בימים אלה יצא לאור ספרו החדש ומרחיב הדעת של מר ברוך קפלינסקי הביוגרפיה של אברהם אבינו ותקופתו בהוצאת החברה לחקר המקרא בישראל המדובר בספר ענק על אברהם ותקופתו, למעלה מ-330 עמודים שבהם מסביר המחבר בצורה בהירה ומרשימה ביותר כל אספקט הקשור לחייו של אברהם אבינו העברי הראשון לתקופתו כפי שהם מוצגים במסורת ובמחקר התנ"ך הקלאסי .
ברוך קפלינסקי אינו חוקר מקרא במקצועו . הוא עורך דין . אך הוא שייך לאותו זן הולך ונעלם ,לצערנו , של חובבי המקרא שאינם רק דתיים אל גם חילוניים הקוראים בתנ"ך להנאתם ומסוגלים לעסוק בו בעמקות ובפרטנות שאינה נופלת מזו של חוקרים באוניברסיטה. מרכזם של חובבים אלה הייתה במשך עשרות בשנים "החברה לחקר המקרא " שפועלת בארץ משנת 1954 וליסודה תרמו בין השאר דוד בן גוריון שהיה נשיא הכבוד הראשון שלה. בשיאה היו לחברה סניפים רבים ברחבי הארץ והיא פרסמה ספרי מחקר רבים בתנ"ך החברים בה היו מאות רבות של דתיים וחילוניים שאת כולם איחדה הזיקה והעניין בתנ"ך .
אך כיום לאחר כ-50 שנות פעילות אינטנסיבית החברה לחקר המקרא הצטמצמה מאוד וכוללת רק סניף בתל אביב.שבו ממשיכים לשמוע הרצאות בנושאי תנ"ך.
ברוך קפלינסקי הוא מזה שנים רבות יו"ר החברה והרוח החיה שבה. מזה שנים רבות הוא מארגן תחרות חיבורים בנושאי תנ"ך בבתי ספר שונים ונותן באופן אישי פרסים שונים לזוכים . בנוסף הוא מארגן את ההרצאות של החברה וגם טיולים בנושאי תנ"ך שבהם הוא משמש כ"מורה דרך " ומסביר את הקשר של השטחים שבהם מתנהל הטיול לתנ"ך באמצעות הידע העצום שלו .
את הידע העצום הזה ניתן למצוא בסדרת הספרים ש"אברהם " הוא רק הרביעי שבה. לפני כן פרסם קפלינסקי ספרים מקבילים על המלך חזקיהו שפורסם ב-1990 (, " " 369 עמודים…) וספר על הנביא ירמיהו ותקופתו מ-1996 ( יצירה מונומנטלית של 736 עמודים ..)
וספר שלישי ב-2002 "הביוגרפיה של שלמה המלך ותקופתו" . ( " רק " 630 עמודים ) ספר שהוא ככל הנראה הגדול השלם והמקיף ביותר שנכתב אי פעם על תקופתו ואישיות של שלמה. ( ב נוסף לאלה קפלינסקי גם ערך ופירסם ספר זכרון על אנשי עיירתו בפולין שהושמדו בשואה)
מכל בחינה ספרים אלה הם יחידים במינם ומן הסתם יישארו במשך שנים רבות "המילה האחרונה " בנושאים שלהם .יצירות מונומנטליות ומסכמות אלה קשה למצוא להן מקבילה בשפה העברית או בשפות אחרות . ניתן אולי לחשוב על הספר בשלושה כרכים של אפרים צורף על "יוסף המשנה למלך מצרים" שהוא מקביל בדרך הטיפול של המחבר ביוסף בן יעקב ובתקופתו המשוערת אבל על מעט מאוד ספרים אחרים .. במידה רבה אלה הן עבודות סיכום , של כל מה שנצבר הן במחקר האקדמאי בעברית ( אבל פחות בשפות אחרות ) והן בדיונים בחברה לחקר התנ"ך על דמויות אלה ותקופתן וגם פרקים מיוחדים ומעניינים על הדרך שבה נראו בעיני דורות מאורחים וביצירות הספרות והאמנות שלהם . כל זה כתוב באהבה רבה לנושא שאותה מצליח המחבר להעביר גם לקוראים המרותקים לטקסט הרבה יותר מאקדמאים מומחים שלרוב מרצים על הנושא שלהם בצורה יבשה שמעניינת רק חוקרי מקרא אחרים ויודעי ח"ן. ומה שלא פחות חשוב גם בצורה בהירה ביותר שהופכת את הספרים לאידיאליים עבור תלמידים בבתי ספר. הבהירות אינה רק בתוכן הדברים אלא גם בצורתם. המחבר עשה כמיטב יכולתו כדי להקל על הקורא והטקס מלא בראשי פרקים מודגשים ,באיורים ( שחבל שלא צוין מקורם ) ובאינדקס רחב ומפורט ביותר.
