web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית קומיקס

המתנקש הקבלי : על נמרוד רשף

סקירה על חוברת קומיקס שיצר נמרוד רשף על מתנקש בעל כוחות קבליים.

 
סיפורי הרפתקאות מקוריים בצורת קומיקס הם נדירים ביותר בשפה העברית מאז שנות השמונים . רוב אמני הקומיקס מאורי פינק ועד בכלל מעדיפים לתפוס מרחק מהז'אנר בטענה המגוחכת שישראלים לא אוהבים גיבורי על או סיפורי  הרפתקאות בכלל  מאחר שהם "ציניים" מידי, מאחר שיש להם את זה כל הזמן בכותרות העיתונים וכו'.
לעניות דעתי טענה זאת מראה יותר מכל דבר אחר על התחמקות וחוסר יכולת ליצור סיפורי הרפתקאות טובים ,וישראלים יהיו מוכנים לקרוא סיפורים ישראליים בתחום זה בדיוק כמו שהם קוראים סיפורים אירופיים ויפניים ואמריקניים . אלא שכל מה שהאמנים מספקים להם זאת דיאטה בלתי פוסקת של הומר ,סאטירה , סיפורים ריאליסטיים כביכול על הישראלי הממוצע ברחוב . 

 אבל ייתכן שהתמונה הקודרת מתחילה להשתנות וז'אנר ההרפתקאות בקומיקס מתחיל שוב להרים ראש לשמחת מעריציו. ויש סימנים שאחד היוצרים הבולטים בתחום יכול להיות אמן הקומיקס הסלבריטאי נמרוד רשף .

בחודשים האחרונים יצאו שני יצירות קומיקס חדשות של נמרוד רשף , הספר "אדי בלגן " על עלילותיו של מלך כיתה . וחוברת  קומיקס  בשם "עוזי "שיש בה פוטנציאל לעורר את התחום הנטוש בקומיקס הישראלי של סיפורי  הרפתקאות.  שהיא שונה מ"אדי בלגן עד כמה שרק אפשר , זוהי מיני סדרה בהמשכים שעוסקת ככל הנראה בגיבורי על אבל בצורה שונה. ועם יצירות אלו הוכיח רשף שהוא ראוי לתשומת לב רבה . אז תחילה כמה מילים עליו : .

נמרוד רשף הוא יוצא דופן בין אמני הקומיקס בארץ וגם בעולם כולו. במשך כמה שנים הוא לא היה "עוד " אמן קומיקס , הוא גם היה כוכב בידור של ערוץ הילדים
לערוץ הילדים הוא היגיע דרך הקומיקס , לדברי מכרו משכבר הימים ( דרך האספנות המשותפת של קומיקס ) אורי פינק, היה זה הוא שהיציע לערוץ הילדים להכניס את ידידו אמן הקומיקס רשף לשורותיו והשאר זה היסטוריה . עוד תרומה של פינק לתרבות הפופולארית בארץ.

נמרוד רשף כ"עידו " בסדרת הטלויזיה "זבנג".

. כאשר היה רשף בשיא פרסומו כאליל נוער בערוץ הילדים הוא הופיע כשחקן בסדרת הטלוויזיה "זבנג" על פי סדרת קומיקס של פינק בתור עידו זמר הרוק ובכך הוא אולי אמן הקומיקס היחיד שגם גילם באופן קבוע דמות בסדרת טלוויזיה שמבוססת על סדרת קומיקס חוץ מזה הוא הופיע בסדרות נוספות כמו "קשר משפחתי " צה"ל 1 " ו"ולוויתן בחוף תל אביב " וסרטי טלוויזיה שונים כן הופיע כזמר וכמוזיקאי בלהקת שב"ק ס.

. אם זאת יש לציין שרשף מקפיד תמיד לציין שקומיקס הוא היה ונשאר אהבתו הראשונה לפני המשחק ולפני מוסיקת הראפ. הוא היה אספן וצייר של קומיקס מילדותו וממשיך בכך עד היום בנוסף לכל עיסוקיו המרובים האחרים ותרומתו לקומיקס העברי כיום היא מכובדת למדי.

נמרוד רשף בבוורלי הילס

סיפור "בורלי הילס 54051 " מאת נמרוד רשף שבו הוא מכניס את עצמו לעלילה.

