web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

ז'ול וורן של אמריקה : על קלייב קאסלר.

סקירה על יצירותיו של מחבר המותחנים האמריקני קלייב קאסלר העוסקים באיש החילוצים הימיים דירק פיט שבכל ספר גם מגלה תגלית היסטורית מדהימה וגם מן הצד מציל את העולם.

 

 

הופיע בארץ הצבי

עמאר הסתובב והביט בפניו המלאים בוז של מוחמד עיסמאיל . פניו העגולים של המצרי היו תערובת מוזרה של רשעות ותמימות ילדותית. העיניים הקטנות כחרוזים ,שחורות בעלות עוצמה שטנית מעל השפם העבות , חסרו כל כוח חדירה. התפארות ללא כיסוי,מראית עיין של קשיחות. הוא ידע רק דבר אחד : ללחוץ על ההדק ….עמאר התנהג כאילו הוא מסור לחלוטין לאמונה ולדת, אבל יאזיד חשד בו. ההרגל של הרוצח לדבר עם מנהיגים מוסלמיים ,כאילו היו שווים לכל בני תמותה , לא נראה לו …אמונה דתית עמוקה הייתה חשובה בעיני יאזיד יותר מאשר מקצוענות ויעילות …טיפשותם של הערבים הרגיזה את עמאר כל הזמן. הם לא היו מסוגלים לשום ניתוח אנליטי , קר.
( מתוך "מטמון " מאת קלייב קסלר )

בימים שבהם כל הפחדים של כותבי המותחנים למיניהם מתגשמים במציאות אחד אחרי השני , וכאשר מנהיגי ארה"ב לוקחים ברצינות מוחלטת גם את האיומים הטרוריסטיים המופרכים והלכאורה מטורפים ביותר כדאי לעסוק ביצירתו של אחד מסופרי המותחנים המעולים והמצליחים ביותר בארה"ב ובעולם אדם שמזה שנים רבות עוסק ביצירותיו בסוג האיומים שהעולם מתמודד איתם כעת מאז ה-11 בספטמבר 2000 ,קלייב קאסלר  אדם שהוא לצידם של סטיבן קינג ושל תומאס קלאנסי סופר ההרפתקאות המצליח ביותר בארה"ב ובעולם כולו.  

לאמיתו של דבר קאסלר הוא אף מעניין יותר ממרבית סופרי ההרפתקאות בעבר ובהווה, שמיעוטם כתבו על דברים שאותם חוו בעברם ( כמו ג'ק לונדון ) ורובם על דברים שהיו הפרי הטהור של דמיונם ( כמו ז'ול וורן ). קאסלר לעומת זאת הוא דוגמה יחידה במינה של הסוג השלישי של כותבי הרפתקאות , הוא החל לחוות הרפתקאות דומות לאלה של גיבוריו רק לאחר שהחל לפרסם את ספריו המצליחים ובמידה רבה בהשראתם.
כל ספריו של קלייב קאסלר ( כמו במרבית ספריו של תום קלנסי שהושפע ממנו במידה ידועה ) שייכים לסדרה אחת ויחידה שבה מככב גיבור אחד ויחיד ,דירק פיט.  בספרים אלה החיה קאסלר את הנוסחה שדומה היה שנעלמה מהשוק של הגיבור הכל יכול,שהוא כמעט והרבה יותר מכמעט סופרמן. שאין אישה שיכולה לעמוד בפניו ואין יריב שטני שיכול לעמוד בפניו יהיה זה מליונר מגלומן, סוחרי נשק רצחנים, מאפיונרים מאיימים או אף מנהיגים של מעצמת על עויינת לארה"ב. בקיצור דירק פיט הוא מהדורה מעודכנת של ג'ימס בונד אבל לאמיתו של דבר לטעמי עלילותיו מרתקות הרבה יותר מאלה של הסוכן החשאי הבריטי המהולל. התוצאה הסופית בכל אופן היא תמיד זהה,פיט הוא בלתי מנוצח ואפשר לסמוך עליו שתמיד ינצל ברגע האחרון ממות איום ויציל את העולם החופשי וכלל המין האנושי ,ויזכה בפרס באוצר היסטורי כל שהוא או/ובמכונית עתיקה ומדהימה שאותה יוסיף לאוסף המכוניות הישנות הענק שלו.
דירק פיט הוא איש אירגון "נומה" שמטרתו היא לחקור את מעמקי הים ולשלות ספינות שנטרפו ונעלמו לפני שנים רבות. אלא שבכל ספר מגלה פיט שהספינה ששקעה במעמקי הים שהוא מחפש כעת ושלכאורה יש בה עניין רק לכמה צוללנים "משוגעים לדבר" בודדים כמוהו ,בדרך כלל בה ודווקא בה טמון המפתח להצלת העולם ו/או ארה"ב מסכנה נוראה ומודרנית מאוד כלשהי.
לכל ספר בסדרה של קאסלר יש פורמט קבוע ,ישנו פרק פתיחה שלכאורה אינו קשור לעלילה שמתאר את טביעתה של ספינה בעבר הקרוב או הרחוק. לאחר מכן מתחילה העלילה עצמה ( שמתרחשת תמיד בעתיד הקרוב ) עם דירק פיט וידידו הנאמן ג'ורדנו ( שהוא כמעט סופרמן כמוהו ) במאבק כנגד כוחות הרשע למינהם ובסופו של דבר מתברר הקשר בין העלילות השונות כאשר פיט לא רק מציל את העולם מסכנה איומה חדשה אלא גם פותר תעלומה היסטורית מדהימה כל שהיא.

