web analytics
קטגוריות
היסטוריה

שר אוצר יהודי בספרד–דון יצחק אברבנאל

סקירה על ספר מאת בן ציון נתניהו שעוסק בחייו של הפוליטיקאי פרשן התנ" ומחשב הקיצין דון יצחק אברבנאל.

הופיע בגרסה מקוצרת

באתר NRG

אביו של בנימין נתניהו  ראש הממשלה ושר האוצר לשעבר , ההיסטוריון בן ציון נתניהו פירסם בימים אלה מהדורה עברית של ספר שעליו החל לעמול עוד לפני יותר מ- 50 שנה ,ספר על תולדות חייו של שר האוצר היהודי המפורסם ביותר של כל הזמנים ( ובתוספת לזה עוד כמה דברים לא כל כך צפויים כמו פרשן תנ"ך והוגה דתי ) ,דון יצחק אברבנאל . לנתניהו יש יחס אמביוולנטי לדון יצחק אברבנאל. מצד אחד, גדול המדינאים היהודים בימי גירוש ספרד, מצד שני, שתדלן מיסטי שגרם נזק בלתי הפיך.

 

image description

image description

דון יצחק אברבנאל הצעיר איורים מוסד דסטיני

הבלדה על אסתריקה ואברבנאל  


מילים: יוסי בכר
לחן: חיים צור
 
ביצוע: אופירה גלוסקא

השמועה עשתה כנפיים,
דון יצחק אברבנל
מצא זיווג מן השמים
אסתריקה עוזיאל
נדוניה איך תמצא לה
כי אביה רק חייט
כבר שנים כולם אמרו לה
לא ירצה בך אף אחד

מי מילל ומי פילל
שאסתריקה תינשא
לדון יצחק אברבנאל

דון יצחק לעיר הגיע
מטבעות לרוב פיזר
גם דברי חוכמה השמיע
וכל אב אחריו חיזר
בפינת השוק מצא הוא
נערה שחורת שער
מכל בנות העיר יפה היא
רק בה דון יצחק יבחר

מי מילל….

ענוגה היא אסתריקה
עפעפיה מורדים
כשניגש מיד הסמיקה
בפני בן הבחורים
הבנות כולן קינאו בה
איך מצאה שידוך מוצלח
בת ללא ייחוס ראו בה
שאף גבר לא ייקח

מי מילל….

והיום זו אסתריקה
הפוסעת לחופה
ביד דון יצחק החזיקה
כה זוהרת ויפה
חן ויופי הם לא הבל,
הייחוס אינו חשוב,
דון יצחק ואסתריקה
זאת הוכיחו שוב ושוב.

מי מילל…

. 

 


. חלק מהקוראים מכירים  אולי את השם יצחק אברבנאל אולי רק מהשיר "הבלדה של אסטריקה ואברבנאל "  של יוסי בכר וחיים צור ששרה אופירה גלוסקא.
https://www.youtube.com/watch?v=7dDVlXFFUEk

אבל יצחק אברנבנאל הוא דמות אמיתית וחשובה מאוד בתולדות היהודים בספרד ובימי הביניים בכלל.
ובימים אלו פורסם ספרו של ההיסטוריון פרופסור בן ציון נתניהו"דון יצחק אברבנאל :מדינאי והוגה דעות " .על חיי איש זה שהיה מדינאי,ומנהיג היהודי החשוב ביותר בימי גירוש ספרד. ששימש בין השאר כשר האוצר של ממלכת פורטוגל ,ולאחר מכן שר בכיר לפני הגירוש ושוב שר בכיר בממלכת נפולי באיטליה ואיך שהוא מצא זמן במסגרת כל העיסוקים האלה גם לכתוב ספרים מרובים ובהם פירוש מקיף ביותר לספרי התנ"ך .

פרופסור בן ציון נתניהו ידוע כחוקר מהחשובים ביותר של תולדות יהודי ספרד וכחוקר תולדות האינקוויזיציה. הוא ידוע גם ואולי הרבה יותר כאביו של ראש הממשלה ושר האוצר בעבר ומנהיג הליכוד בהווה בנימין נתניהו . בחוגים מסויימים הוא נחשב   כמי שלו ולמחקריו יש השפעה עצומה גם על הדעות הפוליטיות של בנו בנימין נתניהו.
פרופסור נתניהו  הוא גם חוקר תולדות הציונות , הספר הקודם ו שלו שיצא בעברית עוסק ב"חמשת אבות הציונות ") והיה עורך ראשי  של האנציקלופדיה העברית עד שהיגר לארה"ב. ושם התמקד בתחום חקר תולדות יהודי ספרד והמומרים לנצרות שם ופירסם כמה ספרים חשובים ביותר בנושא כולל ספר מונומנטאלי ממש על מקורות האינקוויזציה  .


