web analytics
קטגוריות
היסטוריה סיפורת היסטורית ספרות פופולארית

שודדי שבעת הימים

יו-הו, שירו לחיי שודד –הים.
ולדגל הגלגולת ועצמות בשר-אדם.
ולשעה של נחת-רוח ,לתלין ולגרדום ,
והידד לשד-המים הנורא שבתהום!"
( ג'מס ברי , שיר בספר "פטר פן ")
במשך מאות שנים הם הטילו את אימתם על כל ערי החוף באיזורים ענקיים בים התיכון ב- אמריקה ובאיים הקריביים . רצחו, בזזו, אנסו ,שרפו שדדו אלפי ספינות על אוצרותיהן ואף כבשו והשמידו ערים שלמות בכמה מקרים. דומה ששום מקום לא היה בטוח מפניהם ומאכזריותם . עד שנעלמו לבסוף .
אך הם מעולם לא נעלמו לחלוטין. הם המשיכו לככב בספרי הרפתקאות מפורסמים כמו "אי המטמון " של רוברט לואיס סטיבנסון , בספרי הפיראט המלאי האצילי סנדוקן של האיטלקי אמיליו סלגרי ובספר הילדים הקלאסי פטר פן של ג'מס בארי . הדמות של הפירט המאיים בעל רגל העץ ( או יד הברזל או שניהם ) עם תוכי על כתפו הפכה לחלק מהדמיון הקולקטיבי .
וכעת הפיראטים חוזרים שוב . הן בדמיון והן במציאות .
לאחרונה הוציאה  חברת וולט דיסני למסכים סרט חדש ומצליח שיעלה בקרוב בישראל בשם "שודדי הקאריבים ".זהו סרט שמבוסס על אחת האטרקציות הוותיקות והידועות בפארק" דיסני לאנד" של החברה של התקפת שודדי ים פראיים ומפחידים למראה על המבקרים השטים בספינה . ישבו המוחים המבריקים של חברת דיסני , חברה שבזמן האחרון לא הייתה משופעת בהצלחות גדולות וחשבו: למה לא נהפוך את האטרקציה הזאת לסרט ? הרי אין הרבה דברים שיכולים להפחיד ולרתק קהל גדול כמו הסמל הניצחי של דגל הגולגולת והעצמות מעל לפרצופו המאיים של פיראט, ולכך הם הוסיפו תבלינים מודרניים של כוחות על טבעיים, פירטים הנרדפים בידי קללות כישופיות ואין סוף של פעלולים . אנשי וולט דיסני כבר ניסו בשנה האחרונה עם כוחם עם פירטים בסרט המצוייר "כוכב המטמון " שהיה עיבוד מדעי בדיוני של "אי המטמון " של סטיבנסון שבו עלילות הפירטים הועברו אל העתיד ואל החלל החיצון ואל כוכבים אקזוטיים אחרים. הסרט היה כישלון חרוץ . וכך הפעם שמרו אנשי דיסני את הפיראטים בסביבתם הרגילה והמוכרת היטב לצופים , איי הים הקאריבי. והפעם הם הצליחו.והם החזירו שוב את שודדי הים לתודעה , אם כי מעולם לא היה סיכוי שהם באמת נשכחו.

שודדי ים לאורך הדורות

מה היה טיבה של מערת –פריצים זו לא אוכל לתאר , אך נהוגה הייתה בידי מטורף ,ומן הראוי היה לכנותה "בית משוגעים צף". כל היום כולו היו שותים לשכרה ,מזמרים ,מצוחים ,מתקוטטים ומרקדים ,ומעולם לא הייתה שעה בה היו כולם פיכחים יחדיו . …טיץ' משל בנו אם נתן לקרוא לאנדרולמוסיה זו ממשל – על ידי המורא והמגור שהפיל על סביבותיו .

( רוברט לואיס סטיבנסון , "האדון מבלנטרי ")

