web analytics
קטגוריות
טלויזיה קומיקס

ג'רמיה הלוחם בדרכים:סקירה על סדרה אמריקנית בכיכובו של לוק פרי על פי קומיקס צרפתי

התרבות הפופולארית האמריקנית שולטת  כיום בעולם בכל אתר ואתר. אבל מצד שני נדיר מאוד שתרבויות אחרות ישפיעו במשהו על התרבות האמריקנית . יוצאת דופן אחת היא התרבות הבריטית עם הביטלס , ג'ימס בונד והארי פוטר. אבל התרבות הבריטית היא חלק מ"המשפחה האנגלו סקסית " אז היא לא באמת נחשבת לתרבות שונה. יוצאת דופן בולטת יותר היא התרבות היפנית עם קומיקס ה"מנגה " שלה והסרטים המצויירים "האנימה " שלה שיש להם השפעה עצומה על האמריקנים .
התרבות הצרפתית בהחלט אינה נמצאת בליגה הזאת אם כי פה ושם אמריקנים עושים גרסאות אמריקניות לסרטים צרפתיים. בוודאי לא כיום כאשר העוינות בין ארה"ב וצרפת היא בשיאה וצרפת רואה את עצמה כמי שנלחמת בתרבות האמריקנית המשתלטת על נשמתה. אבל , אם נתעלם מסדרת ה"דרדסים " המצויירת משנות השבעים שהתבססה על קומיקס בלגי , דווקא בימים אלה של עוינות קשה בין ארה"ב וצרפת מוקרנת בטלוויזיה האמריקנית סדרה ראשונה מסוגה המבוססת על סדרת קומיקס צרפתית מפורסמת "ג'רמיה " סדרה שמוקרנת בעת כתיבת רשימה זאת גם בערוץ 3 של הכבלים.ואולי אפשר להבין את הבחירה אם נזכור שגם סדרה זאת עוסקת בארה"ב ובגיבורים אמריקניים.

סדרת "ג'רמיה" מתארת את עלילותיהם והרפתקאותיהם של שני נוודים ,ג'רמיה וידידו חם המזג והאלים , קורדי במסעותיהם בארה"ב שלאחר חורבן הציליויזציה . במקור סדרה זאת נוצרה בידי אמן הקומיקס הבלגי המפורסם  הרמן הופן הידוע  בעיקר בשם "הרמן " . הוא החל את הקריירה שלו ב-1965 כצייר של סדרת ההרפתקאות "ברנרד פרינס " על עלילות ספן שמסעותיו בים הם חובקי עולם שניכתבה בידי סופר קומיקס ידוע בשם "גרג " ( מיכאל רגניאר ). השניים זכו לפירסום גדול עוד יותר עם סדרה שניה שהחלה ב-1969 והפעם הייתה זאת סדרת מערבונים ( ז'אנר שהוא פופולארי בצרפת ובאירופה בכלל הרבה יותר מאשר בארה"ב עצמה ) בשם "קומאנץ"" סדרה שנחשבת כאחת מהמעולות מסוגה ושניה רק לסדרת "לוינט בלוברי" של אמן הקומיקס הצרפתי המפורסם מכולם "ג'ין גיראוד " הידוע יותר בתור "מוביוס".

עטיפת האלבום הראשון על "ג'רמיה" בצרפתית.

לאחר מכן עבר הרמן לימי קדם כאשר יצר סדרה היסטורית בשם "יוגורתה " על מלחמתו של שליט צפון אפריקני ברומאים בימי קדם. הוא אייר סדרת מערבונים נוספת בשם "דילן סטרק" שכתב פירה פלוט וב-1984 יצר סדרה מפורסמת נוספת המתרחשת על רקע ימי הביניים בצרפת "המיגדלים של בויס טורי" . ומלבדה עןד סדרות וסיפורים גראפיים נוספים כמו המערבון "ביל הייקוק הפרא " "המלחמה על הירח " וסיפורי אימה ופנטזיה שונים.
אבל עם כל הצלחתם של קומאנץ' ו"המגדלים של בויס טורי" (וזה נדיר מאוד עבור אמן קומיקס ליצור כמה סדרות מצליחות כל כך בו זמנית , הרמן יצר עד היום לא פחות מארבעה כאלה ! ) נראה שהסדרה המפורסמת מכל שלו היא סדרת "ג'רמיה " שאותה הוא לא רק מצייר אלא גם כותב  עד כה פירסם בה הרמן לא פחות מ-24 אלבומים בסדרה זאת  והפך אותה לאחת מסדרות הקומיקס המצליחות ביותר של צרפת ואירופה . סיפוריו הם מעין מערבונים עתידניים המתחוללים בארה"ב שלאחר מלחמת גזעים בין שחורים ללבנים שהביאה לשואה גרעינית שהרסה את התרבות . בין השאר סדרה זאת הייתה מקור השראה לסרטי "מקס הלוחם בדרכים המפורסמים שהפכו את מל גיבסון , יוצר הסרט האנטישמי על ישו הנוצרי , לכוכב על. שלא במפתיע סדרת "ג'רמייה " מייצגת נקודת השקפה צרפתית מאוד וצינית מאוד על התרבות האמריקנית

