web analytics
קטגוריות
קומיקס

עושה הנפלאות : 70 שנה של הקוסם מנדריק

  File:Bucky-004.jpg

 

   הקוסם מנדריק , עטיפה של המגזין "בוקי".

האם יש היום אדם, ילד או מבוגר , בעולם המערבי שלא שמע על הדמות של הקוסם המתלמד הארי פוטר ?
הכל יודעים שזהו הגיבור הספרותי הפופולארי ביותר של סוף המאה ה-20 . ורק בימים אלה יוצא למסכים הסרט השלישי על עלילותיו לשמחת מליוני ( ואולי מליארדי ?) המעריצים .
אבל הארי פוטר איננו ,בניגוד למה שחושבים רבים , הראשון מסוגו : קוסם הפועל במסגרת מסורת ארוכה של קוסמים וקסמים בעולם המודרני . קדם לו גיבור אחר מסוג זה . ולא, זה לא גנדלף מהספר "שר הטבעות " של טולקין והסרט של פיטר ג'קסון או מרלין מסיפורי המלך ארתור שהם דמויות שפועלות בסוגי סיפורים שונים לחלוטין , סיפורים על ממלכות פנטסטיות בעולמות אחרים או בזמנים רחוקים . זה גם לא טים הנטר , הילד הקוסם הממושקף גם הוא גיבור סדרת הקומיקס "ספרי הכישוף " שאותו יצר ניל גיימן כמה שנים לפני הופעת הספר הראשון על הארי פוטר.
הכל מתחיל עם דמות קומיקס בשם מנדריק .

מנדריק והדודאים

הגיבור הקוסם הראשון של התרבות הפופולארית הוא גבר אלגנטי משופם בשם מנדריק   שהוא קוסם הלבוש בחליפת קוסמים מסורתית של כובע אופרה גלימה מתנפנפת וכמובן מקל קסמים שבו הוא משתמש לעיתים מזומנות .
ב-11 ביוני 2004 מלאו לו 70 שנה של פעילות , שבעים שנה שבמהלכן סיפורי קומיקס על עלילותיו יוצאים מידי יום ובעיתונים של ארה"ב. דמותו היא כיום אחת מדמויות ההרפתקאות הוותיקות הבודדות שנוצרו  בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת שסיפורים על עלילותיהם עדיין ממשיכים להתפרסם באופן קבוע. דמויות אחרות מסוג זה כוללות את היתומה הנצחית אנני , את טרזן איש הג'ונגל ואת פופאי המלח , את פלאש גורדון איש החלל ואת הנסיך מימי המלך ארתור ואליאנט. אבל האם יצליחו לשרוד גם את השנים הקרובות אין זה ברור כלל.

סדרת הקומיקס נוצרה בידי לי פאלק שהתפרסם אף יותר גם כיוצר "הפאנטום " איש הג'ונגל חבוש המסכה ( שנוצר שנה לאחר מנדריק וגם הוא ממשיך להתקיים עד עצם היום הזה ואף ביתר הצלחה ) ובידי האמן פיל דיויס .
פאלק חשב על הרעיון של קוסם משופם הנלחם בפשע עוד בשנת 1924 כאשר הוא היה נער בן 19 אבל הסיפורים עצמם הופיעו לראשונה רק 10 שנים מאוחר יותר ב-11 ביוני 1934. פאלק עצמו צייר בהתחלה את הסיפורים אך מאחר שלו עצמו ( כמו גם לאחרים ) הייתה דעה נמוכה על יכולת הציור שלו הוא מצא שבועיים לאחרת התחלת הסדרה את פיל דיויס אמן מסחרי מסנט לואיס ושיכנע אותו להיות הצייר של עלילות הקוסם. ומרגע שהסדרה הופיעה היא הפכה להצלחה עצומה ומאריכת ימים שמעטות כמוה בתולדות הקומיקס .
שמו של הגיבור מנדריק , הסביר פאלק, נובע משיר של המשורר האנגלי מהמאה ה-17 ג'ון דון שמספר על צמח ה"מנדריק " שבימי הביניים האמינו שהוא קשור לכישוף וידוע בעברית בשם "דודאים " .

