web analytics
קטגוריות
תרבות פופולארית

כנס עבור חובבי הקונספירציות

 

אם אתם  מאמינים שיש איזו שהיא יד נעלמה , איזו שהיא קבוצה זעירה ומנוולת שאחראית לכל הצרות שבעולם שמכוונת את כל האירועים לפי צרכיה , ושמכוונת את כולם לחשוב בצורה  שהיא רוצה.אם אתם מרגישים שכל העולם הזה הוא תוצר של קונספירציה של מישהו או מישהם …

 אז  בירושלים מתכנס בשבוע הבא כנס בדיוק בשבילכם,ובו ירצו כמה מרצים יוצאים מהכלל כמו ד"ר אמנון סטופ , ד"ר עמנואל לוטם ,וד"ר אילנה גומל ואחרים .

והנה הפרטים.

 

בּדיון-כנס ספרות ספקולטיבית-סודות ופחדים, יום ה',
23 ביוני באודיטוריום באגף הנוער במוזיאון ישראל ירושלים, החל מהשעה 17:00

"בדיון" הוא כנס בנושא ספרות ספקולטיבית שמארגנת האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה בשיתוף חברת חותם המפיקה את אירועי התרבות בשבוע הספר העברי.

בכנס בדיון נכוון זרקור אל כמה מהיצירות המרכזיות העוסקות בקונספירציות מסתוריות ובתחזיות אפוקליפטיות, וזאת בעזרתם של טובי המרצים והעורכים העוסקים בז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל, ביניהם אנשי אקדמיה ומומחים בתחום כד"ר עמנואל לוטם, ד"ר אמנון סטופ, ד"ר רז דקל, ד"ר רז חן, דידי חנוך ועוד.

הכנס מכוון לכל מי שנוהג להפליג אל עולמות ספקולטיביים הנוצרים דרך המילה הכתובה, אל מי שרוצה לשמוע על יצירת עולמות אלו ועל תהליכי הכתיבה ועיצוב המציאות, ולמי שחפץ לשמוע ממקור ראשון על האלכימיה הקסומה של בריאת עולמות ספקולטיביים באמצעות המקלדת והדמיון. נוסף על כך, מספק הכנס הזדמנות פז לחובבים לבוא ולחלוק חוויות, להקשיב וללמוד זה מזה.

בכנס יתקיימו שני מושבים, ובכל אחד מהם מספר הרצאות ורב שיח לסיום:
ספרות קונספירציה: תיאוריות קשר הן כלי סיפורי רב עוצמה המהלך במיומנות על הגבול הדק בין מציאות לבדיון. מהי האמת? ומה בדיון? מה תפקידה של הקונספירציה בספרות המדע הבדיוני והפנטסיה ובספרות בכלל?
ספרות אפוקליפטית: קצה של התרבות האנושית יכול לבוא עליה באופנים רבים ומגוונים, החל במבול, המשך במלחמה גרעינית וכלה בהתפוצצות השמש. מה יש באפוקליפסה שמושך אותנו לקרוא עליה ואת סופרי המדע הבדיוני לכתוב עליה כה הרבה?

בשאלות אלה ובשאלות רבות אחרות נדון בכנס בִּדְיוֹן.
מושב
I: תיאוריות קשר בספרות
יו"ר: ד"ר עמנואל לוטם
18:00 עד 20:00
דוגמאות לקונספירציות במדע בדיוני: מחולית ועד שר הטבעות, מרצה: ד"ר אמנון סטופ
פרנויה היא הכלי המרכזי שלי – קונספירציות בכתיבתו של טים פאוורס, מרצה: דידי חנוך
הבנייה החופשית משתלטת על העולם – "עדותם האילמת של רחובות וושינגטון, שטר הדולר ומנהיגי העולם המערבי", מרצה: ד"ר רז דקל

