web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

מדע בדיוני ופנטזיה בישראל בראשית המאה ה-21: סקירה

תיאודור הרצל בחלל. תמונה מאת אבי כץ.

( הופיע במקור בגירסה אנגלית במגזין "לוקוס" )

גירסה מקבילה של כתבה זאת נמצאת בשני חלקים באתר "קולמוסנט :

בראשית המאה ה-21 נמצאת מדינת ישראל במאבק כמו אפוקליפטי על עצם קיומה . אולם סצינת המד"ב והפנטסיה שבה נמצאים במקביל בפריחה חסרת תקדים . בכתבה נסקור כמה מהספרים שיצאו לאור בתחומים אלה ובתחומים קרובים להם כמו עתידנות ו"מדע אלתרנטיבי " בשנים אחרונות . כתבה זאת היא מעין המשך והשלמה לכתבה מקבילה.

ספרות קלאסית

ישראל היא במידה רבה תוצר של חשיבה אוטופית . בשנת 2004 מלאו מאה ושנים עשר שנים לספר המדע הבדיוני הראשון בעברית של אלחנן לוינסקי מסע לארץ ישראל בשנת ת"ת באלף השישי שיצא לאור לראשונה במגזין בשם "הפרדס " במאי 1892 ותיאר מסע במדינה יהודית בארץ ישראל בשנת 2040.

בעת כתיבת המאמר באוקטובר 2002 מלאו 100 שנה בדיוק לספרו של אבי התנועה הציונית תיאודור הרצל "אלטנוילנד "( שיצא לאור באוקטובר 1902 ) ותיאר מסע בארץ ישראל הטכנולוגית של 1923 שבה יש מדינה יהודית . לספר זה הייתה השפעה עצומ ה על התפתחות התנועה הציונית ואף שימש כמקור לשמה של העיר העברית המרכזית "תל –אביב " . אחד מהויכוחים הידועים הראשונים של התנועה הציונית היה איזה צורת אוטופיה עדיפה זאת שבה יש נטיה לתרבות עברית לאומית כמו בספרו של לוינסקי או זאת שבה יש נטיה לתרבות אירופית קוסמופוליטית כמו בספר של הרצל . בשנת 2002 יצא ספרו של הרצל  שוב במהדורת כיס בהוצאת "בבל ".

הוצאת בבל הוציאה לאור בשנת 2002 מחדש את ספרו של ס. גולדפלוס ( אולי שם בדוי של מחבר שעדיין לא זוהה ) . ישראל בשנת 2000 ספר שבמקור יצא לאור ב-1951.ספר זה נתן תחזית חברתית וטכנולוגית של ישראל בשנת 2000 שלא פעם יש בה נקודות דמיון מדהימות לזו של שנת 2000 האמיתית כמו למשל תיאור של מאבק התושבים ב"אינטיפאדה " של בעלי חיים (כנראה מטאפורה לערבים ). .
כן הוציאה הוצאת בבל מחדש ב-2002 כמה יצירות של הספרות החיצונית הספרים שנכתבו לאחר תקופת התנ"ך ושניתן לראות בהם כמה מיצירות הפנטסיה הקדומות ביותר שנכתב ו אי פעם .
אלה היו: ספר חנוך הסלאוי ספר שבמקורו הופיע במאות הראשונות לספירה ותיאר את מסעותיו הקוסמיים של חנוך ברחבי היקום ומפגשיו ביצורים חיזריים שונים . ההוצאה שמה דגש בהקדמה לספר על האלמנטים המדעיים בדיוניים הקדומים שיש בסיפור זה ואף פירסמה אותו עם עטיפה ששמה דגש על אלמנטים אלה.
כן פירסמה הוצאת בבל מחדש את ספר יהודית. ספר חיצוני מפורסם שכנראה נכתב במאה השניה הראשונה או השניה לפני הספירה. ספר זה יש מקום לראותו כיצירה קדומה ביותר של "היסטוריה חלופית " .וזאת מאחר שהוא מתאר תקופה היסטורית שלא הייתה קיימת כלל שבה המלך נכדבונצאר הבבלי תואר כשליט אשור בתקופה שלאחר שיבת ציון . וזאת אם כי הסופר וקוראיו ידעו ששום תקופה כזאת לא הייתה קיימת וכך גם האירועים ההיסטוריים המתוארים ושל מאבקה של אישה יהודיה בגנרל אשורי שניסה לכבוש את ארץ ישראל.

ספרות עיונית

בישראל מתפתח מאוד המחקר של המדע הבדיוני והפנטסיה.
כותב שורות אלה ,אלי אשד , פירסם ב-1999 את הספר "מדע בדיוני עברי מקורי " ( הוצאה עצמית ) . שכלל רשימה ביבליוגרפית מפורטת פלוס תקצירים של למעלה מ-300 ספרי המדע הבדיוני המקוריים שיצאו בשפה העברית מ-1892 ועד 1998.)
בשנת 2000 פורסם הספר טרזן בארץ הקודש ( הוצאת טרזן ושות')  שבו תיאר בפירוט רב ובליווי תמונות רבות ורשימה ביבליוגרפית מדוייקת את התופעה המדהימה של "תעשיית " סיפורי טרזן מקוריים שהייתה קיימת בישראל בין שנות השלושים והשבעים של המאה הקודמת ובמהלן יצאו בעברית יותר מ-1000 סיפורים מקוריים על איש הג'ונגל רבים מהם מדעיים בידיוניים .

בשנת 2002 פורסם  הספר מטרזן ועד זבנג ( בבל 2002) ספר שבו ניתנה ההיסטוריה של הספרות הפופולארית בישראל כולל ספרות המדע הבדיוני מאז שנות ה-30 . ספר זה שפורסם בליווי תמונות רבות זכה לתשומת לב רבה בכלי התקשורת בישראל ,ואף זיכה את מחברו בתואר "איש הספרות של השנה ".
החוקרת ענבל שגיב נקדימון פירסמה ב-1999 עבודת תזה על ספרות המדע הבדיוני בישראל שבו סקרה את התחום ואת תולדותיו בפירוט רב . את העבודה הזאת ( כולל תקציר באנגלית ) ניתן למצוא ברשת .
האספן ארז אברמוביץ ( יו"ר האגודה הישראלית למדע בדיוני) מכין ומעדכן מזה שנים רשימה של כלל ספרי המד"ב והפנטסיה שיצאו לאור בעברית ומעדכן אותה באופן קבוע באינטרנט.
חוקר של ספרות הפנטזיה הוא ראובן קריץ שפירסם ספר בשם המוזר בסיפור המוזר ( פורה 1975 ) היצירה המחקרית המפורטת ביותר בעברית עד היום ( ואחת הבודדות ) על סיפורת פנטסיה שבה ניתח בפרטי פרטים את יצירות הפנטסיה של אדגר אלן פו ,א. ת. הופמן ושל גוגול. ( על קריץ כסופר של פנטזיה ראו למטה)
אדם נוסף שעוסק בחקר ספרות המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל הוא חוקר ומבקר הספרות הידוע אורציון ברתנא שחיבר שני קבצים של סיפורי פנטסיה:  שריפות ( ספריית הפועלים , 1985 )ו- השעות הטובות הן שעות הלילה ( ספרית מעריב ,1994) ברתנא  פירסם מאמרים רבים על על ספרי מדע בדיוני מתורגמים שונים וב-1989 פירסם את ספר העיון הפנטסיה בספרות דור המדינה :פנטזיה בספרות הישראלית בשלושים השנים האחרונות ( פפירוס והקיבוץ המאוחד )
כן בולטת בתחום החוקרת אילנה גומל ,שמזה שנים רבות מפרסמת באנגלית וברוסית מאמרי מחקר על מדע בדיוני בברית המועצות וברוסיה של היום כמו גם בספרות הפנטסטית האנגלית והאמריקנית של המאה ה-19 .כמה ממאמרי מחקר אלה הופיעו בכתבי עת ידועים לחקר המדע הבדיוני

ספקולציות מדעיות ועתידנות

בעברית כמו בשפות אחרות מופיע מגוון עצום של ספרו עתידנית ספקולטיבית , פסודו מדעית ו"מדעית –אלתרנטיבית " שלעיתים יש לה קרבה לנושאי מד"ב .
בולט במיוחד התחום ספרות העיון "העתידנית –חזונית " שמנסה להתוות דרך עתידנית למדינת ישראל ולציונות הוא ספרו של מרדכי נסיהו קוסמותאיזם ( פואטיקה וטובי סופר , 1997) . ספר שבו מתווה המחבר חזון מדהים וחסר תקדים לעתידה של מדינת ישראל ביקום שהמחבר יוצא מנקודת הנחה שהוא מלא בציליביזציות של חייזרים . המחבר מאמין שעל ידי שימוש מושכל מתוחכם ומרחיק ראות בתרבות היהודית שמוצאה בתנ"ך ובעקרונותיו אפשר להטוות דרך להישרדות העם היהודי ומדינת ישראל תוך כדי שילובם כחוד החנית של המאבק להצלת המין האנושי מהשמדה עצמית באמצעות הנשק הגרעיני ההרס הסביבתי והתחממות כדור הארץ.
ספר זה שהוא מלא בספקולציות גרנדיוזיות ותוכניות מרתקות הוא לדעתי אחת היצירות החשובות ביותר שיצאו לאור בעברית בשנים האחרונות אך לא זכה לתשומת הלב הראוייה לו. המחבר נסיהו היה אחד מהאידיאולוגיים של מפלגת העבודה בישראל והייתה לו השפעה רבה על יצחק רבין ושמעון פרס ועל תוכניות השלום שלהם .
שר החוץ של ישראל שמעון פרס פירסם ב-1998 את הספר החזוני בראשית חדשה (זמורה ביתן ) שבו  היטווה עתיד חדש וטוב יותר לישראל ולמזרח תיכון "חדש" באמצעות מהפכת המידע והשלום .
ב-1999 יצא ספרו של פרס עם הרצל לארץ חדשה (זמורה ביתן ) ספר חצי בידיוני שבו הרצל מבקר בישראל המודרנית ועושה השוואה בין חזונו ב"אלטונוילנד " ובין המציאות .. ספר שבין השאר הוא על מד"ב ואוטופיה.ואפשרות התגשמותם במציאות .
המציאות כידוע היא שונה מאוד מכל תחזיותיו . במידה רבה ניתן להגדיר את נסיהו ואת פרס  ( ביחד עם יוסי ביילין ) כ"אוטופיסטים האחרונים".