File:Bucky-016.jpg

האם היה מודל אמיתי לדמות של מנדריק הקוסם עצמו ? זאת שאלה שאין עליה תשובה ברורה . גם פאלק וגם דיויס היו אנשים שחורי שיער ומשופמים ובזמנים שונים נטען בידי היחצנים של חברת "קינג" בעלי הזכוויות על הסדרה " שכל אחד מהם הוא המודל האמיתי למנדריק. אחרים טוענים שהמודל האמיתי היה קוסם משופם אמיתי וידוע מאוד בשם ליאון מנדריק שהחל לפעול על הבמה שנים לפני הופעת הקומיקס ונראה כמו מנדריק המצוייר. בכל אופן ההשפעה הייתה הדדית. ליאון מנדריק לקח בהשראת הסדרה עוזרת בשם נרדה שאותה אף נשא לאישה ועוזר כושי שכונה לותר. המאייר דיויס פגש את ליאון מנדריק והם הפכו לידידים טובים. מנדריק המצוייר שונה במראה החיצוני כדי שידמה יותר לליאון מנדריק .

בתחילה היו למנדריק כוחות על טבעיים אמיתיים וכתוצאה היה מנדריק הגיבור הראשון בעל "כוחות על " במדיום של הקומיקס , אולם אז מצא פאלק את עצמו מוצף בתלונות של חוגים נוצריים פאונדמנטליסטיים שונים שהתלוננו נגד יכולות הכישוף של מנדריק הגיבור הטוב מסיבות דתיות.הנוצרים הנ"ל זיהו יכולות כישוף עם רשע.
מעניין לציין שטענות דומות נשמעות גם בימינו כנגד הארי פוטר הילד הקוסם וכנגד ספרים שונים,לילדים ומבוגרים של ז'אנר הפנטסיה כמו גם משחקי תפקידים שונים שהם כה פופולאריים כיום ושבהם כמובן הכישוף תופס מקום מרכזי ביותר,ולאמיתו של דבר ההתנגדות מסוג זה רק תופסת תאוצה ככל שה"כישוף " הופך לחלק חשוב ובולט אצל קבוצות שונות פגאניות ואחרות בעולם המודרני.
פאלק הזהיר החליט כתוצאה מההתנגדויות הנוצריות לוותר על כוחות הכישוף ולהפוך את מנדריק לקוסם "רגיל " מהסוג הבימתי עם הכובע השחור , הכפפות, ומקל הקסמים, שמשתמש בעיקר בעורמת ובטריקים ואשליות של זריזות ידיים שבהם כל קוסם משתמש על הבמה . ובנוסף לכך גם ביכולות ההיפנוזה העצומות במאבקו בכוחות הרשע מסביב לעולם זה ופה ושם גם כמה אחרים.

File:Bucky-003.jpg

 גם כשנראה כאילו מנדריק מבצע מעשים על טבעיים כמו להיהפך בעצמו לבלתי נראה הופך בני אדם לחיות פוקד על כדורים שנורים אליו לחזור לנבלים שירו אותם אליו ומאפשר לחפצים לדבר ולהאשים את האשמים זה הכל היפנוזה וטריקים . מנדריק לא באמת "מסוגל " לעשות זאת . בכל סיפור חוזר הטריק הקבוע שבו מנדריק מניף את ידו מעשה קוסם והפושע שמולו מגלה לפתע שאקדחו נהפך לפרח או גופו נחתך לשניים אם כי כל הדברים האלה לא קורים "באמת" .
אבל מצד שני לא נראה שמנדריק מנסה להתחמק מהכדורים האמיתיים שאכן נורו מהאקדח למרות שהפושע כבר לא רואה אותם, אבל העניין הטריביאלי הזה לא מוסבר אף פעם לקוראים התמהים … …

הידידים

File:Bucky 26.jpg

מנדריק  ועוזרו לותר.

עוזרו הנאמן של מנדריק הוא לותר שחור מאפריקה שהיה הדמות השחורה החשובה הראשונה שהופיעה בקומיקס הרפתקאות אמריקני . לותר היה בארצו האפריקנית , "הפדרציה של 12 השבטים" בן מלך שמנדריק הציל את חייו מרוצח מטורף אבל עזב את ארצו ואת תפקידו על מנת להיהפך לעוזרו הנאמן ולשומר ראשו של מנדריק והציל את חיי הקוסם פעמים רבות מספור . ללותר יש כוח גופני עצום ( יש סיפורים שבהם נטען שהוא האיש החזק ביותר בעולם ) וכוחו הפיזי עוזר לעיתים קרובות כאשר שהטריקים והקסמים המתוחכמים של מנדריק נכשלים . במהלך השנים לותר אף סירב להצעה של משפחת נכבדים מבני ארצו להפוך לנשיא הראשון של ארצו לאחר שזאת השתחררה מעול הקולוניאליזם על מנת להמשיך לעבור הרפתקאות עם מנדריק.