תוצאת תמונה עבור ‪jeremiah comics‬‏

עטיפת אלבוo של "ג'רמיה" 

הסדרה האמריקנית שנוצרה בהשראת הסדרה היא שונה ממנה מאוד ולאמיתו של דבר פרט לרעיון הבסיסי אין כל דמיון בין שתי היצירות וההבדלים משקפים את השוני העצום בין התרבות הצרפתית והאמריקאית . . יוצר הסדרה הוא התסריטאי וסופר קומיקס מפורסם ג'ו סטראזינסקי  שהתפרסם הודות לסדרת מדע הבדיוני הפולחנית "בבילון 5" .

הוא לקח את הסיטואציה הבסיסית של שני הנוודים ג'רמיה ( לוק פרי הזכור היטב כדילן הכפיל של ג'ימס דין מסדרת הפולחן של שנות התשעים  "בוורלי הילס 90210 ) " וקורדי ( מלקולם ג'מאל וורנר הזכור גם הוא מאיקון אחר של שנות השמונים סדרת "משפחת קוסבי ") בעולם שלאחר אסון . אלא שהאסון כאן הוא שונה . סטראזינסקי החליט מסיבות מובנות לוותר על הרעיון שהאסון מוצאו היה במלחמה בין גזעים וכדי להבהיר את המסר הפך את קורדי הלבן בקומיקס לשחור . האסון בסדרה מוצאו בהתפשטות של וירוס מסוכן שהשמיד את כל המבוגרים והשאיר בחיים רק ילדים , וכעת 15 שנה לאחר מכן הילדים שהתבגרו מנסים ליצור חברה  חדשה וטובה יותר. סטראזינסקי החליט גם לוותר על הרבה מהציניות והאכזריות והפסימיזם המדכא של המקור הצרפתי והפך אותם על פיהם , ג'רמיה וקורדי שלו וידידיהם הם כמעט אידיאליסטים דבר שלא יאמן למי שקרא את סדרת הקומיקס המקורית . .
סטראזינסקי ויתר על הפורמט של הקומיקס שבו בכל אלבום ג'רמיה וקורדי נודדים ממקום למקום ונתקלים באויבים חדשים כמקובל בסיפורי המערבונים הישנים ששימשו כהשראה לסדרה הצרפתית . כאן יש ( כמו בסדרה המפורסמת שלו "בבילון 5 ") עלילה מתמשכת ואויבים קבועים שנחשפים יותר ויותר עם כל פרק וסכנתם הולכת וגדלה בהדרגה ועימה המתח של הסיפור . כאן היו האויבים הקבועים בעונה הראשונה אנשי "סקטור ולהלה " אנשי בסיס צבאי סודי ששרדו את האסון וכעת מתכננים להשתלט מחדש על ארה"ב עם כלי הנשק המתוחכמים שבידיהם אולם כבר בהתחלת העונה השניה הצליחו ג'רמיה וידידיו אנשי "הר הרעם " שמנסים לבנות חברה חדשה דמוקרטית וטובה יותר להתגבר עליהם . אך כעת צץ אויב חדש ומסוכן אף יותר , דניאל , השליט הטוטליטרי המפחיד של מזרח ארה"ב שנראה כאילו יצא מהדפים של "1984 " של ג'רג' אורוול .