. בספרים אלה פיתח את התיאוריה הרדיקאלית מאוד שלו לגבי רדיפות האנוסים בספרד וקבע שהם לא היו תוצאה מחזרתם הנסתרת של המומרים היהודים מהנצרות ליהדות כפי שחשבו עד אז רוב ההיסטוריונים . לדעתו רוב האנוסים ( או "הנוצרים החדשים " כפי שהתקראו בידי הספרדים ) אכן עברו לנצרות בלב שלם במטרה להשתלב בחברה הנוצרית . . אלא שהרדיפות שלהם היו תוצאה של מדיניות גזענית של "הנוצרים הישנים" שהיו נחושים לחסל את השפעתם ואף להשמיד את הנוצרים החדשים מסיבות גזעניות טהורות המקבילות לאלו של הנאצים מאות שנים מאוחר יותר ורק טפלו עליהם את האשמת "ההתייהדות ".

סופר ופוליטיקאי יהודי

דוו יצחק אברבנאל

בספרו שיוצא כעת לאור בעברית,פרופסור  נתניהו עוסק בחיי היהודי המפורסם ביותר של היהדות ספרד "דון יצחק אברבנאל . זוהי ככל הנראה המהדורה הסופית של ספר שעליו החל נתניהו לעבוד  לפני יותר  מחמישים שנה .
וסיפור חייו של אברבנאל כפי שהוא מתואר בספר הוא אכן מרתק :. הוא היה בן למשפחה מיוחסת ביותר שהתייחסה לבית דוד .יצחק אברבנאל היה היהודי היחיד כמעט בימי הביניים שהיגיע לדרגות הבכירים ביותר בפורטוגל עד לדרגת שר האוצר, הוא היה מעורב בכל ענייני המשק של ממלכת פורטוגל הישיג הלוואת לחצר המלך ושיפר במאוד את מצבה הכלכלי של הממלכה. .ובמקביל היה אחד היהודים הראשונים שהיו בני בית בתרבות הרנסאנס דבר שהקל עליו לעלות בדרגים הבכירים . אך כפי שנתניהו מראה הוא נשאר עד סוף חייו יהודי אורתודוכסי נוקשה. בשלב מסוים נאלץ לברוח מפורטוגל כתוצאה מתככי חצר לספרד וגם שם היגיע לדרגים בכירים ביותר .

אברבנאל לפני מלך ספרד.

ובכלל אחד הדברים המעניינים ביותר בחייו של אברבנאל הוא המאבק בינו בין אהבת הספר והלימוד והיצר הפוליטי שהביא אותו תמיד לדרגים בכירים,תמיד בתחומי הכספים והכלכלה .אכן היו פוליטיקאים מעטים כמוהו לאורך ההיסטוריה שהיגיעו להישגים כה גדולים גם בפוליטיקה וגם בספרות .אפשר לחשוב אולי על צ'רצ'יל אבל רק על מעטים אחרים.עוד דבר מעניין שבולט מהספר היא עוצמת אישיותו של האיש שהפך מיד למנהיג כל קהילה יהודית שאליה היגיע בפורטוגל בספרד וגם לאחר מכן באיטליה .
אבל ב-1492 לאחר ניצחונם של מלכי ספרד על המוסלמים בגרנדה הם החליטו שהיגיע הזמן להיפטר מיהודי ספרד שנראו כעת כגורם מפריע לאחדות שאותה שאפו לקיים בממלכתם.

אברבנאל מנסה לשחד את מלך ספרד ולבטל את צו הגירוש.

 מלכי ספרד פרדיננד ואישתו איזאבלה הוציאו צו גירוש שאברבנאל נאבק בו ככל יכולתו והיציע פעמיים למלך  סכומים עצומים של שוחד ובלבד שיבטלו את הצו אך נתקל בסירוב  אם כי הוא היה קרוב מאוד לשכנעו לבטל את הגירוש .

על פי האגדה, טורקוומדה האינקוויזיטור הראשי הקנאי התפרץ לחדרו של המלך, השליך לפניו את הצלב שנשא, וזעק: "יהודה איש קריות מכר את אדוננו תמורת 30 מטבעות כסף, ואתה מוכן למכור אותו תמורת 30 אלפים. קח וצלוב!" המלך, המום, חזר בו מכוונתו והכריז על גירוש כל יהודי ספרד.

