web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני סיפורת היסטורית ספרות ילדים ספרות פופולארית

זר בארץ נוכריה : היצירה של דן צלקה

סקירה על יצירתו של הסופר המוכשר מאוד והחביב עלי מאוד דן צלקה.

הופיע במגזין "אוקאפי"

מה מצטייר בחדרי עננים של נפשי ?
פרושים במדבר, אריות סינקרטיים מסתכלים באהבה
בעיניים עייפות מעיון בפפירוסים גנוסטיים
על ידי תעלות –הדמעות תפרחה שממה ,
על ידי רכיבות ניאו אפלטוניות על תנינים.
( מתוך "כד שעליו כתוב מאלוה עטוף בדפי "מעריב " " בתוך קובץ השירים "צהריים " מאת דן צלקה , 1974 )
לאחרונה זכה בפרס ספיר של מפעל הפיס לספרות הסופר דן צלקה בפרס ספרותי על ספרו האוטוביוגראפי הייחודי הבנוי בצורת לקסיקון "ספר האלף בית ".

חלוקת הפרס הייתה מלווה בנימות צורמות ביותר כמו הצהרה של עורך ידוע שם ,פרופסור מנחם פרי, שהודיע שהוא מחרים את הפרס ולגבי הטקס עצמו …טוב עדיף אפילו לא לדבר על זה .
אבל למרות כל הנימות הצורמות הללו אין ספק שבפרס עצמו זכה האדם הנכון, סופר שהוא אחד הסופרים המוכשרים ויוצאי הדופן ביותר שידעה הספרות העברית בשנים האחרונות .
כפי שהעיר נכונה המשורר המבקר והעורך עמוס אדלהייט   ברשימה של שירי לב ארי  ב"הארץ " :" המעמד של דן צלקה לא גבוה אבל הוא סופר הרבה יותר רציני מעוז או יהושע או גרוסמן ".
ואכן דן צלקה הוא דמות ייחודית בין הסופרים העבריים כיום ,יוצא דופן בידע העצום בנושאים שונים ,ספרותיים והיסטוריים שהוא מגלה בסיפוריו ובספריו וגם בנטייתו לעסוק לא רק בכאן ובעכשיו כפי שנוהגים לעשות מרבית הסופרים של ימינו ובעיקר הצעירים שבהם אלא גם מקפיד לעסוק בתקופות אחרות ופנטסטיות פשוטו כמשמעו . ניתן לראות בכמה מיצירותיו של צלקה מעין כתבי חידה שעל הקורא לפענח אותם שלב אחרי שלב כאשר בכל פינה ניתן רמז שאולי הוא רלבנטי ואולי לא , כשם שהסופר מנסה לפענח את העולם והמציאות שאותם הוא מתאר כך הקורא מנסה לפענח את הרמזים של הסופר לגבי אותה מציאות . והקורא תמיד מרותק לידע ולקסם שמטיל עליו הסופר בתיאור הסביבה והזמן הזרים והמוזרים .

המהגר

דן צלקה נולד ב-1936 בפולין. הוא עבר רבות בילדותו . בני משפחתו ברחו לרוסיה בעת מלחמת העולם השניה ושם חיו שנים תחילה בסיביר ולאחר מכן בקזחסטן לפני שחזרו לבסוף לפולין והוא בן 10 . וספג רבות ועמוקות מהתרבות האירופית בכלל וזה ניכר היטב בכתביו . מצד שני לדבריו אם היה נשאר בפולין יתכן שלא היה נהפך לעולם לסופר אלא עוסק בפילוסופיה .
הוא כתב כמה וכמה סיפורים כמו "כפפות " ואלף לבבות " ואחרים על תקופה זאת בארץ ישראל דווקא שאליה היגיע רק בגיל מאוחר ב-1957 בהיותו בן 21 .
הוא היגיע לישראל כשאינו יודע מילה בעברית ואינו יודע דבר על התרבות הקיימת כאן. אך הוא למד את השפה המוזרה בעיניו שהייתה כל כך שונה מהשפות האירופיות שהכיר היטב ובמהירות רבה.
ובתוך זמן קצר עד להדהים כעבור 3-4 שנים בלבד לאחר בואו החל לפרסם מאמרים ספרותיים שהתבלטו מאוד בידע העצום והאזוטרי שגילה בהם בכל תחומי הספרות העולמית וכמה מהטובים בהם התפרסמו החל מ-1961 כ"פולמוס וקולמוס " מוסף הספרות של המגזין "מעריב לנוער " מגזין שהתבלט אז מאוד ( בניגוד מוחלט להיום ) באיכותו . אחד ממאמריו הראשונים שם היה "ספרות של מצבים בלתי רגילים " אחד המאמרים הראשונים בעברית ( ואולי הראשון בכלל ) על ספרות המדע הבדיוני המודרנית וסופריה כמו סופר האימה לובקראפט ( שבו ראה צלקה את סופר המדע הבדיוני האמיתי הראשון ) , ארתור קלארק מורי לינסטאר ורי בראדבורי שאותו העריץ. לאחר מכן ב-1963 פירסם שם גם את אחד המאמרים הראשונים בעברית ( ואולי הראשון בכלל ) "טנטן " הקומיקס וכל השאר " על תרבות הקומיקס המודרנית ועל סידרת הקומיקס הבלגית "טינטין". זאת לצד שורה של מאמרים שהיציגו לקוראים הצעירים את מיטב הספרות המודרנית והקלאסית בשפות אירופיות שונות.
חווית ההגירה וההסתגלות לתרבות הזרה והמוזרה הפכה לאלמנט מרכזי בספריו . רבים מגיבוריו של צלקה בספרים כמו "דוקטור ברקל ובנו מיכאל " ( 1967) העוסק באב ובנו בפולין שלאחר מלחמת העולם השניה , האב מרצה לתרבות קלאסית המגלם את ערכי תרבות זאת וחי בתחושה של אבדן זהות לאחר שקיעת ערכים אלה ובנו המייצג את העולם הטכנולוגי הצעיר והנמרץ והבלתי רומנטי שכבר אין לו שום קשר לעולם הישן , גם גיבורי ספריו "פיליפ אראבאס" (1977 ) " "כפפות " ( 1982 ) ו"אלף לבבות " ( 1991) הם מהגרים לאותה ארץ מוזרה ובילתי מובנת ארץ ישראל הם לרוב מהגרים אירופיים אינטלקטואליים שנאלצים להתמודד שוב ושוב עם הסיבה מזרחית המוזרה של העיר תל אביב ומשקפים מין הסתם את התנסויותיו של צלקה עצמו. גיבוריו לרוב הם מומחים בתרבות אירופה ומרבים לצטט מתחומים שונים שלה ידועים יותר ואזוטריים הם מעדיפים לדון בשיחותיהם בדברים שברומו של עולם ולא במציאות הקטנונית האפרורית שמסביבם שהיא תפלה בעיניהם ,ובכך עוד מתעצם הניגוד העצום בינם ובין המקום שבו הם חיים.. מבחינה זאת מזכיר צלקה את הסופר האמריקני מהמאה ה-19 הנרי ג'ימס שנהג לתאר ביצירותיו את חיים ושיחותיהם של אינטלקטואלים אמריקניים כמנותקים לגמרי מהעולם הסובב אותם . אפשר לקרוא לצלקה "הנרי ג'ימס הישראלי".

