אמן הקומיקס שי צ'רקא מספק פרשנות מיוחדת במינה לסיפורי והילכות המשנה והתלמוד פרשנות בקומיקס. וכעת הוא עובר שלב אחד קדימה ( או אחורה) ומספק פרשנות מעין זאת גם לסיפורי התנ"ך דרך עלילות גיבורו הלוזר הנצחי בבא .
תופעת ספרי הקומיקס הולכת ותופסת תאוצה וגם במקומות הלכאורה הבלתי צפויים ביותר אצל בני הציבור הדתי והחרדי. לאמיתו של דבר צייר הקומיקס השני המצליח ביותר בארץ ,שי צ'רקה הוא אמן קומיקס המשתייך למחנה הדתי הלאומי ורוב יצירותיו כתובות ומכוונות לתחומי ההתעניינות של קהל זה שאינן זהות וכלל וכלל לאלו של הקהל החילוני. כיום צ'רקה הוא אחד מאמני הקומיקס הבולטים ביותר בישראל ביחד עם אורי פינק והוא אינו נמנע להכניס ליצירותיו את אמונתו הדתית האורתודוכסית.
איך אפשר לדעת שצ'רקה הוא אמן הקומיקס השני המצליח ביותר? מכיוון שהוא האמן הקומיקס היחיד מלבד צייר הקומיקס החילוני אורי פינק שמידי שנה בשנה יוצא אלבום קומיקס חדש שלו תופעה שאינה קיימת לגבי שום אמן קומיקס אחר בישראל מה שמראה שיש לו כבר קהל נאמן שקונה את ספריו באופן קבוע. . בנוסף לעבודתו בקומיקס עובד צ'רקה גם כמאייר , כקריקטוריסט כאחד ממעצבי בובות "החרצופים" עבור סדרת הטלביזיה בשם זה.
צ'רקה גדל על מגזינים לילדים חרדיים כמו "זרקור" שגם בהם היו סיפורי קומיקס היסטוריים בשחור לבן . אך נראה שמה שהשפיע עליו באמת היו הקומיקסים הצרפתיים של המספר הצרפתי ( היהודי ) גוסיני של אסטריקס , גאלי קטן ומצחיק בימי יוליוס קיסר. במידה רבה ניתן לראות בדמויות הידועות של צ'רקה פיתוח של מוטיבים מ"סיפורי אסטריקס".
יצירתו הראשונה הופיעה במגזין הילדים "פילון ". לאחר מכן הוא פרסם סיפורי קומיקס רבים במגזין הקומיקס לילדים דתיים "אותיות " ( ששם עבד לפניו אורי פינק שבהחלט אינו שייך למחנה הדתי הלאומי….) שהיו כולם בעלי רקע דתי היסטורי . סיפורים כמו "עלילות רבא בר בר חנא " על הרפתקאותיו המופלאות של האמורא הגוזמאי על פי סיפורי המדרש . , יצר בכתב-העת "אותיות" בשנת 1987 סיפור בשם "יוני המכבי הקטן". היה זה סיפור על עלילות נער במודיעין שמסוגל לדבר עם בעלי-חיים ועוזר למכבים במרד נגד החשמונאים, כאשר בקרב בית חורון הוא שולח צבא עכברים שמבהיל את פילי היוונים ומביא לתבוסתם. צ'רקה כתב וצייר ב-1988 סיפור המשך לסיפור זה "יוני וכד השמן", שבו יוני עוזר לטהר את בית-המקדש מהחיילים היוונים בעזרת בעלי-חיים שונים כמו עטלפים, ולבסוף מוצא בו את כד השמן היחיד ששרד בו.
החל מ1996- החל צ'רקה לפרסם ב"אותיות" סִדרת קומיקס שאפתנית בשם "מבית לבית: תולדות ישראל מסוף ימי בית ראשון ועד לחורבן בית שני". היה זה קומיקס שתיאר בצורה הומוריסטית את תולדות ישראל מחורבן בית ראשון והסתיים עם חורבן בית שני. ולמרות ההומור שנמצא בקומיקס זה בשפע, נקודת המבט שלו היא מסורתית קיצונית, ולמעשה ההפך הגמור מזו המוצגת במקבילו החילוני "לחיות מהתנ"ך" של אפרים סידון .
