web analytics
קטגוריות
תרבות

מכון "גנזים" עובר בית ?

בין הארכיונים החשובים ביותר של מדינת ישראל ניתן למנות את מכון "גנזים " שבבית הסופר בתל אביב . זהו ארכיון שכולל את כתבי היד והמסמכים האישיים של חלק גדול,למעלה מ-700 מהסופרים העבריים הידועים והוא מהווה חלק חיוני שאי אפשר כלל להגזים בחשיבותו בכל מחקר של חיי וכתבי סופרים אלה. מכתבים של הסופרים ואליהם מסמכים על תולדות חייהם וגם חומרים אישיים שונים על אהבותיהם ואכזבותיהם , מסמכים שהם חומר אישי כל כך שיש צורך באישור מיוחד מהנהלת המכון על מנת לפתוח אותם ורק חוקרים אקדמאיים מוסמכים יכולים לעשות זאת ,וזאת מאחר שבתקופה שבה נכתבו לא הכל היה גלוי לכל כמו שקורה היום בבלוגים באינטרנט. אבל מסמכים אלה הם כמובן אוצר בלום להכרת חיי הסופרים השונים שבלעדיהם כתיבה על חייהם לא תיתכן.
בין המסמכים שם ניתן למצוא כתבי יד של יצירות קלאסיות שפורסמו וגם רבות שלא פורסמו ומידי פעם יכולים להתגלות בין מסמכים עלומים אלה גם יצירות בלתי ידועות של סופרים מפורסמים יצירות שגילויין גם היום יכול להוות הפתעה מרעישה כמו הגילוי של מחזה בלתי ידוע שהתחבר בידי המשוררת רחל וזוהי רק יצירה אחת מני רבות שנתגלו שם.
אבל "גנזים " הוא גם בין הארכיונים שמצבם הוא קשה במיוחד. מזה שנים רבות סובל מכון "גנזים " מהזנחה תקציבית גדולה למרות הבטחות שונות לעזרה כספית מצד הרשויות . הזנחה זאת עוד החמירה לאור מצבה הכלכלי הקשה מאוד של אגודת הסופרים שהפעילה אותו במשך שנים רבות . במשך השנים נשמעו טענות קשות כלפי אגודת הסופרים שהיא מעבירה תקציבים שנועדו לצרכי "גנזים " לכיסוי חובותיה שלה ובכך פגעה קשות בתפקודו .
מצבו של המכון הוא חמור במיוחד גם בגלל חוסר היכולת לטפל כהלכה במסמכים הרבים והיקרים שמאוכסנים בו והם עלולים להיכחד אם תפרוץ שם חלילה שריפה.
מדי פעם היתקבלו הצעות ממוסדות בחו"ל לרכוש אוספים שונים של "גנזים " הצעות שנדחו כולם למרות מצבו הכספי הקשה של המכון .

 

מכירת אוספי סופרים עבריים לחו"ל

 

 אולם לא תמיד נשארים אוספים מעין אלה בארץ . ניתן להזכיר מקרים ידועים שבהם אוספי מסמכים חשובים  של סופרים ידועים הועברו לחו"ל כמו המקרה של  האוסף של הביבליוגרף העברי גצל קרסל שנרכש בידי אוניברסיטת אוקספורד לאחר ששום מוסד בארץ לא התעניין בו .

 עוד מקרים  שעוררו סערה מיוחדת היו פרשת  הארכיון של המשורר הידוע  יהודה עמיחי  שלאחר מותו של המשורר בשנת 2000 נמכר לאוניברסיטת ייל בחו"ל תמורת מאתיים  אלף דולאר בידי אלמנתו  . וזאת לאחר שמו"מ שניהלה עם מוסדות שונים בארץ גילה  שלא נמצא שום מוסד בארץ שיהיה מוכן לרכשו בסכומים שדרשה . לשם השוואה לחלוץ הסרטים העברי נתן אקסלרוד האחראי על סרטי "יומני גבע " הוצעו עשרים מליון דולר עבור עזבונו בידי הטלוויזיה היפנית והוא סירב. אך ספק אם רבים כיום יגלו את אותה הרוח הפטריוטית שגילה אקסלרוד במקרה זה.

 לאחרונה דובר על כך שארכיון המסמכים  של המשוררת והלוחמת חנה סנש יועבר לחו"ל למוזיאון השואה בוושינגטון .מקרה שעליו לשם שינוי היה גם דיון בכנסת.  במקרה הזה יש סוף טוב

והאוסף ישאר בארץ .

  אבל יש מקום לחשש   שמקרים נוספים  כאלה רק ילכו וירבו עם הזמן.הגנז לשעבר של ארכיון המדינה טוביה  פרלינג היציע  כפיתרון להקים קרן מיוחדת שתקנה אוספים מאין אלה ולחוקק חוק מיוחד שימנע כתוצאה מכירת אוספים מאין אלה בחוק אולם כרגע הצעה זאת אינה מיושמת .

