web analytics
קטגוריות
תקשורת

מדודו טופז ועד למשה רבנו

דודו טופז מלך ישראל .צילם מיכה קירשנר.

 

אין מה לראות בטלוויזיה כשאני לא נמצא שם .
(דודו טופז במופע "אין לי זמן ")

הבדרן המפורסם ביותר של ישראל, דודו טופז ,מלך הרייטינג האחד והיחיד יצא לאחרונה במופע בידור על חייו בשם "אין לי זמן". זמן קצר לפני כן  הוא כתב  והיציג מחזמר שעסק בנושא הבהחלט קשור של חיי  משה רבנו .ויש טענות שיש לו שאיפות פוליטיות מלכותיות ואף משיחיות .לדודו טופז בכל אופן יש טיעון משכנע לזכותו למלוך : בשושלת היוחסין של משפחתו יש מלך מפורסם.

 

"אני לא מעוניינת לפרסם כתבה על המחזמר התנכי "משה" של דודו טופז " אמרה  לי העורכת של מוסף ספרותי שבועי.
"למה לא? "
" כי כל דבר שדודו טופז נוגע בו ואפילו התנ"ך הוא זול ורדוד מעצם ההגדרה "היא הסבירה " ואני לא רוצה לעסוק בדברים רדודים".
לפני כמה חודשים יצר הבדרן והאושיה התקשורתית האולטימטיבית  דודו טופז מחזמר  בנושא שהוא לכאורה לא צפוי, על הדמות התנכית של משה רבנו.

המחזמר, שתיעד את חייו של משה רבנו כפרודיה אקטואלית ברוח התקופה העכשווית, עלה אז בתיאטרון היהלום ברמת גן במימונה של עיריית רמת גן שהייתה גאה לשתף פעולה עם דודו טופז בפרויקט איכותי כל כך על התנ"ך .ומן הסתם בתקווה שהפרזסטיז'ה של טופז בציבור הרחב תקרב את ההמונים גם אל חיי משה רבנו.
דודו טופז ציפה שההצגה תהיה הצלחה מסחררת .


ההצגה רצה 30 הצגות ואז ירדה לאחר שניקטלה בידי הביקורת באכזריות . הלכתי לראות את המופע על משה ולמרות כל הביקורות הקטלניות הופתעתי לטובה . נהניתי מהמחזמר אם כי אין לאמר שהייתה כאן יצירת מופת.
לאחרונה עלה טופז במופע חדש בשם "אין לי זמן " שבו הוא מופיע בעצמו והוא טיפוסי יותר למה שמצפים ממנו הוא עוסק בחשבון נפש שאותו עושה כעת דודו טופז לגבי חייו.

 

בשבוע שעבר הוזמנתי למופע זה והלכתי  גם כדי לבדוק האם אכן מדובר ביצירה רדודה כל כך כפי שמצפים תמיד מדודו טופז. בת זוגי אמרה  לי לפני המופע שהיא הוזהרה מראש בידי חברה שתמהה  מה לה ולמופע של יצור רדוד כמו דודו טופז.
המופע למרות כל החששות הוא סביר בהחלט ,נהניתי ממנו מאוד וגם אי אפשר לאמר שטופז מוריד את עצמו יותר מדי עבור הקהל ( חוץ אולי מכמה קטעים קצרים ).

עם כל מה שאפשר לאמר על טופז ( ונאמר אין ספור פעמים ) אי אפשר לקחת ממנו את היותו בדרן מעולה.

שני המופעים שהנם לכאורה כל כך שונים האחד על אבי האומה משה רבנו והשני על "מלך הבידור "דודו טופז " חייו הוריו וזמנו שהם לכאורה שונים ומנוגדים עד כמה שאפשר עשו עלי רושם שהם דווקא משתלבים היטב יחד. וזה גרם לי לשרבט כאן כמה הרהורים על מלך הבידור הישראלי האחד והיחיד דודו טופז ..

מלך ישראל

 
 

מה הוא חושב, שהוא דוד המלך"?

( שאלה על דודו טופז שהוצגה בידי בן משפחה לאישתו לשעבר דליה בר ששת )

טופז עסק במחזמר "משה " בדמותו ובאישיותו ובתולדותיו של מנהיגו הגדול של עם ישראל ,משה, ודומה שהעיסוק הזה אינו מקרי שהרי טופז הצהיר תמיד בריש גלי שיש לו עניין לעבור יום אחד לפוליטיקה ויש שטוענים שעם הכריזמה האמיתית שלו הוא יכול להצליח גם בתחום זה.

היחס שלו לקהל שממנו הוא שואב ( ולמעשה דורש ) אהבה והערצה אין סופית מזכיר מאוד את היחס של מלך לנתיניו . מלך ליברלי ואוהב ואהוב מאוד אמנם , אבל גם סמכותי ובלתי פוסק בדרישותיו .
דומה שבתחום הבידור טופז זכה לכינויים של "מלך יותר מכל אחד אחר אפילו אצל שונאיו ותוקפיו הגדולים שגם הם אולי יותר מכולם מתייחסים אליו כאל "קיסר " מסוג כלשהו .

