web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

רפי צור גיבור הספורט של ישראל .

רפי לוחץ מהדק שיניו. עוד! עוד! המרחק בינהם הולך ופוחת. המון של רבבות גואש, מריע , שואג…………..
"אני רוצה כי ינגנו את התקווה" מלמל רפי בשיניים הדוקות "…
לרפי נדמה כי ראותיו נקרעות, כי העורקים ברקותיו מתפקעים.
אכן צריך להחזיק בו כי אין בו כול לעמוד על רגליו. והרי חייב הוא לעמוד עתה דום כי צלילי התקווה ממלאים עתה את החלל וההמון העצום חולק כבוד להמנון הישראלי בעמידה הדוממת.

( מתוך : בדרכי אינסוף)

ספורט האם עוד שרד דבר כזה היום במדינת ישראל על רקע מציאות של עסקנים מושחתים, כדורגלנים עם משכורות מנופחות שמתגלים כיותר מוצלחים באורגיות עם נערות ליווי מאשר על המגרש?

בעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל נעשו בה מאמצים נחושים לפתח את מקצועות הספורט השונים ולהראות לעולם שהישראלים מצטיינים בספורט כמו שהם מצטיינים בכל דבר אחר.
למרות הסיפורים על דמויות היסטוריות יוצאות דופן כמו שמשון המקראי שהרג בידיו אריות והמורד בר כוכבא שגבר על אריות בזירה , הרי היהודים לאורך הדורות לא הצטיינו בספורט אם כי פה ושם היו גם יוצאי דופן כמו השחיין האמריקני הידוע מרק ספיץ.

בישראל היו נחושים להראות כי "היהודי החדש" ה"צבר" הישראלי עולה על הגויים גם בשטח הספורט. וכך השחיין האמריקני המפורסם ג'וני וייסמילר שנחשב בישראל ( בטעות ) ליהודי , הפך למעין "גיבור תרבות " בישראל כמו הדמות המפורסמת שאותה גילם בקולנוע, טרזן, הספורטאי האולטימטיבי המאמצים לפתח את הספורט והספורטאים בישראל התמקדו בכיוונים שונים. בין השאר ניתן לראות אותם בספרי ילדים ונוער שונים שהופיעו בעיברית , ובסדרות שונות.

אחת הסדרות הידזעות ביותר הייתה סידרת "הספורטאים הצעירים " המפורסמת של המחבר "אבנר כרמלי " ( שם בדוי של שרגא גפני) שתיארה את עלילותיהם המרתקות של שני נערים" צברים" להיות הכדורגלנים הטובים ביותר בעולם.הצמד השוער רפי גבעון והחלוץ המרכזי אלון לוי היו צמד בלתי מנוצח בשדה הכדורג .

סידרה אחרת שהיציגה את הרפתקאותיו המרתקות של ישראלי אחר בשם רפי שמוכיח את עצמו כספורטאי הטוב ביותר בעולם ובמרבית ענפי הספורט הייתה סידרה שהופיעה בסוף שנות ה-50 , סידרת "רפי צור".
רפי צור הוא סטודנט במכון הגרעיני על שם אינשטין בניו יורק וספורטאי מצטיין, אלוף צליחת הכינרת , צלף ודואה ומפורסם וחלוץ מרכזי של קבוצת הכדורגל של הטכניון בחיפה ובעברו ,לוחם אמיץ במבצע סיני, בקיצור הישראלי המושלם.
הוא מחליט להשתתף בתחרות ספורט יוצאת מהכלל. תחרות שמתבצעת בהתאם לצוואתו של מיליונר מת שמשאיר בצוואתו הוראות ל52 תחרויות ספורט ( כל אחד במעטפה נפרדת ) שהספורטאי שינצח ב40 מהם לפחות יזכה בפרס של 50 מיליון דולר , זאת בנוסף לפרס מייד של מאה אלף דולר על הניצחון בתחרות עצמה.