בספרו הקודם על שלמה המלך קפלינסקי עוסק בפירוט רב בהיסטוריה של תקופת שלמה ( ושל תקופת דוד ) כפי שהיא מוכרת לנו מהמקרא ומרחיב מעבר לכך על חיי היום יום בימי שלמה ,נותן סקירות מפורטות ביותר על הצבא של שלמה על מדיניות החוץ והמנהל שלו ,על בית המקדש ועל ספרות החכמה שמיוחסת לו . מבין השיטין בולטת הערצה ואף ניתן לאמר אהבה לדמותו של המלך הקדום. קפלינסקי שם דגש על האלמנטים האקזוטיים ואף הרומנטיים במלכות שלמה ,כמו ביקורה של מלכת שבא וארץ אופיר, והוא מצליח להעביר אל הקורא את העניין העצום שהיה קיים בדמות של שלמה ושהיא שהפכה אותו לאורך אלפי שנים לדמות אהובה של בני עמים שונים מאתיופיה ( שם הוא נחשב לאבי השושלת המלכותית ביחד עם מלכת שבא ) וערב ועד אנגליה ( ששם הוא נחשב למייסד ארגון "הבונים החופשיים"). וכך הוא עושה גם בספרו הנוכחי על אברהם שבו הוא עוסק בשאלה
מתי בדיוק חי אברהם ( לדעתו בשנים שבין 2000 ל-1900 לפה"ס )ובשאלות נוספות כמו "האם הייתה לאברהם אורינטציה גיאוגרפית " ( לדעתו כן ) ועוסק ומסכם כל פרט הקשור לחיי אברהם המופיע במקרא וזאת בצורה ברורה ונעימה לעין . אמנם ניתוח מדעי של ממש אין כאן אבל זאת גם לא המטרה שהיא לעניין את הקורא בדמות המקראית ובעולמה כפי שהוא משתקף מהסיפור המקראי .
להלן ראיון קצר עם עו"ד ברוך קפלינסקי :
א.א. :מר קפלינסקי מה הסיבה שכתבת את הספרים האלה ?
קפלינסקי : כל האחים של סבי בפולין היו רבנים שכתבו ספרים גדולים ורק סבי היה סוחר ולא כתב . אני כל חיי הייתי עורך דין אבל לבסוף נכנס בי חיידק הכתיבה כנראה מגנים של כתיבה שירשתי מאותם רבנים בפולין אלא שאני בניגוד להם עוסק בתנ"ך .
א.א. מהספרים נראה שאתה השקעת מאמץ רב במחקר .
קפלינסקי :הספר הראשון על חזקיהו היה קל יחסית למחקר וכתיבה אבל הספרים על ירמיהו ושלמה דרשו הרבה מאמץ ומחקר ואלה ספרים עצומים בכמות העמודים בהם ..הספר על אברהם הוא כבר קצר יותר גם בגלל שמפאת הגיל כבר אינני יכול להשקיע את אותו מאמץ עצום שהשקעתי בספרים הקודמים .
א.א. ולמה בחרת דווקא בדמויות האלה חזקיהו ,ירמיהו שלמה ואברהם ?
קפלינסקי : התשובה פשוטה- אני אוהב את כולם הם אנשים חיים בשבילי אבל יותר מכולם אני אוהב את אברהם שניתן לאמר שאני מאוהב בו ממש.
סביר להניח שתחושת האהבה ההנאה הזאת מהאקזוטיות והקסם שבתקופות התנכיות הרחוקות היא שמשכה אנשים כה רבים אל העיסוק בתנ"ך ואל החברה לחקר התנ"ך ( דבר שאין להעלותו על הדעת בימינו כאשר התנ"ך נראה בעיני רבים כדבר "עבש " ומשעמם וגרוע מכל , דתי) ובכך קפלינסקי הוא המבטא המושלם של יחס האהבה לתנ"ך שכמעט בלתי אפשרי למצוא אותו אצל חוקרים אקדמאים
.אמנם סביר להניח שחוקרי התנ"ך יתייחסו בחשדנות מסוימת לספר זה. יש בין החדשנים בינהם שמטילים ספק בעצם קיומו של שלמה ובכל אופן בגדולתו כפי שהיא מתוארת במקרא ושאותה הם מייחסים בעיקר לכתיבתם של סופרים מאוחרים . הם יתלוננו שהמחבר מתעלם מהמחקרים הארכיאולוגיים החדשים ביותר בתחום שלא הצליחו למצוא עדויות לקיומו של אברהם , כמו גם על הדמויות האחרות שבהם עסק קפלינסקי כמו שלמה ,וכו' ניתן גם להעיר על כך שלא בתמונות של יצירות אמנות שבספר לא מצוינים שמות האמנים ולא ניתן להם קרדיט . אך לדעתי אין זה פוגם בקסמו של הספר שמצליח להעביר את הדמות של אברהם ה כפי שנראתה בעיני בני דורות רבים ושהפך לאחת הדמויות ההיסטוריות המפורסמות ביותר של כל הזמנים. .
