הופיע במקור ראשון
ובאתר קולמוסנט
המגילות כפי שהתברר מהטקסטים היו תוצר של חברי כת יהודית מתבדלת מימי בית שני "כת היחד " שנוצרה בידי אדם בשם "מורה הצדק " ככל הנראה בימי החשמונאים הראשונים ושעמדה באופוזיציה מוחלטת הן לכוהנים הצדוקים בבית המקדש בירושלים והן לכת הפרושים שהם אבות התנאים עורכי המשנה. כתוצאה ממאבק זה אנשי כת "היחד " פרשו למדבר יהודה והקימו שם מעין "מנזר " הראשון הידוע לנו אי פעם ושם אספו וכתבו את מגילותיהם ומגילות אלה השתמרו היטב באקלים החם של מדבר יהודה והם מאפשרים לנו להכיר היטב אותם ואת עולמם .
אך מי בדיוק היו אנשי כת היחד האלה ? ההנחה המקובלת כיום ( אם כי יש לה עוררים רבים ) שהם היו חלק מכת האיסיים שעליה מספר יוסף בן מתתיהו שהייתה "ה"פילוסופיה השלישית " של עם ישראל ביחד עם הפרושים והצדוקים המוכרים לנו היטב והם החזיקו בפילוסופיה מוזרה ומיוחדת של התבדלות משאר האוכלוסייה היהודית ומשאר האנושות יוסף בן מתתיהו שלמד זמן קצר מפי חברי הכת העריך אותם מאוד ותיאר אותם לקהל קוראיו היווניים והרומאים כמעין אסכולה פילוסופית נוסח יוון . ואכן ניתן לראות באיסיים כמי ששאפו ופעלו להקים אוטופיה עלי אדמות בדומה למייסדי הקיבוצים אלפי שנים אחריהם אך בצורה קיצונית לעין ארוך .
הם הקימו ישובים מתוכניים היטב ונבדלים באופן מוחלט משאר האוכלוסייה שבהם היה להם רכוש משותף וארוחות משותפות לוח שמש השתמשו בכתב סתרים מיוחד לרעיונות אזוטריים במיוחד ודברים נוספים מסוג זה שהיו חדשניים לזמנם . האיסיים התייחסו בזלזול מוחלט לכהונה הרשמית שדחתה אותם ולטקסיה ולעם שתמך בה אם כי היו קרובים אליה בכמה מדעותיהם . הם בוודאי היו קרובים לצדוקים הרבה יותר משנואי נפשם הגדולים ביותר הקבוצה הגדולה ביותר ביהדות, הפרושים, שאותם שנאו שנאת תופת . לדעת החוקר מגן ברושי אנשי הכת יצרו אידיאולוגיה של שנאה לכל שאר האנושות כולל לכל שאר היהודים שלא היו חברים בכת , הם ראו בעצמם "בני אור" המקורבים למלאכי השמים, ובכל שאר האנושות "בני חושך" רשעים שיושמדו בידיהם בקץ הימים ב"מלחמת בני האור בבני החושך" . אך הם הקפידו להסתיר שנאה זאת, בידיעה שהדבר עלול לעלות להם ביוקר רב אם יתגלה בידי יריביהם המרובים. לא מן הנמנע שטענות סופרים יווניים ורומאיים שונים על כך שהיהודים הם כביכול "שונאי המין האנושי " התבססו על ידיעות שהגיעו אליהם באופן ספציפי על אנשי כת זאת שתיאור זה אכן התאים להם.
כחלק מהתבדלותם משאר היהודים אנשי הכת יצרו לעצמם לוח מיוחד המבוסס על השמש שהיה שונה מאוד מהלוח המקובל על כוהני בית המקדש לוח שנמסר להם כביכול בידי מלאכים.
ובין המגילות נמצאה גם "מגילת ירושלים " שבהם תיארו בפרטי פרטים כיצד צריכה ירושלים שלעתיד להיות בנויה , ולדעת חוקר המגילה האדריכל הידוע מיכאל חיוטין היא כוללת תוכנית אדריכלית אוטופית מפורטת ראשונה מסוגה של עיר עתידנית בספרות העולמית.
