web analytics
קטגוריות
חזון ופוליטיקה

כוכב הלכת "קול -דור" חלק 2

האירגון הפלנטרי "קול דור "  הכולל צעירים יהודיים מכל רחבי כוכב הלכת "ארץ"  קבע בימים אלה לאחר חודשים ארוכים של דיונים סוערים באינטרנט ,ובישיבות וידאו כלל פלנטריות את המניפסטו  האידיאולוגי שלו שמופיע כאן לראשונה בעברית .

והנה  התקציר העברי של המניפסטו שקיים במלואו כרגע רק באנגלית .

 

המניפסטו של "קול -דור "

 

 

KolDor היא רשת של מנהיגים צעירים יהודים מרחבי העולם הפועלים למען עיצוב עתידו של העם היהודי במאה ה-21. חברי KolDor הבאים מרקעים תרבותיים, דתיים, מקצועיים ופוליטיים שונים ברחבי העולם, אימצו "הצהרת עקרונות" המחייבת אותם לפעול לשגשוגו ולחיזוקו של העם היהודי. אנו מזמינים שיח ציבורי בעולם היהודי ובחברה בישראל סביב הרעיונות המוצגים "בהצהרת עקרונות" זו.

 

עיקרה של ההצהרה שאומצה הוא קריאה לבחון ולהגדיר מחדש תפיסות עולם שהתקבעו במחשבה וקובעות את המעשה בעולם היהודי היום: זהות יהודית, העם היהודי, ציונות והסכסוך הישראלי-פלסטיני. ההצהרה מציעה תפיסות עדכניות המותאמות לתנאים הפוליטיים, הדמוגרפיים, הטכנולוגיים, הדתיים והאמוניים בתחילת המאה ה-21.

 

·        תפיסת היחסים בעם היהודי כיחסי "ישראל-תפוצות" ("הם ואנחנו") חייבת להשתנות לתפיסה של עם יהודי גלובלי: יחסי גומלין על בסיס שוויון ושותפות. על ארגונים יהודיים להתאים את עצמם כדי לשקף ערך זה.

·        השיח היהודי חייב להתרחב מעבר לשיח בין יהדות ישראל וארה"ב; לכל קהילות העם היהודי צריכה להיות יכולת אמיתית להשפיע על סדר היום היהודי ולעצבו. אנו מכירים בדאגותיהן ובתקוותיהן של הקהילות הקטנות כסדר יום בעל ערך זהה וחשוב לא פחות מזה של הקהילות הגדולות.

·        ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי – לא רק עבור העם היהודי. ליהודים, ללא קשר למקומם הפיזי, יש זכות וחובה לבוא במגע עם החיים במדינת ישראל ולהשפיע עליהם.

·        מדינת ישראל חייבת להתקדם מעבר לתפיסה של היותה מקום מקלט, ולהפוך לאבן שואבת ליהודים בעולם. ההחלטה לחיות בישראל צריכה להיות מתוך בחירה ולא מתוך כורח.

·        חובתם של יהודים בישראל וברחבי העולם להבטיח שערכיה של מדינת ישראל הם שיגדירו את היותה מדינה יהודית, לא רק מאזנה הדמוגרפי.

·        על ישראלים החיים מחוץ לגבולות ישראל להיות מעורבים ולתרום לקהילות היהודיות באשר הם.

·        משימתה הראשונה של הציונות: הקמת בית לאומי לעם היהודי – הסתיימה. המהלך הבא של הגשמה ציונית הוא ביסוס חברת מופת בישראל. יש לאפשר ליהודים מרחבי העולם לתרום מכישרונם ומיכולתם לכך.

·        יש להעתיק משאבים מעידוד עלייה לחיזוק העם היהודי באשר הוא.

·        יש לעבור ממודל של ישראל ככור היתוך למודל של ישראל כפסיפס של תרבויות יהודיות מרחבי העולם, המביא לידי ביטוי את הערך שבייחוד ונותן ביטוי מלא לרב-גוניות.