בבא המפסידן הניצחי
ההצלחה הגדולה ביותר של צ'רקה רוב ספריו של צ'רקה שייכים במקובל בקומיקס לסדרה אחת ולגבור אחד קבוע בבא הלוזר הנצחי שהרפתקאותיו וכישלונותיו השונים משמשות לצ'רקה אמצעי לפרש בדרכו שלו המיוחדת מאוד מישנאות שונות בגמרא ובתלמוד.
זאת בצורת סיפורי קומיקס קצרים ומבדחים שבמרכזם עומד בבא היהודי הקטן והלא יוצלח ידידו זוטא אימו האידישא מאמה האולטימטיבית בימי המשנה ו/או התלמוד כאשר הרומאים שלטו בארץ ( בדומה לסיפורי אסטריקס המתרחשים כאשר הרומאים שלטו בגליה והם מקור השראה ברור ) הסיפורים מתפרסמים מזה שנים בשבועון הילדים 'אותיות' כשהן מסבירים וממחישים משניות ומאוחר יותר גם מדרשים על פרשיות השבוע… " .
למעשה יש כאן פרשנות מסוג חדש ויזואלי קומיקסאי למשניות וכעת גם למקראות מכיוון שצ'רקה מקפיד שלא לשנות את הטקסט ,ובכך הוא הולך בעקבות אמנים רבים מספור מאז ימי קדם שפירשו את הטקסטים הקדומים כל אחד לפי דרכו ובהתאם לרוח תקופתו על מנת לקרב אותם לקהל הרחב . אלא שצ'רקה הוא ככל הנראה האמן הראשון שעשה זאת עם סיפורי ומשניות המשנה והתלמוד. והוא עושה זאת בהצלחה רבה. ניתן גם לנחש שעצם המטרה הדידקטית המוצהרת שלהם הקלה על עורכי העיתון את פירסומם הקבוע אם כי קומיקס הוא תופעה קבועה ב"אותיות מזה שנים רבות.
כשהציע צ'רקה את הרעיון של עלילות דמות מצחיקה בימי המשנה והתלמוד נדחה הדבר תחילה בתוקף בידי העורך אורי אורבך שחשש שהדבר עלול לפגוע ברגשות הקוראים,מאז זרמו מים רבים בירקון והקהל הדתי הוכיח שהוא פתוח גם לסיפורים אלה . הסדרה זכתה להצלחה עצומה בקרב הקהל לו הופנתה ועד כה הופיעו לא פחות מחמישה ספרים על הרפתקאות בבא.
בדיקה של ספריו של צ'רקה מראים על העזה ( יחסית ) גוברת והולכת בבחירת הנושאים כמו גם על תחכום גובר והולך .
.ב1999 פירסם צ'רקה הגדה לפסח בשם"בבא:האיש וההגדה" שגם בה כיכב גיבורו קטן הקומה כאחד מיוצאי מצרים.
בספרו הטוב והמורכב ביותר בסדרה זאת עד כה " מסע הציד של בבא " (מודן, 2001 ) יוצא בבא לציד אחר החיות הפנטסטיות והמפלצות השונות המוזכרות באגדות התלמודיות כמו השמיר ( שתואר בדמותו של יצחק שמיר ) הראם הענק הנחש הלוויתן,זיז שדי ולבסוף את מלאך המוות וכל זה על מנת להכין מבשרן סעודת מלכים לצדיקים .
.בסיפור זה היה שילוב מעניין ומתוחכם באופן יחסי של שימוש במיתוסים יהודיים קדומים עם פנטסיה הומוריסטית מודרנית,שילוב שנקווה שנראה יותר ממנו בעתיד.
ספר זה הוא שיא הסדרה עד כה ומראה את ההתפתחות שחלה ביצירתו של צ'רקה.
