web analytics
קטגוריות
מיסטיקה ותופעות מוזרות

הרומני מתאילנד

סיפורו של מרצה טנטרה רומני בץאילנד שנוי מאוד במחלוקת בגלל דיעות אנטישמיות שביקר גם בישראל.

 

הופיע בגרסה שונה באתר  NRG

בימים אלה מבקרת בארץ אחת הדמויות היותר בולטות בתעשיית המיסטיקה והרוחניות העולמית כיום , אדם שהפך למורה הרוחני המוכר והאהוד ביותר על המספר הגדול ביותר של ישראלים מאז מותו של אושו והוא שנוי במחלוקת בדיוק כמוהו אם לא יותר .
זהו סואמי סארוואסטי ויקננדה מורה ליוגה ולטנטרה ,תורה הודית ששמה דגש עצום על מיניות האדם בכל צורותיה ומיגווניה שמבוססת כנראה על האמונות באלים שיווה וקאלי ושזוכה בשנים האחרונות לעניין עצום גם בישראל .
למרות שמו  הוא אינו הודי כלל וכלל , הוא רומני במוצאו והוא נציג בולט ומרכזי של תופעה מרתקת שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות של ,של נטילת רעיונות ותפיסות מזרחיות הודיות שונות בידי עמי המערב כמו הרומנים והישראלים על מנת להציע להם פיתוח מיוחד משלהם שההודים עצמם לא תמיד יכירו אותו אם כי הוא ללא ספק מבוסס על תורותיהם .
סוואמי הוא נציג של מעין אסכולה רומנית בלימוד תורות הטנטרה והיוגה שראשיתה הוא בחוקר התורות המזרחיות המפורסם מירצ'אה אליאדה , חוקר דתות רומני שהיה הראשון שהיציג לפני אנשי המערב תירגום ופירוש מדויק ומפורט וכמעט שווה לכל נפש של רעיונות הודיים שונים שעד אז היו בלתי ידועים ובלתי מובנים לחלוטין בארצות המערב .
סואמי ויקננדה עצמו נולד ברומניה ב-1962 כנרקיס אדוארד טרקאו ,ובראשית הקריירה שלו למד הנדסת אלקטרוניקה וככל הנראה היה מצליח מאוד בתחום זה/ הוא זכה במדליית זהב ב"אולימפידת פיזיקה" ברומניה ונבחר כחבר בארגון מנזה הודות אי קיו הגבוה שלו . אך בשלב מסוים החליט לעזוב את תחום ההנדסה כאשר התוודה לתורת היוגה דרך אחד המיישמים הראשונים שלה ברומניה  ביבולארו גריגוריאן, או כפי שאלפי תלמידיו ברומניה ובעולם מכנים אותו גריג ומהר מאוד הפך לאחד מתלמידו הבכירים .
אלא ברומניה של התקופה הימים היו ימי הרודן הקומוניסטי צ'אושסקו וזה התייחס בחשדנות עצומה לכל צורה של התאגדות ובראש ובראשונה ליוגה :
סואמי : אנחנו תלמידי היוגה ובכל שאר אנשי הניו איג' ברומניה נרדפנו פשוטו כמשמעו במשך תקופה מסוימת ברומניה בראשית שנות השמונים . המשטרה החשאית של צ'אושסקו פחדה מכל התארגנות של אינטלקטואלים מכל סוג שהוא מחשש שזה יסכן את המשטר ובכלל זה התארגנויות לצורכי לימוד יוגה .הם ביצעו אחרינו מעקבים אסרו כמה מאתנו והיו אנשים שעונו בכלא ובכלל זה גריג בדיוק כמו שעושים היום בסין אני עצמי שהיתי אז במעצר בית . אבל למרבית המזל צ'אושסקו הופל לבסוף והיוגה הפכה לכאורה לבסוף חופשית ללימוד שוב.
רומניה בכל אופן נשארה מקום מסוכן לתלמידי יוגה גם היום , השנה מצא את עצמו אחד ממדריכי היוגה הבכירים במדינה זאת נרדף בידי הממשלה כאשר ניסה לחצות את הגבול הוא נעצר והושלך בבית הכלא באשמת קיום יחסי מין עם קטינה .
לטענת חסידיו המדובר בהאשמות שווא שקריות מסוג אלה שהופצו בימי צ'אושסקו .אך הדבר הביא לחקירות של המשטרה במרכזי הלימוד של מדריך זה שבהם הייתה מעורבת בין השאר גם תלמידה ישראלית צעירה שלו אנה וינשטיין שנחקרה בקשיחות בידי המשטרה הרומנית ולפי הטענות נכנסה כתוצאה למצב של שוק , אחת מני רבים . למעשה, בחודשים האחרונים מתנהלים סביב גריג ותלמידיו מרדפים, האשמות שווא שקריות, החרמות של ספרי יוגה ומעצרים אלימים באשראמים.
כיום אגב, לאחר שנים רבות של יחסי מורה ותלמיד, נפרדו דרכיהם של סואמי וגריג, בשל חילוקי דעות על רקע אופני הלימוד.
<!–1

