פורסם לראשונה בעיתון "גלובס" בשם "אם מתחשק לכם לפעמים "ב-31 במרץ 2004
אם מתחשק לך לפעמים
לפתוח לרגע את דלת הקסמים
בוא ואתן לך מפתח
תכנס ותהיה אורח
כי פה הקוסם הוא הכל יכול
אצלו תוכל ללמוד את הכל
אם תכנס .ותשתלם
תוכל גם אתה להיות קוסם
..תוכל גם אתה להיות קוסם.
( שיר "דלת הקסמים " מילים יורם טהר לב , מוזיקה נורית הירש ביצוע חווה אלברשטיין )
אלה הן מילות השיר המפורסם שעליו גדלו דורות שלמים של ילדים בשנות השבעים והשמונים , הפתיח הקבוע לאחת הסדרות הזכורות ביותר ( ואולי הזכורה ביותר ) של שנות השבעים , סדרת "דלת הקסמים ".
יהויקים קוק ( גדעון זינגר) הגיבור המסתורי של דלת הקסמים.
לאחרונה הוציאה חנות "האוזן השלישית " קלטת שכוללת את כל פרקי סדרת "דלת הקסמים " משנות השבעים , ולימדה את הילדים להיזהר בדרכים אגב סיפורי הרפתקאות של כעשר דקות של ד"ר קוק בחנות המשוכללת שלו.
ועצם העובדה שסדרת "דלת הקסמים" היא כל כך זכורה היא קצת מפתיעה שהרי היו אלה "לא יותר " מתשדירים של "זהירות בדרכים " אחת מכמה סדרות כאלה כמו "דני דינה " ( הזכורה בעיקר הודות לפזמון הפתיחה הנפלא של שלמה ארצי יותר מאשר הודות לתסריטים של הסופר אוריאל אופק על שני ילדים שתמיד מסתבכים בכמעט תאונת דרכים כשהם לא עוברים במעבר חצייה שגם את פרקיה הוציאה ה"אוזן השלישית" בקלטת ) "בולבול הקבולבול " ואחרים.
אבל "דלת הקסמים" התעלתה על כולם ובהרבה. היו בה עלילות מעניינות ומבדחות שלא התמקדו רק מסביב לנושא הזהירות בדרכים , דמויות נפלאות בעצם הגרוטסקיות שלהם כמו בעל בית המרקחת הרגזן טוביה גוטמן ( מרדכי בן זאב ) ועוזרו האימבציל הרצל ( גידי גוב בתפקידו החשוב הראשון בטלוויזיה ) שני הילדים יואבי (דוד בית און) והגרי ( שלומית להב ) ברגמן. ומעל לכל דמותו של מר יהויקים קוק (גדעון זינגר ) בעל חנות עתיקות במקצועו שהוא ככל הנראה סוג של קוסם שמתפקידו לשמור על האנושות מפני תאונות בדרכים בשירות ארגון מיסתורי שמנהיגו , נתנאל קוק נראה בדיוק כמוהו.
הייתה זאת התוכנית הסוריאליסטית ביותר שהופקה עד עצם היום הזה בנושא זהירות בדרכים ולאמיתו של דבר סדרת המדע הבדיונית האמיתית הראשונה של הטלוויזיה הישראלית .( לצד סדרה אחרת שעסקה במסע בזמן ושודרה בו זמנית ב-1974 , סדרת "דני וגיל במסע בלתי רגיל ")
מר גוטמן והרצל.
בפרקי הסדרה הייתה המשכיות חזקה מפרק לפרק. בין השאר הייתה התפתחות ביחסים בין גוטמן ועוזרו הרצל והילדים ומר קוק יחסים שהשתנו מעוינות עמוקה וחשדנות לכמעט ידידות בסוף הסדרה כמעט כאילו המדובר כאן בסיפור אחד בהמשכים על מערכת היחסים בין האיש בעל כוחות הקסם ומכשירי הפלא קוק וידידיו הצעירים והמבוגרים יותר.
