web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

באבא יאגה ונאנו טכנולוגיה -רוסיה העתיקה נוסח העתיד הרחוק:סקירה על "בלארוס " של לי הוגן

סקירה על שני ספרי מדע בדיוני המתרחשים בכוכב לכת דמוי רוסיה העתיקה בעתיד הרחוק.

באבא יאגה ונאנו טכנולוגיה

רוסיה ,ברית המועצות לשעבר ורוסיה לפני כן היא ארץ שיש בה מסורת עשירה הן של סיפורי פנטזיה ואגדות ומיתוסים מסוגים שונים והן של ספרות מדע בדיוני מהסוג " הקשה " והחללי " ביותר.
ולאחרונה סיפורי הפנטסיה והמיתולוגיה הרוסיים הקדומים וכלל התרבות הרוסית העשירה משמשים כבסיס לספרי מדע בדיוני "קשים " ( לפחות לכאורה ) המשלבים רעיונות מדביים טהורים כמו נאנו טכנולוגיה ביחד עם דמויות מהמיתולוגיה הסלאווית עם ביקורי פתע של בבה-יגא, המכשפה האולטימטיבית . הם נכתבו בידי סופרת מדע בדיוני לא ידועה כמעט אך מעלים כמה שאלות מעניינות במסגרת סיפור עלילה מרתק .

אלו הם הספרים "בלארוס " ו" אויבים" שיצאו לאור לאחרונה בהוצאת "אופוס בתרגום יעל –שפירו סלע שני ספרים שהם ככל הנראה רק הפתיח לסדרה שמספר כרכיה מי יישורנו המתרחשת בעתיד הרחוק.


שם המחברת "לי הוגן " הוא שם בדוי רק חלקית ושמה האמיתי אינו אמילי דבנפורט בניגוד למה שנכתב  בטעות בידי ההוצאה על הכריכה של "בלארוס ". לאמיתו של דבר גם זה שם בדוי .שמה האמיתי של המחברת הוא "אמילי הוגן" והיא עובדת של מערכת החוק במדינת אריזונה בארה"ב.

Em Foils the Mongolian Death Worm

תחת השם הבדוי "אמילי דבנפורט " הגברת הוגן פרסמה בין השנים 1991-1998 שישה ספרי מד"ב ,חלקם חלקים מסדרות , ספרי הרפתקאות פלנטריים וגלקטיים סטנדרטיים ולמטה מזה עם כמויות גדולות של סקס סדו מזוכיסטי רוצחים סידרתיים ( מעין גירסאות עתידניות של הרוצח המפורסם מהמאה ה-19 ג'ק המרטש שהם  אלמנט קבוע ביצירתה ) ואלימות קשה שלא זכו להערכה גדולה מדי בידי המבקרים .

לאחר פרסום ספרים אלה ניסתה המחברת את כוחה עם שם בדוי אחר "מגי תומאס " שבו פרסמה ספר מד"ב נוסף בשנת 2000 שוב עם רוצחים סדרתיים משתוללים במרחבי הגלקסיה וגם זה לא זכה לתשומת לב או להערכה רבה.
ואולי משום כך הכותבת החליטה לבחור בשנים האחרונות בשם בדוי שלישי מתוך ההנחה ש"משנה שם משנה מזל " עבור ספרים שנראה היה לה שיזכו ליתר הערכה. אולי אין זה מקרה כלל שהפעם השם הוא חלק משמה האמיתי ייתכן שהפעם המחברת הרגישה שהפעם יש יותר מקום להתגאות בספרים,וספרים אלה אכן אינם רעים כלל וכלל.
אלה הם ספרים שהם למעשה רק הפתיח למה שנראה כסדרת אופרת חלל מונומנטלית חובקת את הגלקסיה שמסגרתה יחשפו מן הסתם סודות רבים על עברו ועתידו של היקום ושל הגזע האנושי שבתוכו ואיך שהוא כל זה קשור לעבר הרחוק של כדור הארץ ששוב אינו מרכז האנושות אך שלא נשכח מעולם וממשיך להעסיק את מחשבותיהם של הדמויות.

