web analytics
קטגוריות
שירה

המיתולוגיה הפרטית של מקסים גילן

  

 מקסים גילן ראשית שנות השישים.מכון גנזים
 
קרא לי בריון .נולדתי בהרי יהודה ..
לרגלי שקעה השמש ,אדומה
הייתי קטן כשאבי גווע
בלב ההמולה!
אמי זנתה עם זר .אחי ברח
אל קרת סמוכה . דודי –שועל
אטם אוזניו שחט-אך לא רצח .
לחיות לא קל .
הכול כלה . גדלתי אני כאן
ידי מגוידות .השלח .פת.
אשתי –סופת הקרב .הבלגן
בן ברית ודת
( מקסים גילן הפתיח לקובץ השירים "מיפוי " השיר הוא מ-1957)
המשורר ,ההרפתקן ,המהפכן הלוחם ,הבוהמיין ,  העיתונאי,המורה , הבדאי , "הבוגד" " הפילוסוף וההוגה הפוליטי מקסים גילן נפטר בליל שישי שעבר.

פגשתי אותו בפעם האחרונה ביום מותו בבית הקפה הספרותי  "ג'ו" בתל אביב " שם נפגשתי עם מקסים גילן כמעט מדי שבוע בשבוע מזה שנים. לשנינו כחובבי ספרות שוליים הן במדע בדיוני והן בקומיקס ושל תנועות שוליים בתרבות והפוליטיקה היה תמיד הרבה על מה לשוחח .
גילן היה אספן מדע בדיוני וקומיקס צרפתי נלהב ובילינו שעות בשיחות גם על נושאים אלה. הוא סיפר לי שהוא נפגש עם כמה וכמה סופרי מד"ב ידועים כמו הרלן אליסון והיה אחד מחובבי המד"ב הראשונים של ישראל יחד עם עמיתיו עמוס גפן וגבריאל מוקד. מכאן התפתחו השיחות לנושאים אחרים הקשורים בחייו המסובכים באופן קיצוני .
"מקסים קראת את המאמר של אדם ברוך עליך בספרו החדש "מה נשמע בבית " ?" שאלתי  המאמר הנ"ל נקרא כסיכום וכהספד על גילן בעודו חי .
הוא משך בכתפיו ואמר בקול אדיש שהוא לא קרא. הבנתי שהוא מעדיף שלא לקרוא הספדים עליו בחייו.
מכאן התמשכה השיחה לכיוונים שונים ומגוונים כמו תמיד כאשר מקסים היה בסביבה. דנו במותו של האפיפיור וחיוויתי את דעתי שעדיף לה לכנסייה לבחור לה אפיפיור מהעולם השלישי המקום שבו נמצאים כיום מרבית מאמיניה ולא מאירופה ומאיטליה השוקעת . אמרתי שאני משוכנע שזאת תהיה הבחירה הרציונאלית של הבישופים .
מקסים העיר : אני נמצא בקשר הדוק עם הכנסייה הקתולית וחוקר אותה מזה שנים רבות מאוד ואני יכול להגיד לך שאפילו אחרי כל השנים האלו עדיין לא ירדתי לסוף דעתם של הבישופים ולסבך השיקולים שמניע אותם . אפילו אני שלמדתי טוב טוב את מנהיגי הכנסיה לא יכול לקבוע מה תיהיה החלטתם ואתה חושב שאתה יכול ?
הוא צדק כמובן . לפני שנפרדנו דיברנו על יונה וולך המשוררת שגילן גילה בשנות השישים שנחשבת כיום למשוררת הישראלית החשובה ביותר של שנות השישים והשבעים .

 באותה השיחה האחרונה התבדחנו על כך שהוא איש שולי השוליים של הספרות והתרבות הישראלית שבאותו זמן עסק תחת שם בדוי בהחדרת ספרות האירוטיקה לשפה העברית עם כותרים כמו "פאני היל " תרם בו זמנית תרומה חשובה כל כך לקאנון הספרותי  הישראלי וכישרון שעליו כותבים חוקרי ספרות שונים מחקרים בעברית ובשפות אחרות .

הוא סיפר  : היכרתי בכישרונה מהרגע הראשון אבל היו ביננו יחסים מסובכים מאוד.