נישאלת השאלה : אם הכינוי הידוע הזה של "מלך הבידור " היה המצאה של התקשורת , של יחצניו של טופז או דווקא פרי המצאתו של דודו טופז עצמו שתפס והשתרש ?
אינני יודע את התשובה על כך .אולם יש לי חשד שהכינוי הוא המצאתו הבלעדית והייחודית של דודו טופז עצמו ולא של  שום יחצ"ן או עיתונאי .ולדעתי אם כך הוא כי אז יש בכינוי הזה הרבה יותר ממה שנראה לעין .
הדבר אולי ישמע מפתיע אבל לטופז יש טענה אמיתית כלשהי ל"דם מלכים כחול" מצד משפחת אימו לילי גולדנברג ,משפחת פולמן שמוצאה בפולין.
סבו של טופז מצד אימו חקר היטב את אילן היוחסין של המשפחה עד לדור העשירי מצא שהמשפחה כללה  רבנים גאונים ותלמידי חכמים מהסוג המקובל בכל משפחה בפולין . אבל תפארת היוחסין האיש היוצא דופן באמת היה עשיר יהודי מפורסם ממוצא איטלקי שכנראה אף היגיע לדרגת שר בממשלת פולין בשם שאול יודיטש וואהל
ןעל פי האגדה הוא מלך בפולין של שלהי המאה השש עשרה למשך יום אחד שלם.

מלך ליום אחד.

סטפן בטורי מלך פולין. על פי המסורת לאחר הרעלתו התמנה ליורשו ליום אחד היהודי שאול וואהל ,אבי אבותיו של דודו טופז.

הסיפור על אותו אבי אבותיו של טופז הוא מעניין: הוא היה עשיר גדול, הפרנס הקהילה של בריסק בליטא ואף כיהן כשר בממשלת פולין. הוא היה עשיר גדול כל כך שאף היה לו חותם מיוחד עם תמונת אריה רובץ ששתי ידיו מחזיקות בשתי לוחות זכר ללוחות הברית . כאשר עסק בענייני מדינה היה לו חותם אחר עם תמונת אריה שידו הפשוטה נושאת כתר ונתונה על ראש נשר העומד ליד האריה, סמל מלכותי ברור.

.ואולי קשורים סמלים אלה לסיפור הימלכותו של וואהל ?
על פי המסורת הפרשה התרחשה מיד לאחר מות המלך סטיפן בטורי ב-1586. הוא היה האחרון בשושלת שלו וכתוצאה במקרה זה המלוכה לא עברה בירושה אלא האצילים בחרו מבינם כמלך ועד שיגיעו להחלטה נשארה הארץ ללא מלך. בזמן המעבר בין מלך למלך אותו שאול ואהל שהיה מקורב של הנסיך הפולני החשוב רדזיויל הוכרז ,בגלל חשש מהאפשרות שפולין לא תישאר ללא מלך אפילו יום אחד עד שיוכתר המלך הבא , כמלך זמני או "נשיא " . אולי בגלל שהאצילים לא יכלו להגיע לעמק השווה בינם מי יהיה השליט הזמני והעדיפו שהיהודי ישמש במשרה אולי הייתה כאן בדיחה כלשהי ואולי מתוך הכרה כללית בכישוריו המיוחדים של וואהל .
כך או כך היהודי שאול וואהל מלך בפולין למשך יום ולילה שלם ( או למשך לילה שלם לפי גרסה אחרת ) כיהודי היחיד ששלט שם , ובזמן יום מלוכתו המלך שאול ביטל לפי המסורת שלושה חוקים מפלים כנגד היהודים 1) עד אז כל הרוצח יהודי חייב היה לשלם רק דמי כופר נפש כאילו הרג עבד איכר המלך שאול ואהל קבע כי כל השופך דם יהודי ייענש כאילו שפך דם נוצרי. 2) המלך שאול ביטל את החוק שבתי התפילה היהודים חייבים להיבנות נמוך יותר מכל בנייני העיר ומעתה הותר ליהודים לבנות בתי תפילה גבוהים. 3) המלך שאול אסר על בתי המשפט לקבל את עלילת הדם כאילו משתמשים היהודים בדם נוצרי באפיית מצות לפסח.
על פי מסורת אחת לוואהל הוצע להיות מלך קבוע של פולין אבל הוא סירב ( נו טוב זאת אחרי הכל אגדה ) לאחר מכן המליץ וואהל על אחד המועמדים והמלצתו התקבלה והמועמד הפך למלך זיגמונט השלישי , בעוד שוואהל עצמו פרש מהמלכות בכבוד רב ולאחר מכן התמנה כ"משרת החצר"שדרגתו שווה לזו של אצילים הנוצריים ומעתה ואילך רק למלך שבבחירתו סייע הייתה את הזכות לשפוט אותו . . כתוצאה מאירוע זה קיבל שאול את שמו "וואהל " שמשמעותו בגרמנית היא "הנבחר "

.

מצבת שושלת היוחסין של דודו טופז משאול וואהל מלך פולין ליום אחד וכלה באבי סבו של טופז.

הפרשה המוזרה הזאת שימשה מאז כמוטיב מרכזי ביצירות שונות של סופרים יהודיים ואפילו לבסיס לרומן היסטורי בהמשכים שהופיע בעיתון בשפת האידיש .
מלכות של יום אחד ( או לילה אחד ) היא אולי לא מציאה גדולה , אבל היא הרבה יותר טובה מלא כלום כפי שיכולים להעיד בוגרי תוכניות הריאליסטי השונות של ימינו.
מעניין שהפרשה מזכירה מאוד כמה מ"המעשים הטובים" של טופז עצמו בתוכניתו "הראשון בבידור" ששם העלה אנשים שונים למשרות רמות שונות ומשונות לזמן קצרצר כמו שאירע לאותו שאול ואהל .

