web analytics
קטגוריות
ספרות ילדים קומיקס

לקשקש זה ליצור חיים

סקירה על סדרת ספרי הילדים של אילנה יפה -רוסאנו ,"קשקוש בלבוש" ,שמזסכירה סידרת קומיקס של נעם נדב על נער שנוצר בידי עיפרון.

סדרת הקומיקס "פנד " על ציור במפית שקמה לתחייה מזכירה נשכחות ,סדרת סיפורי ילדים של המשוררת  אילנה  יפה -רוסנו משנות השמונים שעסקה ברעיון דומה אם כי בצורה שונה . אלא שלקשקוש בלבוש יש כשרים מדהימים אף יותר משל פנד ( נכון לעכשיו )  ובראשם היכולת  ליצור מקישקושים שלו  חיים כמטאפורה מרשימה  לדמות האמן .אבל …האם רעיון מרשים מספיק ליצירה טובה ?

פנד הקישקוש האדום

ב-2006  הופיע ספר קומיקס חדש בשם :פנד :ספורו של פנד האדום   שנכתב בידי תמיר ראונר וצייר נועם נדב
הספר הוא אוסף סיפורים שהופיעו במקור במגזין לילדים של מוזיאון ישראל "עיניים". .נכון לעכשיו פנד הופיע בכל אחד מגליונות עיניים 89  סך הכל , נכון לינואר 2008
פנד הוא דמות מעניינת ולכאורה מקורית למדי. .פנד אינו בן תמותה רגיל . מקורו כדמות מצויירת על שולחן בית קפה בצבע שהנער יואב מצא על הרצפה והתחיל לקשקש בו על מפית נייר שהייתה על השולחן.ושם ציר את הדמות של  הילד החמוד פנד האדום על נייר. פנד קם לתחיה פשוטו כמשמעו ויצא מהמפית אל העולם האמיתי של יואב  ומופיע מכאן ואילך בסיפורים השונים כחלק ממשפחה אנושית משפחתו של יואב. זאת משפחה סובלנית במיוחד שמקבלת את הציור החי הערום ( אבל חסר איבר מין ) בלי שום בעיות מיוחדות .וכך עושה גם הילדה  רותי שהופכת לחברתו של פנד ובינהם מתפתח בהדרגה מה שנראה כרומן אהבה. והסיפורים מתעדים  את התפתחות היחסים בינהם ש( כנראה ) אינם יכולים להתממש מאחר שלפנד אין אבר מין ( פנד הוא ערום בסיפורים ) .אבל החברה כמו היוצר ומשפחתו מקבלים את פנד בסובלנות  ובפתיחות שלא יאמנו ממש.  ואגב כך אנחנו למדים מאחד הסיפורים  העוסק במסע בזמן שבעתיד חברתה של רותי תיהפך לחברתו של פנד.

פנד 3

חברתו של פנד רותי מבקשת לישון איתו במיטה.

פנד מופיע בסיפורים קצרים ( שני עמודים בדרך כלל ) שבכל אחד מהם הוא לומד משהו חדש על העולם האנושי שבהם הוא מתמודד עם תופעות שונות כמו כסף חלומות וגעגועים ואפילו קומיקס ( ובסיפור זה מתגלה לנו שסופרמן הוא קורא נלהב של סיפורי פנד " במין תפיחה על השכם עצמית של היוצרים ). כולם נושאי גיליונות "עיניים" שבהם הם הופיעו פנד במגזין מאז ראשיתו. הכותב שלו תמיר ראונר הוא גם העורך של "עיניים " וניתן לשער שהדמות תישאר שם כל זמן שהוא העורך.  .
הסיפורים למרבית הצער הם קצרים מידי מכדי לפתח משהו בעל עניין באמת והסיפורים הדידקטיים אינם יכולים באמת לעורר את עניינם של הקוראים בדמותו של פנד.
למרות ניסיונותיהם של המחברים פה ושם לתת עומק לדמות ,  הדמות של פנד אינה יכולה להתפתח כהלכה בגלל הסיפורים הקצרים שבהם היא מופיעה שחייבים לעסוק בכל פעם בנושא דידקטי אחר.

