web analytics
קטגוריות
היסטוריה

יש אלוהים ! : הישות העליונה על פי ישראל רינג

ישראל רינג היה היסטוריוסף שהתפרסם ביזכות רונן אירוטי במיוחד שכתב "אילונה". אבל יצירותיו המעניינות ביותר היו הספרים שבהם ניסה לקבוע את החוקיםש ל ההיסטוריה וספרו האחרון שבו טען שאלוהים הוא ישות מוגבלת ביכולותיה.

הופיע באתר   NRG

האם יש להיסטוריה האנושית חוקים מדויקים שאפשר לזהות אותם ועל פיהם לחזות את העתיד ?
הסופר המורה להיסטוריה והחוקר ישראל רינג   קובע  שכן. בסדרה של ספרים הוא הראה שיש להיסטוריה חוקים מפורטים ביותר שעל פיהם אפשר לחזות בצורה מסוימת גם את העתיד לבוא .ובספרו האחרון שיצא לאור בהוצאת ספריית פועלים " האם אלוהים מעורב בהיסטוריה : בין דעת לאמונה "מראה רינג שיש בהיסטוריה מספיק מקרים וסיבות על מנת להגיע למסקנה שכן, יש ישות אלוהית שמתערבת ומכוונת את ההיסטוריה .אך זוהי ישות שאינה כל יכולה באופן מוחלט,נהפוך הוא, היא מוגבלת ביכולותיה ומתפתחת ומשתנה עם הזמן .

הפסיכו היסטוריון

ישראל רינג

הפסיכוהיסטוריון ישראל רינג הוא אדם מעניין ביותר ,זהו אחד האידיאולוגים הבולטים והאחרונים של התנועה הקיבוצית , אדם שתרם תרומה חשובה לאירוטיזציה של הספרות העברית וגם חוקר פרפסיכולוגיה והעל טבעי .
ישראל רינג נולד בגרמניה ב-1922 להורים שהיגרו לגרמניה מפולין וברח משם ממש בזמן מפני אימי המשטר הנאצי את חוויותיו שם תיאר בספרו האוטוביוגראפי "החברים של מרטין:סיפור אוטוביוגרפי " ( 1991)  שבו תיאר את צמיחתו של נער צעיר ומתלבט בגרמניה שעל סף השואה .הוריו היו מסורתיים אך רינג הצטרף לתנועה הסוציאליסטית הציונית האתיאיסטית בעיקרה ומספר שכבר בגיל הבר מצווה נתן נאום ציוני . הוא תמיד התלבט בשאלה האם יש או אין אלוהים והיגיע למסקנה שלמרות הכל "יש " בעקבות אביו ובני משפחתו ואת הנימוקים הוא מפרט בספר זה .
הוא עלה לארץ כנער, במסגרת עליית הנוער בשנת 1938. מאז שנת 1943 התיישב בקיבוץ עין המפרץ שליד עכו , שם הוא חי עד היום.

החברים של מרטין / ישראל רינג

אם כי רכש את ידיעת העברית שלא בנקל הרי כבר מראשית שנות ה-40 החל לחבר ולפרסם שירים וחיבורים ספרותיים ועיוניים בעברית.  בהם היה גם מחזה תנכי בשם "דוד ויואב " ( 1951) על פי הסיפור התנכי על ימי האחרונים של המלך דוד מחזה שבו ניסה לשמור ככל האפשר על רוח השפה התנכית ולהרחיבה ( דבר שלא יעלה על הדעת היום עם התדלדלות השפה  העברית המדוברת ).

בארץ הפך רינג למורה להיסטוריה ואידיאולוג בולט של התנועה הקיבוצית. הוא כתב ספר מהבולטים בתחום בשם "הקיבוץ והעתיד: מצע לתפיסת הקיבוץ כסיכוי אנושי " ( 1971) שבו היציע דרכים חדשות ולמעשה מצע חדש עבור התנועה הקיבוצית השוקעת שלדעתו בהחלט עוד לא אמרה את המילה האחרונה ועוד יש לה הרבה מה להציע. הוא חזר לרעיונות אלו בחוברת "הקיבוץ כאתגר מוסרי ( 1996) שבו קרא לקיבוצים להיות מעין כוח חלוץ מוסרי במאבק כנגד העוולות החברתיות.
לדעתו המגמה עתידית של התפתחות הקיבוצים תביא לפיצולם לשלוש תנועות  שונות: הקיבוץ המסורתי, הקיבוץ עם שלטון ההון והקיבוץ עם הדגל החברתי, המוסרי והמתקן.
כן חיבר מחקר מיוחד ומעניין עם ישראל ביטמן ואריה בן גוריון היצירה התרבותית של הקיבוץ. סקר תחומים, מוסדות ויוצרים בתנועה הקיבוצית ( 1988 ) שבו ליקטו ורשמו את הכמות האדירה של סוגי ופריטי התרבות והיצירה השונים שנוצרו בקיבוצים לאורך השנים,במטרה להראות את החיות והחיוניות התרבותית של הקיבוצים לדורותיהם .
אבל הוא התפרסם במיוחד דווקא בתחום שונה לגמרי .

