web analytics
קטגוריות
טלויזיה מדע בדיוני קונסספירציה ריגול

המרגל שסירב להמשיך:על סדרת "האסיר"

סק'ירה על סדרת הטלוזיה החביבה עלי ביותר בכל הזמנים .

מהן סדרות הטלוויזיה החביבות עלי ביותר בכל הזמנים ?

יש כמה וכמה כאלו :

סדרת מסע בין  כוכבים המקורית ומסע בין כוכבים –חלל עמוק 9 ו"אנטרפרייז
צריכות להיות ללא ספק ברשימה.וגם בבילון חמש ו"סטאר גייט ". ודוקטור הו" .

הסדרות ההיסטוריות :אני קלאודיוס

אינדיאנה גו'נס הצעיר

 הסדרה הימית  "קו אונידין .

סדרת ההרפתקאות בכיכובו של רוג'ר מור "המלאך "

 הסדרה המשטרתית קולומבו

וסדרת המשטרה הבריטית המפצח

וסדרת הריגול הבריטית המובחרים

וסדרות הריגול האמריקניות "משימה בלתי אפשרית

 וסדרת המתח והאימה "תיקים באפילה ".

וסדרת המתח 24

 אלא שאם ילחצו אותי אל הקיר יגישו לראשי אקדח וידרשו ממני לנקוב בשמה של סדרת הטלוויזיה אחת ויחידה  האהובה עלי ביותר  בכל הזמנים ומכל סוג..כי אז במקרה כזה התשובה יכולה להיות רק אחת :

זוהי סדרה בריטית מפורסמת מאוד אבל קצרת ימים משנות השישים בשם "האסיר " שמאז שראיתי לראשונה את 17 הפרקים שלה לא שכחתי אותם לעולם גם מבלי שאצפה בהם שוב ושוב. הכינוי של האסיר שם "מספר 6" הוא אחד משני המקורות לכינוי שלי ברשת "מספר 666" .ככל הנראה יש לי תחושת הזדהות עמוקה עם גיבורה הסוכן החשאי לשעבר שמתמודד בכל פרק עם קונספירציה עלומה וכל יכולה ומנסה לפענח את התעלומה שעומדת מאחוריה.

 ולאחרונה נוצרה  לסדרה זאת גירסה מודרנית של ראשית שנות ה2000 .צפיתי בכמה מהפרקים והיגעתי למסקנה : שאם כי אינה גרועה כשלעצמה אין  מקום להזכיר אותה באותה הנשימה עם האוריגינאל ששומר על מעמדו כאחת הקלאסיקות  הגדולות של כל הזמנים.

אבל נשאלת השאלה מדוע האסיר הוא עדיין בגדר קלאסיקה כזאת ?

והאם היום בראשית המאה ה-21 הבעיות שעימן התמודד האסיר אי אז בשנות השישים של המאה הקודמת השתנו באופן דרמטי?

מספר 666 והאח הגדול

לפני כמה חודשים  פנו אלי  אנשי ההפקה מחברת קופרמן הפקות " כפי שפנו מן הסתם לרבים אחרים  בהצעה להופיע בתוכנית  האח הגדול". .הופתעתי אבל הסכמתי ללכת לאודישנים.
בכל זאת לא בכל יום אתה מוזמן לאודישנים של "האח הגדול ".
באודישנים נשאלתי מדוע אני אהיה מוכן להופיע  בכלל בתוכנית כזאת
אכן שאלה טובה.
עניתי שמסיבה אחת ויחידה :

 

אלי אשד בבגדי האסיר.

 "תמיד רציתי לחוות את מה שפטריק מקגוהן  חווה בתפקידו כ"מספר 6 " בסדרת המתח משנות השישים "האסיר".שם הוא מוצא את עצמו כאיש חסר שם בבית מוזר בכפר מוזר וכל תנועותיו נצפות בידי מנהלי הכפר בצורה זהה למה שמתרחש היום ב"האח הגדול "לעיני מליוני צופי טלוויזיה.

.ובהחלט יש לי עניין לחוות התנסות כאסיר בין אסירים חסרי זהות אמיתית ( או בעלי זהות אמיתית חזקה יותר מידי) האם אצליח לשרוד את ההתנסות כפי שמספר 6  שרד אותה לבסוף?

מה המפיקים הבינו מהתשובה הזאת אין לי מושג ,אבל גם כן להפתעתי הם היזמינו אותי לשלב השני באודישינים , אחד מכמה מאות , כפי שהם הסבירו לנו, מתוך  אלפי אנשים שהיגישו את מועמדותם לתוכנית.את השלב הזה כבר לא שרדתי אולי לא הייתי מספיק מוזר עבורם. ואולי הייתי יותר מידי מוזר לצרכיהם.
וכך ( למזלי ? ) לא תיראו אותי בהאח הגדול ". ואם זה טוב או רע אפשר יהיה לדעת רק ביקום החלופי שבו הם החליטו להכניס אותי כאחד מהדיירים. אבל מאיליו מובן שאני מעריץ גדול של סדרת "האסיר " שבה אני רואה את אחת התוכניות הגדולות ביותר אי פעם בטלוויזיה

 חלק 2: מהו "האסיר" .

 

 

  סדרת הטלוויזיה הבריטית משנות השישים "האסיר " ( THE PRISONER ) בכיכובו של פטריק מקגוהן . זוהי  סדרה בת 17 פרקים  שהיא מעין שילוב של סדרת ריגול ומדע בדיוני ,שנפתחת בכל פרק בצורה זהה בסיפור התפטרותו מתפקידו  של סוכן חשאי ששמו נשאר בלתי ידוע לצופים עד לפרק האחרון ולאחריו, ואז חטיפתו למקום משונה וסודי ששם מנסים לברר בכל הפרקים בסדרה  את הסיבות להתפטרותו.

סדרה זאת שהוקרנה לראשונה ב-1967  נחשבת כיום  לאחת הסדרות הקלאסיות של שנות השישים והפכה לסדרת"פולחן " עם אלפי מעריצים ברחבי העולם המקיימים עליה כנסים ומפרסמים עליה מגזינים ואתרי אינטרנט. .נכתבו עלי ספרים ועל פי עלילתה נוצרו רומאנים שונים וסיפורי קומיקס

ורק לאחרונה בשנת 2009  לאחר שנים רבות של מאמצים נעשתה על פי האסיר   גירסה מחודשת של שישה פרקים ,אך  זאת התקבלה בביקורת קשות שקטלו אותה   בהשוואה לסדרה מקורית.