המלכים היציעו לאברבנאל עצמו שהיה חשוב להם מאוד להישאר והיצעו לו להתנצר, הם אפילו היציעו לו להישאר כיהודי והיציעו להשאיר עוד תשעה יהודים שיוכלו להתפלל עימו במינין אך הוא סרב בבוז ועזב כמנהיג יהודי ספרד לאיטליה . זאת אגב בניגוד ליהודי הבכיר האחר בחצר המלכות אברהם סניור שהעדיף להישאר ולהתנצר.

מלכי ספרד פרדיננד ואיזבלה מכריזים את הגירוש בפני אברבנאל וטורקוומדה. ציור שמן של אמיליו סלה פראנסס 1889

גם באיטליה בעיר נאפולי הפך אברבנאל ליועץ לשליטים במשך שנים ושוב גורש עד שלבסוף היגיע לעיר וונציה וגם שם הצליח האיש הזקן להיהפך ליועץ מוערך לשלטונות לפני שמת לבסוף. .
ואיך שהוא במהלכי החיים סוערים מאוד אלו אברבאנל מצא זמן לכתוב פירושים על התנ"ך שבהם השתמש רבות בידע הפוליטי המעשי שרכש ) בפרשנות על סיפורי דוד והמלכים האחרים .

אברבנאל מתברר מכתביו היה מתנגד של המשטר המלוכני וקבע כי אין להם לבני ישראל צורך במלכים ,ה' הוא מלכם ומושיעם . לדעתו כל מלכות היא תופעה שלילית ,כי היא מהווה משטר של כפיה הרודה בעם. המשטר הטוב לדעתו הוא המשטר הרפובליקני הגנוז בתורת משה שרק ממנו יוכלו להיוותר בעתיד חיי חברה תקינים לעתיד לבוא . כך דיבר האיש שירת בחייו מלכים רבים והיכיר אותם ואת משטרם היטב היטב.דעותיו אלו של אברבנאל מזכירות מאוד את דעותיו של בן זמנו מקיאוולי מחבר ספר ההדרכה הפוליטית המפורסם "הנסיך " שגם הוא האמין בעליונותו של המשטר הרפובליקאני .
אבל מספרים אחרים שכתב שבהם ביטא את דעותיו הפוליטיות והמיסטיות המיוחדות במינן לתקופתו מתברר שאי אפשר להשוות אותו רק לאינטלקטואל הרנסאנס הרגיל ( פחות או יותר)  מסוגו של מקיאולי אלא דווקא לנזיר קנאי כמו בן עירו של מקיאולי ,סבנארולה ששנא שנאת תופת את התרבות החילונית שסביבו.
כמו סבנארולה אברבנאל ראה בהשכלה את מקור כל הפורענויות שירדו על האדם. הוא היה סבור שהצרות שפקדו את עם ישראל וגירוש ספרד בראשם הם אות ברור לכך שהעולם מתקרב לקיצו ומתקרבת ובאה אחרית הימים וכי בואו של המשיח קרוב. ואך קבע לו תאריך מיוחד שנת רס"ג 1502-1503. בשנה זאת האמין אברנבנאל יבוא לבסוף המשיח שבדרך של מעשי ניסים יגאל את ישראל ואת העולם . היהודים יחזרו לארץ ישראל שם יתיישבו על הקרקע ויחיו חיי חברה אוטופיים. ביאת המשיח תהייה כרוכה גם בתחיית המתים ,ובשינוי סדרי העולם . אפילו ה' בכבודו ובעצמו יופיע בקץ הימים לעיני כל בשר.
שנת רס"ג היגיעה וחלפה מבלי שיקרה בה שום דבר מיוחד ….

אך אברבנאל לא התאכזב מטעותו והמשיך לצפות לגאולה עד מותו ב-1508 הוא האמין שלפני הגאולה תהיה מלחמה בין נוצרים ומוסלמים ולאחר בוא המשיח ישלטו ביהודים בעולם..

היפה בספרו של נתניהו הוא שאינו נותן רק ביוגרפיה יבשה של חייו המרתקים כשלעצמם ,אלה עוסק בניתוח מפורט ביותר של מחשבתו ויצירתו הספרותית וההגותית .
המחבר נותן לנו תיאור חי ומקיף של אברבנאל ועולמו ושל אמונותיו שכפי שהוא מראה היו רחוקות מאוד מלהיות ליברליות ברוח תקופת הרנסאנס שלא לדבר על זמננו .