פורנוגרפיה להתיישבות העובדת .

אילונה / ישראל רינג אילונה התקרבות

ישראל  רינג :  כל חיי הייתי גם קרוב מאוד לנושא היחסים בין הגבר והאישה ואהבה מסוגים שונים ובארץ הייתי אחד הראשונים שהחליט לכתוב על הנושא בלי זהירויות ולאמר את האמת. והספר הזה היה במשך שנים ספר מאוד פופולארי.
ישראל רינג זכה לפרסום יותר מכל הודות לספר שהפך לידוע לשימצה דווקא כספר הארוטי ביותר שנכתב בעברית עד אז ( אם כי היום הוא נראה כמעט "תמים ") "אילונה " שיצא לאור ב-1974 ותיאר את חוויותיהם המיניות של סופרת ומורה להיסטוריה בשם רן ינון שנתקל במודעה בעיתון של הסופרת אילונה שמחפשת גבר. בבדיקה מקרוב אילונה הנ"ל מתגלית כחלום הרטוב של הגבר האינטלקטואלי המיני.
הספר מתאר בפירוטי פרטים את חוויותיהם המיניות המגוונות מאוד ( כמעט בכל עמוד בספר העבה למדי ) המלוות בשיחות בנושאים ועניינים אינטלקטואליים שונים ומשונים חוויות שהיגיעו לשיאם כשצירפו את חברתה של אלונה לקומונה מינית משותפת . בין השאר התפרסם הספר בגלל הכינויים החדשים המיוחדים שיצר בו רינג לאברי המין, "אמז" ( ראשי תיבות של "איבר מין זכרי " לאבר המין הגברי) ו"אמנה " לאיבר המין הנשי .כינויים שלא נקלטו משום מה בשפה העברית הספר הוגדר אז כ"רומן הארוטי ביותר בספרות העברית" . המבקרים תקפו אותו כ"פסולת נפל עלובה ויומרנית מגוחכת ומשעממת " ו"כפורנוגרפיה להתיישבות העובדת "..קריאה היום יכולה לתת לספר זה כינוי אחר "רומן הגות אירוטי ".
הקוראים בכל אופן חשבו אחרת מהמבקרים ,הספר זכה להצלחה גדולה הודפס בחמישה מהדורות ואזל לחלוטין . הוא הפך לסוג של ספר פולחן שקוראים רבים התייחסו אליו ברצינות תהומית ואף בחרדת קודש. בבתי הספר "אילונה " היה מועבר מיד ליד בחשאי .ישראל רינג הפך בעיני אחדים לסוג של גורו סקסואלי וחברתי .

עונת החסד / ישראל רינג

לספר זה כתב רינג ספר המשך בשם "עונת החסד ( 1991) שתיאר את המשך חוויותיה של הקומונה המינית של גיבורי הספר הקודם לאחר מלחמת יום הכיפור. חוויות שכוללות כמובן התנסויות מיניות מרובות בשלישיה אבל גם דיונים בנושאי תרבות ואידיאולוגיה ופוליטיקה ,עמודים שלמים מוקדשים שם לדיונים אקדמאיים בנושאים כמו :בעד איזו מפלגה כדאי להצביע בבחירות שאחרי מחדל יום הכיפורים ,ואיך זה שהשמאל דווקא מקדם את הימין. הקורא שחיפש אירוטיקה מוקצנת בסיגנון "אילונה " יתאכזב.
בכל אופן הספר שומר על המסורת הרדיקלית של הספר הקודם כשהוא מסתיים בהחלטת השלישייה להכניס אנשים נוספים לקומונה המינית המשותפת שלהם שתורכב כעת מילדים משותפים לכל ומשותפות כלכלית ומינית ,מעין קיבוץ אידיאלי .

