web analytics
קטגוריות
קולנוע

פחד ברחובות בני ברק : סרטי אימה חרדיים

בקהילה החרדית צצה תעשיית סרטים משגשגת של סרטים שמוקרנים לא בבתי קולנוע אלא במחשבים וכוללים אפילו סרטי אימה !

"זעקת הנפטר" סרט האימה החרדי הראשון.

הופיע במגזין "פירמה גלובס"

לא עוד רק סרטים על ייצור שופר וכיבוד אב ואם . את העולם החרדי משגעים בימים אלה סרטים מסוג חדש סרטי האימה . "זעקת הנפטר"  של ניסים ורטה מבוסס על הלהיט ההוליוודי "החוש השישי " כבש את שוק הקולנוע החרדי בסערה ושבר את שיאי המכירות . וזאת רק ההתחלה כרגע ורטה עובד על שני סרטי אימה קיצוניים ומפחידים עוד יותר "עולם התוהו " שבו פעלולי מחשב מבעיתים (אדם ההופך לעכביש ) ו"תרפים" המספר על קורותיו של ילד כרות ראש הקורא עתידות. ורטה מאיים : "יש לי חזון של תעשייה שלמה של סרטי אימה לחרדים ". האם יש סיבה לחרוד ?

הוליווד בבני ברק

העולם החרדי כמו שאר העולם מתקדם גם הוא עם הזמן לא רק בחדירה של ווידאו ושל האינטרנט לבתים למרות ההתנגדות של הרבנים ( ובקרוב גם עם הדי וי די ) אלא גם עם תעשיה פעלתנית ביותר של סרטים לקלטות המופצים בבתי חרדים שלהם אין רשות להסתכל בטלוויזיה החילונית .ותעשייה זאת מגיעה בחודשים האחרונים לכיוונים שגם הקולנוע הישראלי החילוני נמנע בדרך כלל לעסוק בהם כמו סרטי אימה והעל טבעי ואלו במפתיע או שלא מתגלים כפופולאריים ביותר .
תעשיית סרטי המקור החרדיים החלה לפני כשנתיים. עד אז הציבור החרדי צרך סרטים הוליוודיים רגילים שצונזרו ע"י רבנים, מדובר היה בעיקר בסרטי פעולה ובסרטים היסטוריים.
חסידות חב"ד הייתה זו שפתחה את הסכר עבור הפקות המקור בציבור החרדי. בשונה מהרתיעה המסורתית של הציבור החרדי מכל מה שקשור לטכנולוגיה, היה זה הרבי מלובביץ מנחם מנדל שניאורסון מנהיג חב"ד שנפטר ב1994 שקרא לחסידיו להשתמש בכל האמצעים הטכנולוגיים כדי להאדיר ולהלל את הקב"ה. הפריצה של הסרטים לעולם החרדי, הגיעה עם הכניסה של המחשב למעגל העבודה החרדי.. עובדת הימצאותם של מחשבים רבים בבתים פרטיים, יצרה את הקרקע הנוחה לפריחה בשוק הוידיאו החרדי, שוק שמסתמך ברובו על וידאו שמגיע בדיסק למחשב.ומכאן קצרה הייתה הדרך ליזמים שזיהו את הצורך בסרטים שיתאימו לקהל החרדי המיוחד במינו בדרישותיו ומאידך את עצם קיומו של שוק פוטנציאלי גדול בעניין והם החלו לפעול במרץ . בין יזמים אלה בולט יהודה גרובייס שביחד עם אחיו , יצר עד היום כמה עשרות סרטים, בהם סרטי טבע וסרטי הדרכה מרתקים על תהליך היצירה של השופר וגם קומדיות וסרטי פעולה שונים . . האחים גרובייס נחשבים למותג הכי חזק נכון להיום, בשוק החרדי והסרטים שלהם נחטפים בד"כ תוך זמן קצר.
שוק הוידיאו מחולק למספר חברות שמפיקות את הסרטים וחברות הפצה, שבעבר התרכזו רק במוזיקה, מפיצות את הסרטים לחנויות. חלק מהמפיקים של הסרטים גם דואגים להפיץ את הסרטים דרך חנויות גדולות במרכזים חרדיים. החברות הגדולות ביותר בתחום ההפצה הן גל פז וגל סטאר. ברשותן קיימות רוב הזכויות לסרטי הוידיאו החרדים .
החלק המכריע של קהל הקונים מצוי בשכונות החרדיות של ירושלים, באשדוד ובעיר ביתר. סרטים מוצלחים במיוחד ימכרו בכ3000 עותקים, להיט ממש גדול יגיע אולי ל5000 עותקים
המחירים של הסרטים נעים בין 40 ל70, כאשר בד"כ אין פער גדול במחיר בין דיסק של מחשב לקלטת וידיאו עם כותר זהה.אבל כמו בעולם החילוני גם בעולם החרדי יש בעיה גדולה של פיראטיות הפוגעת אנושות ברווחי היזמים .
אמנם אף רב לא ירצה לתמוך בגלוי בסרטים וע"י כך לתמוך בעקיפין במחשב או בווידיאו בבית אבל מכיוון שהם יודעים שההתנגדות להם היא גזרה שהציבור החרדי כבר לא יכול לעמוד בה הם נותנים הסכמה שבשתיקה ..
הפקות המקור החרדיות עוסקות בעיקר בהעברה למסך הווידיאו של תסריטים "כשרים ודידקטיים שנכתבו במטרה לחנך את הדור הצעיר. מה שאומר בין השאר שבהסרט חרדי לא יופיעו נשים כלל .
מדובר בעיקר בתסריטים מקוריים שמשוחקים בדרך כלל ברמה חובבנית כאשר המטרה העיקרית היא להעביר את המסר החינוכי. מלבד התפקיד החינוכי שהסרטים מעבירים, הם גם באים למלא חלל שנמצא אצל אנשים שלא רואים טלוויזיה ולא חשופים לתקשורת החילונית. בציבור החרדי רבים מהמפיצים של סרטי הוידיאו רואים בעבודתם שליחות חינוכית של ממש . בתחילה השחקנים היו בד"כ המשפחה הקרובה והחברים. יחד עם גל החזרה בתשובה של אמני במה רבים, רמת המשחק בסרטים השתפרה באופן יחסי וכיום משתתפים בסרטים גם שחקנים מקצועיים חילוניים שעבורם זאת חלטורה שאינה גרועה יותר מפרק של טלנובלה .
מדברים על כך שהשוק היה יכול להיות גדול הרבה יותר לולא הפירטיות שהיא נפוצה מאוד גגם ברחוב החרדי . תעשיית הוידיאו החרדית מנסה להתרומם ולהגיע לאותה רמה כמו של הקולנוע הרגיל. בקרוב רוב חברות ההפצה יצאו עם כותרי DVD (קוראי DVD קיימים ברוב המחשבים) שיכללו תוספות רבות, כדרכם של כותרי DVD. רוב המפיקים התחילו לעבוד עם עורכים מקצועיים במטרה להגיע לרמת שידור נאותה, לפי המפיקים השחקנים הלא מקצועיים מקבלים השראה ולומדים מהשחקנים המקצועיים שמשחקים איתם. אך נראה שהתסריטים המגושמים והלא מתפשרים יהיו כנראה בעוכריהם תמיד, גם העלות הגבוהה של סרטים מקצועיים משאירה את החלומות של יוצרי הסרטים בגדר אשליה עדיין
זהו שוק פורה ביותר מדברים על כך שעד כה נעשו מאות סרטים כאלה כול מופצים מייד בקלטות של 50 דקות בכולם עם שחקנים גברים בלבד
אמציה האיתן המבקר הבלתי נלאה של הסרטים החרדיים בעיתון "בשבע " כותב במדור ביקורות הסרטים שלו ב"בשבע" : לפני זמן לא רב קשה היה להאמין שמדורנו יעמוד בקצב של ביקורת סרט אחת לשבועיים. ברוך ה' הגענו למצב שאנחנו לא עומדים בקצב, וכבר קשה לבחור בין שלל הסרטים היוצאים לאור – כמעט מדי שבוע.
העלות שלהם היא נמוכה מאוד לרוב בסביבות ה-9000 דולר וכל אחד מהם נעשה בשלושה ארבעה ימים .
אריאל כהן במאי : החרדים צמאים לסרטים מאין אלה זה חלק מההיפתחות שלהם לעולם שאתה רואה גם באינטרנט והטלוויזיה שהם מסתכלים בה בהיחבא. אנחנו בחברת קלמנטינה שמפיקה את הסרט ביחד עם ורטה עשינו עד עכשיו קומדיות וסרטי אקשין רבים הסרט האחרון שלנו היה "נשק שחור " מוקומנטרי על הנעשה מאחורי הקלעים של חברה שמפיקה סרטים לחרדים וחלק ממנו צולם באיסטנבול .וזה חלק מההתפתחות של הסרטים האלה שהיום אפשר לצלם אותם בלוקיישנים בחו"ל יש למשל סרט של גרוויס שצילמו בוינציה.
למעשה תיארנו שם את עצמנו חלקנו חילוניים גם הרבה מהשחקנים הם שחקנים חילוניים רגילים חלקם שחקני תיאטראות שלוקחים את זה כחלטורות .אפשר להרוויח בזה לא פחות מטלה נובלה. אנחנו עובדים בתקציב נמוך מאוד ולפעמים גם כותבים גם מביימים וגם משחקים כמו במקרה של ניסים ורטה.
א.א. מי הקהל של הסרטים האלה?
אריאל כהן, במאי של סרטים חרדיים  : נוער והצעירים החרדים הם מתעניינים בסרטי פעולה כמו הנוער בכל העולם .למה שהם יהיו שונים ? הסרטים האלה הם בסגנון "חסמבה ונערי ההפקר "שעשו כאן בשנות השבעים .
אבל אני חושב שעם השנים ככל שהתעשייה הצעירה הזאת תתפתח הם יהיו מתוחכמים יותר .
א.א. יש לסרטים האלה לדעתך השפעה על העולם החרדי ?
כהן :בוודאי זה פותח אותו חלק מהשחקנים שהם בכלל לא חרדים הופכים להיות גיבורים של
הציבור החרדי היית מאמין בזה?