הצרה של הסיפורים  היא שהיוצרים כבולים במיטת סדום של הנושא המיוחד שלו מוקדשת  כל חוברת "עיניים" שבה הם מפרסמים סיפור של שני עמודים וחייבים להתאים לנושא זה  את נושא הסיפור וזה פוגע קשות בעניין שבעלילה.
עדיף היה שעבור מהדורת הספר היוצרים היו עוברים על הסיפורים ומשנים אותם ומרחיבים אותם עבור קהל הקוראים הרחב  והחדש כפי שמקובל בחו"ל אצל יוצרי סיפורים בהמשכים בעת שהם מוציאים אותם לאור כספר.

ליוצרים הייתה הזדמנות במהדורת הספר להרחיב את הדמות של הפנד ולחזק בה את העניין .אבל הם לא עשו זאת והעדיפו להדפיס מחדש את הסיפורים בדיוק כפי שהיו במגזינים ובכך פגמו קשות בדמות ובספר. הם החמיצו את ההזדמנות שניתנה להם לעשות משהו חדש ויוצא דופן עם הדמות.

קשקוש בלבוש

קשקוש בלבוש בבית הספר

הרעיון של הדמות המצויירת שקמה לתחייה הוא מעניין אכן ללא קשר למה שעשו עימו

הדמות של פנד גם מזכירה נשכחות, הייתה כבר מישהי אחר שהשתמשה בעבר ברעיון דומה ליצירת סדרת סיפורים.

קשקוש בלבוש ונשף המסכות
המשוררת אילנה  יפה  יצרה דמות כמעט זהה במדוייק לפנד  בשם "קשקוש בלבוש " דמות מצויירת ששורבטה בידי הילדה איריס ( שהיא בתה של המחברת אילנה יפה שאז נקראה אילנה רוסאנו ) כקישקוש במחברת ,יצאה מהמחברת אל העולם הגדול של איריס וחבריה בעלי החיים וכיכבה מאז בסדרה של חמישה ספרים.
קשקוש הוא דמות קצת מקבילה לזאת של פו הדב או של הקוף המדבר קופיקו הדמות המפורסמת של תמר בורנשטיין לזר ,דמות מצוירת הומוריסטית שחיה ביחד הילדה איריס וידידיה בעלי החיים.
קשקוש הוא כשמו קשקוש ששורבט בידי איריס במחברתה קיבל חיים ויצא לחיות בעולם הגדול עם בעלי החיים ידידיה האחרים של איריס . האלמנט המעניין בספרים הוא שכשם שקשקוש נוצר בידי איריס הוא יכול להפיח כוח חיים בקשקושים משלו.

יש כאן מעין גירסה מתוחכמת יותר של סיפורי "אהרון והעיפרון הסגול   של קרוקט גו'הנסון על ילד שמצייר דמויות חפצים וככל הנראה עולמות שלמים שמקבלים חיות ואמיתות עד שהוא מוחק אותם.
.אלא שרוסנו בספרי "קשקוש בלבוש " הלכה  צעד אחד הלאה היא שואלת :מה היה קורא אם אחת הדמויות
שאותם מצייר אהרון ונותן להם חיות היה מסוגל ליצור חיים בציורים שלו בדרך דומה ( ואולי אף מתוחכמת יותר ?). .אם זאת נראה שה"אפקט" של היצירה הוא פחות בעוצמתו לגבי קשקוש בלבוש. הקישקושים שהוא יוצר שוב אינם מסוגלים ליצור חיים בקשקושים אחרים וכך הלאה עד אין סוף.