דירק פיט נגד הסובייטים

וכך במהלך ספרי הסדרה גילה פיט את ספינת הטיטניק (  שנים לפני שהתגלתה במציאות) ובמבצע מיוחד העלה אותה אל פני המים במסגרת מבצע מסובך כנגד הסובייטים, אויביו הקבועים בספרים הראשונים בספר המפורסם ביותר בסדרה "הרם את הטיטאניק " (1976 תירגם לעברית אליעזר כרמי בהוצאת זמורה ביתן מודן ב-1979) רב מכר ענק שגם הוסרט   ב-1980  בגירסה קולנועיתץ

צפו במקדימון :

צפו בסרט המלא 

https://www.youtube.com/watch?v=9PYla-XON4s

פיט  היציל את העולם מהתקפת טרור של גז מרעיל וקטלני שהתברר שמטרתה האמיתית הייתה להביא לשלטון גזעני במיוחד בדרום אפריקה הלבנה של טרום ימי מנדלה בספר "ויקסן 03 " ( 1978 תרגם אליעזר כרמי בהוצאת ספרי ארז ,1981).

 

 

הוא חשף הסכם אמריקני בריטי ישן של מכירת קנדה לאמריקנים ומביא בכך בעתיד הקרוב לאיחודן של ארה"ב וקנדה למרות התנגדותם הנואשת של הבריטים שקנדה שייכת לחבר הלאומים שלהם ( איחוד שלא הוזכר משום מה בספרים הבאים בסדרה שהתעלמו ממנו ..).בספר "חקירה לילית " ( 1981 , תירגמה נירה צפריר בהוצאת "כינרת " ב-1983 ).

 

 פיט מנע ניסיון של מליונרית אסיאתית זקנה ומרושעת לחטוף בשיתוף פעולה את הסובייטים את נשיא ארה"ב ולהשתיל במוחו מתקן לשליטה מוחית בספר "מצולות " (1984 ,תורגם בידי שלמה גונן בהוצאת מודן 1984 ) .

 

הוא חיסל ניסיון סובייטי לחסל מושבת מדענים אמריקנית שקיימת ללא ידיעת נשיא ארה"ב על הירח  (!) בספר "אוצר טמון בסייקלופ" (1986 תורגם בידי שלמה גונן בהוצאת "מודן " ב-1987).
וכך בכל ספריו הראשונים של קאסלר מאז 1973 הסובייטים הם אויביו הקבועים של פיט ומנהלים מזימות שונות ושטניות כנגד ארה"ב וקאסלר רמז בספר אחרי ספר שהניצחון הסופי יהיה שלהם וכי נגזר על ארה"ב להישטף בגלים שלהם כ"ברבארים החדשים" המאיימים על התרבות.


ואז קרה לקסלר אסון ,האמפריה הסובייטית הייתה זאת שהתמוטטה דווקא בניגוד לכל הציפיות , ולרגע נראה היה שדרק פיט ישאר ללא אויבים ראויים לשמם וקאסלר יאלץ לעבור למיקצוע אחר אך לא אלמן קאסלר. בספרים החדשים בסדרה כאשר התברר שהסובייטים שוב אינם אויביה של ארה"ב הוא פונה בכל ספר לאויבים אופנתיים יותר שעמדו במרכז הקסנופוביה הציבורית בארה"ב בזמן שהוא כתב את הספר, כפי שעשתה בו זמנית הוליווד לאחר שאיבדה את האוייב הסובייטי.
אגב כך חשף דיעות פוליטיות שהן ימינה לג'ורג' בוש הבן או אף לאלה של סופר המותחנים הידוע האחר תום קלאנסי ( שגם הוא כותב בעיקר מותחנים שבמרכזם עומדת תמיד אותה הדמות שנאבקת באוייבים התורניים של ארה"ב ברחבי העולם). הוא שם דגש על הצורך של ארה"ב להפעיל כוח בכל פינה בעולם שבה תידרש נוכחותה.

דירק פיט נגד שאר העולם

מטמון קלייב קאסלר הוצאת מודן

בספר שקשור לנעשה באיזורינו"מטמון "( 1988 הוצאת מודן ,1991 ) גילה פיט את כל אוצרות ספריית אלכסנדריה הקדומה ששקעו כמסתבר בספינה קדומה ביבשת אמריקה דווקא ושעל ידיהן מקווה נשיא ארה"ב למצוא מפות קדומות של מאגרי נפט בישראל וכך להביא לחיסול הסכסוך במזרח התיכון , הו תמימות קדושה ,ואגב כך השמיד מזימה שטנית להביא להשתלטות איסלאמית פנאטית על מצרים שאחרי מובראק והשתלטות אצטקית פנטית מקבילה על מקסיקו וקליפורניה. בקריאה בשנת 2003 ספר זה נקרא היום כהרבה יותר אקטואלי מאשר כאשר הופיע לראשונה ב-1988. אבל….. קאסלר אינו יכול להסתיר בספר את הזילזול שלו בטירוריסטים המוסלמים הפנאטיים שמתוארים כחבורת מטומטמים שכמו  יצאו מספרי  סדרת הריגול לנוער "עוז יעוז"  של "עידו סתר" ובמיוחד במנהיגיהם הדתיים שמתוארים כחבורת נוכלים . ברור שמבחינתו המוסלמים אינם יכולים להיות סכנה אמיתית לארה"ב כי הם "מטומטמים מדי" . האוייב האמיתי של ארה"ב יכול להיות רק מישהו אחר.

בספר אחר מ-1990 "דרקון "( תורגם בידי מ. וינשטיין בהוצאת מודן ב-1994 ) מונע פיט ממיליונר יפני שואף נקמה מלהשמיד את ארה"ב עם נשק גרעיני ואגב כך דן קאסלר בסכנה ארוכת הטווח שמהווה יפן לארה"ב.