"פיליפ אראבאס" מתאר את קורותיו של מהגר שמגיע לארץ ישראל ב-1946 והסיפור מתאר את חייו עד לאחר מלחמת השחרור על רקע אירועי התקופה . ועל רקע יחסיו עם חברי המפלגות השונות ובהם הקומוניסטים ועם הערבים בעיקרון זהו ספר שעוסק ברעיונות שונים יותר מאשר בדמויות , דבר שהוא יוצא דופן מאוד היום .

המתאגרף

 

 

צריך להיות זהיר מאוד-מאוד בעולם הדמיוני . בוקס זה בוקס, לא איזו דשת ,ואתה בוקסר ולא כוהן . לא קל ופשוט לצאת מן העולם הדמיוני ,אבל חייבים לצאת ממנו.".

( קטע מתוך "כפפות ")

ספרו הקלאסי "כפפות" ( 1982) הוא הספר החזק והמרוכז ביותר שלו. צלקה מספר בו על עלילות מתאגרף יהודי מפולין שם היה חבר באירגוני פשע יהודיים המחפש קריירה של מתאגרף מיקצועי בתל אביב המנדטורית של שנת 1937 ונאבק במתאגרף איטלקי אמריקני בלתי מנוצח רק כדי להוכיח שאינו מפחד , משמש כדגם לסרט הוליוודי על חייו ומותו של מתאגרף יהודי שהבמאי שלו רואה בו מודל מתאים לשחקן הראשי של ואף מציע לו לשחק בתפקיד הראשי בסרט אך תשובתו של הגיבור היא " אני מתאגרף ! אינני עולה לזירה כדי לשעשע אנשים . הם באים לצפות בהתחרות , אבל אני לוחם. ( כפפות ע' 186) תשובתו של הבמאי היא : צריך להיות זהיר מאוד-מאוד בעולם הדמיוני . בוקס זה בוקס, לא איזו דשת ,ואתה בוקסר ולא כוהן . לא קל ופשוט לצאת מן העולם הדמיוני ,אבל חייבים לצאת ממנו.". לבסוף דוחה הגיבור בהתאם למיטב רוח החלוציות הצעה מפתה להיהפך לכוכב אגרוף מושחת בארה"ב . הוא מעדיף את תל אביב הקטנה והחמימה ואת חברתו . יש כאן מעין נוסטלגיה לעולם התרבותי של העולים של העבר של שנות השלושים שאותו לא היכיר צלקה אם כי כל הנראה חקר אותו היטב.
זהו אגב הספר היחיד וכמעט הסיפור היחיד בספרות העברית שעוסק בתחום האיגרוף ( אם ניתעלם מסיפור קומיקס "סימטאות הזעם " של אתגר קרת ואסף חנוכה וכמה סיפורים ישנים של "ספרות קלה ") , נושא שצלקה התעניין בו מאוד . לדבריו כהכנה לספר קרא כל מה שנכתב עד אז על איגרוף ראה כל סרט אפשרי על איגרוף וגם הלך לראות תחרויות איגרוף בירושלים העתיקה אחד המקומות הבודדים בארץ שבהם יש תחרויות כאלה וגילה שרוב המתאגרפים בישראל הם ערבים או עולים מרוסיה .וכהכנה אולטימטיבית הסופר בילה שאות רבות מאוד באימוני אגרוף בעצמו בזירה.
הספר נהפך ב-1986 לסרט  מעניין של רפי אדר במאי שנהפך למסעדן בכיכובו של איקא זוהר. הסרט הוא לא רע בכלל למרות שהמגבלות התקציביות בתיאור שנות השלושים ניכרים בו היטב .