ספר עתידני מעניין על העתיד של עולם האינטרנט היה ספרו של איש המחשבים והמנהל ניב אחיטוב עולם ללא סודות ( עם עובד 2001) שבו הוא חוזה ומתאר בפרטי פרטים את עולם העתיד שבו סודות כל אדם יהיו זמינים לכל תוך התייחסות לסיפורי מד"ב שונים .
הפסל והמשורר עזרא אוריון פירסם ב-2001  את ספרו פיסול בין גלאקטי  מעין קטלוג וסיכום של יצירותיו הפיסוליות וכלל גם כמה ממאמריו הספקולטיביים. אוריון עוסק מזה שנים ברעיון של פיסול בחלל החיצון ."פיסול במערכת השמש " ו"אמנות בין גלקטית " כפי שהוא מכנה זאת.  ב-1993 ביצע רכב "מרס רובר " עבודת פיסול על אדמת מאדים בהתאם לתוכנית ששלח אוריון לנס"א כאשר המכשיר הציב אבן על אבן אנכית אוריון מעריך שפעולות אלה ימחו מטוי הפנים של מרס רק בעוד מליארדי שנים ..זאת הייתה הפעם הראשונה שאמן היגיש תוכנית לביצוע אקט פיסולי על פני המאדים,תוכנית שבוצעה  לבסוף (אוריון מכנה זאת "פיסול במערכת השמש ) . בנוסף לכך אוריון שיגר בשנות ה-80 קרני ליייר שונות לחלל שיגורים שהיגיעו לשיאם באפריל 1992 כאשר כחלק משנת החלל העולמית שוגר בהנחיתו מתחנות לייזר במדינות שונות אובליסק אנרגיה ענק אל שביל החלב במהירות האור. .בשנת 2002 ניסה לבצע פעולה נוספת מסוג זה ובעוצמה גדולה בעזרת האו"ם אך עד כה ללא הצלחה בגלל המצב .הוא ביטא את רעיונותיו האמנותיים והספקולטיביים המדהימים בספרים "פיסול במערכת השמש ( ספריית הפועלים ,1984 ) ופיסול אלומות תהליכים ( מודן 2000 )
כול הפעילויות האלה הם חלק מתפיסה אמנותית יוצאת דופן שיש לאוריון .אמן יחיד במינו המאמין בכך שיש אינספור יקומים ופעילותו האמנותית עןסקת ביצירת קשר ומגע איתם.

מדע אלתרנטיבי וחקר עב"מים

בשנים האחרונות הוקמה הוצאת בשם רם שמטרתה להוציא אור את כתביו של החוקר השנוי במחלוקת עמנואל וליקובסקי (שהיגר לארה"ב בשנות ה-40 של המאה הקודמת  מארץ ישראל ) שטען שאת ההיסטוריה האנושית ואת סיפורי התנ"ך אפשר להסביר על ידי התנגשות של כוכבי שביט בכדור הארץ שממנו נוצר מאוחר יותר כוכב הלכת ונוס ,תיאוריה שהייתה לה השפעה מסויימת גם בחוגי המדע הבדיוני ובזמנו עוררה ויכוח גדול . ההוצאה שמנוהלת בידי בתו של וליקובסקי,שולמית הוציאה לאור עד כה שישה מספריו כולל כמה שלא יצאו לאור עד כה בשפות אחרות ( ובינהם ספר הכולל התכתבות של וליקובסקי על רעיונותיו עם אלברט אינשטיין שהיה סימפטי להם) ומטרתה היא לפרסם בסופו של דבר בעברית את כל כתביו כולל אלה שנשארו עד כה בכתב יד.
חקר העב"מים בישראל תפס תאוצה במהלך שנות התשעים כתוצאה מגל של דיווחים על הופעות "עב"מים " ומפגשים עם חייזרים שונים ומשונים , הביא להקמה של אגודה שעסקה בחקר העב"מים ופירסמה כתב עת ואירגנה כנסים שנתיים בנושא. הגל היגיע לשיאו בתוכנית טלוויזה בעלת ריטינג חסר תקדים של איש התקשורת הידוע דודו טופז שהתבססה על תחזית של "מתקשרת " שחייזרים עומדים לנחות בישראל באותו הלילה ולהציג את עצמם בפני הציבור . אלפים יצאו לרחובות בציפיה לחייזרים שהיו אמורים לנחות על רקע המוזיקה של תוכנית הטלוויזיה "תיקים באפלה. אך למרבית הצער שום חייזר לא הופיע והעניין בתופעה גווע מאז ( הסופרת תמר בורשטיין לזר פירסמה ספר פארודי על כל הפרשה בסדרת "קופיקו " שלה שגם הומחז) . עם זאת חוקר העב"מים בארי חמיש ( שידוע יותר בישראל כתיאורטיקן הקונספירציות בולט ביותר ובעיקר בטענותיו שרצח ראש הממשלה יצחק רבין היה תוצר של קונספירציה מאורגנת מחוגי הממשל בראשות שר החוץ ומדי פעם סופר מד"ב שמעון פרס ) פירסם ספר מעניין באנגלית שסקר את ההיסטוריה של התופעה בישראל THE RETURN OF THE GIANTS . שפורסם בשנת 2000 בידי BLU STAR PRODUCTIONS /. .

כמו בשפות אחרות גם בעברית יש מגוון עצום של ספרי "ניו איג' " של אנשים שמתקשרים עם אלוהים עם מלאכים ועם חייזרים שונים מרחבי הגלקסיה . זוהי אופנה שהחלה בישראל עם מכופף הכפיות הידוע אורי גלר שטען עוד בשנות ה-70 שהוא בקשר עם חייזרים שהוא שליחם עלי אדמות כיום גלר עוסק למחייתו  בין השאר בכתיבת ספרי מד"ב ופנטסיה באנגלית ממקום מושבו באנגליה .
בולטת במיוחד אופנה שהחלה להתפתח בישראל בשנים האחרונות של אנשים שמרפאים חולים "בעזרת " חייזרים מסוגים שונים שאיתם הם מתקשרים . אופנה זאת שצברה תאוצה עצומה בישראל בשנים האחרונות זכתה לפירסום רב הודות למהנדס אדריאן דביר שפירסם שני ספרים

X3 הילינג ישויות וחוצנים (גל 1998 ) ו לרפא עם חוצנים ( 2001 ) שבהם תיאר את מגעיו עם יצורים מכוכבי לכת שונים ומשונים ברחבי הגלקסיה הזאת ואחרות ואת הריפואים שביצע בעזרתם ( ועם זאת יש להודות שלמרות שכל העניין עושה רושם שארלטני אני מכיר אנשים רציניים ביותר ובהם חוקר העבמים הרציני ביותר בישראל, חיים מזר , שמאשרים שהם רופאו על ידיו ). כן תיאר וסקר בספריו מרפאים אחרים (ומתחרים לו ) שעובדים בישראל עם גזעי חייזרים שונים מאלה שלו. בין השאר הוא טוען שהוא מתקשר עם רוחו של סופר מד"ב אמריקני ,אך השם שהזכיר אינו ידוע לי .
ספר מעניין שמסכם את התיאוריות השונות על כך שהתנ"ך הוא סיפור נחיתתם של חייזרים קדומים בכדור הארץ שיצרו את המין האנושי מנקודת מבט של המאמין הוא ספרו של אורי יהודה התנ"ך האמיתי ( גל 1999 ) באותה שנה פורסם גם ספרו יהושע עציון ספר הכפירה ( תג , 1999 ) על נושא זה . תיאוריה זאת זוכה לפופולאריות רבה בישראל וכמה וכמה ספרים וסיפרי מד"ב התחברו סביבה.
ספר שיצא במקביל ושמייצג את "הצד השני " הסקפטי ומסכם את התיאוריות המדעיות על אפשרות קיומם של חיים בחלל החיצון מנקודת המבט הנגדית המדעית הוא ספרם המצויין המקיף והמסכם של סופרי המדע הפופולארי חגי נצר ועמי בן בסט מסע אל התבונה :החיפוש אחר החיים ביקום ( ידיכות אחרונות , 1999 )
סופר הילדים והנוער והמדע המוכשר משה יהלום שמרבה לעסוק בתופעות מדעיות מוזרות פירסם ספר על תופעת העבמי"ם מסע בעקבות העב"מים ( הד ארצי ,2002 ) זהו ספר סקירה מקיף מנקודת מבט ספקנית ששם דגש על הנקודה הישראלית של התופעה, ספר שהוא גרסה מורחבת ומעודכנת של ספר שפירסם יהלום כמה שנים קודם לכן .
מרבית חוקרי העבמים בישראל רק מדווחים על מקרים שבהם חזו או שעליהם שמעו או שהם מעתיקים חומר מחו"ל החוקר החשוב ביותר של עב"מים בישראל הוא חיים מזר שפירסם שורה של מאמרים חשובים שמנתחים בצורה רצינית מעמיקה ומקורית את האפשרות שאנחנו אכן מבוקרים בידי חייזרים ומנסים לתאר ולנתח על סמך עדויות רציניות קיימות את החייזרים למרבית הצער מאמריו של מר מזר שהם בין המעולים מסוגם עדיין לא פורסמו בספר. .

ספרי מדע בדיוני

בישראל הופיעו כמה וכמה ספרים בשנים האחרונות שעוסקים בנושאים ידועים של מד"ב ולרוב מזוית ישראלית מיוחדת . בין אלה אפשר להזכיר את :

ספרו של אסף גברון אייס ( גוונים 1997 ) רומן של סופר צעיר ומוכשר על גיבור רצחני ועלילותיו מימינו ועד לעולם העתידני ה"בלאד ראנרי " של שנת 2031 שבו יש זיהום אקולוגי חמור ביותר ספר זה עם גיבורו יוצא הדופן ו"הסייבר פאנקי " זכה לתשומת לב רבה מכלי התקשורת ומחברו גם זכה בפרס ראשון בתחרות לסיפורי מדב של עיתון "ידיעות אחרונות " עבןר הסיפור " מול המים , 2031"
בועז יזרעאלי פירסם את קובץ של שני נובלות  איה כולם ( ידיעות אחרונות , 1997) שבו הסיפור שנשא את שם הספר תיאר את מסעם המצמרר של זוג בתל אביב שבה הכל שרויים בתרדמה מסתורית פרט לכמה מתי מעט כמוהם .
ספרה של חמוטל שבתאי 2020 ( כתר , 1997) סיפורה של מגפה קטלנית שמשמידה את מרבית המין האנושי בשנת 2020 ומאבקם של הגיבורים ברופא גרמני מטורף שמתכנן להשלים את המלאכה ולטהר את העולם מכלל המין האנושי עם פצצות ניוטרון. ספר ענק זה בן 638 עמודים זכה לתשומת לב רבה יחסית גם בגלל שהמחברת שלו ,רופאה במקצועה היא הבת של אחד הסופרים הידועים בישראל , יעקב שבתאי .

הרופא חיים חיימוף פירסם את הספר החווה ( זמורה ביתן ,1998 ) עלילת מתח המתרחשת בשנת 2050 ועוסקת באירגון שחוטף אנשים כדי לפרק את אבריהם ולמכור אותם בשוק השחור . לעמיתו של דבר הסיפור נראה מעט מאוד עתידני היום כמה שנים לאחר שפורסם .

שנתיים קודם לכן חיימוף פירסם את קובץ הסיפורים העידן הרביעי ( זמורה ביתן , 1996 ). שבו כלל שני סיפורי מד"ב אפוקליפטיים על חורבן העולם באסונות שונים .
שלמה בן צור פירסם את נשורת מילולית ( חלונות 2000 ). ספר מד"ב סוריאליסטי המבוסס על שיריו ודמותו של המשורר העברי הידוע דוד אבידן שהירבה לכתוב שירי מד"ב ואף יצר סרט מדע בדיוני העוסק במסע בזמן  ( ראו עליו עוד בהמשך ) . גיבור הסיפור הוא "דוידיאן " מעין אסטרונאוט החי בחלל בקיום שמבוסס על יצירתו ותפיסותיו של אבידן . הספר מלא בציטוטים משירי אבידן .
שריאל שני פירסם את הנוכרי בסבך הגדה (ידיעות אחרונות 2000 ). על המרדף אחר תגלית גנטית שביכולתה לעצור את הזיקנה והתגלית של הוכחות של ביקורם של חייזרים בכדור הארץ בעבר הרחוק שהתערבו בהתפתחות האנושית. הספר כולל חלק שלם המתרחש במושבת הירח בעתיד .זהו שילוב מעניין מאוד של מותחן עם ספר מד"ב .
ספרו של בנימין שיף  פריחה מוקדמת (זמורה ביתן 2001.) הוא סיפור על עתיד הקרוב מדינת ישראל עוברת רעידת אדמה חזקה שמנתקת אותה לחלוטין מהיבשה.
הסופרת  אורלי קסטל בלום פירסמה את חלקים אנושיים  (כינרת 2002) . ספר כמו מד"בי על מדינת ישראל בעתיד אפוקליפטי קרוב מאוד .קסטל -בלום היא אחת  הסופרות הידועות של ישראל שכתבה בעבר כמה ספרים כמו מד"ביים.

