web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

גלקטיקה מכה בשלישית

סקירה על סדרת הטלווזיה הידועה "בטלסטאר גלקטיקה" על גרסאותיה השונות שהראשונה בהן בשנות השבעים קיבלה השראה מהדת המורמונית ,והגירסאות האחרות בכלל לא.

Battlestar Galactica - The Mini Series [2003] [DVD] [2004]

לאחרונה הוקרנה בערוץ הכבלים החדש המוקדש לסרטי וסדרות דמע בדיוני "הוט ספייס " מיני סדרה מדעית בדיונית מעניינת במיוחד בשם "כוכב הקרב גלקטיקה ". מיני סדרה זאת מעניינת מכמה סיבות : היא חלק מהגל הנוכחי הקיים בהוליווד של יצירת גרסאות חדשות לסרטים ישנים ומצליחים. גל שכידוע קיים בקולנוע מזה עשרות שנים וכעת חדר גם לתחום הטלוויזיה
טרנד זה מראה אולי יותר מכל על פשיטת הרגל היצירתית של הוליווד שלה יש קושי גובר והולך לחשוב על רעיונות יצירתיים חדשים גם לגבי העתיד. האם אנחנו צפויים בעתיד לראות גרסאות "מחודשות " של "בלאד ראנר " ? של "תיקים באפלה" ? של "סטאר גאט " ? של "מטריקס " במקום סדרות וסיפורים חדשים ? יש מקום לחשש שכן .

גלקטיקה הראשונה

ישנם אלה שמאמינים שהחיים החלו רחוק מאוד מכאן הרחק במעמקי היקום , עם שבטים של בני אדם שאולי היו אבות המצרים הקדומים או הטולטקים או המאיה .ישנם אלה שמאמינים שישנם אחים של המין האנושי שאפילו עכשיו לוחמים על מנת לשרוד אי שם מעבר לשמיים .
( הפתיחה לסדרת הטלוויזיה "כוכב הקרב גלקטיקה " בשנות השבעים )

סדרת " כוכב הקרב "גלקטיקה " המקורית ( שהוקרנה גם בישראל בימיו הראשונים של ערוץ הילדים ) אכן הייתה סדרה מעניינת ביותר אם כי לא דווקא מוצלחת במיוחד. היא נוצרה ב-1978 בידי מפיק הטלוויזיה הידוע הידוע גלן לארסון כחיקוי של "מלחמת הכוכבים" כאשר סרט זה הפך מחדש את ז'אנר המדע הבדיוני לדבר הלוהט ביותר בהוליווד בסוף שנות השבעים. החיקוי בפעלולים היה כה ברור עד שג'ורג' לוקאס מפיק מלחמת הכוכבים תבע לדין את מפיקי "גלקטיקה" על פלגיאט ( אם כי כידוע הוא עצמו העתיק רעיונות מכל מקור אפשרי כך שניתן לטעון כאן ש"הגונב מהגנב פטור" ).

אבל האמת היא של"גלקטיקה" המקורית היו כמה רעיונות מעניינים משל עצמה.
המפיק גלן לרסון התבסס על רעיונות אופנתיים באותו זמן של אריך פון דניקן שטען שמוצא המין האנושי בגזע אסטרונאוטים מהחלל החיצון שהם אלה שבנו את הפירמידות במצרים ובדרום אמריקה וכו', והפך את הרעיונות האלו לבסיס לסדרה . לדבריו של לרסון ( שיש עוררים רבים עליהם ) הרעיון שלו לסדרה נוצר עוד שנים לפני "מלחמת הכוכבים  כשיצר רעיון לסידרה בשם "תיבת אדם" על "תיבת נח חללית" שנמלטת מכוכב הרוס בדרך אל העולם שלנו סדרה עם מוטיבים תנכיים ברורים. מאוחר יותר שינה לארסון את גירסתו וטען שאותו רעיון עסק במליונר הנמלט מכדור הארץ שלנו שנחרב לכוכב אחר. כך או כך ברור שגלקטיקה לא הייתה מגיעה לבסוף למסך ללא ההצלחה הקודמת של "מלחמת הכוכבים".

