web analytics
קטגוריות
היסטוריה

המלכה יהודית

סיפורה המדהים של מלכה יהודיה באתיופיה בימי הביניים.

הם פגעו בכבודה , הם חיללו את גופה, הם הפעילו כנגדה את ארון הברית .
היא בתגובה שרפה את עירם הוציאה להורג את כל מנהיגיהם  והשמידה את ממלכתם .

אתיופיה היא ארץ שיש לה קשרים הדזקים עם מסורת יהודיות קדומות שונות ובראשן אגדות שלמה המלך שנחשב לאבי שושלת המלכים האתיופית , וארון הקודש שהיה בבית המקדש הראשון שלדעת האתיופים נמצא היום בארצם , באתיופיה חיו מזה מאות רבות של שנים בני קהילה יהודית מיוחדת "ביתא ישראל " שכיום נמצאת בישראל.
בהיסטוריה האתיופית יש שתי מלכות מפורסמות מאוד ששתיהן קשורות ליהדות. אחת היא מלכת שבא שלפי המסורת ביקרה במאה העשירית לפה"ס את שלמה והולידה את מנליך מיסד שושלת המלכים באתיופיה. השניה היא מפורסמת הרבה פחות ובאתיופיה ידועה לשימצה . זוהי יהודית שלפי המסורת במאה העשירית אחרי הספירה, 2000 שנה בדיוק לאחר ימי מלכת שבא , כבשה את אתיופיה וכמעט השמידה שם את הנצרות ואת שושלת בית שלמה. יהודית נחשבת ל"תאומה האפלה של מלכת שבא".

יהודית הוא שם מפורסם מאוד בתרבות היהודית. ותמיד כשמן של נשים לוחמות . השם הוא שמה של גיבורת אחד הספרים החיצוניים הידועים ביותר שלפי הסיפור שכרתה את ראשו של מצביא צבא אויב על מנת להציל את אנשי עירה .היה זה גם שמה העברי של מנהיגה של שבטים צפון אפריקניים דהיה אל כהינה שייתכן שהייתה יהודיה ושלחמה בערבים במאה ה-8 לספירה בראשות שבטים ברברים בצפון אפריקה ובהצלחה במשך כמה שנים עד שחוסלה
אולם האישה החשובה ביותר שהחזיקה בשם זה הייתה השליטה הגדולה ביותר ששלטה אי פעם באתיופיה אישה שחייה שנויים עד היום במחלוקת עזה ,שהיא שנואה שנאת מוות על הנוצרים האתיופיים שרואים בה מעין היטלר ממין נקבה ונערצת על היהודים הפלאשיים שרואים בה את אחת מהם ואת מנהיגתם הגדולה של כל הזמנים שימיה היו תור זהב עבורם.

יפהפיה או מפלצת ?

