בדצמבר 2003 נפטר הבמאי הישראלי רפי בוקאי לאחר מחלת סרטן ממושכת.
רפי בוקאי
רפי בוקאי התפרסם הודות לסרטו הראשון "אוונטי פופולו " (1986), קומדיה סהרורית שעסקה ביחסים בין חיילים ישראלים ומצרים בסיני בעת מלחמת ששת הימים, הנחשב אבן דרך בתולדות הקולנוע הישראלי, וזכה בפרס "ברדלס הזהב" בפסטיבל לוקרנו שבשוויץ.. הסרט ב"אוונטי פופולו" יצא בוקאי מ"הכאן ועכשיו" שאפיין את רוב סרטי הקולנוע הישראלי (ואגב כך סיפר משל נוקב על ההווה.
לאחר סרט זה הפיק בוקאי את סרטו של אסי דיין "החיים על פי אגפא" ( 1991), סיוט עתידני אלים שגם הוא נחשב לאחד הסרטים החשובים והטובים בתולדות הקולנוע הישראלי, והפך לחלק מה"קאנון" התרבותי הקולנועי של ישראל. ב-1998 לרגל חגיגות החמישים למדינה, בחרו מבקרי הקולנוע בארץ בשני הסרטים כשניים מחמשת סרטי הקולנוע הישראליים הטובים ביותר של כל הזמנים.
בוקאי הפיק גם את "אדי קינג" (1992) בבימויו של גידי דר, ואת "צעד קטן" (2003) בבימויו של שחר סגל.
רפי בוקאי בראיון עם גל אוחובסקי
ואולם כותב שורות אלה זוכר את רפי בוקאי בראש וראשונה בגלל סרטו השני, הפחות ידוע, המצליח הרבה פחות, והמוערך הרבה פחות משני אלה: הסרט ההיסטורי דובר האנגלית "מרקו פולו: הפרק האחרון" (1996) שאותו כתב, ביים והפיק. סרט שהוא ככל הנראה הפרוייקט השאפתני, היומרני והיקר ביותר שנעשה אי פעם בידי במאי ישראלי. סרט שהחזון יוצא הדופן וחסר הפשרות של הבמאי ניכר בו בכל תמונה מתמונותיו.
מקדימון הסרט "מרקו פולו : הפרק האחרון" .
זה היה הסרט היחיד שנעשה אי פעם על תקופת ימי הביניים בקולנוע הישראלי, והוא גם היה הסרט הישראלי היקר ביותר שנעשה אי פעם. הוא עלה 3.3 מליון דולר, וחלק מתקציב זה גוייס באופן חסר תקדים בבורסה. זה גם היה הסרט הישראלי עשיר הטכנולוגיה שנעשה עד אז. הוא היה, למשל, הסרט הישראלי הראשון שנערך במחשב.
סך הכל הופיעו בו 38 שחקנים ועוד 2000 ניצבים,מספר עצום של משתתפים עבור סרט ישראלי.. חלק מתקציב הסרט היקר גויס בבורסה. היה זה הסרט הישראלי הראשון שגייס את הונו באופן זה.
תקציר הסרט :
בשנת 1298 פורצת מלחמה בין שתי הערים האיטלקיות ונציה וגנואה. במהלך הקרבות נופל מרקו פולו, אזרח ונציה, בשבי חיילי צבא גנואה. במשך השבי בכלא גנואה הוא מכתיב לשותפו לתא את זיכרונותיו. הוא מספר לו על עשרים השנה שבילה בסין כשגריר נודד של הקיסר המונגולי קובלאי חאן, על מסעו בחזרה מסין לאיטליה ועל סיפור אהבתו ההרסנית לתמרה. כתבים אלו התפרסמו בספר "תיאור העולם", אולם הפרק האחרון בתיאור מסעות מרקו פולו מעולם לא סופר.
שום דבר לא סופר על התנסויותיו של מרקו פולו בארץ ישראל ובמזרח התיכון והסיפור של אהבתו הבלתי אפשרית לאישה יפה ונועזת. ואת הסיפור הזה של תאווה קינאה ואהבה מרכו יגלה לשותפו בכלא גנואה בין העינויים בידי האינקויזיציה ואיומי מוות.