לצוות הסדרה הצטרף בשלב זה השחקן שון אוסטין שזכה בנתיים לפרסום גדול הודות לתפקידו כסם משרתו של ההוביט פרודו בטרילוגיה "שר הטבעות " וכאן הוא מגלם את מר סמית המיסתורי בעל הכוחות הלא ברורים שטוען שהוא בקשר ישיר עם האלוהים . ואוסטין תרם תרומה חשובה להתעצמות הפופולאריות של הסדרה בארה"ב . כמו "בבילון 5 " לפניה סדרת "ג'רמיה"  יוצרת מתח שהולך ומתגבר מפרק לפרק ואינו מרפה מהצופים עד לסוף העונה שבה מגיעה הסדרה כולה לנקודת השיא שלה בתיאור המלחמה בין החברה החדשה שאותה מקימים ג'רמיה , קורדי ואנשי "הר הרעם " ובין צבאו של דניאל שיוצא למסע כיבוש אכזרי כנגדם   ואז מגלים הצופים והדמויות שגם לגבי "דניאל"  הדברים אינם כלל  מה שהם נראים .

אחד האלמנטים המעניינים ביותר של "ג'רמיה " הוא שזוהי סדרה שעוסקת בפוליטיקה , ויותר מכך ביצירה הדרגתית של רעיון פוליטי אידיאליסטי , רעיון הקמת חברה חדשה וטובה יותר מהריסות החברה הקודמת .יש רק סדרות טלוויזיה מעטות מאוד  במדע הבדיוני ומחוצה לו שעוסקות בנושא  החשוב של פוליטיקה.

 אבל למרבית הצער סטראזינסקי הסתכסך עם החברה המפיקה ועזב את הפקת הסדרה בתום העונה השניה וכעת אין זה ברור אם תחודש. וחבל, שכן ככל שהעונה השניה צוברת תאוצה מתברר שג'רמיה היא אחת מסדרות המדע הבדיוני הטובות ביותר של השנים האחרונות ואינה נופלת במהומה מסדרת הקומיקס שעליה היא מבוססת אם כי היא גם שונה ממנה במאוד. חובה לכל חובבי המדע הבדיוני וגם לכל מי שאוהבים "סתם" דרמות מותחות ומרגשות בהמשכים שגם משאירות הרבה מקום למחשבה, ואין יותר מדי כאלה בשנים האחרונות .

 

ראו גם :

ג'רמיה בויקיפדיה

קהיליית "ג'רמיה " בתפוז"

להתחיל מחדש :רז גרינברג על ג'רמיה

 הרמן בויקיפדיה  

הרמן בקומיקפדיה

תקצירי הקומיקסים של ג'רמיה

קישורים נוספים על ג'רמיה

Jeremiah intro.jpg

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

3 תגובות על “ג'רמיה הלוחם בדרכים:סקירה על סדרה אמריקנית בכיכובו של לוק פרי על פי קומיקס צרפתי”

"בוורלי הילס 90210" שבה שיחק לוק פרי את דילן מקיי, היא לא להיט של שנות ה-80 אלא של שנות ה-90. אולי צילומי הסדירה התחילו בשנת 1989, אבל הם נמשכו עד 2000.
מדובר בסידרה שהיא דוגמא מובהקת לסדרות הטלוויזיה של שנות ה-90.

אכן, כואב הלב על מה שקורה עם סדרת הטלוויזיה, אך יש להדגיש כי באם רשת Showtime האמריקאית תחליט לחדש את הסדרה לעונה נוספת, סטרזינסקי *מחוייב* מתוקף החוזה שלו עם הרשת לכתוב עבור עונה זו פרקים נוספים (לא ברור כמה) ובכל מקרה יקבל קרדיט כ-"יועץ מפיק" של הסדרה.
ביקורת שלי על אחד מכרכי סדרת הקומיקס (היחיד הניתן להשגה כרגע באנגלית, למיטב ידיעתי):

http://space.ort.org.il/sci/scripts/article.asp?item=276588219&pc=201345604

עדכון ממרץ 2019 :לוק פרי הכוכב של "ג'רמיה " נםטר בגיל צעיר מידי מאירוע מוחי. עצוב מאוד . והוא לא זכה לראות את שנת 2021 שבה מתרחשת עלילת ג'רמיה. הוא הוזכר בתקשורת בכל אופן בגלל "בוורלי הילס" 90210 ולא בגלל ג'רמיה " הטובה בהרבה. וחבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four + five =