סיפור העלילה הבסיסי של הסדרה יצא מנקודת ההנחה שיש לנו "אחים בחלל החיצון " שהם אבות "מצרים הטולטקים ושבט המאייה " ושהם "נמצאים אי שם בחלל החיצון ". הסיפור היה על 12 מושבות אנושיות בחלל החיצון של בני אדם שמוצאם בכוכב הנשכח "קובול " ככל הנראה בעבר הרחוק ( אם כי בהמשך הסדרה התברר לנו שהסיפור מתרחש למעשה בהווה של הצופים ). המושבות מותקפות בפתיחת הסדרה בהפתעה בידי גזע  חייזרים רובוטים עוין "הסילונים " לאחר שאלה חתמו עם מנהיגיהם התמימים של בני האדם חוזה שלום שהופר ( בנוסח הסכם מינכן עם היטלר ויש שיטענו הסכם אוסלו עם הפלסטינאים ) , ומשמידים את כלל המין האנושי חוץ מספינת קרב ישנה אחת "הגלקטיקה " בפיקודו של קומנדר אדמה ( השחקן לורן גרין שהתפרסם קודם בתפקיד הראשי של  חוואי פטריארך בסדרת המערבונים "בוננזה" ) ובעזרת עוזריו בנו אפולו ( השחקן ריצ'רד האצ') וסטרבאק טייס אמיץ אך טיפוס מפוקפק למדי ( השחקן דירק בנדיקט). הסדרה תיארה את מסעה של ספינת החלל הזאת בראשות צי שלם של ספינות ניצולים שונות "ספינות גרוטאות ", בחיפוש אחרי כוכב הלכת האגדי שאליו היגיע לפי האגדה השבט השלושה עשר של בני האדם שיצא בעבר הרחוק מהכוכב הלכת קובול ושמו של הכוכב האגדי הנ"ל הוא …כדור הארץ.בכך חזרה סדרת הטלוויזיה על הרעיון של חיפוש כדור הארץ האגדי שתואר כבר בסדרת המדע הבדיוני הידועה "דומארסט " של ה.ס. תאב.

הצופים יכלו לנחש שבסוף הסדרה יגלו אנשי גלקטיקה את כדור הארץ בעבר הרחוק ואולי יצרו תרבויות אנושיות שונות. וכך קסדות הטייסים בסדרה ,לדוגמה , הזכירו יותר מכל דבר אחר את כובעי הפרעונים המצריים כדי לרמוז על הקשר בין אנשי הגלקטיקה ותרבויות אנושיות קודמות שונות , ובכך הקדימה "גלקטיקה " את סדרת המדע הבדיוני המודרנית "סטאר גייט " שגם בה יש רעיונות דומים.

בדרך הארוכה לכדור הארץ הרחוק עליהם להתמודד שוב ושוב עם ציי הסילונים שרודפים אחריהם כדי להשלים את המלאכה ועם הבוגד האנושי שעומד בראשם בלטאר ( השחקן המצויין ג'ון קוליקוס שהתפרסם כבר מגילום תפקיד קצין קלינגוני בסדרת "מסע בין כוכבים " תפקיד שעליו יחזור בסדרת "מסע בין כוכבים חלל עמוק 9" ) .  אך למרבית הצער אם כי הרעיון הבסיסי היה מעניין רוב הפרקים היו למטה מבינוניים ובהחלט לא היו ברמה אף של הסדרה האחות שהופקה באותה הזמן בידי אותו המפיק "באק רוג'רס במאה ה-25".

