עִצְּבוֹן גּוֹרָלוֹ שֶׁל חוֹנִי
הֵעִיב אֶת נַפְשִׁי הַיּוֹם:
"פָּגַשׁ בּוֹ אָדָם בַּדֶּרֶךְ
וְלֹא בֵּרְכוֹ לְשָׁלוֹם".
הֲלֹא הַדּוֹר לֹא דוֹרוֹ הוּא,
הֲלֹא מוּזָר הוּא לַכֹּל,
וְתַחַת כֹּבֶד הַנֵּטֶל
שֶׁל מְרִי בְּדִידוּתוֹ יִפֹּל.
הִנֵה גַם אֲנִי לָבֶטַח
יָשַׁנְתִי בְּסֵתֶר חוֹמָה;
אָכֵן בְּעָבְרִי בַּדֶּרֶךְ
בִּרְכַּת שָׁלוֹם לֹא אֶשְׁמַע.
הִנֵה בְּחָלְמִי וְזָרוּ
מַכָּר וְרֵעַ גַּם לִי.
צִלּוֹ הֶעָגוּם שֶׁל חוֹנִי
פָּרוּשׂ עַל פְּנֵי מִשְׁעוֹלִי.
רחל, תשרי, תרצ"א
הימים ימי ט"ו בשבט ולכן הזמן המתאים להיזכר הדמות הנודעת ביותר הקשורה עם החג הלא הוא החסיד בעל הניסים חוני המעגל .על חוני מסופר שהלך בדרך וראה אדם נוטע עץ חרוב ובירך אותו על כך שיוציא פרי בעוד שבעים שנה . ומאז הפך למזוהה עם חג העצים.
קבר המיוחס לחוני בחצור הגלילית הוא היום אתר תיירות ידוע. ובכלל בחצור הגלילית רישומו של חוני ניכר בכל מקום : יש שם רחוב על שם חוני , בית ספר דתי על שם חוני המעגל וגם גן ילדים שלא לדבר על בית כנסת . פה ושם יש שם גם ילדים בשם חוני. וישנו אמן ובמאי סרטים דוקומנטריים ידוע בשם זה.
חוני המעגל משמש גם כנושא לכתיבה ולשירה ולתפילה באירועים שונים.
מי היה אותו חוני המעגל ? הוא חי ככל הנראה בימי המלך אלכסנדר ינאי במאה הראשונה לפני הספירה שכן באגדות עליו שיש לנו ממקורות מאוחרים הוא מופיע כבן זמנו של שמעון בן שטח הרב המפורסם שחי בתקופה זאת . יש הטוענים שהיה גדול בתורה אולם למעשה לא נמצא שום דבר הלכה על שמו ונראה מכך שהיה ידוע יותר כעושה נפלאות (או "מכשף" אם לנקוט ניסוח פחות פוליטיקלי קורקט. )
הסיפורים עליו הם פנטסטיים כולם וקיימים כולם בשתי גרסאות שלפיהם ברור שהעם ראה בו מעין עושה נפלאות כריזמטי .
חוני המעגל במעגל.ציירה מיכל גמליאלי.
האגדה התלמודית מספרת על כך שתפילתו הייתה נענית תמיד ובמיוחד בנושא החשוב מכל לתושבי ארץ ישראל נושא הגשמים . מסופר שיום אחד כאשר הייתה בצורת קשה במיוחד פנו ההמונים לחוני שיביא גשמים . הלה הסכים סימן סביבו מעגל "כפי שעשה בזמנו הנביא חבקוק " ככל הנראה פרקטיקה מוכרת היטב אצל מכשפים מוריד גשמים באותו הזמן וככל הנראה המקור של שמו "המעגל " ( אם כי יש שחושבים המקור לשם הוא על שם מלאכתו מתקן גגות או תנורים בכלי בשם מעגלה ). אז התפלל לשמיים ( או ביצע מעשה כישוף,אם תרצו ) והללו הביאו גשמים . כה חזקים היו הגשמים עד שחוני נאלץ להתפלל שוב על מנת להפסיקם על מנת שלא יטביעו את כל ירושלים .אלא שאז הוא מצא את עצמו מסובך עם הרבנים שראו בכל העניין מעשה כישוף מסוכן .