אלא שמהר מאוד גם היפנים כמו הסובייטים לפניהם איבדו את מעמדם כאויב ארה"ב האמיתי,וקאסלר נאלץ לחפש אויב אחר.

בספר  "שיטפון " מ-1997 ( תורגם בידי נורית לוינסון בהוצאת מודן ב-1998) האויב האמיתי מסתבר הפעם כסין שמאיימת להציף את ארה"ב בזרמים של מהגרים לא חוקיים בנוסף לאסון ששליחיה מנסים לגרום של שיטפון ממשי ושפיט מונע גם הפעם ושוב קאסלר מטיף בספר על האיום ארוך הטווח שסין מהווה לארה"ב.אלא שמהר מאוד גם סין איבדה ממעמדה כ"אוייב האמיתי".

לפחות לזמן מה.

בספרים אחרים כמו "סהרה" ( 1992 שתורגם בידי מרים יחיל- וקס ,בהוצאת מודן ב-1995 )  פיט נאבק ברודאן הצבאי של מדינת מאלי שליד הסהרה ובצתעשייתה צרפתי שעובד עימו ועוסק בהשלכת זיהןם למימי העולם. זהו ספר מהנה במיוחד שגם הוסרט ב-2005

צפו במקדימון הסרט מ-2005

בספר "גל הלם " ( 1996 , תרגמה נורית לוינסון הוצאת מודן 1999 ) האויבים הם שוב  סתם מיליונרים קפיטליסטיים חמדניים ושטניים שבשיתוף פעולה עם רודנים של העולם השלישי מהווים איום על האקולוגיה העולמית.

הקורא מתנחם במחסור של יריב אידיאולוגי מאיים "באמת" בתעלומות ההיסטוריות המוזרות שקאסלר "רוקח" כמו התגלית המדהימה של פיט בספר "סהרה" שאברהם לינקולן לא נרצח כפי שחשבו הכל אלא נחטף בידי ספינה של הדרום שמצאה בסוף את מנוחתה מכל המקומות דווקא בלב מדבר סהרה!
(בימים אלה הספר הזה נעשה לסרט ,לאחר ששנים רבות קסלר לא הירשה להסריט את ספריו לאחר מפח הנפש שנחל מ"הרם את הטיטניק" הקולנועי) .

בספר זהב האינקה מ-1994  ( תירגום חני גפן ,מודן  2004) התדרדר פיט עד כדי כך עד שנאלץ להתמודד "רק" עם כנופיה בינלאומית של שודדי עתיקות שעוסקת בספר בגזילת אוצרות האינקה בפרו.

בברור סיומה של המלחמה הקרה פגע קשות באיכות היריבים של דירק פיט  וכתוצאה במתח של הסיפורים.
בכל הסיפורים האלה יש שילוב מנצח של עלילת פעולה מרתקת ( אם כי הקורא יודע תמיד שדירק פיט אינו יכול ,פשוט אינו יכול להפסיד ,וזה קצת פוגם ) ושפע של מידע שברובו הוא מדוייק מההיסטוריה והגיאוגרפיה ומהחזיתות המתקדמות ביותר של המדע והטכנולוגיה ומעבר להן שקאסלר מביא לקוראים . לא לשווא הוא קיבל את הכינוי "ז'ול וורן של אמריקה" . אלא שבניגוד לוורן שכל עלילות ספריו היו שאובות מדמיונו קאסלר החל לאחר הצלחתם הגדולה של ספריו בכל העולם לחיות חיים הדומים לאלה של גיבורו דירק פיט. הוא הקים ארגון בשם "נומה " כשם האירגון שבספריו ועם מטרה זהה , גילוי וחילוץ ספינות ששקעו מתחת לים ועד כה הוא חשף יותר מ-60 ספינות טבועות והיו לו כמה הצלחות מרשימות ביותר בגילוי ספינות מפורסמות ששקעו …כמו דירק פיט . וכך כאשר פירסם ספר תיעודי על הרפתקאותיו האמיתיות הפך גם זה לרב מכר.ולאחרונה יצא לאור ספר ההמשך שלו על הרפתקאות אמיתיות נוספות של קסלר ואנשי צוותו הנועזים מתנדבי ארגון "נומה".
בספרים האחרונים בסדרה קאסלר אף מקפיד להכניס את עצמו כדמות משנה כמי שנפגש בכל ספר עם פיט ונותן לו מידע חיוני להתפתחות העלילה ובכך מטשטש עוד יותר את ההבדל בין דמיון ומציאות.
יש לציין שגם ספריו של קאסלר שלכאורה התיישנו עם העלמות המלחמה הקרה עדיין שומרים על המכירות שלהם כנראה בגלל שספרי הרפתקאות טובים באמת ( כמו אלה של ז'ול ורן ) יכולים להמשיך להצליח גם כאשר התנאים שהם מתארים השתנו ללא הכר. גם בעברית זכה קאסלר להצלחה גדולה ,ועד כה תורגמו 12 מתוך 16 ספרי הסדרה על דירק פיט.