רפי צור מחליט לזכות בפרס כדי להקים בישראל את האצטדיון האולימפי המשוכלל בעולם.
אך כאשר נודעת כוונתו קמו לו אויבים נחושים שעושים הכל כדי להכשילו כולל ניסיונות ברצח , ככל שמתברר עם כל ניצחון נוסף שלו שהוא הספורטאי בעל הסיכויים הטובים ביותר לזכות בתחרות .
אויבים אלה כוללים את אנשי הצירות המצרית ואנשי משרד החרם הערבי של הליגה הערבית , חבר בועדת השופטים בריטי ששירת בארץ בתקופת המנדט בבולשת הבריטית ושונא את היהודים, ואחיינו הפושע של המיליונר המת שרוצה את כספי הירושה הענקית לעצמו . כל אלה נוקטים במזימות שונות כדי להכשיל את רפי צור בכל דרך אפשרית.
אך לא אדם כרפי צור ירים ידיים גם כנגד התנגדות נחושה כל כך. לסיפורים הייתה תבנית קבועה שבה על צור להיאבק בתחרות הספורט מחד וכנגד אויבים רצחניים מאידך ( ולעיתים קרובות גם עם שופטים נאציים או סתם אנטישמים) . לעיתים קרובות היה עליו להרוג תוך כדי ביצוע התחרות מספר לא קטן של זדים ונבלים ) לפני שהיה מגיע בשארית כוחותיו בסצינת הסיום הכמעט קבועה של מרבית החוברות למקום הראשון ( אם כי לפחות פעם אחת עוד נשאר לו כוח לשים את ידיו גם על השופט האנטישמי המנוול ) וכמעט תמיד תוך כדי איבוד הרואי של איבר זה או אחר מגופו למקום הראשון בתחרות , אך לא לדאוג האיבר היה מוחזר לגופו בניתוח כדי שיוכל להתמודד בתחרות הבאה לתפארת מדינת ישראל. לא לשווא הסדרה תוארה כ"סדרת קרבות ספורט".

אהרון אבדי .יוצרו של רפי צור.

המחבר האנונימי של סדרת רפי צור היה המאייר והסופר הידוע ממוצא הונגרי אהרון אבדי . הוא התפרסם באיוריו לספרי ילדים כמו סדרת "עולם התנ"ך לילד" מאת שרגא גפני . אבדי גם חיבר ואייר ספרי ילדים משלו כמו "גא אינו ירא " על חיי האדם הקדמון ו"הנער מנקסוס" מכיוון שאבדי למרות שחי שנים רבות בישראל מעולם לא ידע עברית היטב הוא כתב בארץ את כל סיפוריו בהונגרית והם תורגמו לעיברית בידי אנשים אחרים.
כך היה גם במקרה של רפי צור . היוזמה והרעיון של הסדרה לא היתה של אבדי אלא של המוציאים לאור, האחים פרגו שהוציאו לאור במשך שנים רבות את סדרות "הרומן הזעיר " והקולמוס "של סיפורים קצרים מתורגמים מהונגרית ומשפות אחרות מז'אנרים שונים ובהם סיפורים רומנטיים , סיפורי פשע, מערבונים , סיפורים על הודו שבשליטת האימפריה הבריטית ( שאם כי גיבוריהם היו קצינים בריטים נועזים הרי נכתבו בידי סופרים הונגריים שניסו לחקות את קיפלינג) וסיפורי פיראטים של רפאל סבאטיני. בסוף שנות ה-50 ההוצאה עמדה על סף פשיטת הרגל וכדי להצילה ניסו האחים פרגו סדרת סיפורים מסוג חדש על עלילותיו של גיבור ספורט ישראלי. הם זכרו שבילדותם בהונגריה הייתה שם סדרה פופולארית מאוד בשם "מר הרקולס " על עלילותיו של ספורטאי הונגרי יוצא מהכלל "הרקולס " בסדרת תחרויות בארצות הברית.
הרעיון לא היה יוצא דופן כלל וכלל. בארה"ב ובאנגליה היו מזה שנים רבות סידרות פופולאריות מאוד על הרפתקאותיהם של ספורטאים יוצאים מהכלל שמנצחים בכל תחומי הספורט תוך מאבק בזדים שונים.סדרה מפורסמת מאוד בארה"ב מסוג זה הייתה סדרת "פרנק מאריוול בייל " על הרפתקאותיו של גיבור ספורט צעיר בתחרויות ספורט שונות באוניברסיטה שלו ייל תוך כדי מאבקים בפושעים ויריבים שונים. סידרה זאת היית בין השאר הסדרה האהובה ביותר על נשיא ארה"ב רונלד ריגן בצעירותו והוא העיד שהיא הישפיעה מאוד על חייו.
האחים פרגו החליטו ליצור סדרה דומה על עלילותיו של ספורטאי ישראלי.
בתחילה הם פנו לעיתונאי זאב גלילי שחיבר סידרה על עלילות "דן טרזן –הטרזן הישראלי " . בהצעה שיכתוב את הסדרה , אך הוא סירב, והיה זה אבדי שקיבל לידיו את כתיבת הסדרה.
האחים פרגו נתנו לו את הקווים הכלליים של כל סיפור (מבוססים מן הסתם על מקור הונגרי ) ולפיהם הוא כתב את הסיפורים עצמם. הוא גם צייר כמה מעטיפות השער אם כי אלה היו ברובם צילומים וחבל ציוריו הבודדים של אבדי לסדרה כמו בחוברות 18-19 הם יפים מאוד).