הסופר משה שמיר מתאר את האירוע בפירוט ברומן ההיסטורי שלו "מלך בשר ודם " הנחשב לאחת מיצירות המופת של הספרות העברית :
"חסידים ותלמידי חכמים שבבית הכנסת היו רגוזים על דבר ושחים זה בזה באותן שמועות ..מהלך לו חובר חברים ומקל של אדם אחד שמכנים אותו חוני המעגל בידו ,עושה קסמים ומפליא כשפים ומהפך במטהו ליבם של ישראל ,גוזל את כספם של ישראל ומלהיטם דרכי אמורי…
"חוני " צעקו " אדם זה מסיר את לב העם מעל התורה וקונהו במעשי כשפים".
"נידוי " צעקו " יש לנדותו מבוא בקהל ,יש לדונו בארבע מיתות בית דין " .
"ארבע מיתות בית דין " צעקו " הרג וחניקה ושריפה וסקילה על ראשו של אותו חוטא ומחטיא את הרבים".
בספרו האמור של משה שמיר מתוארת גרסת משפטו של חוני המעגל בה מטיחים חכמי הדת האשמות קשות בחוני, אך לבסוף סולחים לו בנימוק פתלתל. ניתן בהחלט לחשוד שמא בתוך השעטנז התיעודי הזה של אמת ופנטזיה מסתתר סיפור לפיו חוני אכן מת בסקילה אך לא משום שסירב לקלל יהודים אלא דווקא בגלל ההאשמה החמורה שהוא מכשף .
החכמים ובראשם שמעון בן שטח לא התלהבו בלשון המעטה מהנס של חוני. שהרי המדובר על שימוש בכוחות על טבעיים ובכישוף שכל המשתמש בהם מי יודע לאן יגיע. בכל אופן על פי המסורת הרשמית הם ויתרו לבסוף לחוני על חטאיו .
מי היה אותו שמעון בן שטח ? הוא היה החכם הגדול והמפורסם ביותר של התקופה ונודע באופיו החזק ואם כי היה אחיה של המלכה שלומציון היה כמנהיג המפלגה של הפרושים מסוכסך ככל הזמן עם גיסו המלך אלכסנדר ינאי ואולי אף עמד בראש מרידה כנגדו.
מה שפחות ידוע הוא שעל פי המדרשים שמעון בן שטח ניהל את ציד המכשפות הראשון בהיסטוריה הידוע לנו בעיר אשקלון שם לכד במערה בדרכי עורמה שמונים מכשפות שחיו שם ותלה את כולן .
גם את כשפיו של חוני הוא לא חיבב בלשון המעטה .
איך מת חוני ?
חוני המעגל מוריד גשמים. ציור מאת ה. הכטקופף.
שלח לו שמעון בן שטח : אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי ".
(מתוך המדרש)
מכשפה לא תחיה .
(שמות כב-יג).
ההיסטוריון הקדום יוסף בן מתתיהו מזכיר את חוני : לדבריו הוא נתפס בידי אנשי חיל הורקנוס בנו של אלכסנדר ינאי שנלחם עם אחיו אריסטובולוס על השילטון בארץ מלחמת אחים שהביאה לבסוף לכיבוש הארץ בידי הרומאים.על פי יוסף חוני סירב לדרישת שוביו לקלל קללה כישופית את חיל אויביהם . הוא סירב בטענה שגם אלה וגם אלה הם עם ה' ולכן נסקל למוות.
אולם יש גירסה תלמודית שונה ומפורסמת מאוד על מותו של חוני: לפיה הוא הלך בדרך נתקל בחרוב ובירך אותו על כך שיתן פרות בעוד שבעים שנה ( ומשום כך דמותו הפכה למזוהה עם טו בשבט חג העצים ) .. ולאחר מכן נרדם והתעורר רק כעבור שבעים שנה כלומר כשהארץ הייתה בשלטון רומאי . חוני המעגל ביצע למעשה מסע בזמן . חוני מצא שהעולם הפך לו לזר לחלוטין, כל חבריו מתים ואיש אינו מכיר אותו,זמנו חלף וכתוצאה העדיף למות .