העיתונאי ואיש האינטרנט דרור פויר פירסם את : צדוק בנפתולי התשוקה.(הוצאת בבל . 2002 ) מונולוגים של אינטליגנציה מלאכותית הנקראת "צדוק" . ספר מלא הומור שנכתב בידי אדם שעסק בנושא במציאות .

רז קולר פירסם את "הבוגד ממנדגן (הוצאת המחבר ,2002 ) סיפורם של שלושה נערים ישראליים מועברים באופן כישופי לעולם אחר ואקזוטי שבו יש סוגי חייזרים שונים כולם טורפים . המחבר הוא חובב מד"ב צעיר והספר אמור להיות הראשון בסדרה.

קבצי סיפורים

גדעון פלד חיבר את קובץ הסיפורים צחוקו של צבוע : ועוד סיפורי כשפים ( הד ארצי ,1997) קןבץ של 13 סיפורי פנטסיה סביב נושא אחד : עלילותיהם שלאורך ההיסטוריה של שבט של אנשים בעלי כוחות כישופיים שמוצאם כנראה בגזע מהחלל החיצון .
הספר הרפתקאות בחלל ( הוצאת דור,  1997) יצא לאור תחת השם "ג'ול דיימונד " וכביכול היה מתורגם . למעשה היה זה שמה הבדוי של רויטל יהלום ( בתו של הסופר משה יהלום שהוזכר למעלה  שגם הוא חיבר סיפורי מד"ב שונים וספרי מדע פופולארי על עב"מים) שכתבה סיפורי מד"ב לילדים בסיגנון סדרת הטלוויזיה "סטאר טראק" על צוותי ספינות חלל אמיצים שנתקלים בתופעות מוזרות ובאויבים מוזרים ברחבי הגלקסיה .
יהלום חיברה גם שורה של ספרים לנוער שהתיימרו להיות קבצי סיפורי אימה שסופרו בידי דמויות אימה כמו פרנקנשטיין ,דרקולה ,המומיה ואפילו המרקיס דה סאד , אך רובם ככולם היו סיפורים בלשיים רגילים.
קבצי ספורים שרק כמה או אחד מהם עסקו בנושאי מד"ב ופנטסיה היו :
ספרה של צפרירה נור –לוין לאהוב את גבריאל ( כתר , 1997) קובץ סיפורים קצרים ובדיוניים מהם שעוסקים באישים ידועים כמו אלדוס הכסלי , גבריאל גרסיה מרקס , אגתה כריסטי ,אנתואן סנט אקזיפרי וסלמן רושדי וגם כמה סיפורי מד"ב כמו "העיניים של אינשטין " על אדם שמצמח עין שלישית במקומות שונים בגופו ,"אהבת אריה ואיילה" על עתיד שבו בעלי החיים מפתחים אינטליגנציה ובני האדם הופכים למין נרדף ו"עולמות " על סטודנט חובב מד"ב שמוצא עצמו בעולמות שונים שאולי הם פרי דמיונו ואולי אמיתיים.
ספרה של דורית בן טובים הגבור האחרון. (ספרית הפועלים. 1997.) כולל את הסיפור "נד-נד" סיפור של  היסטוריה חילופית של ישראל שבה הוקמה מדינה פלסטינאית בשנות ה-40 בזמן שהיהודים חיים במחנות פליטים .

ספרה של רונית גלעד  סיפורים רעים לפני השינה . (ידיעות אחרונות 1999)  הוא קובץ סיפורים שכולל שני סיפורי מד"ב :א. גברים משבתאי נשים ממאדים . על חייזרים שמופיעים בכדור הארץ " שבו שני המינים מוצגים כחייזרים של ממש .
ספרו של עוזי וייל אושר (.מודן 2001 ). .כולל א."שובם של הדרבולים" סיפור על פלישה מהחלל שבה החיזירים לובשים את דמותם של פוליטיקאים מקומיים בגין ופרס. ב. "עוד סיפור אהבה" בשנת 2048 מכון ויצמן יוצר אנדרואיד בדמות היטלר ואנדרואידית בדמות אנה פרנק והם מתאהבים . .
אניהו  מאת אתגר קרת (זמורה ביתן , 2002)  הוא  קובץ סיפורים קצרים חלקם פנטסטיים מאת הסופר הצעיר הידוע והבולט ביותר במדינת ישראל .ספר זה זכה לתשומת לב ביקורתית רבה והפך לרב מכר ענק. לאתגר קרת קמו בשנים האחרונות חקיינים רבים שחיקו את סיגנון הסיפורים הקצרים הפנטסטיים שלו. עשרות רבות של סרטים קצרים נעשו על פי סיפוריו והוא גם כותב סיפורי קומיקס בעברית ובאנגלית . יש לציין שקרת הוא חובב קומיקס ומדע בדיוני המקורב לכמה מהדמויות המרכזיות בסצינת המדע הבדיוני בישראל ופירסם במגזין של אגודת חובבי המדע הבדיוני "המימד העשירי ".
סיפור לפני השינה מאת אייל רכטר ( גוונים 2002) קובץ סיפורי מאת סופר צעיר מהם סיפורי פנטסיה מתוחכמים בסיגנון בורחס וקלוינו שבהם המציאות והדמיון מתערבבים . ובולטים במיוחד הסיפורים "דמוטוקרטיה על עיר יוונית קדומה בעלת משטר מוזר במיוחד ו"סיפור לפני השינה " סיפור אימה בסגנון אדגר אלן פו ואוסקר ווילד על אדם שכלוא במשך שנים בבית שבו יש תמונה של אישה צעירה ויפה שהולכת ומזדקנת לנגד עיניו . סיפור מרשים ביותר ומאוד לא טיפוסי לספרות העברית .

.בלטו במיוחד

נאווה סמל . צחוק של עכברוש (ידיעות אחרונות 2001) ספר של כמה סיפורים על השואה , כולל סיפור עתידני שמתרחש בשנת 2009 . וסיפור נוסף שמתרחש בשנת 2099 ודן בשאלה כיצד תוצג השואה בעתיד הרחוק שבו תישכח כמעט לחלוטין . .

ורד טוכטרמן . לפעמים זה אחרת . ( אופוס 2002.) קובץ של 26 סיפורי מד"ב . אחת היצירות המעולות בשנים האחרונות והן פרי יצירתה של סופרת ומתרגמת צעירה שהתבלטה מאוד בין חוגי חובבי המדע הבדיוני באינטרנט וזכתה במרבית התחרויות לסיפורי מדע בדיוני קצרים בקרב חובבי המדע הבדיוני .
בולט גם ספרו של גיא חסון הצד האפל קובץ של שבעה סיפורי מד"ב שנכתבו במקורם באנגלית בידי המחבר הישראלי ותורגמו לעברית .

מותחנים

כמה וכמה ספרים היו מותחנים שהשתמשו ברעיונות של מד"ב אלה כללו את :
בלהא קלישר-הזז פרשת הרטמן (אסטרולוג , 1999.) ספר מתח על חייזרים שחוטפים אנשים ו"משכפלים " אותם ושולחים את כפילהם לחבר האנושית.
מ. ארבל . סיכון מחושב .הוצאת אור זהב , 1999. מיליונר מחשבים מנסה להשתלט על העולם באמצעות טכנולוגיות אינטרנט מתוחכמות.. זהו מותחן פרי עטו של סופר חרדי שזוכה להצלחה רבה אצל הקהל החרדי עם מותחניו שבהם מככבים גיבורים יראי שמיים הנאבקים באויבים ערבים נאצים ויהודים חילוניים שונים.
שמשון א. איסר. עידן הפרוטאוס העיוור תמוז , 2001 . סיפור על מדען בונה בגרמניה עיר תת קרקעית שתשמש מקום מקלט במקרה של שואה גרעינית.
בולט במיוחד כמחבר מותחנים בדיוניים הוא עמנואל עצמון , מדען גיאולוג במקצועו שמרבה לכתוב סיפורי מתח על רקע העתיד הקרוב והמאבק בין המערב והטרור הערבי ספרים שבהם חזה בדייקנות את ההתחמשות הגרעינית של מדינות ערב ואירגוני הטרור .הוא כתב טרילוגיה של מותחנים על רקע העתיד הקרוב שבה מופיעים אותם הדמויות .ספריו שנכתבו לפני כמה שנים נראים היום כמתגשמים פרט אחרי פרט בדייקנות מצמררת . אלה היו : :
1. אטום בשמי אמריקה. (הוצאת עצמון 1996) . מותחן על ניסיון של מחבלים מתאבדים בהשראת קדאפי להשמיד את ארה"ב עם פצצות גרעין(.תורגם לאנגלית בהוצאת עצמון )
2. גלגל המזל . (הוצאת עצמון 2001). פצצה אטומית של אירגון טרור מוסלמי מוסתרת בוושינגטון במטרה להשמידה.
.3. מה שמותר ליופיטר אסור לשור.(הוצאת עצמון 2002) החלק השלישי בטרילוגיה . מותחן שבו מאבקה של ארה"ב בסאדאם חוסיין מסתיים בחורבן אפוקליפטי גיאולוגי של העולם ..
.
בנוסף חיבר עצמון את סילוק פסולת (הוצאת עצמון 1998 ) . מותחן על העתיד הקרוב שבו מתגלה שלפלסטינאים יש נשק גרעיני מוחבא בהר הבית . הם וישראל מאיימים זה על זה במתקפה גרעינית .
ספר נוסף על רקע תוכנית החלל שחיבר עצמון היה 55 שעות אל הירח (. הוצאת עצמון 2000 ). סיפורו של מדען ישראלי שמשתתף בתוכנית אפולו האמריקנית בסוף שנות השישים . .( הספר תורגם לאנגלית בהוצאת עצמון ).

ספרו של אדי בן מיור . ללא מילים . (אופוס 2002.) סיפור מתח על ניסיון של מנהיג ערבי פנאטי להשתלט על העולם באמצעות מגבר מחזק את הכוחות הטלפטיים
בולט במיוחד מבין ספרי המתח

ספרו של הסופר הישראלי הידוע דן צלקה בסימן הלוטוס ( חרגול , 2002) על ניסיון להכתיר צאצא של בית דוד כמלכה של מדינת ישראל . דן צלקה אחד הסופרים הידועים של ישראל הוא חובב מדע בדיוני ובעבר חיבר את ספר המד"ב הטוב ביותר שפורסם כאן לנוער המסע השלישי של האלדבראן ( הקיבוץ המאוחד , 1979) על מסעו של נער לתקופות שונות בעבר של ארץ ישראל מסע שבמהלכו הוא יוצר קשר עם רובוט שנשלח בידי אינטליגנציה מכוכב אחר. וגם את מלחמת בני ארץ בבני שחת ( עם עובד ,1992) סיפור פנטסיה יוצא מהכלל לבני הנוער על מאבקו של המלך שלמה בגזע השדים ובמנהיגם אשמדאי ,מאבק שבו מעורבת עירם של בני האלמוות לוז. עד היום זהו אחד מסיפורי הפנטזיה המקוריים הטובים ביותר לבני הנעורים . .

