כמה צעירים ישראלים חילוניים אקדמאים מצליחים, מנהיגים בתחומיהם של עסקים ואמנות ובתקשורת ומנהל וממשל וכו' אתם מכירים שמתעניינים לא רק בעתידם האישי שלהם ואף לא רק בעתידה של מדינת ישראל אלא גם בעתיד העם היהודי ? ולא רק בישראל אלא גם בתפוצות השונות ? ואף מתכננים תוכניות ארוכות טווח לקידום ולפיתוי עתיד זה בעידן הגלובליזציה הקם על כולנו ?
מן הסתם לא רבים. וגם לא בארגונים הקיימים של המפלגות והארגונים היהודיים והציוניים הקיימים בארץ ובחו"ל שלפי דיווחים שונים סובלים מקשיים גדלים והולכים ומדאיגים במשיכת צעירים איכותיים בעלי כשרי מנהיגות לשורותיהם, דבר שעלולות לו להיות השלכות חמורות ביותר לעתיד.
אבל הנה לפתע פתאום כמעט במחתרת קם לו ארגון שלם של צעירים כאלה המאגד בתוכו את ה"מיטב שבמיטב" של המנהיגים היהודיים הצעירים בתחומי עיסוק שונים הן בישראל והן בתפוצות , ומטרתם היא חדה וברורה : לשלב בתוכם את מיטב המנהיגים היהודים הצעירים בתחומי עיסוק שונים של עסקים ,אקדמיה אמנות ותקשורת ממשל ופוליטיקה , ולגבש מנהיגות יהודית צעירה מסוג חדש ברחבי העולם היהודי לא רק בישראל אלא גם בתפוצות שתהיה מקושרת היטב הודות לאמצעים החדשים של הטכנולוגיה. ולארוג עתיד חדש לעם היהודי כולו בעידן הגלובליזציה .כל מה שנשאר להם עכשיו הוא רק ליישם זאת וזאת כידוע משימה לא פשוטה כל עיקר אפילו קשה ומסובכת עד מאוד. אבל לאנשים אלה יש ביטחון עצמי עצום וסבלנות .
אבל שלא תיטעו החבורה הזאת אינה מאמינה גדולה ב"רב תרבותיות" , ואינה שואפת להכניס לתוכה את כל מי שרק אפשר בניגוד להרבה קבוצות ומפלגות אחרות . נהפוך הוא היא אליטיסטית מאוד. ובכיוונים ואופנים שונים ומגוונים . היא מקפידה מאוד על איכות האנשים שנכנסים לתוכה וגם על גילם . מי שגילו עולה על 45 אין לו מה לחפש אצלם . ומי שאינו עונה על הסטנדרטים הדקדקניים מאוד של אנשי הקבוצה של איכות ויכולת אישית ( ורצוי מאוד יכולות כספיות גבוהות , מרבית אנשי הקבוצה הם רחוקים מלהיות עניים ) אין לו מה לחפש אצלם .
ארגון זה "קול דור " שמו הוא יוזמה חדשה מישראל שהתפשטה לתפוצות ובהצלחה גדלה והלה והולכת .
"
קול דור "
חברי וחברות "קול דור" במפגש בקיבוץ "שדה בוקר" בנגב .
ארגון "קול דור" שם שמשמעותו היא שאנשי הקבוצה רואים את עצמם כמבטאי הדור הזה של העם היהודי נוצר ב- כיוזמה של ארגון קיים בשם "הפורום הישראלי " ארגון וותיק שפועל מזה שנים לחיזוק הקשר בין ישראל והתפוצות השונות עם כי עד כה עיקר פעילותו היא בעיקר עם יהודי ארה"ב. ב-2001 אנשי הפורום הישראלי החליטו שיש צורך ליצור מנהיגות חדשה שלא תתמקד רק בישראל אלא גם בתפוצות . בראשות היוזמה עמדה בחורה צעירה בשם יעל וייס שהיא כיום הפעילה היחידה העובדת "פול טיים " בשכר בשירות האירגון ומארגנת את הפעילויות השונות.
א.א. :יעל וייס איך נוצר הרעיון ל"קול דור" ?
יעל וייס : ב-2001 על רקע האינתיפאדה הגואה והחששות הגדלים והולכים שבוטאו בכל מקום לגבי עתיד מדינת ישראל והעם היהודי כולו, ולאור המשבר ההולך ומתבלט במנהיגות צעירה ואיכותית בארגונים היהודיים והציוניים השונים בחו"ל , היצענו שיש מקום לפנות ליהודי התפוצות בצורה אחרת שונה מהמקובל עם שיח אחר שוויוני יותר בינם ובין הישראלים ולחפש רעיונות חדשים במקום אלה שהתיישנו או פשוט נכשלו. עד כה זהו דבר שלצערי הוא מאוד לא מקובל בישראל ששם רואים ביהודי התפוצות בעיקר אמצעי לגיוס כספים וכוח אדם.