רשף החל את הקריירה כצייר קומיקס מקצועי בציור וכתיבה עבור השבועון "מעריב לנוער" של סדרת קומיקס יוצאת דופן שהתבססה על הדמויות של סדרת הטלוויזיה האמריקנית "בוורלי הילס 54051" שהיציגה באור קומי למדי את הדמויות של ברנדון , ברנדה חבריהם הוריהם ומכריהם כמעין גירסה אמריקנית ל"זבנג" מאותו המגזין ומאת הידיד פינק. רשף אף טרח להכניס את עצמו לאיד הסיפורים וסידר לעצמו פגישה עם הכוכבות .
מעריב לנוער הכריז במאמר המערכת " בגליון זה תצא לראשונה בישראל ואולי גם בעולם סדרת קומיקס מקורי שבה מככבים גיבורי הסדרה… את הקומיקס החדש מצייר נמרוד רשף ,ועלילותיהם של גיבורי הסדרה יהיו חלק בלתי נפרד מהשטח שיוקדש לכוכבי הסדרה הפופולארית " .
גיבוריו של רשף בסדרה זאת היו ההפך המוחלט מגיבורי הסדרה הטלוויזיונית המוסרניים והמתלבטים. הם הוצגו כגונבי בחינות חרמנים , מציצים בהנאה לחדר הבנות כשאלה מתפשטות ,קלי הוצגה כרודפת כסף מטורפת. באחד הסיפורים הם חפרו אחרי אוצרות בחדר המנהל וכך הביאו להתמוטטות בית הספר (!) ברנדון היפנט את חבריו והשאיר אותם מהופנטים ללא מחשבות על התוצאות .ובסיפור המעניין ביותר הופיע רשף עצמו (בתסרוקת של צמה של טרום התסרוקת האפרו שבה הוא משתמש מאז ) שבה דילן עצמו יוצא מהסיפור כדי לדרוש מרשף שיביא לניצחון במשחק כדורסל לקבוצה שבה השתתף. התמורה :הוא סידר לרשף מזיל הריר פגישה עם קלי הבלונדינית.
מכאן ואילך צורף לכל סיפור גם פורטרט של רשף (אפילו לפינק עוד לא היה פורטט כזה בסיפוריו..)
הסדרה פורסמה בחוברות 16-44 ב1993. החל מה-17 בינואר ועד ה30 ביולי 1993
.גיליון 44 שבו הופיע הסיפור האחרון היה במקרה או לא במקרה גיליון שסימן נקודת מפנה . זה היה המגזין האחרון שאותו ערך העורך הוותיק אמנון בירב .משה יהלום עורך המשנה כתב את מאמר המערכת שבו תיאר את הצלחתו של המגזין שאין נער במדינה שלא קורא אותו ,ושגבר על כל מתחריו .בחוברות הבאות התרחב "זבנג" של פינק ל3 עמודים .
עד כמה שידוע לי זהו העיבוד היחיד לקומיקס של סדרה זאת .

מאז התדרדר גם אותו "מעריב לנוער" לאחד המגזינים המאוסים ביותר של המדינה עם כל הפרסומות והתכנים מעריצי הסלבריטאים שבו. עם זאת רשף פירסם שם עוד סידרת קומיקס קצרת ימים בשם "איבי והצפוניים " על עוד נער "אופנתי " וחברתו שונאת הקריאה . הסדרה למרבית השמחה לא העריכה ימים .
.

 
השחקן והדוגמן יהודה לוי במחזמר "טרזן" בתפקיד שיכול היה להיות של נמרוד רשף.

האיש שלא היה טרזן

נמרוד רשף הופיע בכמות גלא קטנה  של מופעים אבל המעניין בינהם היה בעיני מופע שבו לא הופיע לבסוף  מחזמר על טרזן איש היער.
ב-1999 הודיעה המפיקה מרים עציוני על כוונתה להעלות על הבמה מחזמר על טרזן שיכתב בידי סמר שיר ( איכס  זה כבר הוריד את הציפיות בצורה דרסטית לגבי המחזמר ) . בין החובבים והחובבות שלטרזן החל מיד ויכוח קדחתני בנושא האם רשף ראוי לשאת את הסכין ואזור החלציים של איש הקופים .חובבת אחת טענה שרשף בהחלט מתאים בגלל פניו הקשוחות והמכוערות בעיניה מה שמתאים לדרך שבה תיאר בוראוז את טרזן במקור . חובבת אחרת קבעה שרשף יצטרף להיפטר מכל התסרוקות שלו כדי שיתחיל להיראות כמו טרזן .
אני ציינתי שלתסרוקות הראסטה שלו שמוצאה בתרבות הרגאי של ג'מאיקה יש שורשים אפריקניים מסוימים ולכן אין מניעה שטרזן יסתובב עם הרסטה על הבמה זה אפילו יוסיף לו חן מסויים.
בסופו של דבר המחזמר המתוכנן בוטל ושכן חברת וולט דיסני הודיעה שהיא עצמה מתכננת להעלות מחזמר על הנושא בעצמה בישראל רעיון שנגנז גם הוא ,וחבל. מאז עלה על הבמה מחזמר אחר בכיכובם של יעל בר זוהר ויהודה לוי . אך עדיין נשארת השאלה המציקה איך היה נמרוד רשף מופיע בתור טרזן ,אני מנחש הרבה יותר טוב מיהודה לוי . .