.יהויקים קוק נראה כבעל יכולות אין סופיות הודות למכשיר "עין" שרואה הכל הן בעבר הן בהווה והן במציאויות חלופיות שונות ( שבהן יואבי הגרי וגוטמן נדרסו פעם אחרי פעם אחרי פעם מאחר שלא שמרו על כלל זהירות בדרכים בסיסי כלשהו) , המזוודה שלתוכה אפשר היה להכניס את כל החנות, חנות העתיקות שלו המלאה במפות ובמכשירים מזורים שתוכה היה גדול בהרבה מחיצוניותה, ומכשירים טכנולוגיים שונים שבאמצעותם אפשר היה להעביר אנשים כהרף עין ממקום למקום ולהצילם כהרף עין מתאונה.
הוא היה מסביר בכל פרק להגרי וליואבי מה היה קורה אילולי היו נשמעים לכללי הזהירות בדרכים הוא גם היה מסייע ליואבי ולהגרי בסיכסוכיהם כנגד גוטמן והרצל. אולם עם התפתחות הפרקים למדו גוטמן ועוזרו על יכולותיו המיוחדות של קוק השלימו עם הילדים ונהגו להיעזר בכישוריו המיוחדים של קוק.
למרות הכל היו לקוק גם מגבלות . הוא לא היה מסוגל לטפל בכאבי השיניים של גוטמן למרות תחנוניו של זה ונאלץ לחפש עבורו רופא שיניים מקצועי בחוף הים . כפי שהסביר בסבלנות פרק אחרי פרק" " קוסם ? אני לא קוסם, קוסמים יש רק בספרים. אני אחראי על הזהירות בדרכים ".
קוק היה לאמיתו של דבר חלק מיחידה מיוחדת של "מפקחי בטיחות" והממונה על קוק היה נתנאל קוק שנראה בדיוק כמוהו ( ואולי היו אלה שיבוטים?)
"הממונים" על קוק שלחו אותו ברכבת מסתורית לבצע תפקידים שונים בברזיל בסיום העונה הראשונה של הסדרה, משם חזר לעוד עונה נוספת לישראל ולאיי הדרום בפרק הסיום ( אם כי אין זה ברור מה יש לממונה על זהירות בדרכים לחפש באיי הדרום ). ומשם לא חזר יותר לצער הילדים ( והצופים ) אבל הוא הספיק לעשות עוד מעשה טוב אחד מאיי הדרום, הוא מנע את פיטוריו הסופיים של הרצל בידי גוטמן.
אברהם הפנר מספר :
מר קוק נוצר בסיפורים שהייתי מספר לביתי כשהייתה בת שנתיים ועל פיהם כתבתי ששה פרקים ואחר כך עשיתי אותו הדבר עם בולבלול הקבולבול שעבורו כתבתי את כל 12 הפרקים .
א.א. : והיו תגובות לסדרה ?
הפנר : לפני ארבע או חמש שנים שאלו אותי עם עשיתי את דלת הקסמים ואמרתי שכן ואז שאל אותי מישהו : "אז למה כולם אומרים שעשית את דניאל ואקס" וזה לא מצחיק כי עבורו "דלת הקסמים" הייתה יותר משמעותית בחייו .היו כמה דורות שגדלו על זה .
