web analytics
קטגוריות
ספרות יפה

התפרצות הר געש עתיקה כסמל לתהליך גירושין : צרויה שלו ו"תרה". .

מטר אחד מתחת לפני האדמה ,אלפי שנים מתחת להווה שלנו ,בית קטן אמצא שם והוא יהיה ביתי, עצמות נערה אמצא שם והיא תהיה אחותי .
( תרה מאת צרויה שלו , ע' 83 )
כתבה זאת מוקדשת לזיכרה של החוקרת דוקטור לוסי פליטמן שנפטרה לפני כמה חודשים בגיל צעיר ממחלה .
ולזכרה של לוסי הוקדש השבוע יום הרצאות במסגרת פסטיבל התנ"ך .
היא הונצחה גם בצורה נוספת על ידי איזכורה בספר שהפך לרב מכר ענק "תרה " של צרויה שלו

צרויה שלו

תוצאת תמונה עבור צרויה שלו

תרה הוא כיום רב המכר הגדול בשוק.  רב מכר נוסף מעטה הלא כל כך פורה אך המצליח באופן קבוע של צרויה שלו .
צרויה שלו היא בת למשפחת סופרים היא בתו של מרדכי שלו מבקר ספרות ידוע ( שאישתו הראשונה עליזה גורביץ' הייתה משוררת שהתחתנה אחר כך עם  המשורר אורי צבי גרינברג ( ואחותו של הסופר ענר שלו  דודה הוא הסופר יצחק שלו ודודנה הוא הסופר מאיר שלו היא נשואה לסופר איל מגד בנם של הסופר אהרון מגד והסופרת אידה צורית שדודו היה הסופר מתי מגד .

סופרת רבת מכר זאת פירסמה עד היום באופן יחסי רק מעט מאוד ספרים ,שישה במספר . מהם הראשון ספר שירה שזכה בזמנו להערכה רבה וספר ילדים בשם "ילד של אימא " ( 2001) שציורי דמות האם שבו מבוססים  על   צרויה שלו  ועוד ארבעה רומאנים למבוגרים שהביאו לה את פירסומה .
צרויה שלו התפרסמה בספריה על חיי זוגות שלרוב התאפיינו בגודש של ארוטיקה מגוונת ביותר .
צרויה שלו אגב הסבירה תמיד בצניעות בראיונות שכל ההיתנסויות הסקסואליות המגוונות המתוארות בספריה אין להם כל קשר שהוא למציאות ולרוב נכתבו בתנאים הקשים והלא ארוטיים ביותר שניתן להעלות על הדעת.

היא גם נוהגת לספר שהיא מראה את כל ספריה להוריה בשלבי כתיבתם לקבלת יעוץ.ניתן רק לתמוה מה חשב האב המבקר המכובד מרדכי שלו כאשר הראתה לו את כתבי היד של הספרים הראשונים האירוטיים מאוד.
הגודש הזה של ארוטיקה אמנם לא היה חדש גם בספרות הישראלית אבל מה שבהחלט היה חדש היה השילוב של אירוטיקה קשה מלווה בשפה ספרותית יפה מאוד של סופרת מוכשרת בהחלט שגם אינטלקטואלים יכלו לקרוא אותה בהנאה וללא ייסורי מצפון.. ומן הסתם השילוב מנצח הזה הפך אותה לאחת הסופרות הפופולאריות בישראל וגם בתרגום בחו"ל.

היא פופולארית ובראש ובראשונה אצל המבקרים שהיללו אותה. היא אף הוגדרה בידי יורם כמלצר כ" מי שעולה ומתבססת כסופרת המוצלחת ביותר הפועלת בקירבנו". שבח גדול מאוד ואינני בטוח כלל וכלל ששלו ראויה לו . הדבר שבאמת מייחד את שלו לעומת הטלנובלות זה השימוש במוטיבים של הספרות וההיסטוריה הקדומה כדי להאיר על בעיות מודרניות .
כל כך פופולארית היא צרויה שלו עד שהיא זכתה בכבוד המפוקפק ביחד עם רם אורן שספריה הם הזוכים למספר הרב ביותר של זיופים.
אני בכל אופן אינני נמנה על חובבי יצירתה. מעולם לא מצאתי עניין רב בתיאורי הנשים המתוסכלות והמתוסבכות שלה  ובתיאורי הנישואין המתפרקים שלהן אם כי מצאתי עניין מסוים בשילוב שלה של מוטיבים קדומים כדי לתת יתר עושר ועומק לסיפור המודרני הבנאלי עד לשעמום .והעלילה הזאת חוזרת על עצמה בלי סוף  החל מספרה הראשון למבוגרים "רקדתי עמדתי "( 1993)  מונולוג פנימי של אישה מתמוטטת.