מעבר לסיפור אהבתם עוסק הסרט במקומה של הדת עבור אנשי התקופה בישראל ומחוץ לה.
פוסטר זר של הסרט"מרקו פולו :הפרק האחרון "
הסרט כונה במקור "רצון האלוהים", והפיקו אותו שרון שמיר ובוקאי עצמו.
הסרט דובר כמה שפות. בעיקר אנגלית, אבל גם עברית, ערבית, צרפתית, הונגרית, סינית והארמית (!).
בסרט השתתפו לצד שחקנים ישראלים כאלון אבוטבול ("שתי אצבעות מצידון") ואורלי זילברשץ-בנאי, גם שחקנים זרים ידועים למדי כמו בריאן ג'מס (בוקר טוב וייטנאם, פלאטון, בלאד ראנר), ופיטר פירט (אקווס ,המרדף אחרי אוקטובר האדום). הסרט צולם בתשעה אתרי צילום: פסגת החרמון המושלגת, הלגונות בחוף ניצנים, נחל עמוד, קרני חיטים, בקעת תמנע, עובדה, עכו, יפו ובת ים. אולם, כסרטו הקודם של בוקאי "אוונטי פופולו", גם סרט זה מתרחש בעיקר בנוף מדברי שבו מתרחשים אירועים סוריאליסטיים ובלתי מובנים.
הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר ישראליים: על צילום (אבי קרפיק), עיצוב אמנותי (יעקב תורג'מן ) , עיצוב תלבושות (דנה דורון) ופסקול (אלי ירקוני וחן הרפז), מרקו פולו
הגיבור
פוסטר של סרט על מרקו פולו
העלילה התבססה על סיפור חייו של הנוסע הווינציאני המפורסם מרקו פולו, שביקר במאה ה-13 עם אביו ודודו בחצר הקיסר המונגולי קובלאי חאן בסין (הם היו ככל הניראה בין האירופים הראשונים שהגיעו אי פעם לסין), וסיפר על חוויותיו בספר שכתב כשחזר מהמזרח והיה רב מכר ענק בימי הביניים שעורר את עניינם של האירופים במסעות לארצות אחרות.
מרקו פולו היה נושא של ספרים, סרטים וסדרות טלביזיה רבות. כך למשל השחקן גארי קופר הופיע בסרט ידוע על דמותו בשנות השלושים פרקים העוסקים בו הופיעו גם בסדרות מדע בדיוני העוסקות במסע בזמן כמו "דוקטור הו" הבריטית ו"מנהרת הזמן" האמריקנית. האמריקנית מה שמראה עד כמה הדמות ועלילותיה התפרסמה.
צפו בפרק "מנהרת הזמן על מרקו פולו :
לאחרונה הופיעו גם טענות רויזיוניסטיות של חוקרת בריטית שטוענת שמרקו פולו מעולם לא ביקר בסין והרוב המוחלט של ספרו הוא מורכב מהמצאות ושמועות על סין ששמע במהלך מסעותיו.
הסרט
תמונה מהסרט. מרקו פולו עם אהובתו תמרה.
היצירה הישראלית המקורית השאפתנית ביותר על דמותו של מרקו פולו היא סירטו של רפי בוקאי.
בוקאי סיפר שהגיע לנושא יוצא הדופן לאחר שסיים את "אוונטי פופולו" ב-1988. באותה תקופה חי בוקאי שנה בניו יורק וניסה לכתוב תסריט לסרט אמריקני. לצורך העניין ביקש מאישתו לשלוח לו ספר על נושא היסטורי, והיא בטעות שלחה לו ספר על מסעי הצלב. שם מצא פסקה שהתייחסה למרקו פולו ולמעבר הקצר שלו בארץ ישראל. בוקאי "נדלק" על הנושא. הוא חיבר אל הסיפור סיפור אחר מפרי עטו על שני צלבנים וארון מתים, ומכאן נולד התסריט לסרט הגרנדיוזי (בקנה מידה ישראלי) הזה. לא במפתיע, נדרש בוקאי לשנים לגייס את התקציבים הנדרשים,ורק שלוש שנים לאחר שסיים לכתוב את התסריט, החלה ההפקה עצמה.