"עונת החסד " עסק  רבות בנושאי העל טבעי נושא שלרינג יש בו עניין עמוק יש בספר דיונים על כישוף ועל גלגולי נשמות ( שגיבורי הספר מקבלים כעובדה ברורה מאליה ) בסיום הספר עוברת אילונה מסע נפש נפשה עוזבת את גופה מתרוממת ונוסעת לחדרו של רן הגיבור בחיפה .רינג שעוסק מזה עשרות שנים בפרפסיכולוגיה טען שכל הספרים שתיאר בספר זה מתועדים בספרות מקצועית וכי גדם לו היו התנסויות מיסטיות ואך ניבויים של העתיד .הוא סיפר שבאמצעות אנשים "מספירה אחרת " הצליח לגלות מתי תסתיים מלחמת יום הכיפורים גם בספרו על עתיד הקיבוץ הוא עוסק בנושא האמיתות של הפרפסיכולוגיה.

 מעניין לציין שלאחרונה פירסם רינג מאמר בשם "האלימות בסרטים-ראי המציאות "  בכתב העת "מפנה "  מספר 43 בשנת 2004 שבו קרא לצנזורה על תכני פורנוגרפיה ואלימות קשה בסרטים שתורמים לדעתו ליצירת פאסיביות קשה אצל הצופים בהם,מלמדים אותם ליהנות מהתנהגות אלימה ומינית חסרת כל גבולות ומספקים "תמיכה מוסרית להפצה גלובלית של מופתי רוע ,ומספקים רווחים שמנים לסוחרים ברוע". רינג מתנגד במיוחד לסרטים שמתארים חורבן עתידי של כדור הארץ בידי חייזרים או בידי אסונות טבע שהוא רואה בהם חגיגות "הכנת החורבן " הודות להם "האדם ההיפר מודרני לומד להיות היפר חסלני –בעזרת המציאות המאכזבת ומשחקי הדמיון המענגים ".

הוא תמה :כמה צופים שאלו את עצמם ,כמה מיוצרי הסרטים פעלו במגמה להרגיל את האנושות לזוועות המלחמות הבאות ולחיסולם המוצלח של מיליארדים ? מגמה חינוכית ממש".

הוא דן בפירוט רב בנושא זה בספרו "פסיביות רעה ( וטובה )" שיצא לאור ב2003 בהוצאת "מערכת " בקיבוץ דליה .

חוקי ההיסטוריה

מבוא לחוקי ההיסטוריה, כרך א' / ישראל רינג

  הגיבורים של"עונת החסד" מרבים לדבר על ההיסטוריה והחוקים המנחים אותה נושא שאת רינג כמורה להיסטוריה מעסיק מאוד . ועל סמך לימודיו העצמאיים בתחום כתב סדרה של חמישה ספרים בנושא ששמם נותן משהו על תוכנם

טבח עמים היש בו חוקיות / ישראל רינג

:"טבח עמים היש בו חוקיות ? ( 1987 ) "שגשוג עמים האם יש בו חוקיות"( 1994) ( שבו ניסה לברר מתי עמים משגשגים מבחינה תרבותית ומתי ולמה הם שוקעים) מבוא לחוקי ההיסטוריה: כרך א' ( 1996) וכרך ב' "אוסף חוקים לפי נושאים(1997)  ( רשימה של כ-700 חוקים ותתי חוקים  שאותם ניסח רינג שמגדירים ומסבירים לדעתו את תולדות התרבות האנושית )  ו"מוסר לשם מה ? ( 1999)

שגשוג תרבותי - היש בו חוקיות - מחקר / ישראל רינג
הרעיון שאפשר לחזות את העתיד על ידי ניתוח מפורט של אירועי העבר הוא ישן מאוד. ההיסטוריון הערבי מימי הביניים אבן חלדון היה אחד הראשונים שהציג שיטה לפיה ניתן לתאר ולחזות את עלייתן שקיעתן ונפילתן של תרבויות לפי אירועים מקבילים בעבר. אחד המאפיינים של תרבות שוקעת לדעתו היה העיסוק המופרז במין ושימוש בילתי פוסק במילים גסות גם בידי האליטות . .
אחריו ניסו היסטוריונים נוספים לחזות בצורה דומה את העתיד, אנשים כמו ג'מבטיסטה ויקו מהמאה ה17  , ואוסוולד שפנגלר , שספרו על שקיעת המערב השפיע מאוד על היטלר,של ההיסטוריון הבריטי ארנולד טוינבי.
וכמובן אין לשכוח את קרל מרקס , ההיסטוריון והסוציולוג , שספריו השפיעו כל כך על מליונים עד שהם ניסו לממש את התחזיות שהיציג על סמך מודלים של העבר , כנבואה שממשת את עצמה.