יונה הקדישה לי את ספר שיריה הראשון ואחר כך בעקבות מריבה בין שנינו הורידה את ההקדשה  ממהדורה הבאה ושוב החזירה אותה במהדורה שלאחר מכן" 

הוא הוסיף ( בעצב? ) "לא שכבתי איתה, היא הייתה צעירה מדי ". מקסים היה ידוע כמובן כמאהב וכאיש נשים גדול שנשים נמשכו אליו כמו פרפרים בגלל גינוניו הג'נטלמניים אם כי חזותו החיצונית לא הייתה ( לדעתי ) מושכת במיוחד.  ואחר כך נפרדנו. כמה שעות לאחר מכן באותו הלילה הוא נפטר .
השתתפתי בהלווייתו הלוויה חילונית לחלוטין כפי שהוא ביקש ורצה שבמהלכה הושמעו הספדים והוקראו שירים שונים של מכרים וידידים וותיקים כמו  המשורר נתן זך     והעורך והמבקר  גבריאל מוקד שגילן היה חלק בלתי נפרד מחייהם במשך מחצית המאה וגם של אנשים צעירים יותר כמו המשורר אריק א.ואיתמר בן כנען . בהלוויה ושמע גם מכתב הספד שכתב נשיא הרשות הפלסטינאית אבו מאזן שדיבר על תרומתו למאבק הפלסטינאי תרומה שנויה ביותר במחלוקת אמנם אבל אין ספק שגילן תמיד פעל למען מדינה פלסטינאית כמיטב יכולתו אם זאת הוא נראה תמיד כאאוטסיידר מוזר בן בעיני הפלסטינאים שנהגו בו לפי מצות "כבדהו וחשדהו "והן בעיני הישראלים שראו בו סוג של בוגד אבל סירבו לרדוף אותו.

מהפכן נצחי 
Image result for ‫מקסים גילן‬‎

 הוא היגיע לארץ ישראל בילדותו מספרד שאליה היגיע מצרפת ועברית לא הייתה שפת אימו. אך למרות העובדה שהיה רב לשוני ורב תרבותי תמיד הירגיש את עצמו נוח ביותר בתרבות "הישראלית " אם גם לא הרגיש נוח כלל וכלל במדינה הישראלית.
הוא החל את הקריירה שלו כמהפכן כחבר במחתרת לח"י שפעלה כנגד הבריטים ומאוחר יותר לאחר קום המדינה המשיך כמהפכן כנגד בן גוריון .בראשית שנות המדינה.להערכתו הוא הקים לפחות שלוש מחתרות שונות שזממו כנגד המשטר והיו להן תוכניות לרצוח את בן גוריון .. הוא ישב לבסוף בבית סוהר 14 חודשים באשמת החזקת מיסמכים סודיים ו"בקונספירציה לטובת ארגנטינה ".
מאוחר יותר נחשד במעורבות ברצח קסטנר שבו היה מעורב אחד ממכריו ,מעורבות שתמיד הכחיש וישב על כך בבית הכלא 59 יום. הוא תמיד טען שמעצרו בנושא היה פברוק של השילטונות .

מיתולוג פרטי

 Image result for ‫מקסים גילן ספר‬‎

"…אני רוצה לכתוב לך על חיות נהדרות
מאגדות ,ממה שלא נכתב עדין
על יצירי פרווה עור -פלא ונוצות
המדליקות את שירתי כמו כוס –יין .
אלה חיות קטנות שמסתתרות
מזמן עתיק בסבך בג'ונגל דמיוני
משם ברהב משובח הן מגיחות
בצללים זזות ,בשחור ירוק כמו-יערי.

….( הפתיחה ל"חיות נהדרות " בתוך "בבית קורס " מאת מקסים גילן)

במקביל למהפכנותו הפוליטית השולית הוא החל לעסוק בספרות ובשירה וגם שם התבלט בפעילותו בקבוצות ספרותיות מהפכניות . נראה שבכל מקום ובכל דבר שבו עסק גילן הוא נחשב תמיד לאיש שולי השולים וזה לא השתנה עד סוף חייו .אבל כבר אז זכה בביקורת לכינוי "ניהיליסט " . בכל אופן היה לו חלק מרכזי ביותר בחיי הבוהמה בתל אביב ושום מסיבה ושום אירוע ספרותי או אמנותי לא יכלו להתרחש בלי שמקסים גילן יטול בהם חלק בצורה כלשהי .
השיר הראשון של גילן הופיע בעברית ב-1952 בקובץ קטן של ארבע השירים של ארבעה משוררים צעירים ובלתי ידועים אז- נתן זך משה דור אריה סיוון וגילן . שירו של גילן היה ל תרגום מאנגלית השפה שבה נכתב השיר ובוצע בידי משה דור. מאז למד גילן לכתוב היטב בעברית שלא הייתה שפת אימו כלל וכלל והוא סיפר שאת היכולת לכתוב בה היטב רכש בתקופה שבה שהה בבית הסוהר.