א.א.: ואיך את הגעת לרעיון הזה של יצירת עתיד יהודי חדש ? קשה להגיד שזה דבר מקובל היום אצל צעירים ישראליים בגילאים שלך לחשוב על עתיד העם היהודי .
יעל וייס : הייתי דתייה עד שבשלב מסוים חזרתי בשאלה והפכתי חילונית כך שאני מכירה את שני הצדדים של העם היהודי .אבל שאלת עתידו של העם היהודי כולו המשיכה להעסיק אותי והתוצאה לבסוף הייתה "קול דור ".
וייס וקבוצת חברים יזמו את הרעיון של "קול דור " ונציגים של הפורום הישראלי פנו לאנשי קשר שונים בקהילות שונות כדי שאלה ימליצו על מועמדים מתאימים בגילאים של 25-45 ( ולא למעלה מכך ) שיש להם כישורים בולטים מספיק ושכבר תופסים עמדות חשובות בתחומיהם המגוונים כדי שיוכלו להיחשב בעתיד כמנהיגים. החברים כללו אנשי עסקים ,רופאים עורכי דין , אקדמאים וחוקרים אמנים ואנשי בידור וגם אנשי ממשל שונים מבני שני המינים ומכל הארצות שבהן יש קהילות יהודיות חשובות .
הגרעין המייסד היה של 15 איש בשנת 2001 , ומכאן ואילך הארגון התרחב כשהוא מקבל אנשים נבחרים מבני קהילות שונות ברחבי העולם היהודי .
וכך התקבצו לארגון אנשים כמו עינת וילף מנהלת הקרן לנאנו טכנולוגיה שנוסדה בידי שמעון פרס ( ומחברת הספר החדש של חזון ציוני גלבולי עדכני "מקימים לוחמים ואנחנו " ) ברק בן אליעזר ראש מדור האסטרטגיה הטכנולוגית של משטרת ישראל טל דנאי מנהל חברה בשם ארטלינק שהיא פלטפורמה לאמנות פלסטית צעירה בעשרות מדינות , לאורי בליטזר יועצת ניהול מניו יורק ,מוטי קריסטל מומחה לחקר קונפליקטים שבין השאר הקים שותפות ישראלית פלסטינאית עצמאית ליצירת רשת של מומחים למו"ם באזור , ליאור הרמן פקיד בכיר במשרד האוצר, מסקי שיברו סיון אמנית ושחקנית ורבים אחרים המהווים את הארגון שמורכב כרגע מכ-120 איש מקהילות שונות והם נמצאים בקשר קבוע על ידי האינטרנט ועל ידי שיחות וידאו שונות .
המדובר למעשה בארגון של "שולחן עגול " שבו כל החברים שווים . זהו ארגון אליטיסטי מאוד ובמוצהר הפתוח רק לאנשים שחברים מוכרים המליצו עליהם או הוכיחו את עצמם התחום מסויים רשאים להיכנס ל"מעגל הפנימי " שלו . אבל מצד שני "קול דור " שואף שתהיה בו נציגות מכל אחת מהקהילות היהודיות בעולם ומכל הזרמים , החילוניים הדתיים והחרדיים לסוגיהם , כל זמן שנציגים אלה יעמדו בקריטריונים הנדרשים של "מנהיגות ". וכבר עכשיו יש בו נציגים של הקהילות הדתית , החרדית, הרוסית והאתיופית.
הארגון מקבל תמיכה ממוסדות יהודיים שונים כמו הסוכנות היהודית אולם אנשי "קול דור " מקפידים לציין שהם נשארים עצמאיים ובלתי תלויים בעמדותיהם ומסרבים לקבל יותר מעשרים וחמש אלף דולר ממקור אחד בלבד כדי לא להיות מחויבים לאף אחד. בין השאר הארגון אוסף סכומי כסף מתרומות של חבריו שלו . הללו אינם אנשים עניים ובמקרים רבים יכולים בהחלט לתרום תרומות כספיות גדולות לארגון.
וכעת חברי האירגון עסוקים בדיונים סוערים לגבי שאלת השאלות : מה הולך להיות עתידו של העם היהודי בעולם מסוכן זה וכיצד יכול אירגון "קול דור" לתרום לכך.
הם התקדמו שלב אחד קדימה במאי 2004 כאשר כל חברי "קול דור " התכנסו בארץ לכנס של שלושה ימים
בשדה בוקר שבו פגשו לראשונה אחד את שני וליבנו סוגיות שונות לגבי הגדרות תפקידיהם ולגבי עתיד העם היהודי . מקום המפגש לא היה מקרי, המארגנים שאפו להפגיש את חברי "קול דור " עם מורשתו של תושב "שדה בוקר " המפורסם ביותר, דוד בן גוריון ולתת להם את התחושה שהם ממשיכי מורשתו ברוח וברעיונות . על פי הדיווחים המפגש היה הצלחה גדולה ביותר.