הרפתקאות בתקופות התנ"ך
לאחרונה הוא עבד על סדרה שעוסקת בהרפתקאותיהם של יהוצפן, הבלש נמוך הקומה, ודב, עוזרו גדול המימדים והנאמן החוקרים 'תעלומות' בתקופות שונות של התנ"ך;( שאותן היה על הקורא לזהות בעצמו ) החל מכיבוש יריחו שביהושע, דרך המלכת יואש שבספר מלכים ועד לקורותיו של יונה הנביא.בתקופות שונות של התנ"ך. בסדרה זאת צ'רקה נמנע במכוון שלא לצייר דמויות תנכיות ידועות כמו דוד כדי שלא לפגוע בקדושתן וכדי לא לכפות עת עצמו על דמיון את פרקי הסיפור קובצו לספר בשם 'יהוצפן א". אך הקהל הצביע ברגליו כנגד סדרה זאת ו"אותיות" חזר לפרסם את עלילות בבא.
ספרו הבא היה מעין רומן היסטורי ללא מילים בשם "פתקאות מהשמיים " שנועד לקהל מבוגר יותר ותיאר את הרפתקאותיו של חייל יהודי בצבא הנפוליאוני המתמודד עם דמותו של הרב בן התקופה נחמן מברסלב ששולח אליו בדרך מיסתורית פתקאות שונות .בהחלט חומר מתוחכם ביותר באופן יחסי ולמעשה מתאים למבוגרים הרבה יותר מלילדים. .
לאחרונה צ'רקה החליט להעביר את עלילותיו של בבא לתקופה בעייתית הרבה יותר מבחינת הציבור הדתי מימי המשנה והתלמוד לימי התנ"ך . תקופה שלגביה יש רתיעה מיצירות ספרות מקוריות המתרחשות בתקופת התנ"ך (בניגוד לעיבודים מצונזרים של סיפורי תנ"ך ואגדות חז"ל), כנראה בגלל חוסר הרצון להתעסק עם תקופה שהעובדות לגביה הם "קדושות " (בין שהם מופיעים בתנ"ך ובין שבמדרשים) וכול עיסוק מקורי בהם עלול רק להביא לשאלת שאלות לגבי התנ"ך והדת. עצם העובדה שצ'רקה פרסם סיפורים על תקופה זאת מראה על פתיחות גוברת והולכת מבחינת עורכיו והציבור שלו.
בספרו "נגיד ש…בבא בתנ"ך צ'רקה הוא נועז יותר מאי פעם . הפעם הוא אינו מהסס לצייר אגם את דמויות התנ"ך הקדושות ביותר כמו דוד המלך ובדמותו של הלוזר האולטימטיבי בבא.
ספרו החדש של צ'רקה בסדרת בבא (_והחמישי במספר " בסדרת בבא "נגיד ש..בבא בתנ"ך " לוקח את בבא מתקופתו הקבועה ימי המשנה ו/או התלמוד כאשר הרומאים שלטו בארץ ישראל לתקופות תנ"ך שונות שבהן מגלם בבא את דמויות שונות של גיבורי התנ"ך ובהם שמשון הגיבור ודוד המלך לצד רבים אחרים הרעיון מזכיר את זה של סדרת הפתן השחור הבריטית שבה הדמות של "הפתן השחור" חוזר ומופיע בתקופות שונות של ההיסטוריה הבריטית .
לרוב ,לא תמיד, יש לסיפורים מסר אחד קבוע וחוזר ונשנה : בבא הוא הלוזר הנצחי גם כשהוא לכאורה גיבור כל יכול, גם כאשר נראה ש הוא עומד לבסוף להצליח הוא רק הולך להפסיד שוב לפחות לטווח הקצר.
עקידת בבא.
אלא שיש סיפורים שבהם אי אפשר היה לשמור על הפורמט הזה וההומור כתוצאה נפגם מאוד . כבר עדיף היה להציג את הדמויות כשמשון וכיוצא בזה ולא כעוד גלגול של בבא היהודי המפסידן הנצחי
למעשה הקומיקס זכה להצלחה גדולה.נראה שהעזתו של צ'רקה הולכת וגוברת מספר לספר.הבעיה עם סיפורים אלו היא שהם קצרים מידי ובעצם קשה להגיע אליהם אל יותר מפואנטה הומוריסטית. וכספר הוא בהחלט נפילה מבחינה אמנותית בהשוואה ל"מסע הצייד של בבא " ששם היו ציורי צ'רקה יותר מתוחכמים וקפדניים והסיפור היה מורכב בהרבה.
