לאחרונה יצא לרדיו הסינגל החדש של השיר " בשעה שהחפצים ", שיתוף פעולה אמנותי ראשון בין המשורר יחזקאל נפשי שכתב את המילים, לבין העיתונאי והזמר א.ב. דן, מלחין הטקסט.שיר זה אגב אינו עתיד לצאת כחלק מדיסק אלא רק לרדיו ,נכון לעתה, וזאת בשל מצב המוזיקה העולמי המוגבל והאצת ה"מודרניזציה" ( או אם תרצו הפיראטיות ) בכל הנוגע להורדת שירים מהאינטרנט.
אולם סינגל זה הוא בגדר תופעה יוצאת דופן גם מסיבה אחרת שכן בשנים האחרונות רק מעט זמרים פונים לשירי משוררים על מנת להלחין אותם.
פעם לפני עשרות שנים רוב הפזמונים המושרים היו שירי משוררים שכן או שהיו שירי משוררים ידועים שהולחנו כמו רחל או שנכתבו בידי משוררים ידועים שכתבו אותם על תקן של "פיזמונאים " אנשים כמו נתן אלתרמן ויעקב אורלנד. משוררים אלו עשו הפרדה חדה וברורה בין השירים "הרציניים " שלהם ובין "הפיזמונים" שאותם כתבו רק לצרכי פרנסה אם כי הפכו לחלק היותר ידוע של שירתם. .
לאחר מכן קמה התופעה של כותבים שראו את עצמם ונראו בציבור כפיזמונאים "בלבד" .אנשים כמו נעמי שמר ואהוד מנור ואביהו מדינה או שעסקו גם בכתיבת שירה וגם בכתיבת פיזמונים כמעט ללא הבדלים כמו יורם טהר לב
ואז בשנות השבעים נוצרה תופעה חדשה שכמעט לא הייתה קיימת עד אז של זמרים שכותבים את החומר שלהם בעצמם , החל מזמרים כמו שלמה ארצי ומאיר אריאל שלהתעקשותם לכתוב את שיריהם בעצמם התייחסו בביקורת בתחילה כקוריוז מוזר . תופעה זאת הפכה במהרה לשיטפון והיא כיום כמעט דומיננטית בתחום המוזיקה הקלה והזמרה בארץ . הלחנת שירי משוררים לעומת זאת הולכת ונעלמת.
נכון ,מדי פעם אנחנו שומעים על פרויקטים מיוחדים של הלחנת שירי משוררים כמו לאה גולדברג ומירון איזקסון אולם אלו הם יוצאי דופן שרק מעידים על הכלל . בדרך כלל כיום זמרים אינם מלחינים שירי משוררים וכנראה גם לא מתעניינים בהם . .האם יש עתיד לשירי המשוררים כפיזמונים מושרים ?
לרגל שבוע הספר עשיתי סימפוזיון בשאלה זאת בין כמה מהיוצרים הצעירים המוכשרים והבולטים ביותר כיום בעולם השירה והמוזיקה הישראלי שעוסקים בשירה בהלחנתה ובשירתה וכך מכירים את הנושא מכל צדדיו .
שירה היא מוזיקה של הנפש
יחזקאל נפשי משורר צעיר ובולט בחוגי המשוררים הצעירים של ישראל העורך את תערוכות "שיח משוררים" בגלריית אייזנברג ת"א. מגיש ועורך את פינת הספרות ברדיו " לב המדינה 91 fm " מספר על הפזמון שלו:
דעתי על התהליך הזה שיש בו הרבה קסם בעיני : יושב משורר בחדר שלו בשעה קשה או של שמחה גדולה וכותב את אשר על ליבו ובא אדם אחר ולוקח את היצירה המוגמרת ומכניס בה משהו משלו ואז לפתע זה הופך להיות יצירה אחרת לגמרי / פתאום ראיתי את השיר בצורה שונה כי הוא לא רק שלי .
קרה שישבתי עם חברים בבית קפה ופתאום שמעתי את השיר ברדיו ושאלתי את עצמי מה אנשים רגילים חושבים על זה ואיך הם מפרשים את זה.
אלי . : לאחר פטירתם של נעמי שמר ואהוד מנור אתה חושב שיש היום עוד כותבי פיזמונים טובים באמת ?