צלקה עצמו מתלונן שהסרט נשאר נאמן מידי למבנה הספרותי של הספר ולא מצא לחלקים הספרותיים מדי שבו פתרונות קולנועיים מתאימים.

 

שני הכרכים של "אלף לבבות " בהוצאת "עם עובד".

בספרו "אלף לבבות " ( 1991) יצירתו הגדולה ביותר הן בכמות והן באיכות חוזר צלקה לנושא ההגירה לארץ ישראל ונותן לו את הטיפול האולטימטיבי ברומן ענק אחד המקיפים ביותר בספרות העברית שמתאר את חייהם של כמה מעולי העלייה השלישית בארץ ישראל מזמן הגעתם ב-1919 ועד ל-1969 תקופה של 50 שנה כשבמהלכה הם מלווים את כל אירועי התקופה ברומן היסטורי רחב יריעה ( בן לא פחות מ-837 עמודים !) מהגדולים והחשובים בספרות העברית המודרנית.

 

 

מהדורה גרמנית של "אלף לבבות"

לדעתי ספר זה היה יכול וצריך היה לשמש כבסיס למיני סדרה טלוויזיונית גרנדיוזית ומרתקת .
צלקה רואה את הסכסוך בין תרבות המזרח והמערב שתי תרבויות שונות לחלוטין שאינן יכולות להתמזג כשורש הסכסוך היהודי הערבי ויתכן שהוא צודק.

רומן היסטורי נוסף שלו הפעם מתקופה רחוקה הרבה יותר היה "עננים"  ( 1994) העוסק בתקופה שמאוד לא מקובל לעסוק בה בספרות העברית החדשה סוף ימי הביניים וראשית הזמן החדש, העוסק בפרעות ביהודים במאה ה-15 ומתאר את סיפורו של בן רב שיוצא למסע נקמה  בפורעים  הנוצרים שהשמידו את משפחתו. זוהי למעשה גירסת רומאן של בלדה קודרת מסוג אלו שכתב טשרניחובסקי על נושאים דומים .וזהו ספר נדיר ביותר מסוגו בספרות העברית העכשווית, כמו רוב הדברים שאותם עושה צלקה.

 

המהדורה הגרמנית של "עננים"

סיפורים קצרים ופנטסטיים

העוזר : זה איבוד זמן אדוני אך אפשר לנסות . כרונוס , שאותו מכנים הפניקים בשם ישראל כעדות איזיביוס החכם ,הפך לאל אחר מותו, לכוכב הלכת שבתאי , כוכב בני האלים. לעת שלטונו על הארץ הוליד בן מהפיה אנוברט ,בת עם יהוד וכאשר נקלע לתוך סכנה ,בשעת קרבות ,הלביש את בבנו בגדי מלוכה ,בנה מזבח במו ידיו והעלה אותו לקרבן . פילו ביבלוס ,איש סנחוניאתון טוען לעומת זאת שכרונוס הקריב את בנו לאביו אורנוס בעתות רעב ומגיפה . ועל כך אעיד , שכרונוס זה לא קדם לאברהם ,כי על פי פילו כתב סנחוניאתון את התולדות עד לימי מצרים של משה ,וסידק היה בן-זמנו.
ו.א. : אבוי!
העוזר וסידק זה , אביהם של הדיוסקורי ,כבסירי או קורייבנטס ,אשר אליון נולד בימי חייהם ואורנוס בן אליון ואטילוס או כרונוס בן אורנוס .
ו.א. : אבוי !אני משתגע !
העוזר : אם נניח שכרונוס היה האיש שהקריב את בנו יחידו ושסבו חי בימי מצרים ,נכד נח ובמקביל נהור סבו של אברהם נולד שלוש מאות ארבעים ושתים שנה לפני מותו של סלח בן ארכפחשד , בן שם , בן נח … ו.א. אני מוותר .

( מתוך "אהרוני וחובבי העתיקות " )
צלקה חיבר לא מעט סיפורים קצרים  והם מקובצים בכמה קבצים ואת כמה מהם הוא מחשיב כמיטב יצירותיו מיד לאחר "אלף לבבות ".

קבצים אלה כוללים את "שיח הברואים " ( 1967)  את "עץ הבסון" (1973) את "ילדי השמש" ( 1979) את "משחק המלאכים " ( 1987 ") את  "פולחן החורף " ( 1989) ( שני הקבצים האלה כוללים לצד סיפורים חדשים גם את מרבית  הסיפורים בקבצים המוקדמים ) ואת "יהואש ורוכבי המרכבה" השמיימית (1998) ולאחרונה ב-2004 הופיע קובץ נוסף של סיפוריו בשם "11 סיפורים ".

הם כמו הרומנים שלו  מלאים וגדושים בהתייחסויות לאירועים היסטוריים לא ידועים ולספרים שכוחים והם גן עדן לחובבי ביבליוגרפיה ותרבויות קדומות ולא ידועות בשפע. אלא שבניגוד לרומאנים שהם בדרך כלל ריאליסטיים כמה מהסיפורים הקצרים הם פנטסטיים ממש כמו " השגרירות המופלאה " ( ב"שיח ברואים " ובפולחן החורף " ) בסגנונו של הסופר הארגנטינאי בורחס על שגרירות נצחית שכל מה שקורה במדינת האם שלה אינו משפיע עליה והיא נשארת קבועה ובלתי משתנה ולזמן מה מביאה לשינויים דרמטיים במעמד ארץ האם שלה.