אך פה ושם הופקו גם פרקים טובים יותר כמו "העולם האבוד של האלים " שבו מגלים אנשי הגלקטיקה את עולם המקור האבוד והמסתורי של המין האנושי שממנו יצאו תושבי 12 המושבות ובעיר הבירה שלו "עדן " מגלים את הפירמידות ( הפרק צולם במצרים בגיזה מיקום הפירמידות האמיתיות ) והפרק "האגדה החיה " שבו גילו כוכב קרב נוסף "הפגסוס " שמפקדו האובססיבי קין ( לויד ברידג'ס ) מתכנן מלחמת התאבדות בסילונים.

בטוב שבכל הפרקים "מלחמת האלים "  גילו אנשי הגלקטיקה את הרוזן איבליס מעין שד או מלאך שנפל בן לגזע של יצורי אנרגיה עליונים  שפיקחו על גורלו של הגזע האנושי, שעומד מאחורי גזע הסילונים.והלה ניסה להשחית את אנשי הגלקטיקה אך לשווא. לפרק זה היו משמעויות דתיות ברורות והן לא היו נוצריות או יהודיות קונבנציונליות דווקא.אלא קשורות לאמונות של הדת המורמונית.

מורמונים בחלל החיצון

הרוזן  איבליס ( פטריק מקני ) השטן של היקום של גלקטיקה.

המורמונים מחזיקים באמונה נוצרית לא קונבנציונלית ומרכזם הוא בעיר סולט ליק סיטי ביוטה.. אמונתם נחשבת לאמונה הנוצרית המתפתחת במהירות הגדולה ביותר היום בגלל הדגש הרב שהיא שמה על המיסיונריות . במדע הבדיוני הייתה לאמונה זאת השפעה מועטה ביחס להוציא סופר אחד חשוב מאוד בשם אורסון סקוט קארד ( שביקר לאחרונה בארץ )  ולהוציא סדרת "גלקטיקה ".
מה שהיה מעניין באמת בסדרת "גלקטיקה" היה שבניגוד לסדרות מדע בידיוני קודמות המפיק גלן לרסון הכניס בעלילת הסדרה  רעיונות שונים שנובעים באופן ספציפי מהתנ"ך: הסיפור של "12 השבטים " שמחפשים ב"מדבריות " החלל אחרי "כוכב הלכת המובטח".

בנוסף  לכך לארסון שהוא מורמוני אדוק הכניס גם רעיונות לא מעטים הלקוחים באופן ספציפי וגם מספרי הקודש של הדת המורמונית . למשל כוכב הלכת קובול עולם המוצא של אנשי המושבות שאותו מבקרים אנשי הגלקטיקה בפרק "העולם האבוד של האלים " ומוצאים שם את הפירמידות המצריות בעיר בשם "עדן" לקוח מכוכב בשם "קולוב " שמוזכר באמונה המורמונית ככוכב קרוב ביותר לכיסא האל . הסיפור על 12 השבטים שמחפשים אחרי מולדת באזור השבט ה-13 מבוסס לאמיתו של דבר על המסורת המורמונית שמספר על השבט הישראלי ה-13 שנדד מארץ ישראל מאות שנים לפני הספירה ומצא את הארץ המובטחת האמיתית הלא היא יבשת אמריקה והתיישב בה. ממשלת בני האדם ב"גלקטיקה " נקראת "מועצת ה12 " ו"הנשיא " שלה הוא הגנרל אדמה שלו יש סמכויות חילוניות אבל גם דתיות כמו הגוף השליט של הקהילה המורמונית עם "נשיאו ".שלו יש סמכויות דומות . יצורי האנרגיה העליונים שהופיעו ב"מלחמת האלים " ומסתבר שיש שלהם תוכנית מפורטת להעלאת דרגתו הרוחנית של המין האנושית שמקבילה יותר מכל דבר אחר לעקרונות האמונה המורמונית קיבלו את הכינוי "שרפים " כמו יצורים דומים בתיאולוגיה המורמונית , ויש עוד מקבילות רבות . אורסון סקוט קארד חיבר סדרת ספרים בשם THE CALL OF EARTH שמתארת מסע של תושבי עולם אחר בחיפוש אחר ביתם המקורי כדור הארץ שמבוססת בעלילתה על "ספר המורמון " התנ"ך של המורמונים שכתוצאה יש לה נקודות דמיון מסוימות לעלילת "הגלאקטיקה".