מיכאל חיוטין אינו ארכיאולוג ואינו היסטוריון במקצועו והוא רחוק מאוד מלהיות "חוקר מגילות" טיפוסי שספון כל ימיו במגדל השן של האקדמיה .הוא שייך לזן ההולך ונכחד של "אנשי אשכולות" שידם רבה להם בכמה וכמה תחומים. הוא ידוע בראש ובראשונה כאדריכל ובנה כמה וכמה מבני ציבור ידועים בשנים האחרונות כמו את הבניין הענק של בית המשפט בחיפה את תיאטרון גבעתיים את בניין הסנאט של אוניברסיטת באר שבע ובניינים ידועים אחרים . אך בין פרוייקט אדריכלי אחד למשנהו הוא מוצא זמן לעסוק גם בתחביבו : חקר תרבויות קדומות ובעיקר חקר כת מדבר יהודה והמגילות הגנוזות .
הוא כבר פרסם ספר אחד בתחום זה בשם "מלחמת לוחות השנה ועריכת מזמורי תהילים " שבו הוא מתבסס על ספר תהילים שהתגלה בקומראן שסדרו שונה מהסדר המסורתי וכולל כמה וכמה מזמורים נוספים .לדעת חיוטין לוח השנה של הכת בקומראן המבוסס על שנת השמש והוא שונה מאוד מלוח השנה המקובל של הרוב היהודי שהיה מבוסס על שנת הירח. לדעתו היו גרסאות שונות של ספרי תהילים של כתות שונות שכל אחת מהן התבססה על לוח שנה אחר כאמצעי להבדיל בינה ובין הקבוצות האחרות ביהדות . כמובן כתוצאה מכך כל קבוצה חגגה את חגי היהדות בזמן שונה מהאחרות.
ספרו זה של חיוטין זכה לתשומת לב רבה מחוקרים נחשבים בארץ ובחו"ל וצוטט לא מעט בידי חוקרים ידועים למרות היותו "אאוטסיידר " שבא מחוץ לחוגי האקדמיה ,תופעה שהיא בהחלט נדירה בתחום זה שבו שארלטאנים שונים התפרסמו הודות לתיאוריות ביזאריות על מוצא המגילות מה שגורם לזהירות רבה של החוקרים כלפי "אנשים מבחוץ". אבל חיוטין פירסם מאמרים בכתבי העת הידועים ביותר בתחום וספריו אף פורסמו בחו"ל בידי הוצאת "שפילד" היוקרתית . וכעת פרסם חיוטין את ספרו השני ( שכבר הופיע במהדורה אנגלית ) שבו הוא משלב את הידע שלו בארכיטקטורה על מנת לנתח מגילה גנוזה שכל עניינה הוא ארכיטקטוני .
מיכאל חיוטין אדריכל וחוקר מגילות גנוזות.
תשובה : היגעתי לנושא של חקר כת קומראן והמגילות הגנוזות כתוצאה מעניין ישן שלי במיסטיקת מספרים ובספקולציות האדריכליות של תרבויות קדומות שונות התחלתי לעסוק בתרבות של מצרים העתיקה ומשם היגעתי למגילות הגנוזות ולכת "היחד" ומאז לא עזבתי את התחום . במיוחד כאשר גיליתי שאנשי הכת המתבודדים היו בין הראשונים , ואולי הראשונים בכלל שעסקו ביצירת תוכניות אדריכליות מפורטות לעתיד לבוא .
א.א. :האומנם ? האם אנחנו לא מוצאים תוכניות כאלה אצל עמים קדומים כמו היוונים והמצרים ?
תשובה :לאמיתו של דבר לא. אנו מוצאים רק תיאורים כלליים מאוד של ערים אוטופיות ביוון אצל אפלטון וביצירות שונות שנכתבו בתקופה ההלניסטית . בתנ"ך לעומת זאת אנחנו מוצאים תיאורים מפורטים מאוד של פרוייקטים ארכיטקטוניים מיוחדים במינם כמו תיבת נח , המשכן, בית המקדש של שלמה וגם תוכנית עתידנית בבית המקדש לעתיד לבוא בספר יחזקאל . ואלו הם תיאורים שהם נדירים מאוד בספרות הקדומה .לא ידוע לי על דברים מקבילים בספרות המצרית והבבלית .