ירידתם של הדאעון המפורסמים הייתה ברורה לכל . במשך שלושה דורות הצטמצם מספרם מחמשת אלפים למאה וחמישים . היה זה שבט יהיר בגלל יוחסין בדויים שהכל האמינו בהם , גאה מאוד ומסויג לגבי בעלי בריתו וחסר מעצורים ונדיבות לגבי אויביו . דאוטי לא פגש בהם ואילו הנוסעים האחרים סיפרו על פראותם ואבירותם…
( הפתיחה ל"סוף הדאעון" )

בקובץ "עץ הבסון " הביא צלקה את הסיפור "סוף הדעאון " סיפור השמדתו של שבט בדואי אקזוטי גאה בימינו המנוונים תוצאה של התנגשות עם חילי הצבא הישראלי מעין קינה על התקדמותה הבלתי נמנעת של הקדמה שהורסת כל דבר בזמנה גם שבט גאה ומסתורי לשעבר .

   
סיפורים אחרים שלו מושפעים מהקבלה ומרעיונותיה המיסטיים .כמו ב"מעשה יוסף דלה רינה ביש המזל " בקובץ "ילדי השמש " ( 1979) שחוזר ומספר מעשיה קבלית מפורםמת על המקובל יוסף דילה רינה שניסה לחסל את סמאל השד ואת זוגתו לילית ולהביא בכך את המשיח ונכשל ודחה בכך את הגאולה והפך לעבדו של סמאל ולשליחו עלי אדמות .זהו אחד מסיפוריו המרשימים והחזקים ביותר.
סיפור מיסטי נוסף "השוליה" מתאר את מערכת היחסים המוזרה בין יהודי ממוצא שבתאי בסוף המאה ה-19 עם מלאך אילם שאותו הוא מוצא ברחוב ושמשמש לו כשוליה.

סיפורים מעניינים אחרים בספר "ילדי השמש" " כוללים את הסיפור בשם זה המספר על חיפוש אחרי ספר אסטרונומיה נדיר ביותר המתאר את עולמות מערכת השמש שנכתב ביפו בראשית המאה העשרים ואחרי מחברו עזר אלבו שניסה לחקור את סודות הכוכבים בתנאים הבלתי אפשריים הפרימיטיביים ביותר .הסיפור מתאר חיפוש אחרי חידה אזוטרית שמשמעותה אינה ברורה וגם לא השלכותיה נושא שאופייני לכמה וכמה מיצירותיו של צלקה.
סיפור אחר " איסמאר לוי עוצר את חץ הזמן " מתאר את סיפורו של איסמאר לוי שלאחר מלחמתה עולם השניה מעל בכספים שיועדו לקניית אוניית מעפילים על מנת להקים קבוצת נוקמים בנאצים בעירייה בגרמניה ששם נרצח דודו . אך מתברר שהאנשים שמשתפים עימו פעולה הם אנשי המשטרה החשאית במקום .
"מעכשיו ואילך אסור לצאת מהמעגל !" אמר הקוסם ונקש על משולש, שהשמיע צליל ירחי גבוה .
הוא נפנה אל הירח ,נשם עמוקות ,אצבעו מורה על שפתיו ולפתע פשט את אצבעו וקרא השבעה יוונית : אפו פאנטוס קאקודאימונוס ! נגע במצחו : סוי ! במבושיו : אופלה ! בכתפו היוונית : איסכורוס ! ובידיו הצמודות : יאו ! אחר כך התווה בידו פעמים אחדות בצורת כוכב ואמר : ניואי ! באבאלון ! האדית !
( קטע מ"משחק המלאכים " )

בקובץ "משחק המלאכים " ( 1986) הנובלה הנושאת את שם הספר מספר על אדם המוקסם מפסלי מלאכים שרכש ושמשתלטים על דמיונו אך מסע שהוא עורך בעקבות ידידה בכתות מיסטיות שונות כמו כת של מעריצי המכשף אליסטר קראולי המתכנסת ברחוב אבן גבירול בתל אביב ואצל גורואים מזרחיים שונים ( שמתוארים לכאורה באובייקטיביות אך לאמיתו של דבר מתוך הסתייגות גדולה של הסופר ) מביא אצלו לבסוף לטרנספורמציה ואולי להתפכחות ( ואולי לא ) . דמויות של מלאכים שמימיים מופיעים ברבים מסיפוריו של צלקה וזהו כנראה נושא שמעורר את דמיונו.


בקובץ אחר "פולחן החורף " ( 1989) פרסם סיפור מעניין מאוד בשם " "המבט או יובל המאה של אלכסנדר סרגייביץ " שבמרכזו עומד המשורר העברי טשרניחובסקי בעת חנוכת בית ידיד בתל אביב בשנות ה-30 סיפור זה הוגדר כ"סיפור המאלף ביותר על דמותו של אמן או סופר בספרות העברית החדשה".