יש חילוקי דיעות אפילו לגבי שמה שמבטאים אותו כיהודית ("יודית " שמשמעותו באתיופית היפהפיה והמבורכת )וגם כאסתר ( כנראה בעיקר אצל הביתה ישראל ) וגם כ"גודית" ( המרושעת ) בשפה הטיגרית , וגם כ"אסת " ( המפלצת ) ו"אסאטו " ( אש) בשפה האמהרית ו"גאוה" בשפת טילטל ו"טירדה גבאז" . עד היום יש את משחק הלשון בפיהם של ילדים אתיופיים "יודית הגודית " (יהודית המרושעת ) או "יודית אסאטו" (יהודית הלהבה ).
ברור שחיה במאה העשירית לספירה אבל לא ברור מתי בדיוק. מה שברור  מעבר לכל ספק הוא שהייתה לה השפעה חשובה מאוד על אתיופיה היא סילקה מהשלטון את שושלת בית שלמה ששלטה באקסום על פי המסורת מאז ימי מנליך בן שלמה במשך 1000 שנה והקימה שושלת חדשה.לא לפני שהרסה את עיר הבירה העתיקה אקסום ואת כל הכנסיות והמנזרים שבה והשמידה את מרבית אנשי השושלת הישנה והרגה בכמרים ונזירים רבים מאוד כפי שאיש לא עשה לפניה והפילה את חיתתה על הממלכה כולה. היא עשתה כמיטב יכולתה להשמיד את הנצרות באתיופיה פשוטו כמשמעו.
ידוע לנו בוודאות שממלכת אקסום באתיופיה הייתה אז בירידה ולפתע בערך בשנת 980 החל מלכה לשלוח מכתבי לבקשת עזרה מהפטריארך באלכסנדריה שתחת הנהגתו עמדה הכנסייה האתיופית וביקש ממנו עזרה כנגד מלכה מנהיגת שבט "הבאני אל חאמיויה" ( שבט מסתורי שעד היום לא ברור מי הוא ) , מורדת שגרמה לו נזקים עצומים ששרפה ערים רבות והשמידה כנסיות רבות וגרמה למלך לברוח ממקום למקום.  לפי גרסה אחת הוא אכן קיבל את העזרה מבוקשת והבעיות הפסיקו . לפי גרסאות אחרות שהן כנראה נכונות יותר ,הצרות נמשכו והמלך נרדף ממקום למקום יורש העצר שלו חוסל והשלטון עבר לבסוף ליד המלכה, יהודית ששלטה שם במשך לא פחות מ-40 שנה . ויהודית זאת לפי המסורות כשמה כן הייתה יהודיה שעל פי המסורות שהתקוממה כנגד המלך באקסום.
העובדות ההיסטוריות על יהודית  זאת הן מצומצמות מאוד. סיכם אותם המלומד והנוסע המוסלמי איבן האוקל  שסיפר על מלכה אתיופית שהביסה והרגה את מלך אתיופיה ושלטה על אימפריה שם מארצות "הדנים " במערב אתיופיה.(מי הדנים האלו זה לא ברור, היו שזיהו אותם עם בני שבט דן ועם הפלאשים שכידוע מזוהים בעיני רבים עם שבט דן ) הוא כתב זאת בערך בשנים 970- 980 ומעריכים שדיבר על אירועים שהתרחשו בשנות ה- 950 כן ידוע לנו שהמלך של תימן שלח לשליט עירק זברה שאותה קיבל משליטה של ממלכה אתיופית בערך ב-970 והכוונה כנראה לשליטה האתיופית הנ"ל.  לפי כמה מקורות באינטרנט היא חיה בשנים 937-997 . לא ברור מאיפה שאבו את המידע הזה אבל זה ניחוש טוב כמו כל ניחוש אחר.
עד כאן העובדות ומכאן יש רק מסורות.