אבל הסדרה למרות שהיה לה פוטנציאל גדול לא הצליחה לממש אותו ברמת התסריטים. הרוב הגדול של התסריטים היו כאמור חלשים . אנשי הגלקטיקה פגשו שוב ושוב עולמות אנושיים שהקשר שלהם ל-12 המושבות שהושמדו מעולם לא היה ברור. בין השאר הם היגיעו לעולם שהיה שרוי במלחמה קרה בין מעצמות שהיזכירו יותר מכל דבר אחר את ארה"ב וברית המועצות של אמצע המאה העשרים .פרקים מסוג זה עוררו את חמתם של דוברים סוביטיים שהאשימו את מפיקי הגלקטיקה בחירחור עוינות כלפי ברית המועצות ומאמצי הדטנט עימה בתיאור המאבק בין בני האדם וגזע עוין שחותם עימם על הסכם שלום רק כדי להפירו . ייתכן שהיה משהו בטענותיהם .
לעומת זאת ככל הנראה כתוצאה מסיבות תקציביות , מלבד הסילונים עצמם אנשי הגלקטיקה מעולם לא פגשו גזעים חיזרים לא אנושיים אמיתיים להוציא הפרק הראשון שבו פגשו גזע כזה שניהל מכל הדברים עולם קאזינו נוסח לאס ווגאס (!) .

בלטר הבוגד האנושי המשיך לרדוף אותם עם צי סיילונים שהועמד לרשותו בידי המנהיג הסילוני העליון ( שאת קולו סיפק פטריק מקני האיש שגילם גם את תפקיד הרוזן איבליס ) כשלצידו עומד סגנו הסילוני הסרקסטי לוציפר ( שהראה שהסילונים יכולים להיות גם יותר מרובוטים מיכניים חסרי כל נשמה ) . אנשי הגלקטיקה לכדו אותו לבסוף בעזרת הרוזן איבליס השטני שהתגלה כאיום אפילו גדול יותר לשלומם .
בלטר נשאר שבוי בגלקטיקה ,בסוף העונה הראשונה אם כי עדיין היה המסוגל לגרום צרות ואף לחולל מרידת אסירים . בסוף העונה הראשונה בפרק שנקרא "יד האלוהים " הגלקטיקה קיבלה לבסוף אות מכדור הארץ שכפי שהתברר לצופים בדקות הסיום של הפרק ושל הסדרה היה אות מהמשלחת הראשונה לירח מ-1969 מה שהראה שמסעה של הגלקטיקה מתרחש לא בעבר הרחוק אלא בזה הקרוב מאוד ואולי בהווה.
אך לאחר מכן וכתוצאה מיוקר הפעלולים העצום החברה המפיקה החליטה להוריד את הסדרה לאחר עונה אחת בלבד לאכזבת המעריצים הרבים .

גלקטיקה השניה

 Image result for galactica finds earth book

..הספינה הגדולה גלקטיקה ..מלכותית ואוהבת , חזקה ומגנה …ביתנו במשך השנים הרבות שבהם נדדנו  וסבלנו בשממות החלל ..וכעת אנחנו מתקרבים לסוף המסע . סיירים ואמצעי צפייה מאשרים שהיגענו למטרתנו .כוכב הלכת שהוא הבית לאחינו צאצאי אבותינו .יותר מידי מאחינו ומאחיותינו לא שרדו על מנת לחזות בהגשמת חלומנו . אנחנו יכולים רק להתנחם במחשבה שהם לא מתו לשווא.מצאנו לבסוף את ….כדור הארץ !