במהלך פעילות שירית זאת הוא היה עסק תמיד בגילוי כישרונות חדשים וגילה כאמור את יונה וולך שהוא היה הראשון שקרא את שיריה ווזיהה אותו כבעלת עוצמה נדירה . הוא גילה גם משוררים אחרים אבל אף לא אחד מהם היה משהו שהשתווה לעוצמתה של וולך. יונה וולך נחשבת היום לחלק מהקאנון השירי של ישראל. בניגוד מוחלט לאיש שגילה אותה .הוא עצמו נחשב תמיד למשורר שולי בהשוואה לידידים כמו נתן זך .ונראה לי שזה הטריד אותו מאוד יותר מכל דבר אחר רצה להיות ידוע ולהיזכר כ"משורר".

אבל גם גילן יצר כמה שירים יפים מאוד. בכמה משיריו הטובים ביותר כמו שירי המחזור שעל שמו נקרא הקובץ "מיפוי " יש מאפיין מיוחד של מה שקרא "מיתולוגיה אישית " דהיינו הנוכחות הנמשכת והמתפתחת במגוון שירים של אלמנטים פנטסטיים חוזרים על עצמם כמו בעלי חיים מיתיים שונים כמו קנטאורים ואלמנטים פנטסטיים אחרים שהם תוצר של דמיונו וגם של שיחות עם העמית גבריאל מוקד שהם כה מורכבים עד שהוא מצא לנכון להוסיף שורה של הערות מסייעות בסוף הפואמה " "מיפוי " שבו הסביר את האלמנטים האלה עבור הקוראים המבולבלים.
זוהי תופעה נדירה אצל משוררים מבני דורו להוציא כמובן אצל דוד  אבידן ויונה וולך. היא מראה אולי על רוחב הדמיון של גילן שהעדיף לא להתמקד באני כפי שעשה הידיד נתן זך אלא לצאת החוצה לעולמות וזמנים רחוקים כיום מבקרים צעירים כמו עמוס אדלהייט רואים בו את אחד המשוררים החשובים ביותר של שנות השישים וכמי שבניגוד לעמיתיו כמו נתן זך מעולם לא הפסיק להתפתח בשירתו.

Image result for ‫מקסים גילן ספר‬‎

הוא עצמו ראה את עצמו כחלק מהאוונגרד מתקדם ביותר של הספרות והעברית והראה זאת במגזין נדיר ביותר כיום בשם "קילטרטן " שהיה מגזין אוונגרדי סוריאליסטי בתכניו ובצורתו שממנו יצא רק גיליון אחד .היום גיליון זה הוא יקר המציאות וציון דרך בתולדות האוונגארד הישראלי .

ספריו של מקסים גילן :
1. גדר פרוצה : 14 שירים . 1957.
2. חומות יריחו : שירים . מקדה, 1959.
3. . שהד . הוצאת עכשיו 1962.
4. מטח. הוצאת קילטראטן . 1963.
5. קילטרטן . מגזין סוריאליסטי בעריכת גילן ב-1963.
6. מיפוי . הוצאת תג, 1994. אוסף כל שיריו הנבחרים מהקבצים הקודמים ושירים שעוד לא פורסמו שאותו הגדיר כ"עיזבון שירי ". ובו מופיעים על העטיפה שני קטעים ממפות הערים האהובות עליו : פריז ותל אביב .7 פלורנטין : דניאל פלורנטין משוחח עם מקסים גילן (הוצאת ירון גולן 1998


8. בבית קורס . הוצאת "מטען"  2002. אוסף שירים פוליטיים שאותו הוציא לאור בעצמו כדי לא לתת "להוצאות הגדולות למצוץ את דמו ".

Image result for ‫מקסים גילן ספר‬‎

9. …וסיפורים אחרים " הוצאת מטען ,2006. קובץ סיפורים קצרים שיצא לאחר מותו.
10. בבל ושירים אפלים

  1. בבל ושירים אפלים /    צור משה :   ינשוף,   2007

הוא כחיה פוליטית ספרותית הרבה לערוך מגזינים לאורך שנות פעילותו הרבות אלה כללו את
"קילטרטן , 1963.
"אחרת 1968.
מערך עם גבריאל מוקד
ISRAEL AND PALASTINE
במרחב : עיתון לשלום 1978-1983.
ומגזינו האחרון מטען : כתב עת ישראלי לחשיבה ולפעולה לישראל ופלסטין ממנו יצאו 8 גליונות .

כן עסק בתרגומים מצרפתית לעברית ומעברית לצרפתית ובין השאר הוא עיבד את המחזה של סמי גרונימן בתרגומו לעברית של נתן אלתרמן "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" עבור תיאטרון בצרפת .