מטרות
יעל וויס : מטרתנו היא ליצור מנהיגות חדשה עם חזון חדש עבור העם היהודי כולו שום דבר לא פחות מכך .
מטרת "קול דור " כיום היא ליצור מנהיגות יהודית חדשה וצעירה ודינאמית ( מהסוג שכאמור כבר קשה למצוא היום במפלגות ובארגונים הקיימים ) שתקים מערכת גלובאלית שתעסוק בהחלפת ידע ופיתוח התרבות היהודית העולמית שתפעל בנושאים חיוניים לעם היהודי ברחבי העולם. יש להם שאיפות גם מעבר לכך הם מעונינים לעסוק ב"תיקון העולם " דהיינו בפעולות למען כלל האנושות .. אמצעיו של הארגון הם חידושים טכנולוגיים כמו האינטרנט על מנת לחזק את פעיליו ופעילים יהודיים אחרים בביצוע משימתם מסביב לעולם . חברי "קול דור" מדברים על הסביבה הגלובאלית החדשה ועל כך שעל העם היהודי לפעול ב"סייבר ספייס " ולאמיתו של דבר מתאים לכך יותר מכל קבוצה אנושית אחרת .
הם נחושים להשפיע מעל ומעבר לכל אירגון קודם לפניהם כמו למשל הארגון שממנו צמחו :"הפורום הישראלי " שעוסק ביחסי ישראל וקהילת יהודי ארה"ב ובעיקרון מוגבל לשתי קהילות אלה .
עינת וילף : לדעתנו אחת הבעיות המרכזיות היום בשיח הפוליטי והציבורי היא שהדיונים בשאלות הגדולות באמת לגבי עתיד העם היהודי בעולם המשתנה והמורכב כל כך נפסקו כמעט לחלוטין . אנחנו שואפים כדבר ראשון לחדש את השיח הזה וכל השאר ינבע מכך .
כל חבר ב"קול דור" נמצא בקבוצת דיון עם חבר נוסף מארה"ב וחבר שלישי מקהילה אחרת שבה הם מלבנים שאלות שונות שנחשבות כחשובות ומנסים לפתח רעיונות חדשים ולא קונבנציונליים בליבון השאלות השונות האלה . נושאים שבהם עוסקים הקבוצות בין השאר הן :שרידת העם היהודי ( נושא שכידוע מועמד כיום בסימן שאלה גדול הן בגלל האנטישמיות הגואה והן בגלל שקיעתו הדמוגרפית ) , אנטישמיות , ישראל והתפוצות והנושא החשוב לא פחות של "תיקון העולם ".
ברק בן אליעזר ראש מדור האסטרטגיה טכנולוגית של משטרת ישראל הוא ראש הקבוצה העוסקת בדיונים על נושא "תיקון העולם " ומשמעויותיו ב"קול דור ".
ברק בן אליעזר : לקול דור יש חמישה כיווני פעולה עיקריים ואחד המרכזיים שבהם זה תיקון עולם . התפיסה שלנו היא בעד שרידה של העם היהודי ושל הערכים ותרבות יהודיים ולנסות לראות מה אפשר לתרום לאנושות .
בקבוצה שלנו יש ליבון הסוגיה בכיוון התיאורטי איך לבטא זאת בעולם של המאה ה-21 ואיך לבטא זאת במסגרת הארגון ששמו קול דור. למשל אם להקים קרן הון סיכון שמבוססת גם על עקרונות אתיים
אנחנו חושבים שהקיום היהודי בנוי על שלוש רמות: הרמה הראשונה היא של השרידה הפשוטה . הרמה השניה היא של פעילות רוחנית והרמה השלישית היא ההנהגה וההובלה. על העם היהודי לחשוב על מה הוא יכול לתרום לשאר האנושות ולא להתרכז רק בעצמו כפי שהמצב כעת למרבית הצער.
מטה מדינה יהודית
אנשי קול-דור עוסקים גם בפיתוח רעיונות שונים לגבי מצבו העתידי של העם היהודי ואחד המעניינים שבהם הוא רעיון ה"מטה מדינה " שהועלה בידי טל דנאי .
טל דנאי :
אני מהמייסדים של "קול דור ". הגעתי לשם אחרי מהפך נפשי ומעבר מעמדה אנטי דתית ואנטי ישראלית אחרי הרבה שנים של שוטטות בחו"ל כשמצאתי שאני מתחבר דווקא ליהודים בכל מקום.. כתוצאה עיניין אותי היכולת להקים פלטפורמה שתפעל בעם היהודי שהיא לא מפלגתית ופועלת על סמך רעיונות חדשים ולא מקובלים .
