web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

הסטלגים והאישה הגרמניה

ראיון שקיימה עימי עיתונאית גרמניה על תופעת ה"סטלגים" ספרי כיס על מלחמת העולם השנייה על סקס וסדיזם במחנות שבויים.

 
שמעם של  ספרי הסטלגים  הישראלים מתפשט בארצות העולם .להלן תיאור של ראיון בנושא שקיימה איתי עיתונאית אוסטרית. 
Image result
 בשלושים באוקטובר יתחיל ערוץ הסרטים הדוקומנטארים לשדר את סרט הסטלגים ,זה לאחר מיליון פרומואים שבהם רואים אותי מופיע ומדבר על הנושא אחת לשעה בערוץ זה. ורק אתמול התקשרה אלי על מנת לראיין אותי על נושא זה עיתונאית אוסטרית (!) מכלי תקשורת אוסטרי גדול כל שהוא.
הבמאי ארי ליבסקר מתברר מחוייב לכלי תקשורת גדול כל שהוא בחו"ל ואינו יכול לשוחח איתה אז אנשי ההפקה הטובים היפנו אותה אלי כמי שגם הוא יכול לספק מידע על סטלגים שהרי אני הוא זה שחשף את הנושא המומחה הגדול ביותר לגביו ויזם את הסרט מלכתחילה . והנה הנוסח הראיון שהתקיים בשפה האנגלית ויש בו מין העניין גם משום שהוא מראה איך התופעה ניראית בחו"ל ובראש ובראשונה בעיני נשים ממוצא אוסטרי ( או גרמני ) :
 
 
 מר אשד מה משך אותך לעסוק בכל הנושא הזה של סטלגים ? אתה חובב של סטלגים ?למה קראת ספרים כאלו ?
 
אלי :קראתי לא מעט ספרי סטלגים בילדותי משום שהם היו בבית אבל האמת היא שהם מעולם לא עניינו גירו או משכו אותי במיוחד. העלילות ברובן שיעממו אותי _( להוציא שניים שלושה יוצאי דופן כמו "הייתי מפקד סטלג " ו"סטלג 3" ) תמיד העדפתי לקרוא עליהם סיפורי טרזן ,מערבונים של ארצ'י ברמן ( שבדיעבד התברר לי שמחברם הוא אחד ממחברי הסטלגים מירון אוריאל ) ומעל לכל סיפורי דנידין והבלשים הצעירים של אבנר כרמלי .  רק בגיל מבוגר יותר כאשר נתקלתי בסטלגים בספריה הלאומית וגיליתי ספריה זאת אוספת גם אותם וספרות אירוטית והרפתקנית בכלל עלה בדעתי שיש כאן חומר לנושא מחקר מעניין מאוד. מאז קראתי או לפחות עברתי על כל ספר סטלג שקיים אבל אינני יכול לאמר שאני נמשך לז'אנר כחומר קריאה יותר מאשר בילדותי . מאידך בימים אלה אינני יכול לאמר שאני נמשך יותר גם לסיפורי הבלשים הצעירים .
 