ספרי אפוקליפסה

.
מסיבות מובנות האפוקליפסה זכתה לתחיה בשנים האחרונות ויש סימנים שהיא רק תתחזק בהמשך . ספרים מסוג זה כללו את :
משה בן אפרים . גוג  (הוצאת ירון גולן ,1998) . סיפור אפוקליפטי על חורבן המדינה לאחר השתלטות עליה של חוגים דתיים קיצוניים שרוצים להקים את בית המקדש וגורמים למלחמה גרעינית .
חנן שטינהרט קוקש קודש! (הוצאת סער 2001) . תולדות מדינת ישראל בין השנים 1996 ו2013 שבמהלכן היא סובלת מרד של ערביי הגליל ולבסוף נכבשת בידי הערבים.
גלעד עצמון .מורה נבוכים . (_כתר 2001.) סיפור על חורבן ישראל בעתיד.כתוב כזכרונות של אחד מתושביה לשעבר.
..
עמיחי שפירא . יום הדין : רומן אפוקליפטי  (הוצאת חלונות 2002 ) . על חורבן המדינה בידי הערבים לאחר שעראפת מפר הסכם שלום. בסופו של הספר מרחפת מרכבת האש של אליהו הנביא מעל לתל אביב והתערבות אלוהית מביאה לחורבן הערבים .
סביון ליברכט מקום טוב ללילה ( כתר 2002) . קובץ סיפורים מאת אחת הסופרות הידועות של ישראל שהסיפור המסיים שבו "מקום טוב ללילה " מתאר את חייהם של קבוצת ניצולים בעולם שחרב מסיבות מסתוריות ורוב בני האדם שבו מתו .
יגאל תומרקין הרפסודה של המדוזה ( 2002) קובץ סיפורים של אחד הפסלים הידועים (ומעוררי המחלוקת ) ביותר בישראל . הסיפור הראשון הוא סיפור אפוקליפטי סוריאליסטי המתאר את ישראל שלאחר חורבן בלתי ברור.

והייתה גם מעין אוטופיה אחת ויחידה לרגל ה100- שנה להוצאת ספרו של הרצל
אהוד טוקטלי ניואלטנוילנד . 2002
ספר בהוצאה עצמית על העתיד של המדינה כולל את המוטו "אם תרצו אין זה מדע בדיוני ". ספר שהציע שיטה חדשה למימשל של המדינה

פנטסיה
ספרי פנטסיה גילו תחיה מרשימה לעומת שנים קודמות ובלט במיוחד מעין מיני טרנד של שימוש במיתולוגיות קדומות וסיפוריהם הן בפנטסיה למבוגרים והן בפנטסיה לילדים .
סופר הפנטסיה הבולט ביותר של ישראל כיום הוא אלכס אפשטיין. אלכס אפשטיין הולך ומתבלט כאחד מהסופרים הצעירים והמוכשרים ביותר בישראל בכלל ,והכיוון של היצירה שלו הוא של פנטסיה אינטלקטואלית מאוד המושפעת מסופרים כמו חורחה לואיס בורחס ,אומברטו אקו ומילראד פאביץ' ( מחבר "מילון הכוזרים ") . בעבר פירסם שני קבצי סיפורים פנטסטיים .
ספריו החדשים של אפשטיין היו :
. אודיסיאה( כתר 2001 ) . גירסה חדשה ואישית מאוד של סיפור מסעותיו של אודיסיאוס בארצות שונות ומשונות .
מתכוני חלומות  (בבל 2002.) סיפור פנטסיה מורכב מאוד על יצירתם של חלומות מסוגים שונים.
אחת מהיצירות הספרותיות החשובות שהופיעו בישראל בשנה האחרונה .
פנטסיות על נושאים יהודיים
דוד אבידור חיבר את הספר הביקור ( ניוטון ,1997) על אדם שעורך מסע בזמן וצופה בפעולותיהם של החיזירים שכיוונו את מהלך ההיסטוריה האנושית ובעיקר היהודית ולומד על התערבותם בתולדות העם היהודי.
הסופר יוסף סויקה חיבר את סוד העולם השני ( לילך 1998 ) רומן מיסטי בסגנון ה"עידן החדש " שגיבורו מגלה את עשרת השבטים האבודים של עם ישראל במנהרות מתחת לאדמה שם הקימו תרבות מפותחת שיצרה קשר עם החייזרים שמשגיחים על כדור הארץ מאז שחר ההיסטוריה.
הסופר הרי בר שלום חיבר את הספר אל הרקיע השביעי ( מסדה , 1998 ) שורה של סיפורים היסטוריים על נרקע תולדות היהודים מאז ימי הכוזרים ה( שעם ששלט על אימפריה בקוקז בימי הביניים והתגייר ) ועד היום ועתיד הרחוק ,סיפורים שאותם מאחדת דמותו של נוסע בזמן מהעתיד שמבקר בתקופות אלה והוא צאצא של מלך הכוזרים האחרון כמו הדמויות בשאר הסיפורים .
חוקרת המיתולוגיה טלה בר עוסקת מזה שנים בחקר רעיונותיו הפגאניים של רוברט גרייבס ולאחרונה פורסם תרגומה לעברית של ספרו "האלה הלבנה"כן פירסמה את :.
מיכל בת המלך . (חלונות 2001.) פנטסיה היסטורית בסגנון רוברט גרייבס ומריון צימר ברדלי על ימי שאול ודוד והמאבק בין בין דת האלה הפגאנית ונציגה המלך שאול והאמונה המונותאיסטית הרצחנית ונציגה המרושע דוד .
מאז ספר זה פירסמה טלה בר קובץ סיפורים שכולל סיפור פרהיסטורי על ימי האדם הקדמון ".
הסופר וחוקר ספרות הפנטסיה הוותיק ראובן קריץ חיבר ספר פנטסיה בשם "סיפורי הופמן" תחת השם הבדוי "ריקי קלר (ספרי גת , 1997) המבוסס במידה מסויימת על רעיונות מספריו של הסופר הגרמני מהמאה ה-19 הופמן.
לאחרונה יצא לאור מחדש ספרו עוזאי. (הוצאת פורא ,2002) ( במקור יצא לאור ב-1983 תחת שם העת "ריקי קלר") עלילות נערה תל אביבית מודרנית שחוזרת בזמן באופן קבוע באמצעים מיסטיים שונים לממלכת יהודה התנכית של ימי המלכים עתליה ועוזיהו וחוזה וחווה את האירועים שם .

בשנים האחרונות הופיעו כמה וכמה סיפורים היסטוריים בעלי רקע של תורת הקבלה וכאלה שעוסקות בכתות המיסטיות הקיצוניות השבתאות והפרנקיזם , ספרים שבהם יש אלמנטים פנטסטיים חזקים . בין אלה יש להזכיר את שני ספריה של הסופרת ניצה ק"ן :
איילת אהבים ( הקיבוץ המאוחד 1995) על אישה מודרנית שנמצאת בקשר רוחני עם אישתו של מחבר הספר המיסטי הידוע ביותר בתולדות היהדות "ספר הזוהר " שמסתבר שהיא חיברה חלקים ממנו . כן חיברה ק"ן את ספר הפנטסיה סקסופון ( בבל 1998) על אישה מודרנית שבגופה נכנס "דיבוק " ושחיה מחדש גילגול קודם כבתו של מנהיג הכת המיסטית הק�
�צונית מהמאה ה-18 הפראנקיזם ,אישה שמאמיני הכת ראו בה סוג של אלוהות .

משה בן הראש הוא משורר ידוע בישראל ברבים מסיפוריו הוא משלב אלמנטים של מדע בדיוני . בהם
. לוסנה . הוצאת אסטרולוג . 2002 . סיפוריו של בן אלמוות בן 1000 שנה שנזכר בתולדות חייו לאורך הדורות הספר שמהווה מעין פנורמה על תולדות העם היהודי לאורך תקופה זאת במקומות שונים . המחבר פירסם כבר כמה סיפורי מד"ב מעניינים בקובץ סיפורים קודם הספר הבא ( הוצאת ירון גולן , 1997) שכלל את "לאו או הזיכרון האנושי " על אדם שנחטף בידי חייזרים וכתוצאה מניסוי שביצעו עליו הוא מתעורר בכל יום בגוף אחר עם זהות אחרת . ואת "בית " על החיים בצל אביב באמצע המאה ה-21.

ספרו של יעקב קלר . מגדלים לאי שם .( תורן 2001.) שהופיע בשני כרכים סיפור היסטורי על יהודים בראשית המאה הכולל פרקים פנטסטיים על אדם שלוקח יהודים לעולם מקביל כדי להציל אותם מהשואה המתקרבת.

ספרי פנטסיה נוספים כללו את :
ספרו של ריצ'רד שילה איש אינו אשם (אופוס , 1997 ) סיפור אימה על סופר שכותב סיפורי אימה שהדמויות בו מתגלות כמציאותיות ונכנסות לחייו.

ריצ'רד שילה שהוא פסל ידוע בישראל חיבר קודם לכן את ספר המד"ב סוף הלילה ( כינרת , 1994) סיפור עתידני קודר על שיקגו של המאה ה-22 שבה סוכן מגלה שמגפה שהשמידה את מרבית המין האנושי מקורה בארגונו ומאבקו בארגון זה. שילה חיבר גם ב-1980 את אחד מספרי הפנטסיה הנחמדים ביותר לילדים בישראל מסעות עם קורוחריו ( מסדה , 1980 ) על מסעות ילד עם התוכי האינטליגנטי שלו ( שהוא בכלל נסיך מיבשת אטלנטיס למקומות וזמנים אחרים ובהם יבשת אטלנטיס לפני שקיעתה.
ספרה של יעל חבר . על אחת כמה וכמה (כרמל , 2000 ). עסק בבני משפחה שמגלים שיש להם כפילים מדוייקים שהופיעו מאי שם ללא סיבה ברורה ונאלצים להתמודד עם ההשלכות של זה..
ספרה של דלית אורבך קונפטי (זמורה ביתן 2002 ) סיפורה של סופרת שמנה ומכוערת שחודרת לעולם של גיבורת ספרה היפה והסקסית שבחייה היא מקנאת . .
ספרו של גבי ניצן פרא ( ידיעות אחרונות , 2001) ספר פנטסיה מורכב ומסובך ביותר הקשור לספרות "העידן החדש " ,שילוב של ז'אנרים שונים שבו מככבים יצורים שונים ובהם הוביט ומפלצות שונות .

בלט במיוחד :
ספרו של האמן השנוי במחלוקת רואי רוזן  זיעה מתוקה . (בבל 2001) . ספר הגובל בפנטסיה. זוהי ביוגרפיה דמיונית על חייה של אמנית סוריאליסטית שליצירתה יש קשרים אוקולטיים שונים לכת המשיחית של יעקב פרנק מיסטיקן שהאמין שהוא המשיח שיגאל את העולם .ספר זה שכולל בתוכו קטעים מספר של פורנוגרפיה קיצונית ומיסטית שכביכול נכתבו בידי האמנית אף שימש כבסיס לסרט "תיעודי " כביכול על חייה של האמנית. הספר שימש כבסיס לסיפור פנטסיה של כותב שורות אלה  בשם "מותה המסתורי של ז'וסטין פרנק" שבו  חיבר את דמותה של פרנק עם יצירתו של סופר הפנטסיה ה. פ. לובקראפט. .