וכך בספרה "חיי אהבה" ( 1997 ספר שתורגם עד כה ל- 21 שפות ) סיפור על אישה נשואה המתאהבת אהבה מטורפת מזוכיסטית במאהב לשעבר של אימה שילבה צרויה שלו בסיפור המעשה הרבה אגדות חורבן שעלו כמוטיב חוזר
בספרה "בעל ואישה" ( 2000, ספר שתורגם "רק" ל-13 שפות ) על חיי נישואין מתפרקים של מדריך טיולים חובב תנ"ך והיסטוריה קדומה ואישתו שבו מתואר הקשר בהשוואה לסיפור התנכי של הפילוג בין ממלכות יהודה וישראל, כשהיא משייכת כל אחת מהממלכות האלה כדימוי לאחת משתי הדמויות העיקריות בספר , ויש שם גם התייחסויות לקטעים מקראיים נוספים , בעיקר לנבואות ירמיהו, וגם למכתבי לכיש המפורסמים .

צרויה שלו שלמדה תנ"ך משלבת קטעים כאלה בספרה מן הסתם לתת יותר עומק לגיבורים המודרניים והעכשוויים עד כמה שאפשר אבל באמת אין צורך בזה שהרי אלו מרוכזים רק בעצמם ובשום דבר אחר לא. בנתיים שלו ממשיכה ומתארת בפירטי פרטים דוקומנטאריים את מחשבותיהן המוגבלות של הדמויות בזמן שבנתיים קורה מעט מאוד עד שהקורא מוצא שזה קשה מאוד לסיים את ספריה מרוב שיעמום.
צרויה שלו בכל אופן פתרה את הבעיה על ידי הכנסת סצינות סקס ביזאריות יותר ויותר מספר לספר  על מנת להשאיר את הקוראים ערניים.

עכשיו אני יודע איפה ראיתי אותך, את מצוירת על הקיר בתרה ,באתר המינואי ,קוראים לך הפריזאית ,ואני שאלתי ,איפה ? ואת אמרת , בתרה, זה השם העתיק של סנטוריני ,האי שהתפוצץ , לא היית שם ? השתמרו שם ציורי קיר יפים להפליא ,ולהפתעתי שלפת שיקופית מכיסך ואני בחנתי אותה מול האור ,רואה את מבטי קבוע ביהירות בפנים חיוורים הדורים.זה לא יאומן, מלמלת ,מתכופף אלי שוב ומביט בפני , את קיימת כבר ארבעת אלפים שנה .
( מתוך תרה ע' 84) .
שלו עושה משהו דומה ב"תרה " כשהיא משווה את התפרקות קשר נישואין בין ארכיאולוגית ובעלה ארכיאולוג גם הוא קשר שהתפרק באשמתה של הארכיאולוגית ( מסיבות שנשארו בלתי נהירות לקוראים למרות הדיון האובססיבי והפרטני בהן ) להתפרצות הגעשית שהשמידה תרבות קדומה באי סנטוריני התפרצות געשית שאולי לדעת החוקרת הגיבורה היא הבסיס לסיפור יציאת מצרים מאחר שייתכן שאותה התפרצות געשית אכן גרמה להחשכת השמיים ול"מכת חושך" כפי שהיא מתוארת בים סוף גרמו גם לצונאמים שהפכו לבסיס לסיפור קריעת ים סוף. .התעניינות השל הארכיאולוגית אלה ( שימו לב לשם בעל הקונוטציות הקדומות גם הוא ) במקום מתעוררת בגלל תגלית של ציור שהדמות בו זהה לה ( והוא ציור העטיפה של הספר ) ומכאן מתחילה ההקבלה בין החיי הגיבורה וחורבן האי תרה שאותו היא חוקרת .
תזה מעניינת,שמביאה לכמה קטעים יפים בספר שקשורים בה וחבל שהסופרת לא פיתחה אותה יותר במקום לבזבז את זמנם של הקוראים על פירטי הפרטים בהתמוטטות נישואיה של הארכיאולוגית אלה דמות נשית מטופשת מאין כמוה וכך גם הגברים והנשים הסובבים אותה. הדמות היחידה בספר שעוררה בי שמץ של עניין הייתה דמות משנה הארכיאולוג האב דמות קרה עסוקה ומרוחקת שעליו מטילים את האשמה על כך שבתו יצאה כפי שהיא יצאה. וחבל ששלו לא פיתחה אותו יותר מעבר לדרך הסטראוטיפית שבה הוא מוצג .

