web analytics
קטגוריות
תנ'ך

התעלומה של "ספר הישר "-חיים מזר

מה היה "ספר הישר " הקדמון המאוזכר כמה פעמים במקרא?

 

 

הספרים האבודים של התנ"ך

 

 

 

כחובב ספרים מסתוריים מוחרמים ואבודים באופן כללי ,יש לי ענין רב בכל הספרים האבודים שמוזכרים בתנ"ך.
במקרא מוזכרים ספרים שונים שעליהם הסתמכו והתבססו כותבי התנ"ך ,ושהיו מן הסתם מוכרים לקוראיהם הראשונים.
אך ספרים אלו לא היגיעו לידינו . ומה בדיוק היה בהם נשאר בגדר תעלומה  שבה התחבטו רבים וטובים לאורך הדורות.

אנחנו יכולים רק להניח שמה ששרד בתנ"ך ,היה המיטב שבמיטב.

אבל אנו לא יכולים להיות בטוחים בכך.

מה שברור הוא שכמה מאותם הספרים האבודים היו מוזרים ומסקרנים  ביותר.
במקרא מוזכרים  ספרים כמו "ספר מלחמות ה' " שמן הסתם היה ספר מיתולוגיה עברית קדום. .

ומוזכר שם גם "ספר הישר ".
אמנם ספר בשם "ספר הישר"  פורסם שוב בימי הביניים אך אין לו שום קשר לספר הקדמון והמסתורי בשם זה שמוזכר בתנ"ך פעמיים.
חיים מזר חוקר מומחה של התנ"ך שעסק כאן ברשימה קודמת בספריה שאולי הייתה לשלמה המלך ,  מנסה לפענח את תעלומת "ספר הישר" שמן הסתם היה חלק מספריה זאת   ומציע שהמדובר היה בספר הדרכה צבאי קדמון..

בעתיד ננסה באתר זה לתהות על קנקנם של ספרים אבוד ומסתוריים נוספים שהיו בספריות של שלמה המלך של בית ראשון ושל בית שני ושלכאורה לפחות נעלמו ואינם.  . .

יהושע פוקד על השמש לעצור בסיפור שהופיע במקור ב"ספר הישר"  .ציור מאת הנרי היו

 

 

התעלומה של ספר הישר

מאת חיים מזר

אָז יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לַה'…, וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל: שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן. וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד עַד יִקֹּם גּוֹי אֹיְבָיו, הֲלֹא הִיא כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר. וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם וְלֹא אָץ לָבוֹא כְּיוֹם תָּמִים
יהושע י' 13-12

פעמיים מוזכר במקרא ספר מעורר סקרנות והוא ספר הישר.לא נמסר מי כתב אותו,מתי הוא נכתב ולשם מה. הדרך היחידה ללמוד משהו על ספר זה היא לבדוק באיזה הקשר הוא מוזכר.הוא מוזכר בפעם הראשונה בספר יהושע בפרק י' בו מתוארת מלחמתו של יהושע במלכי האמורי שעה שהתקיפו את הגבעונים.בפסוקים 12-14
נאמר:"אז ידבר יהושע ליהוה ביום תת יהוה את האמורי לפני בני ישראל ויאמר לעיני ישראל שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון.וידום השמש וירח עמד עד יקום אויביו הלא היא כתובה על ספר הישר .ויעמוד השמש בחצי השמים ולא אץ יבוא כיום תמים".
: "וַיְקֹנֵן דָּוִד אֶת הַקִּינָה הַזֹּאת עַל שָׁאוּל וְעַל יְהוֹנָתָן בְּנוֹ. וַיֹּאמֶר: לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת, הִנֵּה כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר".

 

שמש בגבעון דום .ציור מאת גוסטב דורה.

 

המקרה השני נמסר בשמואל ב' א'.בעקבות מותם של שאול ויהונתן בגלבוע בפסוקים 16-17 נאמר:"ויקונן דוד את הקינה הזאת על שאול ועל יהונתן בנו.ויאמר ללמד בני יהודה קשת הנה כתובה על ספר הישר.הצבי ישראל על במותיך חלל איך נפלו גיבורים".
אזכור שלישי של ספר הישר מופיע בתרגום השבעים שם נאמר שתפילת שלמה בחנוכת המקדש לקוחה מספר הישר ,אולם איזכור זה אינו מופיע בגרסה העברית של התנ"ך.