אלא שהסיפור רחוק מלהסתיים גם כאן . כפי שאפשר ללמוד בספר בשם "אבות עטרה לבנים" של אחד אריה יהודה ליב ליפשיץ שהופיע בוארשא בשנת תרפ"ז לוואהל עצמו יש שושלת יוחסין שמתוארת בפירוט מדהים דור אחרי דור דרך אישים ידועים כמו רש"י רבן גמליאל והילל ומגיעה עד לא אחר מאשר דוד בן ישי מלך ישראל .
כך שדודו טופז יכול להתגאות בשושלת יוחסין לא רק עד אותו שאול וואהל מהמאה ה-16 אלא גם כזאת המגיעה עד לבן שמו התנכי . כל מי שמעוניין ללמוד את שושלת היוחסין מדוד המלך עד שאול וואהל מוזמן לעיין בספר "אבות עטרה לבנים". .
כמובן טופז ובני משפחתו מודעים היטב לכך שבעורקיהם זורם "דם מלכותי כחול"
על פי סיפור אחד אביו של דודו טופז,אליהו גולדנברג שלח לאמו לילי , עם לידת טופז, מכתב איחולים ובו התקווה שהילוד יגדל לתפארת ואף יושיע את עמו.
במשך שנים טופז דיבר על שאיפתו להיכנס יום אחד לפוליטיקה , ומי יודע אולי היום הזה קרוב מתמיד כאשר הקריירה הבידורית שלו נראית כמדשדשת במקום אחרי נפילתו מהגבהים של מלך הרייטינג של ערוץ 2.

הסופר

 

איור של זאב פרקש לספר של דודו טופז.
 
 
על האגו של דודו טופז נכתבו מחקרים מדעיים וגם כמה פואמות .
( מתוך כתבה עיתונאית )
)
טופז שימש במחזמר "משה " ככותב בלבד והעובדה שפעל שם ככותב דווקא ולא כשחקן ראשי ( אם כי הוא שימש כקולו של האלוהים ) היא מפתיעה לכאורה. שהרי מה לבדרנים ולספרות ?ועוד למישהו שעליו טוענים שהוא כל כך רדוד.
אבל האמת היא שהוא בא ממשפחה בעלת נטיות ספרותיות.  אימו,לילי גולדנברג " חיברה ארבעה ספרי שירה שהופיעו במהדורות מצומצמות וספר אוטוביוגראפי בשם "ברדת המסך " שיצא לאור בשתי גרסאות שונות .
אביו של טופז אליהו גולדנברג אמנם לא בא מייחוס מלכותי כמו האם הוא רק היה מקריא  מפורסם של יצירות של סופרים ידועים כמו מנדלי ושלום עליכם . ופירסומו בחייו היה קרוב לזה של טופז כבדרן כיום . אבל כיום שוב אין ביקוש למקצועו מקריא של פרקי ספרות קלאסיים מהספרות העברית והאידית.
גם אחיו של טופז,מיקי גולדנברג פירסם עד היום לא פחות מארבעה ספרים שעוסקים בנושאי זוגיות וטופז עצמו פירסם עד היום כמו אימו חמישה ספרים שניים אוטוביוגרפיים שני ספרי שירה ורומאן בשם "עד העצם " שבו נדון מיד .
 
רשימת ספריו  של דודו טופז :  

למה לא? / דודו טופז

למה לא? –שירים על הגל הקל . טרקלין , 1972. צייר זאב.

סטגדם. טרקלין. 1980. קובץ שירים.

כתם לידה / דודו טופז
כתם לידה.
ביתן .1981.

קובץ סיפורים אוטוביוגרפיים.


עד העצם. נוצה וקסת . 1986.

רוטן אוטוביוגרפי .

החיים זה לא מה שהבטיחו לי (מהד' נוספת) / דודו טופז
החיים זה לא מה שהבטיחו לי .. ידיעות אחרונות . 2002. אוטוביוגרפיה .

דודו מספר לגולו - דודו טופז מספר אגדות עמים וסיפור ים לילדים - קרא ושמע # / דודו טופז

ויש גם ספר וקלטת  קלטת
דודו מספר לגולו .

הוסף לסל את חלומות פז / דודו טופז

חלומות פז. :   שבע אגדות לשבעה לילות /     איורים מישל קישקה. אור-יהודה :   כנרת,   2009

טופז עצמו הפך לבדרן מספר אחד במדינה והואשם אגב כך ובצדק שהוא רידד את רמת הבידור לשפל  בלתי ידוע עד אליו ( אם כי הוא המשיך להיתדר לשפל עמוק עוד יותר אחריו )  .אבל הכל מודים שהמדובר באדם אינטליגנטי מאוד שכשלעצמו יכול , אם הוא רוצה,  להיות רחוק  מאוד מרדוד .
לדעתי העניין של טופז בתנ"ך הוא רחוק מלהיות רדוד . אימו היא חובבת מושבעת של תנ"ך ומשתתפת קבועה במשך שנים רבות של ישיבות החברה לחקר התנ"ך  בראשות חוקר המקרא ברוך קפלינסקי .

טופז עצמו פירסם בספרו הראשון "למה לא : שירים על הגל הקל " שירים העוסקים בנושאי תנ"ך על איוב ועל סיפור סדום שאינם גרועים כל כך ..
לא מן הנמנע שרעיון המחזה של משה נמצא כבר שנים רבות עם טופז. לדבריו הוא עבד על המחזמר כבר 12 שנה ולא מצא לו משקיעים עד היום . אני חושד שרעיונות דומים עלו במוחו עוד זמן רב לפני כן .

ברומן שלו "עד העצם " ( 1986)   מופיע סופר שיש בו אלמנטים אוטוביוגרפיים רבים של טופז .

