אתמול הייתי בהרצאתו של ידידי, יחזקאל רחמים "האשכנזים כמיעוט נרדף " במעוז ( האחרון ?) של התרבות האשכנזית -ידישאית בארץ הקודש "בית לייויק ".
במהלך הערב הושמע סיפורו המרשים של יחזקאל "האשכנזי שלנו". לאחר מכן התנהל דיון סוער לעיתים בין הנוכחים ( רובם ככולם אשכנזים פרט למרצה ) על משמעויות הסיפור שמתאר בניגוד למקובל את האשכנזים כנרדפים ומדוכאים בידי המזרחיים.
ידידי אסף גלאי המנחה העלה את השאלה החמורה : מה המסקנה שאפשר להסיק מסיפור זה על דיכוי האשכנזים ?
תשובתו :יש לחזק ולבצר את הזהות האשכנזית המיוחדת על כל משמעויותיה ולזכור מאיפה כולנו באנו.
יחזקאל שנשמע בטוח פחות לגבי מסקנה זאת ולגבי המשמעויות של סיפורו העיר בהיסוס שאמנם הוא מקבל את זה שיש צורך ועניין בזהות מזרחית ובזהות אשכנזית אבל לא בטוח שזה כל כך חשוב .
אני הערתי שספק אם עד לשנות השישים של המאה הקודמת, לכל המוקדם , היה בכלל דבר כזה "זהות מזרחית" ו"זהות אשכנזית " ,ואמנם נראה שרעיון הזהויות האלו הפך לאחרונה לאופנתי ( רק אתמול יצא ספר חדש של חגי דגן בשם "יהדויות " שבו המחבר משתולל בטירוף ממש בניסיון נואש להוכיח את קיומן של הנ"ל ) אבל זה נראה לי כרעיון "לוקסוס" לתקופות רגיעה קצרות ולא לתקופות של אנטישמיות משתוללת כמו במרבית ימי קיומה של היהדות .
אסף שאל אותי אם אינני מרגיש קשר והזדהות הדוקה לאבותי הליטאיים . עניתי לו שכל קשר שאני מרגיש כלפיהם מגיע רק עד למאה ה-17 כאשר החלו לרשום את תולדות המשפחה וכאשר החלו בפרוייקט החינוך המאסיבי שלהם . לפני זה אני לא מרגיש כל קשר וכל הזדהות עם היהדות האשכנזית,שהייתה ברובה יהדות פרימיטיבית .אם כבר אני מעדיף להזדהות עם אבותיו של יחזקאל בתקופה זאת שהם היו אלה שפיתחו את החינוך והתרבות .במשך מאות מסויימות .
מיד נשמעו צעקות שאני מעדיף להזדהות עם החזקים והעשירים.
עולה נרגזת מקנדה ( אבל מעל לכל אשכנזית גאה ) פסקה שאני צריך לקבל גם את הטוב וגם את הרע של אבותי .
כלל לא . מדוע מאחר שאני חולק איתם גנים מסויימים עלי להזדהות עימם? אם עלי לבחור בין הזדהות עם חקלאי אשכנזי עלוב מהמאה ה-11 ( או לוחם כוזרי או קוזאק או מי שהוא לא היה ) ובין הזדהות עם הספרדי שמואל הנגיד מאותה התקופה כי אז הבחירה ברורה לי לחלוטין .שמואל הנגיד השגיו ורעיונותיו מדברים אלי הרבה יותר אז אני מעדיף להזדהות עימו ועם בני ארצו במשך תקופה זאת.ובתקופות אחרות אני מעדיף להזדהות עם יהודי עיראק המשכילים ולא עם אשכנזים פרימיטיביים ( חוץ מכמה בודדים ).
דהיינו אני מעדיף להזדהות עם הטובים ביותר ואלו הם בתקופות מסויימות האשכנזים ובתקופות אחרות המזרחיים ובעתיד יכולים להיות גם האתיופים .
12 תגובות על “האשכנזים כמיעוט נרדף ומדוכא”
מה אומרת העובדה שאתה מזדהה עם שמואל הנגיד?
שאתה לומד את תורתו? שאתה מזהה את עצמך בשם שמואל?
שאני מוצא בו עיניין מספיק כדי ללמוד בצורה מעמיקה עליו ועל תקופתו.עיניין שאינני מוצא כלל באשכנזים של אותה התקופה.
לאן נעלמו כל המוסות והאחמדים של קדמה ורעיהם שטוענים וטוענים וטוענים שהמזרחים הם רוב גדול, מכריע ומוחץ של האוכלוסיה היהודית בארץ, למרות שנתוני הסטטיסטיקה הרשמיים שפורסמו היום מראים יפה מאד שקבוצת המוצא הגדולה ביותר היא דווקא יוצאי אירופה!
מואיז בן הראש, צא מהאוהל והסבר כיצד הממסד האשכנזי מזייף את הנתונים.
אלי מדוע אתה מזלזל בחקלאים? הם מספקים את האוכל שאתה אוכל, האין זו מלאכה חשובה לא פחות משל סופרים ומשוררים
אבל עם כל הרצון הטוב אני לא מוצא הרבה עניין אינטלקטואלי במה שהם עושים .
כאן:
http://stagemag.co.il/Articles/375
שכל הדיון הזה על "זהות מזרחית " ו"זהות אשכנזית " הוא יותר מידי תוצר של האוירה הפוליטית העכשווית מאוד מכדי שיאריך ימים .
כאשר פרופסור שלמה זנד וחגי דגן ודן מירון כותבים בספריהם ובמאמריהם על "העם דובר האידיש " במטרה להבדיל בין העם זה ובין העמים היהודיים האחרים כביכול ,הם רואים מהירהורי ליבם בלבד.
שום יהודי דובר אידיש מעולם לא ראה את עצמו כבעל לאום נפרד מהיהודיים המזרחיים ולהפך. עד שבאו בימינו אלה כמה אקדמאים ממוצא מזרחי וממוצא אשכנזי ששמעו הרצאות על הזהות שחורה הנפרדת בארה"ב ועל "קהילות מדומיינות " וכיוצא בזה נדלקו על הרעיונות הנ"ל ומסיבות פוליטיות טהורות שקשורות למצב העכשווי לישראל יצרו את הקונסטרקציה הבדיונית של "הלאום דובר האידיש .
האם אכן אתה לא מסכים עם תיאוריית הקהילות המדומיינות של ארנולד?
האם תסכים לפרט?
זאת כתבה מפורטת משל עצמה .
מקורי באמת אז עוד הייתה לזה איזו שהיא הצדקה
אבל לא כמקובל מכיוון שזה אופנתי לדבר בארה"ב ובצרפת על "זהויות נפרדות " ו"קהילות מדומיינות " אז אותם אקדמאים אופנתיים החליטו לייבא את הרעיונות הנ"ל גם לפרובינציאלים המטומטמים בישראל .שהרי מארה"ב תצא תורה.
האם ישראלי שנולד בצרפת להורים אלג'יראים נחשב יוצא אירופה? האם ישראלי שנולד בדרום אפריקה להורים ממוצא פולני נחשב יוצא אפריקה? למה הסקרים לא שואלים פשוט ספרדי או אשכנזי
היהודים הגרמנים סלדו מהיהודים הפולנים