והנה המקדימון שלה :

אני צפיתי ולא התלהבתי.

מיהו  האסיר ?

 

מיהו אותו סוכן חסר שם  שנכלא אי שם במקום מיסתורי בידי מישהם עלומים לחלוטין  ?

_

השחקן פטריק מקגוהן שהיה יוצר הסדרה והמפיק שלה הופיע בסדרה קודמת שלה היו שמות שוני כמו "איש הסכנה " "מלכודת " ו"סוכן חשאי"   בתור סוכן חשאי בשם ג'ון דרייק.  לכאורה אין זה ברור אם זהו אותו סוכן החשאי בסדרת "האסיר" .פטריק מקגוהן הכחיש זאת לאורך השנים. אולי מהסיבה הפרוזאית  שזכויות  יוצרים על הדמות של ג'ון דרייק לא היו שייכות לו.ואולי מסיבות אסתטיות שונות. אך ככל הנראה הכוונה המקורית של מקגוהן ושל יוצר הסידרה האחר  כותב ספרי הריגול ג'ורג' מרקסטיין  הייתה להראות שזהו אותו   האדם שקץ בתפקידו כסוכן חשאי.בספרים המבוססים על הסדרה שאחד מהם תורגם גם לעברית שמו של האסיר נמסר כ"דרייק". וזוהי הוכחה ברורה שמצד כותבי הספרים ג'ון דרייק ו"מספר 6 " חד הם.לי כצופה אדוק בפרקי הסדרות האלו ברור מעבר לכל ספק שגיבור "האסיר " הוא  אכן ג'ון דרייק גיבור "מלכודת " וסוכן חשאי ".והדבר מעניק לו היסטוריה עשירה אולי מעבר למה שהתכוון מקגוהן עצמו

 

סוכן חשאי מתפטר ממקום עבודתו בלי לדעת מה צפוי לו כתוצאה מכך.גירסת קומיקס מאת ג'ק קירבי.  

  הסוכן החשאי ג'ון דראק עוזב עם כך  את השירות החשאי שבו הוא עובד  ועבורו ביצע משימות מסוכנות שונות שבהן צפינו בסדרת "איש הסכנה /הסוכן החשאי  מסיבות לא  ברורות ושתישארנה כביכול  מסתוריות עד לסוף הסדרה. הסוכן חוזר לאחר התפטרותו מעבודתו לביתו ושם הוא מורדם  בגז בידי דמות מיסתורית ונחטף.

 כאשר הוא מתעורר הוא ממוצא את עצמו במקום שונה מכל מה שהיכיר "הכפר ".

הסוכן החשאי לשעבר  מקבל את "השם " מספר 6 הוא מגלה שהכפר נשלט בידי "מספר 2" שמתחלף בכל פרק והוא צופה בכל הנעשה בו במכשירים מתוחכמים שכוללים אמצעי שטיפת מוח ושליטה על חלומות ברשותו עומד שומר "רובר " בלון ענק וכנראה אינטיליגגטי שרודף אחרי כל מי מנסה להימלט מהכפר ו"בולע " אותו בתוכו.  ומכאן ואילך כל פרק  מ-17 הפרקים של סדרת "האסיר "  עוסק בניסיונותיו החוזרים ונשנים של מספר 6 להימלט מהכפר נסיונות שנכשלים תמיד ולמנוע מידע מחוטפיו על מדוע בעצם השתחרר מעבודתו  ולא לשקוע בקונפורמיות שאותה דורש הכפר ולהיהפך לעוד "מספר " שטוף מוח וחסר זהות.

 

הכפר

אך מהו בדיוק הכפר הזה? ומיהם האנשים שמאחוריו ?"הכפר " הוא ישוב מנותק מהעולם   שמיקומו אינו ברור וניתנים לו מיקומים שונים וסותרים  בפרקים שונים של הסדרה אם כי כנראה הוא מרוחק ללונדון ביתו של הסוכן.  אולי נמצא ביבשת אחרת מעבר לים  ואולי על אי בודד שממנו בורח האסיר באחד הפרקים בסירה.

האנשים שמגיעים לכפר מאבדים את שמם ומקבלים מספר שהוא מכאן ואילך שמם בסדרה. המספר מוצב כדש על חולצתם וכך יוכלו לזהות אותם הכל הדיירים האחרים בכפר וגם הצופים בסדרה מייד "כשמם". .הישוב נועד ככל הנראה לאכסן  ולמעשה לכלוא בתנאים נוחים לכאורה סוכנים חשאיים לשעבר ואנשים שונים שסרחו מסיבות אלו או אחרות ועוררו את זעמן של הממשלה הבריטית.

הכפר במציאות ההיסטורית.

אינבליר.מקום בסקוטנלנד שבו הוחזקו סוכנים שידעו יותר מידי במלחמת העולם השנייה.הבסיס לסדרת "האסיר".

על פי הדיווחים אכן היה מקום כזה בסקוטלנד שהתקיים במלחמת העולם השנייה  ותפקידו היה לאכסן אנשים שונים שידעו יותר מידי על מבצעים סודיים .לדוגמה אנשים שהוצע להם להשתתף במבצעים כנגד הנאצים שבהם סירבו לבסוף להשתתף.אנשים כאלו עדיין ידעו יותר מידי  והממשלה הבריטית רצתה לשים עליהם עין  אם כי לא    עשו משהו רע באמת. הם לא יכלו ביגלל הידע שברשותם לחזור לחיות חיים רגילים .והם הועברו לישוב בסקוטלנד ששם נותקו מהציבור הרחב  על פי הדיווחים הם חיו שם בתנאים של מלון חמישה כוכבים.לאותו מקום הוכנסו גם סוכנים חשאיים שכן ביצעו משימות עבור הממשלה והיה צורך להסתיר אותם מפני פעולת תגמול אפשרית של הנאצים .על פי שמועות שמעולם לא אושרו רשמית אחד מאותם אסירים ששוכנו במקום זה היה סגן הפיהרר הנאצי רודולף הס שטס לבריטניה בשליחות שלום פרטית משלו  שם הוא נאסר בידי הבריטים .על פי הדיווחים המקום שבו הוחזק היה באינברנס. התסריטאי וסופר הריגול ג'ורג' מרקסטיין שותפו של מקגואן ביצירת הסדרה ששמע על מקום זה השתמש בו כמודל ל"כפר " הדמיוני של הסדרה.

