web analytics
קטגוריות
תקשורת

בחזית הלחימה כנגד החרדים : אתר "חופש"

הרשת העברית שופעת באתרים מכל סוג ומין דומה שאין נושא שאין עליו אתר .אבל גם אין ספק שאחד האתרים הייחודיים והבולטים ביותר ברשת הישראלית הוא "אתר חופש" אתר שיש לו מעט מאוד מתחרים בשפה העברית מבחינת הכמות העצומה של מידע ומאמרים שמתעדכנים כמעט מידי יום ביומו שניתן למצוא בו ומעט מאוד מקבילים לתכניו.
כיאות לשמו לאתר "חופש " יש יומרות גדולות מאוד : מטרותיו : לצמצם את ההשפעות השליליות של הדת היהודית על הציבור החופשי בישראל ,להפריד בין דת ומדינה ולקדם מדינה דמוקרטית שוויונית ולהציג זהות יהודית חילונית כערך תרבותי קיומי .האתר שם לו למטרה להיאבק בהשתלטות החרדית המתקדמת לדעת בעלי האתר על המדינה ,לה ילחם בתופעת החזרה בתשובה אצל חילוניים צעירים רבים שהפכה לדעתם למגיפה שיש בה משום סכנה לצביון המדינה וכל זאת אגב העברת מסר חילוני הומניסטי שגם יכול להיות אתאיסטי לחלוטין .
באתר אפשר למצוא עצות מפורטות איך להיאבק באויב הראשי המחזירים בתשובה , דיווחים מפורטים מ"החזית" של ה"השתלטות" החרדית מכל פינה וכל ישוב בארץ ,קטעים נבחרים מהעיתונות החרדית ( "רבנים מזהירים : אין לארח עולים מבר העמים בשבת ובחג ללא בירור יהדותם !" קטע שמגדיר את צה"ל כבית הבושת הלאומי ועוד רבים אחרים מסוג זה ), דיונים מפורטים על חשיבה חופשית חילונית מדעית ( שיש להודות שרק במעט מאוד אתרים חילוניים אחרים יש כמוהם ) , נושאי אבולוציה ומדע דיונים מרשימים על נושא ה"שואה ואמונה" , על האמונה באלוהים על האתאיזם ועל התרבות החילונית ועוד . וכל זאת נכתב ונערך בהתנדבות בידי חבורה קטנה של אנשים הנחושים בדעתם להילחם למען הזהות החילונית כנגד הגל "השחור " של החרדיות המתפשטת .

אחד האנשים הבולטים בקבוצה המנהלת את האתר הוא דן מלר במקצועו רופא מנתח פלסטי שפרסם עד היום כמה ספרים . ספרו הראשון עסק בתחומו המקצועי זה היה "הלו! ,זה מנתח פלסטיק ? ( 1996) . אולם לאחר שבנו חזר בתשובה פרסם מלר ביחד עם אישתו צופיה את הספרים "ציידי הנפשות –תשובה "לתשובה " ( 1998 ) כיצד המחזירים בתשובה משנים את עולמם של אנשים צעירים והופכים לחרדים ואת "שדים מגיחים מהאפלה : סיפורי התחרדות (2000) סיפורי חיים של עשרות משפחות שילדיהם התחרדו . שבהם הוא נלחם בטיעוניהם השונים של "ציידי הנפשות " הלא הם המחזירים בתשובה . השניים פרסמו ביחד עם פעיל אחר באתר "חופש " המחנך והסופר משה גרנות את הספר "מפרי עץ הדעת "פרשיות השבוע בפעמי הזמן ( 2002) ". שבו הם עוסקים בפרשיות השבוע מהשקפת עולם חילונית תרבותית מאהבת הטקסט כדבריהם אך גם מתוך רצון לחשוף את הדברים האנטי הומניסטיים שנמצאים בו. דן מלר רואה באתר "חופש" את ההמשך המובן מאליו לספריו במערכה כנגד המחזירים בתשובה .