       

הקובץ "יהואש ורוכבי המרכבה השמיימית " ( 1997 ) כולל כמה סיפורים מובחרים ואיזוטריים במיוחד מהם שמתרחשים בימינו ומהם שמתרחשים בתקופות עבר . למשל סיפור העוסק בקיסר הרומאי אדריאנוס ( האיש שדיכא את מרד בר כוכבא בהופעה הסימפטית היחידה שלו בספרות עברית מקורית ) החוקר כוהנים זקנים ומלומדים ביוון ובמצרים בשאלה האם באמת האלים קיימים ומקבל על כך תשובה "מעולם לא נוכחתי בקיום אלים ,ומעולם לא פגשתי במישהו שנוכח בכך ".

את הסיפור "חקירות הדריאנוס" תוכלו לקרוא ב"יקום תרבות "כאן .

 

ובאמן ליאנרדו דה וינצ'י שמקבל בקשה מוזרה מאציל לצייר עבורו מלאך שפניו כפני אישתו המתה של האציל , ליאונרדו מסרב מאחר ש" "גם הפלאי בבני תמותה לא יוכל לקבוע על הבד אש אלוהים ולהבת רוח ". אך סירובו של ליאונרדו נובע גם משיקולים מדעיים אנטומיים שונים שהופכים בשבילו את ציור המלאך למשימה בלתי אפשרית שהרי מלאך בעל כגוף אדם מ( אישה ) ממוצע צריך כדי שיהיה לו הכוח להניע את שכנפיו שרירי חזה כה אדירים ..כלומר מפלצת ". גם ליכולת האנושית המתגלמת בשיאה בידי ליאונרדו הרב אמן בכל תחומי האמנות והמדע יש מגבלות . סיפורים נוספים עוסקים במשורר והמיסטיקן אוסקר מילוש שחזה עם טילי טילים של הוכחות שהעולם יגיע לקיצו בשנת 1944 , במשורר האידי מתרגם התנ"ך לאידיש יהואש שמתוודה לתפארת האלוהים המתוארת בספר שתירגם ולחזון המרכבה האלוהית של הנביא יחזקאל שאת רוכביה הוא רואה "בוערים בלהבות אש ובזרחן רפאי " דווקא בחדרה של זונה שעימה קיים יחסי מין בתשלום. וגם סיפור בן ימינו על פגישותיו של הסופר עם סטודנט ניצחי מוזר..

בסיפורים אלה כמו ברבים אחרים מציג צלקה גיבורים בעלי רעיונות מדהימים אך שהם למעלה מכוחם לממש אותם ובדרך כלל הם מנסים לפענח חידות מסוגים שונים ומשונים.
בנוסף צלקה הירבה לפרסם מסות שהן מדהימות ממש ברוחב היריעה שאותה הוא מגלה בהן ושאת חלקן כינס בספרים : "סימניות" ( 1987) "דפים מהודקים באטב " ( 1993) "הפיתוי והשי " ( 1998 ) .

הוא אף חיבר ספרי שירה את "צהריים : פואמה " ( 1974 ) ואת "טריסטיה " ( 2002 ) אך לא בשירה הוא מגלה את  כוחו האמיתי  .

הנוסע בזמן

       

הדבר הוודאי ביותר בעולם הוא שאי אפשר להחזיר את הזמן לאחור. שום מתמטיקה מבריקה או מוזיקה נועזת לא יחזירו אפילו חלקיק שניה אחד שהודלק בו גפרור קטן או שנפתחה איזו דלת . אבל חוסר –האפשרות אינו מונע כמיהה להתרחשותו של הבלתי אפשרי .
( דן צלקה " הפתיחה ל"איסמר לוי עוצר את חץ הזמן " )

צלקה מרבה לעסוק בעבר , ובמיוחד בעבר המיתי ולא דווקא ההיסטורי היבש . וזאת הוא מגלה דווקא ביצירותיו לילדים אם כי לא רק .
לדבריו בספריו לילדים הוא מעז לתאר גיבורי בעלי יעוד ומטרה בניגוד לספריו למבוגרים שבהם אינו מעיז לתאר דברים כאלה. ובספרים אלה גיבורי תמיד עסוקים גם הם כמו בספריו למבוגרים בגילוי של עולמות וזמנים מוזרים וקשים לפיענוח .
ספרו הראשון מסוג זה ועדיין אחד הטובים ביותר מסוגו הוא "המסע השלישי של האלדברן" ( 1979 ).
היה זה ספר שהוזמן במיוחד בידי צלקה על ידי ההוצאה שרצתה שסופר בכיר כמוהו יכתוב משהו עבור הנוער , ההזמנה התגלתה כהצלחה מסחררת.
זהו סיפורו של ילד מצטרף לניסוי של מסע בזמן שבאמצעותו הוא נוסע לתקופות שונות בתולדות הארץ החל מתקופת התנ"ך לימי המלחמה בין מלך ישראל יהואש ( שם שלו רוחש צלקה חיבה מיוחדת מאחר שהוא גר בתל אביב ברחוב יהואש ) ומלך יהודה אמציה ( נושא שרק מעטים מאוד עסקו בו מלבד צלקה עד כה בספרות העברית , אלה הם עמוס מוקדי בספרו על חיי הנביא עמוס "חיי נביא " וראובן קריץ בספרו "עוזאי "
) דרך תקופת שלטון הרומאים בארץ בימי הקיסר האכזרי קרקלה במאה השלישית לספירה כאשר הנער נחשב למשיח וכלה בתקופת האימפריה הביזנטית בימי הקיסרים יוסטיניאנוס ותיאודורה במאה השישית לספירה תקופה של חילופי אימפריות ואסונות בלתי פוסקים שבמהלכה הוא פוגש נוסע אחר בזמן ואף יוצר קשר עם רובוט שנשלח בידי אינטיליגנציה זרה לכדור הארץ.

