web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

עשרת השבטים האבודים: שיחה עם אביגדור שחן מחבר הספר "אל עבר הסמבטיון"

אביגדור שחן חוקר תולדות הביטחון של ישראל מספר כיצד חיפש שנים רבות מחייו את עשרת השבטים האבודים וכי כעת הוא יודע איפה אפשר למצוא אותם.

אביגדור שחן הוא אדם בעל חלום ושליחות. מזה עשרות שנים הוא חולם לגלות את עשרת השבטים האבודים, אלה  שהוגלו מממלכת ישראל בידי צבאות מעצמת העל של המאה השביעית לפני הספירה אשור. והיום לאחר שפתר סופית את הויכוח על "מי נתן את ההוראה " בשלבים השונים של מבצע אנטבה הוא מצא את  עשרת השבטים האבודים , באפגניסטן וביפן וגם במיקומים רחוקים יותר ביבשת אמריקה . והוא גם מצא את מקומו של הנהר המפורסם הסמבטיון שמעברו שוכנים עשרת השבטים אבל את מיקומו הוא נשבע לשמור בסוד עד צאת ספרו הבא ואם זה לא יושלם כי אז ייקח איתו את המיקום לקברו. האם הוא אכן הצליח לפתור את החידה בת 2700 השנה ?

"בימי פקח מלך ישראל בא תגלת פלאסר מלך אשור ויקח את את עיון ואת אבל בית מעכה ואת ינוח ואת קדש ואת חצור ואת הגלעד ואת הגלילה כל ארץ נפתלי ויגלם אשורה ."
( מלכים ב' טו פס' כט)
"בשנה התשיעית להושע לכד מלך אשור את שומרון ויגל את ישראל אשורה ויושב אותם בחלח ובחבור נהר גוזן וערי מדי."
( מלכים ב' פרק יז פס' ה-ו)

נתן העזתי מוליך את עשרת השבטים האבודים מהגלות אל ארץ ישראל.

היו היו שנים עשר שבטי ישראל, צאצאי בניו של  אבינו יעקב שהרכיבו עם אחד עם ישראל . הם היו : ראובן , שימעון ,לוי, יהודה ,דן ,נפתלי , גד , אשר ,יששכר, זבולון , יוסף ובנימין. כל אחד מהם אמור היה להיות בעל נחלה משלו בארץ ישראל. השבט של לוי פוזר בין כולם ושבט יוסף הפך לשני שבטים על שם בני יוסף , אפרים ( החשוב והחזק בכולם ) ומנשה שחולק לשני חלקים משלו.
על פי מקורות אשוריים של המלך תגלת פלאסר השלישי שכבש חלקים מממלכת ישראל בשנים 734-732 לפה"ס בימי מלכות פקח בן רמליהו והיגלה אנשים מהגליל ושל המלך סרגון השני הכובש הסופי של שומרון משמיד שרידי ממלכת ישראל , לפי ההערכות חדשות של הארכיאולוגים המספר סך הכל של המוגלים הוא כארבעים אלף איש ( לפי מקור אשורי הוגלו בהגליה השנייה 27 אלף ו290 איש ) . ולאמיתו של דבר אין זה מספר גדול כל כך שכן לפי ההערכות המעודכנות ביותר לא היה זה יותר מחמישית האוכלוסייה של ממלכת ישראל אז . תגלת פלאסר היגלה כנראה בעיקר כפריים עושי צרות מהגליל ואוכלוסיה של ערים חשובות כמו מגידו וסרגון הגלה בעיקר את האריסטוקרטיה של שומרון. מהחפירות הארכיאולוגיות נראה שכתוצאה אזור הגליל התחתון התרוקן באופן משמעותי מיושביו בסוף המאה השמינית לפה"ס ונשאר שומם כתוצאה במהלך המאה השביעית ואולי אף המאה השישית לפה"ס.
ומה קרה לגולים מישראל ?
לפי המסורת המקראית הובלו הגולים והושבו בחלח ובחבור בנהר גוזן ובערי ארץ מדי. הר חבור נמצא בצפון מסופוטמיה חלח שוכנת מצפון לנינוה ומדי באיראן של היום . הגולים הובאו עם כך בידי האשורים לאזורי עיראק ואיראן של היום ושם יושבו .
אך דומה שאם כי גולים אלה שקעו לכאורה בתהום הנשייה ,נוצרה תקווה שיום יבוא הם יחזרו . כפי שחזרו מאוחר יותר חלק מגולי יהודה שהוגלו לבבל.
מאז היו רבים וטובים שניסו למצוא אותם. וגם מצאו אותם בכל קצוות העולם מאפריקה ועד אמריקה ואוסטרליה

.עשרת השבטים התברר הם לא כל כך קשים למציאה,שבטים רבים ברחבי העולם יוחסו לעשרת השבטים וגם ייחסו את עצמם.

במשך הדורות הופיעו ם כמו אלדד הדני במאה התשיעית לספירה ודוד הראובני במאה ה15 ששניהם טענו שהם נציגי עשרת השבטים "שמעבר לנהר סמבטיון" .כל אחד מהם דיבר על ממלכות אדירות רבות עוצמה שיבואו בעת הצורך לעזרת אחיהם הנרדפים צאצאי שבט יהודה ובנימין ושמעון ולוי המפוזרים בגלות הלא הם היהודים . והיו גם נוסעים יהודים שחיפוש אותם כמו בנימין מטודלה המפורסם מהמאה ה-12 ובנימין השני המפורסם הרבה פחות מהמאה ה- 19וגם גיבורו המפורסם של מנדלי מוכר ספרים "בנימין השלישי" יצא לחפש אותם אבל מעולם לא הצליח לצאת מתחום העיירה ברוסיה.

והם רק מעטים מרבים יהודים ונוצרים שחיפשו אחריהם לאורך השנים.

אביגדור שחן

ובשנים האחרונות יוצא ד"ר  אביגדור שחן בחיפושים אחריהם בתקווה לאחד אותם עם צאצאי שבטי יהודה ובנימין –היהודים . ולאחרונה פירסם ספר מקיף על גילוייו "אל עבר הסמבטיון "ספר שהוא רק הכרך הראשון מפרויקט מקיף של ארבעה כרכים שיספר את ההיסטוריה של שבטי ישראל האבודים ביבשות אסיה ואמריקה ויתאר פרשיות עלומות שונות בתולדות תקופת התנ"ך..וגילוי מקומם של השבטים האבודים ביבשת אסיה הוא רק יריית הפתיחה.
 ד"ר אביגדור שחן הוא מחנך מנהל   האגף לחינוך ולתרבות בדימונה ,היה מנהל בית ספר מקיף איזורי אורט בלוד. ובמשך עשרים שנה היה המפקח על המכללות במשרד החנוך ומזכיר פרס ראש הממשלה ושר החינוך לסופרים עבריים. בנוסף הוא   גם היסטוריון צבאי ידוע וגם חוקר שואה .במוצאו הוא ניצול שואה ששרד את  גטאות טרנסניסטריה  באוקראינה ואת הצעדות הנוראיות שערכו שותפיהם של הנאצים הרומנים ליהודים לפני השמדתם.  אבל הוא הצליח להינצל ונשבע לספר לעולם את הסיפור כולו. הוא היגיע לארץ כמעפיל נכלא בידי הבריטים בקפריסין ולבסוף לאחר מלחמת העצמאות היגיע לבסוף לארץ .וכאן קיים את שבועתו.

הוא כתב את המחקר הראשון והמקיף ביותר אודות שואת היהודי בטרנסניסטריה בכפור הלוהט :גיטאות טרנסניסטריה, והוא שהביא לראשונה להכרה מימסדית בסבלם של היהודים בחבל ארץ זה. עד כתיבתו הוטעו רבים ע"י ההסטוריונים ע"י ממשלת רומניה וקבעו כי במחנות שם נהרגו בין 35,000 ל 70,000 יהודים. שחן התחקה אחר גורלם של יהודי האזור שלו בשואה, וחשף לראשונה את העובדה שרבים סרבו להאמין לה עד אז, כי בטרנסניסטריה מספר הנרצחים הגיע ל-400 אלף יהודים.

באופן בלתי צפוי היה הראשון שעסק בחקר תולדות חיל האוויר בספריו "כנפי הניצחון " וחישול הכנפיים" הספרים שכתב ד"ר שחן בנושא זה 'כנפי הנצחון המתאר את הקמת חייל האוויר המשכו 'חישול כנפיים' המתאר את תולדות חיל האוויר מ- 1949עד 1956 ותקופת מבצע סיני,היו למחקרים הראשונים אודות חיל האוויר בצה"ל והוזכרו שמהלך השנים כמעט בכל ספר אחר שסקר את תולדות צה"ל ואף ביומניו של בן גוריון, כמי שהניחו את התשתית למחקרים רבים שצצו לאחר מכן, אודות המורשת הצה"לית.

באופן בלתי צפוי מאחר שהוא מעולם לא התעתד לעסוק בהיסטוריה צבאית וספרו הראשון היה מבוסס על עבודה סמינרית שחיבר כמעט באופן מקרי על נושא המתנדבים לחיל האוויר בראשיתו. והעבודה התפתחה לאחר מחקר של שלוש שנים לספרו "כנפי הניצחון " שהוכר מיידית כפורץ דרך בתחום ההיסטוריה הצבאית. כיום משמש שחן בין שאר עיסוקיו, גם כמרצה להיסטוריה צבאית במכללה האקדמית של יהודה ושומרון באריאל.