במקביל באותה תקופה התבלט גילן ביחד עם גבריאל מוקד ועמוס גפן כאחד מחובבי הספרות המדע הבדיוני הראשונים של ישראל .

הארוטיקן

Image result for ‫הגן המבושם‬‎

ובאמצע שנות השישים בזמן שכתב שירים והוציא לאור מגזינים ספרותיים חדשניים ,תקף גילן את הספרות הממוסדת גם מכיוון שונה לחלוטין. הוא עסק בתרגום ספרים אירוטיים לעברית עבור הוצאה בשם "ארוס" שמומנה בידי אלי קידר יוצר  ז'אנר הסטלגים תחת השם "מיק באדן". תרגומים אלה היו ממיטב ספרות האירוטיקה העולמית שעליהם תמיד חתם בשם "ג. קסים" והוסיף להם הקדמות ארוכות ואינפורמטיביות על מחבריהם ועל נושאיהם . גילן היה ככל הנראה מומחה לתולדות האירוטיקה בספרות . רובם ככולם יצאו לאור במהדורה שניה ב-1968.
הראשון והמצליח בכולם היה תרגום של ספרו של ג'ון קלילנד "פאני היל:זכרונות של אשת תענוגות " . הסיבה לבחירתו של הספר היה שבאותה השנה החל בעולם בארה"ב ובאנגליה מאבק גדול נגד הצנזורה על הוצאת פאני היל מאבק שהסתיים לבסוף בהצלחה כתוצאה מהחלטת בית המשפט העליון האמריקני שאישר להוציא לאור ספר זה במלואו .
והתרגום היה כה מצליח עד ששנת 1964 הייתה בישראל לא פחות ולא יותר מהשנה של פאני היל וג'ון קליולנד אותו סופר נשכח מהמאה ה-18 . בעברית ראו אור בו זמנית לא פחות מחמישה מתרגומים שונים של פאני היל בחמש הוצאות שונות ומתחרות .

התרגומים האלה היו רק קצה הקרחון. באותה השנה יצאו לאור עוד גירסאות ישראליות מקוריות של סיפורי קליולנד המשכים של עלילותיה של אשת התענוגות פרי יצירת סופרים ישראליים כמו מירון אוריאל ואחרים ..אלה כללו את : המשך סיפורה של פאני היל , בהוצאת גרט ארט , חדר המיטות של פאני ובתה של פאני היל בהוצאת אולימפיה ( כנראה מאת מירון אוריאל) , בית התענוגות של פאני היל ופאני היל חוזרת בהוצאת ארוס ש. כולם סיפורים מקוריים שנכתבו בידי ישראלים שחיקו את סגנונו של קלילנד ואופי הסיפור במכתבים ארוטיים בצורה מגושמת למדי אם כי לפעמים עם הרבה הומור .כל "המשך " כזה הופיע עם ההזהרה "הזהרו מחיקויים!!!!" הם מופיעים באותו השם אך בעטיפה שונה ומבלבלת! "

גם בהוצאה שבה פירסם מקסים הופיע המשך כזה בשם "המשך זכרונותיה של אשת התענוגות : פאני היל חלק ב' " אך לטענתו לא הוא כתב אותו. יכול להיות. ויכול להיות שהוא אחרי הכל הכותב , קשה מאוד לדעת עם מקסים גילן .
שנים רבות לאחר התרגום הישגתי עבור גילן את התרגום שלו של פאני היל שבו רצה לקרוא מחדש 40 שנה אחרי ביצועו.

להלן רשימה (חלקית ככל הנראה ) של ספרי האירוטיקה שאותם תירגם ועיבד גילן לעברית :
1. "פאני היל : זכרונות של אשת תענוגות .
2. הגן המבושם : הוא מדריך לאהבות ולתענוגות ולמידות טובות של עומר אבן מחמוד אל נפזאוי לתרגום של תרגומו של ריצ'רד ברטון , ארוס 1964.
3. לילות ערב : סיפורי ההרמון קובץ נבחר מסיפורי אלף לילה ולילה לקוח מתרגומו של ריצ'רד ברטון . ארוס 1964. יצא בשני מהדורות שונות .
4. עינוגי התורכי : סיפורים מן ההרמון . הוצאת ארוס 1964?
5. תאוות הכושית או גורלו המר של הרוזן דה קוואן
וייתכן מאוד שהיו גם נוספים .כמו ג'וזפין מוצנבאכר של פליקס סלטן . הספר הופיע בעברית עם הקדמה  אינפורמטיבית מאוד של "ד"ר פאול ג.גילה ". גילן בכל אופן הכחיש כל קשר .

