web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

איש הנצח תוצרת ישראל :"האדם האחרון " מאת רונן אברמסון

 

 

ביקורת על

רונן אברמסון  האדם האחרון ,ערכה ניצה פלד ,הוצאת תמוז ,2005 372 עמודים.

תקציר  הספר על הכריכה האחורית :

לאחר 30 שנה בצינוק מקס כבר לא צריך לצאת ממנו כדי לעשות ככל העולה על רוחו…הוא נאלץ להיאבק כדי לשמור על חייו, על שפיות דעתו ועל הגבול שבין מציאות לדמיון.

לו היה ברשותך הכוח לממש כל מחשבה, במה היית בוחר – בטוב או ברע? רצח עקוב מדם הוביל למאסרו בבידוד של מקס, קורבן של נסיבות. בתפנית גורל דרמטית מגלה מקס כי ביכולתו לנצל כוחות נפשיים ולגרום לכל מחשבה להתרחש במציאות. לאחר 30 שנה בצינוק מקס כבר לא צריך לצאת ממנו כדי לעשות ככל העולה על רוחו; אך יש הרואים במקס איום על תוכניותיהם, והוא נאלץ להיאבק כדי לשמור על חייו, על שפיות דעתו ועל הגבול שבין מציאות לדמיון. בעלילה מרתקת אשר נפרסת על פני דורות שלמים ועולמות זרים נבחנים הטוב והרע, הדין והצדק. היסטוריה ואקטואליה מתערבבות בעתידנות כמו בתרגיל – על לבחינת טבע האדם. "האדם האחרון" הוא ספרו הראשון של רונן אברמסון, יליד 1971, איש טלוויזיה ופרסום העוסק בתחום המשלב אתיקה ושידור מסחרי. מקורות יצירתו של אברמסון מושפעים מעשרות יוצרים קלאסיים מתחום המדע הבדיוני, מהמיתולוגיה היוונית ומן האסטרטגיה הקלאסית. אברמסון משלב בכתיבתו דרמה, דמיון ומתח היוצרים פסיפס מורכב של פרשנות מרתקת לטבע האדם ולדילמות המעצבות את מחשבתו ואת מעשיו."

 

אזהרה : בביקורת זאת יש ספויילרים על עלילת הספר !!!
ספרי מדע בדיוני ישראליים מקוריים הם תופעות לא נפוצות . ספרי מדע בדיוני ישראלים בסגנון "אופרות החלל " מותחנים המתרחשים בעתיד הרחוק בחלל הבין גלקטי ועוסקים במאבקים נגד גזעים חייזרים מרושעים שהם פופולאריים מאוד בארה"ב ובגרמניה הם נדירים אפילו יותר ובמיוחד דווקא בשנים האחרונות משום מה. הסופר הצעיר רונן אברמסון פירסם לאחרונה ספר מסוג כזה בדיוק בשם "האדם האחרון"."