כמה ספרי סטלגים ישנם ?מאות ?
אלי : תלוי איך את מגדירה אותם : ישנם כמה הגדרות ל"סטלגים "  כולן  אגב שלי . על פי ההגדרה הרחבה ביותר שלי  המדובר בספרי סקס וסאדיזם של מלחמה באופן כללי  שיצאו לאור בשנות השישים.  יש קרוב ל100 כאלה כולל כאלו שמתרחשים בזמן מלחמת קוריאה ובאלג'יר באפריקה בקובה ובדרום אמריקה מספרי הסקס והסדיזם שקשורים למלחמת העולם השנייה בלבד יש כמה עשרות אבל מאלו יש כאלו שמתארים סטלגים יפניים ולא גרמנים דווקא ויש תת ז'אנר שלם של מה שאני מכנה "סיפורי מחתרת הפרוצות " שבכולם סוכנים של בעלות הברית נעזרים בפרוצות נועזות וסקסיות על מנת לבצע פעולות טרור וחבלה כנגד הנאצים באירופה הכבושה.   מאלו יש 13 ספרים . ובאשר לתת הז'אנר המוכר מכל של "נאציות יפהפיות ששולטות ממחנה שבויים " שאפשר לכנות אותם כ"סטלגים הקלאסיים "  המספר שלהם אינו עולה על כ-20 ואף פחות מכך.
רשימה מדוייקת וכוללת של כל הסטלגים אגב יש בחוברת  מיוחדת שהוצאתי בשם "ברוכים הבאים לסטלג 13" שיש אותה בכמה ספריות אוניברסיטאיות.
מר אשד זאת לא נראית לך כתופעה מזעזעת שיהודים ישראלים ניצולי שואה וקרובים של ניצולי שאוה יכתבו ספרים פורנוגראפיים על השואה?  זה לא נראה לך כניצול של השואה?
אלי:כדאי לעשות כאן הבחנה ,הסרט מקשר ביחד בין הסטלגים וק.צטניק ,זיהוי שאני לא בהכרך מקבל אותו כפי שהוא . ספרי הסטאלגים הם ספרים שעוסקים במלחמת העולם השנייה .ספרי הרפתקאות עם קטעים אירוטיים ( אם כי כיום רובם אבל לא כולם יראו תמימים ממש ) .בסטלגים ברובם המוחלט אין שום איזכור של השואה ויהודים כמעט שאינם מופיעים או מוזכרים הדמויות הן תמיד של לוחמים אנגלים ואמריקנים שמוצאים עצמם במחנות שבויים נאציים ,אבל לא במחנות ריכוז או גטאות ליהודים ( להוציא שוב שניים – שלושה ספרים יוצאים מהכלל שבהם עניין זה אכן מוזכר ) . לאמיתו של דבר המילה "יהודים "כמעט אינה מוזכרת לעולם . אני זוכר היטב שזה היה אחד הדברים שהפליאו אותי לגבי הסטלגים בילדותי ,לא הבנתי אז מדוע הם אינם עוסקים כלל בנושא שואת היהודים . היום כמובן אני יודע שזה היה מכוון . אפשר לאמר שהסטלגים ניצלו את העיניין במלחמת העולם השנייה שנוצר כתוצאה ממשפט אייכמן אבל הם בדרך כלל הקפידו מאוד להתרחק מכל איזכור של נושא השואה בתוך מלחמה זאת . אבל נכון הוא שישנם יוצאי דופן בולטים.
תוצאת תמונה עבור אירמה גרזה
אירמה גרזה שומרת מחנות סדיסטית  לפני הוצאתה להורג. 
איך  מתוארות הנשים הגרמניות בספרות הזאת ?
 אלי : :הנשים הגרמניות באופן כללי מתוארות בספרות זאת כמטורפות מין סקסיות וסדיסטיות וחולות נפש רצחניות . למחברי הסטלגים היו דוגמאות ברורות מאוד של נשים אמיתיות כאלו ששימשו להם כמודלים לדמויות שהופיע בשמות אחרים ואף כדמויות תחת שמן .אלזה קוך מככבת " בשמה בספר "השבויים לא זעקו " ( שהופיע גם בגירסה שונה תחת השם "סטלג בנות השטן ")
דורותיאה בינץ שמככבת בשמה באחד הסטלגים האכזריים ביותר "המפלצת מסטלג הזוועות" ,אירמה גרזה שומרת מחנות יפה וסדיסטית ששכבה עם האסירים שלה וידוע שאחת הא סירות ביצעה בה הפלה כשנכנסה להריון.     דמות המבוססת עליה מופיעה גם היא  ב"סטלג "בנות השטן ". 
הן מתוארות כמי שמנסות ולעיתים מצליחות לפתות ולרוב להתעלל בגיבורים ( שהם תמיד בריטים או אמריקנים ) אך משלמות על כך ביוקר בסוף. אפשר להשוות את הדמויות שלהן לדמות של השדה לילית מהמיסטיקה היהודית יצור יפה תואר במראה החיצוני שמטרתו היא לפתות ולהרוס את בני האדם.   מצד שני יש לציין שיש גם סטלגים שונים שבהם מופיעים גרמנים וגם גרמניות "אנושיים " פחות או יותר אבל נכון שלא מהספרים שנחרטים בזיכרון.
סטאלג 217
 מר אשד הכותבים האלה של הסטלגים הם היו ישראלים נכון ?
אלי : כן הם היו ישראלים אם כי הסיפורים התבססו לעיתים על סיפורים ממגזינים אמריקניים שהורחבו מאוד בגירסתם הישראלית ושמהם גם נלקחו כל ציורי העטיפה.
עד כמה שידוע לך האם זאת הייתה תופעה ייחודית לישראל?
אלי : כאמור במקור זאת הייתה תופעה אמריקנית דווקא שהועברה והוקצנה בישראל כמו תופעות אמריקניות אחרות. היו גם סרטים של סקס וסדיזם המתרחשים בזמן השואה שנעשו באיטליה . כך שאין המדובר בתופעה היחודית  לישראל . 
 איך הם יכלו לכתוב סיפורים כאלו ? האם הם לא היו ניצולי שואה ,לא היו להם קרובים ניצולי שואה ? 
אלי :כאמור מבחינתם הם לא כתבו על השואה אלא על מלחמת העולם השנייה ,וזה היה עניין אחר מבחינתם. מה היה צריך להפריע להם לכתוב סיפורי הרפתקאות מלחמתיים עם קטעי סקס פה או שם.
 והדרך שבה הן היציגו את הנשים הגרמניות האם זה התבסס על חוויות אישיות שלהם או של בני משפחה שלהם מהשואה?
 אלי: הדבר המעניין הוא שלפחות לגבי שניים מסופרי הסטלגים הבולטים הסופרים אלי קידר ונחמן גולדברג הסיפורים הללו אכן התבססו בדרך מסוימת על חוויות אישיות אבל לא מתקופת השואה אלא מהווה של  שנות השישים. השניים האלו שהו אז בגרמניה וכל אחד מהם היה חלק מסצינת מועדוני הלילה שנוהלו אז במערב גרמניה בידי ישראלים דמויות מסוגו של שמעון עדן , אדם שהתפרסם מאוד בגרמניה בשנות השישים ,ונודע כשחקן בסרטים רבים כולל הקברניט בסרט "מבצע אנטבה"  של מנחם  גולן ". בין השאר הוא הופיע כמנהל בית זונות בגרמניה הנאצית בסרט גרמני שנוצר בשנות השישים ,והתפקיד הזה הזכיר במקצת ואולי גם התבסס על חייו במציאות. המועדונים האלה פעלו על הצד האפור ביותר של החוק ומעבר לו והירבו להעסיק נערות גרמניות בתפקידים שכללו גם שירותים מיניים ואולי גם שירותי סאדו מאזו מיוחדים  ללקוחות הגרמניים.השניים תיארו בספרים שכתבו אז  את הפרשיות האלו בחייהם . מבחינתם כפי שנחמן גולדברג מתאר יפה בסרט המדובר היה בסוג של נקמה בנאצים ובנאציות . אני מנחש( וזה נרמז בחצי פה בידי הסופרים עצמם) שהדרך שבה מתוארות הנאציות מעבר לצורה סטראוטיפית שלהן וגם הבסיס האמיתי ההיסטורי אכן היה לה והנקמה הבלתי נמנעת שהיא גם בעלת אופי מיני של השבויים ,מתבססת  על התחושות והשיח שהיה קיים במועדוני הלילה הישראליים האלו לגבי הנשים הגרמניות.
 