המלכה הפרוצה

על יהודית יש מסורות שונות הן אצל הביתא ישראל והן אצל האתיופים הנוצרים .
לפי מסורת פלאשית יהודית  הייתה מבני "ביתא ישראל " ( כפי שהפלאשים מכנים את עצמם ) היא הייתה בתו של המלך הפלאשי גדעון הרביעי ושל יהודית ( השמות הקבועים של מלכי הפלאשים לאורך הדורות ) ששלטו בממלכה פלאשית בסמיאן . לפי מסורת זאת היה זה אביה גדעון שפתח במלחמה בשליט האתיופי מאחר שזה ניסה לגייר את היהודים בכוח . וזאת הייתה הסיבה לכך שהיא שרפה כנסיות והרגה כמרים נוצריים אבל לפי מסורת זאת יהודית הובסה לבסוף כאשר שבטים מוסלמיים מאריטראה הצטרפו לכוחות הנוצרים ואלה התנקמו בפלשים ויהודית התאבדה כדי להימנע מאונס והתנצרות בכפיה . מעניין שגרסה זאת שונה מהגירסה המקובלת ( והכנראה נכונה ) שלפיה יהודית ניצחה במלחמה.
ישנן מסורות אתיופיות נוצריות רבות על יהודית שאין לדעת עד כמה הן מדויקות מבחינה היסטורית והן מלאות שינאה לאויבת הגדולה של הנצרות.
לפי מסורות אלה יהודית הייתה מקורבת משפחתית לשושלת המלוכה . היא הייתה נכדה של הקיסר האתיופי ודם אספר ( 792-822) מבתו. לפי מסורת אחת אביה היה אזיור,  קיסר ששלט למשך מחצית יום בלבד ואמה נקראה מאקיה מארן אלא שאזיור שלט לפי הרשומות עשרים שנה לפני ודן אספר,מה שמראה לנו עד כמה המסורות בנושא אינן אמינות .לפי מסורות אלה ארץ אימה הייתה אייל , מחוז במזרח אדוה שבטיגרה.
המסורת הנוצרית מספרת שיהודית היגיעה כאישה צעירה לאקסום ולפרנסתה עבדה שם כזונה ( למה שתצטרך לעשות זאת אם היא הייתה בת משפחת המלוכה אין זה מוסבר) . ובגלל יופיה הנדיר ( רק מלכת שבא אם האומה האתיופית השתוותה אליה ביופיה ,אומרות האגדות ) הייתה לה הצלחה רבה.
יום אחד היא סירבה לפנייתו של מעריץ צעיר לבלות עימה את הלילה שכן הוא היה ממעמד הכוהנים והיא ממעמד המלוכה והזדווגות כזאת לא התקבלה על דעתה. הצעיר שאל מה כן הוא יכול לעשות על מנת לקבל את גופה והיא דרשה בתמורה נעלי זהב.. הצעיר שהיה מוכן לעשות הכל עבור לילה עם יהודית הלך אל האוצר החשוב ביותר של אקסום אל ארון הקודש אותו גנב מנליק מייסד השושלת האתיופית מירושלים בימי שלמה.הארון הזה התפרסם ככלי הקודש החשוב ביותר של עם ישראל וסופר עליו במקרא שהוא היה מסוגל להרוג המוני אנשים יהודים וכופרים בדרכים מסתוריות .
הצעיר חתך חתיכה גדולה ממסך הזהב שכיסה את הארון שתהיה גדולה מספיק על מנת להכין ממנו נעליים לכסות את רגליה של יהודית אהובתו. כאשר התברר לבסוף לשלטונות על הגניבה של החפץ הקדוש פתחו בחקירה וגילו כי הוא מכסה את רגלה של יהודית ,שסיפרה להם ממי קיבלה אותם ( ומהסיפור נרמז שלא ידעה על מקור הנעלים ). הם החליטו לשחרר את הצעיר לחופשי בטענה שלא יכול היה לעמוד כנגד יופיה ולכן הוא חף מפשע.. הזונה יהודית הוכרזה כאשמה היחידה בכל הפרשה וחילול הקודש. כעונש נחתך שדה הימני מגופה והיא הוגלתה מהמדינה אל ים סוף והגבול של מצרים.