לא ניתן אלא לתהות האם גם היום יש ישובים כאלו "כפרים " כאלו שבהם משתמשים שירותי הביון בעולם לכליאתם של אנשים בעלי ידע מסוכן. אולי גם בישראל יש ישוב כזה איפה שהוא ?

 הכפר של האסיר.

 עם זאת "הכפר " אינו בהכרך מקום בריטי דווקא.  באותה מידה זה יכול להיות ישוב ששיך לכמה מדינות  ואולי אפילו  לגוש  הקומוניסטי שהיה קיים בזמן יצירת הסדרה. בכוונה תחילה   במהלך הפרקים השונים ניתן מידע סותר לצופים. ישנם  "רמזים " שונים לזהות השובים אך אלו אינם מביאים את האסיר ואת הצופה לשום מקום.

לדוגמה :ל"כפר" יש את הסמלים הקיבוציים שלו שמתפקידם ליצור קהילה בעלת זהות אחידה. הבולט שבכולם הוא סמל האופניים הנמצא בכל מקום כמודל ענק בביתו של מספר 2 על בגדיהם של הדיירים ובכל תמרור ומקום אפשרי בכפר וכמובן מתנוסס בגאון על דגל "הכפר " שאותו אנו רואים באחד הפרקים. .וגם  מופיע כסמל המלווה  את הקרדיטים של פרקי הסדרה. לכאורה המדובר בסמל משמעותי שיש בו רמזים חשובים לגבי זהות האנשים שמאחורי הכפר. אך מה בעצם הסמל הזה שנמצא בכל מקום  אומר ומסמל ?

זה אינו ברור כלל ואינו מוסבר באף אחד מהפרקים.מן הסתם יש לו משמעות אידיאולוגית –מיסטית כלשהיא בדומה נניח לסמל הצלב בנצרות או המגן דוד והמנורה סמליה של מדינת ישראל. אולם יוצרי הסדרה ואנשי "הכפר"  לעולם אינם טורחים לציין מה היא משמעות זאת.

זה נשאר כתעלומה לצופים וגם הערה אירונית על כך ששגם בעולם האמיתי סביר להניח שרוב האנשים שרואים סמלים מידי יום ביומו ואלו מוטבעים בתודעתם בעצם אינם יודעים כלל מה הם אומרים ואת מה הם מסמלים.

אין לאמר שתעלומת זהותם של השובים נפתרת גם בפרק האחרון המסיים שהיה אמור לפתור הכל אך לא עושה זאת.  שתי התעלומות המרכזיות שעומדות בבסיס הסדרה:תעלומת הסיבות  לעזיבתו של הסוכן את השירות החשאי ותעלומת זהות הגורם שכלא אותו בכפר ( מספר 1) נשארות לכאורה לפחות בלתי פתורות.שני הצדדים הסוכן החשאי לשעבר והכפר מסיימים  את הסדרה בידיים ריקות במאמציהם לפתור את התעלומות האלו.

 אוטופיה דיסטופיה או הטרוט ופיה ?

האם הכפר הוא דיסטופיה דהיינו מציאות עתידנית שחורה?

לפי תפיסת יוצרי הסדרה בהחלט כן .

"הכפר"  הוא מעין גלגול של המדינה העתידנית של אורוול ב1984 שמשגיחה ומפקחת על תושביה במגוון אמצעים טכנולוגיים כל רגע ורגע ביממה וכל מי שפוסע מהקו ומנסה לברוח  כפי שעושה מספר 6 שוב ושוב גורלו עלול להיות רע ומר.

prisoner jack kirbi

האסיר בסיפור קומיקס שלא פורסם מעולם מאת  ג'ק קירבי.

אבל אפשר לשאול את השאלה גם בצורה הפוכה.האם  יכול להיות שהכפר" הוא  דווקא אוטופיה ?דהיינו סוג של ישוב אידיאלי ?  על פי תפיסת העולם של רבים בעידן שלנו בהחלט כן.

התושבים חיים ללא צורך לדאוג למצבם החומרי .הם יודעים שיש מישהו שדואג להם תמיד לכל דבר ומקפיד שהיו פעילים בכל רגע ורגע ביממה.אותו מישהו עוקב אחריהם גם בכל רגע ורגע .אבל גם בזה יש מן החיובי.אחרי הכל זה רק מראה שלאותו מישהו איכפת מהם מאוד ,בדומה לכל אותם אנשים שחיים ומציגים את חייהם באינטרנט ,בתוך המחשבה שהיא אולי נכונה שעצם ההצגה של עצמם בסיטואציות שונות רק מראה שהם קיימים לכלל העולם.אין ספק שכל משתתפי "האח הגדול " רואים בהשתתפות בתוכנית מעין אוטופיה.

 הטרוטופיה

 אפשר לראות ב"כפר " גם  הטרוטופיה על פי הגדרתו של  הפילוסוף הצרפתי  מישל פוקו.  זהו מקום שבו מאורגנים החיים בצורה יעילה להפליא על פי תוכנית קבועה מראש .

המדובר כאן במעשה עיצוב חברתי לא אוטופי אלא ממשי מאוד ובו בזמן כביכול "טבעי " ונראה כחלק אינטגראלי של המציאות  והסדר החברתי הקיים.ההטרוטופיה היא לדעת פוקו כלי שליטה מרכזי של קבוצת ההגמוניה ששולטת בחברה ומפעילה דרכה את האידיאולוגיה המיוחדת לה.דרך ההטרוטופיה כמפקחת נוצרים  בטרוט ופיות שונות כמו בית הספר ובית המשפט ,ותחנת המשטרה,הספריה המוזיאון ואתר ההנצחה  נורמות התנהגות ונורמות תפקוד וערכים תרבותיים שונים .על ידי ההטרוטופיה נוצרת בחברה הכללית הזהות הקיבוצית החברתית שאותה שואפת קבוצת ההגמוניה שעומדת מאחורי ההטרוטופיה ליצור.  וכתוצאה מכך על ידי ההטרוטופיה נוצרת ומכוננת הזהות האישית של כל חבר בקבוצה.