ישו היה יוגי

סואמי עצמו עזב את רומניה,  בשנת 1990 הקים מרכז יוגה בדנמרק ובשנת 1998 היגיע להודו שם קיבל לאחר טקס טבילה בגנגס מגורו מקומי את התואר המכובד "סוואמי " ואת השם המיוחס סרסטאוי ויקננדה . ב1999 החל ללמד במרכז היוגה ההודי המפורסם ברישיקאש ומהר מאוד הפך למורה היוגה הבולט והמפורסם ביותר שם מעל ומעבר לכל שאר היוגים ההודיים הותיקים שנאלצו לראות בעיניים כלות כיצד רוב הזרים המגיעים מעדיפים לבוא ללמוד דווקא אצל המורה הזר מרומניה .
ובין התלמידים הזרים האלה היו ישראלים מרובים מאוד אולי אלפים לפי הערכותיו של סוואמי . סוואמי הפך למורה היוגה הפופולארי ביותר בקרב הישראלים בהודו .
בסופו של דבר סואמי נאלץ לעזוב את רישיקש לאחר חמש שנים של פעילות אינטנסיבית ביותר שם וכיום הוא מלמד מתאילנד מרכז נגיש פחות להמונים מרישיקש אך עדיין מגיעים אליו תלמידים מרובים .

א.א. : מה הסיבה שעזבת את רישיקש מרכז כל כך בולט של יוגה ?
סוואמי : הסיבה הייתה פשוטה מאוד : סירבתי להמשיך לשלם את השוחד העצום ששלטונות המקום דרשו ממני על מנת שאוכל להמשיך ללמד שם וכך לא הייתה לי ברירה אלה לעזוב .יכול להיות שהם גם כעסו על כך שמורה זר מצליח יותר מהמורים המקומיים וזה הוסיף שמן למדורה.
א.א. : מה הם בדיוק הרעיונות החדשים שלך שהופכים אותך לכל כך שונה מהמלמדים ההודיים ?
סוואמי : אני מלמד את תורות היוגה והטנטרה הודיות אבל בצורה שונה ממאוד מהמקובל אצל ההודים .תורות אלה מבוססות על האנרגיות של הגוף והנפש אבל האמת שהיא שהפילוסופים וההוגים והיוגים ההודים הקדומים לא באמת ידעו מה הן אותן אנרגיות מכיוון שהיו חסרים להם הכלים המדעיים שיש לנו היום. אני יוצא מנקודת ההנחה שהפילוסופים ההודיים של ימי הביניים אכן יצרו תורות ורעיונות רבים בתחומים אלה שהיו נכונות בעזרת האינטואיציה שלהם . אך אני טוען שמשהו היה חסר בתורות אלו משהו שרק הרעיונות המדעיים המודרניים שאותם ההודים הקדומים לא הכירו כלל יכול להשלים . כך שאפשר לטעון שמה שאני מלמד זה שילוב של התורות ההודיות הקדומות עם הרעיונות המדעיים החדשים ביותר . אם תרצה יש כאן תזה : הרעיונות ההודיים הקדומים פלוס אנתי תזה ,לפחות לכאורה, הרעיונות המדעיים של זמננו ומכל זה נוצרת סינטזה.
את כל הרעיונות ההודיים הקדומים אני משתדל ללמד בצורה מדעית ורציונלית ככל האפשר שתתקבל יותר על דעתם של בני המערב שהם חלק גדול מתלמידי .אני מושפע מאוד גם מהרעיונות של הנצרות הגנוסטית הקדומה שנרדפה בידי הכנסייה הנוצרית המימסדית אך כיום יש לה השפעה גדולה מאוד על החשיבה של אנשי היוגה באשר הם ובכלל זה עלי . אני חושב שרעיונות שונים של ישו הנוצרי כפי שבוטאו בידי תורת הגנוסיס מזכירים מאוד את תורת היוגים ויכול להיות שישו הכיר אתה תורות האלה. .ויש כאן עוד אלמנט שמוכנס לסינתזה .
א.א. הישראלים כידוע מהווים חלק גדול מאוד מתלמידיך עד כדי כך שזאת כבר הפעם השלישית שאתה מבקר בישראל ויש לך גם כמה עוזרים ישראליים , איך אתה מסביר את הפופולאריות העצומה שלך אצלם ?
סוואמי : הישראליים הם אנשים ציניים מאוד ואפילו אקזיסטנציאליסטיים מאוד , יש להם נטייה לבדוק ולחקור כל דבר שהם שומעים הם מסרבים לקבל הכל בעיניים עצומות יש להם מבחינה זאת ראש חקרני ופרגמטי מאוד , אני מלמד יוגה וטנטרה לאנשים מעמים שונים ואני מאמין שלכל עם יש דרך מיוחדת של חשיבה וכי יש להעביר לו את החומר בצורה קצת שונה מבני עמים אחרים . לישראלים אני מעביר להם את הכל הידע בצורה פרגמטית מאוד "הנדסית " אם תרצה ואני חושב שזה מדבר אליהם מאוד הרבה יותר מהמורים המזרחיים האחרים שמעבירים דברים בצורה מעורפלת שלא תמיד מתקבלת על דעתם .