בוקאי הסביר לעיתונאית תמהה מה לו, לימי הביניים ולמסעי הצלב, ולמה אלה צריכים לעניין ישראלי מודרני. בוקאי מתוך כוונה להראות את הרלבנטיות של הסרט ל"כאן ועכשיו" הסביר שיש לראות בו "מראה מרוחקת" (כשם ספרה הידוע של ההיסטוריונית ברברה טוכמן על המאה ה-14). מה שעניין אותו בנושא, הסביר באותו ראיון, הוא הרלוונטיות של הנושא לחיים שלנו. למשל עניין "קידוש השם" אצל הצלבנים היוצאים לקרב, שהוא המקבילה לתופעת השהידים המוסלמים של היום. מכאן עבר בוקאי לטענות מופרכות אף יותר כמו שגם סיפור מערכת היחסים בין גיבורי הסרט – מרקו פולו ותמרה – רלבנטי לכל תקופה . המסר של הסרט, קבע בוקאי, הוא "מה שהיה הוא שיהיה".
העלילה
קלטת די וי די בהונגרית של הסרט "מרקו פולו :הפרק האחרון".
עלילת הסרט כפולה ומתרחשת ב"פלאש בקים": סיפור המסגרת מתרחש בשנת 1298 בזמן מלחמה בין ערי המדינה האיטלקיות העשירות ווינציה וגינואה. במהלך הקרבות נופל בשבי אנשי גנואה האזרח הווינציאני החשוב מאוד, סוחר נוסע בעברוומפקד הארמדה הויניציאנית ,מרקו פולו (שולי רנד) .
אנשי גנואה, השובים, מודעים היטב לערכו הגבוה של פולו, המועמד להיות מנהיגה הבא של ווינציה, ומחליטים להעביר אותו לידי האינקוויזיציה בכדי להוציא ממנו הודעה שתפליל את העיר וינציה הסובלנית בכפירה בנצרות ותביא עליה את נשק יום הדין של ימי הביניים: חרם מטעם האפיפיור.
במהלך שנת שביו מספר מרקו פולו את זכרונותיו לשותפו בבית הכלא הסופר רוסטיצ'לו איש פיזה . שיעשה מהם רב מכר. פולו מספר על מסעו בן 20 השנה בסין, מאז הגיע לחצר השליט המונגולי האדיר קובלאי חאן עם אביו ודודו, כיצד הגיע לעמדה בכירה בשירות החאן והיה לשגריר נודד ברחבי האימפריה שלו. עוד מספר פולו לשותפו על מסעו הביתה. אולם בכל אלה, לצערם הרב של החוקרים, אין משום כפירה ברורה בנצרות.
מרקו פולו במדבר. תמונה מהסרט "המסע האחרון של מרקו פולו"
אולם יש חלק אחד בסיפור המסע המעניין את אנשי האינקוויזיציה. חייו וחיי החוקר שלו תלויים בסיפור שאותו יספר: סיפור הקטע האחרון במסעו. זה סיפור אהבתו לנערה היהודיה תמרה, ניצולה מטבח יהודים בעיר קלן שבגרמניה (אביטל דיקר שהתפרסמה ב"שירת הסירנה"), ומסעם לארץ ישראל הצלבנית בשנת 1291. בארץ ישראל מתנהל מאבק בין הצלבנים והמוסלמים מאבק המגיע לשיאו בקרב על העיר יפו. (במציאות מרקו פולו אכן ביקר בארץ ישראל במסעותיו).
הזוג המאוהב מסוכסך פגש בדרך מכשף מקומי שאותו מגלם אלון אבוטבול, שהפך לזמן מה למאהבה של תמרה. שלושתם פגשו שני אבירים סהרוריים ממסדר הטמפלרים, אדולף וברגמן, שחטפו את ארונו של ישו מכנסית הקבר בירושלים בפקודת מטורף מיפו במטרה להבריחו לאירופה זו ההוכחה לה זקוקים האינקוויזיטורים להוכיח את הטענה שמרקו פולו ואנשי וונציה הם כופרים, והם עוסקים במרץ רב בהכנות להעלותו על המוקד.