רובר, הבלון השומר על ההטרוטופיה של ה"כפר".

.למעשה ניתן לטעון שהחברה אינה יכולה להתקיים בלי ההטרוטופיות שלה כאמצעי פיקוחי סידור ושליטה על כל מי וכל מה שהוא חריג יוצא דופן שונה ונראה כמאיים על הסדר החברתי הקיים והמוכר. .

הכפר בסדרת האסיר נראה כממלא  את הפונקציות של  המוסדות האלו.מבחוץ הוא נראה בכית מרגוע  שבו הכל חיים בשקט ובשלווה בבידור בלתי פוסק אולם כאשר מישהו מנסה לברוח כי אז הוא חווה את הצדדים הפחות נעימים שיכולים לכלול אלימות פיזית ונפשית כנגדו עד כדי מוות.[

               

הכפר עצמו בנוי מכמה מרחבים. יש את המרחב שנראה כמו כפר נופש מלא בגנים וספסלים אבל יש גם את החדרים הפנימיים ובמיוחד שביתו של מספר 2 השולט בכפר הנראה כמו סיוט טכנולוגי מלא וגדוש בכלים עתידניים שעימם הוא צופה על כל הנעשה בכפר וכיסאות מיוחדים במינם .דהינו הכפר מוצג כנוגד של סביבה שלוה וכפרית לכאורה וסיוט טכנולוגי הנמצא מתחת לפני השטח אך שמורגש בכל מקום.הסוכן החשאי שהתפטר בלי סיבה ברורה הוא בגדר איום על האידיאולוגיה של החברה מאחר שהוא מסרב לקבל את ערכיה ומתעלם מהם ,  ואיום כזה יש לשבור ולכן מופעלים נגדו אמצעי לחץ שונים ומשונים מהם מדעיים בדיוניים ממש להודות בטעותו ולהסביר מדוע איינו מוכן  היכנע כמו כולם. ה"כפר "  הוא  לאמיתו של דבר בית כלא אחד גדול  שנוצר למטרה מסויימת וספציפית מאוד של כליאה של אנשים שמסיבה זאת או אחרת עוררו את זעמם של גורמים בלתי ידועים בממשלה או בממשלות של המערב ( ואולי גם המזרח ) בכך שסירבו להתאים את עצמם לנורמות כמו הסוכן ששמו הפך למספר 6.זה לא ברור ולא באמת חשוב איזו חברה עומדת מאחוריו .ייתכן שאלו הם השירותים החשאיים הבריטיים ,אבל זה לא הכרחי . המסר  הוא שזו יכולה להיות כל חברה או שזוהי החברה המודרנית כולה .

 המטרה כאן  היא לדכא אבל לא לדכאו רק באלימות כמו בספרו של אורוול "1984" אלא לדכאו בצרוה כזאת שהמדוכא ילמד לאהוב את מדכאיו  וישתכנע ממה שנראה לו כרצונו החופשי ששיטתם ודרך מחשבתם היא האפשרית היחידה.הכפר הוא עם כך מוסד פיקוח  שאותו מפעילה חברה מסויימת על הסוטים שאינם מוכנים לקבל את הרעיונות של הקבוצה השלטת בחברה זאת  .

 סיום ?

בפרק הסיום המוזר של הסדרה  נראה  שהגיבור חסר השם מצליח להימלט ולחזור  ללונדון ואל ביתו .  אולם דקות הסיום  הסופיות של סדרת "האסיר " רומזות שלאמיתו של דבר גם בלונדון הוא נמצא בכפר ענק שבו הכל נמצא תחת פיקוח וכי יתכן שהבריחה אולי אף  לא התקיימה והיא כולה פרי דמיונו כפי שאירע כבר בפרקים קודמים.באותה המידה יכולה להיות כאן אלגוריה על המצב האנושי כולו :

הרי כולנו נמצאים בעולם שאיננו יודעים את מקורו ומי _(עם בכלל ) הוא האחראי לו ומנסים לפענח לאורך חיינו את התעלומה הזאת.אולם הסדרה מרחיקה לכת בפרק האחרון וקובעת שהסכנה אינה נמצאת בהטרוטופיה כמו "הכפר " אי שם במקום מרוחק ונסתר כל שהוא. הסכנה יכולה להיות בכל מקום גם בחברה הרגילה שלנו ואולי דווקא בה דווקא מאחר שהיא נראית לנו כה נוחה וכה מסבירת פנים עד ששוב איננו מוכנים לבדוק את ההנחות שנמצאות ביסודה ובכך אנחנו הופכים לאסירים..

סדרת הטלוויזיה "האסיר" מציגה דוגמה קיצונית במיוחד של גוף הטרוטופי כזה שמתפקידו לכלוא ולפקח ולכוון את התנהגותם של אנשים שונים שמסיבות אלו או אחרות התגלו כנוקונפורמיסטים בחברה הסובבת.

אולם המסר של הסדרה הוא שאינך צריך להגיע לזירת העלילה "הכפר "  אי שם על אי בודד כדי לחות את ההטרוטופיה. וגם אם תימלט משם לבסוף תמצא שלא באמת חמקת מההטרוטופיה. ההטרוטופיה נמצאת בכל מקום והיא מגיעה עד לביתך.ואולם היום בראשית המאה ה-21 אנחנו יודעים שיש איום חמור לעין ערוך מזה שמציג הכפר על אסיר בניסיון לשבור אותו ולהפכו  לקונפורמיסט.והאיום הזה הוא שהכפר דהיינו החברה  פשוט יתעלם מהאסיר ומכל מה שיש לו לאמר ולא לאמר. הוא  יתן לו לצרוח ולהשתולל  כאוות נפשו .לעזוב ולערוק כרצונו. מבלי שאיש ישים אליו ולמחאתו  לב.וזוהי כמדומה האימה האולטימטיבית של אנשי העידן הזה.