מושב II: ספרות אפוקליפטית
יו"ר: אילנה גומל
20:30 עד 22:30

מיתוס, נבואה וגילוי אפוקליפטי, מרצה: מיכל רגב
ידע סודי וסופה של התרבות, מרצה: ד"ר רז חן
מחשבים, אפוקליפסה ומדוע זה לא יקרה, מרצה: גיא וינר
מדוע אין אפוקליפסה מודרנית במדע בדיוני, מרצה: ג'ו בראון

מידע על המרצים וההרצאות

ד"ר אמנון סטופ
ד"ר לאסטרופיסיקה, כיום עובד כמנהל המדעי של
צומת נאסא בישראל

חובב מדע בדיוני מילדות, שאף הרצה בנושא במפגשי המדע הבדיוני ברחובות, בבית אריאלה ובכנסים שונים.
הרצאה: דוגמאות לקונספירציות במדע בדיוני: מחולית ועד שר הטבעות.
פירוט: בהרצאתו ידגים ד"ר סטופ עד כמה נפוצות קונספירציות בספרות המד"ב,
כאשר ב"קונספירציה" הכוונה לקבוצה הפועלת בחשאיות לצורך השגת מטרה הנשמרת בסוד מהאוכלוסייה בכלל ומהדמויות הראשיות בספר בפרט. זאת תוך דיון בספרי מדע בדיוני ידועים.

ד"ר רז דקל
נשיא לשעבר של לשכת הבונים החופשיים 'אביב' בתל אביב. חבר בלשכת 'גוויל', לשכת המחקר של הבונים החופשיים בארץ. רופא במקצועו.
הרצאה: הבנייה החופשית משתלטת על העולם – "עדותם האילמת של רחובות וושינגטון, שטר הדולר ומנהיגי העולם המערבי".
פירוט: בהרצאה יסקור ד"ר דקל חלק מטענות הקונספירציה הנוגעות לכוח המיוחס לבונים החופשיים ולהשפעה שיש להם בעולם. כן תיערך סקירה קצרה של עיסוקיהם האמיתיים של הבונים החופשיים.

ד"ר רז חן
ד"ר רז חן-מוריס עוסק בהיסטוריה תרבותית של המדע בימי הביניים ובראשית העת החדשה, ומלמד בתכנית להיסטוריה ולפילוסופיה של המדעים באוניברסיטת בר-אילן וב"עלמא – מכללה עברית".
הרצאה: ידע סודי וסופה של התרבות.
פירוט: ידע סודי כרוך תמיד בסכנה. חשיפתו ברבים והחשש שייפול לידים לא נכונות פירושם אסון לתרבות האנושית ולעולם כולו. פעמים רבות הסוד עצמו הוא מועד סופו של העולם, או סודו של כוח בל ישוער היכול להחריב את הבריאה כולה. קבוצות וכתות שונות טענו לידע שכזה ונרדפו על שום כך, ומצד שני הממסדים התרבותיים השונים הסתירו והחביאו את הרמזים השונים לקיומו של ידע שכזה בניסיון לשמור על יציבות וסדר חברתי-פוליטי.
הסופר וההוגה האיטלקי הנודע אומברטו אקו עסק בסוגיות אלו של ידע, מסתורין ואפוקליפסה בשני הרומנים הראשונים שלו, "שם הורד" ו"המטוטלת של פוקו", בהם מתברר כי סודה של הידיעה האמיתית נעוץ בסוג של שעשוע, משחק ובדיחה. הבנה זו מאיימת הן על הממסד השואף למשמעת וסדר (ושני אלה כרוכים תמיד ברצינות) ובאותן כתות חתרניות הסבורות שמאחורי הבדיחה חייבת להימצא אמת סודית וחמורת סבר. התוצאה של מאבק כבד ראש זה על פענוח סודות היקום הוא אפוקליפטי, והדרך היחידה לחמוק ממנו, על פי אקו, היא התבוננות קומית בעולם.