הז'אנרים החרדיים

סרטים אלו מורכבים בדרך כלל משלושה ז'אנרים בסיסיים :
1. סרטי ילדים הז'אנר הבסיסי והפחות בעייתי מכולם , : סרטים שמציגים שירי ילדים יחד עם הסיפורים הפשוטים המספרים את אחד מסיפורי 'כה עשו חכמינו' הנצחיים .

2. קומדיות , ענף שתפס תאוצה נמרצת וכמעט אי אפשר לעקוב אחרי קצב ההתרבות של הסרטים בו. הגיבורים, המוכרים לכולנו, נקלעים למצבים שונים ומשונים לרוב מאבקים עם גופים ביורוקרטיים שונים ומשונים כמו הבנק ומס הכנסה ,ואגב כך יורים בדיחות על שמאל ועל ימין . לזאנר זה כבר נמצאו כוכבים משלו המוכרים לכל בעולם החרדי ובראשם שאול חיון וניסים ורטה.

3. הז'אנר השלישי שהחל לצבור תאוצה המאוחר ביותר הוא אגף סרטי המתח והאק'שין . , בציבור החרדי ובעיקר אצל הצעירים שבו אולי למורת רוחם של קברניטיו, קיים צימאון גדול לכל מה שקשור לפוליטיקה ולמה שמכונה "אקשן כפי שניתן להראות במהומות החוזרות ונשנות אצלהם וכמו אצל החילוניים גם הם אוהבים סרטי פעולה .
וכך בסרטים החרדיים נוכל למצוא את סרטי חבורות ילדים המזכירים יותר מכל את הסרט "חסמבה וילדי ההפקר " האלמותי ( מקור השראה ברור) ועוד סיפורים שונים, שבהם הטובים מצליחים, לאחר תהפוכות ומאבקים, לנצח את הרעים לגלות את אבני החושן האבודים של הכהן הגדול של בית המקדש ולהביא שלום ושלווה לעולם או לפחות לאגף החרדי שבו . דוגמה לסרטי הז'אנר הוא הסרט "חבורת מצוות בעקבות הכתר האבוד" הוא אחד מאותם סרטים קלאסיים שבו חבורת ילדים עם פאות מצילה את העולם, מין גרסה חרדית לחסמב"ה של מוסינזון, רק ללא ילדות עם כי מדי פעם המבקרים נאלצים להזהיר : ילדים רכים שאינם מורגלים בסצנות של מתח, עלולים להיבהל במהלך הצפייה ולברוח לחדר הסמוך.
אבל נראה שגם הילדים החרדיים הם כיום קשוחים מספיק גם על מנת לצפות בסרטים האלה .
ולאחרונה מופיעים גם סרטי פעולה מתוחכמים יותר כמו "הצלקת" וכמו  "הסוכן הפלסטיני" הוא סרט של יהודה גרובייס שזכה לצלחה גדולה. סיפורו של פלסטיני שגויס ע"י השב"כ הישראלי (מוטיב גבורה חשוב אצל החרדים), הפלסטיני מגלה את ה"ניצוץ" היהודי מהר מאד וגם מגיע לוויכוחים תיאולוגיים עם חוקרי השב"כ החילוניים (והכול בעברית צחה)סוף טוב הכל טוב הפלסטינאי מתגייר …סרטי אקשין אחרים כללו סרט על לכידת אייכמן שבו כל הסוכנים שלכדו אותו הם חרדים לא מדויק מבחינה היסטורית אבל זה מה שהקהל רוצה לראות סרט אקשין עם מסרים חרדיים . אסור שבסרטים חרדיים יהיה סקס או בכלל נשים אפשר להציג קצת אלימות אבל מבוקרת מאוד.
סרטים אלה בנויים על פי המודלים של ספרי הרפתקאות החרדיים הפופולאריים מאוד לנוער ולמבוגרים של סופרים כמו שמואל ארגמן ומ.ארבל שהם מעין מקבילות חרדיות של אבנר כרמלי ויגאל מוסינזון המתארים בשורה של ספרים רבי מכר בעולם החרדי את מאבקם של חרדים יראי שמיים בכוחות הרשע מסוגים שונים כמו מחבלים ומיסיונרים ואף ארגונים חשאיים המנסים להשתלט על העולם . סיפורים מסוג זה מתחילים להופיע בשנים האחרונות גם בסיפורי קומיקס בהמשכים בעיתוני הילדים שהם פופולאריים מאוד בעולם החרדי.