!
למתניו של סגנו שונרא , חגורים היו ארבעה אקדחים ושלשה סכינים….
אלו הייתם נתקלים בטיפוסים כאלה בלילה ברחוב כשאתם לבדכם ואם אינכם אמיצים כל כך , הייתם מתעלפים בו במקום , רק למראה פרצופיהם המחרידים !
( מתוך" דני –דין ואוצר שודדי הים " מאת "און שריג" )
ההיסטוריה של השוד הימי היא ארוכה וצבעונית מאוד. פירטים היו קיימים עוד בימי קדם . כך למשל היוונים הקדומים של ימי הומרוס במאה השמינית לפני הספירה והרבה זמן לפני כן הירבו לעסוק בשוד ימי בכל פינה שהיגיעו אליה כשהם שטים תחת דגל מבשר רעות בצבע אדום כדם או שחור לבן . המשוררים היווניים הירבו לתאר בגאווה ובנוסטלגיה את מעשי השוד הימי של גיבוריהם המיתיים כמו אודיסאוס שהירבו לעסוק בשוד ימי כחלק מובן מאליו משיגרת יומם .
וכך גם עשו הסוחרים הימיים הממולחים הפיניקים שמעולם לא נמנעו מלעסוק בשוד ימי כשההיזדמנות היציגה את עצמה. רק כשהתחזקה השליטה של הרומאים במרחבי הים התיכון הם הצליחו להכחיד כמעט לחלוטין את בעיית הפיראטיות במאה הראשונה לפני הספירה הספירה לאחר מלחמה של ממש שאותה ניהל המפקד הרומאי המפורסם פומפיוס ( האיש שכבש את ממלכת יהודה ) כנגד ציי הפיראטים השונים ששטו בים התיכון והיוו איום רציני על הסחר הרומאי בכל מקום.
אבל מרגע שנחלשה השליטה הרומאית בים עד שנעלמה לחלוטין שוב הרימו הפיראטים ראש . וכך הויקינגים הסקנדינביים נהגו לבצע מעשי שוד ימי ויבשתי אכזריים ואין סופיים במהלך מאות שנים שגרמו נזקים עצומים לממלכות ימי הביניים באירופה וכמעט הביאו לחורבנם במקרה של ממלכת אנגליה . שודדי הים הויקינגים אף הקימו את הגרעין למה שהפך לממלכת רוסיה בקיב.
במאה השש עשרה הפכה הפירטיות לבעיה בינלאומית רצינית מחדש . שודדי ים הופיעו בהמוניהם באיזורי האיים הקאריביים וביבשת אמריקה ותקפו ללא הרף את ספינות המפרשים הספרדיות שנשאו כמויות עצומות של זהב וכסף מהמכרות העשירים במקסיקו ופרו . כמויות עצומות של זהב וכסף אלה מעולם לא היגיעו לספרד אלא לכיסיהם הרחבים של הפיראטים. היו אנשים אנשים אמיצים וידועים כמו פרנסיס דרייק וג'ון הוקינס שכמה מהם לא היו "סתם " שודדי ים אלא "בוקנירים "או "פריואטירים" דהיינו הם פעלו לא רק למען עצמם אלא בשירות הממשלה הבריטית במסגרת מאבקה כנגד ספרד הקאתולית .המלכה אליזבת נתנה פקודה ישירה ל"כלבי הים" שלה לתקוף ספינות אספקה ספרדיות. תפקידם של הבוקנירים היה לשוט בספינותיהם הפרטיות ליזום קרבות ימיים עם ספינות ספרדיות שבהם נתקלו . ואם התמזל המזל והשלל היה גדול הוא חולק בין הפיראטים ובין הממשלה שעמדה מאחוריהם ולעיתים גם מימנה אותם והייתה שותפה לפשע.זאת אם כי באופן רישמי מלכת בריטניה הכחישה תמיד בתקיפות כל קשר בינה ובין הפיראטים .
בו זמנית הפיראטים פעלו בים התיכון ששם שימשו שודדי ים מוסלמיים כמו ברבארוסה המפורסם ועוזרו היהודי זינאן כחוד החנית במאבק של השולטן התורכי כנגד הספרדים הנוצריים. הפיראטים המוסלמיים האלה היוו איום ממשי על הציים הנוצריים ולעיתים קרובות יצאו כמנצחים במאבקים עם מפקדים נוצריים ברחבי הים.
המאה ה-17 הייתה תור הזהב של הפיראטים באיזור אמריקה והים הקאריבי.

איים שונים כמו ג'מאיקה שימשו כבסיסי פיראטים שהיוו מעין מדינות משל עצמם שבהם חיו חיים פרועים ביותר, ותושביהם התקיימו על רווחי השוד של הפיראטים. הפיראטים לא רק ארבו לספינות ספרדיות הם גם תקפו ערים ספרדיות . הפיראטים היו ברובם ממוצא אנגלי וצרפתי אך עד מהרה הרחיבו את התקפותיהם לאלה ספינות של כל לאום שהוא ללא משוא פנים פוליטי בניגוד לתקופה הקודמת . השוד הימי התפשט לכל אורכו של החוף האטלנטי. ובעיקר בים הקאריבי.