נפשי : אני לא חושב שזה שאהוד מנור מת זה אומר שאלמן ישראל, כי יש היום הרבה כותבים טובים.
אלי : ואתה לא היית מעדיף שילחינו יותר שירים שלך ושל משוררים אחרים ?
נפשי : תדע שאני דווקא מקבל פניות מהרבה זמרים ואמנים ולא לכולם אני נענה בחיוב גם משום שהם מבקשים שאני אכתוב בהזמנה ואני לא יכול לכתוב בהזמנה .
הם רוצים שיר שכתוב כמו פזמון ומבקשים כיוון מסוים וראש מסוים ,משהו שיתאים לאופי שלהם ,וזה אני לא יכול לספק . מעולם לא כתבתי מהזמנה ומעולם לא ניסיתי להתחבר לראש של זמר מאחר שזה בלתי אפשרי בשבילי ואני כותב את הדברים שלי בלבד ,וזה בהחלט מקשה על הזמר הממוצע.
אבל עם כל זאת אני חושב שעדיף שזמרים יפנו למשוררים אמיתיים יותר משום ששירה היא שונה מפזמונאות: פיזמונאות היא יותר ריתמוס עם משקל בעוד ששירה היא מנגינה בנפש .
דעת היוצרת הרב תחומית
יסמין אבן היא יוצרת רב תחומית, זוכה כמה פעמים של פרס אקו"ם היא משוררת מלחינה וזמרת שהילחינה שירי משוררים רבים ובין השאר השתתפה בפרויקט לאה גולדברג.
אלי: את מעדיפה להלחין שירי משוררים או טקסטים שלך?
יסמין: אני מאד אוהבת להלחין שירי משוררים, אם אני מתחברת אליהם. התחלתי לעסוק בזה בעקבות פניות שקיבלתי ממשוררים ומארגני ערבי שירה. באופן כללי, מאתגר אותי להלחין טקסטים של אחרים, למרות שאני כותבת טקסטים בעצמי – כי טקסט של אדם אחר גורם לי להלחין קצת אחרת.
אלי: זה שונה להלחין שיר משוררים מטקסט פיזמונאי רגיל?
יסמין: זה תלוי בגישה. מוזיקאים רבים נוטים להלחין שירה באופן אימפרסיוניסטי, מורכב יותר, לעתים כבד. לעומת זאת, לא מעט אמני רוק ופופ תפרו לחן קומוניקטיבי וקליט לשיר של משורר.
חלקם אף הפכו ללהיטים – "סקס אחר" של וירצברג וגלבץ למלים של וולך, "שקט" של בלאגן ושל וולך, "מערבה מכאן" שמתי כספי הלחין לריקי גל, למלים של תרצה אתר.
לצערי, אמני הרוק והפופ בני הדור הצעיר ממעטים להלחין שירי משוררים, למרות שנראה שמשוררים רוצים שמילותיהם ישתלבו בעשיית הפופ.
אלי: מדוע ירדה קרנה של שירת המשוררים בתעשיית הפופ?
יסמין: האשם המרכזי הוא התהליך הגובר של מיסחור המדיה . התהליך כולל רידוד טקסטים:
הרדיו נוהג להשמיע טקסטים פשוטים ויומיומיים, שידברו אל כמה שיותר מאזינים, ובכך לצבור רייטינג. אם לפני 10 שנים היה קל יותר להכניס שיר משוררים לרדיו ולהפכו ללהיט, היום זה קשה. זמר צעיר שרוצה לפרוץ יחשוש לגעת בשירי משוררים. זה מאד עצוב בעיניי.
מיסחור המדיה גרם לכך שלנוער אין גישה כמעט לשירה, כמו גם לז'אנרים מסויימים של מוזיקה,
כמו מוזיקה תעשייתית, פוסט רוק וזרמים אלטרנטיבים אחרים.
עם זאת, קיים עדיין סגנון כתיבה שהוא הכלאה בין פזמונאות ושירה, כמו אצל חנה גולדברג ומאיר גולדברג, שבאים מתחום השירה והדבר מורגש בפזמונאות שלהם.
לז'אנר הזה משתייכים גם משוררי רוק, שהם משוררים שלא פרסמו ספרי שירה באופן רשמי,
אך את חלק מהטקסטים שלהם אפשר להגדיר כשירה, כמו דני דותן מהקליק וערן צור.אבל הם מעטים.