הנה בא הקברן המתוק
 
"הנה בא הקברן המתוק"ספר שכתב אלי קידר  והתבסס על החוויות האמיתיות האלו כלל קטעים פורנוגרפיים כל כך עד שהוא הועמד למשפט צנזורה ביחד עם הספר המפורסם ביותר מסוג זה "<הייתי כלבתו הפרטית של קולונל שולץ".לדעת ארי ליבסקר אגב זהו ספר שכתוב היטב והוא רואה בו את הספר הפוסט הציוני הראשון . אפשר לאמר שבספר הזה מחבר הסטלגים "מייק באדן" חשף לרגע את המסכה וגילה את האמת מאחורי סיפורי הסטלגים ,והאמת הזאת מתבססת על חייו במועדוני הלילה הישראליים בגרמניה של שנות השישים שנראו בידי בעליהם כסוג של נקמה מאוחרת בגרמנים אותם תיעבו .
סטאלג הדמים
והספרים האלו הסטלגים הם לא נאסרו ?פשוט קנו אותם חופשי ?
אלי : לא בדיוק. היה משפט גדול כנגד אחד מהספרים האלו "<הייתי כלבתו הפרטית של קולונל שולץ"" משפט שהסרט למרבית הצער אינו נכנס אליו יותר מדי . היו ניסיונות לאסור את הפצת כמה מהם . אבל בדרך כלל הם נמכרו חופשי כמו ספרות אירוטית אחרת שהייתה זמינה אז . לאיש לא הפריע הנושא שלהם במיוחד משום שלכל היה ברור שהם אינם עוסקים בשואה אלא במלחמת העולם השנייה וזה היה עניין אחר לגמרי .
האם הייתה לסטלגים השפעה על טקסי הזיכרון לשואה בישראל ?
אלי :למיטב ידיעתי לא הייתה להם שום השפעה שהרי הם היו תמיד תופעת שוליים שהתקיימה רק 4 שנים בלבד בין 1961 ל1964 ואז נעלמה . לספרים של ק.צטניק זה נכון הייתה השפעה על נושא זיכרון השואה בישראל כפי שמראה הסרט היטב.
האם הייתה לסטלגים השפעה על זכרונותיהם של ניצולים?
אלי : לא ידוע לי שהייתה לסטלגים השפעה כל שהיא על נושא זכרונות ניצולי שואה ,אני בכל אופן מעולם לא שמעתי על ניצול שואה שטען שהוא נאנס בידי קצינות אס אס יפהפיות. 
 
