web analytics
קטגוריות
ריגול

גילה גת -טילמן והפצצה הגרעינית האיסלמית

סקירה על ספר של גילה גת טילמון שבו היא מספרת על התנסויותיה עם עולם הטרור והריגול.

אני אספן ענק של ספרים שקשורים בעולם הריגול והביון ,העולמי וגם ובעיקר הישראלי .. לדעתי יש לי את אחד האוספים הגדולים בנושא זה הן בתחום הספרות היפה והן בתחוםספרות "העיון " שכוללת הן מחקרים על השירותים החשאיים היסטוריות שלהם ותיאורימבצעים שונים שהשתיקה יפה להם גם זכרונות של סוכנים חשאיים ושל מנהלי שירותיםחשאיים.

האוסף כולל גם כל רומן מתח  וריגול שנכתב בידי מישהו שידוע שהיה קשור לשירותיםהחשאיים למשל ראש "המוסד " איסר הראל שכתב שני רומני ריגול וגם אחרים.

לעיתים קרובות קשה מאוד להבדיל בין הספרים שמוצגים כזכרונות עובדתיים וביןהספרים שמוצגים כרומנים בדיוניים ותו לא.
ישנו גם ז'אנר נדיר במיוחד של זכרונות  סיפוריהם , של אנשים שלא היו סוכני ריגול מיומנים או מנהלים בשירותים החשאיים  ,אלא אנשים רגילים ,לכאורה לפחות ,שמצאו את עצמם כרעםביום בהיר לכודים ומסובכים בפרשת ריגול מסוכנת .
אחד הספרים הבודדים בז'אנר הזההוא ספר עם השם היוצא דופן ( שהוא כנראה אחד הדברים שמשכו אותי אל ספר זה ) " עיסקי לחימה מוסלמית באוניברסיטה :כולל הפצצה הגרעינית האיסלאמית" ספר שהפרשה המתוארת בתוכו היא מוזרה עוד יותר מהשם והיא מביאה תיאוראמיתי ( עד כמה שניתן לברר ) של סיפורה של דוקטורנטית ישראלית שהסתבכה בשנות השבעיםבפרשת ריגול וניסיון להעביר ידע גרעיני לגורמים איסלמיים בלונדון.

 

 

נושא הפצת הנשק הלא קונבנציונאלי הגרעיני הכימי והביולוגי עומד כיום במרכז תשומת הלב העולמית. ובמיוחד גדולים החששות שהוא ייפול לידי מעצמה בעלת הנהגה אידיאולוגית קיצונית,כפי שכבר קרה עם צפון קוריאה וכפי שעומד לקרות אולי עם איראן.
אבל החששות הם גדולים מכך. ידוע שהנשק הגרעיני נמצא בידי מדינות איסלמיות כביכול מתונות כמו פקיסטן.
מה יקרה עם המשטר שם יפול ויעלה לשלטון אירגון קיצוני מסוגו של הטליבאן ?
מה יקרה עם נשק גרעיני יוברח למדינות חסרות שלטון כמו סומליה לידי ארגוני הטירור והפיראטים שם ?
במקרה כזה ניחוש :הם לא יהססו להשתמש בו.

 ובוודאי ובוודאי לא ימנעו לאיים משימוש בו בסחיטה גרעינית מסוג חדש.
וכדאי לדעת שיש פוסקי הלכה מוסלמיים קיצוניים במיוחד שהיתירו שימוש בכלי נשק גרעיניים למלחמה בכופרים.
אמנם הם בגדר מיעוט מזערי; אבל מיעוטים כאלו הראו שיש להם את היכולת להשתלט על מדינות. מנהיג בעל אידיאולוגיה קיצונית ( כפי שהיה  מנהיג סין הקומוניסטית מאו צה טונג בזמנו שבעיניו לא הייתה מניעה מוסרית להשתמש בנשק גרעיני, מאחר שלדעתו סין תשרוד גם מלחמה אטומית בניגוד לאויבייה ) ואירגון טרור בעל אידיאולוגיה קיצונית עם יגיע לידיהם נשק גרעיני עלולים להשתמש בו ובכך להביא חורבן שלא היה כמוהו.
המאבק נגד הפצת כלי הנשק הגרעיני נמשך מזה עשרות של שנים וידוע שגם השירותים החשאיים הישראלים פעלו ופועלים במבצעים שונים למנוע הגעת ידע גרעיני לידי גורמים איסלאמיים קיצוניים .רוב המבצעים האלו הוא מטבע הדברים חסוי.חלקם אנו יודעים הצליחו.
אולם כמה מהם כנראה לא.
עובדה מידע גרעיני נזל לאורך השנים וגם ממשיך לנזול למדינות כמו פקיסטאן עיראק ואיראן שכיום ישראל מנהלת עימה מלחמה חשאית מזה שנים בניסיון למנוע ממנה אפשרות להגיע לנשק גרעיני.