הסופר הנ"ל הוא גם רב מכר  אבל גם נחשב מאוד מבחינה ספרותית ואפילו נלמד בבתי הספר , החלום הרטוב של כל הסופרים באשר הם. ( האם הספר משקף שאיפה לא כל כך נסתרת להיהפך לסופר מפורסם?).

תוצר של פירסומו הוא הצלחתו המינית. הסופר הנ"ל שוכב עם נשים רבות מספור ולפעמים עם כמה ביום אחד כל זה רק מעורר ומעודד אותו להמשיך ליצור .  עוד הצלחה שסופרים רבים מן הסתם היו משתוקקים אליה .
מצד שני "הוא לא ראה את עצמו מוכשר לכתיבה ,וגם התואר "סופר " הביך אותו ."סופרים " הם טולסטוי ,ג'מס גו'יס ,המינגווי .מה לו ולהם .מי כמוהו יודע אתה אמת על עצמו –הרי הוא גבר יצרי אינטליגנטי פחות או יותר ,שנתמזל מזלו לחיות בארץ מטורפת כזו . הן כל מה שעליו לעשות הוא לתאר נכון מה שקורה בה , אין צורך להוסיף דבר מן הדמיון יתכן שהליכתו למיטה מידי ערב עם אישה אחרת הייתה בין השאר ,ניסיון להוכיח לעצמו את התיאוריה הזאת ".
שנים רבות לאחר מכן ,אחרי שחזה בסרט "אמדיאוס "קרא את תולדות חייו של מוצארט ,ובעקבות זאת את תולדות חייהם של אמנים מפורסמים אחרים .לפתע גילה שהם לא היו שונים ממנו .רק שנים לאחר מכן החל אט אט להבין שאין בהכרח קשר בין קדושת היצירה לבין החולין בחיי היום יום של האמן .
( עד העצם ע' 57 )

 

הסופר  כותב ספרים מצליחים  כמו "המן והשליו " שנכתב לפני מלחמת ששת הימים ולו מייחסים המבקרים תכונות נבואיות לגבי המלחמה וטוענים שזהו הספר הטוב ביותר של העשור . ומוכנס לתוכנית לימודי הספרות בבתי הספר התיכוניים .בספרו הבא "עפר ועפר " שיוצא לאור בראשית 1973 מתאר הסופר הנ"ל ניסיון כושל של צליחה מצרית מעבר לקו בר לב בסיני שבמהלכו נהרס בהפצצה מצרית מוצב שניבנה בצורה כושלת בידי קבלן חסכן במיוחד .הספר מנבא למעשה את הצליחה המצרית  האמיתית במלחמת יום הכיפורים כמה חודשים לאחר פירסום הספר . וגם הוא כמובן זוכה להצלחה עצומה ומשמש כבסיס לסרט שבעשייתו עוסק הרומאן .

אולם הספר שכתיבתו מעניינת באמת את הסופר הנ"ל הוא רומן היסטורי דווקא  מימי מלכותה חשמונאים במאה הראשונה לפני הספירה בשם "אנטיפטר "  " על שם אותו מנהיג אדומי שבמידה רבה ניווט את מהלך האירועים וגישר בין חיהודים לרומאים ותרם בעקיפין להשתלטות רומא על יהודה ולסיום מלכות ביתה חשמונאים ..אבל לפני כן יקרא שוב את "אחי גיבורי התהילה " יש להימנע מפלגיאטים ".  המנהיג הנ"ל הוא  אביו של המלך הורדוס במאה הראשונה לפני הספירה שבו הוא מתכוון לתאר כיצד קנאים דתיים אינטרסנטיים  ומסרו את המדינה היהודית  החשמונאית לידי הרומאים כמשל על ההווה והאיום שמהווים הקיצוניים המודרניים על המדינה "מה שאני רוצה לעשות בספר זה לפקוח לאנשים את העיניים שילמדו לראות ! שילמדו מההיסטוריה ! 

אלא שבסופו של דבר מגיע הסופר למסקנה ש"סרט הוא מיצרך להמונים .סיפור על תקופת החשמונאים ..את מי זה מעניין ? ..הרי בתוך זמן קצר הוא יכול לשרבט מתחת ידו תסריט מן הסוג הנלוז הזה –מן סיפור אהבה בנאלי אידיוטי ..אולי בין מיליונר לבין נערת אשפתות , או בין זמר מפורסם לבין מעריצתו ..מה שיותר מטומטם יותר טוב .זה מה שמגיע להם ! תקופת החשמונאים לא מעניינת את הסבתא שלהם ! תן להם סקס, רצח ,אונס וצחוק ..הרבה צחוק …

אני שואל את עצמי אם הקטע  הבדיוני הזה משקף את מה שטופז חושב באמת על קהלו.

אני חושד שכן .

משה רבנו על פי דודו טופז

ב-92' העלה טופז הצגת יחיד בשם 'משה', שהציעה מונולוג של משה רבנו היושב על צלע הר נבו, משקיף על הארץ ומביע את דעתו על אלוהים, על הדת, על נשים ובכלל על עם ישראל.
המופע שהיה ברמה גבוהה יותר ממה שטופז מציג בדרך כלל נכשל כישלון חרוץ.הוא שרד רק ארבעה פעמים בטרם ירד מהבמה.

.אפשר לנחש שאחת המסקנות שטופז  הסיק מכישלון המופע היה שאין טעם להגיש משהו שהוא ברמה גבוהה יותר לקהל ושעדיף להישאר עם משהו מובן ועממי יותר כמו משה מהאורנג'דה המערכון המפורסם והמצליח ביותר של טופז.