ובהדרגה נוצרים גם ז'אנרים נוספים שאיש לא היה מעלה על דעתו רק לפני שנתיים ושאין למצוא אותם בעולם החילוני. כך נוצר לו לאיטו ז'אנר של סרטים היסטוריים כמו "הגנב הישר " סיפור המתרחש על רקע עיירה יהודית במאה ה-19.

והם הולכים אף הרבה יותר  רחוק מכך לתקופת מרד החשמונאים בסרט "גבורה של ילד" שבו מככב לא אחר מאשר יהודה ברקן בתפקיד סבא חביב המספר לנכדיו את סיפור גבורת ילד החרדי אברמ'לה בימים הרחוקים של מרד המכבים המשלב עזרה ליהודה המכבי ולימודים בחדר אגב מאבק במתייונים מנוולים. .
בנתיים אין בסרטים אלה אלימות בשום צורה שהיא. או רק מעט ממנה. יוצר אחד מעיד :" עשיתי סרט פעולה עם חראקות ומרדפים ואין ירייה אחת בכל הסרט. אנחנו מקפידים בסרטים שלנו שלא יהיה דיבור בסלנג, אין שפה זולה ואין סיגריות על המסך." יוצר אחר מתקן "אין בסרטים האלה אלימות קיצונית אפשר גם קצת אלימות עד לנקודה מסוימת, מבוקרת מאוד .
דהיינו יש סטנדרטים שונים של עד כמה אלימות אפשר להכניס לסרטים.
ככל שהעולם שלהם נפתח מתגלה בציבור החרדי מתגלה יותר ויותר צימאון לסרטי הרפתקאות מסוגים שונים ונמצאים מי שמספקים את הצימאון הזה.
אם נרצה אפשר לראות בתעשייה זאת את תעשיית הבי מווויס של ישראל ,דהיינו סרטים בתקציב נמוך מאוד כמו אלה שמפיקים בשולי תעשיית הקולנוע ההוליוודית במאים כמו רוג'ר קורמן שנודעו לשמצה בכמות העצומה של סרטי מתח ואימה שהוציאו תחת ידם שנעשו בתוך כמה ימים במאים ידועים רבים מאוד בהוליווד החלו כך את הקריירה שלהם למשל פרנסיס פורד קופולה , אפילו מנחם גולן שלנו החל את הקריירה הקולנועית כעוזר של קורמן וזה ניכר היטב ביצירתו מאז .
יצירות מופת לא נוצרו לרוב בתעשייה זאת אבל נוצרו בה סרטים ובמאים יעילים מעין כמוהם תוצר של כמות העבודה הגדולה.
ותעשיה זאת דומה כעת יותר מתמיד לתעשיית הסרטים החרדיים שבה מתחילים להיווצר כעת גם סרטי אימה והעל טבעי .

החרדים חרדים

ניסים ורטה ואינקויזיטור

הורוויץ מה אתה עושה כאן ? הרי רק אתמול קברנו אותך ?'
(  קטע מתוך הסרט "זעקת הנפטר")

כן מה שאתם קוראים ז'אנר סרטי האימה מתחיל לחדור לרחוב החרדי באיטיות ובצעדים מהוססים תחילה אך יש לצפות שהוא רק ירכוש תאוצה ככל שההצלחה גדלה.
לכאורה אסור לחרדים ליצור סרטים כאלה ( ואם כבר מכל סוג שהוא ) אך למעשה אין איסור מפורש וכאשר היזם הוא אדם כמו ניסים ורטה חרדי ( ולא חוזר בתשובה או אף חילוניים כמו רבים מיוצרי הסרטים לחרדים) דווקא הוא יכול לרשות לעצמו את מה שהאחרים שאינם באים מתוך הקהיל ה ומכירים היטב היטב את הקודים שלה יכולים להרשות לעצמם .
ניסים ורטה התפרסם עד היום בין חובב הקולנוע החרדי בעיקר כשחקן בעשרה סרטים, רובם קומיים שזכו להצלחה עצומה ברחוב החרדי סרטים כמו "איזה זלמן זה"  שזיכו את ורטה בכינוי "הצחקן הבלתי נלאה " כמו גם דרמות מזילות דמעה בנוסח "אין כמו אבא "
והמשכו "הכי אחי שיש " על שני אחים שאחד מהם הוא מפגר שבשניהם מכחב ורטה עם הכוכב הגדול האחר של הקולנוע החרדי שאול חיון .
אלא שלהפתעת הכל ביצע ורטה שינוי כיוון דרסטי וניסה את כוחו בז'אנר שונה מאוד מכל מה שעסק בו עד היום . הוא וכתב ומככב בסרט האימה החרדי הראשון סרט שמומלץ על כריכתה קלטת רק "מגיל "".14
את סיפור הסרט אי אפשר לספר, לאחר שתצפו תבינו למה… מה שאפשר לספר זה שבסרט הזה תצפו פעמיים, בכל פעם תראו סיפור אחר, לאחר הצפיה בסרט לא תפסיקו לדבר עליו, אתם בטוחים שאתם לבד? תצפו בסרט… מומלץ מגיל 14 בלבד !!!!
( הפירסומת ל"זעקת הנפטר" )
סרט האימה החרדי הראשון ( ואם חושבים על כך גם אחד מסרטי האימה הישראליים הראשונים בכלל ) נקרא "זעקת הנפטר " בכיכובו של ורטה התסריטאי ובבימויו של אריאל כהן  שותפו של ורטה שאול חיון הכוכב החרדי הגדול האחר הוא עורך הסרט .  הרעיון לסרט לקוח מהסרט האמריקני המפורסם "החוש השישי " עם ברוס ויליס אולם פרט לכך באמת אין כל דמיון בין הסרט ההוליוודי והסרט החרדי שמתאר את העונש הספציפי שאותו מקבלת נשמת מת כתוצאה מהחטא הספציפי שבו חטא האיש בחייו חטא הנרגנות .
הסרט שנפתח בדרשה בבית הכנסת על הגורל המזומן לחלק מהנשמות שנאלצות להישאר בעולם הזה רואות ואינו נראות. רמז ברור למבינים לגבי העומד להתרחש .
גיבור הסרט (ניסים ורטה ) הוא עושה מזוזות נרגן המתלונן על כל דבר קטן ורב ללא הרף עם שחקן המשנה בסרט ( אבי הורויץ ) שתפקידו בעולם הוא לחלק תה וקפה לתלמידי חכמים ורואה בכך מצווה . השניים הולכים בדרך והגיבור לועג לחברו על איכות התה והקפה שהוא מחלק . העונש לא מאחר להגיע אל השניים מגיעה במהירות מכונית ומישהו נדרס .קאט.
בסצינה הבאה אנו מוצאים את עצמנו בטקס הלוויה חרדי ,עושה המזוזות הוא אחד המשתתפים בהלוויה ומכאן ניתן להסיק שהורוויץ מחלק התה הוא האיש שנדרס ודומה שהסרט עומד להיהפך לסיפור שבו הגיבור נרדף בידי רוח רפאים נקמנית על שהעיז להטיל ספק בכישוריה בחייו. ואכן הגיבור נתקל באותו הורוויץ אילם על כל צעד ושעל וזה מסרב לדבר איתו או אפילו להבחין בקיומו . רוב הסרט שבו יש מעט מאוד דיאלוגים מתאר את מסעותיו הרגליים המייגעים של הגיבור בעולם חרדי שבו אין דמות אישה אחת לרפואה ושבה איש אינו שם לב לקיומו ומנסה להבין מה קרה לו . אפילו כשהוא עולה באוטובוס אין שם אישה אחת אבל משום מה הוא אינו מצליח לבצע שום פעולה פיזית כמו לחיצה על "עצור" .
בהדרגה ובאיטיות מבין הגיבור לאחר 50 דקות של סרט הוא זה שנדרס והוא כעת רוח רפאים .סוף .
הסרט מלווה במוזיקה קודרת ( ומוצלחת למדי ) מהסוג המקובל בסרטי אימה קונבנציונליים והיא החלק המפחיד ביותר בסרט שהוא מיגע ביותר במונחים חילוניים . לאמיתו של דבר אין המדובר בסרט אימה ממש במונחים חילוניים אלא בסרט על העל טבעי.