אגדה רוסית בחלל

"

הספר הראשון "בלארוס " ( 2002 ) מתרחש בעתיד רחוק מאוד שבו האנושות התפשטה ברחבי הגלקסיה. העתיד המתואר הוא הסטנדרטי ביצירות מד"ב כיום זהו עתיד שבו כמה משפחות עשירות מאוד שולטות בטכנולוגיה מחזיקות ברוב משאבי היקום בזמן שמרבית שאר הגזע האנושי חיי בעוני מרוד .ומשפחות אלו עסוקות כל הזמן במלחמות אין סופיות בתוכן וזו עם זו כמו גם ביצירת שחזזורים טכנולוגיים של תרבויות קדומות מכדור הארץ ,למשל מצרים העתיקה,לשעשוען.
המדובר הוא בעתיד רחוק למדי שבעוד כך וכך אלפי שנים וכך מפליא לגלות שהזהויות הלאומיות של כדור הארץ הישן שהן כל כך עתיקות ולכאורה חסרות משמעות עדיין שורדות ואף משגשגות גם בעתיד רחוק כל כך במרחבים הרחוקים של הגלקסיה כאשר המדינות הקדומות שעמדו מאחוריהן הפכו זה מכבר לאבק. הדמויות בספרים מגלים בקיאות מרשימה עד להדהים בפרטי הפרטים ההיסטוריים של תולדות אותה רוסיה בקיאות שניתן לכאורה להשוות אותה לזאת של בני המעמד העליון בזמנינו לגבי מה שנעשה במצרים העתיקה (שהמרחק שלה בזמן מאיתנו הוא ככל הנראה קצר יותר מאשר המרחק בזמן של רוסיה מהעתיד המתואר בספרי בלארוס ) שהיא כמובן מצומצמת הרבה יותר.

אמנם הספר הראשון "בלארוס " "זכה" לביקורת ארסית מפטריוט בלארוסי  שהתלונן על הזיהוי בין השם בלארוס ובין "רוסיה החדשה " ועל שגיאות שונות של המחברת בפרטים של תולדות רוסיה והשפה הרוסית אולם זוהי ביקורת מגוחכת. האם ניתן לצפות מאנשים שבעוד כמה אלפי שנים שידעו את הפרטים שאפילו אמריקנים בני ימינו אינם מומחים בהם לגבי מדינה בת זמנם ?
הגיבור הראשי בספר הראשון הוא אנדרי מירוננקו בן למשפחה "רוסית" עשירה מאוד מקים מושבה אנושית חדשה בכוכב הלכת בלארוס מתוך כוונה להפוך אותה לאוטופיה רוסית כל מה שרוסיה העתיקה שלפני המהפכה הקומוניסטית זאת שבכדור הארץ הייתה צריכה להיות אבל לא הייתה מעולם .דהיינו רוסיה בתקופה של כמה מאות שנים בין המאה ה-11 לערך וראשית המאה העשרים. מירוננקו מכריז על עצמו כצאר של המושבה שכוללת בתוכה את הלאומים השונים שהרכיבו את רוסיה הקדומה אך הוא צאר שפועל עם מגילת זכויות ( אמנם במציאות שני הדברים לא משתלבים כל כך אבל זהו מד"ב אחרי הכל)
אך הרפובליקה הגלקטית שמקיפה את בלארוס נופלת לאחר מלחמת אזרחים מיותרת  ובלארוס מוצאת את עצמה מבודדת ומנותקת ללא טכנולוגיה גבוהה .