הוא גם חיבר ספרים לבני הנעורים כשבכולם ניתן למצוא ערכים של מסורת וארץ ישראל ומסירות ללא גבול של הפרט לטובת הכלל הוא כתב רומן לנוער בשם "עלילות גבורה ומסתורין " בכמה כרכים "חבורת הרפאים" ו "ספינה ללא תורן"  "הצילו את המפקד" ו"המשימה בוצעה " , על קבוצת נערים ונערות יהודיים אחרי השואה שמעפילים לארץ ישראל מרומניה בעזרת אדמירל יהודי רוסי ונאבקים בדרך ברוסים האוסרים את יציאתם במורמניה בגרמנים האורבים להם בדרכם ובבריטים החוסמים לפניהם את הכניסה לארץ ישראל .
הספר מן הסתם מבוסס על חויותיו של שחן עצמו כמעפיל נער מרומניה שניסה להיכנס לשווא לארץ ישראל בספינת המעפילים "עצמאות " ונכלא בידי הבריטים במחנה בקפריסין .
שחן :  לאחרונה גם סיימתי כרך שלישי של ספר זה . היצגתי דמויות שיש לחקות אותם  הספר נועד לעניין את הילדים היום שמאבדים אהבה ועניין בארץ ישראל. הספר נועד להכניס בהם קצת ציונות ואהבה לארץ וכולו ציונות

מי נתן את ההוראה ?

ספרו הידוע ביותר עד כה  של שחן וגם השנוי ביותר במחלוקת הוא " מבצע כדור הרעם ( 1993) הספר המקיף והמוסמך ביותר על תולדות מבצע אנטבה מבצע שכמו כל מבצע צבאי ידוע אחר בתולדות ישראל ואולי יותר מכל מבצע צבאי אחר , יש לו אבות רבים.זהו גם המבצע הצבאי הישראלי המתועד ביותר. עד כה פורסמו עליו בשפות שונות קרוב לעשרים ספרים שונים שמתארים את המבצע מזוויות שונות ,מהם עשרה בעברית .ספרים על המבצע נכתבו בידי אנשים שונים שהיו מעורבים הן כפוליטיקאים ( שמעון פרס פרסם ספר שלם על המבצע "יומן אנטבה" ,יצחק רבין בזכרונותיו ) מהצד הצבאי ( מוקי בצר והרמטכ"ל מוטה גור בספר ילדים שכתב ). עידו נתניהו אחיו של יוני נתניהו מפקד המבצע שנפל כתב ספר שמתאר בפרטנות את פעילות אחיו המנוח במבצע . בכל הספרים האלו האישים הכותבים לקחו לעצמם או לזכות האיש שכתבו עליו כל אחד את האחריות על הצלחת המבצע .
לא פחות משלושה ספרים נכתבו מנקודת המבט של שבויים במטוס. שבעה ספרי ילדים ( אחד מהם "עזית באנטבה " כאמור נכתב בידי הרמכ"ל דאז מוטה גור ומציג את נקודת המבט שלו על המבצע , ארבעה ספרים נוספים בסדרה שלמה בשם ידידות ומאבק " נכתבו בידי "איתן דרור " ( שרגא גפני " וגם בידי אוריאל אופק וגלילה רון פדר ) ,ועוד ספר ריגול "למבוגרים בשם "מוות באוגנדה " מאת "ל.ס. תונרג " ( ישראל גרנות ) " שלושה סרטים ,וגם מחזמר אחד של אתגר קרת.
אביגדור שחן נאלץ לסנן את כל הגרסאות השונות מאוד על המבצע שהוצגו בפירסומים השונים והמרובים וספרו הוא נכון להיום המקיף המעודכן והאוביקטיבי ביותר בנושא.
א.א. : לא היו מספיק ספרים על אנטבה שאתה הוספת עוד אחד ?
שחן : כן באמת היו הרבה ספרים אבל הספר שלי הוא המחקר הסופי בעניין ,הדפיניטיבי. על מבצע אנטבה מלמדים היום באוניברסיטאות ופורסמו עליו עשרות ספרים בשפות שונות אבל כולם תיאורים פרטיזאניים ולא אובייקטיביים .אמנם היו שלושה או ארבע שהיו טובים.למשל הספר של עידו נתניהו  "הקרב האחרון של יוני "( 1991) הוא טוב .אבל יש בו משהו שאני מסתייג ממנו מאוד.אבל מבחינתו הוא עשה עבודה טובה.
א.א. אז למה כתבת את הספר שלך ?
שחן : האמת ? זאת לא הייתה יוזמה שלי . ב-1984 פנו אלי קבוצת קצינים בכירים בצה"ל בבקשה שאחקור ואתעד את המבצע כפי שהיה באמת. הם טענו ובצדק שכל מיני אנשים קופחו שלא בצדק בתיאורים שהיו עד אז על המבצע. בכל הספרים עד אז הזכירו רק את הכוח של יוני נתניהו .אבל הוא לא היה היחיד במבצע .חלקו של חיל האוויר למשל קופח מאוד בכל הפרסומים על המבצע ואיש לא הזכיר את העובדה שחוץ מהכוח של יוני היו שם עוד שני כוחות וקרו איתם דברים לא פחות מרתקים .היה שם למשל כוח גולני שעשה עבודה מצוינת.
האמת היא  גם שפנו אלי כמה פעמים כדי שאכתוב את הספר הזה כי לא רציתי באמת לכתוב אותו.
הייתי כל הזמן עסוק בדבר שעניין אותי באמת , בספר על גורלם ומקום הימצאם של עשרת השבטים שאני עובד עליו מזה 32 שנה. אבל לבסוף לאחר הפצרות רבות הסכמתי. ואתה יודע למה ? בגלל כל האנשים האלו שקופחו. למשל אלוף אורי שגיא שאמר לי בכאב שמעולם איש לא הזמין אותו ואת אנשי גולני לכל הטקסים שעשו סביב אנטבה ואיש לא מזכיר אותם אף פעם. כתבתי את הספר הזה בשבילם להיות להם לפה. שבע שנים כתבתי את הספר על אנטבה כי אני יסודי מאוד .חקרתי למדתי והפכתי במסמכים מצהיבים ,עלעלתי ביומנים אישיים וירדתי לנבכי סיפוריהם של כשמונים חטופים ,מתכנני המבצע ולוחמיו .לצורך כתיבת הספר קיבלתי אישור לראיין קצינים במילואים ובסדיר בכל הדרגות .לא להרבה אנשים יש אישור כזה . בסך הכל ריאייינתי יותר מ-130 איש.
השתדלתי שלא להשמיט שום תג או אות מהמעשים שנעשו ונראו לי חיוניים לשחרור החטופים.
ניחוש : הסיבה שאליה פנו  אותם קצינים בכירים דווקא לאביגדור שחן על מנת שיחקור ויכתוב את ההיסטוריה הדפיניטיבית של המבצע המסוקר והמפורסם ביותר מכולם ,היא דווקא משום שהיה "אאוטסיידר " אדם שלחלוטין מחוץ למערכת,וככזה אפשר היה לסמוך עליו שיהיה אובייקטיבי ושלא יהיו לו פניות והעדפות למקורבים אלה או אחרים בצבא בניגוד למרבית או כל ההיסטוריונים הצבאיים והעיתונאים האחרים שכתבו את תולדות המבצע .
א.א. ולאיזה מסקנות היגעת על המבצע ?
שחן :היגעתי אחרי המחקר למסקנה 'שלא יוני נתניהו הכין את התוכנית הגדולה,כפי שנטען עד אז ברוב הפירסומים . גם הרמטכ"ל מוטה גור שמחובתו היה לבדוק ראשון אפשרות של פעולת חילוץ צבאית התחבט בינו לבינו בחיבוטים קשים משך שלושת הימים הראשונים לחטיפה בשל גודל הסיכון במבצע כזה ולא נטה לשחררם באמצעות הצבא שעמד בראשו אף שמיום שלישי אחר הצהריים ועד יום חמישי בערב היה מעורב בהכנת התוכניות עולה הרושם שעשה זאת בעיקר בשל לחצו הכבד של שר הביטחון שמעון פרס .( הערה : בספרו של מוטה גור "עזית באנטבה" ( 1995) שפורסם לאחר מותו של גור ושנתיים לאחר פרסום ספרו של שחן מוצגת גרסה שונה מאוד מזאת על מהלך האירועים שהביאו למבצע ומעורבות הרמטכ"ל בהם שמוצגת כדומיננטית .א.א. )
החלו בזה אהוד ברק ומוקי בצר .אלו בכלל היו קבוצת קצינים בדרג נמוך שהובילו והתמידו בתכנון כמעט על דעת עצמם בלבד בשלושה ארבעה הימים הראשונים .חבורה זאת הכילה עשר-15 קצינים בדרגות סרן רס"ן וסא"ל של שלוש הזרועות של צה"ל חיל הים חיל רגלים וחיל האוויר
.והמנהיג של כולם היה אל"מ אהוד ברק.
א.א.:ומי מהדרג הפוליטי היה האחראי למבצע ? גם פרס וגם רבין לקחו על עצמם את האחריות אז מי מהם נתן את ההוראה?
שחן : משנודע שהחטופים הונחתו באוגנדה ,שניהם הגיבו מיידית בבדיקת האפשרות של מבצע צבאי לשחרורם .אך בעוד שראש הממשלה ראה והסיק את הקשיים המיידיים למבצע כזה ,לוגיסטיקה וחוסר במודיעין ובבסיס קרוב ליעד באחת המדינות השכנות לאוגנדה שיחזיק את המטוסים ,לא היה שר הביטחון פרס מודע ל"פרטים הקטנים " האלה " שלרוב מכריעים את הקרב לשבט או לחסד. תחת זאת נתן דרור לדמיונו ראה את המבצע בכללותו כבר ביצוע ולא הרפה מללחוץ לביצוע . רבין שאחריות לחילוץ החטופים הייתה מונחת על כתפיו התמיד בעקשנותו ותבע פתרונות משכנעים עד אחרון הפרטים .תקיפותו זאת תרמה להכנת תכנית מושלמת ובה פתרונות למירב ההפתעות שעלולות לצוץ בדרך אל היעד,תוך כדי הקרב ואחריו .זכור הייתה זאת אחריות כבדה ליטול הכרעה לחייהם של כמאה חטופים ועוד כמאתיים לוחמים על נשקם ומטוסיהם .ובנוסף הטלת יוקרתה של המדינה על פור המבצע .לכן יותר משנדרש אומץ רוח מהמצעים הוא נדרש מהמחליטים לבצע .
יוני נתניהו הכין את תוכנית הפריצה הספציפית לתוך בניני שדה התעופה ועשה זאת יוצא מהכלל
בחוגים שונים ספרו של שחן עורר סערה מאחר שקבע שהיו טעויות שונות בשיקול הדעת של יוני נתניהו בעת המבצע , ורמז שהם שתרמו להריגתו.  היה בכך מעין ניפוץ מיתוסים שהרגיז במיוחד את בני משפחתו של יוני נתניהו שאביו ההיסטוריון בן ציון ואחיו בנימין ועידו שכתב ספר על חיי יוני מודעים היטב לחשיבות של שימור  והפצת פרטים היסטוריים .
שחן : ביבי נתניהו פנה אלי כמה פעמים בהצעה להתראיין לספר אבל העדפתי שלא להיפגש איתו היגעתי למסקנה שעדיף לי על מנת לשמור על אוביקטיביות מוחלטת במהלך הכתיבה ועל כן יש לשמור על מרחק עד כמה שאפשר מבני משפחת נתניהו .
היו שם 200 גיבורים מעורבים לא רק גיבור אחד ויחיד ששמו יוני נתניהו כמו שנטען עד אז.
אני חשפתי את מעשי כולם .מבצע אנטבה היה שבוע ימים ואני מתאר אותו כל יום וכל שעה וכל דקה וכל שניה . לדעת אורי שגיא לשעבר ראש אמ"ן בספר זכרונותיו "אור בערפל " זה הספר הטוב והמדויק ביותר על המבצע.
היום כבר כל הנושא הזה משעמם אותי .כל מה שאפשר לאמר עליו כבר נאמר.ובאמת אין לי מה להוסיף.