ב"גילוי אטלנטיס( 1999 תרגם שרון מור הוצאת מודן , 2001)  בספר זה מובאת הנוסחה של קסלר שילוב של פיתרון של ( לפחות ) תעלומה היסטורית אחת עם הצלת העולם מאיום כלשהוא שהוא כמו תמיד קשור לפחדים הנוכחיים של ארה"ב והעולם . והפעם ניתן לאמר שזהו הגרנדיוזי והפנטסטי ביותר מבין כל ספרי הסדרה עד כה.
פיט מגלה הפעם תרבות  קדומה שהתקיימה בעבר הפרהיסטורי באנטרקטיקה ושימשה כבסיס לאגדות
אטלנטיס,תרבות זאת הושמדה בידי אסטרואיד שפגע בכדור הארץ ושימש כמקור לסיפורי המבול. במקביל פיט נאבק במשפחה נאצית שטנית ( וסטריאוטיפית לחלוטין ) שמתכוננת להחיות את חלומו של אדולף היטלר של יצירת גזע עליון כבר בעתיד הקרוב ,שכן לפי חישוביה אותו אסטרואיד שפגע בכדור הארץ בעבר הרחוק עומד לפגוע בו שוב כבר בשבועות הקרובים … אלא שכמו בכל ספר של קאסלר לא הכל הוא מה שהוא נראה,האסון שאכן עומד לפגוע בכדור הארץ בתוך כמה שבועות הוא לא דווקא זה שלו הדמויות והקורא מצפים.
זהו ספר אופייני מאוד בדרך שבה קאסלר משתמש בתיאוריות כמו מדעיות חדשניות על האפשרות שאנטרקטיקה שימשה כמרכז לתרבות פרה היסטורית והפחדים מהתנגשות אסטרואיד בכדור הארץ שהתחזקו מאוד בשנים האחרונות. אולם גם בתור ספר נוסחתי הוא מספק את הסחורה. העלילה היא מופרכת לחלוטין אבל מאז ה-11 בספטמבר כבר למדנו שהמציאות שואבת הרבה גם מהמותחנים הדמיוניים ביותר וכל מי שמעוניין לברוח קצת מהמציאות עם ספר הרפתקאות טוב עם גיבור מודרני מהסוג הישן ועם הרבה מידע מעניין בתחומים שונים של היסטוריה ואוקיינוגרפיה הרי זהו הספר בשבילו.

מאז ספר זה חיבר קאסלר בשנת 2001  ספר נוסף בשם  VALHALA RISING     שבו מגלה פיט במקביל שרידים של ויקינגים שישבו את אמריקה ואת הצוללת האמיתית ששימשה כבסיס לספרו של ז'ול וורן "20 אלף מיל מתחת למים " ( ז'ול וורן כמסתבר היכיר את מפקד הצוללת ואף ביקר בסיפונה ועל דמות מפקדה ביסס את דמותה של קפטין נמו).בספר זה מגלה פיט לראשונה שיש לו ילדים בוגרים שהוא לא ידע על קיומם ומובטח לנו שהם יופיעו בספר הבא ,פיט מתברגן.הספר האחרון עד כה עוסק בגילוי  שרידים של מלחמת טרויה.

                   

כיום דירק פיט משמש כמפקד אירגון נומה ונוטה כעת להשאיר את הפעילות בשטח בידי הצעירים .

כה גדולה היא ההצלחה של ספריו עד שקאסלר החל לפרסם בשנים האחרונות כמה סדרות נוספות  שהוא כותב עם סופרים אחרים (או שהסופרים  האחרים משתמשים  רק בשמו?..) שעוסקות  כל אחת  בעלילות נציגים אחרים של אירגון נומה . אך האויבים לא משתנים ,אלה הם אותם מגלומנים שמעוניינים בשלטון או בחורבן עולמי שעימם נפגש  עמיתם דירק פיט מדי שנה.  

 אני רואה בקאסלר מעין "סיסמוגראף " של הדיעות של אלמנטים נרחבים בימין האמריקני ובמפלגה הרפובליקאנית. של הדרך שבה האלמנטים האלה רואים את מצבה של ארה"ב בעולם ויחסו של העולם כלפיה . אותו דבר נכון אגב לגבי תום קלאנסי. אפשר לטעון שהם פשטניים בהשקפת עולמם , אבל כך אפשר לטעון גם כלפי נשיא ארה"ב בוש שיש לו השקפות דומות.  

זה לא מקרה שכל ספר של קאסלר הוא רב מכר ענק מיד עם צאתו מאחר שהוא משקף בצורה מושלמת כל כך את הדיעות של החוגים הנרחבים האלה ובו בזמן גם תורם לעיצובם בעצם הפירסום וההפצה הנרחבת שלו.
יש כאן בהחלט השפעה הדדית.
נראה שמאז סוף שנות התשעים יש לקאסלר ולהוליווד סוף סוף יריב אמיתי וראוי כדי לשלוח כנגדו את גיבוריו הפטריוטיים, יריב שדומה שיצא מספריו של דירק פיט.זהו טירוריסט על מוסלמי אבל טירוריסט שמסתבר שאינו מטומטם כל כך כמו אלה שתיאר קסלר בספרו "מטמון " וכפי שהוצג עד כה בסרטים ההוליוודיים.
קאסלר הודיע שהספר הבא בסדרה יהיה גם האחרון שלו. אנחנו מחכים אם כך לספר הבא בסדרה שבו יתמודד דירק פיט ללא ספק עם הטרוריסטים המוסלמיים של בן לאדן ודומיו.

עידכון מ-2021 :

קלייב קאסלר נפטר ב-2020.עד סוף חייו המשיך לפרסם ספרים עם שותפים שנראה שהם עשו את עיקר העבודה והוא נתן בעיקר את שמו שהתנוסס על הכריכה כמקובל אצל סופרים מצליחים אחרים כמו תום קלאנסי ,רוברט לודלום ואחרים. בין הסופרים האלו היה בנו דירק שממשיך את כתיבת ספרי "דירק פיט הבן.בעברית התפרסמו לאורך השנים שתי סדרות שאליהן היה קשור :

סדרת סוכנות נומה ספרים שכתב קאסלר בשיתוף עם פול קמפרקוס הגיבורים אינם פיט וג'ורדינו (אף שהם מוזכרים בספרים ) כי אם קורט אוסטין וחוסה (ג'ו) זוואלה  כפילים שלהם