הנקמה

Gudit

מצבות בעיר אקסום המיוחסות למלכה יהודית

יהודית ה"זונה מאקסום " נדדה כשהיא רדופה במחשבות של נקמה לאורך חופי הים התיכון ועברה בדרכה בארץ ישראל והיגיעה לבסוף לסוריה . שם פגשה את היהודי זנוביס בן מלך שאם (סוריה,אבל אולי הכוונה למדינה אחרת מצפון לאתיופיה). הוא פגש אותה על החוף והתפעל מיופיה ושאל אותה מי היא ומאיפה היא ומי הם קרוביה יהודית ענתה לו שאין לה קרובים ואין לה ארץ בגלל הרשע שנעשה כנגדה.והראתה לו את הנזק שנגרם לגופה. זנוביס הזדעזע אבל גם התאהב בצעירה היפה ריפא את פצעיה ונישא לה. לפי גירסה זאת יהודית לא הייתה יהודיה אז אלא התגיירה שכן זנוביס היה יהודי ,ואם הייתה מקורבת למשפחת המלוכה כי אז הייתה בוודאי במקור נוצריה. לפי גרסת הפלאשים לעומת זאת היא הייתה יהודיה במוצאה מביתא ישראל . בכל אופן שתי הגירסאות מסכימות שהיא הייתה פנטית באמונותיה ושואפת נקמה ונחושה בדעתה להשליט את היהדות באתיופיה על פני הנצרות . היא "נידנדה " לזנוביס לעזוב את סוריה ולעזור לה לאסוף צבא שיכבוש את אתיופיה וינקום באויביה ולבסוף לאחר מאמצים רבים שיכנעה אותו. זה היה לאחר שסוכניה שמעו שהקיסר דנגהזאן שעמד בראש צבא אתיופי גדול של מאה אלף איש (או מאה שמונים וחמש אלף איש לפי גרסה אחרת ) שעימו יצא כדי להרחיב את ממלכתו נהרג בקרבות במערב אתיופיה עם המוסלמים וצבאו הושמד. סביר להניח שהקיסר יצא להשיג שליטה על נתיבי סחר חשובים והממלכה שהביסה את הקיסר והביאה למותו ולהשמדת צבאו הייתה ממלכתה של יהודית עצמה וזה נתן לה את האומץ לתקוף את אקסום הבירה בעצמה.
יהודית חזרה לאתיופיה בראשות צבא גדול ושלחה מסרים לארצה שליד אדובה "בואו מיד להיצטרף אלי ומי שלא יצטרף אלי יסבול את גורלם של אויבי " ובתוך כמה שבועות היה לה צבא גדול. ועם צבא זה היא תקפה את אויביה אנשי אקסום והביסה אותם בקרב אחרי קרב.
מול איום כה חמור המלך והכוהנים של אקסום השתמשו בכלי הנשק הסופי שלהם בארון הברית בתקווה שצבאה של יהודית יושמד כפי שהושמדו צבאות הכופרים בימי משה ויהושע בעזרת הארון. הם הוציאו את הארון ממחבואו וכיוונו אותו בטקס מרשים מול צבא יהודית בתקווה לאש שמיימית כל שהיא שתשמיד את המלכה הכופרת (שכזכור גורשה במקור בגלל חילול קודש ארון הברית ) ואת צבאה או לנס אחר שיביס את הצבא הפולש כפי שקרה  אז בימי התנ"ך הרחוקים. .
ודבר לא קרה.
בדומה למה שקרה העבר הרחוק בימי מאבק בין ישראל והפלישתים שגם נגדם הופעל הארון בזמן קרב וללא כל הצלחה שהיא ארון הברית התגלה כלא אפקטיבי כנגד המלכה יהודית. ובניגוד לכותבי התנ"ך נראה שלכותבים האתיופיים לא היה את האומץ להעלות את סיפור הכישלון על הכתב. מאז לא השתמשו ביותר באתיופיה בארון הקודש למטרה לוחמנית כל שהיא ,הלקח שאי אפשר לסמוך על הארון במלחמה גם כנגד האויב הגרוע ביותר של הנצרות נלמד מן הסתם היטב.
צבאה של יהודית נכנס לאקסום הבירה שם הרס את הארמון ואת הכנסיה הגדולה ואחר כך את כל העיר. היא אף הקפידה לחסום את כל המעיינות כך שהאנשים לא יוכלו לשתות מהם ובכך הפכה את האיזור למדבר. אקסום המעתירה והמפוארת מרכז התרבות האתיופית הפכה לאיי חורבות ושוב לא חזרה יותר לגדולתה כבירת אתיופיה. המלכה יהודית נקמה את נקמתה באנשי העיר שחיללו את כבודה. עד עצם היום הזה יש ליד אקסום שדה של מבנים עתיקים חרבים הנקרא על שמה "שדה יהודית ".

שדה יהודית , אזור של מבנים ענקיים חרבים ליד אקסום שלפי המסורת הושמדו בידי המלכה יהודית ונקרא על שמה.