  אז פעלו רבים מהפיראטים המפורסמים ביותר. אלה כללו את אדוארד טיץ' שנודע בכינוי "שחור הזקן " ונודע כנבל ססגוני אכזרי ואמיץ לב במיוחד, וכנראה גם מטורף במיוחד . הוא נהרג בקרב עם אונית כתר בריטית ב-1718. עוד פירט מפורסם היה קפטין ויליאם קיד . אדם שנשכר במיוחד בידי מלך אנגליה וליאם השלישי על מנת "לצוד " פיראטים ב-1695 . אבל "צייד הפיראטים " הפך לפיראט בעצמו והחל לבזוז בספינה שנועדה ללכוד שודדי ים את האוצרות של ספינות שלכדה. לבסוף נלכד קיד והוצא להורג בתליה אם כי הכחיש בתוקף שהיה פיראט עד נשמתו האחרונה ויש המאמינים לו עד היום.

כמה מהמטמונים ששדד והחביא עהתגלו מאז באי ליד לונג אילנד . ומאז האימאג' של הפיראט שמסתיר את אוצרותיו באי בודד ולעולם אינו חוזר לקחת אותם מסיבה בלתי ברורה זאת או אחרת, וכך משאיר אותם לידי מגלה עתידני כלשהוא השתלט על הדמיון העממי. אז צצו שירי פיראטים שונים שהפכרו למפורסמים והידגישו את חוסר המורא והפטליזם המוחלט בחייו של הפיראט . שירים כמו :
חמישה –עשר איש על ארון המת
יו-הו ,ובקבוק של רום !
את השאר לקחו הבקבוק והשד
יו –הו –הו ובקבוק של רום !"
( מובא בספרו של רוברט לואיס סטיבנסון "אי המטמון ")

מה הייתה דמותו של הפירט האופייני ? היו שתיארו אותו בדמותו של רובין הוד כלומר שודד ג'נטלמני שאינו מתנכל לחיי אדם ומחפש רק אחרי אוצרות שששייכים לשליט רודני זה או אחר ונחמנסו מילידים ונתינים מיסכנים . למשל קפטין בלאד בספריו הידועים של רפאל סבאטיני . כזה היה במידת מה פרנסיס דרייק שהקפיד לא לפגוע בחיי אדם, ופירט נוסף שתרם לתמונה רומנטית זאת היה פיראט צרפתי בשם לאפיט שעזר לאמריקנים במאבקם כנגד הבריטים בניו אורליאנס ב-1812. מצד שני תמונה דומיננטית מאוד היום של הפיראט היא של אדם שפל אכזרי אחוז טירוף רצחני ושיכור רוב הזמן אשר בז לחלוטין לחיי אדם . נראה ששודדי הים האופיניים היו לא זה ולא זה . הם היו בדרך כלל עדה של פוראי חוק שלא נרתעו מעולם מהרצח אך רק מועטים מהם ( כמו למשל ויליאם טיץ') היו אחוזי תאוות רצח לשמה. גם הסיפורים על אומץ ליבם של הפיראטים בדרך כלל לא שיקפו את התנהגותו של הפירט הממוצע . שודדי הים העדיפו בדרך כלל לא להתקיף יריבים אלא אם כן חשבו שהם יתקלו בהתנגדות חלשה בלבד. ואם היה צל של חשש שהם יתקלו בהתנגדות חריפה היו מעדיפים לחמוק לדרכם ולחפש קורבנות מתאימים יותר.
מטיל הכסף וכלי הנשק עדין מונחים להם ,ככל שידיעתי מגעת ,במקום בו טמן אותם פלינט . ואין ספק שמבחינתי הם יכולים להיות מונחים שם לנצח . אלף סוסים ושורים ואלף פרגולים ומגלבים לא יאלצוני לשוב לשם ,לאותו אי ארור :ובחלומות הבלהה הגרועים ביותר שלי אני שומע את המשברים מתנפצים אל חופיו של האי בקול רעם ..וקולו הצורמני של קפיטן פלינט עדיין מצטלצל באזני : מטבעות של שמונה ! מטבעות של שמונה !"
( הסיום של "אי המטמון " מאת רוברט לואיס סטיבנסון )

לבסוף במאה ה-19 הושמדו פיראטים אלה סופית בפעולות מתואמות של הציים האנגליים האמריקנים והצרפתים שסרקו את הימים אחריהם וחיסלו את ממלכותיהם הקטנות בחופי אמריקה , הים הקריבי וצפון אפריקה .והצי האמריקני אף תקף בעתיים את לוב בפעילות ההתקפית הראשונה שלו במזרח התיכון בתגובה על פעולות פיראטים מלוב. אך זכרם נשאר מאז באין ספור סיפורי הרפתקאות כמו גם בסיפורים על אוצרות שהטמינו מנהיגי פיראטים שונים באיים נידחים ושרבים מנסים למצאם עד היום ולרוב ללא כל הצלחה.

