web analytics
קטגוריות
טלויזיה

הכיתה החשמלית : סוד קסם סדרת "השמיניה"

סקירה על סדרת הילדים המצליחה ביותר בטלביזיה הישראלית :עלילותיה של חבורת ילדים חוקרים מודרנית.

להבדיל מסדרות אחרות לילדים ולמבוגרים כיום שמעלות על נס את התככנות הבוגדנות והבורות ,סדרת "השמיניה " מתאפיינת בעבודה קבוצתית וברצון ללמוד . ניתוח של סוד הקסם של סדרת הטלוויזיה המצליחה לילדים "השמיניה" שמצליחה להיות בו זמנית חינוכית ורומנטית פטריוטית ומעודכנת .

ביום פרסום רשימה זאת הילדים חוזרים לבתי הספר. אבל יש לא מעט ילדים , די הרבה למעשה ,שמחכים לחודש ספטמבר מסיבה אחרת לגמרי : אז מתחילה עונה חדשה של סדרת הטלוויזיה השמיניה " בערוץ הילדים .
"השמיניה " היא שיגעון חדש ואולי חסר תקדים בהיקפו ובעוצמתו שתוקף בשבועות האחרונים את ילדי ישראל. בניגוד למקובל בשנים האחרונות זהו לא שיגעון שהוא תוצר של יבוא מארה"ב או יפן כמו במקרה של הפוקימונים וגם לא מארגנטינה מולדת הטלה נובלות ובראשן "המורדים". הפעם לשם שינוי זהו שיגעון שמקורו הוא ישראלי צברי בלתי אפולוגטי למהדרין.
ומקור השיגעון הוא סדרת דרמה יומית  שהועלתה בערוץ הילדים רק בחודש יוני וזוכה לשיאי צפייה ותגובות רגשיות חסרות תקדים בפורומים האינטרנטיים . "השמיניה" אגב היא התוכנית הראשונה שערוץ הילדים מפיק רק למנויי ערוץ "הוט " רק הם יכולים לצפות בה כחלק מהמאבק הפראי בערוצי הילדים של הכבלים וכנגד הסדרה המתחרה "ראש גדול ".
סקר שנערך לאחרונה בידי חברת המחקר "הגל החדש " עבור ערוץ הוט בקרב 300 בני נוער בגילאי 12-17 נמצא כי לא פחות מ-71% מהילדים ממנויי הוט צופים בסדרה .אם נתונים אלה הם נכונים כי אז אלו הם מספרים שהם מרשימים בכל קנה מידה אבל במיוחד בהתחשב בעובדה שבזמן הבדיקה התוכנית הייתה רק שבועיים באוויר…
אבל גם מי שלא מאמין לסקרים פירסומאיים  מעין אלה לא יכול להתעלם מנתונים שקל לבדוק אותם באינטרנט : ההצלחה האדירה מתבטאת יותר מכל בפורומים שצצו כמעט מיד על הסדרה באינטרנט ופעילות האקטיבית והבלתי פוסקת שבהם . וכך באתר השמינייה של ערוץ הילדים ישנו פורום פעיל במיוחד על כ-24 אלף הודעות מאז עלייתו באוויר ( בחודש שעבר ) ועם עשרות אלפי כניסות . ובכל שפעם שהתארחו בפורום אחד מכוכבי הסדרה אתר ערוץ הילדים קרס כתוצאה ממספר הכניסות, דבר שלטענת דוברי הערוץ מעולם לא קרה עד כה בכל שנות קיומו של האתר. והשיגעון רק הולך וצובר תאוצה .
בשלב זה ערוץ הילדים סיים להקרין את שלושים הפרקים הראשונים ושידר אותם בשידור חוזר וכעת בחודש ספטמבר יוקרנו 30 הפרקים הבאים בסדרה . וכעת כבר ברור לאור ההצלחה שהולכת להיות עונה נוספת  שתתחיל בינואר 2006.

חסמבה פוגשת את המורדים

מבחינות מסוימות זוהי גירסה  מעין מודרנית של סדרת "חסמבה" הוותיקה מותאמת לילדים של ראשית המאה ה-21 עם הרבה פחות ( או כמעט שלא ) הצהרות לאומיות והרבה ,הרבה ( והרבה ) יותר דיבורים על רגשות ורומאנים ומאבקים רגשיים בין הדמויות . אם לירון זהבי לקח לא פחות מ-12 ספרים להצהיר לפני תמר סגניתו כי יש לו רגשות כלפיה ושאר הדמויות בסדרת חסמבה ובסדרות מקבילות כמו "הבלשים הצעירים " מעולם אף לא העלו על דעתם לעסוק בענייני רומנטיקה משעממים ,הרי לדמויות של "השמינייה " ( שמן הסתם צפו בלא מעט טלנובלות  בחייהם הקצרים ) זהו אחד ממרכזי פעילותם היום יומית .
כל הפרקים הם בעיקרון שילוב של הרפתקאות מחד וסיבוכים רומנטיים בלתי פוסקים מאידך. והכל משולב אפילו בקורטוב של מדע בדיוני, סיפורם של אח ואחות בני עשר כתוצאה ממכונה שהמציא אביהם המדען מוצאים את עצמם בגופות של בני 15 וכמובן בסיבוכים רומנטיים שונים של בני עשרה שהילדים הצעירים מתנפלים עליהם בחדווה.