·        קיומו הרוחני של העם היהודי בדורנו הוא הנתיב לקיומו הפיזי.

·        חיזוק הזהות וחיזוק העם היהודי יהיו מושתתים על ההכרה בדרכים השונות לחיות כיהודי ולהשתייך לעם היהודי, ועל חתירה מתמדת ליצירת מרחב משותף המכבד קיום של כל מרכיבים אלו.

·        קהילות יהודיות ויהודים באשר הם יכולים וצריכים להתערות בעולם הרחב בלי לאבד את זהותם וייחודם כיהודים. אנו רואים בכך ערך והזדמנות שיביאו לידי ביטוי את היותנו בני העם היהודי ואזרחי העולם החופשי.

·        על היהדות לספק מענים לאתגרי הזמן הנוכחי הן עבור היהודים והן עבור האנושות כולה ובהם: עוני, אתגרים סביבתיים ושאלות שהמדע מציב מול המוסר.

·        זהות יהודית אינה יכולה להישען על הזיכרון לבדו. פעולות בהווה, תכנון לעתיד ותיקון עולם הם חלק בלתי-נפרד מלהיות יהודי.

·        הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא עניין יהודי, לא רק ישראלי, וליהודים מרחבי העולם יש זכות וקול בעניין זה.

·        המלחמה באנטישמיות ובכל צורות השנאה והדה-לגיטימציה של בני אדם בשל אמונתם היא עניינם של יהודים ולא-יהודים. אנו מאמינים שיש לפעול בעוצמה אנושית משותפת על מנת למגר כל סוג של שנאה.

 

 

ההבטחה למעשה

כל אחד ואחת מחברי KolDor מתחייב/ת אישית ליטול תפקיד פעיל בפורומים ובארגונים יהודיים קיימים, על מנת לזכות בתמיכה רחבה לעקרונות הללו. כל אחד ואחת מאיתנו מחויב/ת להתמיד בלימוד הפנים השונות של קהילות יהודיות ברחבי העולם, כדי לפתח הבנה לגבי צורכיהם, משאביהם, אתגריהם והזדמנויותיהם.

 

חברי KolDor יקדמו נושאים אלו בעבודה מול ארגונים וגופים אחרים. במקום שניתן, נשתף פעולה עם ארגונים קיימים, כדי למנף את עוצמתנו והשפעתנו וכדי למנוע חפיפה וכפילויות. כמו כן נזמין וניזום פרויקטים לקידום סדר היום של KolDor ולניצול מרבי של המשאבים האנושיים של העם היהודי.

 

אודות KolDor

ב-KolDor מעל 120 חברים מ-16 מדינות ברחבי העולם (ובכלל זה 10 קהילות בארה"ב). נוסף על פגישות אישיות, KolDor עושה שימוש בתקשורת אלקטרונית למפגשים ולעבודה שוטפת. KolDor תערוך ועידה שנתית שנייה בישראל בין 23 ל-27 ביוני 2005. מידע נוסף על אודות KolDor והצהרת העקרונות המלאה של הארגון ניתן למצוא באתר שלהם.

 

.קישורים רלבנטיים

 

הפרוטוקולים של צעירי ציון

כוכב הלכת "קול דור "

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “כוכב הלכת "קול -דור" חלק 2”

שאין במניפסט שום התייחסות למשבר שעבורת מדינת ישראל, לצורה שגיבשה לעצמה ולעובדה שקצב הירידה ממנה גבוה אפילו מקצב ההתבוללות של יהודי הגלות.

התיחסויות בדיונים השונים . וייתכן שיש לכך התיחסות בנוסח האנגלי המלא) עדיין לא קראתי אותו ) .
ויתכן שלא גם כך היו מי שהתלוננו שהנוסח שנבחר הוא ארוך מידי עבור קליטה מיידית בידי הקהל הרחב .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one + five =