ואז מתחילה מלחמה עם אויב חייזרי נורא ובלתי ידוע השוכן מתחת לאדמה של בלארוס מאז עידן ועידנים שסמל ההיכר שלו הוא אכזריות רצחנית בלתי נתפסת וסדיזם טקסי. האוייבים " חוטפים ורוצחים אלפי אזרחים בלארוסיים . אמנם לכאורה זהו גזע חייזרי ובלתי מובן לחלוטין אבל למעשה האויבים מזכירים מאוד את האלפים מהאגדות הקלטיות ( האם הם היגיעו גם לכדור הארץ ?). הם מסתבר בני גזע מעולם רחוק שנמלט לבלרוס בעבר הרחוק מאימת  אויב בלתי ידוע .
ובנוסף לכך אנשי בלארוס צריכים להתמודד עם הרוצח הסדרתי הגרוע ביותר בתולדות האנושות מעין גאון מטורף שרוצח ותמיד נמצא צעד אחד לפני המשטרה. ( חישבו על חניבעל לקטר הרוצח הסדרתי הקניבל מהסרט "שתיקת הכבשים" והמשכיו בתוספת  כוחות על וטכנולוגיות מדהימות שאין לרשויות החוק )
בנתיים באופק מסתתר אויב חייזרי נורא לעין ערוך מכל אלה ומחכה לרגע הנכון כדי להכות …
ב"אויבים" העלילה מתרחשת אלף שנה מאוחר יותר. על חורבותיה של הרפובליקה קם איחוד גלקטי שיוצר קשר עם בלארוס בניסיון לשלבה בתרבותו ניסיון שאינו זוכה להצלחה רבה מידי. בלארוס מזכירה כעת יותר מכל דבר אחר את רוסיה קיסרית של כדור הארץ הישן. אנשי האיחוד הם דמוקרטים טובים אך הם גם נמצאים במלחמה קשה עם גזע חייזרי שככל הנראה קשור לגזע האויבים שבלארוס נמצאת במאבק מתמיד ולא תמיד מוצלח עימם ולכן יש להם עניין עצום בהתנסות המלחמתית של הבלרוסים עם בני גזע זה.
אמנם חלפו אלף שנים אך כמה מהדמויות מהספר הקודם חוזרות בצורות שונות ומשונות ובראשן באבא יאגה המיסתורית .אבל קמים גם נבלים חדשים כמו הפנט איבאן שמזכיר יותר מכל דבר אחר את המיסטיקן הרוסי הרספוטין וגם הרוצח הסידרתי ג'ון חוזר בצורה חדשה. וכעת נפתח שלב חדש במלחמה נגד האויבים אבל מצד שני נפתחת כעתה אפשרות ליצור ברית עימם .
הוגן רמזה כבר בספר הראשון  דרך המכשפה יודעת העתידות באבה יאגה מה עומד להתרחש  בעתיד הרחוק של הסדרה  :  האנושות תמשיך להילחם באויבים אך לבסוף תיאלץ לשתף עימם פעולה כנגד אויב גרוע בהרבה שרמזים עליו מתחילים לצוץ כבר בספר השני .
יש כאן שילוב של תככים פוליטיים מלחמות בלליות בין כוכבי לכת ובין גזעים ובין אינטליגנציות שונות וגם לא מעט מיסטיקה המתבטאת בדמותה של המכשפה הרוסית העתיקה באבא יאגה שהייתה "רוסייה לפני שהייתה רוסיה "והיא ככל הנראה סמל של "אימא רוסיה ".