חסמבה מודרנית

אז מי היא חבורת החסמבה המודרנית הזאת ?
"השמיניה " ( על משקל סדרות עבר כמו "החמישיה "השישיה ,השביעייה הסודית ורבות אחרות ) . הם שמונה חברה צעירים מחוננים עד גאונים בני 15 לפחות לכאורה ( ומגולמים כולם בידי שחקנים בני 18-20 ) הנוטלים חלק בפרויקט סודי המתקיים במסווה של כיתה רגילה כיתה ט' בבית ספר תיכון ע"ש רבין אי שם בתל אביב ,( אולי ליד מלון הילטון בתל אביב משכן המערה החשמלית של החסמבאים ?) . הכיתה של השמינייה היא במיטב מסורת המערה החשמלית של בני חבורת חסמבה , סופר משוכללת – כוללת מחשבים אישיים נסתרים שנשלפים מהם מסכי פלזמה מתוך השולחנות, לוח ממושב, ראי שהוא בעצם חלון לחדר בקרה – והכל ממוגן במערכת אזעקה שהופכת את הכיתה לכיתה רגילה במחי כפתור.
השמונה משתפים פעולה כנבחרת ופותרים תעלומות ובעיות שונות אך אף אחד מהם אינו יודע עדיין את המטרה האמיתית והסודית של הפרויקט .שהיא כפי שמסתבר מפרק מספר עשרים ם נועד "לחלוב" מהם "גלי למדא" – גלים מתוחכמים הנוצרים במוחם של ילדים מחוננים. גלי הלמדא הנ"ל הם כוח עצור ובלום – שיכול לפתור את בעיית האנרגיה של העולם כולו, אם ישתמשו בו נכון.ומובן שגם כוחות הרשע וביתר דיוק המדע הפושע רוברטו ( רוברטו פולאק ) שמחזיק מצלמות בכיתה מעוניינים באנרגיה זאת . רוברטו הנ"ל הוא מדען מטורף ומריר, אסיר נמלט שמתחבא מהשלטונות בחדר מבצעים הממוקם שש קומות מתחת פני האדמה והוא מדווח ל"בוס הגדול" המסתורי .

וכך כדוגמה לבעיות שעימם מתמודדים חברי השמינייה מידי פרק בפרק מספר 17 מתבקשת החבורה בידי שירותי הביטחון לפענח היכן מוסתרת פצצה שעליה התקבלה התרעה. אולי שלא במפתיע הפענוח הוא בסגנון פיענוח של חידות חמיצר שעליהם רשום פטנט של אביו של יוצר הסדרה . הפצצה מסתבר חבויה בבית הספר שבו נמצאת השמינייה ועל מנת לגלות אם אכן תפורק בזמן נאלצים הצופים המתוחים לחכות לפרק הבא.
.בניגוד לחבורות וותיקות כמו חסמבה והבלשים הצעירים שבהם יחודם של כל הדמויות היה בעיקר ועצם היותם צברים ישראליים נועזים ועוקצניים ( אם גם בעלי ידע נרחב בשימוש בכלי נשק כנגד ערבים ופושעים ) לכל אחד השמינייה יש יכולות מדהימות בתחום שבו יש לו מומחיות ספציפית . חברי השמינייה הם אבי המומחה למחשבים , אדם מומחה לשפות , דורי שיכול לתקן הכל , רוני גאונית במתמטיקה מיקה מוסיקאית מחוננת ,נטשה ציירת מופלאה ו"נסיכת קרח " יפה ,( אם כי רק לתסריטאים הפתרונים כיצד יכולות כאלו בציור ובמוזיקה יכולים לעזור במאבק באויבי החברה ומדינה ) איה בעלת זיכרון צילומי נדיר וניני אמן שח וגאון אסטרטגי . בתוספת איה וניני מסתירים מהשאר את הסוד הגדול והמרכזי של 30 הפרקים הראשונים הם נראים כבני 15 אך הם למעשה בני עשר .
סדרה זאת היא בגדר יוצא דופן בשוק הטלוויזיה שהרי בשנים האחרונות נשלטו הערוצים השונים בידי סדרות דרמה מיובאות או מקוריות שרובן התבססו על בסיס קונספט אופרת הסבון שבה כל אחד נאבק בכל אחד אחר, תוקע סכין בכל גב מזדמן, והדבר היחיד שניתן לסמוך בו בסדרות אלו על כל הדמויות ללא יוצא מהכלל הוא שהן יבגדו בכל אהוביהן כביכול בהזדמנות האפשרית הראשונה.

