls בין יוני 1949 לנובמבר 1950 .

עוד עיבוד לקומיקס של ספר המכבים

גיבורי העל בחג החנוכה

איזכור של עמוד אחדשל חג החנוכה הופיע בסיפור הזה על ליגת הצדק :
 Justice League Of America #188 (March 1981)
Super Friends (#10), in the story "Season of Light"
Written by Sholly Fisch,
the superheroes visit the Wayne Foundation Community Center, where the children are celebrating all of the Winter holidays together. In one panel, Batman helps Moshe to put the candles in the Hanukkah menorah.

חוץ מאלה יש גם כמה מסיפורי קומיקס מודרניים הקשורים בחג החנוכה.

בארה"ב גיבורי העל כולם הם תמיד פעילים מאוד בחג המולד ,רק מעטים ובודדים מהם לעומת זאת פעילים גם בחג החנוכה.אבל אפשר למצוא כמה כאלה.

גלויית ברכה של אמן הקומיקס ג'ק קירבי לחנוכה

למשל קולוסוס בוי הישראלי שחוגג את חג החנוכה בשנת 2981

ב-DC Special Series #21:

אפשר למצוא לפחות כמה סיפורי חנוכה בחברת הקומיקס מארוול.

גירסת קומיקס ידועה יותר לסיפור החנוכה הופיעה בהוצאת מארוול  ב Marvel Holiday Special_ Jan. 1993 בסיפור בשם "היסטוריה רויזיוניסטית" כיכב גיבור העל היהודי "דוק סמסון " שהופיע לפני ילדי בית ספר יהודי וסיפר להם את סיפור חנוכה וכדי שאלה לא ימצאו את הסיפור משעמם הוא משלב בתוכו דמויות של גיבורי על מודרניים כמו וולברין , האלק הענק הירוק ואפילו של  האליל אלביס פרסלי ….סיפור שנשמע כריאליסטי למדי .

'Unto Others' " Marvel Holiday Special (2nd story) (NY : Marvel, 1996).

חברת האקס מאן היהודייה קיטי פרייד מנחמת נערה שחורה שהכנסיה שלה נשרפה בידי מצית גזען .היא משווה את ההרס הגזעני להשחתה של בית המקדש בידי המלך אנטיוכוס והסורים. קיטי מסבירה ששתי הפעולות היו שגויות מאחר שכל הבני האדם שווים גם המוטאנטים.


יש גם שני סיפורים מסוג זה אצל החברה השניה די סי.

The Vessel" DCU Holiday Bash #1 (5th story) (NY : DC, 1997)
מאת מיכאל ג'ון פרידמן .

גיבור העל Green Lantern (המנורה הירוקה) קייל אמנם אינו יהודי אבל הוא יוצא עם ידידים לתפילת החנוכה "כי זה נשמע מבדר" .במהלך התפילה הרבי בקה ( אישה ,כנראה המדובר בקהילה רפורמית סופר ליברלית )מסבירה מדוע חוגגים את חג החנוכה . אבל כאשר ההמנורה הירוקה וידידיו מגיעים לבית הכנסת מתברר שבוצעה שם פריצה ושהמנורה "של האש הנצחי" ( שעשויה זהב) נגנבה . קייל הופך לגיבור העל ויוצא בעקבות הונדלים הגזעניים אבל מתברר שטבעת הכוח שלו איבדה את האנרגיה שלה דווקא כשהוא צריך אותה מאחר ששכח להטעינה ( בעיה המוכרת לכל משתמשי הפלפונים והסלקומים ) . אך נס לפתע פתאום הטבעת מקבלת את כוחה בחזרה מספיק זמן עבור המנורה הירוקה כדי להביס את הונדאלים . בדיוק כפי שמצוין בסיפור כמו שהיה אז לפני 2200 שנה כשנמצא כד עם מספיק שמן בבית המקדש לבעור 8 ימים עד שמספיק שמן יועבר לירושלים. .סיבה טובה לרבי בקה היפה לנאום על כך שהתקווה יכולה לשמש כשמן גם כשהשמן אמור להיגמר כבר.

זה בחוברת
DC Universe Holiday Bash #1  מ-1997

The House of Peace" DCU Holiday Bash II (2nd story) (NY : DC, 1998).

גנב מתפרץ לבית הכנסת של העיר גותאם וגונב משם בליל חנוכה את תיבת התרומות,וגורם לרבי להפיל את המצית שעימו אפשר להדליק את המנורה.נראה כאילו הכל אבוד ואי אפשר יהיה להדליק את מנורת החנוכה. אבל קורה נס: בטמן לוכד את הגנב ומחזיר את התיבה וילד בשם דני מוצא דרך להדליק את המנורה לפני השחר.

סיפור נוסף מסוג זה היה על גיבור הקומיקס היהודי RAGMAN  בחוברת מיוחדת של סיפורי חג ל-2010 .

DC Universe Holiday Special ’09 (2010)

.

רוב הסיפורים היו על גיבורי על וחג המולד

אבל היה גם סיפור אחד מיוחד שהוקדש לסיפור חג החנוכה:

\ויש גם סיפור באטמאן על חנוכה המבוסס על סדרת טלךווזיה מצויירת :

Batman: The Brave and the Bold #14 – Small Miracles!

חוברת של סיפורי חג המולד של האקס מאן מ-2018 כללה גם שני סיפורי חג חנוכה על קיטי פרייד ומגנטו היהודים

אך פרט לסיפור אחד או שניים נוספים מסוג זה בכך מסתכמים הופעותיהם של המכבים וחג החנוכה גם בקומיקס בחו"ל .
. אולי ייקח אמן מודרני מהקוראים סקירה זאת את הכפפה ויצור סיפור הרפתקאות מודרני על חנוכה ?

קראו גם :

חנוכה שמח :חג החנוכה בקומיקס האמריקני

איפה כל הקומיקס של חג החנוכה ? 

אחי גיבורי התהילה

שי צ'רקה

יהוה נגד זאוס :תנ"ך ופגאניזם בקומיקס

סופרמן פוגש את שמשון הגיבור "התנ"ך בקומיקס העולמי

הגולם פוגש את משה רבינו :התנ"ך בקומיקס הישראלי

יהודה המכבי כוכב קולנוע

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

9 תגובות על “סיפורי קומיקס לחג החנוכה”

[…] סיפורי קומיקס לחג החנוכה   מאת מספר 666 בדצמבר 7, 2004 בשעה 9:02 pm, קטגוריות: סיפורת היסטורית. תגים: הווארד פאסט, חנוכה, חשמונאים, סיפורת היסטורית, ספרטקוס. 4 תגובות פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק. « ערב אמיר גלבוע כל מה שרצית לדעת על כישוף למתחילים ולא היה לך את מי לשאול » אהבתיאהבת את הרשומה הזו? […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 3 =