 

 

הפיראטים תמיד נחשבים בדמיון העממי לכהתגלמות האולטימטיבית של השוביניזם הגברי השיכור . אבל עד כמה שהדבר מדהים , היו גם נשים פיראטיות וגם לא כל כך מועטות מהן שהיסתדרו היטב בין הגברים השובינסיטיים אם גם מידי פעם נאלצו להעמיד פנים של גברים בעצמם , מה שלא הפריע להם להיכנס לעיתים קרובת להריון מעמיתיהם גם במקרים כאלה . ישנו אתר ברשת שמונה את שמותיהן של לא פחות מחמישים נשים (!)שעסקו בדרך זאת או אחרת בפירטיות וכנראה היו רבות נוספות ששמן לא השתמר .
. וכמה מהן אף הצליחו להגיע למעמד גבוה בין הפיראטים השובינסטיים . שתיים מהנשים הפיראטיות המפורסמות ביותר היו אן בוני ומרי ריד . אן בוני שגדלה והתחתנה במדינת קרולינה הדרומית התאהבה בגבר אחר בפירט "קליקו ג'ק " רקהם נטשה את בעלה והצטרפה לפירט במסעי השוד שלו . מרי ריד חונכה כנער וברחה לים בגיל צעיר . ספינתה נתפסה בידי רקהם ובנני ואז הייתה מרי ריד לשודדת ים גם היא .
על פי החוק ,כל שודד ים –גבר או אישה –שנתפס נידון למוות . אבל כשהתברר שבוני וריד לאחר שנלכדו הן שתיהן הרות נדחתה הוצאתן להורג עד לאחרי הלידה . אבל בוספו של דבר אף אחת מהן לא הוצאה להורג בעוון שוד ימי : כמה בעלי מטעים עשירים מג'מאיקה הכירו את אביה של בוני והביאו לשחרורה . מרי ריד לעומת זאת מתה מקדחת בביתה סוהר לפני שאפשר היה לתלותה.

עוד פיראטית מפורסמת ומצליחה מאוד הייתה הסינית שינג יי סאו שבשנות ה-1810 שלטה על צי של 800 ספינות פיראטים ועוד כאלף ספינות קטנות יותר . לרשותה בביצוע מעשי הפירטיות שלה עמדו בין שבעים לשמונים אלף איש והיא גברה על כל ניסיון של הממשלה הסינית ללכדה . לבסוף נואשה הממשלה והיציעה לה חנינה אם תעזוב את הפירטיות . הגברת קיבלה את ההצעה . ואת שארית חייה בילתה כמנהלת בית הימורים . היא נחשבת ל"פיראט המצליח ביותר ( מכל מין ) של כל הזמנים".הוכחה נוספת עד כמה מוטעה הוא הכינוי "המין החלש" שניתן לנשים.

ויליאם טיץ' "שחור הזקן "

פירטים יהודיים

עד כמה שהדבר ישמע מוזר היו גם פירטים יהודיים. היהודים אמנם נודעו מאז ומתמיד כ"עכברי יבשה " מושבעים , להוציא תקופה קצרה בימי שלמה המלך כאשר שטו למקומות רחוקים כמו אופיר ותרשיש . אך היו בינהם גם אנשים שפנו לתחום הפירטיות ועוד מימים קדומים. ידוע שיהודי יפו שבימי הרומאים עסקו בפעילות ימית נמרצת ביצעו פעולות של שוד ימי כנגד מטרות רומאיות בתקופת המרד הגדול ברומאים .
בתקופת "תור הזהב " של שודדי הים "הבוקנירים " במאה ה-16 אחד המפורסמים ביותר היה שודד ים יהודי מפורסם בשם סינאן "היהודי הגדול " כפי שכונה בידי אויביו הספרדים ואנשי ווינציה והוא היה עוזר ראשי של מנהיג צי הפיראטים המוסלמי המפורסם ברברוסה שהטיל את חתיטו על הנוצרים . סינאן הביס את ציי הנוצרים בכמה וכמה קרבות ידועים ואחד מקרבות אלה שבהם הביס את ציי ספרד וגנואה היה בנמל פראוויזה כמעט באותו המקום בדיוק בו הביס אוקטביאנוס תבוסה ניצחת את מרקוס אנטוניוס וקליאופטרה בקרב אקטיום אלף שש מאות שנה קודם לכן . כאשר נפטר סינאן לאחר שנים רבות של נצחונות ימיים על הציים הספרדיים האיטלקיים נכתב על קברו : " לבסוף גואל הגורל את הגוף ,ואפילו יהיה זה של הקברניט אשר על תיבת נוח .כאשר קופץ הלויתן הגדול הקרוי מוות את לסתותיו, בולע הוא את האוקינסו בגמיעה אחת. לידיו היה סינאן כיוסף חדש. אויביו יראו אותו יראת מוות".
עוד פיראט יהודי מפורסם שהטיל את אימתו על הספרדים היה הרב שמואל פילאג'י ממנהיגי קהילת יהודי מארוקו שהיה גם ידיד אישי של נסיך הכתר ההולנדי . פילאג'י היה "בוקניר " שביצע פשיטות כנגד הספרדים בשם ההולנדים, וזכה מידהם להערכה רבה.כאשר נפטר לבסוף ביצעו לו ההולנדים הלויה ממלכתית