דעת הזמר
נתן סלור הוא יוצר וזמר שמכיר את עולם השירה והמוזיקה מכל צדדיו . הוא נכדו של המשורר המפורסם נתן אלתרמן ובנה של המשוררת הידועה תרצה אתר . והוא עוסק בכתיבה והלחנה משלו הן לבד והן בשיתוף פעולה עם יסמין אבן . והוא עוסק רבות בהלחנת ושירת שירי משוררים כמו אלו שהוא מכיר טוב כל כך מהבית .והוא חושף את אחת הסיבות המרכזיות מדוע יוצרים היום מלחינים פחות ופחות שירי משוררים ופזמונאים ויותר שירים פרי כתיבתם .
נתן סלור : אני התחלתי עם הלחנת שירי משוררים עוד מבית הספר ברימון ואני מאוד אוהב את זה.
ורק אחר כך כשרציתי לפעול להוצאת דיסק משלי והתייעצתי עם אנשי מקצוע הם אמרו לי ששירי משוררים זה טוב ויפה אבל הקהל מעדיף להכיר את הזמר עצמו דרך השיר אז התחלתי לכתוב שירים משלי כי אמרו לי שזה מה שהקהל רוצה.
אלי : ואתה שלם עם זה ?
סלור : אני חושב שאפשר להכיר אותי גם ולא פחות טוב דרך שיר שאני שר של יונה וולך לא פחות מאשר דרך שיר של טקסט שלי . הרבה שנים ברחתי מכתיבת טקסטים כי זה קשה לי וקשה לי לעמוד מאחוריהם .אבל התחלתי לעבוד על טקסטים בשיתוף פעולה עם יסמין, אז זה משהו יותר קל והאחריות מתחלקת ושיתוף הפעולה עוזר לי מאוד .אבל גם הלחנו ביחד הרבה
אלי : ובכל זאת, מה אתה מעדיף?
נתן: אני בשורה התחתונה מעדיף בהרבה להלחין שירים של אחרים .
אלי : איך סבך ואימך ראו את נושא הפיזמונים לשירה לעומת שירים ?
סלור: סבי ואימי עשו הפרדה ברורה בין כתיבת שירים ופזמונים דבר שהיום כמעט לא עושים יותר .
בחייו של סבי רוב שיריו שהולחנו היו פזמונים מיוחדים . זאת בניגוד לאחר מותו שאז הלחינו גם שירים "ספרותיים "שלו . וכך גם היה אצל אימי תרצה אתר שכתבה פזמונים קלילים .
אני עושה פחות הפרדה כזאת .אני יותר מכיוון המוזיקה ופחות בא בכיוון הטקסטים .בדיסק החדש שלי שאמור לצאת בקיץ יש למשל שיר של ביאליק "רועת הכוכבים " בדואט עם יסמין אבן .
אלי : איך אתה בוחר פזמונים להלחנה ?
נתן : יש שירים שמדברים אלי בצורה בלתי אמצעית והם מתחברים אלי והם מובנים לי כמו יונה וולך ואברהם חלפי ואלכסנדר פן ,ואני מוצא את עצמי בהם וזה יותר קל לי כי זה כבר קיים .למשל משפט כמו של יונה וולך "יש לי במה בראש "( שדווקא לא הלחנתי ) .
אלי :אתה מתחבר גם למשוררים חדשים יותר ?
סלור : בשנים האחרונות אני מלחין יותר שירי משוררים חדשים בעוד שקודם יותר הלחנתי קלאסיקה .
אם כי זה גם בעקבות פניות של משוררים כמו דורית ויסמן . יש גםמקרים של משוררים וותיקים ונשכחים שלא בצדק כמו אסתר ראב משוררת שלא זכתה לכבוד הראוי לה ומעטים משיריה הולחנו ואני הלחנתי כמה שירים שלה לערב מיוחד .
ולעיתים קורה שאני מתוודע למשוררים רק בעקבות פניות להלחין אותם ואני מוצא בעקבות זה שאני מתחבר למשוררים שלא כל כך שמעתי אליהם .
אלי :לדעתך יש עתיד להלחנת שירי המשוררים?