 בסרט מסופר שהייתה קבוצה קטנה של א"נדר גראונד " שאספה סטלגים בשנות השבעים והשמונים והתשעים האם אתה יכול לאמר שהיו ישראלים שהייתה להם משיכה אובססיבית לנושא? <
 
אלי : כאשר התחלתי לחקור את הנושא בשנות התשעים היו כחמישה אנשים שאספו סטלגים , אבל הם כולם אספו לא רק את הסטלגים לבדם אלא כחלק מאיסוף ספרי כיס מז'אנרים שונים באופן כללי . דהיינו הם לא התעניינו בסטלאגים לבדם כתופעה ספציפית של סקס וסדיזם נאצי אלא כעוד ז'אנר ספרים לאיסוף מימי ילדותם . אם זאת בהחלט ייתכן שהמצב כיום בעקבות מחקרי ובעקבות הסרט השתנה . נראה שהיום ישנם אנשים שאוספים סטלגים כתופעה מיוחדת מה עוד שיש לזכור שהיום יש תנועה מפותחת של חובבי סאדו מאזו בישראל שמתפתחת במהירות דרך האינטרנט  שיש להם משיכה לנושאים מעין אלה.אבל התנועה הזאת עוד לא הייתה קיימת לפחות לא על פני השטח כאשר התחלתי במחקר הסטלגים וסביר להניח שרוב אנשיה לא ידעו על קיומם . היום הם יודעים זה נכון . כך שבהחלט ייתכן שבישראל   ישנה תופעה כזאת , תת תרבות מיוחדת של "מעריצים ". 

תודה מר אשד ,זה הולך להיות מאמר מעניין מאוד.

 אלי : אין לי ספק בכך.

 
ראו גם:
 

הסרט "סטלגים "  ברשת:קטע הפתיחה 

עוד קטע מהסרט "סטלגים "

הסרט "סטלגים שואה ופורנוגרפיה בישראל .

 אכן תמונות קשות :דליה קרפל על ארי ליבסקר ועל סטלגים

 זיכרוו פיקטיבי :ארי ליבסקר על סטלגים עם נירית אנדרמן 

הסטלגים בניו יורק טיימס

ברוכים הבאים לסטלג 13 :חלק א'

ברוכים הבאים לסטלג 13 :חלק ב'

סטלג נחמיאס

סטלגים וזהות מגדרית

סטלגים הסרט התעודי:

סטלג ליבסקר

 

הסטאלג האולטימטיבי של חנוך ברטוב

תולדות הפורנוגרפיה העברית מראשיתה ועד ימינו

הייתי רוצח המונים נאצי :על הסטלג המודרני "נוטות החסד" של ג'ונתן ליטל

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “הסטלגים והאישה הגרמניה”

זה סוג של ספרות זולה, סוטה ודוחה. עסקת בזה לשם תיעוד היסטורי וזה היה מספיק בשעתו אבל אתה עוסק בזה המון לאחרונה.
זו סוגה סיפרותי זוועתית במיוחד שבאמת מורידה גם מערכו של הגבר וגם מערכה של האשה למעשה היא מחזקת אצלי את תחושת הגועל ממלחמה ומה זה עושה לאנשים – איבוד של צלם אנוש. שים לב איך הספרים הללו מעוותים את האנשים והופכים אותם למין סוטים, למין תת אדם כאלה.
למשהו שאתה לא רוצה להתחבר אליו.
בין אם זו מלחמת העולם השניה ובין אם זו מלחמת קוריאה או כל מלחמה אחרת.
מוזר שלא כתבו סטלגים במלחמות כמו מלחמת לבנון השנייה.
או במלחמה בבוסניה הרצגובינה.
הרי ידעו שבבוסניה אנסו נשים חופשי בלי לעשות מזה ספרות זולה.
ולצערי זה בדוק רבות מהן ילדו את הילדים של החיילים הסרביים.

רחל

אכן .
והסיבה היא פשוטה :הסטלגים הם בחדשות כתוצאה מהסרט שאני משתתף בו .
כאן בארץ וגם בחו"ל ויהיה מגוחך להתעלם מכך.
ובו בזמן אמכיוון שהם בחדשות אני מעוניין להעביר ולהבהיר את דעותי בנושא .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × two =