תוצאת תמונה עבור פרחיה בין שודדי ים

הסופר דן צלקה התרשם מאוד מדמותו של פילאג'י וחיבר סביבו רומן היסטורי ידוע ומצליח לנוער בשם "פרחיה בין שודדי הים " ( 1984) שבו הוא מתאר את קורותיו של נער יהודי שבא במגע עם רב שודד ים נועז זה. צלקה מספר שכנער פולני תמיד חלם על מרוקו הרומנטית ובמיוחד על אותו שודד ים רומנטי .במסגרת המחקר שלו לספר הוא סרק מיקרופילמים בריטיים שסיפרו על משפט שביצעו שלטונות המנמל הבריטיים כנגד פירט יהודי זה כאשר ספינתו נכנסה לנמל שלהם ללא רשות . צלקה מספר שהתרגש מאוד כאשר עבר במסמכים אלה שתיארו ללא כחל וסרק את דמותו של הפירט היהודי הנשכח.

והיו גם פיראטים יהודיים אחרים כמו רודריגו לופז שפעל באיים הקאריביים ואחרים .

סיפוריהם של כמה מהם ( והיו הרבה יותר מהם ממה שנהוג לחשוב ) מסופרים בספרו של חיים יעקב פינקל "שודדי ים יהודיים " ( 1984).

ידוע שגם אחרי ימי סינאן ופילאג'י ולופז המשיכו יהודים בצפון אפריקה להחזיק בבעלותם גם ספינות ששימשו קברניטים מוסלמיים בפשיטות על אוניות של מדינות אירופיות שונות וככל הנראה מימנו מידי פעם גם פעולות כאלה .
במאה העשרים דומה היה שהפיראטים הימיים נעלמו מהזירה הימית ובוודאי שמהזירה המזרח תיכונית. אולם הם חזרו להופיע לזמן קצר מאוד בזירה הספרותית הישראלית.

הספינה קפריקורן

באמצע שנות החמישים זכו תרגומים של ספריו של רפאל סבאטיני על קפטין בלאד וסרטי הפיראטים להצלחה גדולה ביותר בקופות . ובאותה התקופה היה עניין כללי בים בקרב הציבור הישראלי . היו דיבורים על חידוש הספנות הישראלית והחזרתה לימיה גדולה של שלמה המלך כאשר ספנים ישראלים היגיעו לאפריקה ולהודו . אז נוצרה חברת "צים". והימים היו גם ימי "שביתת הימאים" שתפסה את הכותרות הראשיות . הים והימאים היו אז בחדשות ובמרכז תשומת הלב הציבורית .
ההצלחה הזאת של ספרי וסרטי פיראטים והעניין הכללי בים לא נעלמה מעיניהם של יזמים ישראליים גלילי לוי ואחיו אנשי "דפוס מל"ן" מתל אביב ואהרן אמיר שתירגם את הרפתקאות הפיראטים של קפטין בלאד לעברית במסגרת סידרה בשם "הרומן הזעיר"..
לאמיר היה עניין אישי רב בפיראטים , אביו היה משוכנע ששורשי המשפחה נמצאים באותו פירט יהודי מהמאה ה-16 רודריגו לופז שפעל באיים הקריביים. ומכאן קצרה הייתה הדרך לסדרה עברית מודרנית על פירטים.
הם יצרו סידרה מקורית בשנים 1955-1956 על עלילותיה של ספינה בשם "קפריקורן " וצוותה בימינו במאבק כנגד פושעים ומבריחים ופיראטים מודרניים שונים. בתור מחבר הסדרה הופיע "צ. יובב " שהוצג גם כ "מחבר" סיפורי טרזן , והיה זה למעשה שם בדוי לכמה אנשים כמו אהרן אמיר עצמו עמוס קינן, אלישע גת ואחרים שכתבו בו זמנית עבור אותה ההוצאה ועבור אמיר סיפורי שונים על איש הג'ונגל טרזן במסגרת סדרת חוברות מצליחה ביותר באותה התקופה .
. על ה"קפריקורן " שמפקדה היה סקנדינבי, היו מלחים מלאומים שונים ובינהם גם מלח ישראלי והטבח הסיני יו-יו שעסקו במאבק בלתי פוסק בפשע הימי בשודדי ים ובמבריחים. בשני הסיפורים המעניינים ביותר אנשי הצוות היו מעורבים גם בהרפתקאות מדע בידיוני, כאשר נאבקו בחייזרים מהחלל .
בסיפור אחד "קפריקורן ואנשי המאדים " גילה צוות הספינה בסיס של אנשי המאדים על אי נידח שהתגלה כעויין לבני האדם שאותם הגדיר כמסוכנים למאדים. אנשי הקפריקורן נאבקו בחייזרים אך לבסוף הצליחו לשכנע אותם כי כדור הארץ אינו מהווה סכנה למאדים ונפרדו מהם כידידים.
בסיפור שלישי "קפריקורן והאיום על כדור הארץ" נחטפו אנשי הצוות בידי אנשי כוכב הלכת נפטון כדי לערוך עליהם ניסויים כפתיחה לכבוש את כדור הארץ מבסיס תת מימי . אך גם הפעם גבר הצוות הבלתי מנוצח על החייזרים והיציל מידיהם את כדור הארץ.
אך סיפורים אלה היו יוצאי דופן . לרוב הספורים היו סיפורי הרפתקאות ימיות ופשע פשוטים כמו אלה שכתבו בעבר סופרים כמו מיין ריד ובימינו סופרים כמו אליסטר מקלין.
סדרה זאת יצאה בשתי צורות . תחילה בתור ספר שהיה קובץ סיפורים על עלילות הספינה בהוצאת "צוהר" ונקרא "הרפתקאות הספינה קפריקורן " מאת "צ. יובב" שיצא ב-1955 . ב סידרה שניה נקראה "הרפתקאות קפריקורן " שיצאה בהוצאת "הקרנף" ושהיתה מורכבת מחוברות בודדות.יצאו ממנה 18 חוברות.אך הספינה קפריקורן לא זכתה בציבורלהצלחה הרבה מהסוג שלו זכו סיפורי הג'ונגל של טרזן בו זמנית. ההוצאה לא הרימה ידים והחליטה לחזור "למקורות " של הפיראטים אל המאה ה-17 .