דודו טופז במחזמר "משה".

בכל אופן עובדה היא שטופז לא ויתר על רעיון אותה הצגת יחיד והפך את המונולוג היחיד למחזמר צבעוני קליל .
טופז כאמור  ניסה במשך 12 שנים (!)  להעלות את המחזה וללא הצלחה. אפשר לנחש שמפיקים ובעלי תיאטראות לא מצאו עניין רב במחזמר תנכי ועוד של דודו טופז שני דברים שעל פניהם נראים כסותרים לגמרי .מפיקים פרטיים ותיאטראות גדולים כמו הקאמרי דחו את ההצגה בגלל מה שנראה כעלויות גבוהות במיוחד.
על פי הדיווחים הוא הצליח לבסוף לשכנע את עיריית רמת גן לתמוך במופע גם משום שהבטיח לתת מהרווחים של החודש הראשון מילגה לתלמידי בית הספר "בית צבי " על שם אביו אליהו גולדנברג ז"ל .
טופז טוען ש "כדי לכתוב את ההצגה נפגשתי עם רבנים ועם מומחים למשה רבנו. ישבתי אצלם שעות, ואחרי שיחות ארוכות הם אמרו שנקודת ההשקפה שלי מדויקת"
מסופקני אבל נניח לכך,  גם ססיל דה מיל כשהכין את הסרט המפורסם על חיי משה "עשרת הדיברות" טען דברים דומים והאמת היא שכל קשר בין הסיפור התנכי וסיפורו  של טופז הוא מקרי בהחלט אבל זה טוב ליחצנות .

המחזמר עצמו למרות הביקורות הקשות שחטף" היה סביר למדי ואף למעלה מזה והיווה בידור טוב לכל המשפחה ואני חושד שאף אחד לא ציפה למשהו אחר. טופז גילם את קולו של האלוהים וכיוצר הסיפור יש לו את הזכות המלאה לכך. מבין כל השחקנים מצא חן בעיני השחקן שגילם את פרעה כמעין ארס מצוי וגנב את ההצגה .

תמונה מההצגה "משה" מאת דודו טופז.

את המוזיקה כתב מירון מינסטר, עם תלמידי בית ספר "בית צבי כשחקנים בתפקיד הראשי הופיע יגאל יחזקאל שהתפרסם במחזמר דומה " יוסף וכתונת הפסים המשגעת".

זאת הייתה הפקה סבירה וקולחת המשחק של כמה מהשחקנים עמד בהחלט בדרישות המינימום. ואהבתי את המוזיקה של מירון מנסטר במיוחד גנב את ההצגה יוסי צברי בתפקיד פרעה כ"ארס"  וגם היה  לו שיר טוב במיוחד. דווקא יגאל אלאור מזרחי היה  חיוור בתפקיד משה שאמור להיות התפקיד החזק יותר אבל הוא לא היה . גם השחקנים שגילמו את המרגלים היו טובים במיוחד כשני טיפוסים מוכרים מאוד של ישראלים מודרניים.

כל השאר שיחקו בצורה נסבלת לא יותר,   וכך גם בנו של טופז שהפך את ההצגה למופע משפחתי של ממש . הפזמונים היו יפים וקליטים ( כולל גירסה חדשה של הפזמון הוותיק "אל תירא ישראל ונהניתי מהם מאוד . טופז במכוון יצר את המחזמר כמקבילה לאירועים מודרניים אולי הדרך היחידה שמצא כדי למשוך קהל מודרני גדול .
סך הכל נהניתי ופה ושם אפילו בדיחה אחת או שתיים ."שלמה המלך ושלמי הסנדלר" זה לא אבל לדעתי טופז הוכיח שהוא בהחלט מסוגל לכתוב מחזמר נסבל על תקופת התנ"ך ולא כל אחד מסוגל לזה. .
המסגרת הייתה  של סיפור חינוכי : אב מספר לבנו ( עומר טופז הבן ) את סיפור יציאת מצרים בגרסת דודו טופז . המחזה מלא וגדוש באזכורים פוליטיים ועכשוויים כאילו אין לו זכות קיום בלעדיהם ,יש אפילו השוואה בין סבלות הפלסטינאים לסבלות העברים במצרים ,
אהרון אחיו של משה ששימש כדוברו הוצג במחזה ככפיל של הרב עובדיה יוסף שמאיים להוציא את כולם החוצה ומקלל ומגדף את פרעה . במחזה של טופז אהרון אינו משמש כדוברו של משה כבד הפה משופם שבמחזה של טופז משה אינו זקוק לשום דוברים הוא הדובר הטוב ביותר של עצמו .

כרזה של ההצגה "משה".

ממשה רבנו ועד דודו טופז

 

אין ספק שיש דמיון בין דודו טופז והדמות של משה במחזמר.  דמיון שחלקו הוא פשוט תוצר בלתי נמנע של הסיפור המקורי, אבל חלקו היה לדעתי מכוון.
.משה במחזמר חי חיי תענוגות וגלות עד שהוא מוצא לבסוף את ייעודו כגואל העם , במהלכם מקסים את בנות מדין שאינן יכולות להסיר ממנו את עיניהן כמו בנות ישראל עם דודו טופז ( לפחות עד גיל מסויים ).  גם עלייתו להר סיני לקבל את עשרת הדברות מעוררת בעם גל רכילויות אובססיבי לגבי חייו הפרטיים במקום עיסוק מלומד בדברים החשובים באמת בעשרת הדברות שאותן הוא מביא לעם .