בעשרות השנים הראשונות לותר הוצג בקומיקס כמי שבהחלט אינו שווה בדרגה למנדריק ומדבר בתוספת גם אנגלית גרועה ומצחיקה כמו שתוארו השחורים בסרטים , וזאת גם לאחר ששהה בארה"ב כבר עשרות שנים. אולם בשלב מאוחר יותר עם התחזקות הרגישות לסטריאוטיפים גזעיים לותר הפך לדובר אנגלית מושלמת והוצג כידיד וכשווה למנדריק מכל בחינה.
למעשה מנדריק ולותר הם הצמד הראשון של שחור ולבן הנלחמים בשיתוף פעולה ובאופן קבוע בפשע וברשע שהוצג בספרות הפופולארית האמריקנית שנים רבות מאוד לפני שהנושא הפך בשנים האחרונות לפופולארי למדי בסרטי קולנוע כמו "נשק קטלני " ובסדרות טלוויזיה שונות .
למנדריק יש גם ידידה קרובה בשם נרדה. גם היא כמו לותר בעלת קשרים מלכותיים היא הנסיכה לשעבר של נסיכות קטנה באירופה בשם קוקגאין ( מדינה דמיונית שאין מה לחפש אותה על המפה ) . היא הופיעה כבר בשנה הראשונה להופעתו של מנדריק ובתחילה אף ניסתה לרצחו בניסיון להגן על אחיה המושחת סיגריד אך לבסוף היא חזרה בתשובה ( כמו מרבית הנשים הפושעות שבהן נתקל הקוסם השרמנטי לאורך השנים) והפכה לבת לוויתו הקבועה של הקוסם. אמנם מהות היחסים בינהם לא הוגדרה מעולם,  אבל הקוראים חדי העין ניחשו שהמדובר גם ביחסים אינטימיים.

File:Bucky-040.jpg
אם זאת מנדריק האלגנטי והנאה הירבה לאורך השנים להיפגש גם עם נשים יפות רבות אחרות ,חוקרות ,אסטרונאוטיות ,שפחות בהרמון ,וסתם פושעות שאותן החזיר בתשובה.אולם בסופו של דבר נשים אחרות באות והולכות אבל נרדה הסבלנית והסובלנית לעולם נשארת לצידו ובביתו של מנדריק .
והסבלנות השתלמה. לאחר תקופת אירוסין ארוכה במקצת מהמקובל של 64 שנים הם התחתנו סוף סוף ב-1998.
היה זה כמה שנים לאחר שעמיתו של מנדריק ,הפאנטום , נישא גם הוא לבסוף ב-1977 לארוסתו הסבלנית לא פחות ( אבל היא גם חיכתה הרבה פחות , רק 40 שנה ) וקיבל מתנות חתונה ממנדריק ונרדה. יתכן שנישואים אלו של העמית הלוחם בפשע שכנעו לבסוף ( אחרי היסוסים של 21 שנים נוספות בלבד ) גם את מנדריק  הרווק הניצחי שהיגיע הזמן להתחתן . ואולי היה זה לי פאלק היוצר שהרגיש שימיו ספורים והחליט לסיים לבסוף בנישואין את מערכת היחסים הארוכה .

