web analytics
קטגוריות
Uncategorized ספרות ילדים ספרות פופולארית

איפה נמצאת המערה החשמלית ?

\צייר מ.אריה.

אתמול השתתפתי בסיור שאותו ערך עמיתי הבלוגר וחוקר ספרות הילדים אורי קציר בעקבות סיפורי חבורת חסמבה  ויגאל מוסינזון וגם כמה סיפורי ילדים אחרים שלתל אביב כמו "ידידי מרחוב ארנון של לאה גולדברג.

וכך במהלך הסיור עברנו בבית המרקחת ברחוב דיזנגוף שבו נוצרה חבורת חסמבה בידי ירון זהבי ועוזי הרזה.

בתחנת המשטרה ליד שממנו שוחר מפקד "ההגנה " ירמיהו בידי החסמבאים בפעולה הראשונה שלהם , עברנו בבית שבו גר יגאל מוסינזון בחדר אצל הוריו של ירון לונדון ובו יצר את סיפורי הסדרה , גם בהשראת הילדים והבניינים שסביבו ובהם מפקדת הבולשת הבריטית ,משם עברנו למקומות אחרים כמו הבית ברחוב ארנון של לאה גולדברג  בבית הספר נורדאו שבו למדה תמר סגנית מפקד חסמבה בבית הקברות "טרומפלדור" שבו קבור חבר חסמבה רפאל כדורי לצד גדולי המדינה ובפינה בים שבו נהרג אליהו חרמון חבר חסמבה..

מבחינתי שיא הסיור היה הביקור במלון הילטון בניסיון לאתר  את מקומה המדוייק של המערה חחשמלית  מפקדתם המלאה  במכשירים משוכללים של החסמבאים.

מוסינזון נמנע לציין איפה בדיוק נמצאת אותה מערה. כל מה שאנו יודעים זה שהיא נמצאת באיזור גן העצמאות ליד בית הקברות הערבי ממש ליד חוף "מציצים " ושכיום בית המלון הילטון נמצא מעליה.

אורי קציר העלה בסיור כמה רמזים הנמצאים בספרים שונים  על מיקומה המדוייק של המערה  אך גם הם אינם  אינם מספיקים על  מנת  למצוא אותה..

''

האם כאן מתחת לרגלי משתתפי הסיור בחוף הילטון  נמצאת המערה החשמלית ?

לאורך השנים היו  ילדים רבים שניסו לאתר איפה נמצאת אותה מערה ( כן גם אני בינהם) .

כל מה שידעו שמן הסתם כאשר  הצבר המושלם יואב צור מפקד חסמבה בשנות השבעים יוצא מהמערה אחד האנשים הראשונים שבהם הוא יפגש בכל פעם יהיה בטלן החוף אורי זוהר שרובץ איפה שהוא כמה מטרים ליד המערה ואין להעלות על הדעת שהוא לא יראה שוב ושוב את החסמבאים עולים על פני הקרקע.

מן הסתם החיפושים אחרי המערה החשמלית נפסקו בשנות השמונים והתשעים כאשר כל האיזור סביב המערה הפך למקום מפגש ראשי להומואים ומי שהיה  מחפש שם את המערה ואת החסמבאים בלילות סביר שהיה נתקל לא בילדים העולים מעל פני האדמה מאי שם אלא במבוגרים שהיו מציעים לו הצעות מגונות.

אורי קציר העלה בסיור כמה רמזים הנמצאים בספרים שונים  על מקיומה המדוייק של המערה הם גם הם אינם  אינם מספיקים על  מנת  למצוא אותה.

הפיתרון :הגיע הזמן שאיזה שהוא יזם יקח יוזמה ויבנה את המערה החשמלית לגרסאותיה השונות הגרסה הלואו טקית המקורית של אירגון "ההגנה "וושל חסמבה המקורית ,והגרסה ההי טקית של חבורת חסמבה השנייה המלאה  וגדושה  בחידושי טכנולוגיה שונים

מיזם כזה יכול להביא תיירות למקום של חובבי חסמבה לדורותיהם .

מנהלי מלון "הילטון "האם שומע ?

וראו גם

פזמון חסמבה

בעקבות חסמבה בתל אביב

מי מסוגל להקים את חבורת חסמבה לתחייה

משפט חסמבה ודנידין

אז איפה הן החבורות ההן

סודי ומוחלט בהחלט -החלק הראשון :המערה החשמלית

סודי ומוחלט בהחלט 2: הדור הראשון

סודי ומוחלט בהחלט 3:הדור השני

 סודי ומוחלט בהחלט 4: הדור השלישי

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

8 תגובות על “איפה נמצאת המערה החשמלית ?”