( הערה : להיסטוריון בן ציון נתניהו יש דעה שונה מאד על ערך ספרו של שחן ועל  ערך גילוייו דעה  שאותה אפשר למצוא כאן  )

.

בחיפוש אחרי עשרת השבטים האבודים

הנושא שהעסיק את אביגדור שחן ,ניצול שואה לאורך חייו היה גילוים של עשרת השבטים האבודים .וזאת בגלל אמונתו שיום יבוא ושבטי ישראל האבודים ישמשו כמשענת לעם ישראל ולמדינת ישראל .ואולי משום שחווה על בשרו בצעירותו גירוש של כל בני קהילתו לטרסניסטריה בידי הרומנים בעלי בריתם של הנאצים  בדומה לגירוש שחוו עשרת השבטים האבודים בידי האשורים.

אביגדור שחן עם אנשי שבטים

א.א. :  איך שמעת לראשונה על עשרת השבטים האבודים ?
שחן : שמעתי עליהם לראשונה בגיל שמונה אצל המלמד ב"חדר" . המלמד הפליג בתאור נהר הסמבטיון האימתני, שאותו חצו בדרך אל הלא נודע, נהר גדול וגועש אשר זורק אבנים בימות החול ובשבת נח מזעפו. הוא סיפר על הרי החושך שאותם חצו עשרת השבטים במסע הגלות, סיפר על הארץ בה הם חיים כיום חיי חופש וחירות. סיפר כי מבואותיהם ערוכים עלי קרב כדי להגן על אדמתם, חרבותיהם נוצצות ולגיונותיהם ממתינים לפקודה. וכילד בעל חלומות ראיתי אותם עוברים על פני בדרך לארץ גלותם.
אחר כך פגשתי בהם שוב בגיל שבע בטרנסניסטריה.הנאצים הכניסו אותי ואת משפחתי לאורווה של חזירים בכפר נטוש ואנשים הפכו מסביב לגושי קרח וכולנו גווענו מרעב. והיו שם אפילו כמה אומללים שאכלו בשר אדם.
וכדי לברוח מכל זה הייתי מביט אל מעבר לחלון ומדמה שאני רואה אותם בחוץ את עשרת השבטים הולכים זקופים וגאים על דגליהם טור אינסופי רב רושם ורב עוצמה,ואני הולך איתם,נודד איתם אל ממלכתם החדשה העלומה.אני ובר כוכבא ועוד כל מיני גיבורים אגדתיים שהייתי מצרף אליהם .הייתי עומד שם שעות רועד מקור ולא שבעתי מהמראות האלו.מאז המשכתי וקראתי עליהם כל מה שניתן.למעשה חיפשתי אחריהם כל חיי . 
שחן מצא אותם לבסוף באפגניסטן ובגבול פקיסטאן. ולדעת כותב שורות אלו הזיהוי שלו הוא בהחלט סביר שהרי מקומות אלה קרובים למקומות המצוינים בתנ"ך של עשרת השבטים בעיראק ובפרס כאשר הוגלו.
הוא מצא שבני שבטים רבים שם מצהירים שמוצאם הוא בשבטי ישראל והם גם נושאים שמות הזהים לשמות ראשי שבטי ישראל ואף שומעים שם שמות בעלי צליל עברי. במיוחד אצל עם הפתאנים הגדול באפגניסטן הכולל כחמש עשרה מיליון נפש. כך שבט הראבני מזוהה עם שבט ראובן ,אפרידים עם אפרים דפתני עם נפתלי אשורי עם אשר וכן הלאה. נטען שמלך אפגניסטן בעבר טען שמוצאו משבט בנימין. ניטען שיש להם מנהגים יהודיים רבים הם נראים כיהודים ויש בשפתם מילים עבריות רבות 
שחן : יש כארבע עשרה מיליון וחצי אפגנים שבעצמם טוענים שהם צאצאי עשרת השבטים .חלקם התאסלמו רק לפני 400 שנה .לרבים מהם יש להם פאות ויש להם משהו שדומה מאוד לציצית ויש נשים מדליקות נרות שבת.אפילו המלך ששלט שם עד שהופל בידי הקומוניסטים ראה את עצמו כאיש עשרת השבטים .
אני עצמי עמדתי לנסוע לאפגניסטן לחקור את זה מקרוב באישורו ובעידוד של בגין רציתי ליצור עימם קשרים ולהגביר עליהם את המודעות כאחינו האובדים וגם לחפש את הספרייה הקדומה שלהם שהלכה לאיבוד.רציתי ליצור קשר בין המדינות האחיות שלנו קשר שאפשר יהיה לנצל אותו לדברים שונים , אבל לצערי הגדול זה לא התממש יצחק שמיר שר החוץ עצר את זה בסוף וכעסתי מאוד.אבל שבועיים אחרי כן פלשו הרוסים לאפגניסטן .הבנתי שיכול להיות שהאמריקנים רמזו על זה משהו לשמיר ובגלל זה לא רצה שאסע לקבול. 

היום כידוע אפגניסטן מורכבת ממוסלמים קיצוניים במיוחד ונראה שרבים מבני הכת הפנאטית הרצחנית של הטליבאן שייכים לשבטים אלה שמיוחסים לעשרת השבטים האבודים. לאחר הפיגוע בשל ה-11 בספטמבר 2001 כנגד מגדלי התאומים היה זה אירוני כשהתברר שהטליבאן תומכי הטרוריסטים של האל קאידה שידוע בשנאתו הגנוסיידית ליהודים הם בעצמם בחלקם הגדול אנשי עם זה שנחשב לצאצאי העם הישראלי.
בכל אופן עובדה היא שברשת ניתן למצוא התקפות שונות של מוסלמים פנאטיים ערביים על הפתאנים המוסלמים בדיוק בגלל עניין זה שהם נחשבים לצאצאי היהודים ……

עשרת השבטים ביפן

 

זיהוי זה של עשרת השבטים עם תושבי אפגניסטן ( שעל פניו הוא בהחלט אפשרי) לא נגמר כאן.
אביגדור שחן ממשיך וטוען שקבוצות מעשרת השבטים שהתגעגעו לארץ מולדתם העתיקה המשיכו בהליכה רגלית מאפגניסטן בדרך לציון באמצעות מפה קדומה שהייתה באמצעותם ( מניין יש לו את המידע הזה הוא אינו מציין ).