במהלך שילטונה שנמשך 40 שנה היא דיכאה את הנצרות ביד של ברזל זאת מאחר שלדבריה "אני יהודיה ובעלי הוא יהודי ". ארון הברית שהיה באקסום הוברח משם מפחד יהודית לאזור בטוח, כאשר האנשים שמבריחים אותו העיזו לנוע עימו רק בשעות הלילה. וביום התחבאו ביערות ובמערות מרוב פחד מהמלכה וממשמרותיה . הם הביאו את הארון לבסוף לאיזור רחוק בדרום במנזר דברה ציון באי הגדול ביותר באגם זואי שם הישגיחו עליו עד מותה של יהודית כעבור 40 שנה ( בשנת 997 לפי אחת המסורות בשנת 1010 לפי מסורת אחרת ) מוות שלפי מסורת אחת אירע בעת שעסקה בתחביבה של שוד כנסיה שלאחריו חלתה ומתה. כאמור מרבית ( ואולי כל ) אנשי משפחת המלוכה ,שנחשבו לכמעט אלים בגלל יחוסם חוסלו בידיה,על פי המסורת רק תינוק אחד מהמשפחה ניצל וצאצאיו הם שהקימו מחדש כעבור מאות שנים את השושלת השלומואית החדשה,לפחות לפי טענותיו של מחדש השושלת .. .
אחרי 40 השנה של יהודית. עלה לשלטון לפי כמה מסורות היורש הגולה מהשושלת השלומואית הותיקה. הוא גורש מהשלטון תוך זמן קצר בידי אנשי שושלת חדשה שושלת הזאגוה מבני שבט האגאו שבט לא שמי באתיופיה שמקובל שהיו צאצאיה ויורשיה של יהודית, אבל יתכן גם שעלו לשלטון רק שנים אחריה ורק ניצלו את הואקום השילטוני שנוצר כתוצאה מפעולותיה. .
עד היום האתיופים זוכרים בשנאה את המלכה הזאת האישה החשובה ביותר בתולדותיהם ועד היום הביתא ישראל סבלו מקללות ועלבונות משכניהם בגלל הקשר אליה. אתיופים רבים רואים את יהודית ותקופתה כאחת מנקודות השפל של ההיסטוריה האתיופית תקופת חורבן של ציביליזציה גדולה. ומשוים כל אירוע שחור בתולדותיהם ובחייהם כיום לימי יהודית. אחרים לעומת זאת מעריצים אותה ואת אישיותה החזקה ,עם כי הערצה כזאת מתקבלת תמיד בלעג ובסלידה מצד הסביבה .
בין שהייתה יהודית יהודיה כפי שחושבים מרבית האתיופים נוצרים ויהודים ובין שלא כפי שחושבים כמה חוקרים אי אפשר להטיל ספק בכך שהייתה האחת הנשים הגדולות של ההיסטוריה ואולי השליטה הגדולה ביותר של ימי הביניים בכל מקום שהוא, לאמיתו של דבר קשה לחשוב על אישה אחרת בימי הביניים או בכל תקופה אחרת שהביסה ממלכה גדולה באמצעים צבאיים והביאה להקמת שושלת חדשה ומאריכת ימים.

ראו גם

יהודית בויקיפדיה

עוד על גודית 

יודית מלכת אתיופיה 

יודית מלכת הביתא ישראל 

גודית המלכה  הלוחמת 

אתיופיה בויקיפדיה

עוד על ארון הברית באתיופיה

שודדי ארון הברית :חלק א'

חלק ב'

המלכה יהודית הקומיקס מאת אלי אשד  ואלימלך אדגה

סיפור הקומיקס במלואו (החלקי )

פרק 1

פרק 2

פרק 3

עוד על ההיסטוריה של אתיופיה:
אתיופיה משלמה המלך ועד מילס זינאוי

המסע המופלא אל הכוהן יוחנן : פרק בהיסטוריה ( הדמיונית ) של אתיופיה

שודדי ארון הברית

עוד על יהודי אתיופיה ראו :

יהודי אתיופיה ואנחנו

העבדים של יהודי אתיופיה

מאתיופיה ועד לכפר בתיה 

עם גנט הנערה מאתיופיה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

20 תגובות על “המלכה יהודית”

מתחת לתמונה שבמאמר נכתב:

שדה יהודית , אזור של מבנים ענקיים חרבים ליד אקסום שלפי המסורת הושמדו בידי המלכה יהודית ונקרא על שמה.