 

את הספר מאפיינת יותר מכל ספר אחר שהופיע בעברית על נושא המסעות בזמן ,תחושת הזרות העצומה שרק הולכת וגוברת של אנשי התקופות השונות שבהם ניתקל הנער הישראלי המודרני . בכל פעם הוא מוצא קשיים עצומים בתקשורת עימם ובהבנתם , קשיים שמגיעים לשיאם בניסיון ההתקשרות הכושל למדי עם המבקר מהעולם האחר . הספר תורגם גם לרוסית והופיע בעיתון רוסי וכתוצאה מתגובות של בני נוער רוסיים שינה צלקה את סיומו במהדורה השניה . הוא מחק את מרבית הפרק על פרשת המדען גוטליב .בכך עוד חיזק את הספר.
זהו ספר שאווירת המיסתורין שבו אינה מרפה מהקורא עד העמוד האחרון ומעבר לו והוא אחד מספרי המד"ב המקוריים הטובים ביותר שנכתבו עבור בני נוער. אולי הטוב שבכולם.

שודד הים

הנה אני ראיס לשודדי הפירמידה
וכבער ליל אלם ,חנק ואימה
הפלגנו בספינה על פני הנילוס
ובשקים ששלל חמדה ,
אלים ונמרים ,מטות ונחשים .
חרפושיות ,עדיים וכלי –בושם.
צלקה הוא חובב גדול של מרוקו , בילדותו בפולין הירבה לחלום עליה ועל עברה הרומנטי בעיניו ויצר עולם מופלא של סיפורים שהתבססו על מלכי מרוקו שכבשו את ספרד על הערים הקסומות שלה ועל שודדי הים שלה ששבו את דמיונו.
פנטזיות אלו שימשו כבסיס לספרו הבא של צלקה לנוער גם הוא רומן היסטורי "פרחיה בין שודדי הים " ( 1984) שבו הוא מתאר את קורותיו של נער יהודי מירושלים שמגיע בספינה למרוקו נוחת שם בבית הסוהר ופוגש לבסוף דמות גדולה מהחיים אך אמיתית הרב -שודד ים שמואל פאלאג'י ממנהיגי קהיליית יהודי מרוקו שהיה גם ידיד אישי של נסיך הכתר ההולנדי ובנוסף פיראט יהודי מפורסם  שהטיל את אימתו על הספרדים
.
 פילאג'י היה "בוקניר " שביצע פשיטות כנגד הספרדים בשם ההולנדים, וזכה מידיהם להערכה רבה.כאשר נפטר לבסוף ביצעו לו ההולנדים הלוויה ממלכתית . צלקה מספר שכנער פולני תמיד חלם על מרוקו הרומנטית ובמיוחד על אותו שודד ים רומנטי .במסגרת המחקר שלו לספר הוא סרק מיקרופילמים בריטיים שסיפרו על משפט שביצעו שלטונות הנמל הבריטיים כנגד פירט יהודי זה כאשר ספינתו נכנסה לנמל שלהם ללא רשות . צלקה מספר שהתרגש מאוד כאשר עבר במסמכים אלה שתיארו ללא כחל וסרק את דמותו של הפירט היהודי הנשכח.. ופירסם ספר מסע על ארץ זאת בשם "מרוקו : יומן מסע " ( 2001 ) שהתבסס על מסע שערך בה עם ידיד הולנדי בשנת 200 מסע שבו יכול היה לחזות לבסוף ממקור ראשון בארץ ששימשה כמקור פנטזיות שלו בילדותו .
אולם דומה שספרו הטוב ביותר של צלקה לנוער וגם החידתי ביותר היה גם ספרו האחרון לילדים ונוער עד כה.

עיר בני האלמוות

         

העיר לוז שאיש לא ביקר בה מעולם ,שוכנת במדבר חבוי בין הרים נישאים . היא מוקפת חומות שיש גבוהות ואבניהן מלוטשות כל כך עד שהן משקפות את חולות המדבר ולכן אינן נראות כלל . בלב העיר משתרע אגם עמוק ורחב ונהר מהיר –זרם חוצה את העיר ונבלע במעמקי האדמה בשני צדדיה . בין בתיה וארמונותיה של לוז צומחים עצים מכל קצוות תבל ,ובענפיהם מזמרות ציפורי שיר שכל אחת מהן ראויה לשורר בגני מלכים . אין בעיר לוז לא אביון ולא חולה ולא בעל –מום ,שום מגפה ושום מלחמה לא פגעו בה מעולם . והמופלא מכל הוא ,שאיש עוד לא מת בה –כל תושביה בני אלמות ! אבל אין איש יכול לצאת מן העיר ,כי כל העובר את שערה מות ימות .
( דן צלקה מלחמת בני ארץ בבני שחת ע' 12)