יצחק בן נר מספר :
כתבתי את ששת הפרקים של הסדרה השנייה מאחר שהפנר הירגיש שמיצה את עצמו. לא יצרתי דברים חדשים ולא מהפכות המשכתי את הרוח והרעיונות של הפנר ואני חושב שדי הצלחתי . כשראיתי את זה חשבתי שזה חרג מרעיון סרטי ההסברה בגלל כל הדמויות שהפכו את זה למשהו אחר ויותר מעניין. היום זה היה נבלע בין אלפי פרוייקטים אחרים אבל אז זה מילא את הפונקציה של סדרה שאנשים נשאבים אליה במהירות הבזק וסדרה הזאת כראשונה הפכה לסדרה מיתולוגית. מאז קיבלתי תגובות בלי סוף מאנשים גדלו על זה . הייתי בכמה מקומות ששם לא היכירו את הספרים שלי אבל כשאמרתי את מילות הקסם " דלת הקסמים" אנשים מיד זקפו גבה
.אבל היום יש לזה רק ערך נוסטלגי . היום סדרה כזאת צריכה להיות הרבה יותר מתוחכמת , אני לא יודע אם המסר עבר כל כך אבל הסיפור והדמויות הצליחו מאוד .
אסא אופק האיש שאחראי להוצאת הקלטת של דלת הקסמים מטעם האוזן השישית אומר : דלת הקסמים הייתה סדרה שגדלתי עליה כילד בקיבוץ ואם כי לא התעניינתי בנושא הזהירות בדרכים שלא היה רלבנטי בקיבוץ אהבתי מאוד את הדמויות ואת הקסם שבעלילות. לדעתי זאת אחת היצירות הטובות ביותר שהיו לנו כאן ,ויצירתו הטובה ביותר של יצחק צפל ישורון . אלו הם סיפורים שאתה יכול להיהנות מהם גם היום עם סיפור מעניין ודמויות גרוטסקיות שונות והרבה תמימות שאיפה אתה מוצא כמוה כיום. אבל חבל שזה דווקא בפורמט שכבר הולך ונעלם בעצמו של קלטת הוידיאו ולא בפורמט דיוי די שהוא יקר יותר אבל משתלם יותר לטווח הארוך . אני מקווה שגם זה יגיע בעתיד ועם תוספות של ראיונות עם השחקנים והתסריטאים והבמאים כדי שאפשר יהיה לשמר טוב יותר את הסדרה הנפלאה הזאת שדורות שלמים גדלו עליה וזוכרים אותה."
ואכן צפייה חוזרת בפרקי "דלת הקסמים " מראה שגם היום הפרקים בשחור לבן לא איבדו לחלוטין מקיסמם . הטכנולוגיה המתוארת נראית היום כמעט פרימיטיבית , אבל הסיפורים ההומוריסטיים והדמויות הגרוטסקיות ומעל לכול דמותו המיסתורית של קוק עצמו עדיין מעוררים עניין וקסם שהוא מעבר לנוסטלגיה פשוטה.
תקצירי פרקי "דלת הקסמים "
(הערה : זהו הסדר המדויק פחות או יותר של הפרקים , סדר הפרקים בקלטת "האוזן השלישית " הוא שגוי בחלקו ואינו מתאים להמשכיות שבתוך הפרקים עצמם ).
בכל תקציר יש קישור לפרק עצמו לצפייה.
סדרה ראשונה תסריטים : אברהם הפנר : בימוי יצחק צפל ישורון .
1. העין המכושפת של יהויקים קוק – 10 דק'. תסריט ובימוי ברהם הפנר .
הילד יואבי משחק בכדור ליד מכוניתו החדשה של מר גוטמן ומעורר את זעמו של גוטמן שרודף אחריו לחנות העתיקות של מר יהויקים קוק. יואבי מגלה שם שלקוק יש מה שניראה כמו כוחות קסם . בין השאר יש לקוק "עין" מדהימה שדרכה קוק מראה ליואבי את שגיאותיו בעת שהיגיע אליו ובהם הוא לא הסתכל ימינה ושמאלה כאשר עבר במעבר חציה . קוק גם מסוגל להעביר אנשים ממקום אחד לשני .בסוף הפרק קוק עוזב ברכבת שאת קולה יואבי שומע מחוץ לדלת הקסמים של החנות
הערה : קטע הפתיחה כאן שונה משל שאר הפרקים והוא כולל "סיור " בחנותו של קוק.
