web analytics
קטגוריות
תרבות

מוציא לאור מסוג שכבר לא קיים יותר

ישראל זמורה

מידי פעם נדווח כאן על עבודות תזות ודוקטוראט בנושאים מעניינים שונים שלרוב אינן זוכות לתשומת לב הציבורית הראויה להן .
עבודה אחת כזאת היא עבודת הדוקטוראט של הגברת צפרירה שועלי :
"מחברות לספרות " כתב העת והוצאת הספרים כגורמים במערכת הספרותית בשנים 1940-1967 " שהוגשה בשנת 2004 למחלקה לספרות ישראל באונ' בר אילן.
בתזה זאת עוסקת הגברת שועלי בנושא המוזנח מאוד מבחינה מחקרית של תולדות ההוצאה לאור בעברית נושא שבו כבר עסקה בתואר השני שלה בתזה מ-1990 בשם נפתוליה של הוצאת ספרים עברית: הוצאת הספרים "דביר, שעסקה בחקר תולדות הוצאת דביר של ביאליק בשנות העשרים .
זוהי עבודה מרשימה ביותר של הגברת שועלי שבדיעבד התברר לי שהיא קשורה לעולם הספרות גם באופן מקצועי יותר , היא אשת יחסי ציבור וכיום אשת יחסי הציבור של המגזין הספרותי "עמדה" שאנשיו מוציאים סדרה של יצירות ספרות עברית קלאסיות נשכחות .
כעת פנתה הגברת שועלי לתקופה קצת יותר מאוחרת לשנות החמישים והשישים ועוסקת בניתוח תולדותיה של הוצאת "מחברות לספרות " שהיא בגדר "הסבתא " של הוצאת "כינרת זמורה ביתן " של היום .הוצאה שהייתה אחת הבולטות יותר בתקופה זאת והוציאה בין השאר את ספריו של המשורר נתן אלתרמן ,כמו גם יצירות חשובות רבות אחרות.
הגברת שועלי פורשת לפנינו את תולדות ההוצאה הזאת והעומד בראשה ישראל זמורה ,אדם שכיום הוא בגדר הבלתי אפשרי . זה היה אדם שלא היה איכפת לו כלל הרווחים הכספיים של ההוצאה שלו ואם הספרים שפירסם יהפכו לרבי מכר ( והם כמעט אף פעם לא היו ) אלא רק האיכות של היצירות
ותרומתן לספרות ולתרבות העברית. .
ולכן המו"ל ישראל זמורה לא היסס כלל לפרסם יצירות שהיו בגדר "רעל " מסחרי כמו ספרות ימי הביניים מקאמות וספרי פילוסופיה קלאסיים שונים. וזאת למרות שהיה כמעט בלתי אפשרי לשווק אותם מאחר שלא נימצאו אפילו אז קונים רבים .