ברמת האגנדה הפרטית שלי במסגרת "קול דור " ( וזאת אינה בהכרך חלק מהאגנדה של "קול דור " עצמו יש להבדיל בין הדברים )אותי מעניין להקים פרוצדורה של מטה מדינה
לפני 100 שנה הציונות דיברה על מדינה ליהודים כי זה היה רעיון חדשני אז. כיום האינטרנט יצר מימד חדשני שאפשר לבנות עליו מימד חדש של מטה מדינה . דהיינו " מרחב דיגיטאלי" שחבריו הם בני העם היהודי ושבו הם יכולים לבצע כל פעילות אילו הייתה המדינה הזאת פיזית על הקרקע ,. מסגרת שאפשר כל פעילות אפשרית בסייבר ספיס . למשל לאפשר הצבעה . לאחרים יש תוכניות אחרות משלהם. וחברי קול דור מאוגדים בקבוצות שונות .
א.א. :מה שאר החברים ב"קול דור" רוצים להקים ?
דנאי : כאמור יש דעות שונות ומגוונות . גם לגבי מהות הקבוצה. אחרים מעדיפים קבוצה צעירה שחבריה ישארו עד גיל 45 בתפקיד רשמי כדי שהארגון לא יזדקן אף פעם. אם כי אפשר יהיה להישאר בו חברים עד זקנה . יש דיונים עד כמה הקבוצה תהיה מוגבלת .לא כל אחד יכול להיכנס אנחנו רוצים אנשים שנכנסים מסיבות של אקטיביזם יהודי .אנחנו מחפשים אנשים עם פוטנציאל מנהיגותי גמור ואלה האנשים שאנחנו מעדיפים לקבל לקבוצה המנהיגותית .
א.א.: אפשר לאמר שאתם מועדון סגור ?
דנאי : יכול להיות. אבל אנחנו באמת רוצים רק אנשים שמתאימים לסטנדרטים שלנו אנשים שבאמת רוצים ויכולים לפעול ושהם בעלי אופי מנהיגותי מטבעם . אחרת לכל העניין אין טעם.
א.א. : אתה מודע לכך שהרעיונות שלכם עלולים לעורר את חשדם של אנטישמים ומטורפי קונספירציות שונים, גם בארץ, שיראו בכם את מוקד הקונספירציה היהודית, זאת שהם מחפשים בנרות , להשתלט על כלל האנושות ?
דנאי : זה מה שהם חושבים במילא ושום דבר שנעשה או לא נעשה לא יזיז אותם מדעתם זאת . אבל זה נכון שלפעמים בצחוק אני אוהב לקרוא למה שאנחנו עושים "הפרוטוקולים של צעירי ציון ".
אנשי "קול דור" ככלל למרות הרעיונות השונים שיש לכל אחד מהם רואים את העם היהודי בצורה שונה מעט מהדרך שבה רואים אותו בציונות הקלאסית אך דומה לזאת של ההיסטוריון דובנוב בהתחלת המאה העשרים . הם רואים בו "עם עולם " ( בשתי המשמעויות של המילה ) ישות גלובאלית שהיא יותר מכל עם אחר יכולה לנצל את היתרונות והאפשרויות של הגלובליזציה . אך חברי האירגון מקפידים לציין שעל העם היהודי לפעול בראש ובראשונה למען שאר האנושות ל"תיקון העולם" .
עתידנים על עם ישראל .
אנשי "קול דור " אינם יחידים בתפיסותיהם אלה .
במידה רבה רעיונותיהם מקבילים לאלה שהוצעו לאחרונה בידי ב"דו"ח על מצב העם היהודי " של "המכון לתכנון מדיניות העם היהודי" בראשות פרופסור יחזקאל דרור מומחה מהחשובים בעולם למקצוע הקשה מכל של "ניהול מדינות " ומי שפרסם לפני כמה שנים את הספר ההגות הציוני החשוב ביותר בעשרות השנים האחרונות "חידוש הציונות " ( 1997) שבו קרא לחשיבה מחדש של האידיאולוגיה הציונית על מנת להתאימה לזמנים המשתנים ומאז הוא מפרסם מאמרים שונים שבהם הוא קורא לבצע שינויים במבנה הממשלה בישראל כדי שתתפקד טוב יותר וקורא למנהיגות מסוג חדש.
רעיונותיהם מקבילים במידה רבה מאוד גם לרעיונות של העתידן צבי ביסק והרב משה דרור בספרם
Futurizing the Jews: Alternative Futures for Meaningful Jewish Existence in the 21st Century
. צבי ביסק הוא עתידן שעבד בעבר עם ההוגה והעתידן המנוח מרדכי נסיהו אחד מהאידיאולוגים של מפלגת העבודה בישראל שהייתה לו השפעה רבה על יצחק רבין ושמעון פרס ועל תוכניות השלום שלהם על הספר "קוסמותאיזם " ( 1997 ) אולי הספר הגרנדיוזי והמרשים ביותר שפורסם בעשור האחרון על עתיד הציונות לצד ספרו של יחזקאל דרור. ספר שבו התווה המחבר נסיהו חזון מדהים וחסר תקדים לעתידה של מדינת ישראל . המחבר מאמין שעל ידי שימוש מושכל, מתוחכם ומרחיק ראות בתרבות היהודית שמוצאה בתנ"ך ובעקרונותיו, אפשר להתוות דרך להישרדות העם היהודי ומדינת ישראל, תוך כדי שילובם כחוד החנית של המאבק להצלת המין האנושי מהשמדה עצמית באמצעות הנשק הגרעיני, ההרס הסביבתי והתחממות כדור הארץ. ,.
