web analytics
קטגוריות
היסטוריה

הסכנה הוהאבית

לאחרונה פורסם בעברית בהוצאת "ידיעות אחרונות"  ספרו של המזרחן, יועץ מדיני של בנימין נתניהו ולשעבר שגריר ישראל באו"ם דורי גולד , ספר שהפך לרב מכר ענק בארה"ב "ממלכת האיבה ".

בספר זה קובע גולד כי הסכנה האסלאמית האמיתית למערב אינה באה דווקא מכיוון השיעה הקיצונית נוסח איראן והחיזבללה כפי שהיה מקובל לחשוב וגם לא מכיוון קיצוניים לאומניים כמו סאדאם חוסיין העיראקי וקדאפי הלובי אלא מכיוון בלתי צפוי ממדינה שעד כה נחשבה, בטעות לדעתו, למתונה וידידותית למערב, מכיוון ערב הסעודית.
כאמור ספרו של גולד הפך לרב מכר בארה"ב ועורר בכך  את זעמם של הסעודים שטענו ובצדק שהוא מעורר שינאה כלפיהם השגריר הסעודי בוושינגטון הנסיך בנדר אף הגדיר את גולד כ"סופר של שינאה ". ולסעודים אכן יש סיבות טובות מאוד לחשוש מספר זה והשפעתו על דעת הקהל המערבית .


גולד מראה בספרו שפוטנציאל הסכנה למערב משם יכול להיות אף גדול יותר מזה של איראן וזאת כתוצאה מהשלטון שם של הכת מוסלמית, הפנאטית מכולן, אם כי היא ידועה מעט מאוד במערב ,הכת הוהאבית ,כת אכולת שנאה למערב שבהשוואה אליה אפילו האיטולות האיראניות יכולים להיחשב כמתונים. כת זאת ומטיפיה, קובע גולד, הם אבותיו ומוריו הרוחניים של הארכי טרוריסט אוסמה בן לאדן , והפנאטים המטורפים ביותר של האיסלאם כולו שאפילו השיעים האיראנים מפחדים מהם ומקנאותם.ובמרכז אמונתם עומד הצורך בג' אהד לוחמני בילתי פסוק ( רעיון ששאר הקבוצות באיסלאם אינם רואים אותו כמרכזי לאמונתם כלל וכלל ) כנגד כל אויבי האמונה שהם כל מי שאינו שייך לאמונה הוהאבית ואלה כוללים גם  את כל שאר המוסלמים.
גולד קובע שהאיבה הוהאבית למערב אינה תוצר של מדיניותו בהווה כלפי האיסלאם והעולם השלישי כפי שטוענים אינטלקטואלים רבים כל כך, אלא היא אלמנט בסיסי של אמונתם עוד מראשיתה..
כת זאת נוצרה במאה ה-18 דהיינו היא חדשה במונחי האיסלאם וקיימת בערך אותו זמן שקיימת החסידות  ביהדות. היא נקראת על שם מייסדה "אל והאב" ששאף לטהר את האיסלאם מכל ההשפעות הזרות שחדרו אליו לאחר יסודו ו"זיהמו " אותו לדעתו.
הכת התבלטה מהרגע הראשון של קיומה בפנאטיות חסרת תקדים באיסלאם ושנאה חסרת פשרות לכל מי שאינו מחזיק באמונותיה המיוחדות ומנהיגיה בני משפחת אבן סעוד שהיו במקור מנהיגים שבטיים קטנים במדבר החלו בהשראת אמונתם במסעי כיבוש בלתי פוסקים שהביאו אותם שוב ושוב לשלטון בחצי האי ערב ובמסעות טבח בלתי פוסקים בכל מי שלא קיבל אמונה זאת על עצמו .