אנו מוצאים תוכנית מפורטת מאוד של בניין עתידני במגילת המקדש שלדעתי חוברה בראשית ימי מרד החשמונאים . אולם רק במגילת "ירושלים" שככל הנראה חוברה כתגובה ל"מגילת מקדש" אנחנו מוצאים בפעם הראשונה בהיסטוריה מסמך שמתאר בפרטי פרטים ארכיטקטוניים את העיר ירושלים שלעתיד לבוא ,באחרית הימים . ולדעתי מסמך זה נכתב בידי אדם שהבין היטב בארכיטקטורה.ואדם בעל ידע ארכיטקטוני כמוני אולי יכול להבין יותר מהחוקר הממוצע את תוכניותיו ואופי רעיונותיו.
בספרו משחזר חיוטין לראשונה את הטקסט של "מגילת ירושלים" ומתארך אותה לימי ראשית שלטונו של יונתן החשמונאי או של יורשו שמעון החשמונאי . לדעתו היה זה חיבור שנכתב כתגובה בידי אנשי כת "היחד " למגילת המקדש " שנכתבה בידי חוגים חשמונאים כמה שנים קודם לכן ושהיציגו את הגירסה החשמונאית של כיצד צריכים להיות פני בית המקדש לעתיד לבוא ( החשמונאי ) כחלק מספרות התעמולה החשמונאית העשירה. באותה תקופה נוצרה ספרות עשירה מאוד כתוצאה מהוויכוח הפנימי בין הקבוצות השונות ביהדות וויכוח זה בין מגילת המקדש ומגילת ירושלים היה רק אחד מני רבים. המחבר היה כנראה יהודי מאלכסנדריה מצרים שחיבר את המגילה בארמית ובה נתן תיאור מפורט של ירושלים כולה באחרית הימים ולא רק של בית המקדש כפי שנהוג היה עד אז לעשות :מקדשים אידיאליים " אומר חיוטין " יש הרבה מאוד במקרא אבל לא ערים אידיאליות כפי שיש במגילת ירושלים".
ספר "מגילת ירושלים" מרחיק לכת ומתאר חברה עתידנית אוטופית פונקציונלית שפועלת לפי עקרונות כת היחד.
המגילה נותנת הצגה ספרותית ארכיטקטונית מפורטת של תוכניות לבית המקדש ושל חצרותיו כמו גם של העיר הסובבת את המקדש את מקומות מגורי הכוהנים והלוויים ואת מחוזות ההתיישבות של כלל ישראל .
תשובה : את העיר כן וזה גם לא יהיה פרוייקט קשה במיוחד בהשוואה לפרוייקטים אחרים שביצעתי, מאחר שהמדובר בעיר קטנה יחסית . את בית המקדש המתואר לעומת זאת לא אוכל לבנות מאחר שכמו בתיאור בית המקדש של שלמה ששם יש פרטים רבים שאי אפשר להבינם כיום מבחינת הסגנון האדריכלי . נראה שהכותב לא חשב כלל במונחים של ארכיטקט כאשר תיאר את בניית בית המקדש בניגוד לתיאור העיר.
חיוטין שמתעניין מאוד גם בנושא של מספרים מיסטיים חושף קשרים שונים הקיימים בתוכניות המגילה עם האריתמטיקה והגיאומטריה של תרבויות אחרות
אנשי כת היחד או האיסיים נעלמו לאחר חורבן בית שני בידי הרומאים שבו יושמו כביכול רעיונותיהם האפוקליפטיים על קץ העולם הממשמש ובא. ואולי הושמדו בידי הרומאים ואולי בידי "אחיהם" היהודים שלמדו לבסוף על תורתם האמיתית , אך נראה שרעיונותיהם האפוקליפטיים –אוטופיים המשיכו לחלחל בחוגים שונים ובהם בקרב הנוצרים הראשונים.