לי נראה בכל אופן שאחת משתי התעלומות הגדולות העומדות בבסיס סדרה זאת תעלומת עזיבתו של הסוכן את השירות החשאי הבריטי  אינה תעלומה כלל:לאמיתו של דבר אין זה קשה כלל לנחש מהן הסיבות האלו. הן מוצגות ממש בכל רגע ורגע בידי הגיבור חסר השם שמראה שוב ושוב מדוע לא יכול היה להמשיך בעבודתו.

לאיש פשוט נמאס מהמימסד הדורסני שעבורו עבד.הוא התעייף מהמשימות המסוכנות והקטלניות כסוכן חשאי  והוא החליט לעזוב את הכל.   לא הייתה  שום סיבה מיוחדת  מעבר לזה. ונצחונו הגדול ביותר של ג'ון דרייק –"מספר 6" ? הוא אינו  בכך שהוא מצליח לשמור על שפיותו ועקשנותו כנגד המאמצים לשבור אותו וגם לא  בכך שהוא מצליח לברוח לבסוף.,אולי.בוודאי שנצחונו אינו בכך שהוא מצליח לפענח לבסוף את תעלומת הכפר ומיהו מספר 1 המסתורי שעומד בראשו,תעלומה שהוא אינו מצליח לפענחה.

נצחונו הגדול ביותר הוא בכך שהוא כופה על שוביו להקדיש אין ספור שעות  של תשומת לב ומאמצים שאין ערוך לתחכומם   על מנת לפצח  את תעלומת הסיבות לפרישתו מהשירות  "תעלומה"  שאינה קיימת כלל.

הם מאשרים ושוב ושוב ושוב עבור מספר 6  את חשיבותו האולטימטיבית בעולמם.וגורמים לו לסיפוק שספק אם פנסיה רגילה באיזה שהוא מקום נופש כפי שתיכנן בתחילה יכולה הייתה לתת לו.

  נספח : ג'ון דרייק בשפה העברית

 לעברית תורגמו ארבעה רומנים  שהתבססו על  סדרת "מלכודת "  פורסם  עוד ספר מקורי אחד בסדרה זאת  וכן פורסם עוד ספר אחד שהתבסס על סדרת "האסיר" עצמה.

המתרגם-כותב  פחס דנציגר מספר  : "מלכודת " היתה סדרת טלוויזיה מאוד פופולארית בשעתו,ואורי  שלגי המו"ל של הוצאת "רמדור " חובב מושבע של ספרי ריגול ( הערה :אורי שלגי היה האדם הראשון שהועמד לדין בעוון ריגול  בתולדות מדינת ישראל ) להחיות את הדמויות בספרים שיייעדו רק לקהל הישראלי. הספרים האלו  היוו בשעתו אתגר של ממש מאחר וצריך היה לכתוב ברוח המיוחדת של הסדרות האנגליות בטלוויזיה.

דנציגר כתב סיפור מקורי משלו על עלילותיו8  של דרייק בשם "המת המסוכן " שיצא לאור תחת השם "ברט ויטפורד " שבדרך כלל הוכר לקוראים כמחבר עלילותיו של פטריק קים.   זהו רומן ריגול שגרתי שאפשר היה בשקט לשנות את שם הסוכן בו מ"ג'ון דרייק " לפטריק קים ". לא ניתן אלא להצטער  שדנציגר או ישראלי אחר לא כתב ספר מקורי שהתבסס על סדרת הפנטזיה "האסיר " על סוכן חשאי  "מספר 6 "  שנלכד במקום נופש מיסתורי מלא באמצעי ריגול מדהימים . זוהי   סדרה שרק ספר אחד ממנה ( אולי הגרוע שבכולם )  תורגם לעברית .

ספר מקורי כזה על "האסיר "  הוא ספר שאני הייתי להוט לקרוא.

 ספרי סדרת "מלכודת " סוכן החשאי ג'ון דרייק בעברית:

קטע מתוך הספר "הסוכן שסירב להמשיך" (מ-1970) שמתאר את הדילמה שעימה חי הסוכן החשאי ג'ון דרייק 

"תחנת הפירטים העליזה והתמימה . מאת הוארד ביקר .עברית "ש.בעל אללה".‫ תל אביב : רמדור, 1970. ‬

( שימו לב לשם המתרגם המיוחד במינו.ש.בעל אללה בבירור שם בדוי של מישהו ואני מתעניין לדעת: מי עומד מאחורי השם הבדוי הזה?)

השם המקורי באנגלית :

Storm Over Rockall:

תקציר:רומן מתח מסידרת "ג'ון דרייק "הבריטית שעליה מתבססת הסדרה הטלוויזיונית "מלכודת "המשודרת במוצאי שבת בטלוויזיה הישראלית ובה מגלם פטריק מק גוהן את תפקיד הסוכן החשאי ג'ון דרייק.

 

2. המוציא להורג התמים  מאת א.בלינגר ,עברית נח מן . 1970

תרגום של הספר:THE EXTERMINATOR  by W.A. BALLINGER  1966

The man known as the Exterminator is wiping out Drake's fellow agents. Given the task of stoppinhe assassin, Drake isn't sure               that the killer is not one of his own

   

 nown as the E

xteinator is wipin

 תקציר "המוציא להורג החייכן " או "המוציא להורג התמים " ,אלה היו רק שניים מהכינויים של הרוצח הרשמי מן הצד "שמנגד",והוא ביצע את עבודתו ביעילות רצחנית. הוא מחסל את עמיתיו של ג'ון דרייק אחד לאחד. שליחותו של ג'ון דרייק "ה"אס" של שירותי הביון הנגדיים של הוד מלכותה –הייתה למצוא את האיש –ולהשמידו.שליחותו זו טלטלה אותו מן היאכטה המפוארת של מליונר אמריקני אל החווילה הסיציליאנית המוזרה עם בריכת הכרישים שבה ולבסוף-ללועו הגועש של הר האטנה. אלא שהוא אינו בטוח שהמתנקש אינו אחד מעמיתיו…

g

תake's fellow agents. Given the task of stoppinhe assassin, תקציר Drake isn't sure that the killer is not one of his ownr is wiping out Drake's fellow agents. en he task of stopping the assassin, Drake isn't sure that the kil

 

3. הנערה שנידונה למוות. מאת הוארד בייקר  עברית ש.בעל אללה . 1970.