יומן השמיניה תשס"ו 2006 - 2005 /
אלא שבסדרה זאת החליטו היוצרים במודע לחזור באופן חלקי לפחות לערכים הישנים שדומה שנשכחו לחלוטין של סדרות חבורה וותיקות כמו חסמבה ,סדרות ששוב אינן נקראות יותר בידי הילדים בדיוק כשם שנדיר כיום למצוא חבורות אמיתיות ברחובות שכן חלק גדול מהילדים מעדיפים להישאר בבית עם המחשב .
.הקונספט החדשני לכאורה הוא של הרפתקאות משולבים כמויות נכבדות של רומנטיקה .עוד מאפיין יוצא דופן של סדרה זאת הוא הדגש החשוב שמושם על יכולות הלימודיות והידע של הדמויות דבר שהוא נדיר מעין כמוהו בסדרות של השנים האחרונות שבהם לימודים והידע הוא הדבר הרחוק ביותר מהדמויות ( וראה ערך "המורדים" אבל הם רק מייצגים בכך את הכלל ) .
הסקר של הוט מצא שאפילו ההורים שהיכירו את הסדרה ( ומסתבר שכבר יש לא מעט כאלה ) ציינו שהם מעודדים את ילדיהם לצפות בה וחלקם אף צופים בה ביחד עם ילדיהם , ההורים הנ"ל טענו שהם מוצאים את הסדרה הזאת מחנכת לערכים ומרחבית אופקים ואפילו מלמדת על עבודת צוות ושיתוף פעולה.

לא חיקוי של "המורדים"

במאי הפרקים הוא רובי דואניס הזכור כתסריטאי סדרות כמו "שמש". את הסדרה יצר גיורא חמיצר שהוא בין שאר דברים אחרים בנו של המומחה לידע כללי והחידונאי של המדינה דן חמיצר . הוא עובד בערוץ הילדים מהיום שהשתחרר משירותו הצבאי. בין השאר יצר את התכניות "ששטוס", "מאסטרלוגי", "קוועטש" ו"מסע קיץ". "עשינו עסק" ו"קטן עלינו ". אבל זוהי הסדרה הדרמטית הראשונה שיצר.
גיורא חמיצר היוצר :
כמי שגדל על סדרות כמו חסמבה מחד וסדרות כמו בברלי הילס מאידך זה משהו שתמיד נראה לי שהכוח של החבורה זה משהו שכיף להזדהות איתו .ילדים מאוד אוהבים את זה וזה משהו שלא עשו אותו הרבה הזמן.

א.א. הושפעתם באיזו צורה מסדרות פופולאריות כמו "המורדים"?
חמיצר : להפך . לא רציתי לעשות גירסא עברית לטלנובלה ספרדית. גם לא רציתי לעשות גירסא "לילדים" של הדרמות היומיות שמשודרות בערוץ 3 או בערוץ 2. רציתי לעשות סדרה "אחרת": מהירה וקצבית יותר מטלנובלה, סדרה שתשלב סיפור אגדה במסגרת ריאליסטית, סדרה שכמעט כל פרק בה יסתיים בצורה מותחת.
לסדרה הזאת קיבלנו תקציב גדול יחסית מכיוון שהסדרה הזאת משודרת רק ללקוחות הוט ויש תקציבים שמופנים רק ליצירת מותגים מובלים ומכיון שהדרמות היומיות מצליחות משקיעים בהם כדי להילחם על הילדים .
fכאמור עשינו מאמץ שלא להיות כמו הטלה נובלות הארגנטינאיות אלא כמו דרמות רגילות ולכן הדמויות הן קצת יותר מורכבות מהטלנובלה ממוצעת .. לכן תמצא אצלנו דמות מורכבת של אישה שהיא אימה טובה אבל כל העולם רואים בה רוצחת. והעלילה היא מאוד מפותלת מסובכת הרבה יותר מטלנובלה רגילה
א.א. : לאיזה גילאים הסדרה הזאת פונה?
חמיצר: הסדרה פונה לקשת רחבה של גילאים הצופים בעלי הגיל הנמוך ביותר הם גילאי 6-7-8 אבל אני יודע גם על בני 16 ושבע עשרה שמכורים. ".