קשוחים וחסרי מורא החברים בצוות המשימות המיוחדות של NUMA. בדומה לפיט גם אוסטין, יוצא האגף לפעולות מיוחדות ב-CIA,

הספרים בעברית בסדרה זאת הם :

 

מוות לבן / White death / קלייב קאסלר בשיתוף עם פול קמפרקוס ; עברית – אריה חשביה.    בן-שמן : מודן, 2005

תקציר:עימות בין ספינה דנית לבין קבוצת פעילים קיצונית לשמירה על איכות הסביבה מסתיים בטביעתה של הספינה ליד איי פארו. קורט אוסטין, ראש ארגון נומה, נשלח להציל את האנשים הלכודים בספינה, אך עד מהרה הוא מגלה שלא מדובר במקרה יחיד. אוקיינוס, תאגיד רב-לאומי מפוקפק, מנסה להשתלט על הים באמצעות גידול זנים מסוכנים של דגים. אנשיו מחסלים את כל מי שניצב בדרכם, ואוסטין הוא המטרה הבאה שלהם. עליו לחמוק מתכסיסיהם הקשוחים ולשים קץ לאסון האקולוגי האדיר שמהלכיו הראשונים כבר החלו להתגלגל

זהב כחול :מעלילות נומה /קלייב קאסלר, פול קמפרקוס ; מאנגלית: אריה חשביה  ,מודן 2006

תקציר: קורט אוסטין, ראש נומה, הסוכנות הלאומית למחקר ימי ותת-ימי, נקלע לחקירת מותם הפתאומי של לווייתנים נדירים. החקירה מובילה אותו אל החוף המקסיקני, שם מנסה מישהו להוציא אותו ואת הצוללת הזעירה שלו מכלל פעולה. תוך זמן קצר מגלה אוסטין שמיליארדר קליפורני מתכוון להשתלט על עתודות המים של כדור הארץ ובכך להשתלט על העולם.

נחש ארסי. / [מאת] קלייב קאסלר בשיתוף עם פול קמפרקוס; מאנגלית: אריה חשביה.מודן,2007

תקציר: ב-25.7.1956 טבעה אוניה איטלקית מול חופי ארה"ב. 40 שנה לאחר מכן מתרחשת סדרת רציחות של ארכיאולוגים באתרי חפירות במרוקו, בהודו ובסין. הארכיאולוגים נרצחים לאחר שמצאו תגליות המעידות על כך שקולומבוס לא היה הראשון שגילה את אמריקה. קורט אוסטין וג'ו זוואלה מאמינים שיש קשר בין הדברים ויוצאים ללכוד את המרצחים.

 

הנווט /  The navigator   קלייב קאסלר, פול קמפרקוס ; מאנגלית: רוני בק.מודן 2009

תקציר:הנווט, פסל פיניקי עתיק, נגנב מהמוזיאון הלאומי בבגדד, ונמצא מחדש על ידי חוקרת העתיקות קָרינה מֶצָאדי. כאשר היא מלווה את הפסל המובל בספינה לארצות־הברית, נוחתת קבוצת חמושים על הסיפון, לוקחת את הפסל איתה, ואילו את הספינה היא מכניסה למסלול התנגשות עם אסדת נפט. קורט אוסטין וגו זוואלה, שני אנשי צוות המשימות המיוחדות של הסוכנות הלאומית הימית והתת־ימית נומה שנמצאים באזור, מצילים את הספינה, את הפסל ואת קרינה. אבל אז מתברר להם שישנם אנשים אכזריים שמוכנים לעשות הכול כדי להשיג את הנווט, ואוסטין תוהה מה כל כך מיוחד בפסל העתיק הזה. עד מהרה מתברר, שכדי לענות על השא לה הזאת יצטרכו אנשי צוות נומה וקרינה לחפש בעבר הרחוק, דרך אוצרות המלך שלמה, צרור מסמכים החתום בידי נשיא ארצות הברית לשעבר, תומאס גפרסון, וכלה באגודה סודית השומרת מכל משמר על שריד קדוש שעשוי לשנות את העולם לנצח.

מדוזה /  קלייב קאסלר עם פול קמפרקוס ; מאנגלית: אריה חשביה.  (מושב בן-שמן) :   מודן,   (2010).

תקציר: קורט אוסטין, גו זאוואלה ושאר חברי צוות המשימות המיוחדות נומה עמדו כבר בפני משימות קשות ומסוכנות, אבל במדוזה עומד הצוות בפני המשימה המסוכנת ביותר שבה נתקל עד כה.
באיי מיקרונזיה נעלמת מעבדה תת–ימית שבה נערך מחקר ביו–רפואי חיוני על מדוזה נדירה ביותר, המדוזה הכחולה. באותו זמן, ליד ברמודה, מותקף תא צלילה על ידי רכב תת–ימי, ומותיר את צוותו, ובו גו זוואלה, קילומטר מתחת לפני המים, למות. רק קורט אוסטין יכול להצילם מן הקבר התת–ימי המזומן להם.
ואולם עולה בו החשד שיש קשר בין שני המקרים, והוא מטיל על צוות נומה להתמודד עם סדרה של ניסויים רפואיים מבעיתים, אר
 גון סיני שאפתני ווירוס חדש שמאיים על העולם כולו. אוסטין וזוואלה כבר היו במצבים קשים, אבל כעת אין מדובר בהם עצמם, אלא בשלומם של מיליונים.