 

גילה טילמן  והפצצה הגרעינית

 

המלחמה הזאת היא ותיקה יותר ממה שרובנו חושבים.היא מתקיימת מאז שנות השבעים ואולי גם מאז שנות השישים.
פרטים על השלבים הראשונים במאבק הזה ניתן למצוא בספרה המעניין של גילה גת –טילמן "עיסקי לחימה מוסלמית באוניברסיטה :כולל הפצצה הגרעינית האיסלאמית :סיפורה של דוקטורנטית בלונדון ( הוצאת ירון גולן ,2002). ספר שהופיע -2004 ב- גם באנגלית בשם

ISLAMIC INTRIGUE AT THE UNIVERSITY

 ׁבהוצאת MAZO ׁ 2004ׂ
ספרה של גילה גת -טילמן חוקרת בתחומי הביולוגיה ,נקרא כמו ספר מתח או סרט של  במאי סרטי המתח אלפרד היצ'קוק.
החלק הראשון של הספר מתאר את חוויותיה של הדוקטורנטית הצעירה גילה טילמן ( גת כיום ) באנגליה ובעולם האקדמיה הבריטי , עולם המלא וגדוש בתככים זעירים, וגם בידידים ובני זוג מוצלחים יותר ופחות. עד כאן סיפור שגרתי המקביל לזה של כל סטודנט באוניברסיטה זרה או ישראלית .ככזה לא היה מזיק שהספר יערך טוב יותר על מנת לקצר את הדרך אל הנקודה העיקרית בסיפור.
גת- טילמן מתארת את חייה כדוקטורנטית לביולוגיה בלונדון באוניברסיטה שאליה נכנסו תלמידים מוסלמיים רבים,ומאידך שהתלמידים יהודיים וישראליים נטשו אותה בהמוניהם גם בעקבות התעמולה הקשה שמופעלת שם ללא הרף נגד מדינת ישראל רק גילה טילמן התמימה והאמיצה נשארת.
הסיפור מקבל תפנית מצמררת מאין כמוה כאשר הגיבורה גילה -טילמן  הבינה שהיא נמצאת באוניברסיטה בקשרים עם סטודנטים מוסלמיים החברים בקבוצות עויינות לישראל פקיסטניים בעיקר אבל גם אחרים שלומדים סודות גרעיניים כימיים וביולוגיים שונים בתחומים שונים שעלולים להזיק לישראל ולעולם שאותם הם מעבירים לארצם לשם יצירת כלי נשק' כנגד ישראל. 

גרוע מכך הסטודנטים האלו חוששים שתבין את זה. הם חושדים בה שהיא סוכנת ישראלית העוקבת אחריהם ( חשד סביר יש להודות לאור קריאת פרטים שונים בספר שאכן הופך למציאות) ומנסים לפגוע בה ולפי תיאורה אף מנסים לסמם אותה.
הספר מתאר היטב את תחושת האימה וחוסר הוודאות של המחברת שאינה יודעת למה לעשות עם המידע המצמרר.