משה כמו טופז הוא איש מוכשר וכריזמטי שמבין היטב את נפש הבהמות הגסות והמפגרות שמכונות "עם ישראל " מנהל עם העם מערכת יחסים מורכבת אבל אוהבת ויודע שאין ברירה וכי על מנת להגיע אליו עליו להוריד את עצמו ( כנגד רצונו )ולהשליך לעם "קסמים ופרסים "על מנת לזכות ברייטינג דהיינו באהבת והערצת העם כנגד כל המתחרים כמו קורח .
גם הוא כמו טופז נאבק ביצרו אם כי כל הנראה ביתר הצלחה מטופז וכמו טופז משה תמיד נאלץ להתמודד עם מבקרים קטנונים אינטלקטואלים וטפשים "קורחים " שאינם מבינים את הקשר הנפשי העמוק שיש בין משה ועמו.
טופז עצמו מצהיר שהוא מזדהה מאוד עם משה אם כי קשה לו להסביר למה . דמיון שגם בנו של טופז שם לב אליו : הרגשתי שמשה עלה להביא תורה לעם ישראל, והם, בתור תודה, מרכלים עליו, בדיוק כמו שאבא שלי מנסה להצחיק את המדינה כבר 20 שנה, והמדינה, בתור תודה, מרכלת גם עליו.

 מה שנכון נכון .
טופז מודיע שהוא מתכנן עוד מחזמר אחרי "משה" . נראה שהנושא המתאים ביותר הוא  מחזמר על חיי אבי המשפחה דוד בן ישי. וזה מחזמר  שעל פי דיווחים שונים טופז אכן תיכנן וכבר כתב .
ואין ספק שהאיש המתאים ביותר לגלם בו את דוד הוא הצאצא טופז אדם שהראה שחייו כבדרן וכמאהב וכמשיח פוטנציאלי הם שיקוף מדוייק לאלו של בן ישי .

דודולאנד

מרכז דודו טופז בנגב "דודולאנד".

 אפשר להשוות את טופז גם לבנו של דוד שלמה בכך שהוא    בעל נטייה לרעיונות ומבצעים  גרנדיוזיים במיוחד כך למשל הוא תיכנן ומימן פרוייקט שאפתני במיוחד בדימונה של פארק שעשועים עם  השם "דודולאנד"    שאמור היה לכלול חנויות של מותגים ובתי קפה, תעלות מים שצימרים לגדותיהן, רכבל,ואת ש גולת הכותרת – מוזיאון האטום, שייראה כמו דגם מוקטן של הקריה למחקר גרעיני השכנה ויחשוץ ממנה את כל מה שניתן לחשוף .לרוע המזל צרות עין מסחרית של מתחרים מקנאים  גרמה לקשיים בפרוייקט והוא בוטל לבסוף לרוע מזלם של תושבי דימונה.הפרוייקט בהחלט יכול היה לעזור לעיר מבחינה כלכלית ותיקשורתית.
ואיך שהוא חוץ מכל זה הוא מצא זמן להמציא המצאות .

ואיך שהוא חוץ מכל לכל ההופעות והמופעים שלו  הוא מצא זמן להמציא המצאות . טופז  פיתח מכשיר לצמצום גניבות כלי הרכב. למעריב נודע, כי המכשיר החדש שפיתח, המכונה "טופזית", פועל כך שבעת גניבת הרכב תושמע אזעקה, המחוברת לצרור המפתחות שבידי הנהג.

במקביל פיתח טופז מצלמת מיוחדתהמופעלת בעת כניסה לא מוסמכת של נהג. המצלמה משדרת את תמונת הגנב לאינטרנט, מה שמאפשר לאתרו בעתיד. 

 

טופז בעולם הבא .

דודו טופז בהצגה "אין לי זמן ".

במופע החדש שלו "אין לי זמן " טופז מוצא את עצמו בעולם הבא לאחר פטירתו ועומד למשפט ביפני המלאך גבריאל ואלוהים ( בעל מבטא מרוקני כבד ) והללו נותנים לו אפשרות להסביר את עצמו ואת חייו לפני הקהל הסימפטי או לא התוצאה תכריע את גורלו לגן עדן או לגיהינום . דודו טופז מתחיל מכאן במונולוגים שונים על חייו על הוריו על יצירתו על רצונו ( הכנה מאוד לדעתי ) להיות ראש הממשלה של ישראל .
סוף טוב הכל טוב האלוהים מחליט מאחר שמעשיו הטובים והרעים של טופז שווים בדיוק כי אז אין ברירה אלא לתת לו את העונש האולטימטיבי להחזיר אותו לחיים שלנו. העם בישראל יצטרך לסבול אותו עוד כמה שנים .
יצאתי מההצגה בתמיהה האם רמז האלוהים לדודו טופז שהוא מחזיר אותו לכדור הארץ כדי שיוכל לסוף סוף למלא את יעודו ולהושיע את האומה?

קופיקו פוגש את דודו טופז.

השדרן "דידי פזפז " פוגש את קופיקו בספר "קופיקו החייזר".