את הסיפורים על עלילות הגיבור הישראלי בארה"ב כתב באמור בהונגרית והם תורגמו בידי המתרגמים הקבועים של חוברות "הרומן הזעיר" של ההוצאה".

\

חוברות הסדרה (כל אחת של 18 עמודים) היו:

1. הזירה הסוערת.
המיליונר ג'ון ארמסטרונג נהרג בתאונה ובצוואתו מוכרזות התחרויות . הישראלי האמיץ רפי צור מחליט להשתתף בהן למען תפארת מולדתו. התחרות הראשונה היא של אגרוף . רפי גובר על מתאגרפים יריבים הונגרי, אירי, ובגמר איטלקי , כמו גם על מזימה של גנגסטרים לחטוף אותו חטיפה שאורגנה בידי שופט בריטי ,ששירת כקצין בולשת בפלסטינה בתקופת המנדט ומאז שונא יהודים וישראלים . רפי זוכה בקרב הגמר כנגד המתאגרף האיטלקי , וזוכה בתחרות הספורט הראשונה.
2. 11 הגיבורים .
התחרות השניה היא טורניר בין קבוצות כדורגל . רפי מרכיב קבוצת כדורגל המורכבת מידידים מתקופת הצבא. יריביו השופט האנגלי ואנשי הצירות המצרית מחליטים לפגוע בו בכל מחיר. ושולחים כנגדו כנופיית בריונים.בינתיים גוברת קבוצתו של רפי על הקבוצה של צ'ילה ושל ארה"ב. אך ארבעה מחברי הקבוצה הישראלית מורעלים בידי האויב ואינם מסוגלים לתפקד יותר.
3. יריבים נוקשים.

רפי צור חוברת מספר 3המשך הסיפור של החוברת הקודמת. קבוצתו של רפי שמשחקת בחצי גמר הטורניר כנגד קבוצת גרמנים מארגנטינה וגוברת עליהם. למרות מאמצי השופט העוין כנגדם.רפי גובר על מזימה של אנשי הקו קלאס קלאן לפגוע בו ובאנשיו וקבוצתו גוברת במשחק הגמר בטורניר על הקבוצה של לבנון 3-2.
4. קרב בין שמים וארץ.

רפי צור .חוברת מספר 4התחרות השלישי היא תחרות צניחה. רפי הצנחן ההרוהי לשעבר בצה"ל גובר על מזימה של סוכנים מצריים לרצוח אותו בעת הצניחה אך אם כי הוא זוכה במקום ראשון בתחרות של צניחה חופשית מעשרת אלפים מטרים הרי הפעם אינו זוכה בתחרות הכללית אלא מגיע רק למקום הרביעי.
5. מפלצת המעמקים.