הטענה של חוקרים שונים בחו"ל כמו פרופסור בנימין הרשב הייתה שבחו"ל יש אמצעים טובים יותר לטפל באוספים חשובים כאלה מאשר בישראל . טענה שנדחית בידי החוקרים והארכיונאים הישראליים שקובעים  שרק בישראל שבה יש מספיק יודעי עיברית יוכלו לטפל באוספים כאלה כהלכה , אולם כיום  ככל שהמצב של הארכיונים נעשה קשה יותר ויותר טענות אלה נעשות לצערינו יותר ויותר תלושות מהמציאות , וכך יש יותר ויותר היגיון בהחלטות של אנשים כמו אלמנתו של עמיחי להעבירם  את העיזבון התרבותי של יקיריהם לחו"ל היכן שהם יטופלו טוב יותר מאשר בארץ מולדתם . 
 

מתל אביב לרמת גן ?

בכל אופן לאחרונה ניכרים סימני אופטימיות בגנזים :מאז יוני 2003 "גנזים " נלקח תחת חסות משרד החינוך. גנזים הוא כעת עמותה נפרדת ומתוקצבת היטב בידי משרד החינוך שמטפל בה בצורה יסודית ומנותק למעשה מאגודת הסופרים ששוב אינה מסוגלת לטפל במוסד כהלכה . אף אחד מסתבר אינו רוצה לתרום היום תרומות לאגודת הסופרים שידועה בניהולה הלקוי ושהייתה מעורבת בשנים אחרונות בשערוריות כספיות ופרסונאליות שונות קשות. המכון מנוהל בידי עמותה מיוחדת בנפרד מאגודת הסופרים שתפקידה לטפל במכון שהיו"ר שלה הוא עו"ד אריאל זליקוב וכוללת את פרופסור הילל ברזל ופרופסור נורית גוברין.
ומה שחשוב יותר סוף סוף נמצא מקום חלופי לאכסון המכון ואוצרותיו שמוצע בידי עירית רמת גן ,במסגרת בניין במתחם בורסת היהלומים ברמת גן .

עו"ד אריאל זליקוב יו"ר עמותת גנזים : ראש עירית רמת גן צבי בר שמכיר בחשיבות התרבותית העצומה של מכון גנזים מציע תנאים טובים למכון גנזים והקציב עבורו שטח משרדי של קרוב ל700 מטר באזור בורסת יהלומים, אזור שהופך יותר ויותר ויותר למרכז תרבותי. ובימים אלה אנחנו מתחילים בהליכי תכנון ובהשלמת התקציבים לביצוע המעבר ואחר כך פעולות הביצוע ואנחנו מקוים שבתוך כשנה המכון יעמוד על מכונו כקומה בתוך בניין חדש. מכון מודרני שירכז את איסוף נכסי "הצאן ברזל" של הספרות והתרבות העברית שגנזים משמר.

א.א. : ויש לכם בעיות בעניין עם אגודת הסופרים שהמכון נמצא כעת בבניינה?
זליקוב : יש עוד כמה דברים פרוצדוראליים שצריך לסגור אותם עם אגודת הסופרים . אבל לטעמנו העניין הוא לא בעייתי מה שחשוב זה גיוס התרומות ועומדים לצאת לדרך .
באגודת הסופרים מתלהבים הרבה פחות מן המעבר ונשמעו התנגדויות כלפיו. בכירים שם מציינים שעצם קיומו של המכון בבניין האגודה היה תמיד אבן שואבת לסטודנטים לחוקרים ולאנשים שונים ויש חשש שכאשר מכון גנזים ינטוש את הבניין המקום יהפך ל"חצי נטוש". אגודת הסופרים הייתה מעדיפה שמכון גנזים ישאר בתחומה כחלק אינטגראלי מבית הסופר . אולם אנשיה מודים שאין ביכולתם לתחזקו כראוי ולהשיג עבורו את התקציבים הראויים וכי המקום כעת אינו חסין מספיק מפני אש .אם זאת  נשמעים בין אנשי האגודה התנגדויות קשות למעבר מכון גנזים ואף דיבורים על נקיטת צעדים משפטיים על מנת למנוע את המעבר  אך ספק רב אם צעדים כאלה אכן ינקטו .