שער השטן /  Devil's gate /  קלייב קאסלר ; מאנגלית נורית לוינסון. מודן ,2012

תקציר:ספינת מטען יפנית שטה בחלק המזרחי של האוקיינוס האטלנטי, ליד האיים האזוריים. לפתע היא עולה בלהבות. כנופיית שודדי־ים ממהרת כדי לנצל את האסון – אבל גם ספינתם מתפוצצת. מה מתרחש בחלק זה של העולם?! בעוד קורט אוסטין, ג’ו זאוואלה ושאר אנשי ’נומה’, הצוות למשימות מיוחדות, ממהרים לחקור את האירועים, הם מוצאים את עצמם במאבק כנגד שאיפותיו יוצאות הדופן של דיקטטור אפריקני ליצור כלי נשק בעל עוצמה בסדר גודל שלא נראה כמוהו, שבאמצעותו הוא מתכוון לסחוט את המדינות העשירות בעולם. אם יסרבו מדינות אלה להיענות לדרישותיו, יושמדו ערי הכרך הגדולות ביותר שלהן.

 

הסערה קלייב- קאסלר וגראהם בראון ; מאנגלית – דפנה לוי  הוצאת מודן 2013

תקציר :כאשר צוות חוקרים ימיים של סוכנות נומה מגלה כי מימיו של האוקיינוס ההודי קרים מהרגיל, הוא מחליט לבדוק את העניין לעומק. אולם עוד בטרם יספיקו החוקרים למלא את המבחנה הראשונה במי האוקיינוס, הם מבחינים בכתם אפור מוזר, דמוי נפט, סמוך לספינתם. לחרדתם הרבה הכתם מתקרב אליהם, מטפס על הספינה, והמפגש עימו נגמר בטרגדיה. קורט אוסטין וחבריו לצוות נומה נקראים לחקור את היעלמותם של עמיתיהם לסוכנות. מה שנדמה בתחילה כתאונה מוזרה, מתברר עד מהרה כקצה הקרחון של מזימה שאפתנית, פרי מוחו הקודח של איש אחד: להשפיע באמצעות טכנולוגיה ייחודית של מיקרו־רובוטים על תנאי מזג האוויר העו למיים ולהפוך למוריד הגשם האולטימטיבי בגרסת המאה ה-21. קורט, גו זוואלה ובני הזוג טראוט, יחד עם צלע נשית חדשה ומסקרנת, נאלצים להתפרש על פני ימים ויבשות כדי לעצור את התוכנית האכזרית. בדרכם רצופת הסכנות להחזרת האקלים העולמי למצבו הקודם, הם נדרשים להתמודד עם כוחות אדירים של הטבע והאדם, ונתקלים באויבים מפתיעים ובשותפים מפתיעים לא פחות. קלייב קאסלר, אמן ספרי ההרפתקה הימיים ואספן ספינות טבועות בעצמו, חוזר במותחן מקורי, קצבי ומלא אדרנלין ובעלילה שלא נחה לרגע. 

הסוד של פרעה /  Pharaoh's secret/   קלייב קאסלר וגראהם בראון ; מאנגלית: רותי ונעם אור.מודן ,2016

 

תקציר:רחובותיו המנומנמים של האי האיטלקי למפדוזה מתכסים ערפל שחור וכל תושביו מאבדים את הכרתם. הסיכוי להצילם נמצא בידיה של דוקטור רנטה אמברוסיני, רופאה בבית החולים המקומי, שהספיקה להסתתר בחדר אטום ולשדר ממנו קריאות מצוקה.הודעותיה נקלטות במשדרים של ׳נומה׳, הסוכנות האמריקנית לחקר מסתרי הימים והאוקיינוסים. קורט אוסטין וג׳ו זוואלה נשלחים אל האי ומחלצים ממנו את הרופאה. אבל חייהם של שאר חמשת אלפים תושבי האי תלויים בזיהוי הרעל שהופץ בערפל השחור ובפיתוח מהיר של חומר נגדי. העקבות מובילים את חברי ׳נומה׳ למי שפיתחו את הערפל השחור והוא משמש בידיהם כנשק יום הדין שמאיים  על שלום העולם כולו. בראש הארגון הטרוריסטי עומד טארק שאקיר, מי שפיענח את סודות אימפריית הפרעונים ומתכוון להקים מעצמה גדולה וחזקה אפילו יותר. למען מטרה זו הוא נכון להקריב את כל מי שיקרה בדרכו, כולל המונים מבני עמו, אפילו את הקרובים אליו ביותר. צוות ׳נומה׳ יוצא למלחמה בחלום בלהות שהופך למציאות. מותחן שיש בו הכול: פחד מצמית, קצב מסחרר והומור משובח.

נץ הלילה / קלייב קאסלר עם גראהם בראון ; מאנגלית: רותי ונעם אור,מודן 2018

 

תקציר: נץ הלילה׳ הוא כלי הטיס המתקדם ביותר שנוצר אי־פעם. הוא נבנה מחומרים ומטכנולוגיות שמקדימים בשני דורות את כל מה שסוכנויות החלל האירופיות, הסיניות והרוסיות משתמשות בהם. זה מטוס מהפכני. הוא נראה כמו מטוס, אבל למעשה זו חללית שיכולה לנוע במסלול סביב כדור הארץ, לפעול עצמאית ולבצע משימות שמעבורת החלל מעולם אפילו לא חלמה עליהן. בשעה שכלי הטיס המתקדם הזה נעלם מעל האוקיינוס השקט,קורט אוסטין, וגו זוואלה, מראשי יחידת המבצעים המיוחדים שלנומה (הסוכנות הלאומית למחקר ימי ותת־ימי), נחושים למצוא אותו בכל מחיר. הם צריכים להתמודד עם הרוסים והסינים, שמבקשים גם הם למצוא א ת כלי הטיס ולשלוט בטכנולוגיה המתקדמת שלו. אולם הסינים והרוסים אינם יודעים ש׳נץ הלילה׳ אינו רק כלי טיס מתקדם, אלא שהוא גם נושא בתוכו סוד שיכול להמיט חורבן על העולם. לאוסטין וזוואלה מתברר שלמצוא את ׳נץ הלילה׳ זה כמו למצוא מחט בערמת שחת, והמרדף אחריו מתרחש באיי גלפאגוס, במרחבים העצומים של דרום אמריקה, ובהרי פרו. 