דן מלר:
האתר נוצר עוד לפני שש שבע שנים ואז היה מצומצם בהיקפו. במקור הוא היה יוזמה פרטית ,המקים שלו היה אתאיסט בנפשו וחרתה לו המערכת המפיונרית של המחזירים בתשובה. אחרי כמה שנים באנו אנחנו עמותה שקיימת מזה 20 שנה ונאבקת בכפיה דתית. האתר עבר לידינו ומופעל כיום על ידינו במקור היה לנו כתב עת מודפס בשם "יהדות חופשית "  שביטא את דיעותנו אולם כתב העת הזה אם כי היה מצוין היה כישלון מסחרי . אז עכשיו האתר ממשיך את כתב העת במאבק בכפיה החרדית ועושה זאת ביתר הצלחה בגלל האפשרויות של מיידיות הפרסום וחיפוש אחרי חומרים ישנים שאינן פתוחות לפני כתב עת מודפס.
.היום מפעיל את האתר צוות שלם . יש כחמישה שישה אנשים שמנהלים ויש עשרות אנשים שתורמים ללא הרף על ידי כתיבת מאמרים ורשימות ואיסוף חומרים רלבנטיים . יש לנו נתונים מידע וכתובות של ארגונים שנאבקים בכפיה הדתית ונותנים במה לכל מי שנאבק בכפיה דתית, וכל המשתתפים הם אנשים שעושים את הכל בהתנדבות וללא בקשת תמורה וללא טובת הנאה כלכלית כי זה הכל בנפשם ..מי שפעיל שם עושה זאת מתוך להט ורצון .
אנחנו נאבקים בכפיה הדתית והעלאת הנושא של היהדות החילונית לפני הציבור שכן חילונים רבים אינם מבינים את זהותם ואינם מסוגל להתמודד עם הדתיים ואת העובדה שיהדות היא לא דת היא תרבות וכוללת דת אבל גם הרבה מעבר לכך .
א.א : יש לאתר תגובות מהמחנה החרדי ?
מלר : יש הרבה תגובות עוינות שנעות על קשת רחבה מתגובות תרבותיות לרמה של נבזויות וגסויות שהדת לא מעלה אותם על הדעת ורק לפני שבוע העלינו על האתר איטמים של שנאה וקללות שנשלחו אלינו שורה של "פנינים " ממכתבי שיטנה שונים שנשלחו בידי גורמים דתיים שונים וכאלה יש רבים מאוד . אבל זה גם לא מפתיע , צריך לראות את הפשקווילים ברחוב החרדי שהם אחוזים שנאה לא תיאמן זה לזה ,אז בוודאי שהם יגיבו בצורה דומה לחילוניים .
אנחנו אומרים דברים ללא מורא על הדת ועל האמונה וללא משוא פנים .
א.א. : ויש לאתר השפעה ?
מלר : יש אנשים שכתבו לנו שהם חזרו בשאלה בזכות האתר ששינה את דעתם. למשל אדם כמו בן שלמה בן חורין חרדי לשעבר שהפך לחילוני הומניסטי גם בהשפעתנו . היום הוא מרגיש שהחרדים סגרו אותו מכל דבר ומכל העולם . יש היום אירגון של חרדים שחזרו בשאלה גם בהשראתנו שמחזירים בשאלה חרדים אחרים. אנשים כאלה הם ההוכחה לכך שמאבקנו אינו לשווא. בפורומים החרדיים למשל כבר מעדיפים לא להתעמת איתנו לצערנו. הם יודעים שזאת משימה יותר מדי קשה ומעדיפים להתעלם מאיתנו.

אחד האנשים שהושפעו מהאתר ומכתבי הזוג מלר הוא "עירון "אחד  הכותבים הפעילים כיום באתר שהוא ידיד של כותב שורות אלה .
עירון הוא חוזר בתשובה שחזר בשאלה והשתחרר לבסוף מהחברה החרדית בהשראת הספר של בני הזוג מלר "ציידי הנפשות " שחיבר אותו אל החילוניות האידיאולוגית ומפרסם כעת באתר מזה שנה והוא אחד האנשים המסייעים בהתנדבות לפעילותו השוטפת . הוא פירסם שם כמה וכמה מאמרים שמתעמתים עם ההשקפות הדתיות המקובלות גם בגלל הידע שלו כחרדי לשעבר , למשל הגיגים בנושא מרד החשמונאים שבהם תקף את ההשוואה המקובלת אצל החרדים בין המתיונים של אז והחילונים של היום ובתכתובת עם חסידת חב"ד שכתבה לאתר בטענה שאלוהים יכול להיות רק טוב ,שבו הראה ראיות מהמקורות החרדיים עצמם שאלוהים אינו טוב לחלוטין הוא גם מקור הרע , והגיגים על המאבק בין חילונים וחרדים .
עירון : יש לי מסר ברור שאני שואף להעביר דרך האתר שחובה על החילוניים להתמודד עם ההשקפות והאמונות הדתיות. וזה חשוב לי משום שבארץ מתנהלת מלחמת תרבויות בין המאמינים שלדעתם יש לבסס את ההשקפות על אמונות ובין החילוניים החופשיים.