הרצל חקק יו"ר אגודת הסופרים :
: כל העניין נמצא בטיפול משפטי . נתנו למכון גנזים לעבור לעמותה לניהול כספי עצמאי אבל הם עדיין חלק מהאגודה . הם מקבלים את הכסף בצורה נפרדת בגלל האשמות שאגודת הסופרים לוקחת מתקציב מכון גנזים . ולכן שכדי שלא תהיה לזות שפתיים הם הופרדו מאיתנו. אבל אם יבדקו זאת לעומק יתברר שלא הועבר כלום ממכון גנזים לאגודה.
אסיפה כללית באגודת הסופרים תדון במעבר של מכון גנזים ב-29 באפריל. אולם נראה שהמעבר יתבצע ללא קשר להחלטות האגודה.
ומה יהיה עתידו של מכון גנזים מעבר למעבר , גם אם יתבצע לבסוף ?

 יש לזכור שהמכון משמר כתבי יד ומכתבים של סופרים. ובשנים האחרונות כידוע יותר ויותר סופרים כותבים במחשב ושולחים בו דואר אלקטרוני  ואינם טורחים כלל לשמר אותם  בניגוד לסופרי העבר.

יש מקום לחשש שלעתיד לרוב הסופרים הצעירים יותר ( כמו כותב שורות אלה) לא יהיו שום כתבי יד לשמר.  

 

קישורים רלבנטיים

האתר של מכון גנזים

ביקור במכון גנזים

מחקר פוסט מודרניסטי ביזארי על מצב מכון גנזים

טלי לטוביצקי על מכון גנזים

גילוי יומנים של לאה גולדברג במכון גנזים

גילוי מחזה בלתי ידוע של רחל בגנזים

אגודת הסופרים

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “מכון "גנזים" עובר בית ?”

בעוד יומיים מכתיבת תגובה זאת יתקיימו בחירות באגודת הסופרים כשהמועמד הראשי לתפוס את מקומו של הרצל חקק כיו"ר הוא המשורר יואב חייק ,חייק מודיע על כוונתו לשמור על נכסיה של אגודת הסופרים ובראשם מכון "גנזים".
אם אכן יצליח בכך זאת שאלה אחרת לגמרי .
ראו :
http://www.nfc.co.il/archive/001-D-68892-00.html?tag=13-40-04
וכתבה של שירי לב ארי
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=567498&contrassID=5&subContrassID=0&sbSubContrassID=2

מכון גנזים אכן עבר בית לכאורה זמנית אבל כנראה לנצח נצחים לספריית בית אריאלה בתל אביב .
כשישים שנה שכן המכון ב"בית הסופר" ברחוב קפלן בתל אביב אך המקום נעשה צר מהכיל, לחוקרים לא נמצא מקום עבודה מתאים ובשנים האחרונות הפך מתחם "גנזים" לאתר משמים שאין רצון להיכנס אליו. עלו גם חששות לגבי תנאי הביטחון והטמפרטורה במקום, והוחלט להעביר את המכון. לא הכול ששו להעברה. עורך עיתוננו אהוד בן עזר, למשל, סבור שהעתקת "גנזים" עוקרת את ליבו של "בית הסופר". עובדת "גנזים" דבורה סתוי, רעיית הסופר והעורך זיסי סתוי, טוענת כי "המקום הישן מילא את תפקידו. הנתונים לשמירת החומר היו טובים גם ב'בית הסופר', אבל התנאים היו קשים והמקום לא התאים לחוקרים שבאו אליו."

לא מעט ויכוחים עוררה גם השאלה היכן יהיה המיקום החדש. לצד הצעה לעבור ל"בית עובד העיריה" בתל אביב, דובר על רמת גן ואף על בית הספרים הלאומי בירושלים. אגודת הסופרים, ובמיוחד חוקרת הספרות נורית גוברין, התנגדו לכך בתוקף. לבסוף הציעה עיריית תל אביב ש"גנזים" יעבור לספרייה העירונית "בית אריאלה".

וכך, לפני חודשים אחדים, עבר המכון לאכסנייה מכובדת וידידותית יותר לסופרים ולחוקרים. הארכיון שוכן במרתף הספרייה, והסופרים, החוקרים והסטודנטים זכו לאולם עיון מרווח ומרוהט בצורה מודרנית. "'גנזים' נשאר רכושה של אגודת הסופרים, ומנכ"ל אגודת הסופרים הוא, עקרונית, גם המנכ"ל שלנו," מציינת דבורה סתוי.

אומר מנכ"ל אגודת הסופרים, מר משה מיטלמן: "גנזים עבר למתחם אגודת הסופרים הנמצא בבית אריאלה. כידוע התוכנית המקורית של משרד התרבות, שמימן את הפרויקט, היתה להעביר את הארכיון לרמת-גן למתחם הבורסה מאחר והתנאים בבית הסופר אינם מתאימים לדרישות. בהסכמת עירית ת"א הוקצה שטח לארכיון, ובמימון משרד התרבות נבנה ארכיון מודרני, השומר על כתבי היד הנדירים בתנאים אופטימלים מבחינת אקלים ובטיחות. ניהול הארכיון ועובדיו הינו באחריות הבלעדית של אגודת הסופרים העברים. כל הנזקקים לגנזים מביעים שביעות רצון מהתנאים החדשים ומהעובדה שהספרות העברית וכתבי יוצריה הוותיקים זכו סוף סוף לכבוד המגיע להם."