האויבים

File:Bucky-013.jpg

אויבו הקבוע והשטני של מנדריק, המזכיר מאוד את וולדמורט אויבו השטני של הארי פוטר וגם את "דוקטור דום"  נבל חבוש מסכה הידוע מסדרות הקומיקס של חברת מארבל, הוא "הקוברה" מכשף "שחור" עטוי מסכה שמטרתו היא המטרה הסטנדרטית של מרבית נבלי הקומיקס : שליטה מוחלטת בעולם.
הקוברה הופיע עוד בסיפור הראשון על מנדריק וממשיך להציק לו באופן קבוע מזה שבעים שנה. הקוברה ששמו האמיתי הוא "לוציפור " ( שם שטני בפני עצמו ) היה מורו של מנדריק בבית הספר לקוסמים בהרי טיבט שם למד מנדריק בנערותו את רזי המקצוע מידי הקוסם הזקן והחכם טרון . הקוברה הפך להיות "קוסם רע" לאחר שפניו נפגעו קשות בתאונת מעבדה וכתוצאה הוא איבד את שפיות דעתו והפך לאויבו הקבוע של מנדריק אם כי הוא תמיד חומק ממאמציו של מנדריק להשמידו אחת ולתמיד על מנת להופיע שדוב מאיים כתמיד .
אויב אחר הוא אף קרוב יותר לבית , זהו אחיו התאום והמרושע של הקוסם , דרק, שנראה כמו מנדריק אבל הפוך באופיו . ויש להם גם אחות צעירה בשם לנור.
במלחמת העולם השניה מנדריק נלחם כמו הרוב המוחלט של גיבורי ההרפתקאות בקומיקס במרגלי אויב כמו "התמנון"  הסוכן היפני המסוכן מכולם ולחם בצבא באוקיינוס השקט כנגד היפנים.

עוד אויבים כוללים את "גרנדו הגדול " קוסם אחר של עשן ואשליות. את פאולו הרודן המטורף של מדינת דמנטור, את סאקי "גמל השעווה " פושע בעל אלף פרצופים ותחפושות, את הבארון צ'אנס האלגנטי והשרמנטי לובש המונוקל שהוא גם ראש ארגון פשע בינלאומי ואין סוף אחרים אנושיים חייזריים חייתיים ומיכניים .
הסיפורים על מנדריק הם מגוונים מאוד. הוא עוזר לעניים בשכונות עוני בערים נאבק במציתים פסיכוטיים ,בפושעים קטנים בעיירות קטנות במפיקי סרטים מושחתים,במדענים מטורפים באירגוני פשע בינלאומיים ובפושעים בין גלאקטיים במרחבי החלל , ועוזר לקיסרים של אימפריות גלקטיות בחלל ובכוכבי לכת אחרים ובמימדים אחרים ובעולמות שמעבר לצד השני של המראות בעולמנו.
בשנים האחרונות מנדריק פועל ממבצרו "קסנדו " ולרוב בשיתוף פעולה עם הארגון הבינלאומי למלחמה בפשע דמוי האינטרפול "אינטר –אינטל " שמנהיגו הוא רובוט מעשן סיגרים .

החיקויים

מנדריק וידידיו הפאנטום ואיש החלל פלאש גורדון.