שחן :  הם לא יכלו לחזור בדרך בה היגיעו במקור כי אותה חסמו מעצמות שהפכו אותה לבלתי עבירה . אז הם פינו מזרחה . הם ידעו שכדור הארץ הוא עגול והניחו שהאם ילכו מספיק רחוק מערבה יגיעו לבסוף לארץ ישראל .לא היה להם כמובן מושג על גודלו האמיתי של העולם ועד כמה רב המרחק האמיתי מכיוון זה הם עשו את אותה הטעות שעשה גם קולומבוס שקיווה להיגיע להודו מהמערב והיגיע לאמריקה..וכך גם עשרת השבטים הם יצאו מאפגניסטן לאפריקה והיגיעו במקום זה לאמריקה .
א.א.אבל איך היגיעו לשם ?
שחן : ברגל … הם יצאו מאפגניסטן.לא כולם כמובן רק חיל חלוץ שהם שלחו מזרחה וחצה את אסיה והיגע עד קצה היבשת ואמרו זאת אפריקה. למעשה שתי קבוצות נשלחו קדימה, כחלוץ לפני המחנה, כדי להכין את הדרך הביתה. קבוצה אחת יצאה דרומה, כשהתכנון היה לעקוף את הרי ההימלאיה מדרום, לעבור בבורמה ולעלות לעבר קוריאה. הדרך השנייה, הצפונית, היתה קצרה אך קשה יותר, ובה יצאו מזרחה תוך עקיפת הרי ההימליה, חציית הרי הפימירים דרך תורכיסטן הסינית ומדבר גובי. והמקום שהם היגיעו אליו לבסוף היה לא ארץ ישראל אלא יפן.
ועד שהתבררה להם הטעות כבר השתלבו בין היפנים והעילית החברתית שלהם והחדירו לא פחות מחמשת אלפים מילים עבריות ליפנית. . אפילו הכתב היפני אם אתה הופך אותו מתברר לך שאין זה אלה כתב עברי .ואת זה גילה ידידי היקר יוסי אידלברג ז"ל שגם כתב מילון של 5000 מילים עבריות בשפה היפנית שהבן שלו מתכוון להוציא אותו כעת לאור
ובנתיים המשיכו להגיע מאפגניסטן כל הזמן גלים חדשים של שבים לארץ ישראל .
שחן מגלה בספרו שביפן מקובל להעביר מקדשים ממקום למקום כפי שהיה מקובל אצל בני ישראל שהעבירו את המשכן במדבר. לדעתו ניתן למצוא במסורות היפניות מסורות רבות שהן זיכרונות קדומים של משה רבנו ושל סיפור יציאת מצרים . לדעת שחן דת השינטו שעד כה נחשבה לדת אלילית פולטאיסטית לכל דבר היא למעשה שי בוש של הדת של משה.
שחן מביא עדויות רבות לדמיון מעניין בין התרבות והדת היפנית והתרבות העברית הקדומה וההיסטוריה של שושלת המלכים היפנית וההיסטוריה העברית שקצרה כאן היריעה מלעמוד על כולם .הוא קורא לחיזוק הקשרים בין ישראל ויפן בגלל המוצא המשותף של שני העמים ,טענה שלה אגב שותפים גם אנשים שונים ביפן כמו בני כת "המקויה " הידועה בתמיכתה הנאמנה בישראל .
אלא שלדעתו את שבטי ישראל ניתן למצוא לא רק באפגניסטן וביפן אלא גם במקום רחוק בהרבה ביבשת אמריקה .. והיסטוריה שלהם שם יעסוק ספרו הבא "מעבר להרי החושך " שעליו הוא עמל כעת : אביגדור שנאן:
תיכנוני היה לכתוב את הספר המקורי עד לתחנה האחרונה ואת כל זה ביססת על כך שככל הנראה לא יהיו לי מספיק עדויות לבסס זאת ולא רציתי לבסס את הספר על עדויות יהודיות בלבד כדי שלא יגידו שהיהודים פיארו את עשרת השבטים ולכן ביססתי את הספר על עדויות זרות בעיקר והיסטוריונים גויים . התברר לי אז שיש לי יותר חומר ממה שציפיתי והיגעתי עד ליפן 500 עמודים וחששתי אם יקרה לי משהו הכל ילך לאיבוד אני כבר לא צעיר.
.במהלך המחקר על ספר על עשרת השבטים נסעתי בעקבותיהם ואני הראשון שגילה שעשרת השבטים הקימו שתי מדינות דן ונפתלי . ממלכת נפתלי למשל ,היתה ידועה כבעלת גבולות במרחבים אדירים. וכותבי העתים מציינים את מלחמתם של הפרסיים שפלשו אליה ואת התבוסה שלה זכו מידי בני שבט נפתלי. מדינת זבוליסטן שהתקיימה אף היא באזור ועדויות מאנשיה מצהירות על ישראליותם, נבלעה מאוחר יותר ב"נפתליאורום." מדינות אלה ויושביהן הפילו את חתתם על המדינות השכנות. שחן מביא עדויות רבות על ממלכת הנפתליטים ועל הדנרום (ארץ דן), שבהן גרו ארבעה משבטי ישראל: דן, נפתלי, אשר וזבולון. הממלכות האלה, אגב, מופיעות אפילו באטלס השיטתי הראשון, שנכתב לפני 450 שנה.

שבטי ישראל שונים

א.א. מה אתה מתכנן להראות בספריך הבאים בסדרה ?
שחן :אני מתכנן עוד שלושה ספרים .בספר הראשון "מעבר להרי החושך" שם אני מתאר את מסעם של עשרת השבטים ליבשת אמריקה .
לדעתי במהלך החיפושים אחרי ארץ הקודש הם חצו את סין. כשהתברר להם לבסוף שאין זה המקום שאליו הם צריכים להגיע והיגיעו למיצר ברינג שמשם חצו ליבשת אמריקה דרך אלסקה .אבל בדרך השאירו כל מיני עקבות אצל האסקימואים למשל הם השאירו מילים עבריות . לדוגמה הבית העגול של האסקימוסיןם נקרא איגלו או "איגכלות " סיומת עברית מובהקת לריבוי .לא רק זה –אם אחרי הלכיה במדבר של שלג וקרלח אתה מגיע למקום ירוק .את הידוע איך האסקימואים קוראים לו ? "יאקאן " יהי כאן . .
משם הם ירדו דרומה אל מרכז אמריקה ושם בנו את הפירמידות .
בדרך הם בנו ישובים אדירים שצצו לפתע פתאום בסביבות אריזונה וניו מקסיקו כאילו משום מקום במקומות שלא היו בהם ישובים קדומים יותר . הארכיאולוגים כבר מזמן היגיעו למסקנה שהם הוקמו על ידי אנשים בעלי תרבות גבוהה שבנו להם בין השאר בתי קומות שמעולם לא נבנו באיזו ההוא קודם לכן .ובינם יש בניין אחד גדול ששימש כבית כינוס שר נקרא "קיווה " ומקור השם הוא "כי בא ( מועד ) " .
ואז באיזה שלב בערך בשנת 1330 לספירה קרה להם אסון נורא אחד הבניינים האלו התמוטט וקבר תחתיו עשרות אנשים.לדעתי בני עשרת השבטים ראו בזה עונש מהשמיים על כך שנשארו באותו המקום זמן רב מדי במקום להמשיך במסע אל ארץ ישראל. והם קמו וירדו דרומה . ושם הם הפכו לעם האצטקים שמקור שמו הוא במילה העברית "צדוק "ולפי אלדד הדני זה היה שם משפחת המלך של ממלכת עשרת השבטים.
ובאמת באותה התקופה שנת 1350 לספירה יש עדויות ראשונות על הגעת האצטקים מהצפון למקסיקו גלים גלים.
הבנתי את כל זה לראשונה ב-1974 כשנשלחתי למקסיקו לנהל בית מדרש למורים ושם ראיתי את הפירמידות ביוקטן ומיד כשראיתי אותן זיהיתי אותן כמעשה ידי עשרת השבטים . 40 שנה לא חשבתי עליהם מאז ילדותי אבל שם הכל חזר אלי ,והבנתי שמצאתי אותם לבסוף . מאז פענחתי שם כתבים רבים עם סממנים של תורת ישראל. מצאתי פסלים שמתארים טכסי אוב בדומה לאופן שבו מתאר אותם הרמב"ם. מצאתי עדויות לכך שאנשים קדומים מאותם מקומות, אשר מפאת הגנים שלהם לא צימח זקנם, נהגו להדביק לעצמם זקנים.
כשעמדתי שם וראיתי את המזבחות בין הפירמידות, אמרתי: 'המזבחות האלו הם תעתיק של המזבחות של המדבר'. הלכתי, מדדתי וחשבתי שאם כך, זו ודאי התחנה האחרונה של עשרת השבטים. אם אני צודק, חשבתי, צריך למצוא את התחנה הלפני-אחרונה שלהם. זזתי כמה מאות קילומטרים אחורה, ואחר-כך עוד כמה מאות, עד שמצאתי את מה שאני חושב שהוא הסמבטיון".
אגב אני לא הראשון שמצא שהאצטקים הם צאצאי עשרת השבטים לפני מאה שנים היה גוי אנגלי בשם לורד קניסברג שכתב על זה תשעה כרכים וגמר בבית הסוהר .הוא לווה כספים כדי לחקור את העניין ולפרסם את הספר שלו ,וקווה שהספר יחזיר לו את ההשקעה אבל הספר נכשל והנושים זרקו אותו לכלא .
עשרת השבטים האצטקים היגיעו אם כך למקסיקו המקום שלפי חישוביהם היה צריך להיות אפריקה כלומר מפתנה של ארץ ישראל הם סקרו את השטח והיגיעו עד מהרה לחוף אוקיינוס האטלנטי .ושם התבררה להם טעותם .פתאום הבינו שחלומם בן אלפי השנים לחזור לארץ ישראל לא יתגשם .
לאחר שהבינו עשרת השבטים שהם הלכו בכיוון הפוך ובמקום לציון היגיעו למקסיקו הם הקימו שורה של מקדשים שפני כולם למזרח לארץ הקודש כיוון שרצו לחקות במשהו את בית המקדש שבירושלים הם הקימו בחזית הפירמידות הקימו שני עמודים גבוהים זכר לעמודי פתח בית המקדש יכין ובועז ועד היום החוקרים לא מבינים מה בעצם היה תפקידם .והתשובה היא פשוטה האצטקים חיקו את מנהגי בית המקדש בירושלים שם הקטירו על שני העמודים קטורת .
א.א. : האצטקים היו מקריבי קורבנות אדם המוניים האם זה מה שקרה לעשרת השבטים ?
שחן : הסיבה לכך שהיא שהם קיבלו את מנהגי הכנענים הצידונים שבאו עימם שנהגו להקריב קורבנות אדםץ
ארץ אופיר בקולומביה
שחן אינו מתכוון לסיים את הכתיבה עם ספרו הבא. יש לו עוד כמה הפתעות נוספות באמתחתו :