ספרו זכה למעין המשך בספר של ביסק והרב דרור.
השניים מציעים בספר החדש ( שהוא יחיד במינו בשנים האחרונות ) רעיונות לעתיד העם היהודי במאה ה-21 כישות גלובלית עם תוכניות ורעיונות מפורטים שמקבילים לאלה ולאחרונה אף משמשים כמקור השראה לאלה של "קול דור ". נראה שהעובדה שכל הרעיונות המקבילים האלה מוצעים לאחרונה באופן בילתי תלוי בידי אנשים שונים מראה אולי שזמנם היגיע .
למרבית הצער נראה שכיום הרוב המוחלט של הזרמים הציוניים והפוליטיקאים הן בימין הן בשמאל והן במרכז "התייבשו " לחלוטין ואין להם כל רעיונות חדשים ומרשימים לגבי העתיד לבוא מעבר להתנתקות שתהיה או לא תהיה מרצועת עזה. . דומה שהקבוצה היחידה היום בפוליטיקה הישראלית שיש לה חזון לטווח ארוך שמקביל בכלל אפילו לחזיונות העובריים של אנשי "קול דור" ולחזונות המפורטים יותר של יחזקאל דרור, צבי ביסק והרב דרור שמשמשים עבורם כסוג של בסיס אידיאולוגי היא קבוצת "מנהיגות יהודית" של משה פייגלין בתוך מפלגת הליכוד. האידיאולוגיה של תנועה זאת מתבססת על הספר "המהפכה האמונית" של החוזר בתשובה מוטי קרפל ועל רעיונות שונים של חוקר הספרות הילל ויס , של הפילוסוף המנוח ד"ר משה קרוי ותלמידו אוהד קמין על הצורך של מלחמת בני האור בבני החושך, ומטרתה הסופית היא הקמת מדינה יהודית אמונית שבסיסה הוא בית מקדש על הר הבית .
.
אנשי "קול דור " מסתייגים מכל קשר עם רעיונות מעין אלה .
אנשי "קול דור " לא מתעניינים בארץ ישראל השלמה ,הם מתעניינים בעם ישראל השלם אומר ג'י שופט
: מנהל המרכז לקשר יהודי גלובלי בסוכנות היהודית ואיש קשר של הסוכנות עם "קול דור ". הוא תמך ב"קול דור " מההתחלה והוא חוזה לאירגון גדולות ונצורות .
שופט : "קול דור" עדיין מתגבש אבל מההתחלה הייתה לי תחושה שכאן יהיה משהו חזק וחשוב ומדהים כתוצאה מהאנשים שהמעורבים בגלל זה שישראלים מובילים בתחומם מוכנים לחשוב על העם היהודי ועל הקשר בינו ובין התפוצות .זה דבר שהוא נדיר מאוד. הישראלים החילוניים גודלים בתחושה של ניתוק מהעם היהודי ומיהדות העם היהודי . גם לראות את העם היהודי כעם גלובאלי זה נדיר מאוד אצלם .
לצערי זה גם לא נפוץ שארגונים יהודיים יסתכלו לטווח הארוך בניגוד לאנשים המיוחדים שבקול דור.
א.א. : מה מצב המנהיגות הצעירה כיום בארגונים היהודיים בחו"ל ?
שופט: בארגונים היהודיים בחו"ל יש כיום משבר חמור ביותר של מנהיגות צעירה. הדור הצעיר לא מתעניין באירועים הגדולים של העבר והרעיונות הציוניים המסורתיים כבר לא מעניינים אותו ולא מדברים אליו . אמנם יש צעירים בעלי יכולת מנהיגות אבל בדרך כלל הם לא מוצאים את עצמם בממסד הציוני הנוכחי . זה קיים גם בישראל ששם הצעירים המוכשרים באמת כבר לא מעונינים להיכנס למערכת הפוליטית במסגרת המפלגות הקיימות. התוצאה היא שאין היום מנהיגות צעירה בולטת באמת באף אחת מהמפלגות הגדולות.
א.א.: אז "קול דור" הוא התשובה למחסור במנהיגים צעירים ?
שופט : "קול דור" הוא התשובה היהודית ל"גל השלישי" של אלוין טופלר שהוא הגלובליזציה . היהודים ממוקמים במרכז הגל השלישי . התגובה שלהם ל"גל הראשון" שהיה הגלות מארץ ישראל הייתה היהדות הרבנית שהוקמה ביבנה והכינה את העם לתנאי חיים שונים לגמרי בכל העולם הידוע אז . התגובה היהודית ל"גל השני" של הלאומיות המודרנית הייתה הציונות והתגובה לגל השלישי של הגלובליזם …ובכן זה "קול דור".