יש נשיקות אבל בלי לשון .

א.א.: מדוע יש כל כך הרבה רומנטיקה בסדרה הזאת? למה אתם חושבים שכל הרומנים האלה צריכים לעניין מישהו מהצופים הצעירים?
חן קלימן תסריטאית ועורכת הסדרה :
השמינייה עוסקת הרבה מאוד גם ברגשות ובאהבות כי זה מעניין  גם את הילדים הצעירים  היום אולי יותר מאשר בעבר . הסביבה השתנתה וסדרות שהילדים צופים בהן כמו "המורדים" עוסקות באופן שוטף בנושאים האלו והן יותר בוטות בהתיחסויותיהן. אז אתה לא יכול להתעלם מהאספקט הזה.
אז יש אצלנו הרבה רומנטיקה . יש אצלנו בסדרה נשיקות אבל אין לשון ואין נשיקות צרפתיות . לעולם לא נדבר על יחסי מין ממש או נעסוק בזה

.וגם בפועל הילדים הצופים ברובם לא מתעסקים בזה ,אבל שאר בעיות גילאי ההתבגרות זה נושאים שמאוד מעסיקים אותם וגם אנחנו עוסקים בזה.
בכל מקרה הקצב אצלנו בסדרה הוא הרבה יותר מהיר מהסדרות של פעם – יש יותר התרחשויות לזמן נתון. הצופים כבר רגילים לקצב התרחשויות מסחרר, הם מחפשים חידושים ותפניות עלילתיות כל הזמן.


חן קלימן שהיא בעלת טור ב"רשימות" וגם שדרנית ברדיו ומגלה :
היגעתי לתסריטאות במקרה דרך משרת מזכירה בטדי הפקות . ומשם עברתי למחלקה אחרת התסריטאות .

א.א. :אז לפעמים משתלם להיות מזכירה ?
קלימן : בהחלט לפחות "בטדי הפקות ". אחר כך עבדתי כתסריטאית ב"שיר שלנו "ובשמש " ומשם היגעתי ל"שמינייה " ובשבילי זה שמחה כי קראתי סדרות כאלה כשהייתי ילדה לפני לא כל כך הרבה שנים. השמינייה בשבילי זה הומאג' לחמישייה המפורסמת ולרביעייה הנועזת ולשביעייה הסודית . לסוכנת קוראים יעל זהבי במחווה לירון זהבי מחסמבה . ובהמשך יהיו עוד מחוות קטנות . משהו שרק מבוגרים יינו לא הילדים שצופים .

חידות חמיצר

וכמו בסיפורי קומיקס יש בכל פרק שפע של פרטים,שחשיבותם מתבררת רק בהדרגה כעבור כמה פרקים גיורא חמיצר מתגלה כבן נאמן לאביו החידונאי דן חמיצר המשתמש תמיד בכמויות עצומות של ידע ובשפע של פרטים .
. א.א. : אתם מרבים להשתמש בסדרה בנושא פיתרון חידות ובעיות ?
חמיצר : בוודאי . אני מאמין ביכולת של חידות להיות אלמנט חינוכי ומהנה בו בזמן.הילדים שיראו את הסדרה הזאת ידעו מיהם הרצל בן גוריון ואפילו יוסף בן מתתיהו.חשוב לי שהם ילמדו משהו מהסדרה גם אם הם לא שמים לב לכך .

חוץ מזה ובפורומים הם עוסקים בניתוח הפרטים האלה בטירוף של פותרי חידות
מקצועיים . למשל הודענו בפורומים שבפרק השלושים יאמרו שלוש מילים שישנו את כל מה שהם מבינים לגבי הסדרה והפורומים התמלאו באין סוף ניחושים .המילים היו "אתה האבא שלהם
".

גם חמיצר יודע שמה שמדבר היום זה בראש ובראשונה המרצ'נדיזינג גל של מוצרים נלווים ספרים צפויים להציף את המדפים כשיומן השמיניה כבר הופיע. והיוצרים כבר עובדים על הספר שתכתוב עטרה אופק "השמינייהבתעלומת המסיכה הבורמיזית " . .אבל בניגוד לספרים כאלה של סדרות כמו טלנובלה בע"ם לספר תהיה עלילה נפרדת לחלוטין שלא הוקרנה בטלווזייה. ומי יודע אולי הוא יהפוך לסדרת ספרים העומדת בפני עצמה .