תמונה מדפי הפרסום של הסרט " מרקו פולו -הפרק האחרון".
הרעיון הבסיסי של הסרט מעניין מאוד, וסיפור המסגרת של מרקו פולו בשבי האינקוויזיציה מרתק . אבל הבמאי הרס אותו לגמרי בכך שהעדיף להתמקד בסיפור יחסי האהבה שנאה בין מרקו פולו ואהובתו היהודיה תמרה תמרה ( שמתנהגת ומדברת לאורך הסרט לא כמו אישה של ימי הביניים אלא כמו נערה שינקינאית מודרנית של אמצע שנות ה-90 בישראל ) , שעימה הוא עסוק במריבות אינסופיות ומשעממות מעין כמוהן לאורך הסרט ולאורך המסע המדברי המשמים של הדמויות שלצופה דומה שהוא מתמשך לנצח בגלל העיסוק האובססיבי בבעיות הזוגיות והמיניות של מרקו ותמרה והמריבות בינהם. . נראה שבוקאי הגיע למסקנה שהציבור הישראלי המודרני יבין את הסרט רק אם יטפל בבעיות של יחסי גברים נשים שעמד במרכז השיח הציבורי של אמצע שנות התשעים. לדעתי, היתה זו שגיאה חמורה. היה עליו להתמקד בנושא המעניין לעין ערוך של גניבת ארון ישו בידי הטמפלרים. בסופו של הסרט אנו מגלים שהארון, בניגוד לכל הציפיות, אכן נשא בתוכו משהו חשוב: את התכריך הקדוש של ישו שנושא את תווי פניו, שמאז הפך לחפץ קדוש מפורסם של הנצרות בעיר טורינו. המסע המטורף של האבירים, אנו מגלים רק בשניה המסיימת של הסרט, לא היה מטורף כל כך, בסופו של דבר. יש כאן מסר מעניין לגבי האמיתות שאולי יש גם בטירוף דתי הגדול ביותר .
אך למרבית הצער בוקאי החליט להפוך את נושא היחסים המשולשים בין מרקו פולו, תמרה ודמות המכשף של אלון אבוטבול לציר המרכזי של הסרט ובכך פגם בו קשות .
כאשר יצא הסרט לבסוף אל האקרנים הוא "זכה" בביקורות קשות ביותר. בין השאר הותקפו השחקנים הישראליים, בצדק, על שלא היו מסוגלים לעצב דמויות היסטוריות אמינות מבחינה תיאטרלית, אלא "שמתנהגים, ולא משחקים, כאילו המדובר בעוד שמיכה חשמלית, אלא שהפעם עם סוסים ותלבושות בארץ הקודש". "רפי בוקאי הלך לצוד כאן פיל ענק עם רגליים של נמר והוא נכשל גם בגלל שנורא קשה לצוד חיה נוראית כזאת, וגם בגלל שהיא לא קיימת" פסק המבקר אמנון לורד.
ואולי החמור מכל מבחינת המבקרים היה שהם לא הבינו מה רוצה מהם הבמאי ומדוע הוא צריך ללכת לימי הביניים ולא להגיד שום דבר רלבנטי לכאן ולעכשיו, כפי שעשה כל סרט ישראלי אחר. זו ככל הנראה התפיסה הסטנדרטית אצל אנשי קולנוע, מבקרים ועיתונאים בארץ: כולם אבל כולם ממש, חייבים להתעניין אך ורק במה שקורה כאן ועכשיו, והם אינם מסוגלים להאמין שלא כולם כך. ומכיוון שהבמאי בחוצפתו העז שלא לרמוז במפורש לאירועים ספציפיים של שנת 1996 הדבר הפך בעיניהם את הסרט ל"מוקצה".