רפי צור חוברת מספר 5התחרות הרביעית היא תחרות צלילה שבמסגרתה יש למצוא ולשלות ממעמקי הים הקריבי תיבת ברזל מלאת אוצרות , מטבעות זהב של המלכים החשמונאים ומגילות מימי בית שני של יהודים אנוסים מספרד שהייתה קניינה של משפחת אבות אבותיו של המיליונר ארמסטרונג.והושלכה לים כתוצאה ממתקפה פיראטית במאה ה-16. רפי צור מגלה את מקום האוצר, נאבק בדג חשמל מפלצתי ובאנשי צפרדע מצריים רצחניים גובר עליהם ומגלה את האוצר. הוא זוכה בתחרות השלישית שלו מתוך ארבעה . .
6. 100 אלף דולר בעד 100 מטר.

רפי צור מספר 6התחרות החמישית היא תחרות שחיה ל100 מטר. ג'וני וייסמילר השחיין המפורסם ושחקן "טרזן" הנודע ( שהיה כה נערץ בישראל ) הוא אחד השופטים. .המצרים שולחים סוכן שירעיל את המים שבהם ישחה צור אך המזימה מתגלה. רפי זוכה בתחרות בזמן שיא של 57.2 שניות. הוא זוכה בתחרות הרביעית שלו מתוך חמישה.
7.החרב הקטלנית.

רפי צור .חוברת מספר 7
התחרות השישית היא תחרות סיף. בנתיים מצטרף אל אויביו של רפי צור אחיינו המושחת של המיליונר ארמסטרונג , פטר ארמסטרונג, שנחוש בדעתו למנוע ממישהו לזכות בתחרויות כדי שכספי הירושה יעברו אליו.
רפי שאומן בצעירותו בסיף בידי יהודי הונגרי מומחה בסיוף הוא כמובן המועמד המוביל לזכות בתחרות . הוא עובר אימון מחודש בידי המאמן ההונגרי ומתחמק ממזימותיו של ארמסטרונג להתנקש בחייו באמצעות כלי סיף מיוחד. אך כתוצאה מניסיון ההתנקשות רפי מפסיד בתחרויות בפעם השניה.
8. הסל המכריע .

רפי צור.חוברת מספר 8התחרות השביעית היא טורניר כדורסל. רפי שוב מרכיב קבוצה ישראלית של ידידים מהצבא. בנתיים ארמסטרונג מתחיל לשתף פעולה עם אנשי הצירות המצרית בניסיון משותף לחסל את רפי צור. רפי וידידיו חושפים את המזימה ומחסלים קבוצת סוכנים מצריים. הקבוצה הישראלית גוברת על קבוצת הכדורסל של סן פרנציסקו וקבוצה אנגלית, ומגיעים לגמר כנגד קבוצת וסט פוינט האמריקנית המעולה ומנצחים 49-48. רפי צור זוכה בתחרות החמישית מתוך שבעה.
9. כיבוש היוקנגה.

רפיצור חוברת מספר 9.

התחרות השמינית היא ההעפלה לפסגת ההר הבלתי כבוש עד כה היוקנגה במקסיקו (שצילום שלו מופיע בעמוד הראשון).אחד ההרים הקשים ביותר לטיפוס עלי אדמות כתוצאה מהצוק המזדקר שלו שצלעותיו הן חלקות ומאונכות . רפי צור הוא אחד משמונה האנשים מתכננים לטפס אך נפגע מפצצה שאותה הטמין ארמסטרונג במכוניתו. הוא מתאושש ויוצא לטפס בהר. במהלך הטיפוס הוא וקבוצתו כימעט נהרגים בידי הליקופטר של סוכנים מצריים אך זה מושמד בידי מטוס מוסטנג של ידידיהם ורפי מצליח לכבוש את פסגת ההר. רפי זוכה בתחרות השישית מתוך שמונה.
10. באש ובמים.

רפי צור.חוברת מספר 10.

המשימה התשיעית היא צליחת בשחייה של תעלת לה מנש שמחברת בין אנגליה וצרפת. רפי שצלח בעבר את הכינרת יוצא כעת למשימה קשה בהרבה.
ארמסטרונג מרעיל כ-40 מהמתחרים באמצעות משחה שנתן להם כשהוא מתחזה לרופא כביכול להגנת העור בפני קור ובפני פגיעות הים. רפי יוצא למשחה עם כי הוא מתעכב כדי להציל את חייו של שחיין אחר. למרות זאת בכוחות על אנושיים כמעט הוא מגיע ראשון ב-14 שעות ו-36 דקות .
11. נבחרת הנבחרות .