אדי בלגן

הסדרה הידועה באמת של רשף היא "אדי בלגן " שאת סיפוריה כינס לאחרונה רשף בספר . היא החלה לרוץ במגזין הילדים של "עיתון ערוץ 6" עוד מהגיליון הראשון שלו ב- 1997 ורצה שם למשך זמן רב מאוד הם היגיעו לגליון 51 הסדרה היחידה ששרדה מראשיתו של המגזין . . זו הייתה גם הסדרה המצליחה ביותר של המגזין מראשיתו כפי שהראו סקרים שונים של הקוראים שפורסמו במגזין, מעל ומעבר גם למתחרים עקשניים כמו "הוגו " של קורן שדמי ומתחרים איכותיים כמו "יובב בן יואב בן חלב" של רוביצ'ק . הסיפורים הופיעו תמיד ב"עיתון ערוץ הילדים " כאשר לצידם מעין תמונת מוגדלת של עמוד אחד של אדי במצב מגוחך/מייצג כלשהוא.
עד כמה יש ליחס הצלחה זאת רק לקומיקס עצמו ועד כמה לפופולאריות של רשף ככוכב ילדים זאת שאלה גדולה מאוד , שלא כאן המקום לדון בה.
. אדי בלגן הוא ילד בן 12 שמוצץ כל הזמן קיסם בפיו כדי להיראות "קול" בדומה לגיבור הקומיקס הצרפתי "לאקי לוק". . רשף מכחיש בתוקף את הטענות שאדי בלגן אמור לייצג אותו עצמו בילדותו ומוכן לכל היותר להודות שאדי בלגן מייצג גרסה אידיאלית שלו עצמו בילדותו. הוא מתאר את אדי כילד " שהישראליות לא מעניינת אותו רק התרבות האמריקנית " וככזה הוא אכן מייצג חלק גדול בנוער כיום.
הסיפורים מתארים את עלילותיו של אדי חבריו חברותיו ,הילד השמן ילדה שסנובית שבה אדי מאוהב והילדה ההרפתקנית שמאוהבת בו ועושה צרות צרורות לכל מי שאדי מעז לגלות בה עניין ויש את המורה המכשפה אבל הסקסית והמנהל המטופש .
אחת הנקודות המעניינות בסיפורים אלה לילדים בגילאי היסודי היא המיניות הלא מוסתרת של הדמויות , המורות ( לא המורים ) והתלמידים . מהסיפורים ברוך לחלוטין שאדי בן ה-12 רוחש תשוקה מינית למורתו ( שמופיעה לפחות פעם אחת בסיטואציה מינית עם בן זוגה ) ופיו נוזל ריר בכל פעם שמופיעה מורה סקסית מחליפה. לזעמה הרב של חברתו.
רשף שתמיד שמח למלא את בקשות הילדים הקפיד להציג בחוברת 4 של המגזין פוסטר בגודל מלא של מורתו הסקסית של אדי ותיאור מפורט של גופה כולל אגן הירחיים. רק השדיים לא תוארו משום מה….
אדי בלגן כיכב לצד רשף ביומן לתלמיד שהופיע ב-1998 ושגם בו כמובן הושם דגש רב על הפעילות המינית של תלמידי בית הספר .מלבד "זבנג " זוהי סדרת הקומיקס היחידה ש"זכתה " לככב ב"יומן לתלמיד" אך בברור כאן זאת אינדיקציה של הפופולאריות של רשף עצמו ולא דווקא של "אדי בלגן ".עד כמה אדי בלגן הוא פופולארי באמת ללא הערך מוסף של הפופולאריות של רשף כמגיש בערוץ הילדים את זה אפשר לראות רק עכשיו שרשף שוב אינו כוכב ילדים. קריאה בכרך מראה שסך הכל אדי בלגן נשאר מה שהוא תמיד היה קומיקס בינוני ומטה עם דמויות סטריאוטיפיות להחריד וללא הומור מצחיק באמת שיכסה על הפגמים. . כל מה שרשף עשה שם אורי פינק כעבר עשה והרבה יותר טוב מכל בחינה ב"זבנג " . רשף על פי סיפורים אלה הוא התלמיד חסר המקוריות של פינק .ההבדל הגדול בעינהם מסתכם בזה שאם פינק נראה לרוב ככותב מנקודת המבט של הדחויים וה"חנונים" למינהם הרי גיבוריו של רשף הם ה"קולים " ומלכי הכיתה למינהם . אבל מבחינת רמת הסיפורים זה לא שינה ולא כלום .
אלא שכעת רשף מראה סימנים שייתכן שהוא מצא לבסוף את הנישה שלו שבה הוא עשוי להתגלות לבסוף כטוב יותר גם מאורי פינק ובכנות הוא היפתיע אותי בכך ולטובה. לא חשבתי שהוא ילך בכיוון שהוא פנה אליו ובמידה רבה של הצלחה. .