( הפתיחה הקבועה לפרקי "גלקטיקה 1980)

"גלקטיקה" חודשה כמעט מיד  ב-1980 בגירסה שונה ונחותה בשם גלקטיקה 1980" שנועדה למעשה לילדים ובה מסופר כיצד אנשי הגלקטיקה גילו לבסוף עשרות שנים לאחר שמסעם החל את כדור הארץ …כדור הארץ של שנת 1980 השנה שבה הוקרנה הסדרה. להוציא את לורן גרין שחזר בתפקיד אדמה רוב השחקנים העדיפו שלא לחזור למה שבירור היה סדרה נחותה וילדותית והם צדקו בהחלטתם.

הפרקים היו גרועים עוד יותר מאי פעם . אנשי הגלקטיקה היסתירו את תרבותם העליונה ואת עצם נוכחותם מאנשי כדור הארץ המפגרים תוך שהם מקווים לפתח בסתר  את תרבותם של אנשי כדור הארץ בהדרגה עד שיגיעו לשלב שבו יוכלו לשתף פעולה עימם בגלוי במלחמה הבילתי נימנעת עם הסילונים.
בו בזמן ניסו הם למנוע מהסילונים לגלות את מיקומו של כדור הארץ לא תמיד בהצלחה. הסילונים היגיעו באחד הפרקים לכדור הארץ ואף נפגשו שם בשדרן רדיו ידוע ואמיתי ששיחק את עצמו בשם וולפמן ג'ק . במקביל אנשי הגלקטיקה ניסו למנוע מסעות בזמן לא מאושרים של אחד מאנשיהם שאיים לשנות את העבר למטרותיו, למשל על ידי העברת טכנולוגיה גבוהה לידי הנאצים ועל ידי חיסול אישים ידועים של העבר כמו משה רבנו. מה שמעורר את השאלה באם היו להם יכולות כאלו מדוע לא ניסו לחזור לעבר ולמנוע את התקפת הסילונים על מושבותיהם ?


בשירות הגלקטיקה פעלה חבורת ילדים שנולדה על הספינה בעת המסע הארוך לכדור הארץ ושהיו להם כוחות על טבעיים שונים .בראשם עמד "דוקטור זי " ילד בעל אינטליגנציית על שהפך למנהיג המדעי של הגלקטיקה.
סדרה זאת בוטלה לאחר זמן קצר לצערם של מעטים מאוד.הפרק האחרון חזר לדמות של הקצין "סטארבאק" שהופיע בעונה הקודמת ונכתב למעשה עבור הגירסה הקודמת של הסדרה וכתוצאה רמתו הייתה (מעט ) גבוהה יותר מזאת של שאר הפרקים . הפרק תיאר כיצדסטארבאק התרסק בכוכב נידח ובילה שם את שארית חייו כשמארח לו לחברה רק סילון אחד שאותו תיקן והפך לידידו. פרק מסיים זה חשף שני דברים : בני אדם וסילונים יכולים להתיידד ולשתף פעולה , וסטארבאק הוא בצורה מיסתורית כל שהיא אביו של דוקטור זי הסופר אינטילגנטי .
בכל זאת היו כמה תסריטים שתוכננו שהיו מוצלחים יותר מאלה שהוסרטו למשל פרק שתיאר את המפגש של הנביא יחזקאל התנכי עם הגלקטיקה מפגש שהביא ליצירת חזון המרכבה,, פרק שהביא את המלכה קליאפטרה המצרית לניו יורק של ימינו .ופרק שתיאר מאבק להביא לשינוי בתוצאות מלחמת טרויה ולניצחונם של הטרויאנים ושבו נפגשים אנשי הגלקטיקה עם הנער הצעיר הומרוס. .אך מה שהוסרט היה לרוב בדרגה נמוכה ביותר וכלל החובבים של ססידרת גלקטיקה היום מעדיפים להתייחס לפרקי סדרה זאת כאילו "לא התרחשו " ואינם חלק מ"המציאות האמיתית " של גלקטיקה.
נראה היה שבכך ירד המסך על סדרת "כוכב הקרב גלקטיקה"  סופית .

גלקטיקה חוזרת ?