רפי צור .חוברת מספר 11.

התחרות העשירית היא שוב טורניר כדורגל כשהקבוצה הישראלית שזכתה בטורניר הראשון צריכה להתמודד עם קבוצה שתורכב משחקני הקבוצות שהיגיעו למקום השני והשלישי. ( שחקני הקבוצות הערבית מלבנון ,הגרמנית מארגנטינה וההונגרית )
פטר ארמסטרונג מטמין פצצה במטוס של רפי צור וקבוצתו וזה נפגע אך רפי ובני קבוצתו ניצלים.
הקרב בין הקבוצה המעורבת והקבוצה הישראלית מסתיים 3-2 לטובת קבוצתו של רפי צור.
12. 42 קילומטרים!


התחרות ה-11 היא של ריצת מרתון. רפי משתתף במירוץ . פטר ארמסטרונג מנסה להתנקש בחייו במהלך הריצה באש מקלע אוטומטי אך רפי ניצל וממשיך במרוץ הוא מגיע מקום שני אחרי הרץ ממדגסקר כשהוא מפסיד בתחרות השלישית שלו.
13. גיבורי המנוע.

רפי צור.חוברת 13

התחרות ה-12 היא מרוץ מכוניות. ארמסטרונג חוטף את ידידתו האמריקנית של רפי יהודית (שאוהבת אותו בסתר) כדי לכפות על רפי שלא ישתתף בתחרות. רפי מחלץ את יהודית מידי החוטפים, אך ידידו הצעיר מיקי נפצע וחייו ניצלים רק הודות לעירוי דם מרפי . לאחר מכן מצליח רפי להגיע בזמן לתחרות. וזוכה במקום הראשון במכונית הקייזר סוואן שלו לפני שהוא מתעלף כתוצאה מתשישות.
14. מים אל ים.

רפי צור.חוברת מספר 14.

סוכנים מצריים חדשים נשלחים בידי מנהיג מצרים נאצר בכבודו ובעצמו כדי לחסל את הספורטאי הישראלי העקשן לפני שינצח בתחרויות נוספות . התחרות ה-13 היא מרוץ אופניים מניו יורק לסאן פרנציסקו. רפי בונה אופנים מיוחדות, זוג האופנים הקל ביותר בעולם השוקלות שלושה קילוגרם בלבד הבנויות מחומר קל במיוחד שאותו הוא לוקח מהמכון לפיסיקה גרעינית בו הוא עובד. רפי יוצא למרוץ בלי לדעת שבדרך אורבים לו הן הסוכנים המצריים והן פטר ארמסטרונג.

15. בדרכי אין סוף.

המשך הסיפור. בדרך הארוכה לסן פרנציסקו נלכד רפי צור בידי מתנקש ערבי אך גובר עליו ומחסל אות ו הוא מצליח להדביק את הפיגור שנגרם. בדרך מנסה ארמסטרונג לפוצץ גשר בעת שיהיו עליו המתחרים אך המזימה מתגלה והספורטאים ניצלים. רפי מגיע לבסוף במקום הראשון בזמן של 161 שעות 43 דקות ו-12 שניות. אך לאחר נצחונו מתברר לו שהוא מואשם ברצח….
16. אשדות גואשים.


המשטרה מגלה את גופת המתנקש שנהרג בידי רפי בהגנה עצמית , אך למרות מזימותיו של תובע גרמני שונא יהודים מתגלה ניקיון כפיו והוא משוחרר.
התחרות ה-14 היא שייט בדוגיות אינדיאניות בנהר סוער במיוחד באחד מיובלי נהר המיסורי בארה"ב. רפי צור הוא אחד מהשבעה הבודדים שמוכנים להשתתף בתחרות המסוכנת .
בדרך מנסה לרצוח את רפי מתנקש ערבי אך ידידיו של רפי מגלים ואותו והמתנקש נהרג בנהר לאחר קרב נורא. .בנתיים רפי מצליח לסיים את המסע הנורא בנהר הסוער ומנצח בתחרות.
17. ישר לבול.