מרקס שימש השראה מסויימת , לדעתי, לדמות של הרי סלדון בסדרת המדע הבדיוני המפורסמת" המוסד " של יצחק אסימוב על מדען שבאמצעות מדע הפסיכו היסטוריה מצליח לנבא את העתיד של נפילת אימפריה גלקטית וליצור מחדש את התנאים ליצירת אימפריה גלקטית חדשה.
ההיסטוריון החשוב ביותר ששלח את ידו בסוג חיזוי כזה הוא ארנולד טוינבי , סופר שעם כי התיישן מעט הרי ספריו עדיין מדהימים את הקורא ברוחב הידיעות שלו על ההיסטוריה של עמים שונים ורחוקים מאוד (והוא עסק שם גם הרבה בהיסטוריות חלופיות של מה היה קורא אילו..). טוינבי כנראה השפיע מאוד על אסימוב וכמוהו שפנגלר .
גם בימינו עוד יש היסטוריונים ששולחים בחיזויים כאלה את ידם , ודי אם נזכיר את פרנסיס פוקויאמה
שהוכיח באותו ובמופתים בתקופת רייגן שההיסטוריה היגיעה לקיצה ולניצחונו הסופי של המערב.
ובשנים האחרונות , אדם שמשפיע מאוד על השיח הפוליטי הוא סמואל הנטינגטון שמדבר על המאבק הבלתי נמנע בעתיד בין ציביליזציות, הציליביזציה המערבית כנגד הציליביזציה המוסלמית .
אבל בספרות העברית , ישראל רינג הוא האדם הכמעט יחיד שהיה לו את האומץ או את החוצפה להתמודד עם תחום זה ( ששום אקדמאי מכובד ורציני לא יעז לעסוק בו כמובן מחשש שיצלב בידי עמיתיו ) , ופירסם כמה ספרים שבהם הוא מנסה לקבוע את החוקים של ההיסטוריה ולפיהם את הדרך שבה נצעד בעתיד.
עד כמה שידוע לי הוא אינו היסטוריון מקצועי, ואינני חושב שההיסטוריונים המקצועיים לוקחים אותו יותר מדי ברצינות , אבל זה עדיין מעניין לקרוא את ספריו וללמוד מהם הרבה עובדות היסטוריות מעניינות ולא ידועות ולראות כיצד רינג מחבר בין כולן . .

אלוהים על פי ישראל רינג

וכעת בספרו החדש  השישי בסדרה מנסה  רינג לברר את אופיה ומהותה של הישות שמכוונת את ההיסטוריה ,אלוהים.

אלוהים על פי ישראל רינג הוא ישות מתפתחת באופן אבולוציוני שעושה שגיאות ולומדת עם הזמן . הוא מעלה השערה שאלוהים החל את הקריירה שלו כאל מתחיל במסופוטמיה .
הוא מביא כמקרה מבחן מרכזי את פרשת חייו ומותו של היטלר ושואל את השאלה הקלאסית מדוע לא סיים אלוהים את הקריירה של היטלר מוקדם יותר ובכך הביא למותם של מליוני אנשים. תשובתו של רינג : במקרה של היטלר כמו מקרה של רודנים אחרים כמו נפוליאון מאו ורבים אחרים שאלוהים הביא לכך שהשיא יהיה גדול יותר כדי שהנפילה תהיה כתוצאה עמוקה יותר .אלוהים הביא להיטלר את הנפילה הקשה ביותר האפשרית לפני שהביא להתאבדותו .וכך גם במקרים של רודנים אחרים .
רינג קובע שאנשים רבים מצפים כי אלוהים יעניש מהר ויציל מהר וכאשר זה לא קורה הם מתיאשים ממנו . אבל גם האלוהים אינו יכול לפעול בצורה כזאת. ,עליו קודם כל לנתח את המצב אירועים ומאורעות שאירעו לפני זמן לא רב במונחים אנושיים ( אבל הזמן של אלוהים כידוע שונה מהזמן האנושי ) הוא ממתין לומד ביסודיות את הבעיה מכל צדדיה ורק אז בורר לעצמו את ההזדמנות המתאימה ביותר כדי להעניש את האשמים . משום כך נראה לנו שאלוהים מתמהמה.