אין כיום ארגון חוץ מ"קול דור" שמחבר את העולם היהודי בגישה חדשנית כל כך וחיובית כל כך..בעיני הקבוצה הזאת יכולה להיות הניצוץ שיכניס את העם היהודי לעידן הגלובליזציה בדיוק כמו שהקבוצה שהתכנסה בבזל ב1897 היכניסה את העם היהודי לעידן הציונות .כדאי לזכור את המילים של מרגרט מיד : אל תטילו ספק שקבוצה קטנה של אנשים יכולה לשנות את העולם " זה הדבר היחיד שאי פעם הצליח בכך ". י�
�ול להיות בפגישה שלהם בשדה בוקר הם יצרו את הצעדים הראשונים למטא מדינה היהודית…
א.א. :למה אתה לא נכנס בעצמך ל"קול דור" ?
שופט : אמנם עוד לא עברתי את מיגבלת הגיל של 45 אבל אני מרגיש שאני "מיקצועני" מידי, בקשרי עם הסוכנות היהודית . יכול להיות שאנשי "קול דור " מעדיפים לא להיות קשורים קשר הדוק מדי עם הארגונים היהודיים והציוניים הקיימים ולא להיות מזוהים איתם יתר על המידה.
אירגון "קול דור" כולל בתוכו ישראלים ותושבי חו"ל , אשכנזים ספרדים ואתיופים וגם דתיים ואפילו חרדיים ואיך שהוא לעת עתה בניגוד למה שקורה בחוץ כולם מצליחים לפעול במשותף .
מסקי שיברו סיוון היא שחקנית טלוויזיה ותיאטרון ידועה ממוצא אתיופי וחברה ב"קול דור " :
מסקי : הגעתי לארגון דרך יעל שפנתה אלי ומצאתי שהרעיון מעניין ובעל פוטנציאל חיובי . אני בארגון כבר שנה וחצי. לדעתי אנחנו עוסקים בדברים חשובים, אלה אנשים שמנסים להגשים שינוי בארץ ובעולם וללא קשר למוצא של החברים . אנחנו מנסים ליצור גישור בין יהודים ממקום של היום ולא ממקום של פעם משום שהחברה השתנתה אבל מה שמקשר שכולנו יהודים וזה מדבר אלי מאוד .
א.א : יש ב"קול דור " הרבה אנשי עסקים , אנשי תקשורת אנשי ממשל ואנשי אקדמיה . האם יש עוד שחקנים ואמנים בקבוצה חוץ ממך ?
מסקי : ישנם אבל נכון שיש רק מעט מאוד שחקנים ואמנים . אולי פחות מדי.
אלי קשדן מנכ"ל אירגון סטראט אפ בירושלים שהוא עולה מרוסיה ( ולשעבר מנכ"ל מפלגת עולים) ואדם דתי מספר
. אני עוסק שם בנושאים של זהות יהודית ובנושא אנטישמיות . אני יושב שם עם אנשים יותר דינאמיים ופחות ממסדיים יותר פתוחים לרעיונות חדשים אנשים שעדיין לא התאכזבו מהמערכת .
א.א. ואיך מסתדרים שם דתיים וחילוניים ?
קשדן : יש שם יותר קבלה של אנשים דתיים בהשוואה למקומות אחרים .. מה שאני אוהב שם שאין כור היתוך חדש ואינטגרציה אלא יותר מוזאיקה וכל אחד עם המיטען התרבותי שלו והיהודי השונה שלו . עכשיו האתגר הוא לעשות משהו ולא רק לדבר שזה קל .
וזה אכן אתגר גדול מאוד.
הרעיונות של אנשי הקבוצה הם בהחלט מרשימים ומעניינים ,והם אכן יוצאי דופן בין הצעירים היהודיים כיום בניסיונות המאורגנים שלהם להתמודד עם שאלות גדולות מעין אלה . אולם הם עדיין לא היגיעו לשלב הביצוע שבו יבחנו . שכן כפי שכל חברי מפלגה סוג ד יוכלו לספר לאנשי "קול דור " זה קל מאוד להעלות רעיונות גרנדיוזיים . זה סיפור אחר בשלב ההוצאה לפועל . יש לזכור שעד כה לא ביצעו אנשי הארגון כל פעולה מעשית של ממש לאחר כמה שנות קיום גיוס כמות לא קטנה של כספים ממקורות בארץ ובחו"ל ואין ספור דיונים וסמינרים וירטואליים ומציאותיים . וכך מפגש של חברי הקבוצה בישראל בבית אחד החברות הוקדש בחלקו לעניינים אידיאולוגיים ( אזכורים של ההוגה "אחד העם" ביחד עם דו"ח עתיד העם היהודי של פרופסור יחזקאל דרור ) לצד הדיון החשוב תמיד על עניינים ארגוניים ובידי מי יהיו הסמכויות הביצועיות .