דורי גולד

גולד סוקר בספרו את תולדות הכת ומספר כאשר השתלטו על סעודיה עוד בסוף המאה ה-18. דבר ראשון שעשו לאחר שכבשו את מכה ומדינה הערים הקדושות ביותר לאיסלאם היה להשמיד בהן את כל המסגדים ובתי התפילה שהוקדשו לזכר הנביא מוחמד ובני משפחתו כולל מסגד שנבנה על קברו של הנביא ,ומסגד שהוקם על ההר שבו נפגש הנביא לפי האמונה עם המלאך גבריאל וזאת הייתה רק ההתחלה..הם השמידו בכל מקום בתי תפילה ואתרים שנוצרו במקומות קדושים בטענה שאלה הם חילול הקודש . כלומר בשם אמונתם הוהאבים התגלו כמחללי הקודש הגדולים מכל. הם גם ביצעו במעשי טבח המוניים בשיעים כת נפרדת באיסלאם שבעינם אינם מוסלמים כלל ולכן בני מוות, ובחצי האי ערב מקום מחצבתו של האיסלאם אסורה גם כיום האמונה השיעית ואסור להקים שם מסגדים שיעיים מאחר שהללו בעינם הם כופרים שאינם שונים בהרבה מהיהודים והנוצרים .
.ב-1802 פלשו הוהאבים לעיראק ובין השאר לעיר השיעית הקדושה כרבלה שם רצחו בארבעת אלפים שיעים. על פי הדיווחים הם הרגו את כל הזכרים גברים וילדים בכל הגילאים בגלל עצם היותם "כופרים " .בנוסף הם הרגו כל אישה הרה שבה נתקלו ובזזו את מקדשי השיעים השונים כולל את הקבר של חוסיין נכדו של הנביא מוחמד, אחד הקדושים השיעיים העיקריים. זהו ככל הנראה הטבח הגדול ביותר שבוצע באוכלוסייה השיעית בכל תולדותיהם.
הוהאבים לא היססו להשמיד קבוצות אוכלוסייה שלמות כולל נשים וילדים בראותם בהם כופרים כולם ולכן בני מוות כלומר הפעילו מדיניות גנוסדיית בניגוד למקובל באיסלאם הסובלני בדרך כלל .כמובן כיום בעיראק קורים דברים דומים עם מכוניות תופת המתפוצצות במקומות קודש שיעיים ומעשי טבח המתבצעים בשיעים על בסיס יום יומי ממש.

בעיניהם גם היהודים והנוצרים הם עובדי שטן בניגוד לתפיסה המוסלמית המקובלת  הרואה בהם את "אנשי הספר " אולם מכיוון שעד כה לא באו במגע מלחמתי עימם לא הייתה להם ההזדמנות ליישם על אנשים אלה את הראוי להם לדעתם.
ומאידך גם הוהאבים עצמם לא ניראו כעיני יריביהם כמוסלמים כלל ואלה התייחסו אליהם ככופרים ככת חדשה מסוכנת שמחוץ לאיסלאם הנורמטיבי .המצרים של מוחמד עלי שליחי האימפריה העותמאנית חיסלו לבסוף את שליטתם של הוהאבים בחצי האי ערב ומנהיגם הוצא להורג ככופר באיסטנבול.

אולם הוהאבים התגלו כקשים ביותר לחיסול הם השתלטו שוב על אזורים גדולים בחצי האי ערב במהלך המאה ה-19 ושוב סולקו ממרבית אזורי שלטונם . ואז חזרו לשלטון מוחלט בראשית המאה העשרים. המנהיג הוהאבי איבן סעוד שוב השתלט על המדינה ראשית המאה ה-עשרים וצאצאיו שולטים כיום כשושלת המלוכה הסעודית בשיתוף פעולה עם כוהני הדת הוואהבים שהם במיקרים רבים צאצאים ממש של ואהב כשם ששושלת המלוכה היא מורכבת מצאצאים של אבן סעוד וכך נמשכת הברית שנוצרה בין אבות שתי המשפחות האלה עוד במאה ה-18.
כיום הוהאבים שולטים שליטה דומיננטית בערב הסעודית וממנה מפיצים את אמונת השנאה שלהם לכל מי שאינו מוסלמי ( והאבי ) לכל רחבי העולם המוסלמי למקומות כמו צ'צ'ניה ובוסניה ולארצות המוסלמיות בברית המועצות לשעבר על ידי בתי הספר הדתיים ה"מדרסות " שנבנים בכל פינה בעולם המוסלמי עם כסף סעודי . וארגונים כמו האל קאידה והטאליבאן האפגני הם למעשה תוצר של השפעה זאת .
דומה הדבר לאילו הכת החדשה של החסידים החבדניקים המשיחיים היו נהפכים לדוברים היחידים של היהדות או הקבוצה הגזענית המטורפת של הקו קלאס קלאן בארה"ב הייתה נהפכת לדוברת יחידה של הנצרות כולה.
כיום נראה שהשיעים של נסראללה  מנהיג החיזבאללה  משתפים עימם פעולה. אולם כאן ניתן לתהות אם נסראללה הפיקח בדרך כלל יודע מה הוא עושה, נראה שהנחתו היא ש" האוייבים ( האל קאהידה ) של אויבי ( ישראל ) הם ידידי". אולם ההיסטוריה הוהאבית מראה שאלו שנפגעו מהם בראש ובראשונה לא היו יהודים ולא נוצרים ( שכן אלה למרבית המזל לא חיו עד כה באזורי שליטתם ) אלא מוסלמים שיעים מאבותיו של נסראללה שבהם בוצע גנוסייד של ממש לכל מקום שאליו היגיעו הוהאבים . ומעשי טבח אלו נמשכו גם באפגניסטן ששם השתלט הטאליבאן הוהאבי .אין שום סיבה שהאיסלאם הוהאבי ישנה את מדיניותו זאת בעתיד, נהפוך הוא . וכיום יש אירגונים והאבים שטוענים בחומרי התעמולה שלהם שהשיעים כולל השיעים האיראנים תלמידי חומיני אינם יותר מ"סוכנים יהודיים"…
עם זאת  האיסלאם אינו מונוליתי ויש גם מוסלמים רבים שפוחדים מהוהאבים שאינם נראים בעיניהם כדוברים אמיתיים של האיסלאם או אף כמוסלמים בכלל.  
. ייתכן שהמערב  וישראל יכולים לנצל הבדלים אלה לטובתם ומי יודע אולי בעתיד ייווצר מצב שנראה כבלתי אפשרי כיום שבו נשתף פעולה אפילו עם השיעים כנגד האיום הוהאבי הקיצוני .