שחן : כשבאו עשרת השבטים לאמריקה למקסיקו הם מצאו שבט שדובר בניב דומה לשלהם עם שמות כמו "פנחסים , אהרונים ,ובני משה ( שבט "מויסקה") אבל בקושי הבינו זה את זה. אלה היו צאצאי האנשים ששלח שלמה המלך להביא זהב מאופיר שהיא לדעתי בקולומביה שבדרום אמריקה .
על האנשים האלה אני כותב את הספר השלישי שלי בסדרה "הזהב מארץ אופיר " . הוא יהיה תיאור של המשלחת של שלמה המלך לאמריקה שאנשיה נשארו שם ונפגשו לאחר מכן עם אנשי עשרת השבטים שהיגיעו לשם . הספר יעסוק במשלוחי הזהב שיצאו מאילת ועציון גבר לארץ אופיר והעבירו לשם אלפי ישראלים , לפחות עשרים אלף איש כי בכל האחת מהנסיעות הועברו כ-20 טון זהב וכדי לכרות את כל המסה הזאת של זהב שלמה נזקק להרבה אנשים נאמנים לכרייה והוא שלח גם הרבה כוהנים ולוויים שיתנו שירותי פולחן לכורים ולמשפחותיהם .
א.א. איפה בדיוק הייתה אופיר ?
שחן : אופיר הייתה בארץ קולומביה בדרום אמריקה . הדרך הייתה דרך האוקיינוס ההודי ולא האטלנטי .היו להם תחנות בפיליפינים. וכך במשך חצי שנה בערך לקח להם להגיע מאילת אל הפיליפינים ולאחר מכך הם המשיכו עוד שנה וחצי נסיעה עד שהיגיעו לאופיר ירדו לחוף העמיסו את הזהב שמסרו להם את הכורים ששלח שלמה ,ופנו חזרה הביתה וגם הדרך הביתה ארכה שנה וחצי .ביחד בדיוק שלוש שנים כפי שמתואר בתנ"ך.

והדרך הזאת המשיכו לצאת בה 250 שנה ( להוציא הפסקה של 50 שנה כשהמואבים השתלט על הערבה) עד שהופסקה בגלל חוסר עזות הנפש של המלכים לשלוח לשם ספינות .עם הצידונים שכבר התעניינו יותר באירופה ולא באופיר שבאמריקה ..האנשים של שלמה התיישבו שם חלק מהם התיישבו במקסיקו וחלק עברו לפרו שם הפכו לאבות עממים כמו האינקה ושם פגשו אותם ועשרת השבטים שהפכו להיות האצטקים .

הספרדים עוד מצאו זכר מהם בשם פינחסים ומואיסקה שהיו מומחים גדולים בתכשיטי זהב.

הר סיני באפריקה

אבל יכול להיות שהמפתיע מכל הוא דווקא הספר הרביעי של שחן .
 שחן : הספר הרביעי והמסיים שלי בסדרה יעסוק בשאלה איפה נמצא הר סיני ויוכיח שסיני נמצא לא במדבר סיני שלנו וגם לא בחצי האי ערב אלא במרכז אפריקה בין צ'אד לבין סודאן . והוא הר אמיקוסי שבאפריקה .ושם אוכיח שבני ישראל נדדו ביבשת באפריקה . אגב זאת לא התגלית המקורית שלי בזה עסק כבר יוסף אידלברג ידידי הטוב שעזר לי רבות במחקר בספרו "במברה: גישה חדשה לפענוח חידת יציאת מצרים ותעלומת עשרת השבטים ( 1972) ביחד מצאנו שמות עבריים רבים באפריקה,תוצר של יציאת מצרים.

התנועה להחזרת עשרת השבטים האבודים

.
ספריו של שחן אינם עומדים בפני עצמם יש להם גם מטרה פרקטית של איחוד לבבות בין שבט ישראל השונים הונפרדים כל כך ולבסוף אחוד כולם בארץ ישראל.
שחן : עומדת לקום תנועה גדולה של "ברית אחים " שם שנתן חנן פורת של אנשי רוח דתיים ולא דתיים פרופסורים ושגרירים כדי ליצור ברית אחים עם היפנים.. "כבר היום" "ישנו גרעין גדול של משכילים יהודים מכל הזרמים, אשר מגבשים תכנית אשר תפעל בקרב 85 מליון מאמינים רק באסיה, על מנת להעיר בהם את הסולידאריות הטבעית אלינו, אחיהם בני השבטים יהודה בנימין ולוי. תחשוב ישנם 85 מיליון יפנים בני דת השינטו שיכולים להיהפך לאוהדי ישראל. אם אכן נצליח להעיר את הרגשות הללו אצלם, אנו צפויים למצוא את המדינה כשהיא מוצפת בעשרות מיליונים שיבואו לחזק את אחיהם הנאחזים בארצם וההשלכות על נושא הביטחון.מספיק שיבואו חצי מיליון כדי לבקר.. אנחנו לא רוצים לגייר אותם מספיק שיבואו לבקר את עם ישראל ו את מולדתם העתיקה שומרון חצי מיליון בכל שנה, והסתדרנו מבחינה כלכלית. מספיק שיבואו 40 או 50 אלף מתנדבים לגבולות, ופתרנו את כל הבעיות. ואם היינו מתרגמים את הספר ומפיצים אותו בין האפגנים,ומראים להם על הקשר הקדום ביננו גם מכאן הייתה צומחת תועלת רבה".
אגב הנשיא הקצב עומד לבקר ביפן ולמסור את הספר אישית לקיסר יפן שהוא לפי המסורת משבט אפרים .
האם טענותיו של שחן יתקבלו ייתכן שיום יבוא שצאצאי עשרת השבטים מאפגניסטן ( שבטי הפתאנים ) מיפן ומיבשת אמריקה ידרשו גם הם זכות עליה למדינת ישראל כחלק מעם ישראל האבוד? כפי שדורשים כיום שבטים אפריקניים שונים שעברו ליהדות ?. אם כך יקרה הרי רשויות ישראל ימצאו את עצמם עומדים לפני בעיה מורכבת במיוחד של עליה של מיליוני אנשים ואולי עשרות מיליונים הטוענים להיות צאצאי עשרת השבטים ובהם גם אלפי אנשי "טליבאן"אפגניים ,פנטים מטורפים. .

הדרך לסמבטיון

מה המרחק לסמבטיון ?
ת"ק פרסה ועוד עשור .
האם אספיק לאור הנר ?
כן הלוך וגם חזור.
אם קל אתה זריז וער
תוכל להגיע לאור הנר.
( מתוך "אבא אוזיהו " תירגמה ורדה לבני אבלס)

נשאר רק עוד דבר אחד לברר לסיום השיחה :.
א.א. : איפה נמצא נהר הסמבטיון המסתורי שמאחוריו על פי האגדה שוכן המרכז של עשרת השבטים האבודים ?

שחן :את זה אני שומר בסוד. הדבר האחד שאני שומר אצלי בבטן ולא מגלה לאיש זה מקום נהר הסמבטיון והררי החושך.באו אלי רבנים ושאלו אותי על הסוד וסירבתי לגלות גם להם .
זה יופיע רק בספרי הבא "מעבר להררי החושך " אני מקווה להשלים אותו בתוך שנתיים כי זה כרוך בהרבה נסיעות .ושם אני מתאר את הסמבטיון ואת מיקומו . אם אני אמות קודם לכן הסוד ירד איתי לקבר .
החלטתי שאם אתרכז בספר הראשון בסמבטיון כל החוקרים יתעלמו משאר הממצאים שלי על עשרת השבטים שהם הדבר החשוב באמת ויתרכזו רק בסמבטיון ובזה אני לא מעוניין.
אבל אני נשבע לך שאני יודע איפה זה ושזה בדיוק כפי שזה מתואר בגמרא. הרי כל הרעיון הוא שאי אפשר לעבור את הסמבטיון. אני מצאתי נהר שהוא אכן מכשול גדול, וזה אפילו מסתדר עם הכיוון של הגמרא. הנהר אינו זורק אבנים לאוויר שישה ימים, אבל בהחלט קיימת אצלו תופעה דומה.אלה לא ממש אבנים ,זה משהו אחר . אבל לא בקטן ,בגדול ,בשואו ענק .
א.א. היגעת לסמבטיון במסעותיך?
שחן :אני עצמי לא הייתי שם ,הייתי קרוב ,אבל לא הגעתי לסמבטיון עצמו . קצת ראיתי ,אבל לא הכל ,אבל אני יודע בדיוק מה מחכה לי שם ,כי קראתי עדויות .אנשים אחרים היגיעו לשם אבל הם לא ידעו את מה הם מצאו ולאן הם היגיעו . הם לא הבינו. יום יבוא אני מקווה להגיע לשם.
א.א. ומה תעשה כשתגיע לשם ?
שחן : השאיפה הגדולה שלי היא לעמוד יום אחד שם על שפת הסמבטיון ליד הררי החושך במרכזם של עשרת השבטים האבודים ולצעוק אל השמיים :
אלוהים, החיפוש הסתיים ,מצאתי אותם. אני ,הניצול מטרנסניסטריה פתרתי לבסוף את התעלומה  בת 2700 השנים."