עם זאת מעניין שבדיון שבו הייתי היה שיויון מספרי כמעט מוחלט בין גברים ונשים ולאמיתו של דבר רוב נשי והנשים היו פעילות יותר במהלך הדיון הרעיוני על דרכה העתידית של הקבוצה לעומת הגברים ( אלו התעוררו יותר לתחייה במהלך הדיון הארגוני ) .
עינת וילף.
א.א. : עינת וילף עד כה עשיתם ב"קול דור" משהו מעשי מלבד הדיבורים ?
עינת וילף: עדיין לא . קודם כל אנחנו צריכים להחליט מה בדיוק אנחנו רוצים לעשות וזה לוקח זמן. אם נעשה דברים מהר מדי לפני שתכננו היטב ובדקדקנות את מטרותינו זה עלול להיכשל. אנחנו לא רוצים להיות כמו הפוליטיקאים הממוצעים שרצים לעשות דברים מבלי שתכננו אותם היטב תחילה. גם המעשים יגיעו לבסוף לאחר שנבחר את הפרוייקטים שאותם נממן ושבהם ניטול חלק . זה ייקח זמן , אבל יש לנו סבלנות ועדיף לעשות דברים ללא חיפזון.
אולם אנשי "קול דור " בטוחים בהצלחתם הסופית .
אחד מחברי הקבוצה סיכם באופטימיות :
אנחנו אנשים שחושבים לטווח ארוך מאוד, והמטרות שלנו הן ארוכות טווח , הביצוע שלהן יכול לקחת עוד עשרות שנים , אפילו עוד 100- 200 שנה אבל לבסוף הוא בוא יבוא, שלא יהיה לך שום ספק בזה , אנחנו אנשים סבלניים ויש לנו סבלנות לחכות. "קול דור" הוא כאן על מנת להישאר,כארגון שיכלול בתוכו ושממנו יצאו מנהיגי העם היהודי , ולעוד זמן ארוך מאוד.
ראו גם
18 תגובות על “הפרוטוקולים של צעירי ציון: על אירגון "קול -דור"”
עוד קבוצה שמזכירה לי את ההם מהבחירות האחרונות שרצו "ישראל אחרת" .
לא רוצים זקנים (אני מתקרב לגיל שמעליו אין כניסה, לא מרגיש כל כך זקן, האם לפחות יסדרו לי כרטיס לאלסקה?)
רוצים רק עשירים
רק חזקים
כמו הקיבוצים במתכונתם ה"חברתית" המודרנית.
בין סמינרים על חוף הכנרת לסמינרים בשפיים, בחדרים ממוזגים, יפתרו לעם הזה את בעיותיו.
יגידו לנו מה טוב, ובאיזה דרך ללכת.
מנותקים.
היה לי את זה מספיק בחטיבת הביניים, עם כיתת הסנובים מהצופים.
הוועד להצלת העם האשכנזי…
גם אני אשכנזי.
אותי הם בטח לא יצילו.
מה המיוחד בך כדי שמישהו צריך לטרוח להציל אותך.
אז שום דבר לא מיוחד בי, רק זה שאני במקרה נמנה עליו.
בקיצור, שמעתי שנותנים קורסים בהבנת הקונטקסט והנקרא, אולי תתעניין?
למה לא גם מצילי העם הספרדי ,והאתיופי או סתם הישראלי
?
אבל עם הערות מגוחכות אין מה להתווכח, אז נשאיר את זה כך.
אבל מתיימרים בטווסנות שכזאת להוביל את "כלל האומה", שלא יודעת עליהם ואני לא בטוח שממש להם היא זקוקה.
אבל יודע מה, מה דעתך לקרוא את המאמר בכלל?
אולי תדע עליהם בעתיד ,ואולי לא .
מה שברור הוא שעכשיו בעקבות המאמר הזה אפילו אתה כבר יודע עליהם
ומן הסתם נוספים ידעו בהמשך .
התכוונתי בלגלוג קל לחוסר הפרופורציה בין החשיבות התהומית שבה הם לוקחים את עצמם לבין המציאות, ברור שהם חושבים שכוווולנו (באהוד ברקית) צריכים לדעת עליהם, אבל בלשונו של ישראל מהבורגנים אני אומר "תנו סיבה" והסיבה צריכה להיות משהו יותר מאשר משום שהם כל כך מוצלחים בעיני עצמם, כל כך יאפים, כל כך יש להם עוד חזון נוסח ישראל לעשיריה וירוקיה ומסתדריה וחזקיה בלבד. אפילו על המגרש הזה הם לא לבד, כידוע, ושינוי ואחרים רצים בו הרבה יותר טוב מהם, והפוזה של שייכות למפלגת העבודה רק עושה אותם אומללים יותר, אבל אני כבר לא מתפלא כלום על המפלגה הזאת וגם על "הדור הצעיר" הנצחי שלה..