חמיצר : תדע מה שהדהים אותנו ולא צפינו בכלל היה שלפי הודעות בפורומים ילדים מקימים חבורות של שמיניות עם דמויות שמבוססות על השמינייה כמו בשמינייה כל ילד בחבורות אלו הוא מומחה למשהו ספציפי. יש עכשיו חבורת שמינייה באינטרנט שבהם הגולשים בפורומים משחקים ב"שמינייה" – הם מקבצים לשמיניות וירטואליות בצ'אטים ובקהילות שבהם כל ילד מגלם דמות ספציפית מהשמינייה .
ויש עכשיו חבורות שמינייה גם בשכונה ובבית ספר .

א.א. : למה אתה חושב שהתופעה הזאת צצה פתאום?
. חמיצר : אני חושב שהילדים מתגעגעים לדברים כאלו אפילו שהם לא באמת מכירים אותם .הילדים אוהבים לראות שלכולם יש מקום לא רק ליפים וליפות כמו באופרת סבון ושכולם יכולים לעזור אחד לשני עם הכישורים שלהם .השמיניה איך שהוא נותנת לזה לגיטימציה והם ממשיכים ומפתחים את זה מכאן.

אולי המעגל של חסמבה יסתיים בכך שילדים שלא קראו ספר בחיים שלהם יתחילו לקרוא ספרי שמיניה ויקימו מחדש חבורות כמו חסמבה והשמינייה ,ואם נצליח בזה להחזיר אותם אל הקריאה אז זה מה שחשוב.

אכן סדרה מרחיבת אופקים באופן יחסי בהשוואה לטלנובלה הממוצעת . אבל כמובן בלי פטור אי אפשר.כל השחקנים הם יפים ויפות זוהרים וזוהרות . טיפוסים בעלי מה שנראה כיום כ"פגמים גופניים " כמו שניתן היה למצוא בספרי חסמבה ישנים כמו "אהוד השמן" לא נמצאים שם. אבל כנראה יש גבול עד כמה שסדרה אפילו כמו השמינייה יכולה ללכת היום בניסיונה להרחיב את אופקי הצופים הצעירים אל מעבר למושגי היופי הדוגמניים שבהם הם מופצצים מידי יום ביומו .כמו שאומרים "עד כאן ".
לא ערוץ הילדים שידוע לשימצה כמי שמפטר מנחים רק בגלל  שאינם עונים על סטנדרטים  ספציפיים מאוד  של יופי הוא זה שינסה להרחיב את אופקי הילדים גם בתחום הזה.