כעת רעיונות אלה זוכים לתחייה מחודשת עם גילוי מגילותיהם וספרו של מיכאל חיוטין הוא נדבך חשוב בחשיפת צד בלתי ידוע ובעל משמעויות עצומות של רעיונותיהם האוטופיים של אנשי כת "היחד" . רעיונות שבהם הקדימו באלפי שנים הוגים , אדריכלים ואף סופרי מדע בדיוני בזמננו.
קישורים :
הספר "מלחמת לוחות השנה " מאת חיוטין
אלי אשד על שישים שנות חקר המגילות הגנוזות
מגילה קדומה שנמצאה בקומראן ליד ים המלח.
6 תגובות על “ירושלים באחרית הימים”
עצה טובה איך להציל כלל ישראל? הירושלמי מביא במסכת פאה, שיוסף הצדיק, הוכיח את האחים שהם מסתכלים בבנות הארץ, אמר להם מה אתה מסתכלים? אמרו לו "לנו זה לא מזיק". אבל יוסף שהי' קדוש אמיתי טען, שאפילו אם אדם הוא קדוש וטהור וחושב שההסתכלות לא מזיקה לו אעפ"כ אסור לו להסתכל! כי עצם הראיה היא כן מזיקה לו אע"פ שהוא לא מרגיש ההזק מיד.
על זה מסביר ר' נתן ז"ל למה זה מזיק כל כך, משום שמהעינים של כל יהודי (גברים ונשים וילדים) יוצאים כאלה אורות חזקים, כאלה אורות נפלאים, כל החיות של האדם עובר דרך העיניים, אדם מעביר את כל החיות שלו, את כל הנשמה שלו, את כל הנפש שלו הכול הוא מעביר לאלה שהוא מסתכל עליהם, כי עצם ההסתכלות, עצם הראיה עצמה מעבירה כוחות, מעבירה חיות, כי האדם מלא תורה מלא תפילה מלא אלוקות, אבל כשמסתכלים על הקליפות, על בנות ונשים, על חרדקי"ם, על הרשעים, על הציונים, על הגויים, אז מעבירים להם את חיות וכח של קדושה, פשוט הוא מפסיד הקדושה שלו. וזה מה שהוכיח יוסף את האחים ומר להם: "נכון שלכם הראיה לא כ"כ מזיקה, אבל אתם שבטי ק-ה קדושי עליון, ובעצם רק בהסתכלות עצמה אתם מעבירים כוחות לסיטרא אחרא, כוחות לטומאה, ולכן אסור לכם להסתכל, וכ"ש לנו לדור חלש אם הרבה נסיונות שאנחנו צריכים ללחום "24 שעה כל יום" נגד היצר הרע, המפתה אותנו להסתכל בדברים האסורים.
אדם שפותח את העיניים, לא משנה גבר או אשה, שהולך עם עיניים פתוחות ברחוב וכו' , אז ח"ו כל התורה שהוא לומד והמצות שעושה הולך לקליפות לסיטרא אחרא, התורה הולכת לאויבים, לרשעים, הכל הולך אליהם, הכל הולך למסינרים ומשמדים, הוא מחייה אותם! הוא נותן להם את הכח לרדוף אותנו! כי החיות שלהם ממך עובר להם, להחיות שלהם, לכח שלהם, זה בא ממה שלמדת תורה! למשל אם למדת 10 שעות ואמרת ששים ריבוא אותיות, עכשיו ע"י שהסתכלת וראית דברים אסורים, אתה החיית את כל הקליפות! כל ששים ריבוא האותיות עברו אליהם! אם לא היית מסתכל עליהם לא היה להם שום כח וחיות ולא היה לך הנסיונות להתגבר בקדושה כגון שמירת הברית שמירת העינים והמחשבה (הידים ידי עשו).
אבל בצד הטוב: אם אדם יצא לרחוב בשמירת עיניים, בקדושה מלאה, אז הוא יעלה את כל הניצוצות שנמצאים בקליפות לצד הטוב! אדם שסגר את העין הוא שרף את כל הקליפות! בכל קליפה יש ניצוץ קדוש, ברגע שאדם עבר ברחוב בשמירת עיניים הניצוץ השתחרר לצד הטוב שלו.