אך בדומה למה שקרה עם סדרת מדע בדיוני מוקדמת יותר ומפורסמת הרבה יותר בשם "מסע בין כוכבים "  ל"גלקטיקה "  היו אלפים רבים של מעריצים שסירבו לתת לה לגווע הם הקימו מגזינים על הסדרה ואתרי אינטרנט מרובים כאשר היגיע לבסוף האינטרנט ואירגנו כנסים המוניים שאליהם היגיעו אלפי מעריצים . ויותר ויותר נשמעו קריאות לחדש את הסדרה  כאשר התברר שההתעניינות בה אינה פוחתת עם השנים . המפיק המקורי גלן לארסון ניסה לחדש אותה ללא הצלחה כשהוא שואף להתמקד בהרפתקאות של ספינה אחות שמגיעה לכדור הארץ ומגלה שכוכב קרב קודם בשם אטלנטיס כבר היגיע לשם בעבר בתקופה הפריהיסטורית וכי אנשי כדור הארץ הם צאצאי הצוות של אותו כוכב קרב.   וכך עשה גם הכוכב שלהריצ'רד האצ'  שאף יצר מכספו טריילר עם ההצעה שלו כיצד היא צריכה להיראות .להצלחה גדולה יותר זכו כמה ספרי המשך שכתב שבהם תיאר את המשך הרפתקאותיהם של אנשי הגלקטיקה במאבקם הנמשך עם הסילונים במרחבי הגלקסיה  .

גם הבמאי הידוע  בריאן סינגד ( במאי סירטי האקס מאן שעוסק כיום בימוי סרט חדש על סופרמן ) תיכנן גירסה משלו על גלקטיקה שבה אפולו נחטף בידי הסילונים ונהפך לאחד מהם והופך לאויבה הראשי של הגלקטיקה ( כמו קפטין  פיקרד שנחטף בידי הבורג ב"מסע בין כוכבים : הדור הבא") .  .

מה שהיה משותף לכל התוכניות האלה היה שהן כולן תיכננו לתאר את המשך ההרפתקאות הדמויות המקוריות כמה שנים אחרי בהמשך מסעם לכדור הארץ ותוך התעלמות מאירועי "גלקטיקה 1980 " הידועה לשמצה שכאילו לא ארעו כלל .אך מכל ההצעות האלה לא יצא דבר.

החובבים נאלצו במשך שנים להסתפק בספרים חדשים  על קורות גיבורי הסדרה ובסדרות קומיקס שאחת המוצלחות בינהן תיארה כיצד מגלים לבסוף אנשי הגלקטיקה את כדור הארץ ..בתקופת הדינוזאורים מוצאים שם מקדש ובו מוקפאים גבר אישה שנקראים אדם וחווה שהם כמסתבר נסיכים מהעיר "עדן " בכוכב קובול הם מגלים שאנשי קובול שהגיעו לשם החליטו לעזוב את המקום מחשש שימשכו לשם את תשומת ליבו של הרוזן איבליס המרושע והתפזרו אי שם ברחבי הגלקסיה .הסיפור ממשיך משם היגיון רב אין בו . אבל היגיון מעולם לא היה תכונה חזקה של וריאציה כל שהיא של סדרה זאת.

שובה של הגלקטיקה

אנחנו החלטנו ליצור חיים וכאשר חיים אלה פנו כנגדנו ניחמנו את עצמנו בידיעה שהסילונים היו פגומים. אבל האמת היא זאת : אנחנו הם היצירה הפגומה .
( הפתיחה למיני סדרה "כוכב הקרב גלקטיקה , 2003)