 זה מאבק חברתי ואידיאולוגי שהמחנה הדתי פתח בו לפני כ20 שנה בעיקר בידי חב"ד והמחזירים בתשובה הספרדים והאשכנזיים כנגד ההשקפות החילוניות והחברה חילונית והוא גורם להחלשת החברה החילונית והרעיון  מאחוריה של דמוקרטיה ליברלית ופלורליזם והשקפה הומניסטית ונאורות חברתית ופיתוח חשיבה רציונלית .

אני עצמי כרגע דאיסט מקבל שיש אלוהים ומייחס לו את הבריאה אבל שום דבר מעבר לכך זאת בניגוד לאתר בעצמו שהוא אתאיסט וזה אינו זהה להשקפותיי.
אני מרגיש את עצמי כחייל בחזית כנגד הבערות כנגד כל השקפה שמנוגדת לחשיבה הרציונליסטית ההומניסטית וכנגד חופש האזרחים.ואתר "חופש " הוא כיום כלי מרכזי במאבק כנגד האויב המסוכן הזה.

אתר החופש תורם מידע רב לקוראים ולרוב מדוייק . אולם לא פעם נוטים להראות בו תמונה קיצונית של "שחור –לבן " את המחנה החרדי כגוש מונוליתי מסוכן ומרושע ובו בזמן פרימיטיבי שאינו מסוגל ליצור דבר שכל מטרתו היא לשעבד את החילוניים .. במציאות המדובר במחנה מפוצל ומבולבל לא פחות ולפעמים אף יותר מהמחנה החילוני. בחברה החרדית עם כל הדברים השליליים המרובים ( והם מרובים ) יש בה יש גם דברים שמן הראוי שהחברה החילונית תלמד מהם כמו ההערכה ללמידה ותמיכה הדדית ונכונות למעשי חסד דברים שדומה שנעלמו מהחברה החילונית המודרנית.
כדאי לציין שאנשים רבים בחברה החרדית במיוחד אלה שבמחנה הליטאי הם רציונליים לא פחות מהחילוני הממוצע ואינם נוטים במיוחד לאמונות תפלות . .בחברה החילונית לשם השוואה יש אנשים מרובים הנוטים אחרי תורות מזרחיות ושל ניו איג' הם רציונליים הרבה פחות מאנשים אלה , כך שאין להנגיד בין שתי החברות בצורה הקיצונית שאותה עושה לפעמים האתר .
בהקצנה השלילית הזאת של הצגת "מחנה האויב" עם כל ההבנה לערכה התעמולתי עושה האתר לדעתי שירות רע למטרתו .

קישורים רלבנטיים
אתר חופש

המגזין "יהדות חופשית "

הספר "ציידי הנפשות " 

פרטים על שדים מגיחים מהאפלה

משה גרנות 

מאמרים של עירון 

עירון על המאבק בין חילונים וחרדים.

"אין אלוהים " על האתאיזם

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

20 תגובות על “בחזית הלחימה כנגד החרדים : אתר "חופש"”

משווה חלילה בין חרדים ליהודים, אבל הייתי רוצה לדעת מי בחזית הלחימה כנגד היהודים?

פעם ידעתי שזה אתר ג'ו-ווטש, אבל גוגל הכניסו אותם לרשימה השחורה והיום קשה יותר למצוא אותם :
http://sethf.com/infothought/blog/archives/000592.html

ומי שבכל זאת רוצה: http://www.jewwatch.com/
אתר מלא דעת.

אני חושבת ששני הצדדים שאוזכרו פה לוקים בהשקפת עולם חד ממדית וקיצונית. יש בארץ הרבה מאד אלטרנטיבות על הרצף הזה שמאפשרות לאדם למצוא את המקום שלו ולראות את הרצף הזה כהרבה פחות דיכוטומי.