הניצוץ הקדוש שבתוך הקליפה הוא נמצא בבית הסוהר! וצועק אליך "אל תסתכל!, אחי רחם עלי! אל תסתכל עלי שחרר אותי! משום שכשאתה מסתכל על האשה וכדומה וכו' אתה קובר אותי! אתה קושר אותי עם עוד כבלים לצד הרע" והניצוץ מתחנן לכל בן אדם "אחי רחם עלי, שחרר אותי מבית הסוהר, אם תתגבר ולא תסתכל עכשיו, כשהייצר בוער בקרבך אתה תביא את הגאולה!!! עד עכשיו אף אחד לא גאל אותי ולא תיקן אותי, רחם עלי תוציא אותי עכשיו מהמאסר שלי, איך? רק אל תסתכל! כל אחד צריך לזכור שבפעם אחת שאתה לא מסתכל אתה מפיל את האין סוף חומות ואת האין סוף קליפות שסובבים אותי וכך בא הישועה".
בני אדם בדור חלש שלנו, שהם רק בשר ודם צריכים מסירות נפש אדירה לשמור את העיניים, ברגע שהולכים בשווקים וברחובות יש להם ניסיונות נוראים, וע"י ששומרים את העיניים מעלים ומתקנים את כל הניצוצות שנמצאים שם.
כשאדם מחליט למסור את עצמו לד' יתברך, הוא מיד מקבל רוח של עוז וגבורה אז הוא יכול ע"י הרוח הזאת לעשות מלחמות אדירות ולנצח את כל הרשעים, את כל המתיוונים, ולהביא את הגאולה כמו שזכתה חנה ע"י האור של חנוכה הורידה את נשמת משיח. "חנוכה" חנה-כו', חנה מסרה את הנפש בשביל ד' יתברך, היא עשתה הכול רק בשביל ד', ביקשה בן רק בשביל ד'. והיום למסור את הנפש זה פשוט דבר אחד, דהיינו לשבת וללמוד תורה הקדושה המגינה עלינו! היום למסור את הנפש זה לא לעשות מלחמה עם אף אחד, היום למסור את הנפש זה פשוט לשבת וללמוד ולהכניס את הראש בתורה הקדושה, בגמרא הקדושה וספרי מוסר וחסידות.
מורי ורבותי אחי ורעי: לא לחינם יוסף הצדיק זכה להיות אחד ומיוחד. במה זכה למדרגה הזאת להיכלל בקדושת האבות ולצרף ב' שבטים למניין בני יעקב? כל המדרגה הזאת בזכות שעמד על המשמר, לא נכנע, והתרחק מהעבירה בכל מה שיכל להתרחק, ובזכות זה יוסף הצדיק זכה לגדולתו הנצחית. כתוב 'ויוסף הוא המשביר' – מכאן למדים על פי המקובלים, שאם בן אדם חס ושלום אין לו פרנסה, זה מתוך שפוגם במידת הברית, כי מידת 'ויוסף הוא המשביר' קשורה לפרנסה. וכדאיתא בגמרא, קשה פרנסתו של אדם כקריעת ים סוף וקשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף, שהכל קשור במידת היסוד. והדרך להצליח כבחינת יוסף: 'וינס ויצא החוצה'.
כל אחד ימצא בדברים אלו חיזוק להתמיד בשמירת כל דבר שבקדושה ובפרט בשמירת בריתו של אברהם אבינו. הדור שלנו הוא דור פרוץ ביותר, לאחרונה התוודעתי במספר מקרים, בהם אנשים בני תורה, אברכים, יראי שמים, יושבים ועוסקים בתורה, נכשלים בכל מיני מכשלות שיש. ראוי שנגדור עצמינו בשגרת היום יום כדי שנביא על עצמינו הנהגה מיוחדת מאת הקב"ה שישמור עלינו מנפילות בעצת היצר.
יה"ר שעל ידי קיום מצווה זו של שמירת עינים יזרז הקב"ה את ביאת המשיח והוא יכניע כל סוגי החמריות הזדון והרשע, התאוות הבהמיות, והקושיות והשכחה בתורה, ונהיה כולנו טהורים וקדושים, ונזכה לקבל פני משיח בקרוב מתוך תשובה שלמה.