זעקת המבקרת

ד"ר אילנה גומל ראש המחלקה לספרות אנגלית באוניברסיטת תל אביב היא חובבת מושבעת של סרטי אימה מכל סוג.  ביקשתי ממנה לצפות בסרט ולחוות עליו את דעתה :
גומל : זהו סרט מוזר ביותר .עבור החילוני הדבר המפחיד ביותר שבו זה האיטיות שבו .אני מצאתי אותו כמשעמם ומתיש מבחינת הסיפור. וחוסר הניסיון של היוצרים שלו הוא יותר מדי ברור .
אבל מצד שני הוא שונה באופן מוחלט מסרטי האימה שאנו רגילים אליהם בתפיסה החרדית שמבוטאת בו לגבי המתים ולגבי דרך הסיפור .
כשצפיתי בסרט היה לי רושם שאני צופה בעולם אלטרנטיבי ,עולם שאין בו נשים ושבו מתוארים אנשים החרדים שחושבים ומתנהגים ומדברים בצורה בלתי מובנת לחלוטין לנו החילוניים כאילו במדובר בשבט זר כלשהו .ומבחינה זאת זה דווקא היה סרט מפחיד אם כי לא מהסיבות הרגילות . הדבר הקרוב ביותר שאני יכולה להשוות אליו זה הגירסה היפנית של "הצלצול " שגם שם מתוארת מציאות תרבותית שהיא זרה לחלוטין למושגיו של הצופה המערבי .
אחד הדברים שהפליאו אותי היה מדוע היוצרים לא ניצלו שכונות כמו מאה שערים וכאלה שכונות עתיקות וחרבות למחצה שבהן אתה באמת יכול ליצור סרט מפחיד . אחד הדברים המוזרים בסרט הזה היה כיצד כל הסצינות מתקיימות במה שנראה כשכונות חילוניות רגילות ועשירות למדי דבר שפגם באווירה.

א.א. ניסים ורטה לא היו לך חששות לעשות סרט כזה כל כך שונה מכל הסרטים שעשית עד כה ? וכל כך שונה ממה שהיכירו עד כה בעולם החרדי ?

ורטה : היו לי חששות גדולים לגבי הסרט הזה , שהוא לא יובן כלל , שיתקפו אותי מי אני שאני מעז לתאר את העולם הבא ואת העונשים שאותם מקבלים המתים . ציפיתי לגל של התקפות לאיומים ומה שאתה רוצה. אבל להפתעתי התגובות היו חיוביות ביותר זהו הסרט החרדי המצליח ביותר עד היום . הבעיה העיקרית עם הצופים החרדים היא שהם לא תמיד מבינים את הסוף . כך למשל התקשרו אלי בני זוג שהתווכחו בינם את משמעות הסרט האם מדובר ברוח שחזרה לעולם או אדם עם כל הגוף נאלצתי להסביר להם שהמדובר ברוח .
א.א. יש לך ניסיון בלימודי קולנוע ?
ורטה :הניסיון שלי בקולנוע הסתכם בקריאת ספר לכתיבת תסריטים של קובי ניב ואני לימדתי את עצמי וככה זה גם אצל הרבה מהיוצרים החרדיים .
א.א. לא מפריע לך בסרט שהתקציב כל כך נמוך ?
ורטה: אני חושב שעדיף להשקיע בעלילה ולא בפעלולים .בגלל שהמדיה שלנו היא כל כך עניה אם מביאים סיפור טוב אפילו שאתה עני זה עדיין מעניין לראות אבל עם עושים סרט גרנדיוזי כמוש עושים הבמאים החילוניים העוני יותר בולט .

א.א. : למה הקצב של הסרט זוחל כל כך ?
אריאל כהן במאי : משום שהוא מיועד לחרדים ולא לחילוניים ולהם יש מושגים שונים של מהירות בניגוד לחילונים שהורגלו על סרטי הוליווד הקופצניים. ובכלל הוא אפילו מהיר יותר מהסרט החרדי הממוצע .אתה צריך להסתכל עליו בעין של חרדי שמעולם לא נחשף לסרטים מהסוג הזה ולא בעיניים של חילוני שראה מאות ואלפים סרטים כאלה .

אבי הורוויץ הוא השחקן הראשי בסרט לצד ורטה והוא בכלל חילוני :אני שחקן שעובד בכל התיאטראות ואני רוצה להגיד לך שאני מאוד נהנה להופיע בקולנוע החרדי .
תדע לך זה תענוג לעבוד רק עם גברים. זה יתרון כי אני משוחרר מכל הלחצים איך לעשות רושם. נשים תמיד מכניסות מיניות וכל זה. והפעם אנחנו משוחררים מזה . והשפה היא שפה יפה ונותנים לך ליצור כמו שצריך להבדיל התיאטרון שאתה כפוף לרצון של הבמאי .
אני מאוד מעריך את ורטה הוא יוצר בתנאים קשים ביותר . הוא מלך הצמצום ויכול לעבוד בתנאים לא תנאים וכיף לעבוד בשבילו . כל יוצרי הסרטים החרדיים הם אנשים שהיצירה בוערת בדמם גם על חשבון המשפחה והנאות החיים ובתנאים הקשים ביותר וכמעט ללא שכר ואת זה אני מעריך מאוד .