בשנות השמונים הופיע מנדריק בסדרת טלוויזיה מצויירת בשם "מגיני כדור הארץ "
שבה שיתף פעולה בעתיד של שנת 2015 עם הפאנטום ( שאיתו נפגש מנדריק מידי פעם לאורך השנים ביגלל היותם בנים של אב משותף ) ועם פלאש גורדון ( שאיתו לא היה לו כל קשר עד אז ) ועם ילדיהם כנגד יריבים קוסמיים שונים ובהם אויבו הקבוע של פלאש מינג החסר הרחמים שמאיים שוב על כדור הארץ . בסדרה זאת חזרו למנדריק כוחות הכישוף האמיתיים שהיו לו בשנותיו הראשונות .
מלבד אלה במשך השנים נהג פאלק להציג סיפורי "פלאש –באק " שתיארו את תקופת הלימודים של מנדריק בבית הספר לקוסמים בטיבט שם למד עם דרק ושם פגש לראשונה את לוציפור –הקוברה והודרך בידי טרון . בלא משים וכבדרך אגב המציא פאלק בסיפורים אלה את הז'אנר של סיפורי "בית הספר לקוסמים " שהוא כה פופולארי היום הודות לסיפורי הארי פוטר של רולינג , סיפורי הקומיקס של ניל גיימן על טים הנטר וחקיניהם השונים והמרובים.
דמותו של מנדריק נתנה השראה לכמה וכמה דמויות קומיקס ידועות אחרות ובהן זאטארה הקוסם
ו"דוקטור גורל " של חברת די סי , והדמות הידועה הרבה יותר של "דוקטור סטרנג' " של חברת מארבל שגם הוא קוסם שלמד בהררי טיבט.  בין מנדריק ודוקטור סטראנג' יש בינהם גם דמיון חיצוני רב. יש בינהם רק הבדל קטן אחד: כוחות הכישוף של דוקטור סטרנג' הם אמיתיים ולא היפנוזה.. אבל אף אחת מדמויות אלה לא זכתה להצלחה ולאריכות הימים של מנדריק לפחות עד שהופיע הארי פוטר .
לי פאלק המשיך לכתוב את מנדריק לצד הסדרה האחרת והמפורסמת אפילו יותר שלו הפאנטום .דיוויס המשיך לצייר עד 1965 ואז הוחלף בידי פרד פרדריקס שמצייר את הסדרה ה עד עצם כתיבת שורות אלה .פאלק נפטר ב-1999  לאחר 65 שנים רצופות של כתיבת סיפורי מנדריק והפאנטום לצידו . זהו השיא העולמי של כל הזמנים באורך כתיבה לסדרת קומיקס , וספק רב מאוד אם ישבר אי פעם לאור מה שנראה כגוויעתו האיטית של תחום  יצירה זה. פרדריקס תפס את מקומו של פאלק   כמחבר .
בכל אופן מנדריק חזר לאחרונה  לכותרות הודות למשפט שמנהלת  חברת קינג  חברת פיוצ'ר סינדיקט נגד חברת האינטרנט "מנדריק לינוקס" בטענה שיש כאן גניבה של השם של הקוסם שהוא טראד מארק שלה . . חברת מנדריק לינוקס מכחישה בתוקף .  טענתה היא שמנדריק בכלל מבוסס על  דמות אמיתית הקוסם תום מנדריק ולכן אין שום בסיס לטענות כנגדה. בנתים אנשי חברת קינג פיוצ'ר זכו אבל חברת האינטרנט מערערת וההחלטה הסופית בעניין תגיע מן הסתם רק בעוד שנים .
אין זה ברור כלל וכלל  אם מנדריק  ימשיך לשרוד  כסידרת קומיקס מתמשכת עד להכרעה הסופית במשפט זה בעוד כמה שנים  אם כי תמיד אפשר לקוות . אבל בנתיים יש תוכניות   לסרט על הדמות שהוא אקטואלי יותר מאי פעם הודות להצלחה של הארי פוטר .
סך הכל זוהי אחת מסדרות ההרפתקאות הגדולות מאריכות הימים ביותר של כל הזמנים,ומנדריק הקוסם מהפנט הכל יכול וידידיו ואויביו המוזרים הם דמויות בלתי נשכחות . ספק רב מאוד עם הארי פוטר עם כל הצלחתו יזכה לאריכות הימים של מנדריק כסדרה מתמשכת .

 נספח : מנדריק בעברית

File:Bucky-053.jpg

 מנדריק וחברים.ציור מאת אשר דיקשטיין.

מנדריק הופיע גם בשפה העברית.
סיפורים על מנדריק הופיעו במגזין הקומיקס המתורגם הראשון "נמרוד" ב1954- שם הופיע סיפור המזכיר מאוד את "פארק היורה" המאוחר " על מדען שמפעיל קרנים על ביצת דינוזאור ויוצר על ידי כך דינוזאור ענק ומשתולל ש"מנדראק" הקוסם מפעיל מאמצים רבים בניסיונות ללכדו ולהביאו לגן חיות בארה"ב . אולם הסיפור נקטע בנקודה שבה הדינוזאור נמלט מגן החיות לים הרחב שם הוא נתקל בכרישים רעבתניים.

שם הסיפור באנגלית :

Rex (The Living Fossil)"  the 60th Mandrake Sunday story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Phil Davis.
לאחר מכן הופיעו סיפורים על מנדריק במעין מגזין המשך בשם " עולם הפלא " ב1956- שם הופיעו שני סיפורים על מאנדריק. הסיפור הראשון היה על כנופיה שחיה  מתחת לאדמת בית קברות וחוטפת  אנשים. והספור השני ,שלא הושלם ,היה על תעלומה באיים הקאריביים.
אולם רוב הסיפורים בעברית על הקוסם מנדריק הופיעו במגזין"בוקי " שמנדריק היה אחד הדמויות החשובות והחביבות שלו.
הסיפורים שהופיעו ב"בוקי " היו :
העולם שמעבר למראה.  "בוקי "חוברות  3-4

אוגוסט 1967.