יצחק אברבנאל על בול של סיירה ליאונה

אבל עם כל ההערצה הברורה מהספר של המחבר לדמות שעליה הוא כותב ,הרי בין השיטין ( ולא רק בינן ) ניכרת בו גם אכזבה עמוקה מגיבורו . מסקנתו הסופית של נתניהו :אברבנאל היה כישלון והוזה דווקה בגלל שהיה אדם בשיעור קומה כה גבוה. היה עליו לפעול למען חזרת היהודים לארץ ישראל ולא לעסוק בהזיות משיחיות כפי שעשה שהסיטו את ההיסטוריה היהודית לדעתו למסלול לא רצוי ..אם היה פועל בדרך אחרת כפי שניסה לעשות דון יוסף נשיא בדור הבא שניסה ליישב יהודים בעיר טבריה בארץ ישראל , היה יכול לשנות את ההיסטוריה ולהחזיר את היהודים לארץ ישראל . והעובדה שלא פעל בדרך זאת הייתה החמצה עצומה ובכייה לדורות .השפעתו של אברבנאל הייתה הרסנית שכן הפכה את היהודים לאומה פסיבית שלא הייתה מוכנה לנקוף אצבע למען גאולתה עד שהופיעה הציונות כעבור מאות שנים דומה שעם כל הסימפטיה שרוחש נתניהו לדמותו של אברבנאל ( שלחקר חייו הקדיש אחרי הכל 50 שנה מחייו ) הרי הרושם שקיבלתי הוא של יחס אמביולנטי מאוד של המחבר למושא המחקר שלו : אברבנאל מסמל בעיניו את כל מה שהיה טוב ביהדות הגולה אבל גם את הרע ביהדות הגולה. השתדלנות אצל מלכים גויים וההזיות המיסטיות המשיחיות שבעיני נתניהו הרסו את היהדות לאורך הדורות .
המנהיג האמיתי לדעת נתניהו חייב לדעת התרחק מדרכו של אברבנאל .

דון  יצחק אברבאנאל בספרות .

פרט לפזמון  "בלדה על אסתריקה ואברבנאל "דמותו של אברבנאל מככבת בכמה מחזות נידחים שהופיעו לאורך השנים ובכמה רומנים היסטוריים .
אולם אין ספק שהיצירה הספרותית החשובה המפורסמת והמצליחה ביותר שקשורה בו לאורך הדורות היא סדרת הסיפורים ההיסטוריים "זכרונות לבית דוד " מאת אברהם שלום פרידיברג ( על פי סדרת סיפורים גרמניים בשם "מסתרי היהודים " של הרמן רקנדורף ) אחת היצירות המפורסמות ביותר של סיפורת היסטורית בתולדות הספרות העברית שהיא לא פחות מההיסטוריה הבדיונית של בני משפחת צאצאיו של דוד המלך לאורך אלפי שנים מגלות בבל במאה השישית לפה"ס ועד ימי יעקב פראנק במאה ה-18 כפי שהם כותבים אותם עבור צאצאיהם. בני משפחה שכפי שאנחנו מגלים רק בהדרגה הופכת להיות משפחת אברבנאל בספרד שדון יצחק אברבנאל הוא מצאצאיה, בכך הספר מאשר את טענתו להיות צאצא ישיר של בית דוד
פרופסור נתניהו בספרו מראה שלאמיתו של דבר אין עדויות עליהם שקודמות למאה ה-11 אם כי כבר אז היו אנשים שהאמינו לטענותיהם שהם צאצאי בית דוד.אבל מאידך היו גם ספקנים כמו אברהם בן דאוד מטולדו שקבעו קטגורית שלא נשאר בספרד אדם אחד הידוע כצאצא מבית דוד ,ומן הסתם חשב על בני משפחת אברבנאל שטענו בדיוק את זה.אבל נראה שלבני משפחת אברבנאל הייתה גם בעיני יהודים אחרים טענה חזקה ומשכנעת ביותר להיותם צאצאים ישירים של בית דוד.


יצחק אברבנאל וסמל המשפחה.