זהו "מלחמת בני ארץ בבני שחת" (1992) סיפור פנטסיה יוצא מהכלל לבני הנוער המתרחש על רקע מאבקו של המלך שלמה בגזע השדים ובמנהיגם אשמדאי שגרש את שלמה מכיסאו לזמן מה ,. כרגיל גם כאן יש חידה שאותה על הקורא והדמויות לפענח חידה שנעשית ומסתורית יותר ויותר מעמוד לעמוד ואינה נפתרת באמת גם לבסוף החידה של עיר בני האלמוות לוז כמו גם של העולם הפנטסטי המיסתורי של ימי שלמה המלך שאותו לומד הקורא להכיר .
הספר מתאר את מעורבותו של נער פשוט באירועים הרי גורל אלה הנפגש בשלמה ונאבק באשמדאי ועוזריו ומגשים לבסוף את חלומו הגדול להגיע ללוז עיר בני האלמות ומגלה שאנשי העיר לוז עם כול היותם בני אלמות אינם שמחים על גורלם ומעדיפים את המוות המשחרר שמחוץ לחומות עירם. .. ביצירה זאת מושם דגש על ההבדל העצום בין חיי אלמוות שהם גם קיפאון נצחי ובין חיי החלוף הקצרים יותר אך הדינאמיים ולכן העדיפים.
הספר כתוב בשפה עכשווית עם כי הוא מוצג כ"מתורגם משפת המדבר " ומחברו הוצג כ"מרי בן עמתל " (דבר שבילבל ספריות שונות שהיציגו אותו כ"תרגום "..) אך תוך שימוש עמוק ביותר בחומרים מדרשיים קדומים ובמיגון רב של אגדות ( כמו האגדה על עיר בני האלמוות לוז). עד היום זהו אחד מסיפורי הפנטזיה המקוריים הטובים ביותר לבני הנעורים . וניתן לראות בו כהמשך ישיר של סיפורי" ויהי היום" הפנטסטיים של המשורר ח"נ ביאליק על שלמה ומחזותיהם של יעקב כהן וצבי סקלר ניתן בהחלט להגדיר את הספר כיצירת מופת של ספרות הילדים העברית המודרנית אם כי יש לציין שהוא כמעט יחיד במינו בשימושו המקורי והיצירתי בחומרים הקדומים של המדרש ( ולא דווקא של התנ"ך עצמו) ..הספר אף נמכר להסרטה לבמאי "שני אצבעות לצידון " אלי כוהן שתכנן לעשות מימנו סרט שישלב אנימצית מחשב עם שחקנים חיים ואין כל ספק שניתן ליצור מימנו ומהאגדות השונות שעומדות מאחוריו ( שצלקה נתן להם את גירסתם המושלמת ביותר עד כה ) יצירה אפית ששיננה נופלת מ"שר הטבעות " אך למרבית הצער עד כה לא הסתייע הדבר.

ספרו " בסימן הלוטוס" ( חרגול , 2002) הוא מעין רומן מתח מעניין מאוד על ניסיון של אקדמאי להכתיר צאצא מודרני של בית דוד כמלך של מדינת ישראל ובכך להביא קץ או לפחות לירידה מסוימת במחלוקות השונות הקורעות את הישראלים .לכאורה יש כאן חזרה לנושא המעסיק את צלקה בסיפוריו לילדים זה של הגיבור בעל היעוד. אבל מאחר שברומן למבוגרים המדובר המתאר את ישראל בשנות התשעים צלקה לא הרשה לעצמו לתת לו סוף אופטימי בניגוד לסיפוריו לילדים.

המהדורה הצרפתית של "בסימן הלוטוס"

       
 "ספר האלף בית " ( 2003) הוא ספר אוטוביוגרפי על אירועים שונים בחייו ואנשים שונים שפגש ועליו שכה בפרס ספיר . האמת היא שהוא ראוי היה לזכייה לא פחות ואף יותר בזכות רבים מספריו שהוזכרו קודם לכן . אבל ספר זה מסביר אולי יותר טוב מכל ספריו הקודמים) את דרך המחשבה המיוחדת של דן צלקה האיש שמנסה להתמודד ולהבין מידי יום ביומו עם סביבה ותרבות זרה ומוזרה הן בארץ והן בהו"ל .

"הנוכל להיכנס אל העיר"?שאלה נדה.
"להיכנס ללוז ? וכי מה טובה תצמח לך מכך ?התחיי את, בת חלוף בין בני האלמוות ? הלא נורא יהיה הדבר,כאילו נקלע אל בינכם הפרפר ,שחייו תחת השמש אך יום אחד … אוי לו לפרפר ואבוי לצופה בו.
"……..
( דן צלקה מלחמת בני ארץ בבני שחת ע' 107 )

 
קישורים רלבנטיים

יצירות של דן צלקה

גלי יאור נשאו אותי ברוך ,
על "ספר הדברים אשר בשאול "
הנחתי את ראשי ….
התעוררתי ודמעות על פני
על פני שודד הפירמידה.
הדלקתי את המנורה והרוח
נשאה אלי ניחוח של אצות
מחוף גורדון.
( מתוך טריסטיה , מאת דן צלקה )

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

16 תגובות על “זר בארץ נוכריה : היצירה של דן צלקה”

הסופר דן צלקה נפטר היום ובשבילי זאת מכה קשה.

הוא היה אחד הסופרים היותר חביבים עלי בספרות העברית ,מאז שהכרתי אותו לראשונה עם ספור המסע בזמן שלו "המסע השלישי של האלדברן ". ספר שלדעתי מבחינה ספרותית הוא ספר המדע הבדיוני המקורי הטוב ביותר בעברית לבני הנעורים, נקודה .