עוזי

תמונה מתוך "עוזי "

בימים אלו פירסם רשף את הגיליון הראשון במיני סדרה בשם " עוזי: אגדה אורבנית " שאותה כתב עם אישתו ועם אביו . ועל פי הגיליון הראשון עדיין קשה לקבוע מה יהיה אופי הסיפור אבל הוא בהחלט נראה מבטיח וגם מועד כנראה לקהל שונה לא עוד לבני יסודי כי אם למבוגרים צעירים ( גילאי צבא ועשרים ) ומשקף כנראה גם את השינויים הגילאיים שעובר רשף . יש בו גם חבורת מתנקשים שכירים גם איש מאפיה רוסית , גם מדען גאון שבו כנראה תומך איש המאפיה מסיבותיו שלו  ושגילה תגלית מדעית מיסתורית .ויש את  עוזי עצמו מתנקש מיוסר ואפלולי דמוי  סילבסטר סטלונה שמתגלה כבעל כוחות על שקשורים כנראה לספר חנוך ולמיסטיקה יהודית קדומה מחד ולמדע מודרני מאידך .

בקיצור אלמנטים שמביאים שימחה בלב לחובבי קומיקס הרפתקאות כמוני .
האמנות היא אלגנטית ומדויקת ומתאימה בדיוק לסוג הסיפור , "אקשין "ללא פשרות והסיפור גורם לי להעריך את רשף הרבה יותר כעת לאחר הדיאטה של בוורלי הילס ואדי בלגן שאותם ניראה היה כאילו הוא יוצר בשנתו .
אמנם הסיפור עדיין לא כל כך מובן , לא ברור עדיין מי נגד מי וכיצד כל האלמנטים השונים והמשונים האלו ישתלבו בסיפור אחד ,ונצטרך לחכות לגיליון הבא. זה עלול לפגוע ברצונם של קוראים שונים להמשיך לקרוא את הסיפור שאותו אינם מבינים , אבל בכך הולך רשף בעיקבות רבים מהקומיקסים האמריקניים שבנויים כיום בצורה כזאת בדיוק שבה על הקורא לעקוב בסבלנות אחרי הסיפור בתקווה ( שלא תמיד מתממשת) שמתי שהוא במהלך הסדרה הוא יתחיל להבין מה בעצם קורה .

יש לי ניחושים לאן הסיפור הולך אבל יש לחכות לארבע החוברות הבאות כדי לראות מה רשף עומד לעשות ואם מצליח להגשים את מה שהוא מתכנן לעשות  ואז לספר שיקבץ את כולן כדי לקרוא את הכל בהנאה אמיתית ( או בתיסכול גובר מעמוד לעמוד ) .
.פוטנציאל למשהו מרשים בהחלט יש כאן.ומי יודע אולי "עוזי " אם יתגלה לבסוף כהצלחה עוד יצליח להקים לתחייה את ז'אנר סיפורי ההרפתקאות הרדום כרגע בשוק הישראלי ולסתום סוף סוף את הפיות לכל קטני האמונה הטוענים שהישראלים"ציניים " מדי עבור סוג כזה של סיפורים ומסוגלים מעצם טבעם וצרות אופקיהם לקרוא רק סיפורים –סטיריים-פרודיים –מחתרתיים .
פסק הדין : בנתיים בהחלט שווה קריאה וציפיה לחוברות הבאות.
8 וחצי בסולם אלי אשד .

יוצר הקומיקס עופר זנזורי מגלם את "עוזי" של נמרוד רשף.

אתרים רלבנטיים

ביקורת על כל הסדרה 

נמרוד רשף בויקיפדיה 

דידי חנוך על אדי בלגן

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “המתנקש הקבלי : על נמרוד רשף”

לצערי עוד לא יצא לי לכתוב ביקורות מפורטות על כל הקומיקסים (ישראלים בלבד,אגב) שקניתי בפסטיבל, ואני עוד אעשה את זה.
אבל אני חייב לציין ש"עוזי" היה אולי ההפתעה לטובה הכי גדולה מבין הקניות שלי שם, אולי דווקא כי לא היו לי ממנו ציפיות אבל גם ובעיקר בגלל שכל כך נהניתי לקרוא אותו. נראה מצוין, עלילה מבטיחה, ומה עוד צריך?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 2 =