להפתעת הכל הגירסה החדשה של גלקטיקה  שצולמה לבסוף בידי המפיק רון מור ( שהתפרסם מעבודתו על סדרות ידועות כמו "מסע בין כוכבים הדור הבא" ומסע בין כוכבים חלל עמוק 9 " "רוזוול " ואחרות) עבור ערוץ המדע הבדיוני בארה"ב לא הייתה המשך כלל כפי שציפו הכל וכפי שרצו החובבים .
מור החליט להתעלם לא רק מגלקטיקה 1980 כפי שתכננו לעשות כל השאר כדבר המובן מאליו אלא גם מגלקטיקה המקורית וליצור מחדש את הספור המקורי עם שחקנים חדשים והפעם לעשות זאת טוב יותר . והוא אכן עשה זאת למרות מחאות נזעמות מצד החובבים שרצו לראות שוב את השחקנים המוכרים להם בתפקידים הישנים . וזוהי סדרת גלקטיקה שהוקרנה בערוץ הוט ספייס .

המיני הסדרה החדשה חוזרת על אותו הסיפור הכללי והפעם עושה זאת טוב יותר מאשר בגרסה המקורית . שוב יש לנו את גזע האנדרואידים שיוצא כנגד בני האדם אלא שהפעם אנדרואידים אלה אינם פרי יצירת בני גזע חייזרי שנעלם כמו בסדרה המקורית אלא הם פרי יצירתם של בני האדם עצמם שפנו כנגד יוצריהם כמו בסיפורי הגולם ופרנקנשטיין הקלאסיים ובסיגנון סדרות הטרמינאטור ומטריקס הקולנועיות.

מרגיז מאוד לגלות שבני האדם תושבי 12 המושבות החלליות אי שם במרחבי הגלקסיה אי אז בעבר או בעתיד הרחוק מתלבשים עם חליפות ועניבות אופנתיות מודרניות ומתנהגים כמו ואפילו יש להם שמות זהים לאלה של בני האדם בארה"ב בכדור הארץ בראשית המאה ה-21. נראה שהוליווד איבדה את היכולת והרצון לתאר עתידים שונים או עולמות שונים מבחינת הביגוד של הדמויות ואפילו שמותיהם . בהוליווד יוצאים מנקודת הנחה שכל תושבי הגלקסיה בכל התקופות יראו בדיוק כמונו בכל פרט אפשרי וכך חוסכים לעצמם כסף על ביגוד קצת יוצא דופן.
שוב עומדים במרכז הקומנדר אדמה ובנו "אפולו " ( שם שהוא כאן רק כינוי צבאי ולא השם האמיתי שהוא שם אנגלו סקסי אמריקני במובהק ) המסוכסכים בינהם. בלטר הפעם אינו נבל מגלומני אלא גאון מחשבים מסובך ומסוכסך שפשוט אינו יודע לבחור לעצמו את החברות הנכונות .


הדמות של סטארבאק קצין רודף נשים שרמנטי חובב משחקי קלפים שאותו גילם בסדרה המקורית דירק בנדיקט ( לעתיד מסדרת "צוות לעניין" ) מגולם כעת בידי בחורה , זאת מנבלת את פיה יותר מכל גבר בסרט וגם משתמשת הרבה יותר באיגרופיה כנגד הקצין הממונה עליה (!) עוד דוגמה לטרנד ההולך וגובר בהוליווד של הצגת בחורות שאינן נופלות בכוחן ובאגרופיהן מהגברים . מתי הטרנד הזה יגיע לעולם האמיתי? לא עוד הרבה זמן לפי הנחתי שהרי העולם האמיתי תמיד הולך בעקבות הוליווד.
רעיון מעניין בסדרה הוא שעל מנת להילחם באפקטיביות באינטיליגנציות המלאכותיות שמסוגלות לחדור לכל רשת מחשבים יהיה על אנשי הגלקטיקה להשתמש במכוון בטכנולוגיות פרימיטיביות יותר שאליהן יתקשו הסילונים לחדור.

סילון ממין חדש.