2. הילקוט המעופף של יואבי – 11 דק'.
בלילה יואבי מספר לאחותו הגר על האירועים שעבר באותו היום ( ותוארו בפרק הקודם ) בחנות של קוק הקוסם . הגר מסרבת להאמין בסיפור המוזר . למחרת כשהם הולכים ברחוב גוטמן הכועס עדיין על התקרית של הפרק הקודם רואה אותם ומתחיל לרדוף אחריהם . שני הילדים נמלטים לחנותו של קוק . יואבי מראה להגר את החנות אך לא מוצא את הרכבת שאותה שמע וכאשר הם יוצאים החוצה מהדלת הם מוצאים את עצמם ברחוב ושוב אינם מוצאים את הדלת שנעלמה . אך הילקוט של יואבי נמצא עדיין בחנות והם חוזרים למצאו ושם מוצאים את קוק.
3. במבוך דלת הקסמים – 11 דק'.
הגרי זורקת מהבית כדורגל לרחוב אל יואבי וזה רץ אחורה כדי לקבל אותו מבלי להסתכל וכמעט נדרס . גם יואבי גם הגר וגם הכדור נעלמים ומופיעים בחנות של קוק. אלא שהחנות נראית כעת יותר גדולה מאי פעם , היא הפכה למבוך שבון הם אינם מוצאים את ידיהם ורגליהם . הכדור שלפתע קיבל קול אדם מציע לקרוא לעזרתו של קוק וזה אכן מופיע ונוזף בילדים על שגיאות הבטיחות שלהם . ועל מנת להראות עד כמה חמורים העונשים שלו יכולים להיות . מראה להם אדם נוסף שכלוא במבוך מזה כמה ימים, גוטמן שעבר בכביש עמוס מצרכים מבלי להסתכל לכל צד וכעת הוא כלוא במבוך כשהוא זועק לשווא לעזרה.
4. מה קורה לביצים שלא נזהרות – 11 דק'.
קוק צריך לטפל בבעית בטיחות ברחוב ונאלץ להשאיר את החנות עם משגיח . הוא שוקל למנות לתפקיד הנכבד את יואבי אך זה עסוק במשחק ולכן הוא מזעיק את הגרי שמסכימה ( יש לה ברירה ?) . הגרי עוקבת בעין אחרי אחיה ורואה שגוטמן שוב רודף אחריו. יואבי מתחבא מאחורי מכונית נוסעת ומועלם לחנות . ושם קוק מראה לו בקטע מצמרר מה קורא לביצים שלא נזהרו והתחבאו מאחורי המכונית וזאת דרסה אותן ומעכה אותן.
5. מי גונב לגוטמן את העיתון? -12:56 דק'
עיתון הבוקר של גוטמן נעלם באופן מסתורי כל בוקר . גוטמן הכועס חושד כרגיל ביואבי ופותח אחריו במרדף . גוטמן יודע שהוא ימצא את יואבי אצל קוק ומחפש אחריו שם . קוק בודק בעין ומוצא שלאמיתו של דבר העיתון לא נגנב אלא הושלך בידי הנער השליח למרפסת בביתו של גוטמן שם מחכות לו ערימות של עיתונים.
6.. יהויקים קוק טס לברזיל – 13:10 דק'.
קוק מודיע לגוטמן הרצל והילדים שהוא עוזב את הארץ ועובר לברזיל כדי להשגיח שם על הילדים. הוא והילדים צופים בתמונות חיות שונות המתארות כמעט תאונות שונות מהפרקים הקודמים ונזכרים בחוויות המשותפות שעברו ביחד. קוק מסביר לילדים כמה פעמים שיוכלו לשמור עימו על קשר אם יכתבו מכתבים ל"אדון קוק ת"ד 17176 ת"א" לבסוף הוא מחמיץ את הרכבת המסתורית שנוסעת רק פעם ביום אך במקום זה נוסע לברזיל בקרונוע מיוחד.