נתן : אני דווקא חושב שיש היום חזרה מסוימת לשירי משוררים. למשל חמי רודנר שהלחין מחדש את פגישה אין קץ של נתן אלתרמן ולקח את הטקסט הקלאסי שנעמי שמר כבר הלחינה במקרה הזה הוריו היו חברים טובים של נעמי שמר.
אבל נכון שמן הראוי שילחינו הרבה יותר שירי משוררים כי הרבה פעמים הטקסטים האלה הן קלסיקות ובימינו עם שפת הפזמונים הנחותה בהשוואה אתה שומע שיר כזה ואתה רואה ושומע מיד את ההבדל . . אני חושב שלהלחין שיר של שמשורר זה אתגר ולא צריך לפחד מזה. להפך זה רק תורם להצלחת היוצר.
רוב הזמרים שלנו כותבים את החומר והמילים שלהם בעצמם אולם התוצאות כתוצאה הן לעיתים עלובות ממש. מן הראוי היה שהם ירחיבו את אופקיהם ויחפשו שירים בספרים להלחנה וכך יצרו יצירות שהן מרשימות יותר באופן כללי.
עם זמרים יפנו יותר למשוררים אמיתיים הם ישיגו אפקט שונה משהם משיגים עם פזמונאים ובעל עוצמה רבה יותר לעין ערוך על אוזן הקהל .
אין ספק שיש היום פה ושם כמה זמרים שיוצרים שירה איכותית בנוסף למוזיקה האיכותית אולם מספרם למרבה הצער הוא מצומצם ביותר והרושם שנוצר הוא של גרפומניה שנוזלת ממש מהפזמון , ואין כל ספק שדף האיכות של התמליל הממוצע ירד בהרבה בשנים האחרונות והעילגות היא בולטת ומפיזמונים אלה ילדים ובני נוער מרבים לצטט וכך העילגות רק "נדבקת".
ייתכן שזמרים אלו היו מצליחים יותר אם היו פותחים ספר שירים ובוחרים משם שיר שמדבר אליהם .
זמרים לתשומת ליבכם.
קישורים רלבנטיים
53 תגובות על “האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים ?”
יחזקאל נפשי הוא מנגינת הנפש היפה
או פרס אקו"ם?
הבדל של שמיים וארץ, אתה יודע…
הנושא של שירה מולחנת הוא בהחלט נושא מענין. אישית אני לרוב מעדיף ששירה לא תולחן, שירה היא פרפורמנס כשלעצמה ואני מעדיף שתקרא בקול. הרבה ביצועים של שירי משוררים בעיקר משוררים בני זמננו פשוט הורסים את השיר לטובת הקליטות שהרדיו (ומכבש הרייטינג) דורש מהמוזיקה. חוץ מזה מענין שהאנשים שהמשוררים אותם שאלת מה דעתם על הנושא עוסקים במוזיקה או כבר הולחנו ולכן עמדותיהם ודעתם כבר ברורים… מה אם כל אותם המשוררים שלא הולחנו, האם זה עקרוני אצלהם או מיקרי? ולגבי נכדו של אלתרמן… השירים של אבידן שהוא מבצע בסרט אבידניום 2005 הם דוגמה נפלאה לאיך אפשר להרוס שיר בביצוע שכל כך לא מתאים לרוח המשורר ורוח השיר. בכל מקרה נושא מענין במיוחד בעידן שהקראת שירה נדחקת לאולמות קטנים בקצוותיה הזקנים של העיר.
יחזקאל נפשי וא. ב. דן הם…
חיבור לא רע בכלל האמת, לדעתי, הדבר נובע משום השוני העצום בין השניים.
שני ניגודים כאלו עוד לא ראיתי בחיי. האחד ספון בפינתו האפלה וממעט לצאת ולהתמא בציבור, ואילו השני, מגניב יותר ומצחיק ומדבר על נוער וגראס וארץ ישראל שלי.
אני לא יודע למ אלוהים עשה זיווג כזה, אבל בחיי…. יצא יפה לאללה.
יחזקאל נפשי נבחר לאחד ממאה המשוררים הבולטים בכל הזמנים לפי הסקר של ידיעות אחרונות והעיתון המכוון שלהם באינטרנט.
הוא זכה במקום 36 לצד הגדולים גדולים.
א.ב. דן – כבוד בשבילך.