מיכאלה מורה שבאה עם סוואמי מוסיפה :

 וזה נכון גם לגבי נשים ישראליות שאני מעבירה להן קורסים מיוחדים אני יכולה להעיד שהן מתאפיינות כמו הגברים הישראליים בראש פתוח וחקרני מאוד ובנטייה לשאול כל הזמן שאלות .
אולם סוואמי כאמור הוא גם אדם שנוי מאוד במחלוקת. הוא ידוע כמי שנוהג לקיים יחסי מין עם תלמידותיו ונשמעו טענות שהוא לפעמים עושה זאת תוך ניצול מעמדו . ( אם כי נראה שבכך הוא לא שונה ממרבית מורי הטנטרה באשר הם שהיא ככלות הכל תורה שעוסקת במין).
א.א. יש טענות שאתה מנצל את מעמדך על מנת לקיים יחסי מין עם תלמידות שלך וכי אחת הסיבות שעזבת את דנמרק ואת הודו היו תלונות בנושא זה . האם יש אמת בטענות אלה ?
סואמי : זה נכון שבמסגרת עולם לימודי הטנטרה יש גם אורח חיים מיני ופעילות מינית מגוונת ביותר , אחרי הכל זאת תורה שעוסקת במיניות ובפתיחות מינית לכל דבר וזה יהיה מגוחך ובניגוד לטבע האנושי אם הכל ישאר תיאורטי בלבד . אבל הכל רק מרצונם החופשי של שני הצדדים . אין זה נכון שאני תקפתי מינית אי פעם את התלמידות שלי או שניצלתי את מעמדי בכפיה או בהיפנוזה וכו' . את דנמרק עזבתי משום שקיבלתי הצעת עבודה בהודו ולא יכולתי לעבוד בשני מקומות , את הודו עזבתי כאמור בגלל שסירבתי לדרישות שוחד .
אבל זה נכון שיש בעולם הטנטרה אנחנו עוברים מגוון עצום של התנסויות מיניות. וזה הדדי . לעיתים קרובות דווקא התלמידות הן אלה שיוזמות פעילות מינית גם עם המורים שלהם ומסוגים שונים ומגוונים ביותר .

 יש דברים מועטים בטנטרה שהם לא מקובלים כמו סדיזם ומזוכים ואונס. אבל כל השאר מותר כל זמן שזה מרצונם החופשי של האנשים . הם יכולים לנסות כל מה שהם רוצים מרצונם החופשי והם עושים זאת .
וזה נכון לא רק לגבי אלא גם לגבי כל המורים והמורות לטנטרה באשר הם .
בכל מקרה אני רוצה להבהיר שהסדנאות שאני מעביר בארץ הן בתחום התיאורטי בלבד של הרצאות ותו לא.