נשאלת השאלה מדוע יש שתי גירסאות שונות כל כך על דרך מותו של חוני ? ואולי הן שתיהן מסתירות ובו בזמן רומזות על סיבת מותו האמיתית של חוני ?
"אין הדעות חלוקות כאן "אמר בן טבאי " הרי זה מחלל שם שמיים . אין לך אדם בבית הדין הגדול שאינו מבקש לנדותו ,ואנשי כהונה וצדוקים מגדילים".
"..נדהו שמעון ! הושיבנו בית דין וננדהו לאותו זקן ממרה.אין לו סליחה ואין לו מחילה שמעון שמעביר ישראל על דעת קונם ומטיח כלפי מעלה "…. הרי זה מחלל שם שמיים ".
הרגיעם שמעון והסה אותם שעה ארוכה עד שנשתתקו והקשיבו למוצא פיו .אמר להם:
והשמים לא כחולים הם ? וגשמים –לא נסתלקו ? ואינכם רואים שעושה הקדוש ברוך הוא את רצונו ? וכלום רצונו הוא ,ואינו רצונם של כל ישראל שהם כבנים למקום ?
רבנו" ביקשו לבוא עליו בטענה " מעשי כשפים הם ,אחיזת עיניים ".. אך שמעון נשא ידו והפעם נשתתקו מיד . אמר להם :
כמה גדול אדם שנעשה לו נס כזה! לכו הדביקוהו אף אתם וכך אמרו לו : אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי .אבל מה אעשה לך שאתה מתחטא לפני הקדוש ברוך הוא .ועושה לך רצונך כבן שמתחטא לפני אביו ועושה לו רצונו…
( מתוך "מלך בשר ודם" מאת משה שמיר )
זוהי הגירסה של סיפור האגדה על חוני שעל פיה חוני ניצל לבסוף. אולם יוסף בן מתתיהו מספר לנו שחוני נסקל למוות.
נשאלת השאלה האם ייתכן שסיבת מותו האמיתית של חוני הייתה שונה מכל מה שמספרים לנו המקורות ? האם ייתכן שחוני אכן מת בסקילה אך לא משום שסירב לקלל יהודים אלא מסיבה אחרת משום שהואשם בהאשמה חמורה מאוד של מעשי כישוף ? האם ייתכן ששמעון בן שטח צייד המכשפות הראשון המוכר לנו מי שנלחם בהולכים בדרכי האמורי, שאותם היה נחוש בדעתו למחוק מעל פני האדמה ובכך לפתוח עידן חדש – הוא האיש שעשוי ויכול היה להורות על הוצאתו להורג של המכשף הפופולרי .
וכך כל הספורים שאנו מוצאים על כך שחוני קם לתחייה לאחר שבעים שנה ולא הכיר את העולם מאחר שהיה שונה כל כך ממה שהיכיר יש בו אמת סימבולית. שמעון בן שטח ואנשיו ביקשו למחוק את כל דרכי הכישוף "של האמורי" שהיו נפוצות בזמנם וחוני המעגל שהמשיך להשתמש בדרכים אלה היה ביחד עם שמונים המכשפות מאשקלון אחד הקורבנות של מעשה הטיהור האנטי כישופי שהראה שהזמנים משתנים והדרכים הישנות שוב לא יסבלו יותר. .זמנו של חוני המעגל חלף. לאחר שהוריד את הגשמים הוא נסקל למוות כמכשף.
חוני איור מהספר "הפלא ופלא" מאת דבורה עומר.