תרגום של הספר DEPARTURE DEFERRED BY W. HAWARD BAKER.1965

   

תקציר :בכפות ידיים ריקות ובהגיון חד כסכין ,הוא נכנס למעשי תעוזה בל יאמנו –וגורם להם להיראות קלים ופשוטים .ג'ון דרייק –הקלף החזק ביותר של שרותי הביון הבריטיים ,מנסה להקדים את מהלך מחוגי השעון ,וחולף על פני אירופה בדרך לאלבניה  במאמציו להציל נערה יפה, בתו של פיזיקאי  אלבני מפורסם שנחטפה בידי הסינים והיא בגדר נידונה למוות אלא אם כן יתקבלו דרישות הסחיטה שלהם:ידע יקר מפז  שמטרתו להאיץ את התוכנית הגרעינית של סין.36 שעות עומדות לרשותו כדי להצילה ,או ללכת בעקבותיה ולהיהפך לנדון למוות בעצמו.באלבניה הוא מוצא את עצמו במאבק בין תומכי רוסיה ותומכי סין בשירותים החשאיים של אלבניה. 

4. הסוכן שסירב להמשיך  (  במקומות מסויימים מופיע כ"המרגל שסירב להמשיך") מאת "הוארד  בייקר" . עברית נח מן .1970.

 

תרגום של הספר NO WAY OUT BY WILFRED MCNEILLY. 1966

 

 

 

תקציר :"כאשר החליט טוני האריס ,סוכן חשאי שעצביו התרופפו לצאת מהמשחק ולהעלם בנכי העולם התחתון של מקאו ,עשה את החשבון ללא שרותי הביון הבריטיים –ושירותי הביון של מעצמות נוספות לא ידידותיות דווקא,הסינים .ונוסף לכך –נשא טוני האריס במוחו מידע סודי ויקר ערך.תפקידו של ג'ון דרייק האיש מספר אחד של שירותי הביון הבריטיים היה פשוט .למצוא את האריס לפני הסינים  ,להחזירו למוטב או להרגו .וג'ון דרייק היה ידידו של האריס…

5.המת המסוכן מאת "ברט ויטפורד " בתרגום "נח סדן ( פנחס דנציגר ) 1971 . מופיע כתרגום של הספר THE DANGEROUS CORPSE BY BERT WHITEFORD

בניגוד לכל הקודמים זהו ספר ישראלי מקורי שכותבו הוא פנחס דנציגר" פ.דן". .ג'ון דרייק מונע הפיכה קומוניסטית במדינה דרום אמריקנית דמיונית בשם פאראנה.

הספר היחיד בעברית מסדרת "האסיר "

האסיר מאת  דויד מק דניאל,  תרגם פ. דן 1971

תקציר : האסיר- סוכן  המחליט להפסיק את פעולתו כאיש ביון ומוצא עצמו כאסיר בכפר משונה וסודי.

האסיר –גבר שאינו מוכן לוותר,להיכנע או לסגת אך על פי שכוחות עדיפים עומדים כנגדו.

האסיר יציר הספרותית שנכתבה במיוחד כדי להסביר נסתרות הקשורות באחת מסדרות הטלוויזיה המדהימות ביותר.

האסיר –גורלו של גון דרייק גיבור סדרת "מלכודת " הלוחם את מאבקו האכזרי והאמיץ ביותר.האסיר –פטריק מקגוהן ,שחקן אופי מעולה בתפקיד שהפכו לשחקן טלווזייה מהשורה הראשונה.

האסיר –ספר שיענה על השאלות ששאלת בהתבוננך בסדרה הטלוויזיונית במוצאי שבת.

     

 ראו גם :

פוקו, מישל,  הטרוטופיה /    תל אביב :   רסלינג,   2003..

Gregory, Chris,    Be seeing you :   decoding the prisoner /    Luton :   University of Luton Press,   c1997

צפו ב: האסיר:קטע הפתיחה ה(כמעט ) קבוע

צפו בפרק הראשון בסדרת "האסיר ": הגעה"

After resigning, a secret agent finds himself trapped in a bizarre prison known only as The Village.

הפרק השני בסדרת האסיר :" הצילצולים של ביג בן"The Chimes of Big Ben

גירסה חלופית של הפרק הזה.

A new Number Eight named Nadia arrives in the Village, and together she and Number Six plot their escape.

הפרק השלישי בסדרת "האסיר " :א.ב.ג"

Number Two believes that Number Six resigned because he was going to sell out. Using dream manipulation, Number Two tries to determine which one of three possible candidates Number Six was dealing with.
https://www.youtube.com/watch?v=TA11C6KTtiU

הפרק הרביעי בסדרה "חופשי עבור כולם "

Number Six runs for the office of Number Two.

 

 

הפרק החמישי בסדרה :האדם הסכיזואידי "

Number Six wakes up with a new identity. Now he's Number Twelve. Worse, Number Two asks him to impersonate someone–Number Six. But the new Number Six is more like him than he is.

 

 

הפרק השישי בסדרה : הגנרל 

An instant learning process becomes the Village's latest fad, but Number Six is sure that Number Two is using it as a brain washing tool.

 

 

 

הפרק השביעי בסדרה :חזרות מאושרות רבות "  Many happy returns

Number Six wakes up to find the Village totally deserted.

 

צפו בניתוח אוקולטיסטי של הפרק Many happy returns

 

הפרק השמיני בסדרה : ריקוד המתים 

Number Six comes across a body that has washed ashore with a radio. After sending the body back out to sea, he tries to use the radio to get rescued.

 

הפרק התשיעי בסדרה :שחמט

Inspired by a large chess game with people taking the place of the game pieces, Number Six formulates a new escape plan with some compatriots.

הפרק העשירי בסדרה :פטיש לסדן 

Number Six vows revenge and goes after a sadistic Number Two after he drives a fellow Village resident to her death.

 

הפרק ה-11 בסדרה: זוהי קבורתך.Its Your Funeral –

Number Six hears of an assassination plot against Number Two, but it's the new Number Two doing all the plotting against the retiring Number Two.