דוד מקונן על יהונתן ,בקינה שהופיעה לראשונה ב"ספר הישר".

בשני המקרים האזכור הוא בהקשר צבאי.מכיון שהאזכור הראשון הוא בימי יהושע מדובר בספר שהיה מוכר לפני תקופת ההתנחלות.הרושם הוא שמדובר בספר הדרכה צבאי.

מה שיוצר רושם זה הוא הכתוב בשמואל ב'. הקינה שבאה בעקבות פסוק 18 נוגעת בקרבות .המילה "קשת" היא שם עצם נקבי והמשך הפסוק הוא "הנה (בלשון נקבה) כתובה על ספר הישר",הרי שבספר הישר ישנה התייחסות לכלי נשק זה.מה אפשר לכתוב על קשת? מבנה,אופן ייצור ודרכי שימוש. בעת העתיקה נהוג היה להילחם בשעות היום.

הפסוק המפורסם "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" מתאר מצב של אור יום וחשכת לילה באזורים סמוכים גיאוגרפית,מצב שהוא בלתי אפשרי בכלל.יכול להיות שיהושע במלחמתו השתמש באמצעים פירוטכניים ליצירת אפקט של לילה לצורכי הסוואה והתקפה.פסוק זה לא היה יותר מאשר סיסמה אותה העביר לחלק מכוחותיו להשתמש באמצעים הפירוטכניים.גם בספר יהושע מופיעה המילה "כתובה" (בתוך המשפט "כתובה על ספר הישר"). למה בלשון נקבה? האם בספר יהושע המקורי,או המקור שעליו נסמך ספר זה, היה משפט נוסף או שם עצם נקבי לפני ההתייחסות לספר הישר? נראה שקטע זה אבד במהלך הדורות.

מבחינת הסיפור מי שניהל את הקרבות המתוארים בספר יהושע הוא יהושע בן נון.

מבחינה היסטורית ישנן הרבה שאלות ותהיות אם אכן היה אדם כזה.יכול להיות שהיו מספר מנהיגים צבאיים שהיו מעורבים בניהול מלחמות אלה ומחברו או מחבריו של ספר זה ייחסו פעילויות צבאיות אלה לדמותו של יהושע בן נון  או מי שניהל את הקרבות נגד האמורי הוא שהשתמש בספר הישר.

מאין בא הספר? הכוחות שעמדו לרשותו של יהושע לא היו כוחות צבא מדינתיים.כוחות בעל אופי כזה היו בבבל ובמצרים וסביר להניח שהיו בידיהם מדריכי פעולה ליצור כלי נשק ,אופן השימוש בהם וטקטיקות לחימה שונות. יהושע או מי שניהל את הקרבות הכיר ספר זה ואימץ אותו לצרכיו.
ניתן לנחש שהספר היה קיים עדיין עד ימי חורבן בית ראשון כאשר נכתבו הגרסאות הראשונות של ספרי שמאל ומלכים המוכרים לנו ( שלדעת רוב החוקרים חוברו בימי המלך יאשיהו במאה השביעית לפני הספירה כנראה על סמך חומר שהוכן בימי המלך חזקיהו במאה השמינית לפני הספירה ואולי אף בימי דוד ושלמה במאה העשירית לפני הספירה).

ומן הסתם ספר זה כמו ספרים רבים אחרים היה שמור בספריית בית המקדש ואולי שם נתקלו בו כותבי הספרים הללו.
אולם לאחר שריפת המקדש בידי הבבלים שבה מן הסתם אבדו לתמיד ספרים רבים שהיו קיימים רק שם  בכתבי יד בודדים בלבד אבד מן העולם גם ספר הישר..

 

 

ספר הישר -

אבל השם חזר והופיע לעתיד כשם של ספר מימי הביניים על עלילות גיבורי התנ"ך וכשם ספר השירים תנכיים של "נתן יונתן "שירים על ספר הישר". כך שעם כי תוכנו של "ספר הישר המסתורי אבד ואיננו ,הרי זכרו נשמר הודות לשני אזכורים אגביים במקרא . אנחנו יכולים לפחות לתמוה לגביו ולקוות שאולי  יום אחד יגלה אותו ארכיאולוג בר מזל.