אבל נראה שדעת הרבנים נחה מספריו של צ'רקה. הוא קיבל גושפנקה דתית רשמית כאשר נשאל הרב יעקב אריאל בנושא זה האם אין לראות בהם גורמים לזילות בדברי קדושה ענה הרב בחומרה כי אין ספק שכוונתו של שי צ'רקה טובה ויש ילדים הנעזרים בציוריו ללמוד תורה וליהנות ממנה. מי שסובר אחרת שלא ישתמש בספריו.
עם המלצה כזאת צ'רקה יעז מן הסתם ללכת עוד יותר רחוק ממה שעשה עד כה . יהיה מעניין לראות מה יעשה שי צ'רקה בעתיד ועד כמה הוא ימתח את גבולות הפתיחות של הציבור שלו .
רשימת הספרים של שי צ'רקה ספורי סדרת בבא ראו כולם אור במגזין "אותיות". " |
בבא : מבחר מתוך סדרת הקומיקס "משנה-להכיר" שפורסמה בעתון "אותיות ". . מודן 1997
פרשת בבא : משלים ומעשיות לפרשת השבוע. מודן 2000.
בבא האיש וההגדה:הגדה של פסח מודן ,1999
מסע הציד של בבא,מודן 2001
נגיד ש-..בבא בתנ"ך מודן ,2005.
בבא ממלא תפקידים של דמויות שונות בתנ"ך .
לעזאזל עם בבא – מודן ,2009. עליית מדרגה של בבא, בה הוא נכנס לעולמה של תורת הסוד. המשך של מסע הציד של בבא.
בבא במשרה מלאה /מודן 2016
תקציר : בבא מתבקש ע"י איו, אשתו, למצוא לעצמו מקצוע, והוא מתנסה בעיסוקים שונים המפגישים אותו עם נחום איש גמזו, עם ענייניהם של חוני המעגל ויונתן בן עוזיאל, תוך כדי כך הוא מבין למה אף גדול זה דווקא יפה (מדרש מפורש), לומד על קיומה של קהילה יהודית באפריקה, ומתמודד עם סוגיות הרלוונטיות לימינו לפחות כמו לתקופתו.
בבא והאור הגנוז ,מודן 2021
תקציר :
בוקר אחד, בעוד בבא וחבריו היו שקועים בלימוד שליו, הופיע לפתע אילפא הסוחר ובפיו הצעה שאין לסרב לה: להצטרף אליו למסע שבסופו יזכו באור פלאי – האור הגנוז.
אבל האור המופלא נמצא הרחק, והדרך אליו ארוכה ורצופת שודדים ושלל סכנות שרק הצפון האכזר יכול להציע. האם תצליח החבורה לשרוד את המסע? האם הם ראויים בכלל לפלא שהם מנסים להשיג?הרפתקה סוערת ומשעשעת, עם האנטי-גיבור הכי מצחיק שחי כאן מאז ימי הרומאים.
ספרים אחרים
יהוצפן א : הספר שלא נכלל בתנ"ך בגלל היותו ספר קומיקס ! מודן , 2003.
פתקאות מהשמיים . מודן 2004.
- אל ג'אזר והצייר – מודן 2010 .ספר המשך ל"פתקאות מהשמיים".
- מיתישלח – משימה ביוון – מודן 2007. מפגש בין גיבור תנ"כי (דמיוני) לגיבורי המיתולוגיה היוונית
- מעבר לקו – מודן 2008.
- תקציר : קורות הקריקטוריסט צ'ארטר ומשפחתו על גבעת הכבל שבישוב מעלה נפצוצים. התפרסם במקור בהמשכים בערוץ יהדות של האתר nrg.
לצאת מהקווים / בן-שמן : מודן, 2012.
תקציר הספר :המשך קורות הקריקטוריסט צ’ארטר ובני משפחתו בביתם שעל גבעת הכבל ומעלליהם של שאר אנשי היישוב מעלה נפצוצים. הכבל המחבר בין הגבעה לבין הלוויין האמריקני נותק בספר הקודם, אבל קווים מסוגים שונים ממשיכים לחבר בין התפתחות ההתנחלויות לנשיא אובמה, בין השכנים הערבים להקפאת הבנייה, בין נוער הגבעות לג’וני דפ ובין רב היישוב לגולם מפראג .