. האם כתב גם ספרים אירוטיים מקוריים מסוג זה מתחזים למתורגמים ? לדעתי כן אבל גילן הכחיש זאת בשיחות שהיו ביננו אם כי רמז תמיד שיש הרבה יותר ממה שהוא אומר.

העניין נשאר פתוח עבור חוקרי העתיד.
תרגום נוסף שלו שהופיע בעברית היה של ספרו של אליה קאזאן "ההסדר" . וזה גם היה התרגום האחרון שלו שהופיע כספר בעברית. הוא החל להתפרסם בתחומים שונים לחלוטין .

מקסים גילן נגד המוסד

יותר מכל התפרסם גילן כתוצאה מפרשת "בן ברקה". הפרשה התרחשה כאשר היה עורך המגזין "בול " עיתון שערורייתי ארוטי במכוון שהתחרה בעולם הזה שבו עבד גילן קודם לכן כעורך משנה. המגזין הוצא לאור בידי יצחק גוטמן  ושמואל מור ושם דגש חזק על ארוטיקה וידיעות סנסציוניות במיוחד, רובן ככולן מומצאות. ב-1966 כתוצאה מפירסום ידיעה שקישרה בין סוכנים ישראליים ורציחתו של המנהיג המרוקני בן ברקה, מה שהיה נכון אך נשמר עד אז בסוד כמוס. גילן מצא את עצמו לראשונה בתולדות המדינה  תוצאה של פעילותו כעיתונאי  בבית הסוהר במשך ארבעה וחצי חודשים. ומכיוון שהמאסר אמור היה להיות סודי הוא נדרש לערוך את המגזין "בול"  מבית הסוהר וזאת עשה בשיתוף פעולה עם עמיתו עמוס גפן שמשיך לנהל את המגזין. כמובן שכל הבוהמה התל אביבית וכל פקיד בכיר בהסתדרות ידע על המאסר . עמוס גפן הדליף לבסוף על המאסר והפרשה לעיתונות הבינלאומית לניו יורק טיימס וקול הצעקה שזאת הרימה הביאה לבסוף ל"חשיפתה " בישראל ולבסוף לשחרורו של גילן כגיבור עולם התקשורת הישראלי והזר אין ספק שהפרשה המוזרה שידרגה את מעמדו של גילן מעיתונאי ומתרגם ספרות זולה ללוחם חופש במשטר .

Image result for ‫בול בן ברקה‬‎
אך על פרשה זאת סיפר גרסאות שונות וסותרות . בשיחות ביננו סיפר לי במשך השנים שתי גרסאות סותרות לחלוטין על הפרשה:
הגירסה הראשונה היא  שכל הידיעה הייתה המצאה מוחלטת שנועדה למלא את דפי המגזין הסיבה שעורכי "בול" לא פנו בעניין לצנזורה לפני הפרסום הייתה מאחר שהם המציאו את הידיעה, על מנת למלא עוד גיליון, כפי שעשו עם אייטמים רבים אחרים. כאשר נודע להם שהסיפור פרי דמיונם היה אמיתי, לא היה קץ לתדהמתם. לדברי גילן ולא היה לו כל מושג שהמדובר באמת עד שבאו סוכנים לעצור אותו.
הגרסה השנייה והמדויקת יותר ככל הנראה שהוא פרסם מאמר מתורגם מצרפתית שבו נרמזה האמת.ולאמיתו של דבר המדובר היה במידע ידוע היטב לכל מערכות העיתונים שקיבלו אותו מראש המוסד לשעבר איסר הראל אך נאסר על כולם בידי הצנזורה לפרסמו ורק גילן העז לפרסמו כנגד הוראות הצנזורה.
מבחינה אסתטית אגב אני מעדיף את הגירסה הראשונה.

הגולה

מקסים גילן בבית קפה בפאריז.