 

עוד סדרה של קסלר בעברית הפעם  עם ג'אסטין סקוט ככותב היא  סדרה שאין לה שום קשר לנןומה ועמדת לחלוטין בפני עצמה . סדרת אייזיק בל על בלש נועז בארה"ב של ראשית המאה ה-20.

המרדף / קלייב קאסלר עם ג'אסטין סקוט  ; מאנגלית: אריה חשביה. מודן 2008

תקציר :רעידת האדמה הגדולה שמשמידה את סן־פרנסיסקו ב-1906 שולחת את אייזיק בל, בלש פרטי, למרדף חוצה מדינות בקטר רכבת אחד אחרי השודד הקצב. זהו כינויו של הפושע, אמן ההתחפשות, ששדד מיליוני דולרים מבנקים ברחבי מדינות המערב של ארצות־הברית, רצח עשרות בני אדם – ולא השאיר אחריו עד ראייה או רמז אחד. שמו של בל כבר יצא למרחוק כאדם המתמחה בתפיסת גנבים ורוצחים, אבל הפעם הוא מתמודד עם אתגר לא פשוט שמציב בפניו השודד הקצב: מדובר במוח הקרימינאלי המבריק ביותר שנתקל בו אי־פעם. בל מבין: אם הוא רוצה לתפוס את הנבל – עליו להתחיל לחשוב כמוהו. באמצעות שימוש בטכנולוגיות מדעיות חדשות ל תקופה, כשהוא מסתמך על הניסיון הרב שצבר ובעיקר על האינטואיציות שלו – בל מתקרב עוד ועוד אל השודד הקצב, שממשיך לשעוט קדימה, עד סופה המסחרר של העלילה רבת התהפוכות.

 

המרגל /   Spy  קלייב קאסלר וג'סטין סקוט ; מאנגלית: נעה שביט.בן שמן : מודן, תשע"א 2011.

תקציר:השנה היא 1908, ערב מלחמת העולם הראשונה, והמעצמות נתונות במירוץ חימוש ימי מתוח. מיטב מדעני ארצות הברית שוקדים על פיתוחו של נשק ימי אדיר. כאשר ארתור לנגנר, המהנדס הראשי במספנת וושינגטון. מת בפתאומיות בפיצוץ מטען חבלה שהוכן במשרדו, ומתגלים ברשותו מכתב התאבדות וכספי שוחד, הבלש הפרטי הנודע אייזק בל חושד שאין מדובר בהתאבדות. חשדותיו של בל מובילים אותו ואת חבריו בסוכנות הבילוש ´ואן דורן´ למרדף אחר כוח מסתורי המבקש לחבל בצי ארצות הברית. מיהו המוח הנסתר מאחורי סדרת תאונות קטלניות במספנות הצי? ומה קושר בין סוכנים חשאיים מיפן ומגרמניה, כנופיות ניו-יורק, מאורות  אופיום סיניות ונערה אדמונית יפהפייה? בל נע בקצב מהיר ברחבי ארצות-הברית של ראשית המאה העשרים ברכבות, מכוניות קיטור ואוניות מלחמה בניסיון להתחקות אחר עקבותיו של מרגל מבריק ואכזרי במיוחד.

הגנגסטר / קלייב קאסלר עם ג'סטין סקוט ; מאנגלית: רותי ונעם אור.מודן 2019

תקציר: השנה היא 1906. העבודות על מיזם האקוודוקט – העברת מים מהרי הקטסקיל לעיר ניו יורק – בשיאן,וכנופיית היד השחורה מטילה את חיתתה על העיר. חטיפה, סחיטה, הצתה, פיצוצים – חברי הכנופיה אינם בוחלים בדבר, ונראה כי תאבונם לכוח ולכסף רק גדל. מולם מתייצב הבלש הצעיר אייזק בל מסוכנות הבילוש ואןדורן. הוא אוסף סביבו צוות במטרה לעצור את גל הפשיעה ולהחזיר את הביטחון לעיר. אך תוך כדי החקירה מגלה בל כי מעשי הפשע האלה הם רק קצה הקרחון, וכי חברי היד השחורה מתכננים מזימה שאם תצא לפועל תשפיע על האומה האמריקאית כולה. הגנגסטר הוא התשיעי בסדרת הספרים של קלייב קאסלר שמגוללת את הר פתקאותיו של הבלש אייזק בל, אך מבחינה כרונולוגית זהו הספר הראשון, והוא מציג לנו את בל בתחילת דרכו. כמו בספריו האחרים של קאסלר, גם הגנגסטר מציג בפני הקורא עלילה מסועפת ששואבת השראה מאירועים ומאישים היסטוריים.

קישורים :

אתר ארגון "נומה" של קלייב קאסלר

קאסלר בויקיפדיה

קלייב קסלר בפייסבוק 

עוד אתר על קלייב קאסלר

רשימת ספרי קלייב קאסלר

דירק פיט בקולנוע

על מותחנים באופן כללי : מרובור הכובש ועד אוסאמה בן לאדן

קלייב קאסלר 

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

14 תגובות על “ז'ול וורן של אמריקה : על קלייב קאסלר.”

מאמר מצוין ובדיוק במקום ובזמן הנכונים. נדמה לי, אגב, שאני אחד הצרכנים האדוקים ביותר במדינה של ספרי קאסלר למיניהם. חבל שבארץ, על אף העובדה שתרגומי ספריו מופיעים בה לעתים מזומנות, לא קיימת מודעות רחבה יותר לכתיבתו.