האם להעבירו לידי השירותים החשאיים של ישראל? או שמה לשמור זאת ולעצמה ולהמשיך בחייה כמקודם כדוקטורנטית ולא להסתבך עם חבריה באוניברסיטה והרשויות שם.
ואכן הברירה היא מצמררת, שכן הסטודנטים הערביים שהיו מודעים לעניינה של טילמן  בהם ובמעשיהם  החלו לחבל בעבודתה ובפרויקטים מדעיים שונים שביצעה.
גת- טילמן דנה במהלך הספר בשאלה מדוע לא נמלטה פשוטו כמשמעו מהאוניברסיטה שבה חייה הפכו להדרגה לגיהנום ומסבירה שזה היה בגלל  שבאוניברסיטה ניתנו לה תנאים טובים. אבל גם בגלל עקשנות , סירוב לעזוב ויהי מה.  המנטליות שהייתה קיימת אז שישראלים לא בורחים מסכנות ושישראלים מנצחים תמיד במאבקיהם וגילה טילמן פטריוטית ישראלית נאמנה בהחלט הפנימה את המנטליות הזאת.
בשלב מסויים כאמור  גילה נחשדה  בידי סטודנטים מוסלמים ובידי גורמים מסויימים  באוניברסיטה  שהיא מבצעת נגדם מעקבים ושהיא סוכנת ישראלית.והם החלו לפעול נגדה בצורות שונות.
על פי תיאורה  גת -טילמן מצאה את עצמה מסובכת במאבק פנימי בין גורמים בריטיים שתמכו בישראל וכאלה שתמכו בטרוריסטים הערביים. היא העבירה ידיעות על דברים שראתה לשירותי הביטחון של ישראל מתוך הנחה ששתיקה בנושאים כאלו תהיה בגדר בגידה במולדת.
לפי תיאורה גורמים בשירותי הביטחון הבריטיים שהיו עויינים לישראל ולדעתה לא מן הנמנע שהיו בקשרים עם מרצים שונים באוניברסיטה,עוינים ביותר לישראל שתמכו באירגוני הטירור סיממו אותה ואף חקרו אותה במשך יותר מעשרה ימים  בסצינה שנקראת כמו משהו מסרט מתח היצ'קוקי מבעית במיוחד.
אך לבסוף הצליחה  גילה להשתחרר עזבה את האוניברסיטה ולחזור לישראל והעבירה את המידע שצברה לשירותים החשאיים כאן .מה עשו עם מידע זה אם בכלל אין לדעת. לפי טענתה,המסתמכת על אירועים שונים שקרו לה בארץ, הם ייחסו חשיבות לידיעות אלו, מן הסתם השתמשו בו במבצעים חשאיים שונים שאיננו יודעים עליהם.
האירועים שאותם גת –טילמן מתארת התרחשו ב-1973 .מאז כידוע פקיסטן הישיגה נשק גרעיני וייתכן בהחלט ולמעשה סביר שהיה זה דרך מידע שהושג באוניברסיטאות כמו האוניברסיטה האנגלית שאותה מתארת גת –טילמן או מוסדות אחרים מסוג זה.

 כמה מוסדות כאלו היום הם אבן שואבת לפעילים של אירגוני טרור ושל האיסלאם הקיצוני והם עומדים כיום בראש הקריאות להטיל חרם על ישראל.
למרבית הצער הרבה בספר הוא כמו שרוי בערפל ,ברור לקורא שישנם פרטים חשובים שחסרים על מנת להשלים את הפאזל שנמצא בליבו של הסיפור

ואולי העירפול הוא מכוון.
לא מן הנמנע ( אם כי זוהי השערה בלבד שהמחברת מכחישה ) שבניגוד לטענותיה של המחברת היא אכן הייתה קשורה בדרך זאת או אחרת לשירותים החשאיים של ישראל והספר יצא לאור כחלק ממאמציהם של השירותים החשאיים להפיץ בעולם את התודעה לאיום המוסלמי של שימוש בנשק הלא קונבנציונאלי.

 לאחר קריאת הספר המצמרר נשאלת השאלה האם היום בעולם שבו הכל פתוח לכל דרך האינטרנט אפשר עוד להסתיר מידע מסוכן כל כך כמו המידע הגרעיני?
התשובה היא כנראה שלצערנו לא. גם אירגוני טרור עלולים להשיג בעתיד אם לא הישיגו כבר מידע חיוני על כלי נשק גרעיניים מוגבלים לפחות כמו פצצה גרעינית מלוכלכת.
ספרה של גת-טילמן בהחלט ספר מעניין ומעורר מחשבה על הזמינות של מידע מסוכן בעולמנו וגם מעלה את השאלה מה יעשה אדם שנתקל בפרשה כזאת כיצד ינהג :האם יעדיף לעצום עיניים בפני הנעשה סביבו ?או שמה ינסה לבצע פעולת בילוש ובכך לסכן את עצמו כמו בסרט של אלפרד היצ'קוק ?
שאלה שלי אין עליה תשובה. מספרה של גת –טילמן לפחות מתברר שבמקרה שלה התשובה היא חיובית.היא לא עצמה עיניים. ולא היססה לסכן את עצמה.