דידי חנוך
דידי חנוך הוא מתרגם, מבקר קולנוע, ועורך סדרת המד"ב והפנטסיה של הוצאת מודן.
הרצאה: "פארנויה היא הכלי המרכזי שלי" – קונספירציות בכתיבתו של טים פאוורס.
פירוט: טים פאוורס, אורח הכבוד של כנס אייקון 2005 שיתקיים בסוכות, כמעט ולא כותב על קונספירציות. הוא כותב על עולם שכולו קונספירציה. לכל פרט תמים בהיסטוריה מוצא פאוורס הסבר חלופי, על טבעי. בעולם שנוצר בספריו של פאוורס אלים עתיקים, רוחות רפאים, ומכשפים השפיעו ומשפיעים על עיצוב ההיסטוריה כפי שאנו מכירים אותה.
בהרצאתו יסקור דידי חנוך את הדרך בה הופך פאוורס דמויות היסטוריות לבובות בידי כוחות נוראיים, ולבובנים נסתרים, שלמעשיהם השלכות שונות בהרבה מאלה הידועות להיסטוריונים.

מיכל רגב
מרצה, מנהלת בית ספר בעברה, בעלת תואר בספרות עברית ותואר שני בהיסטוריה.
הרצאה: מיתוס, נבואה וגילוי אפוקליפטי.
פירוט: האם יש קשר בין הז'אנר של מלחמות עתידיות וגיבורים מיתולוגיים בספרות ובקולנוע לבין נבואות וגילויים אפוקליפטיים המופיעים במגילות ובכתבים עתיקים, המספרים על סודות הבריאה, אחרית הימים, יום הדין, "מלחמת בני אור בבני חושך" ונצחונו הסופי של הטוב?

גיא וינר
גיא וינר אוחז בתואר שני במדעי המחשב ועוסק בתחום. הוא חובב היסטוריה, פילוסופיה ותרבות אירלנד, ומכהן כמרצה הבית של ה"באר", חוג המדע הבדיוני של אוניברסיטת בן גוריון.
הרצאה: מחשבים, אפוקליפסה ומדוע זה לא יקרה.
פירוט: בהרצאה יוסבר מדוע העולם לא יבוא אל קצו במתקפה קטלנית של רובוטים משתוללים.
למודל המחשוב הנוכחי יש כמה מגבלות העשויות למנוע מאתנו לפתח תבונה מלאכותית ראויה לשמה. וגם אם נפתח כזו, בסופו של דבר, יהיה קל למנוע בעדה מלגרום נזק.
אחרי הכול, מדוע שירצה מישהו לפתח מכונה שעלולה להרוג אותו?

ג'ו בראון
ג'ו בראון, בן 30, נולד בארה"ב ועלה עם משפחתו ב-1983. מסיים תואר שני בחוג לאנגלית של האוניברסיטה העברית בירושלים. התזה שלו מתמקדת בספר הראשון בסדרת "סנדמן" של ניל גיימן, “
Preludes and Nocturnes
”.
הרצאה: מדוע אין אפוקליפסה מודרנית במדע הבדיוני?
פירוט: הגיבור הקלאסי של ספרות המד"ב הנו גיבור רומנטי, כלומר, הוא דומה לגיבורים מיתולוגיים עם יכולות על-אנושיות או עם מזל מהשמים. לעומתו, מודל הגיבור ה"מודרני" בו נדון בהרצאה הוא מסוגו של סטיוון דדלוס של ג'יימס ג'ויס. האמן המתייסר, לרוב, מגיע לאירוע חוויתי בסוף תהליך שהוא מעין חוויה אלוהית. אחרי התפוצצות העולם – איזה מקום יש לגיבור שכזה? ניתן לראות אפוקליפסה כסוף עידן וכתחילת עידן – שלב המעבר הדומה לזה של ג'ויס. האם האמן המתייסר משתלב בעולם החדש או משנה אותו? האם ישנה אפוקליפסה-לאחר-אפוקליפסה אשר תשחרר אותו לדרגה גבוהה יותר? והאם יש יוצרים אשר ניסו לעשות זאת בכתיבתם?
ג'ו בראון ינסה לעסוק
בשאלות אלו, במסגרת המחשבתית שסומנה על ידי רולנד בארת' בספרו "מיתולוגיות" וביחס לתופעת המדיה החדשה (תפוצה, סוגים וז'אנרים).