אם נרצה יש כאן מטפורה לאמן שיוצר יצירות שמקבלות חיים משל עצמם בלתי תלויים באמן. יצירות שאף מביאות ליצירות המשך משלהם  בידי יוצרים אחרים שהוקסמו מהיצירה המקורית.
כמובן זאת מטפורה שרק מבוגרים יכולים להיות מודעים לה . זה אינו נושא שהסיפורים הפשוטים לילדים על קשקוש  בלבוש דנים בו .הם מתעסקים ביחסים בין קשקוש וחבריו  בעלי החיים והחברה הגדולה הילדה איריס בבית הספר ומחוצה לו  ולבסוף בספר המסיים של הסדרה בקרקס נודד שאותו הם מקימים.
לאילנה יפה  היו מחשבות ליצור עם דמות זאת שהיא אכן  מעניינת למדי מעין סדרה מתמשכת בדומה לספרי קופיקו של תמר בורנשטיין לזר ואף רשמה את הדמות כקופי רייט.
בכל אופן נראה שהספרים לא זכו להצלחה גדולה בלשון המעטה . ספרי הילדים של רוסאנו זכו לתגובות קשות של המבקר משה בן שאול ( אם כי הוא התייחס בביקורתו ביתר סובלנות דווקא לקשקוש בלבוש ).ואכן רובם עם היוצא מהכלל של ספרי קישקוש בלבוש הם חסרי יחוד.

אילנה  יפה רוסנו ויתרה כתוצאה על הכתיבה לילדים ועברה מכאן ואילך לשירה שאותה היא כותבת היום בתור אילנה יפה . . וקשקוש בלבוש נשכח ,אפילו בידי המחברת שמעדיפה לשכוח ולהשכיח את ספרי הילדים שלה,משל היו פרק אפל בעברה ולהיות ידועה כמשוררת רצינית בלבד.
והנה 13 שנים לאחר ספרי קשקוש בלבוש נוצרה דמותו המקבילה של פנד.
.אני תמה האם היוצרים של פנד קיבלו השראה מקשקוש בלבוש במודע או שלא במודע דהיינו הם קראו את סיפורי הדמות בילדותם והיא נשארה במוחם עד שהחלו ליצור את סיפורי פנד ? או שמה המדובר בהמצאה זהה ללא קשר . גם דברים כאלו קורים.

ללא קשר לרעיון המקורי פנד קיבל חיים משל עצמו וכיום הוא דמות שונה מאוד מזאת של קשקוש בלבוש.
ההבדל הבסיסי בין קשקוש ובלבוש ופנד הוא שפנד ככל הנראה אינו יכול להכניס חיים בציורים .אבל גם זה משתנה בשניים מהסיפורים החדשים יותר שבהם פנד נכנס לבית שאותו צייר ובו ציירבו  בני משפחה וההשלכה היא שהוא נפגש עם הדמויות שהוא עצמו צייר אם כי עדיין זה לא נאמר במפורש .והיוצרים לא פיתחו זאת כלל .אבל ייתכן שיעשו זאת בעתיד.
כמו קשקוש בלבוש ,יש כאן דמות שיש לה פוטנציאל מסויים שאינו  להתממש .
ואשר לשאלות הפילוסופיות העמוקות יותר של הילדים שיוצרים חיים בלי דעת משל היו ד"ר פרנקנשטיין בכך אין הסיפורים לא של קישקוש בלבוש ולא של פנד נוגעים ולו ברמז.
בשביל זה כנראה יש צורך לחכות לסיפורים מתוחכמים הרבה יותר ממה שסיפקו לנו עד כה היוצרת של קשקוש בלבוש והיוצרים של פנד שהרי כדי ליצור יצירה מרשימה באמת רעיון בסיסי חזק ומוצלח אינו מספיק לעולם.יש לדעת גם איך לפתח אותו.
.

ספרי קשקוש בלבוש של אילנה רוסנו הם :
איזה כיף להיות קשקוש בלבוש . אייר בועז רוסאנו ,1981.
קשקוש בלבוש :שירים וסיפורים לילדים ,אייר בועז רוסאנו 1981 .
קשקוש בלבוש וחיות הנחל ( לא ברור אם יצא לאור 'כנראה שלא ).
קשקוש בלבוש הולך לבית הספר ,אייר בועז רוסאנו ,1982.
קשקוש בלבוש ונשף התחפושות של איריס הקטנה.ציר בועז רוסאנו , 1982.
קשקוש בלבוש והקרקס של איריס הקטנה .אייר בועז רוסאנו ,1982עוד ספרי ילדים של אילנה יפה רוסנועולמו של מוטי הקטן ,אייר אריה מוסקוביץ' ( מ.אריה )  ,הוצאת יסוד ,1978.
מי יעיר את איריס , הוצאת ש. רוסנו איורים בועז רוסנו ,1979.
בובה שכזאת איורים בועז רוסנו ,1980.
צירתי מכתב לאבא ,איורים בועז ורועי רוסאנו ,1980.
מילי פילי .איורים בועז רוסנו ,1981..
ספרי שירה למבוגרים :בלי שם ,המילים , ספרי עיתון 77. 1994.
שעון המילים , הוצאת ספרי עיתון 77, ערך יעקב בסר 1997
אגלי חשיכה:שירים , 2004.