סדרה שניה . תסריטים :יצחק בן נר . ביום : פנחס אלעזרי
7. .המחברת של עינת – 9:04 דק'.
הילדים מקבלים מכתב מקוק שמספר על חוויותיו בברזיל ועל געגועיו לישראל . מסתבר שיש להם מפתח לחנותו של קוק וגישה למכשירים הטכנולוגיים המדהימים שלו. הם יוצאים במעקב אחרי חברה של הגרי שנוסעת באופניים בניגוד לחוקי התנועה. אך נסיונותיהם להפעיל את המכשירים ולבצע "קסמים" בדומה לאלה של קוק נכשלים. למזלם קוק עצמו חוזר (!) ופותר את הבעיה. הוא נותן לעינת החברה של הגרי משרוקית מיוחדת שתשרוק שריקת הזהרה כל פעם שתבצע עבירת תנועה.
8.הארון של גוטמן – 10:05 דק'
גוטמן מזמין לביתו ארון עץ אולם מתברר שקשה מאוד להכניס אותו לדירתו . הרצל שנישאר לשמור על הארון מעדיך ללכת לישון והילדים משתוללים סביב הארון עד שמגיע גוטמן הנזעם ורודף אחריהם. קוק שעסוק ביצירת כדורי אש עוקב אחרי הנעשה ורואה שיואבי בעת בריחתו ביצע עבירת תנועה : הוא נתלה על העגלה של הסוסים . דבר שהוא עבירה על החוק . הרצל שנעלם מתגלה לבסוף ישן בתוך הארון.
9. התרופה המסוכנת – 10 דק' .
גוטמן מגלה שתרופה שמכר לילד עבור אם הילד היא למעשה רעל מסוכן ויוצא במסע חיפוש נואש אחרי הילד ברחבי העיר. הוא והרצל באים לקוק בבקשת עזרה. קוק שולח את גוטמן הרצל יואבי והגרי לחיפוש אחרי הילד ברחבי העיר עד שהוא מוצא אותו לבסוף על ידי העיו ובעת ביצוע עבירת תנועה : הוא עבר באור אדום . הילד ואימו מועברים לביתו של קוק . אך הפלא ופלא מסתבר שהרעל שהאם כמעט שתתה אינו רעל אלא מיץ פטל. הרעל האמיתי מסתבר נמצא בביתו של גוטמן שעומד לשתות ממנו בארוחה.
10. לגוטמן יש כאב שיניים – 9:30 דק'.
תסריט :יצחק בן נר , במאי פנחס אלעזרי
הרצל בא לקוק בבקשת עזרה . גוטמן סובל מכאב שיניים איום ונורא אך פחדו מרופאי שיניים הוא עוד גדול יותר והוא מסרב ללכת לרופא. מפעיל מאמצי שכנוע על גוטמן הסובל ללכת לראות רופא שיניים וזה מסכים לבסוף לאחר שמסתבר שבעניין הספציפי הזה גם "קסמיו" של קוק אינם יכולים לעזור . אך ישנה בעיה : כל רופאי השיניים בעיר הלכו לנפוש על חוף הים . יואבי והגרי יוצאים לשם בחיפוש אחרי רופא שיניים. לבסוף קוק מחליט שאין להפריע לרופא השיניים בחופשתו ולהחזיר אותו למשרדו במקום זה הוא מעביר את גוטמן לחוף הים שם נאלץ הרופא לבצע בו טיפול כשהוא בבגד ים.
11.הרצל המאמן – 8:38 דק'
הרצל מאמן חבורת ילדים במשחק כדורגל ומגלה שחומר שאותו הוא צריך להעביר לגוטמן נעלם . הרצל פונה לעזרת קוק , וזה עוקב בעין אחרי האירועים במשחק שאותו אימן הרצל ומגלה ילד שגנב את הסחורה. ומה שגרוע לא פחות הילד נוסע על אופניים בניגוד לכל חוקי התנועה.