אבל בעצם מדוע עלינו להיות מופתעים מכך ? ההמתנה של האלוהים אינה המתנה של בני אדם בקנה מידה ארצי .וחייבת להיות המתנה בין המעשה הטוב או הרע ובין השכר או העונש שכן אחרת אלו עלולים להיות שגויים לחלוטין מכיוון שאלוהים לא בדק את הנסיבות כהלכה בחפזונו להגיב .
אלוהים אינו ישות "מושלמת " הוא אינו יכול לדעת כל דבר על כל דבר מראש.   למשל : לא תמיד אלוהים יכול לדעת מראש  שרודנים  יביאו להרס שהם גורמים לבסוף .
לדעתו אלוהים תומך באנשים שנראים כמייצגים מגמות חיוביות בחברה ולא תמיד יכול לדעת מראש שאנשים אלו יגרמו לבסוף לנזקים עצומים .אלוהים בהחלט תומך גם בפנטיות שמטהרת ומתקנת משטרים מושחתים.
אבל לעיתים קרובות קורה שמשטרים שאלוהים תמך בהם משום שייצגו מהפכנים נמרצים הופכים לאכזריים ורודניים יותר ויותר ואלוהים נאלץ להסתייג מהם יותר ויותר משום שהחליפו אמצעים חמורים והכרחיים באמצעים אכזריים שהתנערו מכל פיקוח והחלו לשרת את השלטון הבלתי מוגבל . לדוגמה : המקרה של הרודן הצרפתי רובספייר שבזמן המהפכה הצרפתית שלח לגרדום מאות אלפי אנשים ויצר משטר טרור ראשון מסוגו . לדעת רינג ברור שאלוהים תמך תחילה ברובספייר שנראה בתחילה ככוח למען שינוי חברתי חיובי וסייע לו בעלייתו לשלטון, אך כאשר התברר שלאל שהאיש הפך לרודן הרסני הביא לנפילתו . לדעת רינג בסיפור חייו של רובספייר כמו באלו של רודנים רבים אחרים ישנה" שעה מכרעת " שבה יש מעבר ברור בין אישיות שפויה השואפת לתיקון חברתי אל אישיות אכזרית פנטית מגלומאנית הממיטה אסון על המהפכה ועל עצמה ואז מתערב "השופט האלוהי " ומביא לחורבנו של האיש .
לדעת רינג זה מתבצע באמצעות "קולות פנימיים " שהם למעשה דבר האל אל האיש שנשמעים כבאים מבפנים והם גורמים לאדם לבצע מעשים מסוימים כולל כאלה שנראים כלא רציונאליים לחלוטין שמביאים לבסוף לנפילתו.
טכניקה ספציפית של האל היא של "קריאה טלפתית מונחית בחומר כתוב " קולות פנימיים שקוראים לאיש לקרוא טקסטים מסוימים שמשנים את דעותיו לרוב טקסטים תנכיים .דוגמה לכך היא ההגמון הנוצרי המפורסם אוגוסטינוס שקריאה כזאת שינתה את הקריירה שלו ואת תולדות הכנסייה הנוצרית והעולם המערבי .
אלוהים הוא עקבי בכך שהוא דורש תביעה למוסריות עיקבית וכתוצאה אנחנו רואים לאורך כל ההיסטוריה שיש הענשה אכזרית של ראשי משטרים מושחתים במהרה או לאחר המתנה להזדמנות מתאימה.

רינג משער שכך הייתה מערכת היחסים בין אלוהים והמשטר הבולשביקי שאלוהים תמך בו בתחילה משום שנראו כמביאים דרך חדשה וטובה יותר עד שהפכו לסוגדי דיקטטורה אכזרית.

רינג קובע שאלוהים הוא בהחלט ישות לא מושלמת ,לדוגמה בראשית הקריירה שלו הוא היה אנטי נשי באופן מובהק ותמך בעליונות מוחלטת של הגבר על האישה וייתכן שזה משקף את המאבק שלו עם ישויות נשיות שונות . רק במאות האחרונות חוזר האל האחד בדמותו היהודית הנוצרית ופה ושם גם בדמותו המוסלמית אל דרך ההסתגלות של חברה פתוחה ,החוזרת במודעות דתית וחילונית אל עיקרון השוויון בין הגבר והאישה .
יש לזכור מציין רינג שלאלוהים כיום צריך להיות קשה יותר מאי פעם להחליט באיזה צד לתמוך שהרי כשלוש מהדתות החשובות של מיליארדי בני אדם מדברות באופן ספציפי על אמונתן בו, אז במי עליו לתמוך? זה לא דבר פשוט להחליט. אם כי זה היה יחסית קל בתקופת מסע הצלב השלישי למשל כאשר בחירתו הייתה  לתמוך בצאלאח א דין  המוסלמי האבירי והאצילי כנגד  יריביו הצלבנים הנוצריים הרצחניים.  אם כי אלה כאלה כולם הודיעו על אמונתם בו ועל כך שהם פועלים בשמו.