מהדורת ספר הישר מימי הביניים.

ראו גם :

ספר הישר בויקיפדיה

מהו ספר הישר

האם היה ספר הישר "ספר בראשית "?

ספר הישר שמימי הביניים

שירים על ספר הישר מאת נתן יונתן

הספריה של שלמה המלך

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

23 תגובות על “התעלומה של "ספר הישר "-חיים מזר”

במסכת עבודה זרה (כה ע"א) מובא משמו של רבי יוחנן כי ספר בראשית הוא ספר הישר. ספר בראשית, המכונה שם ספר אברהם יצחק ויעקב, נקרא כך על שם אבות האומה שנקראו "ישרים", כפי שאמר בלעם (במדבר כג): "תמות נפשי מות ישרים".

אולם, כפי שציינת, החוקרים סבורים שמדובר בספר קדמון אחר.

אנחנו ממשיכים במסע שלנו אל הספרים האבודים של המקרא .
בסדרת המאמרים שנכתבת על ידי חיים מזר ועל ידי על הספרים האבודים של המקרא .והפעם חיים מזר עוסק בכל ספרי הביוגרפיה האבודים המוזכרים בתנ"ך שלא היגיעו לידינו .אך מן הסתם שימשו כמקור לכותבי ספר דברי הימים.
ראו
הביוגרפיות האבודות של התנ"ך
http://www.notes.co.il/eshed/59413.asp

אנחנו ממשיכים במסע שלנו אל הספרים האבודים של התנ"ך.
הפעם דמות מקראית מוזרה במיוחד :החוזה והמכשף הזר
בלעם בן בעור הנביא היחיד בן עם זר שנבואותיו
השתמרו במקרא.
היום אנחנו יודעים מהממצאים הארכיאולוגיים
שנביאים היו לא רק בישראל וביהודה .הם היו גם
בארצות אחרות של המזרח הקדום במארי למשל.
אולם התנ"ך לא טרח להשאיר את זכרם .
חוץ מהיוצא מהכלל של המכשף והחוזה המפורסם
בלעם בן בעור .
מדוע דווקא הוא ?
אולי משום שבתקופה שבה נכתבו ספרי התנ"ך
במאות השמינית והשביעית לפני הספירה היה
ספר ידוע מאוד של ועל בלעם בן באור שאבד
מאז שכותבי ועורכי התנ"ך ראו עצמם מחוייבים
להתייחס אליו ואל הדמות .
.להלן מאמר על הספר האבוד של גדול
המכשפים והחוזים הזרים של המקרא , בלעם בן בעור . .
הספר האבוד של בלעם
http://www.notes.co.il/eshed/59803.asp

המאמר במסיים בטרילוגיה של מאמרים על בלעם בן בעור
והפעם נעסוק בספר המסתורי מכל שלא נכנס למקרא
"ספר מלחמות ה' "הספר היחיד שאותו טרחה התורה לצטט בשמו.ושאותו טרחו דורות מאוחרים להשמיד ומסיבות טובות
הזהרה :המאמר זה ישנם כמה רעיונות שעלולים
להתגלות כמבעיתים וקשים לעיכול כמיוחד לאנשים
שהם מאמינים אדוקים .
ראו הוזהרתם!!!!
ראו
את והב בסופה :חקירה על ספר מלחמות ה'
http://www.notes.co.il/eshed/59984.asp

ספר הישר הוא ספר תהלים שהוא ספר השירה התנכי .שיכול אותיות שירה=הישר. כוונת שני הפסוקים ביהושע ובשמואל ב היא שאין אפשרות לעם ישראל לנצח את אוייביו ללא שני אלמנטים חיוניים ששלובים זה בזה. האחד צבא מיומן עם נשק ההולם את זה של האוייב. האחר אמונה וספר האמונה הגדולה ביותר הוא ספר תהלים ספר השירה ספר הישר. יתרה מזאת הפסוק בשמואל ב פרק א שווה בגימטריא ל 2701 = 37*73 בדיוק כמו הפסוק הראשון בתנך בראשית א שהוא פסוק הבריאה. מחבר הספר היה מודע לחשיבות המכרעת של לחינה מיומנת בלווית אמונה חזקה ולכן הוא משווה פסוק זה לבריאת עולם.

[…] התעלומה של ספר הישר                                                                                                                                                                                                                                      […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven + 7 =