אחד המאפיינים היפים בספירו של קאסלר הוא המחקר המעמיק שאותו הוא עורך. העובדה שהוא עצמו עומד בראש ארגון הנקרא NUMA ושעוסק באיתור ספינות טבועות ובשלייתן ממעמקים בוודאי מסייעת לכך. כך גם העובדה שקאסלר עצמו מחזיק באסף מדהים של מאה מכוניות עתיקות, קלאסיות – בדומה ליציר דמיונו, דירק פיט.

אגב, חלק מהמערבולות ההיסטוריות שעליהן הוא מספר הן בעלות קם והיגיון פנימי מיוחד במינו. אחד המלהיבים בהם הוזכר כאן, והוא נוגע למקום מנוחתו האחרון של הנשיא לינקולן בספר "סהרה". כשלעצמי, אני סבור שיש לעבד את הספר הזה לסרט בהקדם, משום שהוא משובץ בשלל המצאות שפשוט חבל להניחן מחוץ למסך הגדול. כך הרחפת שדירק פיט וידידו הטוב אל ג'ורדינו בונים משרידי מטוס שהתרסק במדבר (ובו, אגב, שרידי גופתה של קיטי מאנוק, טייסת שמזכירה כמעט בכל דבר ועניין את אמיליה ארהארט המיתולוגית, וכמוה אף אבדה לבלי שוב במהלך אחת מטיסותיה), כך מכרה הזהב המרושע שבתחתית המדבר וכך הקרב הבלתי נשכח של פיט ושל כוחות יוניקרא"ט (כוח הקומנדו של האו"ם לטיפול במשברים בינלאומיים) נגד צבא מאלי ואחרים במבצר הסמוך למכרה.

ודבר אחד לסיום: בשעתו יצא לי לנהל אתר אינטרנט שעסק בניסיון להעביר את עלילות הספרים הללו אל הקולנוע. הרעיון היה לאפשר לגולשים להחליט בעצמם איזה שחקן ראוי לגלם את דמותו של כל גיבור בספרי קאסלר. מאחר ומדובר בקדמויות קבועות, זה לא היה קשה במיוחד. אני מצרף כאן את הלינק הרלוונטי. קריאה נעימה.

http://www.roughedge.com/dirkpittpoll/

שז'ול וורן של המאה העשרים הוא דווקא מייקל קרייטון. ההשוואה בין קאסלר לוורן מזכירה לנו את אלה שטוענים שמסע בין כוכבים זה science fiction.

סהרה ספר נפלא

קראתי כשהייתי נער

ואהבתי כל מילה שבו

גם ההקשר ההיסטורי ללינקולן מדהים

בעוד אתם מבקשים שיופק סרט המבוסס על "סהרה" הנפלא, כבר יצא הסרט למסכים בארה"ב וכבש את הפסגה (בקרוב אצלנו?)

צר לי להודיע על פטירתו של קלייב קסלר בגיל 88 ב25 בפברואר 2020.
הוא הספיק לכתוב 85 ספרים ומכר יותר ממאה מליון עותקים של ספריו בעולם.
והנה הספד של הבי ב יסי :
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-51644229
Clive Cussler, the US author of the popular Dirk Pitt novels, has died at the age of 88.

He wrote 25 books in the adventure series, including Sahara and Raise the Titanic, and sold more than 100 million copies of his novels in total.

Writing on Twitter, Cussler's wife said: "It is with a heavy heart that I share the sad news that my husband Clive passed away [on] Monday.

"It has been a privilege to share in his life."

She added: "I want to thank you, his fans and friends, for all the support. He was the kindest most gentle man I ever met. I know, his adventures will continue."

The cause of his death has not been confirmed.

'Soft spot in my heart'
Cussler's 1992 thriller Sahara was adapted for the big screen in a 2005 film starring Matthew McConaughey and Penelope Cruz.

The writer, whose books have been published in more than 40 languages, was married to Barbara Knight for nearly 50 years until her death in 2003, and they had three children, Teri, Dirk, and Dayna.

He later married Janet Horvath. His son Dirk, named after the character, co-wrote his final three novels.

"Dirk will always have a soft spot in my heart because he started if off," Cussler said in an interview with Working Mother in 2013.

"I hope readers see Pitt as a normal, average guy who is down to earth. He likes the Air Force, tequila, and an occasional cigar.

"I used myself as a model for Dirk. We are both 6'3", have green eyes, and at that time were the same weight and the same age."

He added: "The only differences are that he is better with the girls and he has aged about 10 years while I have aged about 50."

Cussler brands adaptation 'silly'
Movie makers in film 'flop' fight
After selling the Sahara story to the billionaire Philip Anschutz, Cussler later sued, telling a US court in 2007 Hollywood "tore the heart out" of the book.

The movie grossed $119 million (£92.1m) worldwide but was still considered a box-office failure as it failed to recoup its own filmmaking costs.

The novelist said the company broke its contract by changing the story without his consent.

"I thought it was just awful," he said of the film, adding that he considered the re-written dialogue to be silly.

One his earlier works, Raise the Titanic! was also made into a movie in 1980. The film, starring Jason Robards, Richard Jordan, David Selby, Anne Archer, and Sir Alec Guinness, proved to be a similar flop.

Cussler wrote more than 80 books in total, including the Isaac Bell Adventures and Fargo Adventures series.

Known as an expert in shipwrecks, Cussler founded the non-profit National Underwater and Marine Agency.

His non-fiction book Sea Hunters was so extensive in its underwater knowledge the Maritime College in the State of New York gave him a doctorate.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + three =