א.א. : אפשר להשוות לדעתך את הסרטים האלה לסרטי אימה רגילים ?
הורויץ : זעקת הנפטר זה ניסיון של ז'אנר חדש לגמרי שמעולם לא היה מוכר לחרדים שלשמחתנו הוא תפס בציבור החרדי ויש לו סיכוי לההפך לבסיס לז'אנר חדש ..
אם אני משווה את זה לסרטי אימה רגילים הוא מאוד תמים כל הגישה מאוד פשוטה וישירה לא מתחכמת . ניסים ראה עד היום רק את "החוש השישי" וזה ניכר היטב .אבל אולי דווקא חוסר הידע הבסיסי הזה עובד לטובת הסרט .
"זעקת הנפטר" זכה לפירסום עצום בעולם החרדי כולל כתבה בחדשות ערוץ 2 . שנראה שהציבור החרדי מבין עניין ומוכן ומסוגל להתמודד עם נושאים מעין אלה . ואחרי הכל יש לזכור שהחרדים כבר מורגלים לדברים מאין אלה מאלפי סיפורים ואגדות על דיבוקים ושאר מרעין בישין וששימשו כבר בעבר כבסיס להצגה מפורסמת בתיאטרון הבימה " בשם "הדיבוק " שהיא סיפור אימה חרדי לכל דבר.

עתיד תעשיית האימה החרדית

קטע מהסרט "ארצות התוהו" בכיכובו של ניסים ורטה. צילם אלון סינאווי.

ההצלחה עודדה את ורטה לנסות את כוחו בסרטי אימה נוספים והפעם מרחיקי לכת יותר .כפי שמראה הסרט שעליו עמל ורטה בעת כתיבת כתבה זאת והוא סרט אימה לכל דבר ולא רק סרט על "העל טבעי ". .
שמו הוא "עולם התוהו" והוא עוסק בספורו של יהודי חרדי שמתעניין בספר כישוף שנכתב בידי איש שנעלם. אותו אדם מיסתורי נמצא לבסוף והחרדי מוצא את עצמו לאחר עיסוק בספר הכישוף בעולם התוהו המפחיד הכולל אנשים לבושים בשחור , אמנם אלה לא עושים הרבה ( לפחות לגבי מה שמצפים בסרט אימה ) אבל עצם נוכחותם אמורה ליצור אוויר קודרת ומאיימת אף יותר מהסרט הקודם. . על פי התסריט תסריט הסרט אמור לכלול ופעלולי מחשב של דברים מזעזעים שונים שבהם יתקל הגיבור בעולם התוהו כמו אדם הנהפך לעכביש וכיוצא באלה .אבל סוף טוב הכל טוב בניגוד לסרטי האימה המקובלים הגיבור מתעורר פתאום בבהלה ומגלה שהכל היה חלום רע . מוסר השכל כל האמונה בכישוף היא שטויות .גם בסרט זה מופיע אבי הורוויץ שהופך ביחד עם ורטה לכוכב של סרטי אימה חרדיים .
הורויץ :הסרט השני "ממלכת התוהו " שגם בו אני מופיע מנסה ללכת צעד אחד קדימה ולהעז יותר מבחינת הדברים שאנחנו מכניסים גם בגלל שכבר יש יותר ידע וניסיון איך להתמודד עם הדברים האלה . .

וגם זאת רק ההתחלה
הסרט הבא שאותו ניסים מתכנן יהיה מרחיק לכת אף יותר ויקרא "תרפים "והתסריט עבורו כבר קיים.
"ורטה : בעיקרון הפרוייקט הוא סודי , אבל אני יכול לגלות הסרט יעסוק בעבודה זרה מהסוגים שאנחנו רואים ממנה כיום יותר והוא יעסוק בנושא מפחיד מעין כמוה שמעולם לא עסקו בו בשום סרט אימה בשום מקום ,הוא יעסוק בילד בן 13 שראשו נערף ובאמצעות לחשים והשבעות שונים הראש מתחיל להשמיע עתידות .
ותדע לך אני לא ממציא כלום הכל נמצא במקורות היהודיים צריך רק לחפש .זה יהיה סרט מליגה אחרת לגמרי מהסרטים שאני עושה עכשיו . אני מתכון לפנות לגביו לקרן להפקת סרטים כדי שזה לא יהיה עוד סרט חרדי דל תקציב ואפשר יהיה ליצור בו את הפעלולים הראויים לעלילה המדהימה שלו .
א.א. : למה אתה עושה סרטים חולניים כאלה ? מה רע בסרטים על כיבוד אב ואם ?
ורטה :
צריך להבין שהיום יש בעולם כולו עניין עצום במיסטיקה ובעל טבעי גם בציבור החרדי .מצד שני בעולם הם מתעניינים ביהדות ברעיונות היהודיים אנחנו הרי אור לגויים וכל העולם מתעניין בנו .. אותם בכלל לא מעניין סתם עוד סרט על זוגיות כמו שעושים כאן כל הזמן הם יכולים לעשות כאלה בעצמם הם לא צריכים אותנו בשביל זה ואחר מכך מתלוננים למה באמריקה לא מתעניינים בסרטים שעושים כאן בישראל .בטח שלא למה שיתעניינו בהם ?יש להם מיליוני סרטים על אותם הנושאים משלהם וטובים יותר .
אז החלטתי ללכת למקורות היהודיים שיש בהם רעיונות מדהימים ולעשות מהם סרטים בנושאים האלה למען הציבור החרדי שמתעניין בזה גם הוא אבל סרטים עם מסר חיובי .
אני בעצמי לא מאמין בכל הדברים האלה רק בתורת ישראל הקדושה, אני רוצה להראות שבסופו של דבר כל הדברים האלה הם הבל הבלים אבל אני רוצה להראות שגם אם יש כישוף בעולם הוא אינו מסוגל להתמודד עם כוחם של חכמי ישראל .
א.א. אריאל כהן  מה אתה חושב   יהיה עתיד התעשיה של הסרטים החרדיים ?
כהן : אני מאמין שבסופו של דבר יהיה ערוץ טלוויזייה חרדי דבר שמדברים עליו כבר עכשיו וסרטים כאלה יהיו המקור העיקרי שלו . בנתיים הקהל שלנו הוא בהכרח מוגבל חרדים שאין להם גישה לטלוויזיה .אנחנו מקווים שהתעשייה שלנו תתפתח עם השנים והניסיון ותיהפך למתוחכמת יותר ויותר כמו שתעשיית הקולנוע כולה התפתחה מהסרטים האילמים הפרימיטיביים לדברים מתוחכמים יותר . : מאוד ייתכן שאם סרטי האימה של ניסים יצליחו ז'אנר סרטי האימה שמעולם לא הצליח בקולנוע הישראלי הרגיל ייהפך ללחם חוק אצל הציבור החרדי .
א.א: ד"ר אילנה גומל לדעתך יש עתיד לז'אנר כזה של סרטי אימה חרדיים גם מבחינה אומנותית ?
ד"ר אילנה גומל:למה לא ? הרי היום הסרטים הטובים ביותר שנעשים הם אלו שנעשים מחוץ לקולנוע המערבי הרגיל , סרטים איראניים וסיניים שמושפעים מהז'אנרים המערביים אבל הולכים בדרכים השונות מאוד שלהם ולא בדרך הרגילה הצפויה והמשעממת כבר כי היא כל כך מוכרת של הקולנוע ההוליוודי .
יכול להיות שאם סרטי האימה החרדיים יתפתחו הם יביאו רגישויות ותכנים חדשים למסך דווקא בגלל הראיה השונה הזאת שלהם .