נספח :  להלן תקציר עלילת השמיניה מאת חן קליימן ( מיוחד עבור אתר זה )
הסיפור הכללי:
"השמינייה" היא בעצם כיתה ט' 8 בבי"ס רבין. יש בה שמונה תלמידים, בני 15, לכל אחד מהם תחום שבו הוא מצטיין (ראי הרחבה על התלמידים).
הכיתה סופר סופר משוכללת – מחשבים אישיים נסתרים שנשלפים מהם מסכי פלזמה מתוך השולחנות, לוח ממושב, ראי שהוא בעצם חלון לחדר בקרה – והכל ממוגן במערכת אזעקה שהופכת את הכיתה לכיתה רגילה במחי כפתור.
לכאורה התלמידים, לצד מערכת שעות רגילה עם מורים רגילים, מקבלים שיעורי "העשרה"- הם פותרים חידות ותעלומות (משהו כמו כוח המוח כזה…). למעשה, מה שגילינו רק בפרק עשרים ו, זה שהמיזם נועד "לחלוב" מהם גלי למדא – גלים מתוחכמים הנוצרים במוחם של ילדים מחוננים. גלי הלמדא הנ"ל הם כוח עצור ובלום – שיכול לפתור את בעיית האנרגיה של העולם כולו, אם ישתמשו בו נכון.
הרקע ההיסטורי (כפי שמופיע לאורך הסידרה בפלשבקים שונים)
בעבר, לפני 8 שנים, גילו את גלי הלמדא שלושה מדענים: עמוס, אבנר ורוברטו. הם גילו
זאת על בשרם, בניסוי כושל שהתפוצץ וגם פירק את השלישייה.
אבנר הוא ה"פוליטיקאי" מבין השלושה – הוא המשיך עם המחקר בתוך המערכת. כיום הוא עומד מאחורי פרוייקט "השמינייה", שזכה למימון ולתמיכת השר (פוליטיקאי המושך בחוטים מאחורי הקלעים). בלי קשר הוא גם האבא של אדם, שלומד בכיתה, אבל על זה בהמשך.
רוברטו הוא הנוכל – הוא נפצע בפיצוץ, נשלח לכלא (אנחנו לא יודעים על מה, אבל הוא מבוקש ביותר ארצות מאשר ארצות שאירחו את האירוויזיון), וחזר בפרק הראשון של הסדרה. הוא נשבע לנקום באבנר ובעמוס, והוא עושה את זה דרך השמינייה. רוברטו עוקב אחרי התלמידים והמורה שלהם, יש לו מצלמות בכיתה, ובאופן כללי הוא איש רע ומפחיד מאד, שגר במעבדה במרתף של הקניון. ויש לו סייד קיק בדמות עוזר לא יוצלח (משה פרסטר).
עמוס- עמוס הופיע בשני הפרקים הראשונים של הסדרה, אחריהם הוא עזב לבית חולים בשוויץ, ושם גם, כנראה, מת. במשך השנים הוא המשיך להתעסק בגלי הלמדא, במעבדה הסודית בביתו (כולל דלת שהיא ספרייה מסתובבת!). לעמוס שני ילדים שגידל לבד – מאיה ויונתן. הם בני עשר. בפרק הראשון עמוס "מבגר" אותם במכונה שבה במעבדה הסודית והם הופכים ל"איה וניני". המטרה היא שהם יהיו גדולים דיים כדי לשרוד בעולם המבוגרים לבדם (שכן הוא נסע למות).
את השלישייה משלימה לרביעייה לילי, אשתו של עמוס ואם הילדים. היא מפציעה בפרק 15 בערך, כשאנחנו מגלים עליה שני דברים: 1) היא משמשת כ"בוס הגדול" של ארגון הרשע של רוברטו, והיא בעצם האחראית עליו. 2) היא זו שתרמה את הכסף למימון הפרוייקט של אבנר.
כמו שבטח הבנת, לילי חוזרת לחיינו בסערה. היא מעיפה את המטפלת של איה וניני (אסיה – מטפלת מעברם שכביכול נשלחה ע"י עמוס כדי להגן עליהם, אבל בפרק 30 גילינו שהיא סוכנת מוסד, ובפרק 31 לילי הורגת אותה). היא חוזרת לתפקיד האימא (מבשלת ומעניקה לילדיה עצות לחיים טובים), היא מתנחמדת לאבנר וחוזרת איתו לקשר – אנחנו עוד לא יודעים מה המניעים האמיתיים שלה.
עוד דמויות של מבוגרים שקשורות לפרוייקט.
כדי להשלים את התמונה בגיזרת המבוגרים שבפרוייקט צריך להזכיר את דגנית, המורה שלהם, ואת דדי – המורה המחליף שהפך למורה קבוע.
דגנית היא אם חד הורית לבן בן (שהיה חברו הטוב של יונתן, לפני הצמיחה הלא מבוקרת). בתחילת הסדרה עמוס, לפני מותו בשוויץ, סידר לה פגישה עם אבנר – ואבנר מינה אותה למורה של השמינייה. היא היחידה בבית הספר שיודעת על המחשוב של הכיתה – אבל אבנר לא סיפר לה על המטרה האמיתית של הפרוייקט.
במהלך שלושים הפרקים הראשונים רוברטו מתקרב אליה – הוא משמש כמורה הפרטי של בן לתקופה, ואז חוטף אותה, מזריק לה חומר מסוים, והיא הופכת מהופנטת שלו. בכל פעם שהטלפון שלה מצלצל בצלצול מסוים היא נתונה למרותו הבלעדית. בדרך זו רוברטו גורם לה לגנוב לאבנר את המחשב וכל מיני דברים, כשהשיא הוא שדגנית עצמה חוטפת את אבנר ויורה בו סם אמת. אבנר המסכן מספר לה את כל האמת על הפרויקט. אחרי שדגנית מספרת לרוברטו מה אבנר אמר לה, הוא רוצה להרוג אותה…
אבל בדקה התשעים ותשע, כמו שאומרים אצלנו, מציל אותה דדי. דדי הגיע לסדרה כמורה מחליף (רוחל'ה, המנהלת של בית הספר, אישה גרומה ורעה עם חיבה לקקטוסים, ששונאת את אבנר, שונאת את הפרויקט ושונאת את זה שלא מספרים לה – היא ביקשה ממנו לרגל אחרי השמינייה ודגנית). לאט לאט התבסס מעמדו גם כמורה אהוב, וגם כאהוב פוטנציאלי של דגנית. הוא זה שמבחין שמשהו קורה לדגנית כשהטלפון שלה מצלצל, והוא עוקב אחריה ומציל אותה מרוברטו.