אי מייל של  ד"ר אביגדור שחן

טלפון :
09-8999604
   כתובת למשלוח דואר
בית יהושע 40591
  נספח :רשימת ספרי אביגדור שחן
1.המשלט הגלילי . ( קובץ סיפורים ) ציורים משה מלמד ,הוצאת נחום טברסקי , 1966.
2.כנפי הניצחון :לתולדות חיל האוויר ומח"ל הוצאת עם הספר , 1966.
3. כוחות מודעים וכוחות לא מודעים בעיצוב דמויות הגיבורים בסיפורי אשר ברש . דיסטרציה, אונ' ירושלים . 1967 .
4. גיטאות טרסניסטריה : 1941-1944 עבודת מ.א , אונ' ירושלים, 1981
5. בכפור הלוהט :גטאות טרנסניסטריה , הביא לדפוס שמוליק בדאור בית לוחמי הגטאות והקיבוץ המאוחד , 1988 ( מהדורה ב' 1990) ( תורגם לאנגלית )
6. חישול הכנפיים ,מערכות 1991.
7. מבצע כדור הרעם הוא מבצע אנטבה שנסוב שמו למבצע יהונתן , מסדה , 1993.
עלילות גבורה ומיסתורין :רומן לבני הנעורים בשני כרכים :
8. חבורת הרפאים : רומן נעורים , עלילות גבורה ומיסתורין חלק א' איורים יואב בז'ראנו הוצאת דני 1998
9. ספינה ללא תורן , עלילות גבורה ומיסתורין חלק ב'.

דני ספרים 1998 . סיפורם של ילדים מרומניה שעולים לארץ ישראל לאחר השואה.10. אל עבר הסמבטיון :מסע בעיקבות עשרת השבטים הקיבוץ המאוחד ,2003.

.11. הצילו את המפקד . הוצאת דני ספרים , 2007. חלק ג' בסדרת "עלילות גבורה ומסתורין

12. המשימה בוצעה .הוצאת דני ספרים 2008. החלק האחרון בסדרה לילדים.

.13.  זה סיני!, ההר והמדבר שבו נדדו בני ישראל ביבשת אפריקה, א. שחן, תשע"א 2011.תקציר הספר :באזמל מנתחים, מנתח המחבר ד"ר אביגדור שחן, את האפשרות שהאיזור המכונה "חצי האי סיני", אינו המרחב בו צעדו 40 שנה בני ישראל בצאתם ממצרים. ספר מרתק,
מלווה במפות והוכחות שאסף המחבר במשך שנים.

ערך את הקבצים :
המכללה העתידית בישראל , משרד החינוך והתרבות מחלקת הפרסומים , 1993 . ( בעקבות יום עיון ב-1992 מכון ואן ליר בירושלים
"דגמים למכללות אזוריות"  ,משרד החינוך והתרבות אגף המיכללות ,1995 ( בעקבות יום עיון )

קישורים
תקציר הספר

אביגדור שחן בויקיפדיה 

עשרה אני יודע

עשרת השבטים בויקיפדיה

דיון על שחן ותגליותיו 

יציאת מצרים דרך אפריקה ולא סיני 

בן ציון יהושע על עשרת השבטים האבודים באפגניסטאן

נהר הסמבטיון
מבצע אנטבה 

אגדת מבצע אנטבה

מבצע כדור הרעם 

על גדות הסמבטיון מאת הילל הלקין

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

46 תגובות על “עשרת השבטים האבודים: שיחה עם אביגדור שחן מחבר הספר "אל עבר הסמבטיון"”

אלי – לא נסחפנו עם התאוריות ההזויות? יש שפע של מחקרים גנטיים שמתעדים את התפשטות האדם על פני האמריקות, ואין שום דמיון גנטי בין מאיה/אינקה/אצטקים/אינדיאנים/אסקימוסים לבין תושבי ארץ ישראל הקדומה. כנ"ל לגבי אפגניסטן.

בקיצור – לא עשרת השבטים האבודים, וגם לא רבע שבט. קצת אחריות וביקורתיות (כלפי המרואיינים שלך, אלי) בפוסטים שלך לא תזיק.

לתקוף את האדם שאותו אני מראיין גם עם איני מסכים עם דעותיו .
לגבי העניין הזה : ההצעה לגבי אפגניסטאן דווקא אינה נראית לי בלתי סבירה ,אחרי הכל היא קרובה לאיזור שאליו הוגלו עשרת
השבטים לפי התנ"ך .בהחלט ייתכן שאלמנטים שלהם התמזגו עם האוכלוסיה האפגנית כפי שצויין .
לגבי יפן ואמריקה ובכן ..כמו שאמרת .

מה עם תיבת נח ,ארון הקודש,נבל דוד וערלת אברהם?! במעבר מבדיקת ארועים הניתנים לבדיקה "לחקירת" חנטריש, חוטא החוקר לעצמו.זכותו להתעסק בכל שירצה, למשל ניתן להציע חקירת גיזת הזהב או מקורות הונה של משפחת שרון.נשיונל גאוגרפיק מציע לכל המעוניין ערכתDNA
בעזרתה ניתן לבדוק קשר גנטי שבטי וכיו"ב.מה הבעיה?! אם יש קשר גנטי בין הסינים, או המאיה ,לעם הבחירה -הדבר יתברר בתום בדיקות מדעיות שיזימו כל "פאלספא" פסוידו מדעי….מודה ומתוודה שלא אצהל מחדווה לגלות קשר גנטי ביני לקים ג´ונג איל ,או אייתולה חומייני והקיסר
בוקסא.רק שלא יגלה לנו סודות הסמבטיון ועברו התרבותי-גנטי של רספוטין
חוקרי השבטים האבודים יש בשפע אפילו אדמירל כריסטבל קולומבוס ראה באינדיאנים שפגש באי היספניולה צאצאי עשרת השבטים.חוקר רציני יעסוק בעצם התופעה החברתית מיסטית אך לא "בהוכחה"…
באשר לפעולה באנטבה,קיים ספר מוסמך ומסווג שהופץ ביחידות שונות.אינני מבין מה הבעיה,לפרסמו היום וכך לקטוע עוד יצירת אגדות-מטעם.כמי שקרא הספר ומכיר חלק ניכר של המוזכרים בו,ברור שהאדרת הנושא קשורה לנפילת יוני ז"ל ויצירת אגדה "רוסית"על "לוחם משורר" ששימשה מנוף פוליטי.חיטוט "בפרשיות" הוא ממטלות הזבל בחברה החדישה.החיטוט מוכר ספרים,אך רק לעיתים רחוקות קולע ישר לעין המטרה.

עד אפגניסטאן מעניין וסביר ,-אחר כך נראה בלשון המעטה, חנטריש גדול.
אבל, גם הספור על החלק האפגאני מספיק בשביל חשוב בכדי לעניין את כולנו.

אבל מחבר הספר שם את אריך פון דניקן בכיס הקטן.
באותה מידה הוא יכול לדבר על שירות מוניות אויר של צלחות מעופפות בין השומרון בימי נבוכדנצר לעמק היוקטן.

בס"ד

גם אני תמיד התעניינתי בעשרת השבטים..אחת התעלומות הכי מעניינות..חשבתי גם
לחקור עליהם. זה אחד הדברים הכי מעניינים שאפשר לעשות בחיים.אבל אני רואה שעשו לי את העבודה!
הכתבה הזו הייתה מרתקת בעבורי.

אבל בבקשה אל תשאיר את הסוד אצלך..אני חייבת לדעת איפה נהר הסמבטיון נמצא!!
טוב, אז סיכמנו שב2007 אתה מוציא
את הספר, כן? לא דקה אחרי!! אתה לא יכול לשמור את הסוד אצלך!! זו ממש שליחות לספר לעמ"י איפה זה נמצא!!
ויישר כח ענק!!!!!!!

please it my dreame to do to this place everebady ho now how to get ther please fll me :0546613556
home:5520816
i well pay everithing gest take me ther pleaseeeeee

din lanidooo

התאוריה לגביי אפגניסטן נחמדה אבל :
1. מעצמות חזקות היו קיימות גם בסין והודו וכל שכן במונגוליה, קשה לדמיין ששתי מעצמות כל כך גדולות שנלחמו אחת בשניה עוד לפני שממלכת ישראל קמה יפנו את הדרך לעשרה שבטים שמפחדים לפנות מערבה
2. אין שום סימן כי הידיעה שכדור הארץ עגול היתה ידועה לנו באותו זמן למעשה זה לא כתוב בשום מקום בגמרא ואין לזה אף יחחוס גם בספרי התורה, אגב ידיעה זו התאפשרה רק בזכות קיומו של הטלסקופ שכידוע לא הומצא אז
3. החברות יפניות והסיניות היו מאוד מפותחות בתקופת הגלות ולא ממש מתאימות לתאוריה
4. כנ"ל לגביי הפירמידות: לא היה בנמצא מוצרי ברזל ! או אפילו גלגלים ביבשת אמריקה, כיצד שכחו השבטים דברים כל כך חשובים בבואם לבנות פירמידות??
לסיכום איש יהודי יקר מאוד שרק בזכות כח מוחו הצליח להתגבר על התופת שנחתה עלינו בשואה, אני לא פסיכולוג אבל יש דברים בגו

בוא נחדש לך דבר קטן;
בתורה וגם בגמרא מוזכרים דברים רבים שלא היו יודעים למדע עד לשנים האחרונות שהביאו איתן המון "גילויים", שבעצם כבר היו ידועים לחכמינו. ביניהם גם עובדת היות העולם כמעט עגול היה ידועה גם אז.