נספח :חוני בספרות העברית. לחוני כמצויין למעלה יש מקום בולט ברומן ההיסטוי של משה שמיר "מלך בשר ודם " והוא מאוזכר גם בהמשכו המחזה "מלחמת בני אור ". פרט לכך הדמות של חוני היא ככל הנראה הדמות המדרשית הפופולארית ביותר בשירה העברית המודרנית, אפילו יותר מהרב הכופר אלישע בן אבויה שלא לדבר על רבנים מסורתיים יותר כמו יוחנן זכאי ורבי עקיבא .כנראה בגלל הסיפורים המדהימים והיחודיים עליו של ביצוע ניסים של הורדת גשמים שנה של שבעים שנה וגם התעמתות עם המנהיג שמעון בן שטח שממנה יצא ( אולי ) בשלום. כמה וכמה משוררים חיברו שירים על התנסויותיו של חוני , אחד המוצלחים בהם חובר בידי נתן זך שחיבר שני שירים שונים על חוני המעגל והנה אחד מהם. ולשם כך לישון ? שבעים ,
נתן זך כתב על חוני גם שיר נוסף ארוך יותר בשם "חוני המעגל" שנמצא גם הוא רמו קודמו בקובץ "כל החלב והדבש" ( 1971) . אבל גם משוררים רבים אחרים עסקו בחוני ואלה כוללים את ( וזאת כנראה רק רשימה חלקית ) רחל יצחק למדן ( "חוני" נכתב ב-1937 ) יעקב פיכמן ( "יקיצת חוני ") אברהם בנד (""חוני" בתוך "הראי בוער באש " 1963) לוי בן אמיתי (" תפילת חוני המעגל") זרובבל גלעד ("ביום גשם " ) ) דן פגיס (" חוני" בתוך "שהות מאוחרת , תשכ"ד ) אברהם וילנסקי ("חוני " בתוך "ערבית תשכ"ד ) משה שפריר "חוני " ( בתוך "משא" 2.9.1966 ) הרצליה רז (" לחוני" בתוך "עיני מיתר" ,1966 דב חומסקי ( "לעגל מעגל" בתוך "בעט ובעונה " 1969) רינה רעים ("חוני " בתוך "הפוכים במוקד אהבתי" , תשל"א ) צפרירה גר ("חוני" מאזניים כרך ל"ד חוב' 1-2 ,תשל"ב ) ש.שפרה ( "חוני" בתוך "שירי מדבר" ,תשל"ב) ) עוזי שביט "("לישון ,לישון באור היום " בתוך כבר בחצי ימיו תשל"ב ) דידי מנוסי ("חוני המעגל הולך לישון ב"ידיעות אחרונות 23.6.1980) ") יהודית כפרי ( ("חוני" בתוך "קורנית , 1982 ) אבא קובנר ("קנטטה לחוני המעגל "בתוך " עקד שנתון לשירה, 1982 ) ובשירו המרשים של שלמה טנאי "חוני המאגל " ( בתוך משא אוקטובר 1984 ) בשיר של אהרון אלמוג ב"רחוב הרצל "( 1987 ) את חוני אפשר למצוא לדברי היוצר גם בפזמון של אהוד בנאי "זמנך עבר"( 1987 ) . ושירו הראשון שראה אור בדפוס של המשורר שמעון אדף "חוני" "מאזניים ינואר-פברואר 1992 "בדידותו של חוני על חוני נוצרו גם כמה מחזות בהם מחזה לילדים של מילא אהל בשם "חוני המעגל "אגדה מומחזת " שהופיע ב"דבר לילדים" כרך כ"א חוברת 9 תשי"א , ובמחזה מודפס של אזריאל אמר "חוני המעגל מוריד גשם : מחזה שלוש מערכות ואפילוג " ב-1978 וגם חוברת לילדים "אגדת חוני המעגל " של עירית פרידמן שממנה הובאו כמה מהאיורים בכתבה זאת . |
קישורים
- אהרן היימאן, "חוני המעגל", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, עמודים 413-412, באתר HebrewBooks
- ישראל רוזנסון, מעשה חוני המעגל בהלכה ובהשקפה, באתר דעת
- נילי בן-ארי, חוני המעגל, באתר "דעת".
- מנחם הירשמן, מוקדי קדושה משתנים: חוני ונכדיו, באתר "פשיטא".