בפרק 30 דדי מגלה לדגנית ולנו את האמת – הוא לא דדי, הוא עמוס! הוא הפעיל על עצמו בשוויץ את הפעולה ההפוכה שהפעיל על איה וניני, וכרגע, למרות שהוא בן 50, משחק אותו טל מוסרי.
עכשיו, שאתם פחות או יותר בענייני המד"ב, אפשר לדבר על
הדמויות (כוכבית מסמנת תלמיד בשמינייה):
* איה וניני
תאומים, הילדים של עמוס ולילי. הם בעצם בני עשר ברוחם. איה מסתגלת מהר למצב, נהנית מלהיות גדולה, ויש לה רומן עם אדם. ניני פחות מסתדר, הוא יותר ילדותי ומפוחד.
איה היא תולעת ספרים עם זיכרון צילומי, וניני הוא אסטרטג, אלוף במשחקי וידאו (תכונה שיוצאת ממנו לאט לאט, כי היא צריכה להציץ מתחת לילדותיות המפוחדת).
* אדם
הבן של אבנר. מצליחן ושוויצר. גם כוח וגם מוח מגולמים יחד באלוף בית הספר לכדור יד. רגיל לקבל מה שהוא רוצה. המומחיות שלו היא שפות – הוא מדבר שפות רבות ובקלות. אדם האקס של נטשה (ע"ע) – שממש הגזימה ועזבה אותו! כבר על הפרק הראשון. מאוחר יותר הוא התאהב באיה, וכרגע הם במערכת יחסים מקסימה אך אפופת סודות (ז"א הסוד של איה, שהיא בעצם מאיה). בפרק 30 דורסת אותו משאית. (זו לא בדיחה, באמת הוא נדרס, שנייה אחרי שאיה מספרת לו את האמת על עצמה).
לאדם יש אחות – רותם.
רותם בת 10, החברה הכי טובה של מאיה – היחידה שממש התגעגעה אליה וחיפשה אותה. מאד בטוחה בעצמה. ילדה מגניבה – כזו שעושה דברים. היא זאת ש"גילתה" (בטעות) שמאיה עוד בארץ (לכולם סיפרו שהם נסעו לארה"ב עם עמוס). היא סיפרה את זה לאדם וכך הציתה תהליך שנגמר במשאית.
רותם היא בכיתה של בן בן (הבן של דגנית)
בן בן, שהיה החבר הכי טוב של ניני, הוא עזר כנגדה במסעות הבילוש והחיפושים.
* נטשה
האקסית של אדם. עולה ישנה מרוסיה. ציירת מופלאה, ואומנית באופן כללי. נסיכת קרח יפיפייה. בפרק 1, כאמור, היא עזבה את אדם, אבל מאז הספיקה להתחרט, ולהתחרט שוב. כרגע היא בתחילת קשר עם דורי (ע"ע), וגם החברה כי טובה של רוני (כנ"ל).
* דורי
מין מקגייור כזה, בעל ידי פלא המתקנות כל דבר. המצחיקן. חוץ מזה הוא חולה סכרת, וחולה על נטשה. ב-30 הפרקים האחרונים נטשה היתה עסוקה בלהסתנוור מאדם, אבל בפרק 31 דורי ונטשה כבר יוצאים לסרט. הוא החבר הכי טוב של ניני.
* רוני
החברה הכי טובה של נטשה. מתמטיקאית. ב-30 הפרקים האחרונים היה לה רומן עם חייל, שהתחלה לא ידע שהיא רק בת 15, ואח"כ נפגע בפיגוע. הוא עוד הספיק להתאהב באחותה (אלי) אבל זו האחרונה זרקה אותו והוא התפוגג לחיי הנצח. רוני, כאמור, גרה עם אחותה אלי
פיזיוסרפיסטית בעבר והעוזרת האישית של דורון (אבא של מיקה, תכף יבוא הסבר) בהווה. ההורים של שתיהן באוסטרליה. אלי היא נפש חופשית, קצת רוחנית, כזו שדברים קורים לה, וגברים מתאהבים בה. יש לה עבר פלילי על סמים, רק לידע כללי.
* מיקה
צפונית. מלייאנית. פסנתרנית מחוננת. חכמה שובבה ומתוחכמת, שולטת בהוריה ללא מצרים. היא הבת של דורון וליאורה. בפרקים הקודמים היא חשדה שלאבא שלה יש רומן עם אלי, ועבדה קשה כדי להפריד ביניהם.
* אבי
בא מהדרום, וגר אצל מיקה. מומחה במחשבים. אחרי שהוא סיים להיות נבוך ונימוסי מול הוריה של מיקה, וללמד את מיקה איך לעזור בבית, יתגלה שהוא מעין צ'ה גווארה קטן. מורד, לוחם צדק, איש עקרונות.
דורון
אבא של מיקה. מגיש חדשות הספורט שמת להגיש את המהדורה המרכזית. פלרטטן בלתי נלאה (לא סתם נחשד ברומן עם אלי…).בא מבית הרוס ובנה את עצמו בשתי ידייו.
ליאורה
אמא של מיקה. אשת עסקים חריפה. כרגע היא עוסקת בהקמת פארק שעשועים ענק בדרום. כבר ראינו אותה "לא בוחלת באמצעים" כדי להשיג את מה שהיא רוצה. בפרק 30 עזבנו אותה כשהמכשול שעומד בפניה היא גילה..
גילה
אמא של אבי. מאד מעוניינת בקידומו. הקלאש האחרון היה במסיבת היומולדת של אבי, כשהיא ואבי רבו בגלל שהיא נבהלה שהוא יתקלקל בבית של העשירים. מאז היא כבר למדה לאהוב את ליאורה ודורון, רק כדי לגלות שליאורה קנתה את השטח שעליו המפעל בו היא עובדת, ורוצה לסגור את המפעל. גילה היא נציגת וועד העובדים של המפעל (מתפרה, אלא מה) והיא לא תוותר לגילה כל כך בקלות. בפרק 30 אבי עזב את הכיתה, ואת הפרוייקט, כדי לחזור הבית להיות עם אמא שלו (ולא לגור אצל ליאורה), תוך כדי שהוא שובר למיקה את הלב (הוא ומיקה לא מאוהבים, הם חברים, אבל הצופים כבר יודעים מה שמיקה ואבי לא – שהם יהיו).
רוחל'ה
המנהלת של בית הספר רבין. רעה ומגעילה, כמו שציינתי שונאת את אבנר, שונאת את הפרוייקט ושונאת אדם. אוהבת קקטוסים. היא ריגלה בתחילת הפרוייקט אחרי אבנר ואחרי דגנית. כיום היא בעיקר קומיק ריליף.