קפיטן בלד

לאות שהוא מפקד שודדי הים חגר טגמלה מתניו ששה אקדחים וששה סכינים

 

נשים פיראטיות

."רעם אדיר זעזע לפתע את האויר ולשון אש עצומה זינקה מספינת הפיראטים שהחלה יורדת במהירות תהומה . 

"פגענו במחסן אבק שהריפה שלה קפיטן ". אמר מק-פי. 

"כן " אמר קפיטן בלד" ויש לי הרושם שאיש מהם לא הספיק להציל את עצמו . ספינת פיראטים נוספת נמחקה מעל מפת הימים ".  

( מתוך "קפיטן בלד בעקבות חוטפי בת הלורד" )  

בחוברת האחרונה של הסדרה הצהירה ההוצאה שהיא פותחת בסדרה חדשה על "קפריקורן " אך סדרה שתתנהל לא בזמנינו אלא בימי הפיראטים ותיקרא על שם גיבורה החדש "קפיטן בלאד". שלא במקרה השם היה שם גיבורו המפורסם של רפאל  סבטיני .

אך פרט לשם והעובדה שהסיפורים עסקו בפיראטים לא היה קשר בין הסדרה החדשה וגיבורו של סבטיני. קפיטן בלאד של סבאטיני היה רופא ג'נטלמן ופיראט , לפני שחזר בתשובה . ג'מס בלאד של הוצאת הקרנף , לעומת זאת , היה יורד ים ולוחם נחוש בפיראטים שנשבע להכחידם מעל פני האדמה.
אויבו הגדול הראשון של קפיטן בלאד היה הפירט "שתום העין " שחטף אותו וניסה להפכו לפיראט וגרם לבלאד להקדיש את חייו למאבק בפיראטים .המאבק בין בלאד ו"שתום העיין " היה אפי ונמשך לאורך כמה חוברות והסתיים לאחר קרב חרבות ממושך ביו השניים שבסופו גבר בלאד על הפירט ושלח אותו לעץ התליה.
לאחר מכן נאבק בלאד בכפיל שלו שהתחזה לו ביחד עם ספינת "קפריקורן " פיראטית ופגע אנושות בשמו הטוב . גם כאן היה מאבק בין השניים אפי ונמשך לאורך שלושה חוברות עד לחיסולו הסופי של המתחזה.
מכאן ואילך שוב לא היו לבלאד יריבים קבועים. הוא נאבק בפיראטים מסוגים שונים , בפראי אדם וגם עזר לצי הבריטי במאבקו כנגד הספרדים והצרפתים . אך עלילותיו המעניינות ביותר היו ללא ספק אלה שהיוו חריגה מהשיגרה של המאבק הרגיל בפיראטים , סיפורים של מדע בדיוני ופנטסיה שבמהלכם התמודד בלאד עם טבעת קסמים של שליט הודי שמשעבדת את רצונם של אנשים, פגש בחייזרים מכוכב מאדים שהתיישבו על אי ושלהם עזר להם במאבק כנגד פיראטים , ומלחמתו בחייזר בלתי נראה מטורף מנוגה שהיגיע לכדור הארץ , המרתק שבכל סיפורי הסדרה. סך הכל נראה שיצאו 24 חוברות בסדרה .
אך גם סדרה זאת על מאבק בפיראטים לא זכתה להצלחה מקבילה לזו של חוברות טרזן וההוצאה הפסיקה אותן . ומכאן ואילך נעלם ז'אנר הפיראטים כמו גם ז'אנר ההרפתקאה הימית בכלל מהספרות העברית המקורית, והשתמר לכל היותר בתרגומים בודדים מידי פעם של ספרי סטיבנסון וסלגרי.