תוצאת תמונה עבור ‪thera zeruya shalev‬‏

מעניין ש"תרה" מזכיר בנושאו מאוד את ספר של החותן אהרון מגד"ירחי הדבש של פרופסור לונץ" שמן הסתם נכתב בערך באותו פרק זמן וגם הוא עוסק במערכת יחסים בין זוג חוקרי תרבויות עתיקות שמשתקף בתקופה הקדומה ובעם הקדום שאותו הם חוקרים . האם יש כאן מיקריות ? קשה להאמין שאהרון מגד וצרויה שלו לא היו מודעים כל אחד למה שבן המשפחה עושה. ניתן לנחש שאחד מהם נתן השראה לשני בבחירת הנושא , אבל כמובן כל אחד מהם יצר את הנושא בדרכו המקורית ואישית אני מעדיף בהרבה את דרך הטיפול של מגד בנושא הזהה מאשר זה של שלו .
בקיצור לא מצאתי עניין רב ב"תרה" ובדמויותיו המשעממות ובמחשבות וההזיות האובססיביות של הגיבורה מעבר לכמה קטעים העוסקים בחקירה הארכיאולוגית של התפרצות הגעשית באי טרה ואלו היו קצרים מדי. אבל בבירור אני גם לא קהל הקוראים הרגיל שאליו מיועד הספר .
אני תמה מה עושה את צרויה שלו לרבת מכר ישראלית ועולמית כזאת. אני מנחש שזה משום שהיא מדברת בשפה יפה על בעיות נישואין מין אהבה וקינאה שמעניינות אנשים בכל השפות הרבה יותר מנושאי ארכיאולוגיה והתפרצויות געשיות על האי תרה במאה-16 לפני הספירה , אבל נראה לי שזאת הצלחה קצרת ימים לטווח הארוך והרומאנים האלו לא ישרדו יותר מהטלנובלות שמדברות על אותן הנושאים בדיוק. .

לוסי פליטמן

יותר מכל אני מבקשת להודות לד"ר לוסי פליטמן ,מורה בלתי נשכחת ,שסייעה לי בנדיבות במהלך הכתיבה .הרצאותיה המבריקות סללו בפני את הדרך אל תרה .
לוסי נפטרה בדמי ימיה בינואר 2005. יהי זכרה ברוך.
( מילות הסיום בספר
תרה )
הספר מוקדש כאמור להיסטוריונית וחוקרת המקרא ד"ר לוסי פליטמן שעזרה לשלו במחקר על האי תרה וככל הנראה עוררה בה את העניין בנושא ( שאמנם מוזכר בספר רק בכמה עמודים בודדים) ומיכיון שאני היכרתי את ד"ר פליטמן ובשבוע זה התכנס כנס המוקדש לזכרה הנה עליה כמה מילים .
לוסי פליטמן נולדה בטורונטו במשפחה בת 8 בנות ובן ועלתה לארץ בגיל 17 ודבר ראשון נסעה לשדה בוקר והודיעה לדוד בן גוריון כי עלתה לארץ והוא המהם בשביעות רצון . היא התעקשה לסיים את מבחני הבגרות בעברית ואחר כך הייתה מדריכת ידיעת הארץ בצה"ל .
באוניברסיטה העברית היא למדה מקרא וכתבה דוקטוראט מעניין מאוד על מדיניות החוץ של ממלכת יהודה בימי ישעיהו בעת שיהודה תימרנה בין מעצמות העל מצרים ואשור. דוקטוראט שיש לו גם השלכות אקטואליות לגבי מדינות מודרניות שמוצאות את עצמן בצורך לתמרון בין מעצמות .
היא למדה מהמשורר יצחק שלו ( דודה של צרויה ) שהתנ"ך הוא מדריך הסיורים הטוב ביותר והפכה למדריכת סיורים שלקחה אלפי אנשים לסיורים מרליקים אל תולדות הארץ והאזור ברחבי הארץ ובעולם במוזיאונים שונים .
היא הייתה ידועה בהרצאות המרתקות שלה , בונה את הרצאותיה בסיפורים בלשיים ושום תיאוריה לא הייתה זרה לה ובהן וגם האזוטריות ביותר למשל שבני ישראל היו כוהנים במקדשי מצרים לפני יציאתם וכי ההתפרצות בתרה יצרה גל צונאמי שהביא למכת חושך במצרים בהסתרת השמש ואחר לבקיעת ים סוף . התיאוריה ששימשה בסיס לספר של שלו .היא נפטרה בגיל 50 במחלת הסרטן  שהפתיעה את כל מיודעיה . בחייה היא חיבבה את התנ"ך ואת ההיסטוריה הקדומה על אלפי אנשים . היא מתה צעירה מדי .
ביד בן  צבי הוקדש יום עיון לזכרה על נושא הבריאה במקדש וביצירה .נושא מתאים בהחלט.
חבל שהדמות של הארכיאולוגית האובססיבית עם כישלון נישואיה בספר "תרה " לא הזכירה יותר את לוסי האמיתית הסקרנית החקרנית והמרתקת ,במקרה זה הספר היה יוצא יותר מעניין וחי ממה שהוא . צר לי שהספר שמנציח את שמה לא יצא טוב יותר וראוי יותר.