א.א : ניסים ורטה כיצד אתה רואה את עתיד הז'אנר ?
ניסים ורטה : יש לי חזון של תעשייה שלמה של סרטי אימה שמיועדים לחרדים על פי המסורת על דיבוקים על גלמים ,על שדים יש אינספור רעיונות טובים במקורות של חז"ל לסרטי אימה .. אבל סרטי אימה עם מסרים חיוביים אמוניים תמיד, כל הטרילוגיה הזאת באה להזהיר מפני העבודה הזרה מפני המיסטיקה מפני ההליכה לכל מיני מקובלים ורבנים מסוימים. יש כאן מסר.
ואני מאמין שיהיה להם קהל גדול אולי גם מהחילוניים שילמדו כך גם משהו על ישראל סבא.

צפו גם:

זעקת הנפטר

"זעקת הנפטר" בחדשות ערוץ 2 

הוליווד כשרה למהדרין

סרטי מד"ב ואימה ישראליים 

חיים בסרט חרדי

היסטרית הקומיקס החרדי

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

27 תגובות על “פחד ברחובות בני ברק : סרטי אימה חרדיים”

ממש עשית לי צמרמורת.
רצתי לבדוק אם כל החלונות והדלתות נעולים,ועוד הייתי מוסיף וטורח כהנה וכהנה,אילולא לשמע המהומה שהקמתי נזעקו בני-הבית לראות במעשיי, }פחד ברחובות בני-ברק",זעקתי אליהם,נוסו כל עוד אתם יכולים!
"רגע",העיר לי מאן דהוא,"אבל אנו לא גרים בבני-ברק!"
אופס,נכון,טפחתי לי על מצחי,זה פשוט היה כ"כ משכנע ומציאותי….

סטיבן קינג- מאחוריך…

יש לי,יש לי!
רעיון לסרט-אימה חרד,או לפחות לטלנובלה חרדית.
ומעשה שהיה כך היה ובן-ישיבה חסוד התפקר,או שבת-ישראל חסודה- אבוי!- נישאה לגוי,מייד יושבים בני-משפחותיהם עליהם שבעה,והדמעות נשפכות כמים…
איך זה?
מה,כבר השתמשו בזה??
בני-זונות.
נו,שוין,נסתפק בסרט-אימה לפסח : "מגע של חמץ",שיהיה מבוסס
על "מגע של רשע",ואפשר גם "בעד חופן של פירורי-לחם"…

גוטע שעבס,יהודים.

למחוק הערות שנראות כמפגרות במיוחד . ההערות האלה הן ממש על הגבול של המחיקה אבל החלטתי להשאיר אותן ולטרוח להגיב למרות שאולי לא הייתי צריך לעשות זאת
הכותב החילוני ( אני מניח) אחרי שקרא אם קרא בכלל את כל הכתבה עונה בשורה של הערות הומוריסטיות " כביכול על החרדים שמראות יותר מכל חוששני על חוסר חוש הומור
וגם על שפע של סטריאוטיפים שקיימים אצלו על החרדים .
הכתבה הזאת מדברת על כך שאצל החרדים חלים שינויים שמן הראוי לבדקן אבל הכותב כמו כל גזען שראוי לשמו זה לא מעניין אותו .
למר קוביין הנכבד יש לך הרבה מה ללמוד ולשנן בתחום ההומור והיכולת להצחיק אבל למה לא לנסות בתוספת להיות סקרני יותר גם כלפי אוכלוסיות ששונות ממך?
שאלת תם חוששני אבל נשאיר את זה בכך.

והוא מתעב חרדים.זה מה יש.
ואולי לא רק הומור,או נסיון "מפגר" להומור יש כאן,אלא אולי גם איזושהי מחאונת על הכפייה הדתית שאוטוטו תלך ותשתלט שוב על חיינו,לא נורא,אם וכאשר יופיעו לביקור אצלי אי-אלו פקחי חמץ,אשתדל להכיר אותם ולהבין אותם,בחייהם הפרטיים,כשהם לא פקחי-חמץ,הם בוודאי אנשים מקסימים.

ותרגיש חופשי למחוק,אם אתה רוצה,ואם זה יעשה לך את היום.

הכותב הוא חרדי והוא לא מתעב חילונים . גם לא כמו קוביין.
הוא בז להם.(לקוביינים) נכון, זה מה שיש.
לא מפיו אנו חיים. משנתינו סדורה, השקפתינו מוצקה. היינו לפניו ונהיה אחריו.
דיעות כמו שלו מצביעות על צרות אופקים (מהסוג שהוא נהנה ליחס לחרדים, וכבר נאמר "על ראש הגנב בוער הכובע") מוסתות פרועה ואנטי סובלנות וליברליות (שוב, תכונות המיוחסות ,לשיטת שכמותו, לחרדים ).
אה ועוד משהו: להבא כשיעצרו אותי אנשי החוק על מהירות מופרזת,(116 בכביש 1) אשתדל להכיר אותם ולהבין אותם,בחייהם הפרטיים,כשהם לא שוטרים ,הם בוודאי אנשים מקסימים.
(וחוץ מזה, חוק זה חוק.)