יותר ויותר הסתבר שהפיראטים והמלחמה באיתני הים, לא עניינו כל כך את הקורא הישראלי כמו המערב הפרוע הג'ונגל האפריקני ומרכזי הפשע העירוניים.הז'אנר הוא היום היסטוריה שכוחה ולאמיתו של דבר קשה מאוד למצוא ספרים חשובים שבספרות העברית החדשה שעוסקים בצורה כלשהיא בים למרות הפירסום של הישראלים כתרמילאים ונוסעים גדולים וחסדרי מנוחה שאין פינה בעולם שהם לא מגיעים אליה . מה שמחזק את הטענה שהישראלים כמו היהודים במרבית הדורות מעדיפים את רגליהם עמוק מעל האדמה
הפיראטים המודרניים
הפיראטים נחשבו במשך שנים רבות כתופעה שנעלמה שאפשר למצוא אותה רק בספרי ההרפתקאות ובסרטי הקולנוע לילדים. אך למרבית הצער הם חורו אלינו בשנים האחרונות ובגדול ולא רק מעל מסך הקולנוע . שמם כידוע משמש כיום ככינוים של מעתיקי סרטים דיסקים וקלטות ותוכנות מחשב שונות שמעווים כיום איום רציני ביותר על תעשיות
הקולנוע והמוזיקה. ישראל אולי מעולם לא הייתה מרכז חשוב של פירטיות ימית אבל היא בהחלט מהווה כיום מרכז לפיראטיות מסוג זה .
ומעבר לכך גם הפירטים מהסוג המקורי , הפירטים הימיים עושים היום "קאם באק " . ישנה כמות גדלה והולכת של דיווחים על התקפות על ספינות בידי כנופיות מאורגנות בימי המזרח הרחוק , כנופיות שמנצלות את העובדה שאין בסביבה ציים חזקים ושאסור בדרך כלל לאנשי צוות לשאת עימם נשק. יש מקום לחשש שתופעה זאת רק תיגבר בעתיד ככל שמתדרדר המצב הכלכלי באיזורים אלה מה שיעודד את התושבים לפנות לפירטיות כפי שאירע בעבר ושתופעות אלה רק יתפשטו לאיזורים שונים . יש גם דיבורים על חיבור בין הפיראטים המודרניים האלה ובין אירגוני טירור כמו "אל קעידה " . מה שמראה לנו שאין חדש תחת השמש , שהרי חיבור כזה בין טרור ימי ופוליטיקה ובין פירטיות והמאבק בין ציליביזציות המערב והמזרח היה קיים עוד במאה ה-16 כאשר ציים נוצריים נאבקו בציי הפיראטים של המוסלמי ברברוסה והיהודי סינאן שפעלו בשירות השולטן התורכי .
אנחנו בכל אופן מעדיפים לחשוב על הפיראטים כעל דמויות רומנטיות ואביריות אם גם צמאות דם של העבר המת מאין אלה שאותם תיאר סטיבנסון מחבר "אי המטמון" בשירו :
אם סיפורי מעשיות וזמר מלחים נושן
על סער והרפתקאות , על קור , על רוח ושרב
אם אניות מפרשים ונטושים על אי קטן
ושודדי ים ומחבוא שבו קבורים אוצרות זהב …
ישבו לב כל צעיר בר דעת
כמו את ליבי –בקסם רב …
מה טוב גם כן ! והלואי
נרד כמותם אלי בור קבר
גם אנוכי גם שודדי.