את זה אפשר לראות ממותחן המודרני בשם "בסימן הלוטוס של הסופר דן צלקה שבו מוצג לפני הציבור הישראלי טוען למלוכה שטענתו מתבססת על היותו צאצא לבית דוד בן ישי וזאת מאחר שהתברר שהוא צאצא ישיר של דון יצחק אברבנאל שחתם את ספריו: : משורש ישי בית הלחמי .

להלן רשימה ביליוגרפית של  יצירות הספרות היפה  על אברבאנל בעברית ובשפות אחרות ושל כמה ספרים עיוניים עליו בעברית :
פבוס פיליפסון ( לעיתים הספר יוחס בטעות לאחיו של פבוס , יהודה לודויג פיליפסון סופר ידוע ) . "האנוסים " """ ( הופיע הגרמנית בהמשכים בכתב עת ב-1834 וכספר ב-1850 תרגם משה אליעזר בילינסון ב-1860 בוילנה בשם " גלות ספרד או האנוסים בשפניה" ותורגם שוב בידי אברהם אבא ראקובסקי בשם "נידחי ישראל או האנוסים בספרד " ,1875 )
מסתרי היהודים מאת הרמן רקנדורף 1856-1857 קובץ סיפורים בגרמנית על תולדות משפחת אברבנאל
כולל הסיפור : "מטה הנדודים " המתרחש בשנת 1506 .


זכרונות בית דוד 1893-1897
עיבוד הרחבה דרסטית של אברהם שלום פרידיברג בעברית לספרו של רקנדורף כולל :
"הענק" סיפור מקורי של פרידיברג על אברבאנאל שבמרכזו עומד ילד אנוס בליסבון המגלה מחדש את יהדותו .
(הסיפור הנ"ל הופיע בעברית בעיבודים נוספים שונים :
במהדורת הוצאת יזרעאל  מ-1940 הסיפור שנקרא ככעת "אוד מוצל מאש " מעובד בידי "ל.אליאב" על פי פרידברג .
ובמהדורת הוצאת מסדה בעריכת ז. אריאל ואשר ברש מ-1954 הסיפור הופיע  שם מחדש תחת השם "הענק".)"

מחזות על חיי אברבנאל

משה חשאקס אברבנאל :שיר חיזיון ערוך בארבע מערכות .נעתק מלשון רוסית מתורגם ומתוקן מאת יהודה ליב גמזו .תרנ"ד .1894.
סנטו סימו דון יצחק אברבנאל :דרמה היסטורית בחמש מערכות תרגום מצרפתית אברהם אלמליח .הופיע ב"המבשר בקושטא שנה ב' גל' ז-י' . תרע"א. 1911 . ( דרמה זאת הוצגה גם בלאדינו )
יהודה לייב לנדא דון יצחק אברבנאל :חזיון היסטורי בחמש מערכות תרע"ט ,1919.
יצחק זילשברג בימי איזבלה 1939 . ( הגיבור הוא אברהם סניור עמיתו של אברבנאל )
שמואל ליב גורדון דון יצחק אברבנאל :תולדה הוצאת תושיה וורשא ,1907 . ביוגרפיה מנוקדת לילדים.
ספרי עיון בעברית :
אפרים שמואלי דון יצחק אברבנאל וגירוש ספרד מוסד ביאליק ,1963.
יונה כהן הרב והשר : דון יצחק אברבנאל מנהיג יהודי ספרדי בתקופת הגירוש לפני 500 שנה. ההסתדרות הציונית, 1992.

ספר לילדים חרדיים :
חנה מקובר דון יצחק אברבנאל תולדות חייו ופעליו של האברבנאל ישיבת הוד יוסף ,1993.

זהבה חן טוריאל הבנקאית מנאפולי :סיפורה של בנבנידה אברבנאל .ניב 2021.

סיפור חייה של אחייניתו של יצחק אברבנאל.

ביידיש יצאו כמה סיפורים על אברבנאל .