הסכנה הגדולה מעבר לכך היא שוהאבים ינסו להרחיב את השפעתם שליטתם בעולם וניתן בהחלט לראות במדיניות של אל קאהידה כהמשך של התפיסה הוהאבית . גולד מראה שכוח האדם והמימון לקבוצות הטרור הקיצוניות ביותר בעולם המוסלמי תמיד בא מערב הסעודית הוהאבית .

הספר הוסיף חיזוק לאלה בממשל האמריקני שטוענים היום שאין זה מספיק או לא היה צריך להרוס מלכתחילה את המשטר העיראקי אלא שיש צורך לפעול כנגד האויב האמיתי "ראש הנחש " של האיסלאם הקיצוני , הסעודים.
מאידך בניגוד לתפיסתו של גולד קשה להניח שרק הוהאביזם הוא הסיבה היחידה להתגברות הטרור המוסלמי. אחרי הכל הכוהנים הוהאבים הפיצו מאז ומתמיד את תורת השינאה שלהם. אבל טירוריסטים העדיפו להסתמך על תורות אחרות כמו המרכסיזם והלאומיות הערבית . אמנם הוהאביזם נהפך ל"אופנתי" בחוגים איסלמיים נרחבים ביותר יותר בעשורים האחרונים אבל גם כתוצאה מהכישלון המוחלט של תורות אלה והסיבות להתגברות הטרור נשארו גם כלכליות ותרבותיות ביסודן ולא רק תוצר ישיר של הוהאביזם .
בכל אופן זהו בהחלט ספר פוקח עיניים לגבי דת האיסלאם בכלל ולגבי ערב הסעודית בפרט.

קישורים רלבנטיים

ממלכת האיבה
ממלכת האיבה רב מכר

מאמר של גולד על פי הספר

דורי גולד

דורי גולד בויקיפדיה

דורי גולד על הוהאביזם

והאבים בויקיפדיה בעברית 

והאבים בויקיפדיה באנגלית 

תוכנית תיעודית על הוהאבים 

 סקירה  באנגלית על "ממלכת האיבה" 

ביקורת מפורטת על הספר

אוסמה בן לאדן והטירור הבינלאומי

Flag of Saudi Arabia.svg
דגל ערב הסעודית

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

3 תגובות על “הסכנה הוהאבית”

אין להשוות במי שפועל להוסיף אהבה ואחדות ישראל

לבין קוקלוקס קלאן.

ניחא, השוואה בין כהניסטים לבין השאר, אך למה חב"ד?

לפי הבנתי,כת הוואהבים נוצרה ע"י הכנסייה הקתולית,כמו שאל קאעידה נוצרה ע"י ארה"ב
כך גם הקו קלוס קלאן והמרקסיזם,כולם תוצרים של הותיקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 + six =