פרשה ידועה בחייו של טופז היא התוכנית שלו שהישיגה את הרייטינג הגבוה ביותר אי פעם כאשר "מתקשרת "טענה שהחייזרים עומדים לנחות בישראל בתאריך מסוים על רקע צלילי המוזיקה של "תיקים באפילה " " (למה לא "מסע בין כוכבים"?). ולהציג את עצמם לפני הציבור.  דודו טופז עשה מכך תוכנית עם הרייטינג הגבוה ביותר שלו אי פעם 46.8% בבתי האב היהודיים בליל "הנחיתה " ואלפי ישראלים יצאו לרחובות בציפייה לפגוש חייזרים . למרבית הצער אף חייזר לא הופיע והעב"מים הפכו ללא יותר מבדיחה לא מוצלחת . הופיע והעניין בתופעת העבמים שהיה בשיאו בארץ בשנות התשעים גווע מאז כתוצאה, כל מה שנשאר הייתה המתקשרת שטענה שעשו אותה לצחוק ואיימה לתבוע את טופז. הוא עצמו הביע את צערו על שהחייזרים לא הופיעו ועל כך שנאלץ להסתפק בתוכניתו בציפי שביט כחייזרית. וסביר שיש להאמין לו . ..
סופרת הילדים תמר בורנשטיין לזר אף כתבה ספר פרודי על כל הפרשה בשם "קופיקו החייזר " שבו גיבורה הידוע קופיקו מתחזה לחייזר ושם ללעג את כל חוקרי החייזרים ושדרן שחצן דמוי דודו טופז בשם "דידי פזפז " בספר זה יצרה תמר גרסה משלה לאותו אירוע, שבה שכנתו של קופיקו הופכת לציידת "חייזרים" ומופיעה באותה תוכנית ידועה לשימצה. קופיקו פוגש את כוכב הטלוויזיה השחצן "דידי פזפז", שמאמין כי קופיקו הוא חייזר. קופיקו, שהוא מתחן ידוע, לא פחות מאותו דידי פזפז מותח את כולם להאמין שיש חייזרים, עד שמסתבר שה"חייזרים" הם, בסך הכל, כלבה עם אנטנות והקוף המדבר מאפריקה. בכל מקרה איש לא מתייחס לעובדה שקופיקו הוא אכן חייזר מכוכב הקופים ואינו צריך למתוח אף אחד בעניין הזה .
אלי  : תמר בורנשטיין לזר מה את חושבת על דודו טופז ?
תמר: אני לא אוהבת לאמר את דעתי על אנשים ,אבל אני היכרתי את אביו של טופז  אליהו גולדנברג שהיה המורה שלי לדרמה, ומורה מצויין .

אלי: ודודו טופז עצמו ?

תמר: ודודו טופז עצמו ? תעלולן אנושי שכל הזמן רק עושה מהומות ומשגע אנשים אבל בסופו של דבר אני חושבת שכוונותיו  טובות . הוא מזכיר לי יותר מכל דבר אחר  מין  "קופיקו" אנושי .

 

דודו טופז.צייר שלמה כהן .

קישורים רלבנטיים:

דודו טופז ואני 

האתר הרשמי של דודו טופז 

דודו טופז כמשה רבנו 

עמוס אורן על "אין לי זמן"

על "משה"

 ראיון עם טופז על "משה" 

ראיון בוינט

"משה " באתר הבמה 
 "משה -עשר המכות -ביקורת של צבי גורן על "משה" 

 הראשון בבידור -האחרון בתיאטרון :ביקורת של שי בר יעקב על "משה"

 מדודו עד דודו לא קם כדודו –ביקורת של מיכאל הנדנזלץ על "משה"

 ונעבור לפרסומות : עוד ביקורת

פיזמונים תנכיים 

דודו טופז באופן כללי

דודו טופז בויקיפדיה

מנחם בן על דודו טופז

בלדה לאורנג'דה של דודו טופז

ביקורת על בלדה לאורנג'דה

 כשהתחתנתי עם דודו הייתה לי הפסקת חשמל במוח : אישתו לשעבר של דודו טופז

דודו טופז בעולם הפוליטיקה

הוריו של דודו טופז רואים בו משיח  

דודו טופז במפלגת העבודה

דודו טופז במפלגת שינוי

דודו טופז על שמעון פרס

תגובות לטופז בפוליטיקה

תיק דודו טופז

דודו טופז כמחנך הדור

פארק השעשועים של דודו טופז

 

פרויקט דודו לנד

ביטול פרויקט דודו לאנד

דודו טופז עוסק בהמצאות 

 

דודו טופז וחקר העב"מים בישראל

הסרט "מלך הרייטינג"

 

דודו טופז בסרט "מלך הרייטינג"

 

 

הוטרדתי מינית בידי דודו טופז

 

ישראל מחכה לקופיקו 

 

מלכות הריטינג מדוד המלך ועד דודו טופז

יאיר לפיד נגד דודו טופז

 

דודו טופז ואני : סיפור הפגישה ביני ובין טופז בעקבות

מאמר זה כמה ימים לפני שנלכד בידי המשטרה .

מותו של מלך הרייטינג

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

20 תגובות על “מדודו טופז ועד למשה רבנו”

כל כך הרבה שמענו , קראנו, הבנו נוכחנו נפעמנו ומילאנו את בנקו בכסף
אולי בתקופה זו של הפוגה קלה מטעם הטלוויזיה יניחו לעם ישראל להרגע מהמשה רבינו הזה?
עוד האדרה, עוד הגבהה, עוד הנפחה, עוד תוספת מזון לאגו הבלתי נסבל הזה
איש מוכשר, כן, בטח, אז מה?
בשביל מה צריך את כל מסע החנופה הזה אליו?
את כל המידע עד לפרטים הקטנים לגבי מלך האגו הזה?
קצת מנוחה לעם ישראל אלי, קצת רוגע, מי שירצה שילך לראות את המופעים שלו, די תנו קצת שקט