פטר ארמסטרונג מחליט שעל מנת להצליח בניסיונותיו לחסל את התחרויות עליו לשטף פעולה עם הצירות המצרית. הוא מצלם בחשאי את המעטפות שבהם רשומות הפרטים על חמש התחרויות הבאות וכך יש ביכולתו להכין מראש מלכודות לרפי צור בכל אחת מהתחרויות.
התחרות החמש עשרה היא תחרות קליעה למטרה בקשת באקדח וברובה. רפי צור זוכה בתחרות , אך ארמסטרונג והמצרים מתכננים כבר את חיסולו בתחרות הבאה שהיא הקשה ביותר עד כה.
18. סביב העולם בסילון.


התחרות ה-16 היא תחרות טיסה מסביב לכדור הארץ. ארמסטרונג והמצרים מתכננים להתקיף את רפי מעל ליערות העד של אפריקה המרכזית קרוב יחסית למצרים. רפי יוצע למסע במטוס סיור קרבי ישראלי חדש קל ומהיר במיוחד בשם "נשר" .רפי יוצא למסע המסוכן בנשר אך בדרך מתנתק עמו הקשר. לחוברת יש ציור עטיפה מקסים במיוחד של אבדי.
19. קרב סילונים.


המשך הסיפור. בדרך נפגע מטוס הנשר בידי סופת טורנדו עזה אך רפי יוצא ממנה לבסוף בשלום.אם כי המלאי הדלק שלו מתדלדל באופן מסוכן. הוא מצליח לתדלק את המטוס וממשיך במסע ובגנה מותקף בידי שלושה מטוסי סילון אחד מהם גרמני. בעזרת שני מטוסי קרב ישראליים רפי גובר על האויבים.
לאחר טיסה ממושכת ומפרכת רפי מגיע במקום הראשון.
בכך הסתיימה הסדרה. ההוצאה הודיעה כי בגלל "סיבות טכניות " היא נאלצת להפסיק את הופעת החוברות וכי היא תודיע על חידוש ההופעה בבוא הזמן , אך הסדרה לא חודשה מעולם,היא זכתה להצלחה מוגבלת ביותר ולמוציאים לאור התברר שהיא איננה המנוף שיציל אותם מפשיטת רגל כפי שקיוו. הם הפסיקו אותה (לצערם של קוראים רבים ) בעקבותיה את פעילות הוצאת "הרומן הזעיר" הותיקה.
התוצאה: מתוך 52 התחרויות עבר רפי צור ב-19 חוברות הסדרה רק 16 תחרויות כשבמהלכן הוא ניצח ב-13 תחרויות (והיה מנצח גם ב-14, בתחרות סיוף אילולא השתמשו כנגדו באמצעים לא הוגנים.
למרות כישלונה של הסדרה הרי רבים זוכרים אותה בנוסטלגיה עד עצם היום הזה ומחפשים בקדחתנות את חוברות הסדרה, ודומה שהיא משמשת כדוגמה שאין שניה לה לחשיבות שאותה ייחסו לספורט ולהצלחה בו למען תפארת המדינה, בישראל הצעירה.
. בימים אלה שבהם הספורט הישראלי לענפיו השונים אינו בדיוק דוגמה מעוררת השראה וקנאה לשאר ארצות העולם , איננו יכולים אלא להיזכר בנוסטלגיה בימיו של רפי צור הישראלי הפטריוט כגדול ספורטאי העולם.

עוד על סדרות של ספרות קלה עברית יש כאן
ספרות קלה וספרות זולה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “רפי צור גיבור הספורט של ישראל .”

זה נחמד, אבל ראוי היה להעביר איזושהי הגהה אינטנסיבית. סתם בשביל לתת קצת כבוד לבמה, בכל-זאת. שנה טובה.

אם יש בינכם מי שקוראים שוב את המאמר הזה אנא צרו שוב קשר עם אלי אשד ,כמה מכם יצרו איתי קשר בעבר הרחקו ובעוונותי איבדתי את השמות והמספרים ואני צריך לדבר איתכם שוב .
אז אנא לאחר שאתם קוראים זאת צרו איתי קשר בהקדם .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × five =