פורסם ב"יקום תרבות " ברשת ביולי 2017 

שם הסיפור באנגלית :

Return of the Mirror People"  the 126th Mandrake daily story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Phil Davis.
מעבר למראה חיים כפילים מרושעים של מנדריק ללותר ולנרדה והם עוזבים את עולמם שמעבר למראה הרוצים לכבוש את עולמנו בעבור בצע כסף.בסיפור שלפנינו אנו פוגשים כנופיית כפילים מ"העולם שמעבר למראה" המנסה להשתלט על העולם הממשי. יש ברשותם תרסיס המאפשר להם לעבור לצד השני של המראה (כלומר אלינו) ובחזרה. מָנְדָרֵיק הקוסם ועוזרו לוּתָאר מגלים "אורח" לא קרוא בביתם. הוא קירדנמ, הכפיל של מנדריק, שחצה את המראה שבביתו של הקוסם.

מנדריק מנסה לתפוס את הכפיל, אך השפעת התכשיר פגה, והראי נסגר בפניו. בשנייה האחרונה הוא רואה שאנשי העולם שמעבר למראה חטפו אליהם את חברתו נָרְדָה !

מסתבר שהמצב חמור – כפילי "העולם שמעבר למראה" יכולים לעבור לעולם הממשי ומשם להמשיך דרך מראה אחרת למקום אחר.

נרדה מצליחה להימלט מידי הכפילים שמעבר למראה, ובדרכהּ היא גונבת דף מכיסו של קירדנמ. מסתבר כי מחצית הנוסחה להכנת התכשיר הסודי נמצאת בידהּ ואנשי הכנופיה מגלים שהם בצרה – התכשיר שבידיהם נגמר! הם לא יכולים לייצר חומר חדש ללא הנוסחה. ועכשיו הם כלואים במראה ומחפשים את האשמים…

נגד כנופיית ביג בוס

חוברת  8

ספטמבר 1967.

שם סיפור באנגלית :The Team" is the 127th Mandrake daily story.  The story was written

by Lee Falk and first part was drawn by Phil Davis. From February Martha Davis took over the art.
מנדריק נלחם בכנופיית ביג בוס  המסתורי.

File:Bucky-008.jpg

נגד מבעיר הבערות 23.

דצמבר 1967.
מנדריק בעקבותיו של מצית מטורף.

שם סיפור באנגלית :

Arsonist and Old Rags" is an US made Mandrake story from 1967

מנדריק נפגש עם לותר . 26
סיפור היכרותם לראשונה של מנדריק וידידו ועוזרו השחור לותר.מנדריק רודף אחרי רוצח סידרתי מטורף לאפריקה לממלכת 12 השבטים של אביו של לותר ושם לוכדים הנשיים לבסוף את  הרוצח מטורף אחרי שהשאיר אחריו שביל של הרס ומתחילים בקשר ארוך השנים שלהם.

שם סיפור באנגלית :

The Meeting of Mandrake and Lothar" is the 101st Mandrake Sunday story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Fred Fredericks.

 

עושה נפלאות "בוקי " גליונות 39-42"

אפריל 1968.

מנדריק יוצא למאבק נגד הפושע הברון צ'אנס.

שם הסיפור באנגלית :

The Game of Chance" is the 102nd Mandrake Sunday story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Fred Fredericks.

File:Bucky-061.jpg

הנסיכה החטופה בוקי גליונות  61-63

ספטמבר 1968.

הבבוסים, גזע של קניבלים דמויי קוף  מכוכב אחר חטפו את הנסיכה הילדה מנדריקה ביתו של קיסר מכוכב שבו הם נילחמים   ובאו עימה  לארץ.מנדריק יוצא לחפשה.אולם הילדה הבלונדינית היפה מתגלה כמי שמסוגלת לדאוג לעצמה והורסת את החללית של הבבוסים לפני שהיא נמלטת ומוצאת את מנדריק ונרדה בכוחות עצמה.

שם סיפור באנגלית :

"Invasion of the Babu" is the 103rd Mandrake Sunday story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Fred Fredericks

 

File:Bucky-110.jpg

בעקבות הברון צ'אנס  בוקי גליונות :110-111

אוגוסט 1969.

עימות  נוסף בין מנדריק לפושע הברון צ'אנס.

שם סיפור באנגלית :

Second Chance"the 104th Mandrake Sunday story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Fred Fredericks.