מאז ספר זה גילה גת טילמן פירסמה ספר נוסף של מאמרים העוסק במוסריות ומדע.

 

את ספריה של גילה גת –טילמן אפשר להשיג דרכה בת"ד 3165 באר שבע 84131 ובחנות ספרים  "מיניבוק" רחוב ההסתדרות 93 בבאר שבע.

.

 

 

ראו גם

 

עסקי לחימה
גילה גת טילמן על המדע והפסאודו מדע –ערכים מוסריים

עסקי לחימה באנגלית

 

גילה גת טילמן על ניסויים בבעלי חיים

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

9 תגובות על “גילה גת -טילמן והפצצה הגרעינית האיסלמית”

אשמח – בטח אני יכול לכתוב ברבים -נשמח לקבל ממך את רשימת שמות הספרים בעברית המצויים בספרייתך על נושא מרתק זה.

אני קניתי השבוע -בדרך מקרה- את ספרו של שבתי טבת עונת הגז – עם הקדשה.
חומר קריאה לראש השנה….

שאינה מסודרת כהלכה לתתי נושאים וכו' .
בהזדמנות אני אפרסם רשימות של כמה מתתי הנושאים שמעניינים אותי :למשל ספרי מתח בדיוניים שנכתבו בידי בכירים בשירותי הביטחון השונים .
אותי הנושא הזה מעניין מאחר שאני די בטוח גם בלי להכיר את אותם אישים אישית שכאשר הם מפרסמים מותחנים בדיוניים על מזימות ערביות וסוביטיות וסיניות וכו' הם עדיין עוסקים בנושאים שהעסיקו אותם ועוררו את חששותיהם בזמן שמילאו את תפקידיהם ,.ווכתיבת המותחנים היא עבורם מעין תרפיה ודרך של התמודדות עם הנושאים והאפשרויות הקיצוניות שאותם הם מתארים במותחן.
וזאת כנראה גם הסיבה מדוע הצנזורה משחרת לטרף במיוחד אחרי ספרים כאלו למרות בדיונותם .
וראו על כך עוד כאן
איך ליחצן את הנשק הגרעיני של ישראל
http://www.notes.co.il/eshed/58693.asp

כדאי לציין שבביקור לאחרונה בספריה של המרכז למורשת המודיעין מל"מ בצומת גלילות
( שעליו ראו כאן
%A8%D7%A9%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9F(

,לברר מה יש להם שחסר לי וכדי לחפש חומר בתחוומים שונים ,
לא התרשמתי לטובה מהאוסף שיש להם של ספרים ומאמרים בנושאי מודיעין וריגול ובין באופן כללי וביון ישראלי באופן ספציפי.
מן הסתם כרגיל זאת בעיה של תקציב ואין לצפות מהם שיהיה להם כל ספר שעוסק בביון העולמי .
אבל מהם בהחלט ציפיתי שיהיה להם כל ספר שעוסק בביון ובמודיעין הישראלי משום אין כל כך הרבה כאלו.
הבא נאמר שהמספר אינו עולה על 1000 -אלף מאתיים בתחום ספרי העיון .
למעשה פחות .
ועד כמה מאות ספרים של ספרות יפה .
אולם האוסף של המל"מ חסר ספרים בסיסיים ביותר על הביון הישראלי בשפות שונות.
האוסף שלהם של ספרות יפה שעוסקת בביון ישראלי הוא עלוב פשוטו כמשמעו.
ולעומת זאת מצאתי במדפים שונים ספרי כיס שלא היה ברור כלל מה הקשר שלהם לספריה ,רומנים רומנטיים וכו' שמישהו כנראה איזה בכיר במשהו שם אותם אצלם מחוסר מקום והללו לא יודעים מה לעשות איתם.
אפילו דברים אלמנטריים כמו רישום פרטני של כל מאמר שעוסק בשירותים הישראליים שיש בכתבי העת שאותם הם מקבלים ,הם לא טורחים לעשות .
ולפי מה שראיתי הם מקבלים מעט מאוד ספרים חדשים מהשנים האחרונות וכנ"ל כתבי עת