יותר מכל, הביקורות להן זכה הסרט הראו את מוגבלות אופקיהם וקוצר ראייתם של המבקרים. לאמיתו של דבר שגיאתו הגדולה של הבמאי הייתה שמצא לנכון להתמקד יתר על המידה בנושאים שהעסיקו את אנשי שנות ה-90, ולא היו רלבנטיים לתקופה שבה עסק הסרט.
אולי גם כתוצאה מכך הסרט נחל כישלון קופתי, וכל ההשקעה הכספית הגדולה ירדה לטימיון. וחבל.
באחרית ימיו שאף בוקאי להפיק גירסה קולנועית של "הזונה הגדולה מבבל", המחזה ה"מיתולוגי " הידוע של חנוך לוין, שוב נושא מרוחק מאוד מ"הכאן והעכשיו" והיגיש על כך בקשה למימון לקרן הסרטים הישראלית ,אך פטירתו מנעה את המשך ביצוע הפרוייקט. .
לדעת כותב שורות אלה, למרות הפגמים הקשים מאוד שבסרט, השאפתנות והחזון שהושקעו בו, עושים את "המסע האחרון של מרקו פולו" אחד הסרטים המרשימים ביותר שהופקו בישראל.
רפי בוקאי ( 1957-2003)
נספח : מרקו פולו בישראל
בישראל מרקו פולו היה ידוע הרבה פחות מאשר בעולם למרות שגם כאן הופיעו עליו מספר ספרים, ולטובת האחד או שניים מבין קהל הקוראים שמתעניינים בזה נתאר אותם כאן : פרקים על עלילותיו הופיעו בספרים רבים לנוער שעסקו בתולדות גילוי העולם.אבל באופן ספציפי הופיעו מעט מאוד יצירות על הדמות כמעט כולם תרגומים.
אלה כללו ספר בשם "מסעות מרקו פולו :השיירה לקסאנדו " ( הוצאת ארגמן , 1954) חלק א של רומן היסטורי לנוער ( אירוטי עד להדהים לגבי התקופה שבה פורסם ) מאת אדיסון מרשל שהיה רב מכר בארה"ב , החלק השני והמשלים לא פורסם משום מה בעברית מעולם אולי משום שהחלק השני הוא אירוטי אף יותר.
עטיפות מהדורות אמריקניות שונות של הספר של אדיסון מרשל.
היה "מרקו פולו" מאת עימנואל קומרוב ב-1959 בהוצאת נחום טברסקי במסגרת "ספריה של אנשי שם " סדרת ביוגרפיות לנוער.
ספרו של אוליב פריס "סיפור חייו של מרקו פולו " בהוצאת יזרעאל בשנת תשכ"ב היה עוד ביוגרפיה סיפורית לנוער גם הוא מתוך סדרת ביוגרפיות על אישי מופת בתרגום דוד בן בארי.
כן הופיע תרגום של ספר גרמני בשם "מרקו פולו מספר: מתוך יומן מסעו לסין ":מאת "מ.צ. תומאס ( הוצאת מסדה , 1973 ) ששוב תיאר רק את החלק הראשון של מסעות מרקו פולו לפני שאף היגיע לסין.
פורסם גם ספר מצוייר לילדים בשם " אלה מסעות מרקו פולו" בתרגום עדה צרפתי ( הוצאת מ. מזרחי ,1969 ושוב בהוצאת דני ב-2002 ) .
והרומן ההיסטורי הפנטסטי של פול דוהרטי "קיסר המגפה "בתרגום ענבל גרינשטיין-דקר ,הוצאת אודיסאה ,2007. סיפור מאבקו של מרקו פולו בכוחות הרשע על מנת למנוע ממגפת הדבר לחדור לסין של קובלאי חאן.
ארנק המשי של מרקו פולו /מאת – גרי בילי, קרן פוסטר ; איורים – לייטון נויס, קרן רדפורד ; מאנגלית – חגי ברקת.סדרת שוק הסיפורים ,קרית גת] : דני ספרים, תשס"ז 2007.