פנד וסופרמן

סופרמן בסיפור של פנד מתגלה כחובב נלהב של סיפורי פנד.

ראו עוד על פנד האדום ועל אילנה רוסנו יפה :

פנד האדום

ועוד על פנד

נועם נדב המאייר

אתר עיניים

עיניים בויקיפדיה

 

אילנה יפה בלקסיקון הסופרים

החור השחור של אילנה יפה

המסכות של אילנה יפה

 

 

אילנה יפה רוסאנו ,היוצרת של קשקוש בלבוש

 

קשקוש בלבוש והקרקס של איריס הקטנה / אילנה רוסנו

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “לקשקש זה ליצור חיים”

המתהלכת בין חסידי הכת של הנביא מנישאפור , המספרת ביום הקדוש טוסבראהינדי את מעשה החלצותו הפלאי מהכלא שבטירת הרצינות התהומית שעל סף תהום הנפיחות הנלוזה.
ישב טוסבראהינידי בתאו ובהה בקירות יום אחר יום, ואז נגלה לו בחלומו הנביא מנישאפור -איש יושב אוהלים וכה אמר לו: "למד לצייר" בסיכות שהכין מקוצי הצבר שניתן לו למאכל הכין חרט ובו ללימד עצמו לצייר. יום אחר יום. עד שנגלה לפניו הנביא בחלומו השני ואמר. הגיעה השעה. נעמד טוסבראהינדי מול הקיר, בסיכות שהכין מפרי הצבר שניתן לו למאכל בכלאו צייר על הקיר דלת – פתח אותה ויצא היישר החוצה לתוך הבור,
האגדה ממשיכה שאח"כ הפיל את הבור על הצד ויצא החוצה, אבל זה כבר לא קשור לציור…

ראשית תודה אלי שתקנת את הטעות בשיר. בקשר לספרי הילדים שלי הם דווקא זכו להצלחה לא רק בגנים אלא גם פרופ נדמה לי שקראו לה צילה רבינוביץ מבא אילן וכן מישהו שהרצה בסדנאות השתמשו בהם להוראה. בעקר בספר ציירתי מכתב לאבא . אחדים נכנסו לאנטולוגיות של שירי ילדים. הספרים הם ליריים ואינם מתוחכמים, כמו של פניה ברגשטיין או מרים ילן שטקליס, אבל לדעתי זה ייחודם למרות דעתך ההפוכה. לא זנחתי את התחום מחוסר הצלחה כמו שאתה משער, הצלחה חולפת או הביקורת שלך או של בן שאול אינם קריטריונים ואינם חשובים בעיני. הם חולפים כמו מים ויישכחו במהרה בעוד שהספרים אני מאמינה יזכו לחיים ארוכים גם אחרי. המדובר בדחפים פנימיים. אגב דווקא הספר מי יעיר את איריס היה אהוב במיוחד. למרות שפרסמת אותי אני לא מרגישה שאתה מעריך את יצירתי אולי אין לך את הכלים לכך. כלומר להיכנס לעומקים האלה. בכל אופן זו התרשמותי. אבל אולי מתוך שלא לשמה מישהו בכל זאת אולי ימצא בה עניין, המישהו הנכון. שאלה אם אנשים כאלה מגיעים לאתר שלך.

ולא אפחד מלהכריז על כך, למרות שהאיש שבא לקרוא נוהג לקטוע את כל מפריכי השתוללותו החפשית בתוך הפנטזיות.