הנה הודעה רשמית בעניין :
ביום ד' ה22.6 2011 תיהיה " פתיחה חגיגית של המשכן החדש של מכון "גנזים", השייך לאגודת הסופרים העברים במדינת ישראל
במעמד שרת התרבות והספורט הגב' לימור לבנת, ראש עיריית תל אביב-יפו, מר רון חולדאי, סופרים, משוררים וחוקרי ספרות

ארכיון "גנזים" הוא ארכיון כתבי היד המקוריים של הספרות העברית, הגדול ביותר בעולם. לאחר שנים רבות בהן שכן הארכיון בבית הסופר ברחוב קפלן, בתל אביב, בבנין ישן ובתנאים שלא אפשרו קליטת אוספים חדשים, הועברו כתבי היד, לאולמות ולמגנזות חדשות ומשוכללות במתחם בית אריאלה ונשמרים כעת בתנאים אידיאליים מבחינת המיגון והשימור. מבצע זה קרם עור וגידים הודות ליוזמה של אגודת הסופרים העברים ולסיוע של מינהל התרבות, במשרד התרבות והספורט ושל עיריית תל אביב.
מכון "גנזים" הוקם בשנת 1951 על ידי אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל, ביוזמתו של הסופר אשר ברש. המטרה הייתה לשמר כתבי יד, מכתבים, תעודות, פרסומים, קטעי עיתונות, תצלומים, קלטות וכל חומר תיעודי אחר הנוגע לספרות העברית ולסופר העברי ויצירתו.
במדור כתבי היד שמורים כ-700 אוספים ארכיוניים של סופרים ואנשי עט. במחלקת העיתונות מצויים כ 4.000.000 קטעי עיתונות על סופרים וספרות וכן למעלה מ- 30.000 תצלומים, 10,000 ציורים, 231 סרטי קול בנושאי ספרות ו-166 הקלטות של סופרים.
רבים מהסופרים והמשוררים העבירו את כתבי היד שלהם ל"גנזים" בחייהם וחלקם הועברו למכון, לאחר מותם.
חוקרים מישראל ומכל העולם מבקרים מדי יום ב"גנזים" לצורך כתיבת מחקרים על הספרות העברית ועל סופרי ישראל ויצירותיהם. ספרים, מאמרים ומחקרים רבים פורסמו ומתפרסמים מדי שנה, מתוך החומר של "גנזים".

בין האוספים השמורים ב"גנזים" מצויים הארכיונים של: שאול טשרניחובסקי, המשוררת רחל, לאה גולדברג,, אנדה פינקרפלד-עמיר, דן פגיס, דוד פוגל, פניה ברגשטיין, ימימה טשרנוביץ אבידר, נפתלי הרץ אימבר, נחום גוטמן, אורי צבי גרינברג, ע.הלל, לוין קיפניס, אהרון מגד, אייל מגד, יורם קניוק, עמוס קינן, אמנון שמוש, דן בן אמוץ, אורלי קסטל בלום, נתן יונתן ועוד רבים, רבים אחרים .
כל אדם רשאי לעיין בחומר המופקד בארכיון "גנזים". הגבלת העיון חלה רק על חומרים שהמפקידים התנו לא לפתוח אותם למשך זמן קצוב.

תפקידיו המרכזיים של המכון הם:

א. לשמר את המורשת של הספרות העברית החדשה לדורותיה.
ב. לשמר הארכיונים של הסופרים העברים לדורותיהם על כל סוגיהם: כתבי יד, מכתבים, מסמכים,
צילומים, קטעי עיתונות וכו'.
ג. לרשום ולקטלג את החומר הארכיוני, לסרוק את החומר ולאפשר עיון ושימוש בו באמצעות
מחשב.
ד. לערוך רישום ביבליוגראפי שוטף של מה שכתבו וכותבים סופרים ואנשי עט בכתבי עת ומה שנכתב עליהם.
ה. לטפח את ארכיון העיתונות בנושא הספרות העברית, שבו קטעי עיתונות של סופרים ועל סופרים וספרות.
ו. לטפח את ארכיון הצילומים והתמונות, ארכיון הקלטות והקלטות.
ז. להמשיך לקלוט ארכיונים של סופרים חדשים.
ח. ליזום תערוכות, אירועים, סיורים, בקורים עבור תלמידים וסטודנטים.

המכון פתוח לשימוש הקהל בימים א-ד, בשעות 10.00-1400 .
בראש מכון "גנזים" עומד ד"ר משה מוסק ועובדים בו : דבורה סתוי , הילה צור אנדי קסלר ואסיה לב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen − 4 =