אני מרוגש מאוד זכות היא לנו לגמוע ממעינות הדעת הלב והאומץ של מר אביגדור שחן אוצר אתה לנו אביגדור תודה תודה מרובה לך

ראשית ישר כח על הדמיוןיכול להיות שחלק אמת אני לא שולל
אך ידוע כי בכל דור ודור יש משה שבדור הרבי של הדור ראש בני ישראל שרק לו מידע מדוייק על עשרת השבטים ומיקומם ובמיוחד על נהר הסימבסטיון וידוע שעל פי התורה רק בגאולה האמיתית והשלימה שיתגלה הרבי מלך המשיח רק אז נזכה לראות את השבטים האבודים לא סתם אי אפשר להגיע אליהם כבר כמעט אלפיים שנה.מי שרוצה מידע מדוייק ואמין בלי שטויות שיפנה לתורתו של מלך המשיח על עניני משיח וגאולה יש המון חומר במיוחד לדור שלנו ושם תתגלה לכם האמת לאמיתה.היכן הר סיני והיכן בדיוק עשרת השבטים כיום.אז תזכרו אין לנו אלא תורה ותורת חיים היא ואין עוד מלבדו יחי המלך המשיח לעולם ועד.

אני שמעתי את הסיפור על עשרת השבטים האבודים מסבא שלי והוא שמע את זה באבא שלו (מפה לאוזן) ובאמת הוא אמר רק בתקופה של המשיח תינתן הפקודה ונהר הסמבטיון ירגע ביום חול לא בשבת והם יחצו אותו מהילדות אני מחכה להתגלות וכמובן שמלך המשיח יגיע במהרה כל עוד אני חייה … ושנזכה כולם לגאולה והמתקת דינים אין על עם ישראל אין עלינו נשמה אחת גדולה

אביגדור שחן פירסם בימים אלה את החלק השלישי של הסדרה שלו לנוער "עלילות גבורה ומיסתורין " הנקרא "הצילו את המפקד " ( הוצאת דני ,2007).
http://bookme.co.il/Books/Item_Details.aspx?Barcode=390-1970
הספר בעל הרקע האוטוביוגראפי עוסק בהצלת אדמירל יהודי גיבור מלחמה המבריח נערים ונערות יהודים לארץ ישראל .
חלקים קודמים בסדרה הם "חבורת הרפאים " ו"ספינה ללא תורן". המתארים את התארגנותם של חבורת נערים ברומניה לעלות לארץ ישראל לאחר מלחמת העולם השנייה למרות כל הקשיים האיומים שבדרך .

גאון אינני. הדבר המפליא בנוגע לסמבטיון הוא שנהר זה זועף ששה ימים ורק נח ביום שבת.פעמים רבות חשבתי לעצמי איכן יכול להיות נהר זה. הרי כל פינה בעולם כבר התגלתה..לפי דעתי הסמבטיון הוא נהר אגדתי שאדם נפטר בדרכו לגן עדן חייב לעבור את נהר זה. אם אדם זה שמר שבת הסמבטיון ינוח ביום שבת ואם אדם זה שנפטר לא שמר שבת נהר זה ימשיך לרעוש.. זוהי דעתי אולי אני הוזה אבל האם יש הסבר שונה. כמו שצינתי את נהר זה עלי אדמות

בני ישראל שחיו פה לא הגיעו לאפגניסטן ולא ליפן, ולא היו להם עיניים מלוכסנות. שארית ישראל נמצאת כאן בתוכינו, בין אם הם ערבים מוסלמים, או נוצרים שחיים במרחב הזה שנקרא פלסטין. אבותינו לא היו סינים לא יפנים, ולא אתיופים.רוב היהודים שחיים בעולם נקראים יהודים מכח קבלת הדת היהודית, שדרך אגב שונה מדת משה, ואפילו אינם צאצאי בני יעקב, אלא כוזרים ומהגרים למינהם,צר לי לתקן את כבודו, ובטוחני שבתוך נבכי ליבו הוא יודע את מה שאני מספר פה בתגובה שלי. אם תחפש בני אברהם בין כל היהודים, אולי תמצא מיליון איש שהם צאצאי יעקב שחיו פה בעבר.

ולהסתפח לעם שנוא ונרדף? ועוד לדבוק בבחירה השגוייה ולשלם עליה מחיר נורא במרוצת הדורות.
אגב אנחנו לא צריכים לדאוג אנחנו צאצאי כוהנים ולויים

ולהסתפח לעם שנוא ונרדף? ועוד לדבוק בבחירה השגוייה ולשלם עליה מחיר נורא במרוצת הדורות.
אגב אנחנו לא צריכים לדאוג אנחנו צאצאי כוהנים ולויים

ולהסתפח לעם שנוא ונרדף? ועוד לדבוק בבחירה השגוייה ולשלם עליה מחיר נורא במרוצת הדורות.
אגב אנחנו לא צריכים לדאוג אנחנו צאצאי כוהנים ולויים

ולהסתפח לעם שנוא ונרדף? ועוד לדבוק בבחירה השגוייה ולשלם עליה מחיר נורא במרוצת הדורות.
אגב אנחנו לא צריכים לדאוג אנחנו צאצאי כוהנים ולויים

אבותינו לא היו בלונדינים כחולי עיניים, לא מלוכסנים ,לא צהובים, לא אינדיינים, ולא שחורים.אבותינו היו ש מ י ם ! חומים כהים עד בהירים .עם ישראל הוא עם מיזרח תיכוני לא עם אירופאי!!!. אגב בין יהודי אתיופיה יש אבחנה ברורה בין שחורים [לא שמים] לבין [חומים] כלומר שמים-אמהרים,תגרים,יהודים,וכו'.

במלחמות ובכיבושים ובגלות ובפרעות – נאנסו אימותינו
וכך נקבע התקנה שהילד הולך אחרי האמא.
דור אחרי דור ויש לנו יהודים מכל הצבעים הסוגים והמינים.
וכולנו עם אחד.

אני מבין שהסןפר חוקר קרה המון ספרים אבל יש לו המון טעויות ….. כל מה שהוא כותב נכתב כבר בספרים שרובם לא יוצאים לאור ורובם עדויות של רבנים.
אבל יסלח לי כבודו השאר הם תוספות שהומצאו ואין להם שום בסיס ומקור חוץ ממנו
אם משהוא ירצה את שמות הספרים אני יכול לתת

כהן גדעון ולוי הגדעוני טועים, היהודים אינם כלל וכלל צאצאי גרים, למעשה מחקרים גנטיים שנערכו בשנים האחרונות שללו לחלוטין תיאוריה זו, נמצא כי רובם המכריע של יהדות התפוצות הינן צאצאי עם אחד ממוצא מזרח תיכוני ובעלות אב משותף.

להלן תוצאות המחקר: למרות שידוע לנו על מקרים של גיור המוני של עמים וקבוצות אתניות שונות כמתועד בהיסטוריה, מחקרים גנטיים הראו כי רובו המכריע של העם היהודי ולא משנה באיזו קהילה מדובר הנו צאצא של קבוצה או עם ממוצא מזרח תיכוני כמתואר בתנ"ך, שלמרות שהתפרס בעקבות הגלויות השונות ברחבי תבל, מוצאו נשאר זהה הודות לנישואין בתוך הקהילה.
למרות שידוע לנו על מקרים של התגיירותם של תושבי ממלכת הכוזרים מחקרים גנטיים הראו כי כמות היהודים מיהדות אשכנז שלהם דנ"א של עמים ממוצא אירופי הוא פחות מ-12% (היו כאלה שאף טענו 12.7%) מכלל יהדות אשכנז, כלומר כל יתר יהדות אשכנז הנה צאצאית של אותו העם המזרח תיכוני שהוזכר לעיל. עם זאת, מחקרים גנטיים עדכניים יותר הראו כי ייתכן שמספרם של היהודים בעלי הגנים האירופאים ביהדות אשכנז הוא בין 5 ל-8 אחוזים מכלל יהדות אשכנז, ובלתי סביר שיהוו את הבסיס לאותה היהדות, כפי שטענו בעבר גורמים עוינים ליהודים כי מקור יהודי העולם הוא בגויים שקיבלו על עצמם את דת ישראל (טענות אלו כאמור הופרחו במספר רב של מחקרים גנטיים על יהודים).
http://www.pnas.org/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=10801975

ידוע גם על התגיירותם של מספר שבטים ברברים בצפון אפריקה לפני עליית האסלאם, אך עם זאת מחקרים גנטיים שבדקו את הדנ"א המיטוכונדריאלי (שעובר מהאם לצאצאיה) הראו כי ליהודי צפון אפריקה אין חומרים תורשתיים בשם: Hg M1 ו-U6, שנפוצים אצל תושבי צפון אפריקה המקומיים, דבר שמאשר כי נישואי תערובת בין יהודים לערבים מצפון אפריקה או בין יהודים וברברים הם בלתי-סבירים, ושולל את תאוריית "ההתייהדות ההמונית" שנהוג היה לחשוב שחלה בצפון אפריקה.
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0002062

כהן גדעון ולוי הגדעוני טועים, היהודים אינם כלל וכלל צאצאי גרים, למעשה מחקרים גנטיים שנערכו בשנים האחרונות שללו לחלוטין תיאוריה זו, נמצא כי רובם המכריע של יהדות התפוצות הינן צאצאי עם אחד ממוצא מזרח תיכוני ובעלות אב משותף.