"קדמת עדן " בתל אביב מעיר בתגובה לכתבה זאת :
ההנחה הסמויה בכתבה קובעת כי החרדים הם לא בני אדם כמוני וכמוך…אני לא משוכנע, אני חושב כי הדברים שמפחידים אותם שונים קצת, אבל מהכרותי אותם הם בהחלט רואים סרטי אימים. מדע בדיוני ופנטזיה…ואפילו קוראים ספרים מהסוג,
אני חושש כי אתה גוזר גזרה שווה על כל החרדים באשר הם, כאילו הם מקשה אחת בלבד. זאת מן הסתכלות בפריזמה מאוד צרה והכללה די לא מדוייקת (החילוני הממוצע לעומת החרדי הממוצע) אני לא חושב ככה. בסופו של חשבון אנחנו מדברים על עשרות ואולי מאות אלפי אנשים. עם תפיסות שונות וקוטביות לעתים. כך שהממוצע אינו נמצא באזור ההקצנה דווקא. לדוגמא: רוב אוהדי ש"ס הינם חרדים מודרנים שבהחלט רואים טלוויזיה, קולנוע, סרטים בצורה די דומה לי ולך. המגבלות שלהם הם קצת שונות ממה שאנחנו נוהגים לחשוב.גם צורת ההתעסקות שלהם בנושא שונה לחלוטין ממה שאני או אתה מורגלים אליו.

אולם אני יכול לשפוט רק מנקודת מבטי והידע שיש לי עליהם (שהוא די נרחב, מהכרה אישית ודרך יד שניה ושלישית…)והאנשים שאני מכיר מעורים לא רע בקולנוע שאני הולך אליו, בסרטים שאני רואה,ובטח בספרים שאני ואתה קוראים. (אני לא
יודע מה אתך, אבל אני לא קורא פורנו…)
ישנה הרשאה מפורשת לכך מאחד ממנהיגי הקהילות שלהם
לגבי ההרשאה: כאן זה הרבה יותר מעניין, זה עניין תרבותי. כששאלתי (לא פעם ולא פעמיים) מכרים/חברים מהמגזר התשובה הקבועה שקיבלתי הייתה: יש היתר.
עד כן קובי קמין.
תגובתי
"החרדי הממוצע אינו רואה סרטים כמו
החילוני הממוצע גם כי אין לו די וידי בבית בדרך כלל ואם יש לו וידאו הוא יכול לראות סרטים כאלה רק בהיחבא או בבית קולנוע שם לרוב לא יגיע בבגדי חרדי .
ההנחה שלי היא שהם אולי רואים סרטים כאלה אבל פחות מהחילוני הממוצע כי זה הרבה יותר קשה להם טכנית.

הגרעין החרדי של ש"ס מורכב מ-3-4 מנדטים.
כל שאר המצביעים הם חילוניים ממוצא ספרדי. אלו ודאי וודאי שרואים טלוויזיה וקולנוע.

שאול חיון, מביא לראשונה לציבור שומרי התורה את הקומדיה לבתים על גבי תקליטורים,
למעלה מחמש שנים משרת בז'נר החרדי על גבי תקליטורי הצפיה, כ-32 סרטים ותוכניות ילדים, בחברת האחים גרובייס, לאחר תקופה ממושכת איתם פורש ומקים חברה חדשה להפקת סרטים, ותוך זמן מועט מפיק שני סרטי דרמה: "הכי אחי שיש", ו"אין כמו אבא", העוסק בשני אחים שמאבדים ל"ע את ההורים בתאונת מטוס, כשאח אחד מאבד את שפיותו ומתאשפז בבית חולים לחולי נפש, קבצן רחוב מצליח להוציא אותו מאשפוז בכפיה.
בנוסף תוכנית ילדים בערל ושמערל, ועם ידידו ניסים ורטה מפיקים יחד את תקליטור השלישי בסדרת ההצגה "בתום לב" כך נקרא הדיסק, מערכונים מצחיקים מהחיים, העומדים בסטנדרטים המחמירים של המחנכים, "העובדה של הקומדיה לציבור שלנו הוא העמידה על החבל הדק שבין ליצנות לקומדיה כשרה",
שאול חיון תסריטאי, מפיק, במאי, עורך, מפיק סרט חדש לציבור שומרי התורה, המשך לסרט "בורג משוחרר" הפקה שלא נראתה עדיין בציבור הנ"ל, סרט קומדיה באורך של שעתיים וחצי, מעל 300 שחקנים וניצבים, ריבוי הלוקישנים, כמו קבלת מחלקה שלמה בבית חולים שיבא, צילום בין כותלי בית המשפט החוזי בת"א, מסעדות, מס ההכנסה שלא פוסח גם בסרט הזה, שיתוף פעולה מלא בין כ-40 שחקני בימה ותאטרון שאינם מאנ"ש מראה על יוקרתיות לצד העמידה לצורך העמך, ומגלה פן חדש ושונה מהבורג הקודם, וסיום מלוטש של חתונה של אחד מחברי הישיבה שלפתע קופצים למרכז המעגלים כ-10 רקדנים המבצעים ריקוד קולינמלי משעשע עד לסיום הטוב.

אז נכון שסרטים בהפקת החרדים הם לא משהו מבחינת המשחק, האפקטים וכו' וכו
[אבל, תנו להם צ'אנס! [וזה לא רק שורה משיר
הם משתדלים לספק בידור לציבור החרדי, ונכון שזה לא משהו, אבל זה כמו לבקש מתינוק לכתוב שייקספיר!! הם פשוט לא מנוסים בזה בכלל!! והערה קטנה לקורט קוביין- נראה אותך כותב סצנת סרט דרמתי וסוחף!! זה רק מראה את הבורות שלך בתחום ובכלל!!! נתראה בעוד כמה שנים כשתבוא לראות את ההמשך לאושפיזין!!ן
מאת-זועמת

ע"פ הכתבה נראה כי החרדים הם אנשים שונים מאתנו דפוקים בשכל חסרי רמה תינוקים קמצנים וכו'
א' מי שראה את הסדרה החצר התפרסמה בערוץ 10 מבין שהחרדים הם כמונו יש להם האבה זוגיות סקס וכו' (עיין ערך בת הרב עמר) אלא בצורה צנועה ולכן גם בסרטים שלהם אין.
ב' הם בעקרון אם היה להם תקציב של סרט הוליוודי ממוצע הוא היה אותו דבר אם לא יותר כי הרצון שלהם שיראו סרטים ללא נשים יגרום להם לפתח אבל אין להם תקציב כי כי אין להם קולנוע ממילא זה רק לקנות אם ככה אז מה אכפת להם צריבות להוריד מהאינטרנט אם ככה אין תקציב לסרטים יותר איכותיים
ועל מה שהם כן עושים כל הכבוד מניסיון א"א לעשות אם הכסף הזה כלום (אני במאי)ח
לא ההיתי כותב כך לפני שראיתי את החצר ואת מאחורי החצר
אביב

אני שחקן חילוני והשתתפתי בסרט בקולנוע חרדי הקולנוע החרדי עדיין בבתוליו אבל יש שם אנשים מוכשרים כדוגמת ורטה ואנשים נוספים שכותבים תסריטים בכישרון רב. הבעיה העיקרית של הענף הזה היא שאין תקצבים קולנוע אין טלביזה אין ספריות וידאו אין מה שיש זה מכירה בחנויות שגם את זה אנשים צורבים ואם ניכח בחבון שלמרות חוסר התקציב מצלחים להוציא משהו יפה כדוגמת הסרטים של ורטה ראוי שתברכו במקום להקניט
שלכם יואב

זעקת הנפטר זה סרט פחד מוות ציטוט
"40 שנה אתה מכין תה כזה זוועה לתלמידי חכמים אתה יודע איזה גהנום יהיה לך" יוסי : אורביץ: אתה באמת חושב שהתה שלי כזה נורא יוסי: זוועה והוא נידרס וכולי הסרט החרדי הכי מפחידדדדדדדדדדדד

לאחרונה יצא סרט חדש של ניסים ורטה בשם "עיוורון ".
והנה ביקורת עליו:
ttp://www.inn.co.il/newspaper.php?id=5791

אל תשכחו שלהפיק סרט חרדי זה הרבה יותר קשה יש הגבלה של נשים ורצח וכו' ולכן לא צריך לצחוק על התעשיה ההוליוודית החרדית נראה איך בהוליווד מפיקים סרט בלי נשים אהבות ורצח.