 

 

הפרק ה-12 בסדרה : שינוי של דיעה A Change of Mind

After a brawl, Number Six is declared "unmutual" and is made to think that he has undergone "instant social treatment

הפרק ה-13 בסדרה: אל תנטשי אותי יקירתי 

Do Not Forsake Me

With his mind transferred to another body, Number Six wakes up in his London flat and can't convince his colleagues who he is. He takes off to Austria to find the one man who can help him, the person whom Number Two wants him to find.

https://www.youtube.com/watch?v=2E-HLinbfPM

הפרק ה-14 בסדרה: לחיות  בהרמוניה 

 Living In Harmony

 

In a Wild West setting, a lawman who resigned is trapped in a town called Harmony where the Judge wants him to be the new sheriff – by hook or by crook.

 

 

 

הפרק ה-15 בסדרה :הנערה שהייתה המוות 

Back in London, Number Six is trying to track down a crazed scientist who is protected by his homicidal daughter

 

 

הפרק ה-16 בסדרה: היה היה פעם

 Once Upon a Time

Because all other attempts to break Number Six have failed, Number Two decides to engage him in a game where one of them will end up dead.

ניתוח של הפרק 

 

הפרק ה-17 והמסיים :נטישה

Fall out

After witnessing the trials of Number Two and Number Forty-Eight and meeting the President of the Assembly, Number Six escapes during the chaos that follows.
https://www.youtube.com/watch?v=gdlQWXoC3y8
 האסיר הסיום

הסודות שמאחורי "האסיר " :-סרט דוקומנטרי על עשיית הסדרה

 

 

קראו גם :

ג'ון דראק באתר סוכנים חשאיים

סדרת האסיר בויקיפדיה

 אתר מקיף על "האסיר "

אתר חדשות האסיר

האסיר באתר סדרות הטלוויזיה הקלאסיות

  סדרת ג'ון דראק הסוכן החשאי

 הפתיחה של סדרת "איש הסכנה" שקדמה ל"אסיר "

ה"בקרוב "  לאסיר

 האסיר קטע הסיום הקבוע

 סרטי תעודה על "האסיר "

מהסוכן החשאי אל האסיר :סרט תעודי על יצירת "האסיר"

דוקומנטארי על האסיר

 בחיפוש אחרי האסיר

חלק 1

 מסע הפרסום של האסיר

חלק 2

 הדעות החלוקות  על הפרק המסיים של האסיר

 אחרי האסיר

"בקרובים "  לפרקי "האסיר "

חזרות מאושרות רבות

ריקוד המתים

 שחמט

 אלף בית וגימל

 פטריק מקגוהן יוצר וכוכב "האסיר "

 האסיר ואמן הקומיקס ג'ק קירבי

 סדרת קומיקס על פי האסיר

האסיר ומשפחת סימפסון

 להקת "בתולת הברז"ל בפזמון האסיר

 דוקומנטריים על האסיר

 האם אסיר הוא ג'ון דרייק?

 "הכפר " האמיתי במלחמת העולם השנייה

 עוד על הכפר האמיתי

 ראיון עם מספר 1

האסיר מוסבר 

 התגובות לפרק האחרון של "האסיר"

 מקור ההשראה הסקוטי לסדרת האסיר

 פנחס דנציגר

 אורי שלגי יהמו"ל של "האסיר " בעברית

 האסיר 2009

ועוד כמה סוכנים חשאיים

האמת מאחורי ג'ימס בונד

 משימה בלתי אפשרית

 המובחרים

ועוד סדרות טלוויזיה משנות השישים

מנהרת הזמן

 מה  יכול סוכן חשאי לעשות עם מפלגה פשיסטית השולטת בהונגריה

 prisoner no 6 comics 2

prisoner no 6 comics picture 1

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

23 תגובות על “המרגל שסירב להמשיך:על סדרת "האסיר"”

העיבוד החדש לאסיר היא מיני סידרה בת 6 פרקים.
כסידרה בפני עצמה, היא דווקא סידרה טובה. לא סידרת מופת, אבל די טובה.
בעיבוד לסיפור, יש בהחלט התאמה לזמנים אלו. הכפר אינו נמצא על אי, ומה הכפר בעצם, זה סוד התוכנית. הבעיה העיקרית של הסידרה היא הדמות של האסיר, שבפרקים הראשונים לוקה מידי פעם בהתקפות של היסטרייה וזעם. הרי האסיר המקורי היה קר רוח…

"הכפר " של האסיר הוא לדעתי הפיתרון הטוב ביותר מה לעשות עם מישהו שיודע יותר מידי סודות ועלול להווות סיכון למדינה אם יצא לחו"ל.אולי כדאי ליצור עבור אנשים כאלו "כפר נופש" תחת פיקוח מתמיד בנגב או אם אפשר יהיה להגיע להסכם עם המצרים בסיני. שם האנשים האלו יחיו עד סוף ימיהם בבידוד ראוי כשהן במציאות וירטואלית של נופש בלתי פוסק.

https://www.bfi.org.uk/news-opinion/news-bfi/features/prisoner-patrick-mcgoohan-50?fbclid=IwAR008qguNKvGysppMT1j7sTNFZb_PXxq1I79hW4tlsvx0jTgVrnUb8isXfs
Six ways cult show The Prisoner prepared us for the modern world
Fifty years after Patrick McGoohan’s surreal spy series The Prisoner first aired on TV, are we all now living in The Village?
k

Stephen Dalton
Updated: 7 June 2018

Fifty years ago, The Prisoner transformed primetime television drama into avant-garde art. Conceived by its star, Patrick McGoohan, in conjunction with George Markstein, this surreal swinging 60s classic was Kafka on Carnaby Street, a spy thriller that owed more to Buñuel or Beckett than Bond.

McGoohan starred in The Prisoner as Number Six, an unnamed British secret agent who angrily resigns on unexplained ethical grounds. He is immediately sedated and abducted, waking up in The Village, a picturesque coastal prison camp of sinister tweeness. More Butlins than Guantanamo Bay, the show’s main location was Portmeirion in north Wales, a magnificent mock-Mediterranean fantasy designed and built by Sir Clough Williams-Ellis.

Over 17 episodes, the shadowy forces running The Village try to coerce Number Six into confessing the real motives behind his retirement, using a range of sneaky tricks and brainwashing techniques. He resists them all. “I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed or numbered,” he barks. “My life is my own.”

A hard-drinking perfectionist, the Irish-American McGoohan did not suffer fools gladly. As the highest paid actor on British TV following his success in the more conventional spy series Danger Man, he had the clout to make The Prisoner in his own image, conceiving the basic premise as well as writing and directing several episodes. He even gave Number Six the same birthday as himself: 19 March 1928.