מדע בדיוני ופנטסיה לילדים ולנוער

הוסף לסל את תעלומת קרני השמש / ענת קופמן

הסופר ומחבר סיפורי הקומיקס יורם מארק רייך פירסם ב-1997 מוות ב1 באפריל ( ש.ע.ל 1997) ספר אימה שפורסם בעיצומו של "גל " העבמים בישראל שתיאר את סיפורה של חבורת ילדים שנחטפת בידי חייזרים רצחניים ומפחידים.
יעל נאמן פירסמה ספר מד"ב משובח לילדים יום שלישי הכתום ( עם עובד , 1998 ) סיפור של נער שטס לחלל באמצעות חללית מסתורית שאותה מצא במוזיאון מפגשו עם חייזר חביב בעל שלושה ידים וביקורו בוככב של דינוזאורים ובכוכב שאותו הוא עוזר להציל מהצפה בים ולבסוף סיפור חזרתו לכדור הארץ דרך החור באוזון !
ענת קופמן פירסמה את תעלומת קרני השמש .(ידיעות אחרונות , 2002.) סיפורם של שני ילדים יוצאים למסע בגלקסיה על מנת ל הציל את הגלקסיה וקרני השמש מידי גזע חייזרים מרושע. למעשה זהו ספר פנטסיה טהור המשתמש במונחים של מד"ב פה ושם , אך ככזה אינו רע כלל וכלל . לאחרונה פורסם ספר המשך לספר זה בשם כוכב צלמוות .( ידיעות אחרונות . 2003)

אלי חללי (כנראה שם בדוי) .החייזרים בחלל 1: אימה בחלל . 2001
ספר ראשון בסדרה ( מזעזעת באיכותה הנמוכה ) של "אופרות חלל" על שני ילדים תל אביביים מצטרפים לחללית חייזרית שנוסעת במנהרות זמן של חורי תולעת ויוצאים כנגד כוחות הרשע של דוקטור ג'י ותותח הקרינה הקוסמית שלו . בסדרה זאת הופיע מאז ספר שני בשנת 2001. פחד היקום הנעלם. ואמור להופיע מספר 3 : במצולות החור השחור.
בארי פריגת הוציא לאור ספרים נוספים בסדרות המד"ב והפנטסיה שלו לילדים על "קרן אלפא" עלילות פנטסטיות במסגרת משחקי מחשב " ו"מילימטר " עלילות ילדה בעלת טבעת קסמים במאבק נגד מדען מטורף מרושע. ועוזריו הרובוטים דמויי פרנקנשטיין .

כן יצא קובץ סיפורי מד"ב ואימה לילדים של יורם פרי . גונדיר המאדים ( אחיאסף . 2001. . סופר שפירסם סיפורי מד"ב ואימה בשנות השמונים והתשעים במגזינים כמו "מעריב לנוער" ואחר כך בקבצים שונים. הספר כולל סיפורים כמו " הדיבוק" " איש הזוגדוס " ו"חיפושיות המוות". על חייזרים מאיימים ומפלצות רצחניות .
ספר זה היה חלק מגל ספרי האימה לילדים של ר. ל.סטיין שזכו בתרגום להצלחה גדולה בשוק ספרי הילדים הישראלי . בהשראתם הופיעו גם כמה סדרות מקוריות של ספרי אימה לילדים כמו זו ,של מחבר אדם אופק ב- על סוכני אף בי אי שנלחמים ברוחות רפאים רצחניות ובכישוף שחור 1998 . אך מסדרה זאת יצאו רק שני ספרים והיא לא זכתה להצלחה כמו הספרים של סטיין.
ספר בהחלט יוצא דופן והוא הבולט בספרי המדע הבדיוני לילדים הוא:

הוסף לסל את רוח אנושית בכוכב / אבי סגל

. " רוח אנושית בכוכב " של אבי סגל ( ידיעות אחרונות, 2001 ). על בני משפחה אנושית יהודית דתית שנחתו בכוכב אחר לאחר חורבן כדור הארץ ועל ניסיונותיהם הנואשים להבין את החייזרים ששוכנים שם ועל נסיונם של אלה להבין אותם. ספר זה מעניין במיוחד גם מאחר שנכתב בידי סופר יהודי דתי צעיר.
אורי אורלב הוא סופר הילדים המוערך ביותר בישראל וזכה לפרס אנדרסן הבינלאומי לספרות הילדים . הוא ידוע בעיקר על ספריו על חוויותיו מתקופת השואה אך פירסם גם כמה ספרי פנטסיה ומדע בדיוני לילדים והוא גם המתרגם לעברית של כמה מספריו של הסופר הפולני סטניסלב לם ) . בינן ספריו יש את חיית החושך ( 1977 שזכה במדלית אנדרסן ובפרס זאב לספרות ילדים בישראל ) על ילד שמתגבר על פחדיו באמצעות חיה מיסתורית שייתכן שהיא פרי דמיונו אך יתכן שהיא יצור אמיתי מהחלל החיצון .

הוא כתב ספר מד"ב טהור כתר הדרקון ( כתר 1991) על מושבה של כדור ארץ בכוכב אחר שחזרה לימי הביניים שוכחה את הטכנולוגיה שאנשיה נמצאים בקשר טלפטי עם דרקונים ( קצת כמו בספריה של אן מק -קאפרי )זהו אחד מספרי המד"ב המקוריים המשובחים ביותר לילדים .
וב-1997 פירסם את הספר המקסים שירת הלויתנים ( כתר ) על ילד שמגלה שיש לו את כישוריו של סבו להיכנס לחלומותיהם של אנשים אחרים . כל אלה הם כמה מספרי הפנטסיה היפים ביותר שנכתבו בישראל .
ב-2002 יצאה בהוצאת זמורה ביתן מהדורה חדשה של ספר פנטסיה קלאסי אחר שלו לילדים מ- 1979 קשה להיות אריה . על בחור שמגלה שהפך להיות אריה ועל נסיונותיו להסתגל לחייו החדשים כבעל חיים.
המחבר הותיק  שרגא גפני שהוא אחד מספרי הילדים הוותיקים והפוריים והידועים ביותר בישראל . עד כה חיבר יותר מ150 ספרים ותירגם 150 ספרים נוספים . הוא התפרסם במיוחד עם סדרת "דנידין הרואה ואינו נראה " שפירסם תחת השם הבדוי "און שריג" סדרה שנמשכת מאז – 1961 עלילות ילד רואה ואינו נראה שעם השנים הרפתקאותיו נהפכו לפנטסטיות במיוחד ואף היגדיע לחלל החיצון ונאבק שם בגזע פולש של חייזרים .
בשנת 2000  יצא לאור דני דין הרואה ואינו נראה בג'ונגל. הוצאת מ. מזרחי. 2001. צייר מ. אריה. מספר 29 בסדרה . בספר זה פוגש הרואה ואינו נראה באפריקה באיש ג'ונגל ישראלי. ספרים נוספים בסדרה שבהם אמור הרואה ואינו נראה לחזור ולהיאבק במחבלים ערביים ( כפי שעשה בכמה וכמה מספרי הסדרה בעבר ) צפויים בעתיד .
בשנים האחרונות יצר גפני שתי סדרות פנטסיה חדשות לילדים שתיהן תחת השם הבדוי "און שריג "::
1. סדרת צביקי מצחיקי .
צביקי מצחיקי והרפתקאותיו המופלאות .( 1999. הוצאת ריכגולד) ספר בסדרה על עלילות ילד שנכנס לעולם של תוכנית טלווזיה עם רובוט שלו שיכול לשנות צורה ונפגש שם עם חייזרים וטס בחלל. מאז הופיע ספר שני בסדרה : . צביקי מצחיקי
בהתחרות המתיחות.( הוצאת ריכגולד 2000.)
2. סדרת גילי גול הכל היכול ( בהוצאת מ. מזרחי , 1999 ) על ילד שמגלה בעצמו כוחות כישוף מדהימים. עד כה יצאו שני ספרים גם בסדרה זאת.וספר שלישי מובטח לעתיד .
הסופרת תמר בורנשטיין לזר היא לצידו של גפני סופרת הילדים הפוריה והותיקה ביותר בישראל ( ועד כה פירסמה לא פחות מ-330 ספרים! ) בין השאר פירסמה את סדרות "קונדסי " ( בשנות השישים ) ו"לקסי " (בשנות השבעים ) על נערים שפותרים תעלומות בעלות רקע מדעי בדיוני . היא ממשיכה לפרסם ספרים חדשים בסדרות הוותיקות והפופולאריות שלה על עלילות קופים מדברים "קופיקו |( שרצה מ- 1954 ועד כה יצאו ממנה כ-140 ספרים ! ) על עלילות קוף מדבר בבית משפחה ממוצעת בישראל וצ'יפופו ( שרצה מאז 1960 ועד כה יצאו ממנה למעלה מ-30 ספרים ). עלילות קוף מדבר שנודד בעולם ופותר תעלומות בלשיות שונות . בספרים החדשים יותר היא חשפה ששני הקופים לא באו סתם מאפריקה אלה הם במקורם חייזרים מכוכב הקופים והם בני דודים. ויותר ויותר היא מפתחת "מיתולוגיה " שלמה סביב מוצאם החיזרי של דמויות ותיקות אלה בספרות הילדים הישראלית שאותה היא מקשרת עם גיבור סדרה ידועה שלישת שלה על עלילות "ספיסי " ילד חייזר מכוכב אחר שבספריו לקח זוג ילדים למסעות בזמן לתקופה שלפני הקמת מדינת ישראל . .
בנוסף היא החלה לפרסם סדרת פנטסיה חדשה לילדים
סדרת "מג'יק הקוסם מהמחשב"(,דני 2001 –2002 )
על ילד קוסם שיוצא מהמחשב והאינטרנט . עד כה הופיעו ארבעה ספרים בסדרה זאת ועוד היד נטויה . .
הסופרת הותיקה והפוריה גלילה רון פדר ניסתה את כוחה ב-1999 בסדרת מד"ב לילדים קטנים "משפחת הרובוטים " ( מודן , 1999) שאותם אייר אמן הקומיקס שי צ'רקה. על רובוטים אנושיים מאוד . הספרים שהופיעו היו 1. רובי משתתף במרוץ מכוניות . 2. ריטה רוצה ללמוד לאהוב.
אך הסדרה לא זכתה כנראה להצלחה בניגוד למרבית הסדרות של רון פדר שמהם מופיעים בדרך כלל עשרות כותרים
מצליחה יותר הייתה סדרת "מנהרת הזמן " הותיקה שרצה מ-1997 .ושממנה
הופיעו עד כה כ-30  ספרים על ילדים שמגיעים לתקופות שונות בתולדות היישוב היהודי ומדינת ישראל.
1ספר על נושא דומה של מסע בזמן לתקופות שונות בתולדות ישראל הוא ספרו של :
צבי פישמן. בר מצווה במנהרת הזמן . (הוצאת פרסומי ישראל. 1998) .עלילות ילד שנוסע לעבר בתקופות מפתח שונות בתולדות ישראל וחושף על ידי כך את זהותו הדתית והלאומית . סיפור זה בניגוד לאחרים מז'אנר זה הוא בעל אורינטציה דתית מובהקת .
כדאי להזכיר גם את ספרו של אלון ברזילאי הקוואים ( מודן ,1998) הוא שילוב של מד"ב "כבד" ופנטסיה בסיפור של מדען שמגלה באמצעות מכשיר הצופה במחשבות שפיתח כי המוח שלנו מורכב מיצורים מוזרים ומצחיקים והוא צופה במסע של יצורים אלה כדי להציל את מוחו של אדם .