לאשד, אני ממש נפעם מהמאמר הנרחב על בן שושלת המלכים טופז, הוא דוד גולדנברג.
אכן בן מלכים לנו כאן, האיש הממוקד בעשיית כסף מאנשים שוטים המשתפים פעולה עימו. טופז כמלך הרייטינג האולטימטיבי, הוא מהרדודים שביצרני התרבות הטלביזיונית בארצנו החמה ומיוצריה המובהקים של "תרבות ערוץ-2 " הידועה.
לשים אותו בסמיכות לאמדוס מוצארט הוא עלבון למלחין הידוע, עלבון שאני דורש את תיקונו…
מוצארט, שהיה ואודנו גדול המלחינים בכל הזמנים, מת ב 1591 בגיל 35.
מוצארט השאיר מאחוריו 650 יצירות מוזיקליות בכל הגדלים ובכל ההרכבים , שהשומע אותם היום, 400 שנים לאחר מותו, חש כאילו הם נכתבו למען כל אחד מאיתנו אישית, כן אישית כי הן כה מרגשות עד היום.
מוצארט החל לכתוב מוזיקה מינקות ממש. אם מחלקים 650 יצירות מוזיקליות ל כ 30 שנות יצירה שלו, מקבלים מעל 20 יצירות לשנה. יצירותיו, בכל הגדלים וההרכבים הן מלאכת מחשבת של גאון שכתב את כל הכלים בו זמנית, את כל השורות בתווים בו זמנית באופן מאונך. כבר בזמנו הוא היה ידוע כתופעה חד פעמית. בניגוד לטופז, היוצר הגאון מוצארט, לא ידע להפק את הזהובים מיצירתו כמו שקורה לרבים מענקי היצירה בתחום התרבות.
מוצארט בניגוד לטופז מלך הרייטינג העשיר, מת חולה ועני ומקום קבורתו לא נודע.
אינני מאחל למלך דוד שלנו חס וחלילה מוות וסוף כמו למוצארט.
אני כן מאחל לטופז שיזכה לזיכרון תרבותי שיהיה ולו קמצוץ מהזיכרון התרבותי של אמדאוס מוצארט.

לטוב ולרע ( בעיקר לרע אבל החלט לא רק ) הוא זכאי שינתחו אותו ביתר פירוט ממה שהוא מקבל בדרך כלל ,כשלוקחים אותו כמובן מאליו.
עצם הצלחתו אינה מובנת מאליה ולדעתי יש בסקירה החדשה עליו ועל יצירתו משום עניין לציבור הרחב שבדרך כלל מקבל עליו רק רכילויות מטופשות .

שם משפחת סבתי היה פרוכובניק. הסיפור על המלך ליום אחד סופר לי על ידה בהיותי ילד, באומרה שהיא שייכת למשפחת מלכים פולנית. הסיפור אודות משפחת פרוכובניק זהה לזה של שאול וואהל.
מה דעתך בנידון?

היא צאצאית של שאול וואהל ?
אבל .
היה סיפור נוסף על יהודי שהוצע לו להיות מלך פולין בראשיתה היסטוריה שלה והוא סירב והיציע לבחור לתפקיד פולני שהפך למלך פולין הראשון.

שלום רב,
תודה על התושבה. בדקתי באינטרנט ובמקורות שונים ומסתבר שהשם אברהם פרוכובניק הופיע בהקשר שונה לגמרי, בשנה 864 לספירה כאשר הפולנים רצו בפעם הראשונה לבחור להם מלך והחליטו לבחור באיש הראשון שיכנס בשער העיר – והנכנס היה אברהם פרוכובניק ואמנם נבחר ליום אך הצליח לשכנע את זקני העיר לבחור באחד מהם פיאסט והא אומנם היה מיסד שושלת המלכים של פולין
לידיעתך יש סיפור מאד יפה של שי עגנון על "כיצד הרבי שאול וואהל היה מלך פולין" בו יש עירוב של "עבדות" עם דמיון ספרותי.

שלום לכל ישראל דודו שמעתי באחת מהתכניות שלך על הילדה החולה שמחפשים שמישו יתרום לה דם אני בהריון ואני מוכנה לטרום . לא הצלחתי לגיע אליכם דרך טלפון אסמח אם תענו לי תודה דודו המלך 0546408406

לדודו טופז היקר
"פקודי יהוה ישרים משמחי לב"
אם שימחת את קהל עם ישראל אז זה מעיד כי ישר אתה
אני בכל אופן אוהב אותך
ככל שתהיה יותר ישר כך תשמח את הלב וגם תפילותיך יענו כי "תפילת ישרים רצונו"
מורה לתורה
http://moreletora.com/

החדשות הן מצמררות :דודו טופז הודה במשטרה שהוא עמד
מאחורי תקיפות אלימות של אנשי תקשורת כמו
אבי ניר ושירה מרגלית ותיכנן תקיפות נוספות.
ובזמן שתיכנן וביצע את הפעולותה אלו הוא פנה אלי כדי שאכתוב ספר על חייו
ולהלן סיפור הפגישה שלי עם דודו טופז לפני מספר שבועות שבמהלכה ביקש ממני לכתוב ספר על חייו ולהיות איש סודו האינטימי ביותר.
ראו
דודו טופז ואני
http://www.notes.co.il/eshed/57094.asp

[…] באחד מספרי קופיקו הבולטים ביותר קופיקו החייזר (1998) התבססה תמר על אירוע תקשורתי ידוע, שעסק בחייזרים, בעקבות טענתה של מגדת עתידות שחייזרים עומדים לנחות באותו לילה. אירוע זה הפך להיות אחד הנצפים ביותר בתולדות הטלוויזיה בישראל, והונחה על-ידי הבדרן הידוע  דודו טופז. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten + seven =