הרצל חוזר לגוטמן המשתולל על האיחור של כמה שעות , אך יש פיתרון :שעונו של גוטמן מוחזר בחמש שעות אחורה כדי שיחשוב שעדין 9 בוקר ( וכאן נשאלת השאלה האם קוק אכן אף החזיר את הזמן לאחור ?)
12. מסעו החדש של קוק – 9 דק'. הפרק האחרון בסדרה.
קוק שוב יוצא למסע והפעם באופן סופי לאיי הדרום . הוא מכניס את כל חפצי ביתו למזוודה הכישופית שיכולה לכלול בתוכה אין ספור חפצים . הוא מסביר שאם יאחר את הרכבת היום היא תגיע רק בעוד שנה ( סדרי הזמנים השתנו מסתבר מאז מסעו לברזיל ששם דיווח שהרכבת יוצאת פעם ביום ומלבדה יש קרונוע ) . הוא מבקש מהילדים שישמרו על עצמם ברחוב . בנתיים הרצל מאחר שוב לעבודה וגוטמן מחליט לפטר אותו סופית . אך מסתבר שהרצל איחר מסיבה טובה , הוא עזר למנוע עבירת תנועה של ילד . קוק ממקומו הרחוק אי שם באיי הדרום מסייע להרצל על ידי כך שהוא נועל בפני גוטמן את דלת ביתו ולזה אין ברירה אלא לפנות שוב לעזרת הרצל ולהחזירו לעבודה. בסיום הפרק הצופים שומעים את צחוקו הרחוק של מר קוק ( אי שם באיי הדרום ) ובכך הדמויות והצופים נפרדים סופית מיהויקים קוק ומעולמו המוזר.
ראו גם :
עוד על סרטי מדע בדיוני ישראליים
6 תגובות על “לאן נעלם מר קוק ? : סדרת הטלויזיה "דלת הקסמים".”
שלום אלי נתקלתי במאמר שלך "לאן נעלם מר קוק" אז ככה, גדעון זינגר לא נעלם, אלא הוא גר בוינה ומשחק פה בתיאטרון מאוד חשוב. חוץ מזה שמגיע לו מזל טוב, כי לפני כחודש הוא התחתן. והנה לך סקופ שעוד לא פורסם בארץ… שנה טובה שירה
ב-23 במארס 2006 ימלאו 40 שנה לטלוזייה הלימודית ולרגל זה הועלה על הרשת אתר מיוחד הכולל קטעים מהסדרות הוותיקות הזכורות כמו "סקוטרמאן " וכמו "דלת הקסמים".
ראו :
http://www.tapuz.co.il/23/
צר לי להודיע על פטירתו של אברהם הפנר מיוצרי "דלת הקסמים".
הנה רשימה של שמוליק דובדבני לזכרו :http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4573030,00.html
[…] שיריו הלאומיים הנובעים מההיסטוריה ומהתנ"ך נעלמו או שקיבלו גוון אינדיבידואלי לחלוטין כפי שרצה כעת השוק ורוב שיריו הפכו למסחריים, "מתוקים " חסרי כל גוון ישראלי מיוחד כמו שיר הילדים "ברבא אבא" שזכה בפרס ראשון בפסטיבל שירי ילדים והתבסס על סידרה מצויירת ידועה מיובאת מחו"ל , או שיר הנושא של סידרת "זהירות הדרכים המפורסמת משנות ה-70 "דלת הקסמים." […]
[…] הוק הוגדר כתפקיד חייו ( אם כי לעתיד התפרסם יותר בתפקיד מר קוק המיסתורי בסדרת טלוויזיה מפורסמת ). הצגה זאת אף הוגדרה בידי […]
[…] "דלת הקסמים" עוד סדרת פנטזיה ישראלית וותיקה משנות השב… […]