ב-2010 יצא לאור בהוצאת שוקן "הספר " מרקו פולו " שהוא מעין אלבום הפעלה הכולל ציורים מקוריים, מפות עתיקות וקטעים מתוך הספר "מסעותיו של מרקו פולו.
לעברית אף תורגם סיפור קומיקס ארוך באופן מיוחד בשם "מרקו פולו" ללא שמות מחברים שהופיע במגזין "דבר לילדים" בשנים תשל"ט" תש"ם בלא פחות -56 חלקים ותיאר את הרפתקאותיו של מרקו פולו במסעותיו מארץ ישראל לסין ומאבקיו בדרך באויבים ושבטים שונים ובכת התאגים שדליחי האלה הודית הרצחנית קאלי.
מוצאו של סיפור זה אינו ידוע לי וכנראה היה אירופי. היה זה אחד מסיפורי הקומיקס הארוכים ביותר שהופיעו אי פעם בעיתון ילדים ישראלי .
את הסיפור על שני חלקיו תוכלו לקרוא בבלוג זה.
החלק הראשון :מהעיר עכו למעמקי אסיה
החלק השני :בחצרו של קובלאי חאן
בשדה היצירה הישראלית המקורית על מרקו פולו כדאי להזכיר שיר הומוריסטי של דן אלמגור מושר בידי להקת הגשש החיוור שעסק במסעותיו של מרקו פולו.
התייחסויות למרקו פולו היו גם בפרק "האיגרת" בסדרת פנטזיה ישראלית של הטלוויזיה הלימודית בשנות השבעים "דני וגיל במסע בלתי רגיל".
קישורים רלבנטיים :
מרקו פולו המסע האחרון :המקדימון
רפי בוקאי אבא שלי :סרט תיעודי של הבן של בוקאי
על יצירות ספרות וקולנוע שעוסקות בתקופת הצלבנים
"מרקו פולו:הפרק האחרון " של רפי בוקאי בדי וי די.
8 תגובות על “המסע האחרון של מרקו פולו: סקירה על סרטו של רפי בוקאי "מרקו פולו -הפרק האחרון"”
לאחרונה יצא לאור בעברית רומן פנטסטי חדש על חיי מרקו פולו והרומן ההיסטורי הפנטסטי של פול דוהרטי "קיסר המגפה "בתרגום ענבל גרינשטיין-דקר ,הוצאת אודייסאה ,2007. סיפור מאבקו של מרקו פולו בכוחות הרשע על מנת למנוע ממגפת הדבר לחדור לסין של קובלאי חאן.
[…] פרט לכך הסרט ההיסטורי היחיד שנעשה בשנות התשעים בקולנוע הישראלי היה סרטו דובר האנגלית של רפי בוקאי "המסע האחרון של מרקו פולו " ( 1994) […]
[…] פרט לכך הסרט ההיסטורי היחיד שנעשה בשנות התשעים בקולנוע הישראלי היה סרטו דובר האנגלית של רפי בוקאי "המסע האחרון של מרקו פולו " ( 1994) […]
[…] פרט לכך הסרט ההיסטורי היחיד שנעשה בשנות התשעים בקולנוע הישראלי היה סרטו דובר האנגלית של רפי בוקאי "המסע האחרון של מרקו פולו " ( 1994) […]
[…] הקולנוע הישראלי מאז סרט היסטורי אחר "המסע האחרון של מרקו פולו " של רפי בוקאי . הפקה של יותר מ-2.5 מליון דולר לפי דיווחים לא רשמיים,, […]
[…] בישראל שגם בה ביקר מרקו פולו ובראש ובראשונה בעיר המסחר עכו ,פורסמו עליו כמה ספרים .וגם הוסרט עליו סרט עלילתי בידי הבמאי רפי בוקאי "המסע האחרון של מרקו פולו". […]
[…] ומעל לכל בסרט של רפי בוקאי "המסע האחרון של מרקו פולו". […]
[…] פרט לכך הסרט ההיסטורי היחיד שנעשה בשנות התשעים בקולנוע הישראלי היה סרטו דובר האנגלית של רפי בוקאי "המסע האחרון של מרקו פולו " ( 1994) […]