תוצאת תמונה עבור ‪thera zeruya shalev‬‏

קישורים רלבנטיים

התנ"ך כסיעפור בלשי מרתק :לזכרה של לוסי פליטמן

 

 על צרויה שלו

צרויה שלו בויקיפדיה
צרויה שלו בלקסיקון הסופרים  
צרויה שלו במכון התרגומים

על "תרה"

תרה בסימניה

צרויה שלו מתראיינת על "תרה"
פרק מ"תרה"

תמר מרין על תרה

 

מירב יודילביץ על תרה

שירי לב ארי על תרה

 

המינואים נשטפו

 

 

ספרים אחרים של צרויה שלו

 

הספר "חיי אהבה"

 

ביקורת על "בעל ואישה "

 

יורם מלצר על בעל ואישה

אמנון דנקנר על בעל ואישה

 

צרויה שלו על שפת האהבה

 

 

צרויה שלו פופולארית אצל זייפנים

נלכד זייפן של צרויה שלו

צרויה שלו והזייפנים

 

צרויה שלו נפגעה בפיגוע

צרויה שלו מצליחה בגרמניה

ספר ילדים של צרויה שלו

וגם

 

אהרון מגד אבי בעלה של צרויה שלו

 

 

 

 

 

 

התפרצות הר געש באי היווני סנטוריני .

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

7 תגובות על “התפרצות הר געש עתיקה כסמל לתהליך גירושין : צרויה שלו ו"תרה". .”

שאפשר היה להרגיש בצורה כה חזקה את הארס המפכה בין השורות, הן בביקורת על הדמויות בספריה של צרויה שלו, הן באיזכור מילות הסיום והתודה ללוסי פליטמן המנוחה, ובהזדמנויות אחרות.
מה בנוגע למידה של "פרימו נון נוקרה"? ראשית כל אל תזיק?

זה הכל .
את לוסי פליטמן היכרתי אז אני מציין זאת .את צרויה שלו אני בכלל לא מכיר ואין לי שום דבר נגדה,רק כתבתי מה שאני חושב על יצירתה.

צרויה שלו ע נ ק י ת . הכי אהבתי מבין ספריה את "בעל ואישה"; "תרה" היה, מבחינתי, כישלון. זה לא מתאים לצרויה, למרות מה שכולם אומרים. זה היה ספר מרתק, מהפכני ויפה, אך כגודל הציפייה כך כגודל האכזבה. הוא לא מה שציפיתי שיהיה.
מה אני חושב על "בעל ואישה"?
איזה ספר נהדר. אני כבר מבין איך מבקרי
הספרים כל כך מעריכים אותה, ומוקירים את
כתיבתה… הספר קולח, מרתק, עוצר נשימה
ושונה; כן, הוא שונה. הסיפור שבו מיוחד,
ואני חושב שאף פעם לא קראתי ספר שבכלל
מתקרב אליו. נוגה, אודי ונעמה – שלושתם
יוצרים יחדיו סיפור-חיים מעולה. מומלץ
ביותר לקרוא את הספר הנ"ל. הוא בהחלט ראוי
לשבחים שהרעיפו עליו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × two =