מצאתי לבסוף את המערה החשמלית.
כן וירגייניה בניגוד לכל מה שאמרו לך במשך השנים לכל מה ששמעת ולכל מה שקראת בכתבות שונות בתקשורת שהסבירו שוב
ושוב שהמערה החשמלית היא בדיה מוחלטת הייתה גם הייתה מערה חשמלית במציאות ולא רק בדמיונו של יגאל מוסינזון והיא
הייתה ממוקמת במקום המדוייק שאותו תיאר בספרים.
וראו את סיףפור הגילוי כאן

סודי ומוחלט בהחלט :החלק הראשון
המערה החשמלית
http://www.no-666.com/2010/10/22/%d7%a1%d7%95%d7%93%d7%99-%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%97%d7%9c%d7%98-%d7%91%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%98-%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%97/

דניאל שפיגל כתב לי :אלי שלום רב!

> אני סטודנט בבר-אילן ובמסגרת עבודה סמינריונית הקשורה לחסמב"ה יצרתי צילוב שייתכן והוא מעניין בין המחקר שלך על המערה החשמלית ומספר דברים שנחשפתי אליהם במהלך שירותי הצבאי שעד כמה שידוע לי לא קיבלו פרסום רב ועשויים להוסיף נדבך לעבודת הקודש שאתה עושה במחקריך על הספרים.
> הייתי שמח לשמוע את דעתך בנדון.

> בזמן שהייתי איש קבע במפקדת הקריה (2008-9) השתתפתי בסיור המלא היחיד שנערך אי פעם במתחמים הביטחוניים מתקופת קום המדינה והמנדט בקריה הישנה (הקריה, שרונה ובניינים בסביבה).
> במסגרת הסיור הלכנו בתוך מנהרות שנהרסו זמן קצר לאחר הסיור במהלך הבנייה של מתחם הבילויים במקום ואני מאמין שניתן לטעון שמדובר במודל שעליו התבססו רבות ממנהרות ההגנה כולל חלקים מהמערה החשמלית בשני ספרי חסמב"ה שהתרחשו בתקופת המנדט.
> המדובר הוא במתחם תת-קרקעי שהכיל תשלובת יקב, מחסנים וציוד זיקוק במשך התקופה הטמפלרית ולאחר מכן שימש את מערכת הביטחון הישראלית מספר שנים וכלל מספר אולמות, חדרים ומנהרות מקשרות ביניהם.
> אני מאמין בקשר בין מנהרות הקריה לספרים ממספר סיבות כלהלן:
> 1. המבנה הפיזי של המנהרות זהה כמעט לחלוטין למנהרות בחסמב"ה: הייתה שם מנהרה צרה, ארוכה ולא מוארת שקישרה בין שני חדרים תת-קרקעיים וברצפתה דלת מתרוממת המובילה לחלל פנימי כמו המנהרה שמובילה מבית המרקחת למפקדת ההגנה ב"חסמב"ה בבית האסורים".
> בחדרים שבהם התנהלה פעילות של הרכבת נשקים הותקנו מעליות מיוחדות לצורך הובלה של הפריטים (שם הורכבו המטוסים הראשונים של השירות האווירי של המדינה). ואפילו הייתה קיימת מערכת טלפונים פנימית! כאשר גם האלמנטים הללו התקיימו בספר הנ"ל.
> 2. הכניסה למנהרות הייתה במשך זמן רב דרך דלתות סודיות שהוחבאו מתחת ומאחורי מתקנים כבדים (שתי כניסות אם אני לא טועה-כמו במערה החשמלית) ונפתחו באמצעות מנגנונים שונים המקבילים לספרים, באחת מהן שילוב של כפתורים שנלחצו במכשיר שהסתיר את הכניסה גרם להסטתו כולל מעמד הבטון היצוק שלו-אם זכור לי נכון היה גם פתח הצצה בחלקו התחתון וזה יוצר שילוב בין הכניסה בבית המרקחת לכניסה למערה החשמלית בצוק. בנוסף אם אינני טועה הכניסה השנייה התבססה על לחיצה על כפתור ואז הסטה של זיז כך שהמכשיר שכיסה את הפתח הוסט-גם כאן ניתן לזהות דמיון למערה החשמלית.
> 3. הפעילות הביטחונית-עברית במנהרות הללו בין הכרזת האו"ם לסוף מלחמת העצמאות מזכירה במספר נקודות את הפעילות במנהרות שמתוארות בספרים, היה שם נער שהרכיב מטוסי קרב, הכספת של המדינה שכנה במנהרות הללו וגם בית הכלא לפושעים המסוכנים ביותר וחדר לחקירתם!

> בנוסף לנקודות הדמיון הללו קיים גם קשר ישיר בין המנהרות למוסינזון, חטיבת גבעתי שבה היה הרי קצין תרבות הוקמה במתחם שרונה שהיה גם הבסיס ממנו יצאו חייליה לפעולותיה הראשונות כך שסביר להניח שמוסינזון שמע על המתחם התת-קרקעי גם אם לא נכנס לתוכו בפועל.

> לאור הנתונים הללו ברצוני להציע את האפשרות שמוסינזון ברא את המנהרות והמערות בספריו לפחות באופן חלקי על בסיס המנהרות שהתקיימו בשרונה אבל הציבן במקומות אחרים מכיוון שעד השנים האחרונות עצם קיומן נחשב כסוד מדינה.

> בתודה מראש
> דניאל שפיגל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × 1 =