צלקה המשיך וכתב את הספר "מלחמת בני הארץ בבני השחת " שהוא לדעתי ספר הפנטזיה המקורי הטוב ביותר לבני הנעורים בשפה העברית .נקודה.

הוא כתב כמובן עוד כמה יצירות כמעט קלאסיות נוספות כמו "כפפות" ,על מתאגרף ארץ ישראלי בשנות השלושים של המאה הקודמת ,"בסימן הלוטוס" על הניסיון ליצור מלך חדש מבית דוד ועוד אחרים אבל השתיים למעלה הן כנראה החביבות עלי ביותר.

לצערי יצא לי להיפגש איתו רק פעם אחת כאשר ראיינתי אותו לצורך כתבה שהכנתי עליו ועל יצירתו , אבל המיטב של יצירתו יאריך לדעתי ימים אחריו .

טוב, אז קיבלתי את ההמלצה שלך וקראתי את הספר. אז נכון, יש פה טיפה של טולקין, אבל מצד שני, יש פה עולם שונה ומיוחד. נחמד לקרוא ספר פנטזיה המתרחש במקומות שאני מכיר מהניווטים בקורס קצינים ולא בארצות ההוביטים והדרקונים הדמיוניות. אני מסכים שזהו ספר פנטזיה ברמה עולמית. יכול להיות שבתזמון אחר, הוא היה הופך להצלחה גדולה וחבל מאד שהוא נעלם במרתפי השכחה. אין ספק שצלקה היה יכול לפתח את הספר הזה וגם את היקום הזה הרבה יותר, ובכל מקרה, אני בטוח שיש הרבה במאים בהוליווד שהיו עושים ממנו סרט. כפי שאמרתי, הספר הזה הוא אוצר קטן ונחמד וחבל שלא מכירים אותו. בכל מקרה, תודה על ההמלצה.

היום קראתי גם את 'המסע השלישי של האלדברן'. יופי של ספר (או יותר נכון ספרון/נובלה). גם כאן, צלקה היה יכול לפתח את הסיפור הרבה יותר. נראה שהוא רצה לסיים אותו כמה שיותר מהר… אבל בכל מקרה, הספיקו לו שני עמודים כדי לשאוב אותי לתוך העולם שלו. חבל שהיום אין לילדים ולבני נוער גישה לספרים האלו. אם הארי פוטר יכול – אז צלקה יכול פי כמה וכמה, שלא לדבר על ההקשר ההיסטורי העברי שבספרים האלו, שאין למצוא בשום מקום אחר. מיוחד ומומלץ.

ספר חדש על יצירתו של דן צלקה
לקרוא את דן צלקה מאת אורי הולנדר
http://www.text.org.il/index.php?book=1101059
לקרוא את דן צלקה הוא ספר בסדרה החדשה של הוצאת אחוזת בית: "לקרוא את", בעריכת אריאל הירשפלד.

מתוך ההקדמה: "מי שיקרע צוהר לעולמו המופלא של צלקה יגלה עד מהרה שמעטים הסופרים העבריים שהחמיאו כך לקוראם; מעטים הסופרים שהניחו מראש בכל שורת רומן, סיפור קצר, מסה או שיר, כי זה הניצב מולם אינו אלא הקורא המיטבי. "

הספר "לקרוא את דן צלקה" חונך את סדרת "לקרוא את", שרואה אור בהוצאת "אחוזת בית" לקראת שבוע הספר 2011. כל ספר בסדרה עוסק בסופר בולט אחר בספרות העברית לדורותיה. עורך הסדרה, אריאל הירשפלד, גייס כותבים שונים – ממיטב החוקרים ואנשי הספר בארץ – וכל אחד מהם בוחן בספרו את מאפייני היצירה, את מקורות ההשראה ואת סגנונו של הסופר הנבחר. יחד משרטטים ספרי הסדרה – בהם אלו שיראו אור בעתיד – ציר היסטורי-ספרותי שיסַפֵּק מבט כולל על היצירה הספרותית העברית.

סדרת "לקרוא את" נועדה לאפשר לכל הקוראים – חובבים ומקצועיים, תלמידים ומורים, אך בעיקר אלה שלא למדו ספרות – להתוודע אל מנגנונים ספרותיים נסתרים ולחשוף תחבולות ספרותיות ביצירותיהם של סופרים עבריים.

מטבע הדברים, כל יצירה מזמינה כמה אפשרויות של קריאה ופענוח, כך שכל אחד מספרי הסדרה הוא בבחינת הצעת קריאה בלבד ביצירותיו של סופר מסוים, ולא הוראה חד-משמעית באשר לאופן שיש להבין אותן. והחשוב מכול: אם סדרת "לקרוא את" תאיץ בקוראים לשוב ולקרוא ביצירותיהם של מיטב הסופרים העבריים, הרי שאנו בהוצאת "אחוזת בית" עשינו את שלנו.

יחד עם "לקרוא את דן צלקה", חונכים את הסדרה החדשה הספרים "לקרוא את אורלי קסטל-בלום" מאת אורי ש. כהן ו"לקרוא את ש"י עגנון" מאת אריאל הירשפלד.

Let the software perform any cleanup it needs to and if it cannot remove any particularly belligerent files
or infections then you can look up details on the web where
you may be able to find accurate and concise steps for.
Installing a home security system in your home is a great way to protect your family as well as
your property and it is one of the best investment a home owner can make.
com offers monitoring for individuals and also provides monitoring services for the big alarm companies.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nine + 19 =