לניסים ורטה יש גם את הסרטים "זעקת הנפטר" "עולם התוהו"ו"עיורון מה שהכי חשוב ללמוד מהסרטים זה את המסר החיובי וקצת להנות מהסקט עצמו ישר כוח גדול לניסים ורטה על המאמץ שהוא עשוה כדי שגם לחרדים היו סרטים מפחידים וטובים

הנני חילונית, שמנסה לאהוב את הבריות כמה שיותר.
לאחרונה אני מתגוררת בסמוך לשכונה חרדית, ולצערי… אוהבת פחות!
נוער חוליגני שאין לו מה לעשות מלבד להתפרע, אנשים משליכים אשפה ברחוב, ילדות בנות 10 אמורות להשגיח על אחיהם התינוקות ברחוב, אך נותנות להם להסתובב חופשי, כי הן רק ילדות, אנשים וילדים חוצים כבישים בניגוד לחוק בצורה מזלזלת…….
(ומדובר באוכלוסיה ממעמד בינוני-גבוה)
חבל. חבל שבמקום להיות אוהבי ישראל אתם רק שונאים.
חבל שאתם מנסים לשבת בבועה ולהשליך בוץ על כל מה שבחוץ, שאתם אפילו לא מכירים.
ולמגיבים כמו "חרד" שכתב "היינו לפניו ונהיה אחריו", אומר:
1. היהדות לאורך ההיסטוריה הולכת מכיוון אדוק לכיוון משוחרר, כלומר מתאימה את עצמה לזמן ולמקום.
2. הכתבה הזו מוכיחה שהחרדים הולכים לכיוון בידורי שהחילונים הגיעו אליו לפני עשרות שנים.

או, בקיצור: אתם קצת מפגרים, אך בסוף תגיעו.
(ועד אז, תעזבו אותנו בשקט, אתם רק מפריעים)

קודם כול שלא ידברו על החרדים בקשה!!!
לנו החרדים וגם לכם החילונים יש אותו אלוקים
זה שאנחנו מאמינים יותר חזק מימכם זה לא אומר
אנחנו פה החכמים שמבאים סרטים טובים צנועים
ואתם קצת הלא בסדר שעושים הרבה שטויות ולא יודעים מה המטרה שלהם בעולם הזה דואגים רק לנופש פה ומה עם חיי עולם הבא ? איפה תהיו
אז לכול החילונים שמבלבלים תמוח בבקשה לשתוק ולהסתכל על עצמכם ואל תגידו שהסרטים של הדתים פחות טובים משל חילונים כי החילונים לא עושים אותם זה אמרקאים ואם אתה מדברים על סרטים ישראלים אזז עדיף שאני לא ידבר
יום טוב לכםםםםם לאתראות שה' יעזור לכם

תדעו לכם שאני גרה במקום חילנו-מזרחיסתי ואני שומרת על צניעותי כבבת עיני
ובמקום מושבי יש הרבה פיתויים למיניהם
ואנחנו החרידים המעטים שפה שומרים על צניעות והכול הכול
רק לצאת לרחוב ולראות את הנוער החילוני שמתפרע זה דבר מזביע בהחלט ואתם החילונים אתם אחינו התועים בדרך אתם הצאן האובד תחזרו בתשובה יש לכם כיברת דרך לעשות ………..
אני הספר לכם סיפור שניתקלתי בו
בשלהי ימי הקיץ החמים (ובעירי איפה שאני גרה ממש אבל ממש ממש חום) אני פוסעת ביחד עים חברתי כשאנחנו לבושות בחולצות מחוייתות וגרביים פתאום עוצרות לנו חבורה של בנות זולות חילוניות גמורות ושואלות בתמימות מעושה "למה אתם ככה לבושות איך לא חם לכם ואז אני עניתי"בגיהינום יור חם" והלכתי הבנות היו נדהמות והמשיכו לדרכם ואני לדרכי שלי וזהו אתם החילונים תתבגרו ותיהיו בני אם לא חיות ואתם החרדים תמשיכו באמונת אבותינו הקדושים נ"ב
זה לא אני כובת ונכנסת לאינטרנט זוהי בת דודתי שלא יהיה לכם צל של ספק שהכנס לדבר הטמא הזה

לקרא ופשוט לצחוק על הטפשות שלכם!
כמה מפגרים או שמא קנאים אתם יכולים להיות כל כך הרבה זלזול והשמצה מסתתרים בין השורות אני לא חרדי, אבל לקרא את השטויות האלו כל אחד היה צוחק עליכם.
יש לי עיצה בשבילכם באמת, תקחו אותה ברצינות
סגרו!!! את!!! האתר!!! הזה!!! עם מפתח פלדה!!! ותתחננו לאנשים שלא ינסו להכנס לפה אפילו בטעות! תעשו טובה לעצמכם כי אני בכל אופן הספקתי לגלות את הטפשות שלכם ממש מהקטעים הראשונים שקראתי וזה הספיק לי כדי לנסות להגיע לסוף האתר לבדוק אם אפשר להגיב וזה מה שעשיתי אני מקווה שהבנתם אותי כי עם כמות טפשות שהפגנתם, אני ממש בספק!!!

There may be some people who will strongly reject any changes to the current security system as they believe
that the security system is smart enough to tackle all the risks.

Previously, using the door and window triggered alarm system was enough to deter anyone from
unlawfully entering the building. Alarm systems are
a popular and effective measure.

צר לי להודיע על פטירתו של ניסים ורטה, השחקן ומפיק הסרטים החרדי, שהלך לעולמו בגיל 48 ממחלת הסרטן. ניסים ורטה היה החרדי הראשון שהפיק סרטי אימה והשתתף בהם כשחקן. הוא יצר את הסרטים "זעקת הנפטר" (גרסה חרדית ל"החוש השישי") ו"עולם התוהו" (על בחור שמסתבך עם ספר כישוף אפל), ותכנן ליצור סרט שלישי בשם "תרפים" שיעסוק בראש מדבר של ילד, אך זה לא יצא לפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 − two =