 

  File:Bucky 138.jpg 

 

חידה בהמשכים  

בוקי חוברות  :138-140  

מארס 1970

שני מהמרים מוזרים מהחלל מופיעים כהולוגרמות ומבשרים למנדריק כי הטמינו פצצה שתחריב את הארץ אלא אם כן יפתור כתבי חידה בהמשכים שהחביאו ברחבי כדור הארץ.כך מתחילה הרפתקאה מוזרה סביב העולם כאשר מנדריק נודד ברחבי העולם ומגיע עד לקוטב בחיפוש אחרי הפתרון לחידה ומגלה שהפצצה תמונה בחדרו בקסנדו ומוקפת בשדה כוח בלתי נראה שימנע את פירוקה.

שם הסיפור באנגלית :

The All or Nothing Hunt" is the 105th Mandrake Sunday story.  The story was written by Lee Falk and drawn by Fred Fredericks.

"חידה בהמשכים"  הופיע ברשת במגזין "יקום תרבות" בנובמבר 2014"

 

 

  
 
קישורים רלבנטיים

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

16 תגובות על “עושה הנפלאות : 70 שנה של הקוסם מנדריק”

הדמות הזו קיבלה בשנים האחרונות זריקת-מץ מכיוון לא-צפוי – ג' מייקל סטרזינסקי, בעבר יוצר "בבילון 5" ובהווה כותב של מספר סדרות עבור "מרוול" ובינן סדרת הדגל של החברה, "ספיידרמן", הוה (משום מה) חיבה יתרה לדמותו של סטריינג', והוא אף שילב אותה בציר-עלילה מרכזי למדי בתחילת עבודתו על "ספיידרמן". הוא גם סיים לכתוב (לטענתו) את התסריטים למיני-סדרת קומיקס המבוססת על הדמות, אך לא ברור מתי היא תופיע.
שווה להזכיר גם את תפקידו של סטריינג' במיני סדרה "1602" של ניל גיימן, בה הוא הציג את גיבורי חברת מרוול בתחילת המאה ה-17…

חדשות רעות :ביולי 2013 היגיעה סדרת מנדריק הקוסם לקיצה כסדרה מתמשכת של סיפורים חדשים לאחר 68 שנים של פירסום מתמשך. . האמן פרד פרדריקס שצייר וכתב הודיע על פרישתו. אך ההכרזה הייתה פתאומית ממש היא הייתה באמצע סיפור בשם Vanguard of Shadows שבמהלכו נאבק מנדריק בפולשים מכוכב אחר.
משום מה ממש באמצע הסיפור לאחר ששה שבועות של פרסום בהמשכים הכריז הצייר על פרישתו לאחר 48 שנים כצייר של מנדריק מאז 1965.

ברצועה האחרונה של הסיפור הקטוע מהשש ביולי 2013 מנדריק אפילו אינו מופיע!
לאחר מכן החלה הדפסה חוזרת של סיפור לחכות עוד כמה שבועות לסיים את הסיפור ואז לפרוש ? אולי הייתה כאן בעיה רפואית כל שהיא שלא דווחה בתקשורת.
אבל אם כך מדוע לא יכלה החברה המפיקה "קינג" למצוא מישהו אחר שיצייר ויסיים את הסיפור ואת הקריירה של מנדריק כהלכה.
כל העניין מראה על חוסר כבוד לחובבי הסדרה.
עצוב מנדריק מצטרף בכך לגיבורים וותיקים של קומיקס שהופסקו גם הם בעשור הקודם כמו טרזן ופלאש גורדון. הגיבורים היחידים ששרדו של הקומיקס בעיתונים נכון לדצמבר 2013 הם :עמיתו וידידו של מנדריק איש הג'ונגל הפאנטום , השוטר דיק טרייסי והנסיך מימי הביניים ואליאנט.

M

"

לרגל חגיגות השמונים לגיבור הקומיקס הקוסם מנדריק, מגזין הרשת "יקום תרבות " מפרסם מחדש את סיפור הקומיקס "חידה בהמשכים " בכיכובו של מנדריק הקוסם הגיבור שיציל את העולם אם רק יפתור חידון מסובך במשחק הריאליטי המסוכן ביותר שהתקיים אי פעם
http://www.yekum.org/2014/11/%d7%94%d7%a7%d7%95%d7%a1%d7%9d-%d7%9e%d7%a0%d7%93%d7%a8%d7%99%d7%a7-%d7%95%d7%94%d7%97%d7%99%d7%93%d7%94-%d7%91%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a8%d7%92%d7%9c-%d7%9e%d7%9c%d7%90%d7%aa/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 2 =