להלן תוצאות המחקר:למרות שידוע לנו על מקרים של גיור המוני של עמים וקבוצות אתניות שונות כמתועד בהיסטוריה, מחקרים גנטיים הראו כי רובו המכריע של העם היהודי ולא משנה באיזו קהילה מדובר הנו צאצא של קבוצה או עם ממוצא מזרח תיכוני כמתואר בתנ"ך, שלמרות שהתפרס בעקבות הגלויות השונות ברחבי תבל, מוצאו נשאר זהה הודות לנישואין בתוך הקהילה.
למרות שידוע לנו על מקרים של התגיירותם של תושבי ממלכת הכוזרים מחקרים גנטיים הראו כי כמות היהודים מיהדות אשכנז שלהם דנ"א של עמים ממוצא אירופי הוא פחות מ-12% (היו כאלה שאף טענו 12.7%) מכלל יהדות אשכנז, כלומר כל יתר יהדות אשכנז הנה צאצאית של אותו העם המזרח תיכוני שהוזכר לעיל. עם זאת, מחקרים גנטיים עדכניים יותר הראו כי ייתכן שמספרם של היהודים בעלי הגנים האירופאים ביהדות אשכנז הוא בין 5 ל-8 אחוזים מכלל יהדות אשכנז, ובלתי סביר שיהוו את הבסיס לאותה היהדות, כפי שטענו בעבר גורמים עוינים ליהודים כי מקור יהודי העולם הוא בגויים שקיבלו על עצמם את דת ישראל (טענות אלו כאמור הופרכו במספר רב של מחקרים גנטיים על יהודים).
http://www.pnas.org/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=10801975

ידוע גם על התגיירותם של מספר שבטים ברברים בצפון אפריקה לפני עליית האסלאם, אך עם זאת מחקרים גנטיים שבדקו את הדנ"א המיטוכונדריאלי (שעובר מהאם לצאצאיה) הראו כי ליהודי צפון אפריקה אין חומרים תורשתיים בשם: Hg M1 ו-U6, שנפוצים אצל תושבי צפון אפריקה המקומיים, דבר שמאשר כי נישואי תערובת בין יהודים לערבים מצפון אפריקה או בין יהודים וברברים הם בלתי-סבירים, ושולל את תאוריית "ההתייהדות ההמונית" שנהוג היה לחשוב שחלה בצפון אפריקה.
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0002062

עם הרחבתם של המחקרים הגנטיים מתגלה קרבה יותר ויותר קרבה בין כלל היהודים שנבדקו עד כה לכורדים לא יהודים החיים בכורדיסטן.
אם עובדה זאת אכן תתחזק לאחר מחקרים נוספים אפשר יהיה לשער שהסיפור המקראי על מוצאו של אברהם אבינו הוא אמת גנטית.

למרות שידוע על התגיירותם של בית המלוכה בחמיר שבחצי האי ערב (משנת 300 לספירה ועד לעליית האסלאם בחצי האי ערב), בעקבות יצירת קשר חיובי בין היהודים לבין בני מעמד המלוכה, והתגיירותם של רבים מתושבי חמיר בהוראת מלכם, מחקרים גנטיים הראו כי מוצא יהדות תימן זהה לזה של שאר קהילות יהדות התפוצות.

בנוסף לכך נמצא כי הכרומוזום הזכרי של יהודי תימן זהה לזה של קהילות מזרח תיכוניות אחרות.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yemenite_Jews#DNA_testing

ובנוגע לשבטי ממלכת ישראל שהוגלו, ידוע כי לא כל האוכלוסייה ממלכת ישראל הוגלתה לאשור, חלקם נשאר בשטחי ממלכת ישראל ונוצר ביניהם קשר לבין תושבי ממלכת יהודה (למשל: סעודת הפסח שערך חזקיהו בירושלים, וגם הם מוזכרים בתיאור השבים לציון בספר "דברי הימים" א' פרק ט'), ייתכן כי חזקיהו סיפח אותם ואת שטחי מגוריהם לממלכתו, ואילו רק חלק ניכר או רוב התושבים ממלכת ישראל הוגלו לאשור, לפי התנ"ך ("מלכים ב'" פרק י"ז פסוק ו' וגם בספר "דברי הימים") והארכאולוגיה הם הוגלו לפחוות (פרובינציות) אשוריות בצפון מסופוטמיה (למשל: גוזן הנזכרת במקרא היא תל חלאף שבשטחי סוריה של ימינו).

אמנם גורלם המאוחר יותר של הגולים ממלכת ישראל לאשור אינו ידוע, ישנו ספר בשם "מסופוטמיה והתנ"ך" משנת 2002, שמנסה לפתור את תעלומת גורלם של תושבי ממלכת ישראל בגלות אשור.

ספרו של הלל הלקין, שיצא לאור בהוצאת דביר נקרא:
על גדת הסמבטיון
מסע בעקבות צאצאי שבט המנשה

המהדורה העברית יצאה לאור בשנת 2002

אני בעיצומה של הקריאה ואיני יכולה לפרט.

סליחה, המהדורה העברית יצאה לאור בשנת 2007.
הזכויות של הלל הלקין הן משנת 2002
והזכויות של המו"ל הן משנת 2007

אווו איזה שושו, ממש תעלומה גדולה, "הרי החושך" הם הרי אורל (בין אסיה לאירופה) ומדינות הקווקז שוכנות מצידן האירופאי. השבטים האבודים נדדו לכזריה והתערבבו עם השבטים המקומיים שמאוחר יותר המירו את דתם ליהדות. לא צריך לכתוב 4 ספרים בשביל זה, זה ידוע.

על מבצע יונתן כתבת: "עידו נתניהו אחיו של יוני נתניהו מפקד המבצע שנפל…"
אז כך, יוני נתניהו ז"ל היה מפקד כח הפריצה לטרמינל. מפקד המבצע היה רא"ל ז"ל דן שומרון והוא שעמד בראש המתכננים של המבצע.
מצופה ממי שמתימר לדיקנות היסטורית לדייק בעובדות הפשוטות ולא לנסות לעצב היסטוריה אלטרנטיבית.

יש לי שאלה גדולה למה נישיונל הגאוגרפי לא חוקר על נהר סמבטיון ולמה לא רואים עם לווין

There are many upon many security packages that do a wonderful job of keeping the home secure.

We also added features such as glass break detectors, carbon monoxide and fire detectors, door and window contacts, and cellular backup.
Burglars enter houses with an intention to take away all
the valuable things that they can lay their hands
on, even if it means hurting those who come in their way.

אני מלא התפעלות מהממצאים של אביגדור שחן יש בהם הרבה פנטזיה ודמיון קצתם אמת על האינדיאנים אבל כל אלה בצפון אמריקה שבטהההופי הקומנצי האפצי הסמינול בפלורידה השאיין ככלל כל הכבוד לאביגדור גם אני הייתי במסעות בעולם וגליתי למשל שהרי החושך וזה לא סוד גדול הרי החושך זה בדיוק בדרך לעיירה הורמנוס איפהשיש אטרקציה עם לוויתן שמחכך את הגבהשלו עפ כבל עבה מתוח במזח של העיירה הורמנוס נוסעים מקייפטאון כשעה וחצי ובאמצע הדרך לעיירה יש שלט דרכים ובצד שמאל טתה רואה הרים שרשרת הרים עצומה גבוהה מאוד ממש מכסה לפנות ערב את השמים כשהגעתי לשם השמש היתה בשעה אחת עשרה ובשלט כתוב דארקנס מאונטן וממש מעבר להרים גבוה ורחוק כנראה יש שם אחד הנהרות הגדולים של דרום אפריקה אז מה הסוד שלך מר אביגדוא שחן השלט כתוב באנגלית אפילו לא באפריקנס המקום ידוע ומוכר לכל דרום אפריקאי הכביש הזה שמובילמלעיירה הורמנוסהזה אטרקציה בגלל הלוויתן הענק שמגיע למזח שלנהעיירה ויש שמה מסעדה שמוכרים דג טעים מאוד עם פירי פירי שזה חריף תבלין טעים ומיוחד אז לידיעת כולם כל התיאור של שחן על מסעות שלמה המלך לזהב אופיר הוא בדרום אפריקה במקום הזה ולא כמו שהוא מספר בהתלהבות היה נמל כדול לחיל הים של דוד המלך ושלמה בנו וזה נמל קרתגו טוניס של היום היפו רגיס בימי שלטונם של הברברים השבטים הדנים והגרמאנים שפלשו לטוניסיה בימי גייזריך המלך הויקינגי שדלט בשבטים הוונדאלים האלה ושםנהיה נמל הביצ לאוצרות הזהב מאופיר דרום אפריקה לפני הגעתם לירושלים או לעציון גבר איך שתרצו היום ב

צר לי להודיע שאביגדור שחן היסטוריון צבאי וחוקר עשרת השבטים האבודים נפטר ב23 באוגוסט 2023.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven − eight =