יו"ר המושבים ומנחים:

ד"ר עמנואל לוטם, עורך ומתרגם, עוסק בתרגום ובעריכה של ספרי מדע בדיוני ומדע פופולרי זה שנים רבות.

ד"ר אילנה גומל .ראש החוג לספרות אנגלית באוניברסיטת ת"א.

כל זה נשמע מעניין מאוד ואני מתכוון להיות שם . בואו גם אתם.מי יודע אולי עוד יתברר  בכנס שחובבי הקונספירציות צדקו כל הזמן .  

 

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

10 תגובות על “כנס עבור חובבי הקונספירציות”

לשמוע על קונספירציות מנציג נאסא ומבונה חופשי זה כמו הרצאה על חופש הביטוי מאת יחיאל חורב. לא נשמע משכנע המבחר שהביאו, יכול להיות שהמושב השני של אנשי הספרות יהיה מעניין יותר. בכל מקרה, מאחר שישראל מככבת בקונספירציות הנפוצות בתפקיד לא הכי מוצלח, אין לקוות שהנושא יועלה בכנס כה ממלכתי. ונציג נאסא ? נו מה זה צריך להיות בדיחה.

ד"ר אמנון סטופ מייצג את "צומת נאס"א שהיא אמנם אירגון קשור לנאס"א אבל עצמאי לחלוטין ממנה , ועוסק בחקר האקלים ולא בחקר החלל.
ובכל מקרה לכנס הוא בא לא כנציג של אף אחד אלא רק של עצמו כחובב מדע בדיוני שמרצה על תחום התעניינות שלו .

הכנס הזה הוא קונספירציה בפני עצמה, מה שמתחיל להיות כמעט משעשע.
נאסא, הבונים החופשיים ומדינת ישראל הם כוכבים ראשיים בספרות הקונספירציה בינלאומית.
אם אלה הדוברים, אז הכנס אינו רציני, וייתפס בצדק כקונספירציה לעשות "כאילו" מדברים על הנושא.

אבל אני מכיר מרצה אחד-ד"ר עמנואל לוטם. אדם נחמד וידען אבל מרצה משעמם.
אולי האחרים האנונימים יהיו דוקא בסדר? הנושאים נראים מעניינים.

רשעית היתה מוכנה לסייע בייעוץ למארגני הכנס הזה, לאחר פניה כמקובל ותשלום.
יש רק לציין ששני נציגי הקושרים, נאסא והבונים לא יכולים להישאר בכנס כזה אלא כדוברים אחרונים המגיבים לייחוס הקונספירציות לארגוניהם. וגם זה לא מקובל אבל נסבל בשם האיזון הקדוש וזכות התגובה .

קונספירציה באמת טובה, היא כזו שאי אפשר להוכיח אותה. זה מן פרדוקס שכזה. אם הקונספירציה ממש טובה, אנחנו לא נהיה מודעים לה, ואפילו לא נתחיל לנסות לפענח אותה – כי היא כל כך טובה, שהיא בעצם נסתרת לגמרי.

רשעים יקרים,
הפסדתם כנס אדיר ומרתק!האולם היה מלא עד אפס מקום. כנראה ולא קראתם בעיון את הסקירה של אלי אחרת לא הייתם נתפסים בקטנות ומתקטננים על שטויות. המושב השני עסק בספרות ספקולטיבית וכל בר בי דעת יודע שאחד המרכיבים האלמנטריים במד"ב היא הספקולציה.
דידי חנוך, עורך, מתרגם ועיתונאי מוכשר לכל הדעות הרצה על עולמו של טים פאוארס(שיגיע גם לאייקון 2005) והיו הרצאות מרתקות על אפוקליפסה, עולמות עתידניים ועוד ועוד.
בקיצור, הפסדתם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 + eleven =