משה אליעזר ביילינסון פירסם חוברת בשם "גירוש ספרד בצירוף קורות חייו מאת החכם הפילוסוף המפורסם השר הגדול והצדיק דון יצחק אברבנאל זצ"ל , אודיסה 1882 סיפור שהוא עיבוד של ספורו הגרמני של רקנדורף. "מטה נדודים ".
יעקב דרוקרמן גירוש שפעניה , די גהייימניסע פון דגער שפאניעשר אינקויציאן ("מסתרי האינקוויזציה הספרדית) ,ניו יורק 1898 .
אנונימי "תולדות השר דון יצחק אברנאל ,1900 פורסם בעיירה פודגורז'ה שליד העיר קראקוב חוברת על חיי אברבנאל ועשרה סיפורים על גורלם המר של גולי ספרד.
יונה קרעפל רבקה אברבנאל :איר העלדיש ערטידיגען פון איהר יודישער פרויענערה היסטרישה ערצהלונג פון די טאג פון גירוש שפעניניען "( "רבקה אברבנאל :הגנתה רבת הגבורה על תומת הנשים היהודיות שלה ,סיפור היסטורי מימי גירוש ספרד ,פשמישל 1924. סיפור על המאבק בין אברבנאל וטורקוומדה ועל גורל בתו של אברבנאל
יצחק מאצקער "דאן יצחק אבארבנאל , ניו יורק ,1941 חוברת בצירוף איורים לילדים .
The Alhambra Decree, 1988 David Raphael
רומן היסטורי על אברבנאל וגירוש ספרד.

קישורים

דון יצחק אברבנאל בויקיפדיה

מתיה קם על אברבאנל

יצחק אברבנאל בויקיפדיה באנגלית

אברבאנל במיקרא נט

אברבנאל באנציקלופדיה "דעת"

אברבנאל כסופר

השיטה הפרשנית של אברבנאל

אברבנאל על עשר מכות מצרים

הבלדה על אסטריקה ואברבנאל באנימציה 

הבלדה על אסתריקה ואברבאנל בשירונט

"בסימן הלוטוס" של דן צלקה על צאצא של אברבאנל שמוכרז כמלך מדינת ישראל

בן ציון נתניהו בויקיפדיה

היהודיה מטולדו ,סיפור היסטורי על יהודי ספרד בימי הביניים

היסטוריון של ימי הביניים :שיחה עם פרופסור בנציון נתניהו

הגבירה בנבנידה אחייניתו של יצחק אברבנאל

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “שר אוצר יהודי בספרד–דון יצחק אברבנאל”

כשקראתי הספר , נגלה לי עולם חדש ויפה .
לצערי אף אחד כיום לא מתעניין בנושא . אולי אני טועה ומגזים אבל יתכן שרק מועטים ובודדים מתענינים .
בכל מקרה עדיין יש לי עותק 1 בהוצאת מסדה תשכ"ט .
מעניין מה ערכו הכספי? מי שמעוניין לקנות יכול לנסות להציע .

עם כל הכבוד לחוקר ההסטורי החשוב – מי שקבל את יצחק אברבנאל כשהגיע מפורטוגל לספרד היה שר האוצר של המלכה איזבל והמלך פרדיננד והוא אברהם סניור אותו אתה מגנה על התנצרותו.
כצאצאית דור 17 של אברהם סניור אני חושבת שמן הראוי היה לספר איך קבל אברהם סניור את יצחק אברבנאל וסיפק לו עבודת איסוף כספים בממלכה עליהם היה ממונה אברהם סניור שאגב, הוא גם זה שחיתן את המלכה איזבל מלכת קסטיליה עם מלך אורגון, פרדיננד והיה איש סודה של המלכה איזבל.
מה גרם לו להתחיל למכור את כל רכושו ולפתע להפסיק ולהתנצר? על זה יש תהיות רבות של הסטוריונים ובידי גירסאות שונות על כך.
אשמח להרחיב את הדעת ולקבל הסבר ממך.
אגב, אל תדון אדם עד שתגיע למצבו!!!

אינני מומחה לתקופה ובוודאי איני יודע מה גרם לסניור לשנות את דעתו ולהתנצר ולהישאר במדינת ספרד.
בדיעבד ברור שהוא עשה את המעשה הקל .ברור שהיה קל יותר להתנצר ולהישאר בתפקיד הבכיר שהיה לו.
אך למרבית הצער אם משווים אותו לדון יצחק אברבנאל שהעדיף לעזוב הכל כסף ומעמד בעבור אמונותיו. אז ברור שאולי אפשר להבין את אברהם סניור כאדם חלש שהעדיף להישאר עם משרתו אבל אי אפשר לכבד אותו. על מעשיו.

There may be some people who will strongly reject any changes to the current security system as they believe that the security system is smart enough to tackle all the risks.
If you have monitoring home security systems,
the alarm company will get in touch with you
and those on your address book as well as provide a presence at your home within a very good time frame.
With continued technological advancements, there is no reason not to look into
additional security.

ראיתי למטה קישור : לימוד כישוף למתחילים משהו כזה , זה אסור באיסור חמור על פי היהדות , חבל שמלמדים באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × two =