הסילונים בגירסה המודרנית שוב אינם נראים כמו רובוטים מיכניים כבדי תנועה כמו בשנות השבעים. הם לובשים צורת בני אדם רגילים ולפחות אחת מהן סקסית במיוחד מסוגלת לקיים יחסי מין עם בני אדם כפי שטרחו להראות לנו בפירוט. הסילונים מוצגים הפעם כיצורים שמסוגלים לחשוב ולהרגיש כמו בני אדם . בני האדם בסדרה הם ברובם יצורים שפלים ומושחתים ומוצגים כמי שאינם עולים מבחינה כל שהיא על הסילונים אולי אפילו להפך ( אבל אחרי הכל לא הם ביצעו גנוסייד אלא הסילונים ) .
יש גם דברים שאינם מובנים מבחינת ההיגיון הפנימי של הסרט עצמו כמו מדוע למשל פתחו הסילונים במלחמת השמד כנגד המין האנושי ? הדבר אינו מוסבר כלל באמת אולי רק בהמשך הסדרה. אם כי מוסבר מדוע הם ימשיכו לרדוף אותם ללא הרף מעכשיו ועד לסיום הסדרה : הם חוששים מהנקמה הבלתי נמנעת .
ישנו קטע שבו מסתבר שבני האדם מסוגלים להגיע בקפיצת חלל לכל כוכב שהם רוצים בניגוד לכל סדרת מדע בדיוני אחרת והדבר מובן אם זה אפשרי כי אז אין כל צורך במלחמות בין חלליות אפשר להגיע לכל כוכב כרצוננו .
סך הכל המיני סדרה סבירה בהחלט אם כי לא יותר מכך אבל גם זה שיפור לעומת הסדרה הישנה .

בארה"ב עובדים כעת על סדרת ההמשך שכמה מפרקיה יתבססו על הפרקים הטובים יותר של הסדרה הישנה והשאר יהיו מקוריים לחלוטין ,יש לקוות שהפעם יצליחו המפיקים להגשים את הפוטנציאל ברעיון שהתבזבז כל כך בפרקי הסדרה הישנה .
האם אנשי הגלקטיקה ימצאו הפעם את כדור הארץ ? אנשי ההפקה רמזו שלא אם כי ככל הנראה הם יכלו את חייהם בחיפושים אחריו.
בכל אופן יש מקום לחשש שאם וכאשר אנשי הגלקטיקה ימצאו לבסוף את כדור הארץ הם ימצאו עולם שתושביו הם כפילים מוחלטים שלהם וזה יעלה את השאלה אם כל מאמץ החיפוש אחריהם היה כדאי מלכתחילה.

קישורים רלבנטיים

אייל הרשטיין על גלגול הנשמות של גלקטיקה 

 אתר מקיף

תלבושות וטכנולוגיות של גלקטיקה

נתונים על הגלקטיקה

גלקטיקה 1980

מה המורמונים חושבים על גלקטיקה 

המורמונים וגלקטיקה

וגם על המורמונים וגלקטיקה

ועוד אחד על מורמונים ןגלקטיקה

גלקטיקה בקומיקס

 

משחק של בטלסטאר גלקטיקה

ראו גם:

באק רוג'רס במאה ה-25

 

נווד בין הכוכבים

ישויות על קוסמיות בסדרות מדע בדיוני

הסופר המורמוני אורסון סקוט קארד

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “גלקטיקה מכה בשלישית”

מאז המיני-סדרה כבר שודרו שתי עונות מלאות
שתיהן משובחות והיו מועמדות לפרסים
השחקנים המרכזיים עושים עבודה לא רעה, הפסקול מדויק ויש מינון נכון בין אקשן וקרבות, חיי אנוש בחלל ודיונים פילוסופיים פה ושם
סדרה מלאת אווירה ונורא כייפית
העונה השלישית מתחילה ב-6 לאוקטובר

הסדרה החדשה של הגלקטיקה היא שונה מאוד בתכניה הדתיים מהסדרה הישנה ובין השאר ניתן בה מקום חסר תקדים לסדרת פריים טיים אמריקנית לאמונות פגאניות .
ראו :
האלים של הנגלקטיקה
http://www.notes.co.il/eshed/22891.asp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 2 =