המדובר הוא באובליסקים, אבנים מונוליתיות שככל הנראה היו קשורים למערכת הקברות של מלכי אקסום.

זאת דוגמא לחוסר רצינות של מערכת הבילוש של האתר
חבל שקושרים ליהודי אתיופיה דברים בדיוניים וכל זאת בשביל ליצור איזה ארכיאות עליהם.

ואני, שסבי טיפס על אחד האובליסקים הגדולים של אקסום (והוא לא איטלקי כי אם בין המקום)מאוד מעצבן אותי לקרוא את הפנטזיות המיוחסות ליהודי אתיופיה

השדה נקרא כפי שהוא נקרא והמסורת היא בדיוק מה שאני מתאר .
אם זה נכון עובדתית זה דורש חקירה היסטורית .אבל כאמור צוייו בבמאמר שזוהי רק מסורת . .
יש לך בעיה עם המסורות על יהודית ?
אני מציע לך לכתוב מאמר שבו אתה מוכיח אחד לאחד שכל מה שנטען על יהודית אינו נכון .
אני אפרסם אותו כאן אם יהיה כתוב ברמה סבירה.

אלי שלום, אני סטודנטית ומתעתדת לכתוב עבודה סימנריונית שנושאה: "יודית-גודית המלכה מאתיופיה". קראתי את מאמריך בנושא ומאחר ואני נתקלת בקשיים של איתור חומר אודותיה, אני פונה אליך בבקשה להנחותני למקורות אפשריים בעברית ובאנגלית

מאמר חשוב שהשתמשתי בו
הוא
Selassie, Sergew Hable, "The Problem of Gudit", Journal of Ethiopian Studies (Vol. 10 No. 1, January 1972) pp. 113-24.

יש את המגזין הזה באוניברסיטת תל אביב

המלכה יהודית מככבת כעת בסדרת קומיקס שנכתבה בידי ואותה מצייר אלימלך אדגה
עבור כתב העת "קו האופק " של האגודה למען יהודי אתיופיה
הפרק הראשון בסדרה
http://www.notes.co.il/eshed/38664.asp
הפרק השני
http://www.notes.co.il/eshed/43093.asp
היא גם מופיעה כדמות בספר של מרינה גרוסלרנר "חלומות ראווה "
http://www.text.org.il/index.php?book=0701031

קטנים אך מצחיקים

היה זה גם שמה העברי של מנהיגה של שבטים צפון אמריקניים (!!!) דהיה אל כהינה שייתכן שהייתה יהודיה ושלחמה בערבים במאה ה-8 לספירה

ניסה לגייר את היהודים בכוח

חוקרים רבים סבורים כי מלכת אפריקה האמיצה והגדולה שהיתה בהיסטורית הנשים היא המלכה דהיהה אל כהיאנ בת למשפחת כוהנים ששלטה על כל אפריקה (ע. אתה טועה היא לא שלטה בצפוןם אמריקה אלא בצפון אפריקה גם) היא אומנם לא מפורסמת כמו מלכת שב"א אבל כנראה שהיתה לה השפעה ועוצמה יותר ממנה,והלא היא זו אותה יהודית היא לא נלחמה רק באתיופיה אלא באפריקה כולה בעיקר עד היום היא מפורסמת בצרפת ושימשה הרבה השראה למנהיגים מהפכנים חברתית בעולם ובנוסף לכך סבורים שהיא היתה גם נביאה ,מלכת אפריקה גדולה שלא כתבו עליה הרבה אין הרבה עובדות עליה וגם החוקרים שכתבו עליה אינם מסכימים עם אחד השני,מלכה גדולה ואיתה תעלומה גדולה.

[…]  האיש עשה רושם ברור של אדם שבע מסעות שהיה בכל פינה נידחת בעולם הזה ואולי גם מחוצה לו. אגב השיחה הזכרתי שאני עצמי יוצר סדרת קומיקס שבמרכזה  עומדת דמות של מלכה אתיופית מימי הביניים המלכה יהודית . […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + 8 =