ספרה של יונה טפר שבע אבני הנסיכה..( הקיבוץ המאוחד ,2002. ) סיפור פנטסיה אורינטלית שבו ילדה יוצאת בסין למסע הרפתקאות בסין פנטטית של דרקונים ובעלי חיים מדברים.
ספרה של נומה שילה המלאך שלי ( הוצאת שילה , 2000 ) . סיפור על ילד שעורך מסע לכוכב המלאכים.
ואת ספרה של רני שם טוב רק גליה רואה אותם ( הקיבוץ המאוחד ) על ילדה שמגלה בעצמה כישורים פרה פסיכולוגיים מדהימים .
סיגלית דיל תלתלים מכושפים עם עובד 2002 . על ילדה שמוצאת את עצמה במרכז המאבק בין כוחות הטוב והרע .

אך הבולטים בכל ספרי הפנטסיה לילדים בשנים האחרונות הם :
ספרה של גליה שנברג. הדלת של פולי . (בית אור וילנאי . 2001.) סיפור פנטסיה מתוחכם על ילד שמגיע לעולם מקביל שבו חיים האלים המצריים. שמשפיעים על עולמנו
ובעיקר ספרה של ש. שפרה "עלילות גלגמש" ( עם עובד , 2000) עיבוד משובח ( כמה נוספים יצאו כבר בעברית אך אף אחד מהם לא מגיע לדרגת ספר זה ) של משוררת ישראלית ידועה ( ומומחית ידועה לא פחות לתרבות המיסופוטאמית הקדומה) של האפוס הקדום והנצחי על חיפושיו של הגיבור השומרי הקדמון גילגמש אחרי חיי האלמוות בעולם קדמון שורץ אלים ומפלצות . .ספר זה זכה בפרס זאב לספרות ילדים ובעיטור אנדרסן הבינלאומי .כמה שנים קודם לכן שפרה תירגמה את האפוס הקדמון עצמו מהשפה האכדית המקורית. ללא ספק זהו ספר הפנטסיה הבולט ביותר לילדים בישראל בשנים האחרונות .
תקליטור
יותם ראובני היסטוריה עולמית של אהבת גברים. (הוצאת ספרות עכשיו , 2001.)
יצא לאור תחילה כתקליטור ורק לאחר מכן כספר מודפס פרי עטו של סופר הומוסקסואל ידוע .. תיאור שנכתב בשנת 2024 של תולדות ההומוסקסואליות מראשיתה ועד הרדיפות של שנת 2013 ועד השיבה לסדום לאחר מכן.

ספר מאוייר
דני ואורי קרמן. המפלצות ששינו את ההיסטוריה. מודן, 1999.
ספר הומוריסטי מלא איורים שהוא היסטוריה חלופית שבה מיפלצות שונות שינו את פני אירועים שונים מההיסטוריה המוכרת לנו זהו מעין המשך לספרם הקודם של המחברים ספר המפלצות השלם. ( ספרית מעריב , 1991) שבו מתוארים סוגים שונים של מפלצות שחיות במעין עולם תת קרקעי .דני קרמן הוא אחד המאיירים הידועים ביותר של ספרי ילדים בישראל ( ואייר כמה מהספרים המוזכרים למעלה ) ואורי הוא בנו .
שירה
תחום שמתחיל להתפתח הוא שירי מד"ב , נושא שאותו הפיץ המשורר הישראלי הידוע דוד אבידן עוד בשנות ה-70 וה-80. אבידן חיבר שירים ופואמות שונות על נושאים של מדע בדיוני לאורך השנים ואף יצר סרט קולנוע באורך מלא של מדע בדיוני על מסע בזמן בשם "שדר מן העתיד " שהתבסס על אחד משיריו . אך הוא נשאר בכך דמות יוצאת דופן .

מאז אבידן ניתן למצוא אלמנטים של מד"ב ביצירה של המשורר בנימין גלאי שחיבר כמה שירים שעוסקים בקוסמוס בשירה של המדען המשורר אבנר טריינין שחיבר שירים על מדענים קדומים כמו ליאונרדו דה וינצ'י ויש ביצירתו התיחסויות לרעיונות מדעיים שונים כמו עולמות מקבילים. .אלמנטים מדעיים כאלה ניתן למצוא פה ושם ביצירות של משוררם אחרים שעסקו במדע כמו דן פגיס וצבי עצמון ( מדען במקצועו ). גם אצל המשוררת מיה בז'ראנוי ניכר עניין רב בנושאים מדעיים שונים

בולט מאוד המשורר עמוס אדלהייט שחיבר כמה פואמות עתידניות –מיתיות רבות עוצמה שנדיר למצוא מקבילות להם בשירה העבריתה חדשה. הוא גם פירסם מעין סיפור מד"ב שירי בכתב העת "עכשיו".

המשוררת הידועה רחל חלפי שברבים משיריה יש התייחסות לאלמנטים מדעיים וגם מדעיים בדיוניים. רב עוצמה במיוחד הוא מחזור שירים שלה שעוסק בנשים מכשפות שהועלו על המוקד ומתבסס על מחקר שביצעה בנושא. זוהי היצירה השירית החשובה ביותר בנושאי כישוף שפורסמה בעברית . שירים אלה פורסמו במקורם בקובץ שירים מ-1979 ולארונה פורסמו מחדש בקובץ השירים המסכם שלה שבו קובצו כל שיריה עד 1999 מחלפות השמש ( הקיבוץ המאוחד ,2002).

.ויותר מכל ניכרים אלמנטים של מד"ב אצל .המשורר שלמה שובל שפירסם כבר שני ספרים שיריים בעלי נושאי מד" ב.

לאחרונה יצא ספר השירים של הביולוג נעם להב אהבת נוודי היקום ( חלונות 2002) קובץ שירים שעוסק במסתרי היקום ומשתמש במוטיבים מדביים מרובים.

יצירה מדב"ית שירית בולטת היא ספרו של המשורר אשר רייך עתיד דומם ( קשב , 2002 ) שיצא לאור בעת כתיבת מאמר זה. זהו קובץ שירים ופואמות שכולם ( באופן חסר תקדים בשירה העברית ) עוסקים בנושאי מד"ב עם גוון אפוקליפטי .

כמו כן יש התפתחות מואצת בארץ של "הפילקים " שירי חובבים על נושאים מדביים שמושרים יותר ויותר בכנסים של חובבי המד"ב ומופיעים באינטרנט.

מוזיקה
"היקום בפיתה" ( 2001) הוא אלבום מוזיקלי על סיפורה של להקת רוק שנחטפת לחלל בידי חייזרים. . היוצר הוא ניב יניב שהוא גם מנהל אתר האגודה הישראלית למדע בדיוני מתכנן גם תסכית מדע בדיוני על פי אלבום זה. ניר יניב יצר ושר מאז פזמונים שונים בעלי תכנים של מדע בדיוני .

הצגות

התיאטרון הישראלי ממעט מאוד בהצגת הצגות בעלי תוכן מדעי בדיוני או פנטסטי וזאת אם כי שתי ההצגות הראשונות והידועות ביותר של התיאטרון הישראלי הלאומי "הבימה " עוד בשנות העשרים של המאה הקודמת היו פנטסיות : ו"הדיבוק" תרגום של מחזה אידיש מאת ש. אנסקי שנעשה בידי המשורר הידוע חיים נחמן ביאליק ( על רוח מת שמשלטת על אישה ) "הגולם " תרגום של מחזה אידיש מאת ה. פ. ליויק ( על האדם המלאכותי שנוצר בידי רב בפראג במאה ה-16 ) הצגות אלה חזרו ועלו על הבמה פעמים רבות .מאז הוצג ב-1965 מחזה המדע הבדיוני של המשורר העברי הידוע ביותר באותה התקופה נתן אלתרמן "משפט פיתגורס " על מחשב אינטליגנטי שמנסה להבין ללא הצלחה את בני האדם . .אך מחזה זה נכשל ונשאר בודד וכמעט יחיד במינו בתחום היצירה הישראלית המקורית על הבמה.
בשנים האחרונות היו שתי הצגות בולטות שמשתייכות לז'אנר : אחת של מד"ב והשניה של פנטסיה :
אטום מאת מתי גולן
הצגה על עתיד שבו חרדים קיצוניים משתמשים בנשק הגרעיני כנגד הערבים . הצגה שעוררה מחלוקת קשה בין חילוניים ודתיים בישראל .

הבריאה מאת יוספה אבן שושן .
מחזה פנטסטי על המשורר שלמה אבן גבירול שיצר בימי הביניים אישה גולם שמתאהבת בו כנגד רצונו והוא נאלץ לבסוף להשמידה . אבן שושן חיברה כבר בעבר גירסה שונה של מחזה זה בשם כתר מלכות ב-1993 ובגירסה קונבנציונלית יותר לילדים של סיפור הגולם והמהר"ל מפראג על פי בשביס זינגר ב-1993. .על פי סיפורי השדים של בשביס זינגר היא חיברה הצגה בשם "השד האחרון " ב-1991.
אופרה
אלפה ואומגה
אופרה פנטסטית מקורית שאת תמלילה כתבו המשוררים דודי מנור ואנה הרמן ואת המוסיקה יצר גיל שוחט (שגם היה בעל הרעיון המקורי ) .והוצגה ב-2001 . האופרה שעלילתה התבססה על תחריטים של הצייר הנורווגי הידוע אדוארד מונק היציגה סיפור פנטסטי ביותר על ראשיתו של המין האנושי וגירסה שונה מאוד ניהליסטית וטראגית של סיפור גן העדן התנכי ,ועל שני בני האדם הראשונים,שאחת מהם הנקבה קיימה יחסי מין עם בעלי החיים השונים שכולם בעלי כושר חשיבה ודיבור ומהם לפי הסיפור נוצר המין האנושי המוכר לנו כיום.
הייתה זאת אופרה מרשימה ביותר בכוח הדמיון שלה. .