ומה שחמור לא פחות היו שהאשימו אותו בהצהרות אנטישמיות .
א.א. ישראלים שונים שהיו אצל המורה שלך גריג ברומניה מדווחים שהאיש ואנשיו נוטים להשמיע הצהרות אנטישמיות שונות על כך שיש קונספירציה יהודית כנגד העולם על כך שהפרוטוקולים של זקני ציון המסמך האנטישמי המפורסם הוא אמיתי על כך שהשואה אם הייתה הייתה מזימה יהודית וכי יש מכשפים יהודיים שכוחותיהם משפיעים על העולם וכ'ו כו' אתה תומך בדעות האלו ?
סוואמי : קודם כל אני רוצה להצהיר בזה שגריג ואני שוב איננו שייכים לאותה אסכולה ואין ביננו קשר . וכן נכון שמעתי סיפורים על מה שאתה מתאר ועל מריבות שהיו בין גריג ותלמידים ישראליים בגלל הדיעות האלה שלו . אני עצמי אינני מחזיק בדעות כאלה אחרת אתה חושב שהייתי בא לישראל? או מלמד ישראלים ? אני יודע שהפרוטוקולים של זקני ציון היו זיוף של המשטרה הצארית ואני מתנגד לכל אפליה גזענית .
עמוס תלמיד של סוואמי שמלווה אותו בארץ מתערב : אני רוצה להצהיר שאני מכיר את סוואמי שנים ומעולם לא שמעתי אותו מצהיר הצהרות אנטישמיות . נכון שסוואמי מאמין בסוגים שונים של תיאוריות קונספירציה כמו אנשים רבים מאוד בעולם כיום אבל לא דווקא כאלה שקשורות ביהודים או בישראלים .
א. א. : עמוס אפשר לאמר שסוואמי כאן מייצג סוג חדש של אסכולה ביוגה שמשלבת רעיונות מערביים ומזרחיים האם לדעתך יש אפשרות שבעתיד תיתפתח גם אסכולה ישראלית של יוגה וטאנטרה ?
עמוס : בהחלט יכול להיות מאות אלפי ישראלים שלמדו רעיונות מזרחיים משלבים אותם עם רעיונות אחרים לגמרי ואני חושב שמשוה חדש כבר מתחיל להיווצר שהוא שילוב של הודיות עם ישראליות ואני חושב שסוואמי תורם את תרומתו המיוחדת לסינתזה הזאת .
סואמי ויקננאנדה מורה הרומני ליוגה ולטנטרה עכשיו בארץ. הוא ללא ספק אדם שנוי במחלוקת, וכמה ממוריו הם אנטישמים גזעניים,  אבל הוא גם ללא ספק אדם מרתק ומייצג גישה חדשה ומקורית בתחומי התורות המזרחיות.
קישורים  רלבנטיים
סואמי 
הבלוג של סואמי 

המאמרים של סואמי בענייני יוגה וטנטרה

אתר טנטרה
מירצ'ה אליאדה 

שליחי האלה קאלי 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “הרומני מתאילנד”

אלוהים אדירים, תגיהו את הטקסטים שלכם לפני שאתם מעלים אותם לרשת !!! זו ממש בושה..

בימים אלו יצא לאור ספר חדש נוסף של הסופר הבודהיסטי החשוב ביותר ( וכרגע היחיד ) בספרות העברית יואל הופמן בשם "מצבי רוח " ( הוצאת כתר ,2010)
כמו כל ספר אחר של הופמן בשנים האחרונות הוא מעורר תשומת לב רבה ,וגם דיונים על השפעתו של הזרם הבודהיסטי על יואל הופמן המחבר שהוא בעצמו מרצה לתורת הבודהיזם ידוע כאחד המתרגמים החשובים לעברית של ספרות בודהיסטית וכמי שמושפע באורח חייו מהזן בודהיזם שבהחלט משפיע על יצירתו ותכניה והדרך להבינם .
נראה שיואל הופמן הוא הדמות הבולטת ביותר כיום בספרות העברית המשתמשת רעיונות הזן בודהיזם ובהשקפות של אמונה זאת.
אבל הוא בהחלט לא היה הראשון.
ולהלן מקירה מפורטת וראשונה מסוגה על ההשפעה של התרבות ההודית ושל הבודהיזם על הספרות העברית לאורך הדורות .משלמה המלך ועד להגר ינאי ויואל הופמן . .

ראו
בודהה בתרבות העברית
http://www.notes.co.il/eshed/67362.asp

מעניין שבעוד הם מדברים על זה שהקהל הישראלי צריך שידברו איתו ישיר ועיניני, חוץ מהסוואמי עצמו היחידה שמציינים את שמה המלא היא אנה, בחורה שעל פי הכתוב לא קשורה אליהם ישירות ובעצם הייתה קורבן להתקפה מצד שלישי (הרשויות הרומניות). אני תוהה האם הם טרחו לשאול אותה אם היא מעונינת בפרסום שמה…. לעומת זאת המלווים של הסוואמי האמורים להעיד על יושרו ואיכותו מוסתרים בנוחות של שם פרטי בלבד. לא מעורר אמון במיוחד….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 − 2 =