17 ועוד 5 שנים ועודני חולם
בלב הר הגעש , 21 שנה של
קור וחרקירי
ועודני בולם .
מעבר לאגם התיכון ,מופנם
בפני ובפנים
אני צופה מוקסם ,קוסם בעל כרחו
קורס
תחת עול הר הגעש
רק רעש
יפורר את החומות ,ימיט ברכה על הסלעים
( מתוך חוני  בתוך "מיפוי " )
הוא נהפך למסוכסך במיוחד עם המדינה לאחר מלחמת ששת הימים ונהפך ללוחם נמרץ למען זכויות העם הפלסטינאי. הוא נסע "לגולה " לפריז ולא חזר משם במשך לא פחות מ-24 שנים מ-1960-1993 שם ערך כתב את באנגלית בשם "ישראל ופלסטין ".ונפגש עם מנ היגים פלסטינאיים שונים כמו סירטאוי ויאסר עראפאת
גילן כתב גם ספר מעורר מחלוקת על ישראל באנגלית בשם "איך ישראל איבדה את נשמתה " ( 1974) ספר שמצאתי בו הבחנות נכונות רבות לגבי מצבה התרבותי והמוסרי של ישראל לצד דיונים כיתתיים מוזרים על השמאל הישראלי. בזמן שהוא היה מסוגל לדון בפרטי פרטים בקבוצות שוליות כמו אלו של מצפן ואורי אבנרי הוא הזכיר רק בקושי אישים בולטים כמו בובר ואחרים.
.זכור לי שיחה שבה דיבר במשך שעה ארוכה על הפילוגים השונים והמוזרים שתקפו את תנועת השמאל הקיצוני הזעירה "מצפן " . היה לו עניין אובססיבי כמעט בפרטי הפרטים הקטנים ביותר של פילוגים אלה עניין שניכר היטב בספרו האנגלי. דוגמה מוזרה של צרות ראיה כיתתית קיצונית של מי שמרוב עצים אינו מסוגל לראות את היער ..
הוא סיפר שבעת שהותו בפאריס העיראקים שהוציאו "חוזה" על כל מי שטיפח קשרים בין ישראל ואש"ף ניסו פעמיים לחסלו וכי הוא התהלך ברחובות פאריז חמוש באקדח כתוצאה והחליף מידי פעם את כתובתו .אמת או בדיה?
הוא כמובן היה חובב קונספירציות והאמין שיש בכל מקום קונספירציה וזאת אולי אחת הסיבות שעסק בחקר הקונספירטורים הגדולים מכולם בעיניו הכנסייה הקתולית. כן יצר קשרים מוזרים עם האירגון של לינדון לה רוש אירגון פשיסטי אנטישמי שמאמין שמלכת בריטניה היא העומדת באחורי כל הצרות בעולם ועם מי יודע עוד כמה אירגונים מוזרים מסוג זה.
הוא טען במשך שנים שהמוסד מונע ממנו לחזור לארץ בגלל קשריו עם אירגוני טרור פלסטינאים וכי נאמר לו בידי גורמי ביטחון שיעצר מיד ברדתו מהמטוס אם יחזור. לבסוף ב-1993 היסדירו ידידיו הטובים ובראשם המשורר נתן זך "את שיחרורו " מאפשרות מעצר בידי גורמי הביטחון והסדירו בכך את חזרתו לארץ..
אך אדם ברוך שבדק את הנושא אומר שראשי השירותים החשאיים שדיבר עימם הכחישו בתוקף שגילן היה אי פעם על הכוונת שלהם וטענו כי זאת הייתה המצאה של גילן.
דעתי היא כי מקסים גילן אכן היה נחקר אם היה חוזר לארץ ולבסוף היה משוחרר.אך לבית סוהר הוא לא היה מגיע בניגוד להיתקלויות קודמות עם שירותי הביטחון .עורך דין טוב כמו ידידו אמנון זיכרוני יכול היה לשחרר אותו בקלות. ובסופו של דבר איזה האשמות יכלו אנשי שירותי הביטחון להעמיד כנגדו ?על מפגשים עם נציגי ארגוני אוייב ? הוא יכול היה להראות בקלות שלא הייתה בכך פגיעה בביטחון המדינה. וככלות הכל החוק נגד מפגשים עם נציגי אש"ף עוד לא היה קיים אז.
נראה שהגלות הייתה יותר פרי רצונו של גילן יותר מאשר סיבה אובייקטיבית כל שהיא.
מסופקני אם בעיני הממסד הביטחוני הוא היה אי פעם יותר מקוריוז שוליים ובוודאי לא איום אמיתי כל שהוא. עובדה היא שבשנה האחרונה של חייו  זכה הוא המורד האנטי מימסדי האולטימטיבי בפרס ראש הממשלה ועוד מטעמו של אריאל שרון שנוא נפשו.
בכל אופן "בגלות" הוא היכיר את מנהיגי הפלסטינאים מקרוב ושנים מאוחר יותר בשיחות שהיו לנו בבית הקפה הרבה לתאר אותם אחד לאחד,לרוב לא בצורה חיובית ואני משער שהדעה הזאת הייתה הדדית.
וחוני במערתו
במעגלו .
כבר לא ישן ,עיניו
בוערות ,גחלים נכונות
להצית אש גדולה או להתכחד
במדורת חדווה אחרונה נהדרת
( מתוך חוני " מיפוי)
כאשר חזר לבסוף גילן לתל אביב האהובה עליו הרגיש כמו חוני המעגל שהתעורר משינה לאחר עשרות שנים .
 