אין שום חידוש בחזון שלהם, והוא גם לא מקורי, ודי מזכיר את המשיחיות של אהוד ברק.כל זה לא אומר שאתה לא צודק ושלא ישמעו עליהם, השאלה אם זה יהיה לחיוב ומה הם באמת מסוגלים לעשות, מלבד לאונן ביחד ולהרגיש קולים בגרסת דור העתיד הפוליטי.
לא רק להתלונן לנצח על כל דבר כמוך.
מכיוון שכבר הבנו שאתה יודע כל דבר יותר טוב מהם או מאהוד ברק אז קדימה : מה אתה היית מנסה לעשות אם היית במקומם?
אנשי "'קול דור " מצביעים על הואקום החמור שקיים כיום במנהיגות הצעירה אצלנו .
: ונשאלת השאלה איפה כדאי לחפש היום מנהיגות
וזאת שאלה לא פשוטה מעיקרה שכן נראה שבפוליטיקה הממוסדת זהו מצרך שהוא היום נדיר מאוד גם בגלל הבוז הגובר והולך שההציבור רוחש כיום לרוב הגדול של הפוליטיקאים ( לעיתים מסיבות נכונות של שחיתות לרוב מסיבות לא נכונות. אבל התדמית שיש להם היא גרועה וזה פוגע בהכרך ביכולת המנהיגות של רבים מאוד מהם לטווח הארוך ).
התשובה שניתנת בדרך כלל היא מהצבא . אבל גם משם כידוע נעשה נדיר יותר ויותר למצוא מנהיגים אמיתיים .
וזאת שאלה גדולה מה בכלל עושה אדם למנהיג אמיתי. אני בעצמי מתקשה לענות על כך.
אפשר לטעון שדווקא לאטנשים מהזרם המרכזי כמו חלק מאנשי "קול דור " ( בהחלט לא כולם ) המרכזי אין אינטרס לשנות דבר , אבל כן יש להם אינטרס לשפר דברים אם הם מרגישים שהם מתדרדרים וההתדרדרות עלולה לפגוע בהם. גם כאן המדובר לרוב בצעירים לא מבוגרים שהם כבר יותר מידי מקובעים בדברים הישנים וכאלה שאינם שייכים לדרגות הגבוהות ממש .
אני מסכים שדווקא לאלה שמחוץ לזרם המרכזי יש אינטרס לשנות ויכולים לעשות זאת
ומנהיגות אמיתית פירושה הליכה כנגד מוסכמות מקובלות ..
ראינו דוגמה לכך בשנים האחרונות עם אנשי ש"ס שצימחו מנהיג בשם אריה דרעי . אפשר להתווכח עם שיטותיהם ודרכיהם אבל אין ספק שהיו להם קבוצות של אנשי מעשה נחושים ויעילים ביותר שלמפלגות אחרות היה הרבה מה ללמוד מהם . עד שלבסוף הסתאבו גם הם.
משום כך אם הארגון "'קול דור " רוצה להצליח ברור שעליו ליצור קשרים חזקים עם קבוצות שונות שמחוץ לזרם המרכזי הסבירות הגבוהה היא שמאנשיהם יבואו מנהיגי העתיד . ולאמיתו של דבר הארגון החל בכך כאשר קיבל לשורותיו אנשים מבני עדות שונות שאינם בזרם המרכזי כמו האתיופים.
כולם מחפשים מנהיגות, מתלוננים שאין לנו מנהיגות, ושוברים את הראש מתי יקום מנהיג.
אולי במקום לחכות למישהו שיגאל אותם, אולי כדאי שאנשים יחשבו מה הם יכולים לשנות בעצמם. אולי הם בעצמם מונעים ממנהיגות לקום?
פירסם מאמר מעניין מאוד על "קול דור " שאפשר למצוא אותו כאן:
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=580062&contrassID=2&subContrassID=3&sbSubContrassID=0
שנים לאחר שעינת וילף הופיעה לראשונה באתר זה ובכתבות שונות ,היא הגשימה את הפוטנציאל שלה ונכנסה כעת לכנסת כחיברת כנסת מהמניין
ויש לקוות ששם תפעל הח"כ וילף לשפר את מצב החינוך המתדרדר בארץ .
ברכותי .
ראו
http://reshet.ynet.co.il/%D7%9….cs/Politics/Article,35167.aspx
[…] הפרוטוקולים של צעירי ציון […]
[…] השבוע הוזמנתי לועידת וידאו כלל פלנטרית של חברי ארגון "קול דור ". […]
[…] הפרוטוקולים של צעירי ציון […]
עדכון מ-2023 : אירגון קול דור נסגר ב-2020.
https://www.guidestar.org.il/organization/580440188