אני חושבת שצריך לשרוף אותם או לפחות לשים אותם במחנות כמו שעשה היטלר כי הם כאלה מכוערים ממש כמו קופים הם ממש לא נאורים כמונו הם גם מאוד מסריחים והם כאלה לא מוסריים במקום לבלות כל הזמן הם רק מסתגפים
אני חושבת שסבא וסבתא שלי היו ממש מפגרים שהם הלכו אחרי האורתודוכסיה היהודית חבל שהם לא
הפכו להיות כמו כל העולם ואז היה שלום כל הכבוד לאתר של חופש שיפתח לכולם את העיינים,
ואלי כל הכבוד על התמיכה אני אוהבת את הדברים שאתה כותב.
כריסטינה.

אני בתור בחור שבתהלכי חזרה בתשובה מגלה הרבה דברים חדשים וחכמים אם הרבה מאוד הגיון שלא ידעתי בתקופה שהייתי חילוני,ז"א שהתחלתי להבין שאין דבר אמיתי יותר מהדת היהודית ואתם וכל האנשים המסכנים שהצלחתם להשפיעה עליהם לרעה לצאת לתרבות רעה ומביישת צרכים להתבייש בעצמכם,אני במקרה נכנסתי לאתר שלכם וקראתי כמה מאמרים בנושאים שונים שקשורים בדת כמו מזה תרי"ג מצוות? מזה או מי זה ה'? ושהדת שלנו היא כולה שטויות ואני רק רוצה לומר לכם שאתם וכל הפרשנות המטומטמת שלכם על דברים שכתובים בתורה הוא שקר אחד גדול מאוד ואתם לא מבינים עד כמה אתם טועים ופוגעים בעצמכם ויותר גרוע באנשים אחרים, ואני מקווה שבעזרת ה' תחזרו כולכם בתשובה ותגלו את האמת בדת היהודית ושלא צריך להתבייש בה אלא להיפך צריך להתגאות בה, ולהשתדל לקיים כמה שיותר מצוות שכתובת בתורה.

לבחורה המפגרת שמביעה את הדעה הקיצונית שלה שצריך "לשרוף את הדתיים והחרדיים" אני חייב לציין שאם האתר הזה לא היה אתר יהודי ואני עדיין בספק אם האתר הזה יהודי שכולכם פה אנטישמיים גזעניים מטורפים שצריך להשפז אותם בבית חולים במחלקה סגורה, ואיך אפשאר לחהתבטאות ככה נגד יהודים גם ככה אנו מיעוט בעולם הזה ואנחנו לא צריכים להיות במלחמה בנינו אלא נגד האוייבים האמתיים שלנו, ואני חושב שאתם צריכים לפרוש ולסגור את האתר האנטי שלכם נגד דתיים ואני מקווה שבעתיד הקרוב האתר העלוב שלכם יסגר ואני מאוד מרחם עלכם ועל אותם ילדים מסכנים שאתם מצליחם להשפיע עליהם, ואני מאוד מקווה שהילדיפ שהשפעתם עליהם יבינו שרימיתם אותם ופגעתפ בהם מאוד ויחזרו בתשובה כי זו האמת היחידה וכל השאר בולשיט.

לא ידעתי שקיים סוג כזה של שיח. איך אנשים נאורים כמוכם מקדישים את עשייתכם לשנאה כזו יוקדת נגד חלק מעמכם ואפילו גם אם זה לא היה חלק מעמכם. לא מגיע לאף אחד שידברו עליו בכזו בעירות ובורות. פשוט בושה. אנא הסבו את מרצכם כנגד עוולות אמיתיות שקיימות בעולם ואל תציעו כל מיני הצעות אנטישימיות הקוראות לשרוף אנשים. כריסטי הזו פשוט מטומטמת האם היא בת 6?

אני חזרתי בשאלה ולאחרונה חזרתי בתשובה !כי קיבלתי מרב תשובות לכל השאלות מקווה בשבילכם גם

מצוי באתר עמותת "דעת אמת" ובאתר מפלגת "אור.
בראשן עומד ירון ידען שחזר בתשובה,היה רב ומלמד בישיבה,התחתן והוליד ילדים ואחרי 17 שנים חזר עם משפחתו בשאלה.
ירון פעיל מאד בנושא מחשש ודאגה לעתיד העם ביודעו והבינו את החסרונות הגדולים המצויים בדת ובהשפעותיה על נפשו,מחשבותיו והכרעותיו של מי ששבוי בה.
מציע לכל אחד להיכנס ולקרוא
חשוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × three =