ברוך קפלינסקי עוסק בימים אלה בהשלמת ספר חמישי בסדרה המונומנטלית שלו והפעם על חייו ותקופתו של שאול המלך אנו מחכים לכרך זה בעניין רב.
עידכון : מר ברוך קפלינסקי נפטר בספטמבר 2008 .ספרו על שאול המלך אם כי הושלם לא יצא לאור.עותקים של כל אחד מארבעת מספריו המונומנטליים אפשר לקבל חינם אין כסף
מבתו עדנה טלפון 0544625350 ומבנו ישראל קפלינסקי |
קישורים רלבנטיים
נאומו של רבשקה בתעלת הברכה העליונה מאמר של ברוך קפלינסקי על ימי חזקיהו
6 תגובות על “מאברהם ועד ירמיה: סקירה על ספריו של ברוך קפלינסקי בחקר התנ"ך”
היה למעשה נושא הגן היהודי הראשון!
מלאת סקרנות אני לדעת כיצד זה "אוהבים מאוד" את מי שמסר את אשתו לבית פרעה, "למען ייטב לי בעבורך". לאברהם היה ברור מה יעלה בגורלה של שרה בהילקחה לארמון פרעה. ואף פרעה מודה "ואקח אותה לי לאישה". אבי האומה מוסר את אשתו… קצת מזעזע.. מעניין ומסקרן מה התירוצים המלומדים להגנתו בהקשר זה?
בסיפור "האישה־האחות" על גרסאותיו השונות אברהם/יצחק נאלץ להציג את אשתו כאחותו. אבל הוא "עובד" על המלך הזר ובסופו של דבר מרוויח לא רע. וכל הסיטואיציה די נכפית עליו.
לעומת־זאת הסיפור היותר מפוקפק מבחינה מוסרית הוא כמובן סיפור העקדה. אפילו בלי הטענות של המחקר המודרני על תולדות הסיפור הזה.
הגן היהודי הוא הגן של יהודה.
אולי את מתכוונת לגן הישראלי של יעקב?
ספורי התנך נכתבו כך, שיתאימו לקונטקסט רעיוני מסויים, וכן למערכת בינרית מוצפנת. אם קוראים כתבים כמו ה"ספרים החיצוניים" מגלים למשל, שלאברהם היו ארבעה ילדים נוספים, שהתורה אינה מדווחת עליהם.בתקופה שבה חי אברהם ועוד אלפי שנים אחר כך, אישה היתה קניינו של הגבר והוא עשה בה כרצונו."העיסקה",שעשה אברהם עם שרי הטיבה מאוד את מצבם של השניים ונתנה לאברהם ללא ספק את המרווח הכלכלי לעסוק בעיניני הרוח. יש גם האומרים ששרי ילדה בן למלך מצרים ואז קבלה את התואר שרה. אל לנו לטעות לחשוב שאבות האומה היו קדושים. הם ללא ספק היו דמויות ייחודיות בתקופתם, חדשנים ,הרפתקנים,סקרנים ודעתניים. אבל הם היו ככל האדם וגם הם שגו.
שמר ברוך קפלינסקי נפטר אתמול .ה-23 בספטמבר2008
מר קפלינסקי היה במשך עשרות שנים הדמות המרכזית והרוח החיה של החברה לחקר התנ"ך בישראל ניהל אותה ואירגן אתפעולותיה .
הוא פירסם את ארבעת הספרים שתוארו במאמר וכתב ספר נוסף על שאול המלך שלא יצא לאור לצערנו .
בשלב מסויים היינו בקשרים קרובים ומותו הוא בגדר מכה עבורי וכל מי שחובב תנ"ך במדינה הזאת.
"השבעה" עליו תתקיים בביתו ברחוב ילין 10 בתל אביב החל ממחר