במקביל זמורה פירסם סדרת ספרי מופת לילדים במטרה ברורה "לחנכם להיות קוראם בעלי רגש וטעם" יצירות כמו "פו הדב" ו"עליסה בארץ הפלאות " עלילות הברון מינכאהוזן ו"הרוח בערבי הנחל " ( עם ניספחים שונים ומעניינים על ספרים אלה ) עם תרגומים מעולים של אישים כמו יעקב אורלנד ואהרון אמיר כמו גם יצירות מופת עברית נשכחות כעמו קובץ האגדות "שיחות מני קדם " של זאב יעבץ שהפכו את סדרת ספרי הילדים של "מחברות לספרות " לאחת הטובות ביותר שיצאו אי פעם בשפה העברית מבחינת האיכות הסגולית והתרגומית שלהם.
אולם זמורה שהוציא לאור כל כך הרבה יצירות ששום מו"ל פרטי אחר לא היה מעז לגעת בהם מחשש להתמוטטות כלכלית ,מעולם לא היה מרוצה עם מה שעשה.
שועלי מביאה הרצאה שנשא זמורה במלאת 25 שדנה להוצאה ובה הביע את צערו על שלא הצליח לגואל אוצרות גנוזים של ספרות עברית עתיקה המחכים ליד גואלת .."שירה מפוזרת על פני שבעים ושבעה ימים. דברי מחשבה מכל הדורות ,ספרי הגות וספרי חכמה ..ספרים על כוכבי השמים ,ספרות מסתורין ואגדות ומעשיות מדרשים נפלאים במופלאים ,מחקרים בלשון ודקדוקה ,מחקרים בהיסטוריה ובגיאוגרפיה ,ספרי מסע חידות ובדיחות .
זמורה קבע "לא גאלתי את הספרות העברית" והוא מודע לכך ומצר על כך "ויש ספרות עברית ,ימיה השכלה ,ימי החסידות ובדורות האחרונים אפילו ,ובכל אלה מצויים אוצרות גדולים הראויים לגאולה .ולא עוד גפם בדור הזה –אני יודע על עשרות ועשרות כתבי יד רבי משקל ורבי ערך המתגוללים אם במגירותיהם של המחברים עצמם ,של החוקרים ,ואם בארונותיהם של המול"ים ואין הדברים מגיעים לידי הדפסה והוצאה לאור. .
אך עם כל יצירות המופת האלו התברר שהוצאה פרטית לא מסחרית כל כך במופגן אינה יכולה להחזיק מעמד כלכלית .ולבסוף נאלץ ישראל זמורה להעביר את ההוצאה לבנו אוהד שדרש תמיד קו "מסחרי " יותר וכתוצאה נטש את המשפחה בשלב מסוים כתוצאה מחילוקי הדעות עם אביו.
הוא הפעיל את ההוצאה על קווים מסחריים יותר והציל על ידי כך את המשפחה מפשיטת רגל ,והפך אותה לרווחית בתור הוצאת "זמורה ביתן מודן "אך מאידך ביטל רבים מהפרויקטים שאותם שאף אביו להוציא לאור. אני מכיר כיום אנשים שתוקפים את אוהד זמורה עד היום ומשווים אותו לאביו לגנותו וטוענים שהוא הרס את ההוצאה של אביו על ידי כך שהפך אותה למיסחרית.

מאידך כאשר נפטר אוהד זמורה היספידו אותו רבים בתור "המו"ל האחרון " שעדיין דאג באמת לספרות .
אולם נראה שהגלגול הנוכחי של ההוצאה הוא מסחרי אפילו הרבה יותר משהיה בימי אוהד זמורה .

 קשה להאמין שכיום אנשים כמו ישראל זמורה יוכלו להתקיים . קריאת הדוקטוראט מעוררת הרהורים נוגים ביותר על מצב התרבות הישראלית אז והיום.

 לכל הפחות בזמנו ישראל זמורה זכה בהערכת המבינים מהאינטליגנציה הספרותית אם לא ברווח חומרי.  כיום מן הסתם מו"ל מסוג כזה לא היה זוכה אפילו בזה. 

קישורים רלבנטיים

ישראל זמורה ודליה רביקוביץ'

משפחת זמורה

ישראל זמורה ופו הדב

ישראל זמורה ופנחס שדה

פרטים על אוהד זמורה

אבירמה גולן על אוהד זמורה

שירי לב ארי על אוהד זמורה 

יורם קניוק על אוהד זמורה

שחר מגן על אוהד זמורה

רון מייברג על הצורך במולים כמו ישראל זמורה

ערי סטימצקי על הסכנה במולים כמו ישראל זמורה

אתר החדשות של הוצאת כינרת זמורה ביתן 

ישראל אוהד וצבי זמורה עם ה"כוכב הראשי" של הוצאת "מחברות לספרות" המשורר נתן אלתרמן.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “מוציא לאור מסוג שכבר לא קיים יותר”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 + twelve =