אבל מה עליו לעשות במקרה שבו כל הצדדים שמכריזים על אמונתם בו  הם "רעים" במידה שווה ?
בכל אופן , מסכם רינג  ,המאה העשרים עם כל האסונות שבה הייתה מאה של קידמה עצם העובדה שהאדם לא הצליח להרוס את עצמו ידי רודנים שונים ושבהתנגשות בין הרס לבנייה בין חורבן לשגשוג לא זכה ההרס לניצחון כולל רב דורי יש אמינות גבוהה לאמונה שלמרות הכל בימינו נוצר שיתוף פעולה מסוים בין מנהיגים נבונים ונחושים ובין מגמת האלוהים לעזור לאנושות המסתבכת יותר מדי.
רינג : אני כותב עכשיו ספר המשך לספר על האלוהים שיעסוק בנושא העם היהודי ויעסוק בשאלה איזה סיכוי חיש ליהודי העולם ויהודי ארץ ישראל להמשיך להתקיים . וזה לא פשוט . .צריך להבין מה גרם לשואה הזאת. המשפט המרכזי הוא "חטא עונש תיקון וקידום " . היגעתי שלמסקנה שלצירוף הזה לאורך ההיסטוריה הוא בעל השפעה עצומה ומה שקורה לעם היהודי לאורך כלה דורות . הם סובלים בגלל שחטאו , אבל אסור לתפוס את העונש רק מהצד השלילי שכן אפשר להוכיח שכתוצאה מהעונשים הכבדים בעלי עיניים פקוחות וכושר תיקון וכושר קידום עד היום הזה . זה לא מקרה שרק אחרי השואה ניתן היה פתאום להגיע למדינה עצמאית יהודית וזה אחת הדוגמאות איך עונש אדיר מביא לתוצאות חיוביות בעקבותיו .
לדעתי ספר זה כיום הוא ספר הכרחי כמעט בתקופתנו
.

ספרו הנוכחי של רינג למרות מסקנותיו השנויות מאוד במחלוקת הוא ספר מרחיב דעת וכמו ספריו הקודמים מתבסס על מחקר מעמיק וידע רחב וראוי מאוד לקריאה בעבור הרעיונות החדשים שהוא תורם להבנתנו את המושג השנוי במחלוקת יותר מכל "אלוהים".  .

מכלול חוקים היסטורים, כרך ב' / ישראל רינג
קראו גם :

ישראל רינג בויקיפדיה

ישראל רינג בלקסיקון הספרות העברית

 

עופר אדרת סוקר את חייו של ישראל רינג לאחר מותו

 

אילונה

גלקסיה של חטאים ותשוקות :בועז כהן על"אילונה "

50 גוונים של שנות ה70 -גל ברקן על "אילונה"

היסטוריוסופיה

הפסיכו היסטוריון פרנסיס פוקויאמה

הפסיכו היסטוריון ארנולד טוינבי

סדרת המוסד של אסימוב

האם יש אלוהים ?

ואם אלוהים הוא ישות חייזרית?

תוכנית העתיד של הגאון מוילנה

צופן שאול המלך :על תלמיד של ישראל רינג

 טעם החיים - אלף ושלושים אמרות אמת ו / ישראל רינג

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

7 תגובות על “יש אלוהים ! : הישות העליונה על פי ישראל רינג”

מאוד מוזר שלא מוציאים את "אילונה" מחדש.

היום, כשעברנו את עידן השמרנות הקיצונית, אפשר יהיה לשפוט את הספר הזה ("אילונה") מ-1965 (?) בצורה שקולה ונכונה יותר.

יופי של כתבה, אלי.!

ועד כמה שידוע לי הוא יצא בכמה מהדורות לאורך השנים.נראה לי שדווקא היום עם כל הסקס החופשי בספרות הוא יראה כמיושן ולא רלבנטי מבחינה זאת .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + 20 =