מיהי ומהי באבא יאגה ? זה אינו מוסבר. לכאורה המדובר בדמות שהיא פנטזיה טהורה ואינה מתאימה לכאורה כלל לרקע המדעי הבדיוני ה"קשה " של הספרים הקוראים יצטרכו ככל הנראה לחכות לספרים הבאים כדי שיקבלו עליה הסבר מסוג כל שהוא .
שני ספרים אלה הם ככל הנראה רק הראשונים בסדרה של מינימום שלושה או ארבעה ספרים .וכמעט כלום לא מוסבר אם כי יש רמזים רבים .

בחזרה לרוסיה הקדומה

הבית של המכשפה באבא יאגה

http://www.babayagaplace.ca/resources/links

נקודה מעניינת בספר היא הקשר העמוק של הדמויות לתרבויות עתיקות כמו זאת של רוסיה הצארית ושל מצרים העתיקה ונשאלת השאלה האם לא קמו תרבויות נוספות באלפי הנשים שחלפו שמעניינות באותה המידה ? דומה שלא.

אגב זאת נקודה מעניינת גם בסדרות "מסע בין כוכבים "  השונות שבהן  דומה שלאנשי הצוותים השונים של צי הכוכבים  אין שום עניין בשחזורי ההולודק שלהם בכל תקופה מעבר לשנות השישים של המאה העשרים כאילו מאז לא קרה שום דבר  תרבותי מעניין .
לכאורה דומה שיש בהנחה זאת ש הוגן  לגבי העניין האובססיבי של אנשי העתיד הרחוק בזהויות לאומיות קדומות משום זלזול בכוח היצירתיות האינסופי של הגזע האנושי בעתיד שככל הנראה איבד את היכולת לייצר זהויות לאומיות ותרבותיות חדשות לאחר יציאתו לחלל ומסתמך בכל על הרעיונות והיצירות של אבותיו הקדומים. מצער שיוצרים כמו הוגן אינם מנסים לחשוב ולהוסיף גם תרבויות עתידניות ומאפייניהם כמודלים של הזדהות ועניין בעתיד הרחוק במקביל לאלה של התרבויות הקדומות יותר מעברנו על מנת להוסיף יתר אמינות לסיפורים. אבל נכון שזאת משימה קשה מאוד.
מאידך אנחנו רואים דברים דומים גם בזמננו כאשר כני לאומים שונים מגלים עניין עמוק ב"תור הזהב" של מה שהם מחשיבים כתרבותם ומעדיפים להתעלם לחלוטין משלבים מאוחרים יותר של תרבויות אלה . דוגמאות טובות הם היוונים המודרניים יש להם עניין עמוק בתרבות היוונית של המאה החמישית והרביעית לפה"ס ומעדיפים להתעלם מכל מה שבא אחר כך ואת תרבותנו שלנו הישראלית שבשלב מסוים בימי ראשית המדינה העדיפה להתמקד לחלוטין בתקופת התנ"ך ובית שני והתייחסה בזלזול מסוים ליצירות של בני תקופות שלאחר מכן.

מה שיהיה הוא שהיה , מה שהיה הוא שיהיה.

כותב שורות אלה מנחש שהמסתורין של " באבא יאגה" אותה מכשפה זקנה מסתורית עם בית בעל כרעי תרנגולת שהייתה "רוסיה לפני שהייתה רוסיה"  שיודעת בדייקנות של חוזת עתידות את כל מה שעומד להתרחש יפתר  בספרים הבאים בכך שיתברר שהיא נוסעת בזמן מהעתיד וצאצאית של משפחת מירננקו הצארים של בלארוסיה שהיא משמשת כפטרוניתם לאורך הדורות ושל גזע האויבים שנראה שהם עומדים להשתלב בגזע האנושי בצורה כל שהיא במאבק כנגד האויב המשותף.  ובכך להביא להגשמה אמיתית למורשת הרוסית העתיקה. מה שיהיה הוא שהיה.
אמנם בנתיים קשה לשפוט על הסדרה כולה על סמך שני הספרים הראשונים בלבד אולם דומה שיש מסר התחלתי בולט : מה שהיה הוא שיהיה. רוסיה שקמה ומתה על כדור הארץ הישן תקום לתחייה בכוכב הלכת האחר. אבל בהדרגה אנו מגלים שאם זאת יהיו גם שינויים כתוצאה מהתנאים השונים והמשתנים כך שלא כל מה שהיה הוא גם מה שיהיה בהמשך .

הספרים תורגמו בידי המתרגמת המנוסה יעל סלע שפירו שהצליחה לבצע את הדבר החשוב ביותר שמתרגם יכול לעשות עבור הקורא לגרום לכך שהתרגום יקרא בשטף וללא צרימות מיוחדות .
הספרים שתורגמו עד עכשיו בהחלט מעוררים עניין וציפייה לספרים הבאים בסדרה זו.

קישורים רלבנטיים
"בלארוס" בסימניה

"אויבים " בסימניה

פרק מ"בלארוס"

פרק ראשון מ"בלארוס"

ביקורת באתר "הספריה הפנטסטית "

 מחול הרשע :ביקורת של אלי הרשטיין על "בלארוס "

עוד ביקורת על בלארוס
ביקורת של בלארוסי על "בלארוס " 

פרק מ"אויבים "

אהוד מימון על "אוייבים "

"אימא רוסיה" :רמי שלהבת על "אויבים "

עוד ביקורת של "אויבים"

אמילי דונפורט המחברת בויקיפדיה 

לי הוגן באנציקלופדיה למדע בדיוני 

הבלוג של המחברת

בלארוס האמיתית

מדע בדיוני רוסי

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “באבא יאגה ונאנו טכנולוגיה -רוסיה העתיקה נוסח העתיד הרחוק:סקירה על "בלארוס " של לי הוגן”

את הספר שהיא כתבה כמגי תומס.ספר מומלץ ביותר, במיוחד למי שאוהב מציאויות שבורות וארטיפקטים חיזריים נטולי הסבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 1 =