תיאטרון לילדים

בתיאטרון הילדים בישראל מקובלות מאוד מזה שנים רבות הצגות המבוססות על אגדות ילדים קלאסיות וסיפורים פנטסטיים שונים . המפורסמת ומאריכת הימים שבכל המחזות מסוג זה הוא המחזה של המשורר המפורסם אברהם שלונסקי "עוץ לי גוץ לי ( 1966 ) על פי אגדת העם על בת הטוחן שנצטוותה לטוות קש לזהב ועל השדון המוזר שמעוזר לה בתנאי שתגלה את שמו . הצגה זאת הועלתה פעמים רבות על הבמה ותועלה מחדש גם השנה. . כן זכו להצלחה גדולה מאז שנות השישים ועד היום הצגות ילדים רבות מספור המבוססות על דמויות הקופים המדברים של תמר בורנשטיין לזר קופיקו וצ'יפופו , וגיבורו של שרגא גפני הילד הרואה ואינו נראה דני-דין .בשנות השמונים הייתה הצגה מצליחה מאוד בעל נושא מד"בי בשם "פלניטור חבר מכוכב אחר". שבה כיכב חנוך רוזן בתור חיזיר חביב.
עם זאת ההצלחה הגדולה של הצגות ילדים פנטסטיות בישראל היא תוצר ידיו של הבמאי והמחזאי אורי פסטר. ב-1988 הוא יצר הצגה פנטסטית על פי "פיטר פן " מאת ג'מס בארי הצגה שזכתה להצלחה כה גדולה עד שהוצגה גם בגרמניה . היא הוצדה מחדש ובהצלחה גדולה אף יותר ב-1997 בגירסה מלאה בפעלולים שהייתה רחוקה מהמקור הרבה יותר מהגירסה הראשונה.
ההצלחה הגדולה ביותר של פסטר ושל תיאטרון הילדים הישראלי הייתה ב-1994 הופיעה על הבמה הצגה בשם "הקוסם " שהתבססה על ספרו של פרנק באום "הקוסם מארץ עוץ" שפסטר כתב וביים ובה כיכבו המגישים של ערוץ הילדים בטלוויזיה הישראלית . ההצגה זכתה להצלחה חסרת תקדים הפכה ל" פנומנון " ונכנסה לספר השיאים של גינס על מספר הופעות באותו היום ( חמש פעמים ביום ו-37 פעמים בשבוע !) . ההצגה רצה 182 הצגות עם 430 אלף צופים (בישראל מספר עצום) ורצה עד אוגוסט 1995. והצגה זאת יצרה גל של הצגות עם פעלולים פנטסטיים . כה גדולה הייתה הצלחת של ההצגה עד שהיא שימשה כבסיס לספר , לתקליט ואף לסדרת טלוויזיה בערוץ הילדים של ישראל . . היא זכתה לגירסה" הי טכית " ב-1999 בשם "הקוסם 2000 " שפסטר כתב וביים שוב שם למשל איש הפח הוחלף באיש המחשב ב-.
פסטר יצר מאז הצגה פנטסטית מצליחה אחרת לילדים בשם "הכל אגדה " ב-1997 שילוב של כמה אגדות ילדים קלאסיות לסיפור מתמשך אחד . לאחרונה הסריט על סמך הצגה זאת סדרת בת 26 פרקים עבור רשת "פוקס" בארה"ב.

ב-1999 פירסם פסטר את הטקסטים של שלושת המחזות המצליחים האלה שלו בספר בהוצאת כינרת . . .
להצלחה גדולה זכתה גם הצגה ספר הג'ונגל מ-1996 שבוימה בידי חנוך רוזן שנכתבה בידי אפרים סידון כותב קומיקס והומור ידוע שהתבססה ל ספר הג'ונגל של רודיארד קיפלינג על ילד שגדל בין זאבים ,והילד השחקן של תום א בני ה הפך לכוכב גדול בישראל עם מועדון מעריצים והכל והוא הופיע בסרט ישראלי בעל אלמנטים מדב"יים שכתב וביים רוזן בשם "סופר בוי ב-1998 " על ילד שמקבל כוחות על ונלחם בכוחות הרשע. השנה "ספר הג'ונגל" מועלה על הבמה מחדש.
הצגות מעניינות אחרות לילדים היו גירסה מ-1999 של ספרו של ז'ול וורן "מסביב לעולם בשמונים יום " שסיפורה עובד לספר מיוחד .
בשנת 2001 הוצג המחזה "המלך ארתור ואבירי השולחן העגול " של ירון כפכפי שבו הוצגה הולוגרמה תלת מימדית של השחקן הידוע דודו טופז בתור הקוסם מרלין בהצגה פנטסטית במיוחד שלדברי מפיקיה נועדה הן לילדים והן למבוגרים,אב היא נכשלה . השנה מוצגת הצגת המדע הבדיוני הראשונה לילדים מזה שנים רבות "צי.פי –חברה מכוכב אחר " שכתב אבי גלעד וביים אבי דור בכיכובה של ציפי שביט. על חייזרית חביבה שעוזרת לתושבי שכונה שלווה להיאבק באיטש עסקים מרושע שזומם להרוס את בתי השכונה כדי להקים מבני משרדים רבי קומות . . . .

טלוויזיה וקולנוע
אורי פסטר יצר בסיס לסדרה בשם אג'ימה על לוחם אמנויות לחימה בממלכה פנטסטית ב-2001. וזה יהיה גם כן סדרת טלוויזה לפוקס.
בכנס איקון של חובבי המדע הבדיוני בישראל הוקרן הפילוט לסדרת אנימציה דוברת אנגלית שהופקה בישראל בשם "באגוידרס" על חרקים שפולשים לכדור הארץ . את הפילוט כתב חובב המד"ב אלי הרשטיין
. לטלוויזיה נוצר פילוט שלמרבית הצער לא התקבל אך הוקרן בהקרנה במיוחדת בקולנוע .
המחקר . בבימויו של שחר אריאלי . על סטודנט שבמסגרת מחקרו יוצר עולם שלם ,העולם שלנו והסדרה הייתה אמורה לתאר את התפתחות ניסוי זה ואת מאבקו בסטודנטית בשם "נטאשה " ( השאן בהיפוך אותיות ) שמתמחה בהשמדת עולמות . בנוסף ממשיכה בהצלחה סידרת הטלוויזיה הקומית "שמש " שרצה מזה חמש שנים ושבכמה וכמה מפרקיה יש אלמנטים של מדע בדיוני ופנטסיה ,שכן אחד מכותביה הקבועים רובי דואניס הוא חובב מד"ב .
קולנוע
ב-2001 הוקרן סרטו של ארי פולמן ( שיצר כבר בעבר סרט כמו מד"בי בשם "קלרה הקדושה") "מיד אין יזראל" שמתרחש בעתיד שבו נחתם שלום בין ישראל וסוריה ומתנהל מצוד אחרי הפושע הנאציה אחרון . ההתפתחויות באיזור הפכו את הסרט הזה לדמיוני יותר מאי פעם.
. . חובבי המדע הבדיוני
בשנים האחרונות פעילה מאוד בישראל האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטסיה . אגודה זאת פעילה מאוד הן בכנסים שהיא מארגנת בנושאי מדע בדיוני ( המכונים "איקון ") והן בנושאי פנטסיה ( המכונים פנטסטיקון ) . האגודה פעילה מאוד באינטרנט עם אתר גדול מאוד שכולל בתוכו מאות מאמרים בנושאי מדע בדיוני רבים מהם שעוסקים במדע בדיוני ובפנטסיה בישראל הם של כותב שורות אלה , ואחרים העוסקים בתחום העתידנות נכתבים בידי העתידן והעורך אהרון האופטמן ( האיש שערך את מגזין המד"ב "פנטסיה 2000 " בישראל בנשות ה-80 ) בידי ה גל חיימוביץ ובידי חוקר הקולנוע והאנימציה
היפנית רז גרינבר ובידי האסטרופיזיקאי וחוקר האקלים ד"ר אמנון סטופ . האתר מתעדכן באופן קבוע ומנוהל בידי המוזיקאי ניר יניב

.מזה שנים מוציאה האגודה את הפנזין המודפס "המימד העשירי " היום בעריכתו של דותן דימט שכיום היגיע לדרגה של מגזין אמיתי מלא בדפים צבעוניים ובסיפורים ומאמרים מקוריים ומתורגמים מהמבזין FANTASY AND SCIENCE FICTION .
בנוסף יוצא לאור מאז פברואר 1989 באופן קבוע הפנזין "סייבר קוזן " בעריכתו של אהרון שיר . המגזין שלא החסיר אף חודש מאז הקמתו כולל בכל חוברת סיפורים ובעיקר מאמרים לרוב באנגלית ולעיתים בעברית . .

בנוסף פעיל גם אירגון של חובבי סטאר טרק בשם "סטאר באס " שמוציא לאור מגזין משלו ומארגן כנסים ביחד העם האגודה.
כן יש פעילות רבה נושא משחקי התפקידים בישראל וקיימת עמותה למשחקי תפקידים שמרכזת נושא זה ומקיימת כנסים שנתיים שבהם מתקיימים משחקי תפקידים מהם לקוחים מחו"ל ומהם מקוריים פרי יצירתם של החובבים. העמותה מוציאה לאור כתב עת בשם "גרגויל ". וגם היא פעילה מאוד באינטרנט בין חבריה הבולטים נמנים דותן דימט וההיסטוריון המומחה לימי הביניים ולכישוף יוסי גורביץ.
ובספטמבר 2002 יצא הגליון הראשון (של המגזין "חלומות באספמיא" שנוצר בידי חברי קהיליית האינטרנט הפעילה והיצירתית מאוד בישראל וכולל את מיטב הסיפורים של חבריה .
במקביל בכנס איקון  הוכנס פרס חדש פרס גפן ( על שמו של עמוס גפן מתרגם של סיפורי מדע בדיוני ואחד ממיסדי האגודה שנפטר) לסיפור המדע הבדיוני המקורי ( עד כה ניתנו פרסים אלה רק ליצירות מתורגמות ). הסיפור שזכה השנה היה "אני והסבתא הולכות לקניות " של חמוטל לוין .
סיפור זה הופיע באינטרנט במגזין המקוון "בלי פאניקה " בעריכתו של רמי שלהבת שמרבה לפרסם מאמרים וסיפורים מקוריים ומתורגמים בנושאי מד"ב ופנטסיה .
בתחרויות קודמות של סיפורים הזוכה הקבועה הייתה ורד טוכטרמן שמתבלטת כאחת מכותבי הסיפורים הצעירים הטובים של ישראל . עוד סופר צעיר שמתבלט מאוד באינטרנט בזכות סיפוריו הוא אילן אשכולי , כותב דתי צעיר שמשלב רעיונות רבים מהדת והמיסטיקה היהודית במסגרת סיפורי מד"ב . רבים מחכים בקוצר רוח לקובץ הסיפורים הראשון של אשכולי .
האינטרנט הוא כיום הזירה הפעילה ביותר לחובבי המד"ב בישראל ולצד אתר האגודה למדע בדיוני ואתר "בלי פאניקה " מתבלט בו אתר ISF ( ISRAELI SCINCE FICTION ) בהנהלתו של אלי הרשטין שמספק מידי יום ביומו חדשות ומאמרים בנושאי מד"ב ופנטסיה . הרשטיין הוא גם העורך לשעבר  של ספרי מד"ב באחת מהוצאות הספרים הגדולות של ישראל ,כתר וכיום עומד בראש הוצאת ספרים חדשה "ינשוף" .
http://www.isf.co.il/
מלבד זאת יש באינטרנט מגוון של "פורומים " אתרים שבהם דנים חובבי המד"ב בתחומים החבבים עליהם וכוללים גם פורומים מיוחדים לסיפורים מקוריים שבהם מקבלים היוצרים ביקורת קשה אך גם בונה על יצירותיהם מהחובבים האחרים .
בנוסף יש בשנים האחרונות פעילות מגוונת בתחום תרגום ספרי מד"ב משפות זרות לעברית /כדאי במיוחד להזכיר את הוצאת "אודיסיאה " בניהולם של חובבי המד"ב קובי קמין ואורי סנדיץ' שמוקדשת אך ורק להוצאת ספרי מד"ב מתורגמים ובעתיד גם מקוריים בולט מאוד בתחום התרגום של ספרי המד"ב הוא המתרגם הוותיק והפורה עמנואל לוטם הנחשב למתרגם ספרי המד"ב המעולה ביותר של ישראל ותירגם בהצלחה הן את טולקיין והן את לארי ניבן ( שני סופרים שלגביהם הוא מומחה ועליהם הוא מרבה לכתוב ולהרצות ) ובלט במיוחד בתרגומו המצויין מ-1978 לספר חולית של פרנק הרברט ( שיש הטוענים שהוא עולה בסגנונו ובאוטנטיות של שפה הכמו ערבית שבו על המקור ). בין העורכים הבולטים של התרגומים נזכיר גם את העורך דידי חנוך הפעיל מאוד בקהיליית חובבי המד"ב ולו יש אתר שבו הוא מרבה לסקור ספרי מדב היוצאים לאור בחו"ל . . ..
סצינת המד"ב והפנטסיה היא כיום עשירה ומגוונת יותר מאשר אי פעם וסופרי מד"ב צעירים הולכים ומתבלטים יותר ויותר בספרות העברית הכללית. לאמיתו של דבר חובבי המד"ב הם כיום הקבוצה הבולטת והפעילה יותר בתחום הספרות הישראלית בכלל והם דומיננטיים לחלוטין באינטרנט . . יש לקוות שהתפתחות זאת תמשיך גם בשנים הבאות .
ולסיכום הרי רשימה של ספרים מומלצים במיוחד מבין כל אלה שהוזכרו כאן :
רשימת ספרים מומלצים של השנה :
מדע בדיוני :
נאווה סמל . צחוק של עכברוש . (ידיעות אחרונות 2001
דרור פויר . צדוק בנפתולי התשוקה. הוצאת בבל . 2002