ראו עוד על השמיניה :

השמיניה בויקיפדיה

אתר השמיניה

רענן שקד על השמיניה

 

פורום "תפוז " של השמיניה

עוד פורום השמיניה 

 

השמיניה יוצאת לדרך

מיכאל אלוני כוכב השמיניה 

 

השמינייה בתעלומת המסיכה הבורמזית

 

אלפים בעקבות ספר השמינייה 

 

סיפורי חבורות

השמיניה כמובילי תרבות

השמיניה נגד "פנאי פלוס "

השמיניה נגד לובשי הגלימות בנגב הפרוע

השמיניה :הספרים.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

25 תגובות על “הכיתה החשמלית : סוד קסם סדרת "השמיניה"”

הסדרה מצליחה משום שהיא מוצר צריכה המשווק היטב לקהל היעד שלו.
במקרה הפעם מדובר בסדרה עם ערך מוסף (אולי), אך גם היא זו היתה עוד סדרת פוקימון רדודה ככל שתהיה, אם היא תהיה מגובה באותו מערך שיווק – היא תצליח באותה מידה.

חולה על הסדרה חולה על אדם אבל מה שהם כתבו "בלי לשון" זה לא נכון כי מיקה ואבי היתנשקו עם לשון !!!

סוף סוף לשמחת מעריצי השמינייה המרובים יצא ספר ( ראשון כנראה) בסדרת ספרי "השמינייה"
"השמינייה בתעלומת המסיכה הבורמזית "
מאת גיורא חמיצר יוצר הסדרה והסופרת עטרה אופק ( בתו של הסופר וחוקר ספרות הילדים אוריאל אופק ) .
הספר לא משחזר את תכנית הטלוויזיה, הוא מגולל הרפתקאה מוזרה במיוחד שעוברת השמיניה בחופשת הפסח שהיתה אמורה להיות שגרתית. במהלך מרדף אחר מסכת זהב עתיקה שמסוגלת להעניק לאוחז בה כוחות מיוחדים, החבורה גם מגיעה לכל חור בארץ: בתי קברות מצמררים, קברו של דוד בן גוריון, מרוץ טרקטורונים במכתש רמון, רכבת משא בדרך לים המלח ועד לשיא הסיפור באילת.
בהחלט נשמע מעניין.
נשאר עכשיו לראות עם זה רק הפתיח לסדרת ספרי ילדים ארוכה שאולי אף תשרוד מעבר לסדרת הטלוויזיה ( שעונה שניה שלה עולה בינואר 2006).

תקשיבו.. קוראים לי אודליה
בתור תגובה ראשונה אני אציג רק את שמי…
כשכתבתי למעלה:"בתור תגובה ראשונה…"
תגובה ראשונה הכוונה שיהיו עוד הרבה תגובות אני אוסיף עוד המוןןןןן!!!
אוקיי ביוש!!!

מיכאלוש אני פשוט חולה אלייכה כל החדר שלי עם ציורים שלך אני אוהבת אותך כל כך אז בבקשה דבר איתי או שלח לי אוהבת אותך כל כך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven − 2 =