רונן אברמסון הוא מנהל מחלקת אישורי פירסומות ותוכן של חברת התיקשורת "טלעד". הוא גם אחיה של עליזה גולדשטיין שכתבה את הספר "רגע מגע קשר" שיצא לאחרונה בהוצאת מטר ( ומוגדר בידי דף פירסומי כ"רב מכר" ). הוא מפרסם את ספרו החדש  באמצעות סרטון אנימציה תלת מימדי בן 30 שניות מלווה בקריינות של דני בסן המופץ ברשת, שיטת  פירסום חדשנית  שהומצאה בידי כותב שורות אלו  ועמיתיו ,ומן הסתם תיהפך לנפוצה יותר ויותר בעתיד.
הספר"האדם האחרון " הוא ספר מוזר . למעשה יש בו שני חלקים שבמרכזם עומד אותו הגיבור שמתרחשים בתקופות שונות ושממשיכים זה את זה והם בו בזמן סיפורים שונים זה מזה לחלוטין מבחינת אופיים,תכניהם ואפילו הז'אנר הספרותי שלהם.
החלק הראשון הוא סיפור מתח סביר למדי על קונספירציה חובקת עולם של לטפטים שהחלה מיד לאחר תקופת מלחמת העולם השנייה . בראש הקונספירציה עומד מנהיג יוצא דופן בעל כישורים טלפתיים ושכליים אדירים שלומד עוד בשנות השלושים על היטלר וכישוריו ומזימותיו השטניות כנגד האנושות . המנהיג הנ"ל לאחר סריקה טלפתית של מוחו של היטלר מנחש מיד שהיטלר יופל עוד בשנים הקרובות וממהר להקים ארגון סודי חובק עולם המלקט לתוכו את האנשים בעלי הכישורים הטלפתיים שבקרב אוכלוסיית העולם על מנת למנוע מההיטלר הבא לקום .מהר מאוד המנהיג נופל בפח של "כוח מוחלט מביא למגלומניה מוחלטת ". וסוכניו מפוזרים בכל העולם פועלים במלוא המרץ ובהצלחה גדלה והולכת על מנת להביא לשלטון עולמי שלו.אברמסון מתאר את התפתחות האירגון הטלפתי בצורה מעניינת ואפילו ריאליסטית למדי והשיטות שבהן פועל ארגון כזה ומשיג שליטה גוברת והולכת על חוגי הממשלים השונים אינן נראות כשייכות לתחום הבלתי אפשרי אם נניח את קיומם של טלפטים באוכלוסייה.
אבל..במדינת ישראל יש אסיר בשם מקס קליין שכתוצאה מאכילת אזוב פטרייתי ירוק ונוצץ הגדל על אחד מקירות תאו בבית הסוהר שלו מקבל כוחות על חושיים עצומים שרק הולכים וצומחים ושמגמדים את כל מה שיש לאנשי האירגון הסודי שעל קיומו נודע למקס מהר מאוד.וגם למנהיג האירגון נודע על קיומו של מקס ומתחילה בינם מלחמה חשאית .
מהו אותו אזוב ואיך זה שהוא צומח רק על קיר אותו בית סוהר דווקא זה לא כל כך ברור.זה גם לא כל כך חשוב לולא אותו האזוב מקס לא היה מגיע לדרגות הכוח שלו.היתרון שיש לו על הטלפטים המתאמצים להגדיל את כוחותיהם באמצעים מדעיים שונים נראה לקוראים כלא הוגן אבל מי אמר שהחיים הוגנים ?
בכל אופן האסיר מקס קליין מתגלה כאדם לא מגלומאני שכוחותיו העצומים רק הופכים אותו לאדם טוב יותר והאיש שעליו לא חל הכלל ש"כוח מוחלט משחית באופן מוחלט".
האסיר לשעבר נהפך לדמות משיחית ( למשל בעיני אנשי הדת המורמונית שמכריזים עליו כעל המשיח ,אבל לא נמסר מה חושבים עליו היהודים) . בינו ובין אירגון הטלפטים והקונספירציה חובקת העולם שלהם מתחיל מאבק גלובאלי של ממש .
הירייה הראשונה נורית כמובן מאליו וכצפוי במלחמה על ישראל שמותקפת לפתע בהפתעה מוחלטת בידי שכנותיה בעידוד כל ה עולם בהשפעת אירגון הטלפטים הכל יכול כמובן . אולם הגיבור הטוב מקס קליין מביא לניצחון כוחותינו ( הלוואי שזה היה כל כך קל במציאות ). ישראל נעלמת מכאן ואילך מהבמה שעומדת כעת לחלוטין לרשות מקס קליין הגיבור המשיחי .
בסופו של דבר הטובים מנצחים הטלפטים הרעים נזרקים לירח לחיות שם בנתק מהמין האנושי שמתפשט ברחבי הגלקסיה . ומקס קליין האסיר לשעבר הופך למנהיגו הטוב והמטיב והנצחי של כלל המין האנושי.
עד כאן סיפור מתח סביר למדי שאפילו ריתק אותי פה ושם ביכולת ההמצאה של מנהיג אירגון הטלפטים  במאבקו כנגד יריב חזק בהרבה.
החלק השני הוא כבר שונה לגמרי באופיו ולא מתחבר באמת לסיפור בחלק הראשון.
זהו סיפור " אופרת חלל" טהורה המתרחשת מאות שנים לאחר עלילת החלק הראשון סיפור של מאבק גלקטי בגזע  מרושע מגלקסיה אחרת המאיים על עצם קיום המין האנושי ומסתבר שהוא נוצר רק לאחרונה  בידי אינטליגנציית על כלשהי. מאבק שבו משתפים הטלפטים מהירח פעולה עם כוחותיו של אויבם לשעבר מקס קליין . הגיבור בן האלמוות הוא כעת  מנהיג האנושות במאבקה בחייזרים המרושעים והלא משכנעים.

הסיפור מזכיר כעת יותר מכל דבר אחר את סיפורי סדרת פרי רודן הגרמנית שממנה יצאו עד כה יותר מ2000 כותרים על מנהיג בן אלמוות של המין האנושי ומאבקו ברחבי הגלקסיה בכוחות רשע שונים  ומשונים למען האנושות.

בתור "אופרת חלל" זהו סיפור שהיה נחשב לסביר למדי בשנות השלושים ואפילו ה-ארבעים בארה"ב אבל לא מאוחר יותר מכך.
כסיפור פרי רודן הסיפור הזה הוא בגדר סביר, אבל לא יותר מזה.העלילה שלו עם החייזרים המרושעים ובו בזמן האנושיים מאוד  היא אלמנטארית למדי גם בהשוואה לתחכום היחסי של עלילת החלק הראשון.
אם היה המחבר מתמקד רק בחלק הראשון המרתק המותחן הקונספירטיבי על העתיד הקרוב כי אז היה הסיפור מהודק יותר ומרשים יותר מכפי שהוא בצורתו הנוכחית. יש לקוות שהמחבר ישתפר בעתיד כי יכולת ופוטנציאל בכתיבת מותחנים יש לו.

קריאת הסיפור הזכירה לי שוב שבזמן שאני בהחלט נהנה לקרוא על הרפתקאות גיבורים ואפילו בני אלמוות בקצוות המרוחקים של הגלקסיה אין לי שום חשק לחיות תחת שלטון של מנהיג כזה שחי לנצח כאן בכדור הארץ.

משום מה עצם הרעיון על מנהיג כל יכול בן אלמוות שכל מה שמניע אותו זה אך ורק טובת האנושות והוא בלתי ניתן להשחתה בידי הכוח המוחלט שבידיו נראה לי בדיוני ובלתי אמין לאין ערוך יותר מסיפורי מדע הבדיוני האינטר גלקטיים הפנטסיים ביותר על מסעות מדהימים ביקומים רחוקים.

ראו גם

"האדם האחרון " בסימניה

פרק מהספר "האדם האחרון "
עוד פרק

רון יניב על האדם האחרון

סרטוני אינטרנט כפירסומות לספרים

סדרת פרי רודן 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “איש הנצח תוצרת ישראל :"האדם האחרון " מאת רונן אברמסון”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − six =