ורד טוכטרמן.  לפעמים זה אחרת . ( אופוס 2002.)
מותחן
בסימן הלוטוס מאת דן צלקה ( חרגול , 2002
פנטסיה
אניהו . מאת אתגר קרת (זמורה ביתן , 2002) .

מיכל בת המלך . מאת טלה בר (חלונות 2001)
עוזאי. (הוצאת פורא ,2002) מאת ראובן קריץ ( במקור יצא לאור ב-1983 תחת שם העת "ריקי קלר").
. לוסנה . (אסטרולוג , 2002) מאת משה בן הרש
והבולטים ביותר:
מתכוני חלומות מאת אלכס אפשטיין . (בבל 2002.).
. זיעה מתוקה . (בבל 2001) . מאת רואי רוזן. .
מד"ב ופנטסיה לילדים
.תעלומת קרני השמש . מאת ענת קופמן ידיעות אחרונות , 2002.
. " רוח אנושית בכוכב " של אבי סגל ( ידיעות אחרונות, 2001 ). ספר המד"ב המעניין ביותר לילדים בשנים האחרונות
הדלת של פולי מאת גליה שנברג . (בית אור וילנאי . 2001.)
ובעיקר ספרה של ש. שפרה "עלילות גלגמש" ( עם עובד , 2000) . ללא ספק זהו ספר הפנטסיה הבולט ביותר לילדים בישראל בשנים האחרונות .

קישורים

מדע בדיוני ישראלי
יהודים בחלל
תולדות המד"ב בשפה העברית
ובגירסה אנגלית :

חזיונות העתיד של כותבי העבר 

על ספר המדע הבדיוני הראשון בעברית של אלחנן לוינסקי

חוזה מדינת היהודים 
על בנימין זאב הרצל ותוכניתו להקים מדינה יהודית באוגנדה. האם זה יכל להצליח?

מדינות ישראל העתידניות 

היכל התהילה של הפנטסיה העברית 
היכל התהילה של המדע הבדיוני הישראלי

מדע בדיוני ישראלי בסוף המאה העשרים 

ובגירסה אנגלית

שירת מדע בדיוני עברית

 גירסה אנגלית של כתבה זאת

חלק א'

חלק ב' 

A Survey of Israeli Science Fiction and Fantasy in the Year 2003https://www.no-666.com/2004/08/14/a-survey-of-israeli-science-fiction-and-fantasy-in-the-year-2003/

l

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “מדע בדיוני ופנטזיה בישראל בראשית המאה ה-21: סקירה”

אלי אני מציע לך לקרוא את הסיפרון "בשם האחר" של אלן פינקלקרוט, ותראה שעל אף הסיפור של נאווה סמל על שנת 2099 על שיכחת השואה, נראה שדווקא השואה הופכת להיות יותר ויותר אתוס מכונן של החברה האירופאית החדשה, שבשמו אנחנו, היהודים, הופכים להיות מושא לאנטישמיות.

(הפלא ופלא)

טם יהיה לי קצת זמן אולי אכתוב על "בשם האחר" רשימה בזמן הקרוב.

שלום אלי
במסגרת כתבה שאני כותבת
הייתי רוצה לצטט מספרו של אלחנן לוינסקי "מסע לא"י בשנת ת"ת לאלף הששי" האם ידוע לך אם והיכן אפשר להשיג את הספר?

במסגרת האנתולוגיה והמחקר על אוטופיות ציוניות "המחר של האתמול " של רות אלבוים דרור שאמור להימצא בכל ספריה גדולה.

אלי שלום, בשנות ה-70 וה-80 כתבתי סיפורי מד"ב. אחד התפרסם בפנטסיה 2000,
אחד בקוסמוס (כמדומני שזה היה שם כתב העת, שחדל להופיע אחרי כמה פעמים, ושפירסם לרוב סיפורים מתורגמים).
עוד סיפורים פורסמו בימי ג', במוסף "קריאת-ביניים" של מעריב שהיה אז בעריכת מאיר עוזיאל. אני מתגוררת בקנדה בשנים האחרונות, ועותקים של סיפורי אינם מצויים בידי, אך למען ההיסטוריה של סיפורי המד"ב העבריים, חשבתי להביא לידיעתך עובדות אלה.

שלום נוסף לאלי ולכולם. להלן פרטים אחדים, שהם למיטב זכרוני. הסיפור: עיסקי תיירות, הופיע בקוסמוס חוברת 2 בשנת 1979. לידיעתכם.

[…] יותר ספרות מד"ב ממה שנהוג לחשוב, כפי שאפשר לגלות מהסקירה המקיפה והמעניינת הזו של אלי אשד הבלתי נלאה). הסיבה השניה הייתה הנחת המוצא של הספר. כפי שנכתב על גב […]

בלה דורון — תוספת בהמשך למכתבי כאן מ-1 ביולי אלפיים וחמש:

לאלי ולכולם שלום,
מצאתי בארכיון הממוחשב של הספריה הלאומית את עיתון מעריב. בחיפושי אחר המוסף "קריאת ביניים" בשנת 1979 ואף ב-1980 (בעריכת מאיר עוזיאל) מצאתי את הסיפורים עצמם. בהמשך הפירוט:
כל טוב,
בלה דורון
1.
חברת "מימוש חלומות בערבון מוגבל"
יום שני 26 פברואר 1979. כיום עמודים 46-47
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=MAR%2F1979%2F02%2F26&id=Ar04600&sk=870726BA

2.
ראובן יצא לחופשה
יום שני 11 יוני 1979, כיום עמודים:
18s-19s
http://jpress.org.il/olive/apa/nli_heb/?href=MAR%2F1979%2F02%2F26&page=46&entityId=Ar04600#panel=document

3.
תאומים זהים
יום שני 13 אוגוסט 1979 כיום עמודים: 46-47
http://jpress.org.il/olive/apa/nli_heb/?href=MAR%2F1979%2F02%2F26&page=46&entityId=Ar04600#panel=document

4.
חי-בי
יום שני 26 נובמבר 1979 כיום עמודים:
20s/21/s
http://jpress.org.il/olive/apa/nli_heb/?href=MAR%2F1979%2F02%2F26&page=46&entityId=Ar04600#panel=document

5.
מרבה קומות אורגני (סיפור אימים)
יום שני 29 ספטמבר 1980 כיום עמודים:
38-39 כעמוד ראשון, ועמוד 37 כעמוד שני:
http://jpress.org.il/olive/apa/nli_heb/?href=MAR%2F1979%2F02%2F26&page=46&entityId=Ar04600#panel=document
אני חושבת שיש טעות ברישום השנה ושזה פורסם ב-1979
.

בלה דורון – תיקון הקישורים של מכתבי הקודם:

לאלי ולכולם שלום,
מצאתי בארכיון הממוחשב של הספריה הלאומית את עיתון מעריב. בחיפושי אחר המוסף "קריאת ביניים" בשנת 1979 ואף ב-1980 (בעריכת מאיר עוזיאל) מצאתי את הסיפורים עצמם. בהמשך הפירוט, עם תיקוני ההפניה לקישורים יעילים יותר, אני מקווה:
כל טוב,
בלה דורון
1.
חברת "מימוש חלומות בערבון מוגבל"
יום שני 26 פברואר 1979. כיום עמודים 46-47
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=MAR%2F1979%2F02%2F26&id=Ar04600&sk=870726BA
2.
ראובן יצא לחופשה
יום שני 11 יוני 1979, כיום עמודים:
18s-19s
: http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=MAR%2F1979%2F06%2F11&id=Ar05000&sk=80CB9757
3.
תאומים זהים
יום שני 13 אוגוסט 1979 כיום עמודים: 46-47
סיפור זה הוא עם תקלה בארכיון מעריב. ניתן להגיע אליו דרך השנה, החודש, היום – ואחר העמודים הרלוונטיים.
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/?action=tab&tab=browse&pub=MAR#panel=browse
4.
חי-בי
יום שני 26 נובמבר 1979 כיום עמודים:
20s/21/s
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=MAR%2F1979%2F11%2F26&id=Ar05000&sk=99827371
5.
מרבה קומות אורגני (סיפור אימים)
יום שני 29 ספטמבר 1980 כיום עמודים:
38-39 כעמוד ראשון, ועמוד 37 כעמוד שני:
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=MAR%2F1980%2F09%2F29&id=Ar03800&sk=C2756ADD
אני חושבת שיש טעות ברישום השנה ושזה פורסם ב-1979

שלום לכולם,
תיקון ותוספת:
מתברר מחיפוש פרטני בגליונות קריאת ביניים, (בניגוד לחיפוש קודם לפי שם המחברת בלבד) שבשנת 1980 פורסם סיפור מד"ב נוסף שכתבתי, בקריאת ביניים של מעריב, בגיליון ה-100 שלהם. לפיכך סך כל סיפורי במוסף זה היה שישה. מכלול הסיפורים פורסם בשנים 1979-80. ארבעה סיפורים פורסמו ב-1979. 2 סיפורים פורסמו ב-1980.

(מאחר וב-1980 פורסמו 2 סיפורים, לא נעשתה שום טעות ברישום השנה בארכיון המדינה, כפי שסברתי לגבי הסיפור "מרבה קומות אורגני" ואף הוא משנה זו. למעשה זהו הסיפור האחרון שפורסם בקריאת ביניים.)

להלן הקישור לדף הראשון של סיפורי הששי: אהבה רק בשכירות. זה היה הסיפור הראשון שהופיע במוסף קריאת ביניים ב-1980. מספרו הסידורי לפיכך הוא 5.

6.
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/sharedpages/SharedView.Page.aspx?sk=1B9F21BF&href=MAR%2F1980%2F06%2F30&page=49

כל טוב.
בלה דורון-לאסק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

thirteen + 4 =