עוד על סדרת חוברות קפיטן בלד

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

15 תגובות על “שודדי שבעת הימים”

מקור השם "פיראטיות" להעתקות בלתי-חוקיות או בלתי לגיטימיות הוא בתעשיית הדפוס הבריטית, מזמנם של אותם פרייווטירים.

פיראט היה דווקא מו"ל שלא מתחשב במחבר או במו"ל שלו ומדפיס עותקים לא של הספרים שלהם בצורה עצמאית.

אנא ממך, אם תוכל לשנות את הפונט לאריאל ואת הגודל לסביר. כי זה נראה כמו קטע מצויין אבל אני בכלל לא מסוגלת לקרוא אותו ככה.

המון תודה מראש,
בילי

שלום אלי
שמו של הפיראט היהודי המפורסם היה דון שמואל פאלאג'י, וזאת על פי מה שכתוב על קברו שנמצא עד היום בבית הקברות עתיק שליד אמסטרדם – אודרקרק. באנגלית הוא נקרא בדרך כלל
palache
אבל בעברית יש ללכת על פי מה שכתוב על קברו.

כל הקטע של הפיראטים הם חלק גדול בחיים שלי הייתח מתה להיות אפילו יום אחד כמו האנשים האלה (אבל לא יותר מידי מרשעת) הייתי רוצה להיות כמו קפטן ג'ק ספארו …שהוא למעשה ד'וני דפ. ולמרות שאני בת זה נשמע ממש כיף.וזה לא פייר שמתייחסים ככה לנשים פיראיוטת

נ.ב
אני לא משוגעת

בס"ד
שלום רב!
אנחנו מחפשים חומר היכול להעיד על קיום לוחמים יהודים מקרב האנוסים ןמגורשי ספרד. מתוך המעט שידוע לנו, היו כאלה גם בין שודדי הים.
אנו נשמח ונעריך כל מידע או כל הפניה למקורות מידע בנושא
בברכה ןבאיחולי חג שבועות שמח – עטרה ושמואל

חפשו את הספר של חיים יעקב פינקל "שודדי ים יהודיים " ( 1984)
ושני רומנים היסטוריים לנוער :
"קפיטאן דיוויס הבוקניר היהודי " של אלישע גלזר מ-1962 ו"פרחהי בין שודדי הים " של דן צלקה מ-1984 .
כמו כן זכור לי שיש חומר בנושא בספר בשם
"שודדי שבעת הימים " של ישראל זנגרוב משנת תשכ"א .

גם כיום יש שודדי ים שפעילים במיוחד בכניסה לים סוף
באיזור באב אל מנדב, סומלים ותימנים בעיקר.

בים הסיני ישנה פעילות ערה למדי
ובמיצרי מאלאקה בין סומטרה למלזיה

הגדרה של מעשה שוד ימי כפעולת פירטים
מותנה במרחק ממים טריטוראלים
אחרת הוא מוגדר כ"סתם" שוד או פשע אחר פלילי אחר.

קיבלתי היום דוא"ל שאותו שיגרתי לאלי אשד .
.לדוא"ל שלו
כאן בכתבה נאמרו על לפיט הדברים הבאים: "ופירט נוסף שתרם לתמונה רומנטית זאת היה פיראט צרפתי בשם לאפיט שעזר לאמריקנים במאבקם כנגד הבריטים
"בניו אורליאנס ב-1812
על פי הדוא"ל שבידי. ז'אן לפיט היה יהודי, ואם כך, לא אתפלא כלל אם הוא קיים את הדיברה "לא תרצח".
מקווה שאלי יכתוב על כל שודדי-הים היהודים, אשר בהחלט מציתים את דמיוני, במיוחד בתהיה על סיבותיהם.

אלי שלום רב! בזמנו דיברנו בנושא דרך בורמה ודודך מוסא ז"ל שהיה בין מגליה. אני עוסק כעת במחקר מקיף על קולומבוס, המסעות להודו (גם הפורטוגלי) ואני עומד לקשור זאת למסע הפורטוגלי גם כן. התיזה שלי עשויה לזעזע את עולם המחקר והיא תתחבר גם ל"יידישע פיראטן" בים התיכון ובקריבים
כל חומר שניתו לחלוק (כמובן בציון המקור) יתקבל בברכה….

אלי שלום רב! בזמנו דיברנו בנושא דרך בורמה ודודך מוסא ז"ל שהיה בין מגליה. אני עוסק כעת במחקר מקיף על קולומבוס, המסעות להודו (גם הפורטוגלי) ואני עומד לקשור זאת למסע הפורטוגלי גם כן. התיזה שלי עשויה לזעזע את עולם המחקר והיא תתחבר גם ל"יידישע פיראטן" בים התיכון ובקריבים
כל חומר שניתו לחלוק (כמובן בציון המקור) יתקבל בברכה….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven + two =