/
שלום רב אחותי היקרה ,
מה שמציק לנו בחצאיות קצרות, בבגדים צרים, וכו' זה ממש לא טפשי וזה קשה מאוד לכל בת ישראל ולכל אשה בעולם, היום שאני נשואה ואחרי שהבנתי מה זה "ראש של גבר " החלטתי בלי נדר להאריך (ולא ללבוש את המגף הזו..) את החצאיות הקצרות, וזה באמת ממש קשה לי. אבל אנו משתדלות לעשות את זה לכבוד ה´ יתברך שמו, שהוא יותר חשוב מכל השאר, והוא יתן לנו כוח להחזיק מעמד ורק בבריאות.
דרך אגב, גם לא לחבוש פאה מעוצבת ויפה, אלא מטפחת -חתיכת בד זה קשה מאוד. אבל אם לא רוצים להיות צבועים, ואם כבר שומרים אז עד הסוף כי גם ככה מוותרים ולא נהנים מהעולם הזה אז לפחות נשתדל לדאוג על העולם הבא ולפום צערא אגרא. יישר כוחך !
אחותי היקרה, על גופך תשמרי! כך את עצמך תכבדי! את בת מלך! נסיכה! את יהלום יקר! את מלכה של העולם! יהלום שומרים בתוך קופסא, שומרים בכל משמר כי הוא בעל ערך יקר, כך תשמרי על עצמך! תזכרי תמיד שאת בעלת ערך יקר מאוד! תשמרי על הכבוד שלך אחותי את יקרה לי! נסיכים בני מלכים נמשכים למידות טובות ולצניעות, תחשבי על עצמך מה את רוצה למשוך? זבובים או נסיכים. אל תנסי לרצות אחרים.
בגלל נשים הלובשות קצר וכו' הבנים נכשלים בהרהורים אסורים.. רואים הגוף שלכם ברחוב, בתמונות, והראש שלהם בענינים, בגללכם הם שופכים זרע לבטלה! פוגמים בברית שלהם אם אלוקים! מיי יתן על זה את הדין את חושבת? אלו הבנות ונשים היפות, שמושכים את העין בבגדים צרים וקצר! סליחה על הביוטים אבל רק ככה מבינים.
די לעשות מעצמיכם צוחק דיי הגוף שלך יקר אחותי! יש לך כבוד? יש לך ערך? אז תשמרי עליו! אם הגוף שלך יקר תכסי אותו בבגדים ארוכים ורחבים! דבר יקר דבר שיש לו ערך שומרים עליו!! מסתרים אותו!! בכספת!! סליחה על הביוטים אבל רק ככה מבינים. רק תבדקי את עצמך….
כתוב בהלכה: "אשה בת ישראל, לא תלבש בגדים מבריקים או מצויירים באופן רועש ומשונה, או בולט, כגון צבעים מנוגדים. ותתן דעתה שלא יהיו רווחים גדולים בין הכפתורים או הלחצנים, כי עלול שיתגלה בשרה מבין הרווחים. ובשמלה או בחצאית, לא יהא פֶּתַח או שֶׁסַע אפילו אם כולו מתחת הברך, גם כשיש לה גרביים, לפי שזוהי דרך פריצות למשוך את העיניים. הנעליים לא יהיו בעלי עקֵבים צרים וגבוהים מדאי ולא ירעישו בזמן הליכתה" לא ניתנו תכשיטים לָאשה, אלא כדי שתתקשט ותתנאה בהם בתוך ביתה רק בפני בעלה.
כל הכבוד לך נשמה טהורה וקדושה!!!
תמשיכי לשמור על הכבוד שלך,
ואם את תכבדי את עצמך יכבדו אותך בחזרה!!!!!!
בהצלחה
חוה י.
[…] מגילת ירושלים מקומראן […]
[…] ירושלים באחרית הימים […]
[…] ירושלים באחרית הימים […]
[…] ירושלים באחרית הימים :תחזית עתידנית מימי בית שני […]