 

ארצות הברית של המשרק

יהוה הוא הצרעת של הארץ הזאת
מקסים גילן.

חיבבתי אותו כאדם למרות שהיו לנו חילוקי דעות קשים בפוליטיקה. דעותיו הפוליטיות היו כעיני אוטופיות. הוא האמין במדינת כל אזרחיה כולל זכויות שוות לערבים בעלי נתינות ישראלית וכולל לפועלים הזרים ממקומות שונים שבה כל התושבים ללא קשר למוצאם יחשבו לעם אחד. מדינה שבה לא תהיה לדת היהודית או המוסלמית כל שליטה. דעה שהיא מקובלת עלי באופן עקרוני .
אך מצד שני הודה שהאנשים זקוקים לאמונה כל שהיא שתכוון את צעדיהם. הוא העיר נכונה שכל אמונה שלטה בארץ רק כמה מאות שנים וכי בדרך כלל ארץ ישראל הייתה חלק מאימפריה כל שהיא. הוא הביע את תקוותו שיקומו כאן שתי מדינות בדרך שיוכלו לבסוף להקים אחרי 50 או 100 שנה ישות משותפת כל שהיא וישות משותפת זאת תהווה בהמשך את הבסיס לקונפדרציה יבשתית מזרח תיכונית "ארצות הברית של המשרק" כפי שנהג לכנותה ,של כל גורמי המרחב יהודים ערבים פרסים כורדים טורקים ארמנים וקפריסאים וכל השאר. קונפדרציה שבאמצעות הנפט וההי טק והתפלת מי הים בתעלות מדבריות וסלילת רשת רכבות בין יבשתית ועם הסכם אזורי שיבטיח כלכלה משותפת תיאום צבאי משותף שתוכל להתחרות בארצות הברית כמעצמה אזורית . קונפדרציה שבה יהיה לכל מרכיב לאומי ואתני ודתי קיום משלו אך כולם יתכופפו בפני הצרכים המשותפים של המרחב ולחדול ממלחמות פנימיות. יהיה על כולם להשתנות למען הקונפדרציה המשותפת , להשתנות או להיכחד .
. וגילן עצמו העיר "חלום באספמיה אולי ? אך אספמיה ( ספרד ההיסטורית ) היא כבר חלק מגוש דומה בקהיליה האירופית"
.
הוא טען שאנשי השמאל חייבים לחשוב על העתיד היותר רחוק ולא לשנן מנטרות מפגרות מיסטיות .להילחם על העתיד ולא להסתגר בויכוחי סרק שהם נחלת העבר .לא על איך יהרגו יהודים וערבים בשנת 2005 אלא איך יחיו ביחד במסגרת גדולה בשנת 2500.
ראיונות אוטופיים ללא ספק אבל בהחלט לא ראויים לבוז . גילן היה נהנתן אבל הוא שילם הרבה בעבור אמונותיו והיה מוכן לשלם את  מלוא המחיר .

שיחות פלורנטין / מקסים גילן

גילן נשאר אחד הסופרים היחידים של דורו שהרבה להתעניין באנשים צעירים ורעיונות חדשים ולא היה קבור בזיכרונות העבר ושנאות העבר כמקובל ( גבריאל מוקד הוא הדוגמה הבודדת האחרת ) . למרות שהיה אדם זקן נפשו הייתה כפי שהרבו לציין צעירה .
כרגע נשארו בעיזבונו סיפורים ושירים רבים חלקם סיפורי מדע בדיוני ופנטזיה ( שאחד מהם "מי המציא את החדקרן " פנטסיה היסטורית על רקע ימי הביניים המוקדמים הוא מעניין במיוחד והופיע בכתב העת "מטען" ) ויש דיבורים בקרב מקורביו יוסי גרנובסקי ועמוס אלדהייט על הוצאתם לאור כספר אולי בהוצאת "עמדה" .
יש גם ארכיון של מסמכים שמלמדים הרבה על קשריו הענפים עם ארגונים שונים ברחבי העולם שאת חלקם מכר לאוניברסיטת באר שבע ויש להחליט מה לעשות עם הנוספים יש לקוות שימצא מוסד אקדמאי כלשהו שיקבל אותם.