In an era when Britain had just three channels, this kind of star power carried real weight in ratings terms. And McGoohan arguably tested it to the limit, leaving behind one of the boldest and strangest TV experiments of all time.

Critically lauded on both sides of the Atlantic, The Prisoner ended prematurely in 1968, but its cult mystique remains. Behind the show’s trendy surface sheen of Sgt Pepper-ish psychedelia, McGoohan took great pains to make it as timeless as possible, a dark fairytale with allegorical resonance. Half a century later, this uncanny journey through the looking glass still has prophetic lessons for us about politics, technology, social conformity and television itself.

Here are six of them.

Number 1: The Prisoner predicted our current age of 24-hour mass surveillance
Made at the peak of Cold War anxiety about Orwellian police states behind the Iron Curtain, The Prisoner raised the unsettling possibility that even benign western democracies might spy on their own citizens.

Even in the cosy toytown idyll of The Village, a subterranean army of faceless minions monitor our every move, brainwashing us into being model citizens and quiescent consumers. And what’s more, we like it. This was years before the shock revelations of Watergate, and decades before Edward Snowden exposed the global mass surveillance of the NSA and other agencies.

“We’re run by the Pentagon, we’re run by Madison Avenue, we’re run by television,” McGoohan warned in a 1977 interview. “As long as we accept those things and don’t revolt we’ll have to go along with the stream to the eventual avalanche.”

Half a century after The Prisoner, Big Brother is watching everybody, and everybody is watching Big Brother.

Number 2: No Prisoner, no Twin Peaks
The Prisoner was the first auteur masterpiece of the TV era, shaped by a singular vision rather than committee-driven commercial imperatives. Like Twin Peaks, it was paranoid and surreal, a riddle wrapped in an enigma clothed in the Trojan Horse trappings of a populist primetime thriller.
7)
McGoohan’s visionary show laid down the foundations for Twin Peaks, The X-Files, Lost and other mind-bending trips into the Twilight Zone. David Lynch even included a homage to the monkey-mask scene from the Prisoner finale ‘Fall Out’ in Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992), while X-Files producer John Shiban called McGoohan’s show “the Gone with the Wind of its genre”, and J.J. Abrams has admitted “there are elements of The Prisoner in both Alias and Lost.”

Number 3: The Prisoner cult has grown far beyond the original TV series
A prescient piece of pop art branding, The Prisoner spawned a host of viral memes decades before the term was even coined. The show’s quotable lines, bold visuals and unique sinister-friendly typeface (modelled on the Albertus font) continue to echo throughout pop music, TV, cinema and visual art. There have been homages to the show in Battlestar Galactica, The Matrix, G.I. Joe, Mad Men, SpongeBob SquarePants and many more. In 2000, McGoohan even sportingly spoofed his Number Six role by guesting on The Simpsons episode ‘The Computer Wore Menace Shoes’.

Dozens of bands including Iron Maiden, Altered Images, XTC and Supergrass have also paid tribute on record and in music videos. In 2012, the inaugural Festival N°6 took place at Portmeirion, its name and location directly referencing The Prisoner. Headliners New Order came on stage dressed in copies of McGoohan’s signature blazer from the show.

Number 4: A remake-proof classic will live forever
The Prisoner was so heavily imprinted with McGoohan’s personality that it has proved impossible to remake over the decades, despite numerous stalled attempts. Various big-screen adaptations have been mooted, with Kevin Costner and Mel Gibson as potential stars, and big-name directors like Christopher Nolan behind the camera. All came to nothing.

A six-part TV mini-series starring Christopher Eccleston was announced by Sky in 2006, then shelved. The US network AMC finally rebooted the series in 2009, co-starring Jim Caviezel and Ian McKellen, relocating The Village to a desert outpost in Namibia. An ambitious failure, it was soon forgotten.

Just last year, Ridley Scott was attached as director of the latest planned remake, but history suggests fans should not get their hopes up. Be seeing you? Don’t count on it.

Number 5: The Prisoner makes more sense in a post-truth, post-ideological age
Any political messages in The Prisoner are tangled and murky, but the show arguably resonates more deeply today than 50 years ago. McGoohan satirises the totalitarian horrors of communist China and Soviet Russia in episodes like ‘A Change of Mind’, but he also mocks the hollow spectacle of western consumer democracy in ‘Free for All’, when Number Six stands for election in The Village. “Brainwashed imbeciles,” he sneers at his fellow citizens. “Can you laugh
The Prisoner (1967)
A morally conservative Catholic who refused to do love scenes on screen, McGoohan was critical of social progress and state bureaucracy, but he also saw hope in the revolutionary youth movements of the 60s. A mass of contradictions, he ultimately believed the Jekyll-and-Hyde evil that lurks inside every person is “the greatest enemy that we have”. Hence the show’s psychedelic final twist.

Number 6: Always leave them wanting more
By fateful accident, The Prisoner ended up being McGoohan’s unfinished symphony. Unlike Lost or the original Twin Peaks, the show ended before jumping the shark into pretentious excess, and is thus remembered with almost universal fondness.

Lew Grade’s production company ITC initially commissioned a two-season series spanning 26 episodes, but cancelled it after just 17. The second series would have seen Number Six escaping The Village and travelling the world, but still pursued by his former captors and still a metaphorical prisoner of his own mind.
The Prisoner (1967)
Freed from the pressure to pander to fans or advertisers, McGoohan wrote the series finale ‘Fall Out’ in a matter of days, a strikingly Brechtian allegory full of unanswered questions and cryptic clues that enraged some viewers. It ends on an ironically cheery cliffhanger as Number Six flees the Village and returns to London, his future unclear, his fate unresolved. “He’s got no freedom,” McGoohan explained in 1977. “Freedom is a myth. There’s no final conclusion to it.”

[…] הסוכן החשאי ג'ון דרייק מגיע לאלבניה ומסתבך שם במאבק פנימי בין תומכי רוסי ותומכי סין. ספר שהוא מדהים במיוחד בחוסר הקשר בין תיאור המצב שם באלבניה ובמציאות שבה אלבניה נשלטה אז בידי רודן אכזרי. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 2 =