- מוקצה – ספריית בית אל .2010
- חייו של כלב דתי, בשיתוף עם אורי אורבך
אדם ג'מוס / בן-שמן : מודן, 2011.
תקציר : מכירים את ים המלח? – אדם ג´מוס הוא זה שהנמיך אותו. ביקרתם בחולה? – אדם ייבש אותה. שמעתם על מכתש רמון? – אדם יצר אותו. בקיצור, כפי שניסח זאת המשורר: אדם הוא תבנית נוף מולדתו.
יודיסאה /מודן 2016
סיפור הקומיקס הנבחר של שנת 2016
סיפור מסעו של ליאון, פרופסור יהודי מפולין, שמוצא עצמו בלב התופת וחותר את דרכו הביתה, תוך מאבק במפלצות של אירופה בימי מלחמת העולם השניה.
שי ועגנון :שלושה סיפורים /סיפר ש"י עגנון ; צייר שי צ’רקה.ירושלים : שוקן, תשע"ג 2012.
תקציר: כשאני קורא את סיפוריו של עגנון מצטיירים בדמיוני עולמות, עולמות שמכילים מראות אשר אינם מתוארים במילותיו של עגנון, מראות שפותרים את כתבי החידה בסיפורים. ראיתי את חייו האמיתיים של עגנון משתלבים באגדה מאויב לאוהב; ראיתי מה מתרחש במנהרה המחברת בין הגלות לארץ ישראל במעשה העז, אף שעגנון לא מספר זאת; ראיתי איך נראה עומקו של ארמון שטוח, שצייר גיבור הסיפור האדריכל והקיסר. ראיתי, ורציתי לשתף אתכם, אז ציירתי.
שי ועגנון :הסייף /סיפר ש"י עגנון ; צייר שי צ’רקה.ירושלים : שוקן, תשע"ח 2018.
תקציר :שהייתי ילד, בשנות בית הספר היסודי, היה קשה לתפוס אותי בלי חרב ביד, חרב אבירים עשויה משאריות קרשים או סיִף של מוסקטר שחיברתי מחלקי פלסטיק שיוצרו במקור למטרות תמימות לחלוטין. כשכבר הנחתי את החרב, ישבתי לצייר דמויות שגם הן כמעט תמיד אחזו בחרב. לא פלא שכשגיליתי בספר תכריך של סיפורים את הסיפור "הסייף", מיד נשאבתי פנימה, וכמו שקורה לי בעת קריאת כל סיפור של עגנון, ראיתי את הסיפור בתמונות. הסיפור, המתרחש בירושלים בשנת 1925, נפתח בתעלומת מותו של ר’ יהודה הלוי ומתפתח למאבק איתנים בין ספרא לסייפא, בין סופר לסיִף. אני גיליתי בו עולם ומלואו, ורציתי לשתף גם אתכם, אז ציירתי.
קישורים רלבנטיים:
יודיסיאה -הקומיקס הנבחר לשנת 2016 של שי צ'רקה
לחרצף את הנצח : ראיון עם צ'רקה
יוני המכבי הקטן :קומיקס ראשון מאת צ'רקה
הגולם פוגש את משה רבנו :התנ"ך בקומיקס הישראלי
22 תגובות על “פרשנות קומיקסאית ליהדות : שי צ'רקא ובבא בנבכי ההיסטוריה היהודית”
בפתקאות מהשמים התעלה על עצמו צרקה
הספר מקסים, מרגש, ובספר זה הציורים והצביעה
מגובשים, זהוא אחד הנובלות הגראפיות המרתקות
שיצאו בארץ
ובעצם זה פעם ראשונה שספר מוגש כמו קומיקס ארופאי{טין טין, אסטריקס,אייזיק הפיראט
מ-א עד ת
פשוט תענוג.
מחכה בקוצר רוח לספר הבא.