במשך שנות פעילותו כאיש שוליים אולטימטיבי הצליח גילן איך שהוא להידחק לפינות האפלות של ההיסטוריה הספרותית התרבותית והפוליטית של ישראל והפלסטינאים ויש מקום לשמר וללמוד על פעילויותיו אלו .
.
"מקסים גילן מבקש להתגורר בישראל בתוך השפה העברית .פריז אדישה כלפיו ,בזיכרון הפלסטיני הוא הערה לא לגמרי ברורה .בזיכרון הישראלי הוא הערה הזקוקה תמיד להבהרה.
בזיכרון הישראלי פלסטינאי הוא דבר מה לא פתור .
אדם ברוך .

כאשר אסע לבסוף ,יפרצו
מים עכורים או ירוקי קצף ,שקופים עד מות
כאשר אצא בסוף ,שחור כמו כל
סוף פסוק אדע עדיין תחת עפעפי הרוטטים שיש ירמוך
שהסינה אבנים גדותיה ונוטר דאם –דה פםראנס
מביטה בי ובגילה ובהאנס
..כבר לא אתפנה לשרטט דו"ח על כל מה שקורה .לפתע אצא ברגע מידי
הווה לא מדומה
לפתע לא אהיה.
תם ולא נשלם מאת מקסים גילן
 
 מטען לחשיבה ולפעולה מקסים גילן

גליון לזכרו של מקסים גילן

קישורים רלבנטיים

מקסים גילן בלקסיקון הספרות העברית

מקסים גילן בויקיפדיה

יוסי קליין על חייו המסוכנים של מקסים גילן 

מירב יודילביץ על מקסים גילן

רון מייברג על מקסים גילן

חיים ברעם על מקסים גילן

תמונות של מקסים גילן

משולחנו של בית קפה מאת מקסים גילן 

אריק א. על "בבית קורס" של גילן

מנחם בן על "בבית קורס "

אדם ברוך על "בבית קורס"

מיה בז'ראנו על …וסיפורים אחרים מאת גילן

אדם ברוך על "מטען"

מטען 9 לזכרו של גילן

מקסים גילן בחוגי השמאל הקיצוני בפאריז

דעותיו של גילן על שרון והצבא
מקסים גילן על הפלסטינאים

עוז יעוז נגד העיתונאים
המוסד נגד המגזין בול

פרשת בן ברקה
נתן זך
יונה וולך
בית קפה ספרותי

הצד השני

המיתוס של עראפאת

בראשית הייתה פלסטין

האיש שיצר את החדקרן

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “המיתולוגיה הפרטית של מקסים גילן”

לדעתי אתה קופץ למסקנות בקשר לסיבות הגלות שלו, במטרה להפחית מעוצמת התככים של השלטון כאן. בן אדם לא נעלם לחצי יובל רק משום שבא לו, והעובדה שהוא ישב בכלא על פרסום ידיעה בעיתון, היא סיבה מספקת לחשוב שהיתה התנכלות. מפליא אותי תמיד כמה קל לישראלים לבטל את הסבל של אחרים במחי יד כדי להרגיש יותר טוב לגבי עצמם ולגבי תחושת בטחון מדומה בדמוקרטיה הישראלית. לא מכיר אותו, ולא יודע מה סיפורו, אבל הנטיה הזו – לטשטש ולהתעלם מדברים נוראים שמתרחשים בארץ נגד יהודים – חוזרת בהקשרים רבים וניראית כמו איזו הפרעה נפשית קולקטיבית, במיוחד בין הסופרים, העיתונאים ואנשי הרוח..

מטח ירי לזכרו.
הפציפיסט אוהב האדם הזה כל-כך אהב כלי נשק.

אני רואה אותו, בעיני רוחי, פוגש את עמוס על שפת ענן. מקסים חובש את הקסדה השנייה ומטפס על הטוסטוס והם נוסעים ביחד, כמו שנסעו ברחובות תל-אביב, הטרול והגמד ביחד על הטוסטוס.

והנה הגיע זכרו גם לקצה העולם, במקום שבו אני נמצאת. אדם אינו מת לגמרי כאשר עוד זוכרים אותו בחיבה.

יצא לזכרו קובץ של הסיפורים הקצרים שכתב ולא הספיק לפרסם ,בעירתו של ידידיו יוסי גרנובסקי .
הספר הוא "…וסיפורים אחרים " ( 2006).
ביקורת של מאיה בז'ראנו עליו יש כאן :
"עלילות של הרפתקן "
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtSR.jhtml?itemNo=723198&objNo=59651&returnParam=Y
הספר יצא בהוצאת "מטען " של גרנובסקי שממשיכה להוציא גם את כתב העת של מקסים גילן "מטען".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × two =