אם זה היה תלוי בי :
כי אז ספריית המל"מ צריכה לפעול כך
עליה לרכוש כל ספר בכל שפה שעוסק בנושאי ריגול ,ביון ומודיעין ישראליים ופרשיות ריגול וביטחון שבהן קשורה ישראל.
עליה לא להסתפק בספרים חדשים בלבד אלא לחפש כל ספר ישן של עיון שעוסק בנושאים אלו בכל שפה .
עליה לרכוש כל ספר של ספרות יפה ,וספרי מתח שעוסק בשירותי הריגול של ישראל . כולל ספרים שיצאו בעבר . כולל ספרי קומיקס ( יש כמה כאלו)
עליה לדאוג לרכוש כל די וי די או קלטות וידאו של כל סרט קולנוע או טלוויזיה בדיוני ועובדתי שעוסק בשירותי הריגול של ישראל באיזו שהיא צורה.
"מינכן " של שפילברג חייב להיות שם "המתופפת הקטנה " לפי לה קארה חייב להיות שם .
כולל פרקים של סדרות בדיוניות שונות .
קלטות של סדרת "חדר מלחמה " של יאיר לפיד למשל חייבות להיות שם .
כל פרק בסדרת מתח אמריקנית או בריטית רגילה שבו מופיע סוכן או סוכנת "מוסד " חייב להיות שם. גם אם נניח המדובר בסדרה כמו "המלאך " של רוג'ר מור .
כל אותם סרטים תיעודיים שמוצגים בטלוויזיה על מבצעים שונים של המוסד חייבים להיות שם בקלטות .
תחום חדש שכדאי לרכוש אותו הוא ספרות המתח החרדית .ביקור שעשיתי אתמול בחנויות הספרים בבני ברק גילה שיש ז'אנר שמתפתח במהירות של ספרי ריגול חרדיים שגיבוריהם הם חרדים העובדים עבור שירותי הביון הישראליים ונאבקים במזימות עולמיות שונות של האיראנים ואחרים כנגד העם היהודי.
יש למיין מחדש כל חוברת שהם אי פעם קיבלו ולרשום כל מאמר לפי נושא ספציפי ( נניח מבצעי המוסד הישראלי , פרשת יוסלה רוזנבלט וכו' ) בקטלוג נושאים ומאמרים מיוחד.
עובדים שיעשו זאת יש :
יש כמה חיילים שמתבטלים שם ליד הדלפק על תקן של עוזרי הספרנית ועוסקים בעיקר בבחיסול שיטתי של זבובים בעוד דוגמה של ביזבוז כוח אדם צה"לי.אפשר להעסיק אותם ברישום וקטלוג מאמרים בלי להוציא גרוש אחד מיותר. וכך גם החיילים המשועממים ימצאו דרך להעביר את הזמן .
כרגע חלק גדול מהספריה שם הוא אבן שאין לה הופכין. הספרים והמגזינים הם מיושנים ברובם ואין דרך לחפש בהם בצורה יעילה ללא קטלוג נושאים אפקטיבי .אלא אם כן אתה מוכן לשבת ולעבור חוברת אחרי חוברת כפי שנאלצתי לעשות כשהייתי שם.
התברר לי שאפילו את המגזינים שאותם מוציא המלמ הם לא טורחים לשמור .
למה ?
משום ש"במילא כולם נמצאים באינטרנט ". ( ציטוט של החייל הספרן ) .
ומה יקרה עם אותו אתר אינטרנט יפול או שלא יהיה תקציב להחזיק אותו ?
אתרים אינם מתקיימים לנצח. ספריה צריכה לדאוג לנצח.
עם ספרית המל"מ רוצה להתמודד עם המידע הזמין שיש כבר באינטרנט אז יש לקטלג ולמיין את החומרים שכבר יש ברשותה בצורה הרבה יותר יעילה ולדאוג שיהיו ברשותה הרבה יותר חומרים נדירים שאינם זמינים כמו רומנים על שירותי הריגול וקלטות שונות .

האם למען בריאותנו שלנו עלינו לבצע ניסויים אכזריים ומכאיבים ביותר בבעלי חיים ,או שמה מסיבות של מוסר עלינו להימנע מכך לחלוטין? קובץ מאמרים טורד מנוחה של גילה גת -טילמן דן ( בין נושאים אחרים ) בפירוט בשאלה זאת .

דיון על טענותיה ראו כאן
האם זה מוסרי וכדאי לבצע ניסויים בבעלי חיים ?
http://www.notes.co.il/eshed/62153.asp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + 14 =