אין ספק ש"פתקאות בשמיים " הוא הסיפור המורכב ביותר של צ'רקה " . נראה לי שניסו לשווק אותו בכלל לקהל הלא נכון.
הוא היה צריך להיות משווק לקהל הרבה יותר מבוגר מזה שהוא יעוד אליו בידי ההוצאה.
הספר מסע הציד של בבא פשוט מרתק ומלא בציורים המבאים לילד טעם של עוד שווה לקנות את הספר הזה
ביקורת על ספרו של צת'רקה "פתקאות מהשמיים " על חייל יהודי בצבא נפוליאון ומפגשו עם נחמן מברסלב יש כאן
צופן נחמן כסיפור קומיקס
http://www.notes.co.il/eshed/28915.asp
הקומיקסאי שי צ'רקה מפגיש באלבום קומיקס חדש בין גיבור תנכי בלתי ידוע עד כה שמזכיר בהרבה יותר משמץ את שמשון הגיבור עם גיבורי המיתולוגיה היוונית ,.מפגש שהוא מתבקש ממש בגלל סמיכות הזמנים והמקומות ,ואגב כך עוסק בדומה וגם בשונה בינם .
ראו
מיתי הגיבור העברי פוגש את הרקולס הגיבור היווני
http://www.notes.co.il/eshed/35702.asp
למיטב ידיעתי, כמעט כל הספרים שמוזכרים כאן (למעט "פתקאות מהשמים") פורסמו קודם ליציאתם לאור בעיתון "אותיות".
בטח שי פעם צייר משהו על זה.
[…] הפורה ביותר שעסק בסיפור חנוכה היה אמן הקומיקס הדתי שי צ'רקה . צ'רקה שהושפע מאוד מסידרת הקומיקס הצרפתית ההומוריסטית […]
[…] פועלו של שי צ'רקה מהבלוג: המולטי יקום של אלי אשד […]
[…] פרשנות קומיקסאית ליהדות : שי צ'רקא ובבא בנבכי ההיסטוריה… […]
[…] קומיקס של שי צ'רקה "אל ג'זאר והצייר " שאחד מגיבוריו הוא המושל הסדיסטי […]
[…] כל מקביל בעולם הקומיקס הישראלי .על דמות זאת פירסם גם שי צ'רקה סיפור קומיקס בהמשכים בשבועון "אותיות וזה מעניין […]
איך אתה מצייר כך דנאל
בבה ניראה מצחיק
Rauenzahn says Anne Arundel has been using it for five years, Prince George's for one or
two, and Baltimore City is starting this year along with Baltimore County.
Why should you waste money on a security system when you can buy a dog.
com offers monitoring for individuals and also provides monitoring
services for the big alarm companies.
[…] שי צ'רקה הוא אחד האנשים הבודדים בארץ שיוצרים קומיקסים על רקע היסטורי . מהם רציניים ומתוחכמים פחות או יותר כמו פתקאות מהשמיים המתרחש בזמן פלישת נפוליון לארץ ישראל ומסעו של נחמן מברסלב לשם ,ומהם הומוריסטיים כמו סיפורי בבא המתרחשים בימי המשנה והתלמוד והתנ"ך וסיפורי הבלש יהוצפן המתרחשים לאורך תקופות התנ"ך. הוא ממשיך בקו זה בספרו החדש שבו הוא מפגיש גיבור תנכי לכאורה עם גיבורים מיתולוגיים . […]
[…] המודרני " אותיות " שם התגלה אמן הקומיקס הידוע שי צ'רקה שהתפרסם עם סדרות קומיקס קומיות המבוססות על סיפורי […]
[…] הדופן השני הוא אמן הקומיקס הדתי שי צ'רקה שהוא אחד הקומיקסאים הישראליים המוכשרים ביותר כיום. […]
[…] שי צ'רקה […]
[…] א' מאת שי צ'רקה .הוצאת מודן […]
[…] סיפורי "בבא" של שי צ'רקא על יהודי קדמון בתקופת המשנה מתרחשת באופן כללי במאה […]
[…] קדברה" עלילות מכשפה שלומיאלית , סדרות קומיקס של שי צ'רקה (שמשהו היה בין המקומות הראשונים שפירסמו סיפורי […]