- סרטון חוני המעגל מהופעה בית ספרית בנושא איכות הסביבה, בי"ס שדי חמד אמי"ת מעלה אדומים.
- מסך לספרות :אגדות חוני המעגל
- אורי אורבך מקריא אגדה על חוני המעגל
- אנשי המשנה והתלמוד -חוני המעגל
- אהוד בנאי מספר על חוני המעגל ושירו "זמנך עבר"
צייר זאב פרקש
15 תגובות על “זמנך חלף חוני המעגל”
תגיד אלי, למי אתה כותב את כל הרשימות האלו? זה פרנסה שלך או משהו?
יש אפשרות – סקלו בפורום מצומצם )ח. היה אהוב מדי על העם(
והסתירו את הגופה.
מזה נולד הסיפור שהוא "לא מת באמת" אלא ישן 70 שנה.
צדיק שחזיונותיו מתקיימות נקרא נביא.
חוני שנבואותיו נתקיימו(אין אינפורמציה על חזיונות/כישופים שלו שכשלו) לא קיבל קרדיט גדול מדי ואם נסקל (וגם זה לא בטוח) הרי שחזיונותיו וכישופיו העלו חרס ומשום כך הציפו זעם.
ועם כל זאת אין לנו אינפורמציה על חזיונות שלו שכשלו, אלא שלא תאמו את רצון אזני מאזיניו.
"נשבע אני בשמך הגדול, שאין אני זז מכאן, עד שתרחם על בניך"
http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1722-288-1224681,00.html
ועוד קצת על המשמעות התרבותית של חוני המעגל (גמרא, מסכת תענית)
http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1722-288-1224790,00.html
ואהוד בנאי מוסיף ואומר…
http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1722-288-1224508,00.html
אתה מתבסס על סיפור שלא קרה באמת, שמישהו מוכשר באתר "במה" המציא, ואיתו טוען ששמעון בן שטח היה צייד מכשפות?
הסיפור לא הומצא באתר במה אלא הוא לקוח ישר מהמדרשים כפי שכבודו ( או כבודה ?) היה מגלה אם היה טורח לעשות חיפוש קצר .
עזרת לי לתכנן שיעור
מקווה שהילדים יהנו ממנו וילמודו משהו חדש או יחשבו מחשבה מעניינת
שנה טובה וברוכת גשמים
אין ספק שמחבר המאמר ניחן בדמיון מפותח, אך בסיפור על חוני הוא לא טרח כלל להבין את רמיזותיו הדקות והסמבוליקה המדרשית העמוקה. כך שבמקרה הנ"ל לצערנו הוא נשאר עם מסקנה של דמיון הזוי, שאין קשר בינה לבין המוטיב הסיפורי במאומה, וחבל.
בלא לנסות להוכיחו אינו אומר ולא כלום .
יש לךטענה שאתה יודע למה התכוונו חז"ל ?
הוכח אותה.
אם אינך עושה זאת הרי כל מה שיש לך זאת הצהרה שלא ברור כלל מה מאחוריה.
הצייר של ציורי חוני המעגל בשחור לבן שמובאים למעלה הוא אהרון שבו .
[…] קראו על כך כאן . […]
[…] אדף ב"מאזניים היה כאמור "חוני "( סביב דמותו של החכם הידוע חוני המעגל ששקע בשנה וכשהתעורר מצא שהוא נמצא עשרות שנים בעתיד ) . […]
[…] לעתיד יש עוד מימי קדם . דוגמה אחת מני רבות היא סיפור " חוני המעגל " הנמצא במדרשים על החכם המפורסם מימי המלכים […]
[…] על מסע בזמן לעתיד יש עוד מימי קדם ( וסיפור "חוני המעגל " מהמקורות היהודיים על האיש שנרדם והתעורר כעבור […]
[…] וינקל " המזכיר מאוד את הסיפור התלמודי הידוע על חוני המעגל אדם מהמאה הראשונה לפני הספירה שנרדם ומתעורר כעבור […]