לאלנה יפה הייתי מושיטה יד הצלה, אם היא לא היית כל כך רצינית כלפי עצמה.
האמת האישית מקובלת על כולנו, הן של אלי, הן שלך, אך ממני לא תוכלי לקחת את התחושה שלא הכול פסל אלי, רק העיר על נקודות חולשה, וזאת מתוך דאגה לדור הבא, אשר טרם הכננו לו את מאגר הפנטזיות המרפאות, מסוג אלה שעליהם ניסינו לגדול אנחנו… אולי רק ניסינו,
אבל באתר זה מתגלה שדה החלומות של שנות ה-80. חשבת שרק את במוקד הביקורת כאן? אז טעית! אולי חוקר התרבות במלוא הכנות מתאר את מצבנו ובשפה פופולרית למדי.

עיניו למקרא הקומפלימנט שקיבל במחצית המשפט הראשונה.
וחשב שאין יותר נכון מלהביא למבקרת האוהבת קטע מדברי הנביא מנישאפור:.
"חמדת נפשי,ביום אביב יקר ונעים
כי תמזגי לי כוס בפאת שדות נבים
-אף כי יבזני ההמון וירעם לי פנים-
אני לבי לגן-עדן לא אשים"
"

גביע השירה וסיפורי הקסמים, האם זה מעט? מדוע שיבוז לו הקהל הרעב, וישתיקו מלכתחילה, הרי, אנו הילדים של עולם האינטרנט זקוקים לבשר ספרותי אכיל- אל תהפוך מסכה, הישאר…

"לבי נטול ערמומיות כוזבת
אשיב לקול חדור סנוביזם מקטרג
אומר בודאות ובלי תחושת צרבת
שמגעגועי החוליגן אני חורג".

אלמלא ידע האיש שבא לקרא את מקור הציטוט ואם המילה חוליגן הייתה נעדרת, היה בטוח שמקור החרוז בכתבי הקודש של הנביא מנישאפור

י. ליבוביץ' האיש של ישראל הפצפונת ושל המאה העיברית שעברה, טרם ירד מהבמה, תמיד היה נוהג לבשר מעין התנצלות על כך שהוא לא חורג מעצמו לעולם, ולכן אינו איש בשורות- מסקנתו:
"הנביא אינו מתנבא במה שחייב להיות, אלא במה שראוי שיהיה!" (אם בכלל)
האין זה עידוד לכל היוצרים?
תודה

שכזה – מאז החורבן- איננו נביא.. הנביא הדגול מנישאפור היה מתהפך בקברו לו ידע שמאות שנים אחרי מותו לנביא הכת יוכתר.
גם 'צניעותו' של בליבוביץ ממש הורגת – האיש ושבא לקרא עוד לא פגש באדם שחרג מעצמו כדברי הקדוש טוסבראהינדי כל מי שבורח סוחב את עצמו על רגליו.את עברו על כתפיו, ואת צרותיו בתוך ראשו. ואם הוא לא אמר את זה, אז זה בכ"ז נכון….
האיש שבא לקרא שמח שנטלי חזרה ומודיע בהכנעה שקשה לו לקפץ אחריה מנושא לנושא והוא לפעמים מאבד אותה, אבל הוא בטוח שזה הדדי.
ובלימוד פילוסופיה ננוחם.
ונסיים בדבר יסנין הנכוחים:"…

…"אגלה את הסוד אם גןהעדן והשאול לא היו קיימים
היה האדם ממציאם עוד מאז ימי קדם"

המאייר נועם נדב אייר סיפור מוצלח מאוד של קובי ניב "עולמות של קפטין שוורץ " שמתאר את מסעותיו של ילד בארצות סטיריות שונות כמו ארץ הפילים ארץ החכמים והמערב הפרוע. הסיפור פורסם ב"כולנו " שבועון לילדים לפני כ-40 שנה .אבל הוא נגיש שוב בכמה חלקים ב"יקום תרבות " ואנו מגדירים אותו כיצירה קלאסית של קומיקס עברי לילדים.
והנה החלק הראשון :
חלק א' :המסע לארץ הפילים
http://www.yekum.org/2016/03/%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%A7%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9F-%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%A8%D7%A5-%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%A0%D7%99%D7%91-%D7%A6%D7%99%D7%99/
מומלץ מאוד .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × three =