א.ב דן הוא האליל
לגבי מתן סלור, אתם צריכים לשמוע את הגרסא שלו לבלדה על נערי שגדל,
ולשמוע כמה הוא יודע לרגש, וכמה הקול שלו חם ויפה
כל הכבוד לחברה הצעירים האלה שממש יודעים לספק לנו האנשים הפשוטים תרבות לשמה וכך חיינו פחות משעממים.
אחלה של שיר ליחזקאל נפשי וא.ב. דן הוא מבצע מצויין.
אלי אשד, אתה פשוט מביא חומרים טובים ומעניינים וכל הכבוד לך על זה שאתה עדכני בנוגע להכל.
רשימה מצויינת.
כל הכבוד לאלי אשד, כתבה מאלפת
ומלמדת. דיעות מרתקות ומחכימות
של יוצרים צעירים על פזמונאות ושירה.
מי יתן ואכן ישובו מוזיקאים להלחין שירה כבעבר!
ואללה מה אני אגיד לך א.ב., אתה תותח אמיתי וכל הכבוד לך על השיר הזה ( בעצם על הלחן ) ורק שתדע שצלנו ב88 לא מפסיקים להשמיע אותו.
ברכות גם ליחזקאל נפשי על הבחירה המוצלחת בך ועל כתיבה פוריה ונוגעת כפי שרק הוא יודע.
ממש מברוק.
רוברט.
אני הכרתי את המשורר הזה בתקופה בה גר בקיבוץ נחשונים ועבד ברפת אם ידידה שלי עדי, וחוץ מההיכרות השטחית שלי איתו ברמת השלום שלום לא היה ביניינו דבר .
הוא ועדי הפכו להיות זוג, זוג קרוב ואהוב על בני הקיבוץ, אלא שיחזקאל בחר להתעלם מכל חברותייה וסביבתו, ואני בכללם, וביקש ממנה לא להכניס אותנו לבית שלהם.
כל מה שאני זוכרת זה, שאני חשבתי אלוהים ישמור …. איזה ציפור מוזרה היא בחרה לה, עוף משונה ודפוק בראש.
כמה שנים אחרי זה, אחרי שאני התחלתי לקרוא את הדברים שלו בעיתון, אז קצת התבהרו בפני הדברים כי הוא עבר חוויות קשות בתור ילד ובכלל חרא של ילדות.
לשמחתי חברה שלי והוא נפרדו כי הוא היה עושה לה את המוות והיא הייתה רצה אלי בוכה כמו ילדה קטנה לפחות פעמיים בשבוע, מה שגרם לי לא לחבב אותו מי יודע מה, אולי היום יש לי את האפשרות לראות את הדברים קצת אחרת.
מיה, לדעתי הפצת רכילות זולה כגון זו באינטרנט
היא הלבנת פנים ברבים.
המעשה מעיד לרעה עלייך הרבה יותר מאשר עליו
את מי זה בכלל מעניין חייו האישים של המשורר או של הזמר או הזמרת לעיל.
כל שמעניין או אמור לעניין אותי כחלק מציבור חובב שירה זו אומנותו של האדם וכתיבתו.
מצידי שיאהב 10, 12 נשים בבת אחת .
מה איכפת לי בכלל או לך מיה יקירתי מה האדם עושה בחייו.
העיקר שהוא כותב לנו שירים כאלו, ואם לצטט אותך:
אז אלוהים…. אייך שהוא יודע לכתוב.
שום מה יש הערצה נשית אדירה סביב יחזקאל נפשי והוא חביבם האהוב.
האמת היא שאני לא יודעת למה משום שאם נסתכל בתמונה למעלה הרי שהוא לא נראה איי יא יי.
נראה כמו תמונת "אני- ז"ל" של יחזקאל. אני תוהה למה לא מראיינים את א.ב. לגבי הסינגל הזה שלו ותמיד מראיינים את יחזקאל
בטח אם היו מראיינים את א.ב. היה עונה "אני על גראס" או משהו כזה ופוטר את כולם כי חם לו.
בכל אופן, השיר הזה הוא באמת תענוג צרוף. א.ב. שר בקול רומנטי שמזכיר את העברית המולחנת של פעם ויחזקאל הפתיע באמת עם שיר לא אופייני. וגם קצר
כה ירבו שיתופי פעולה כמו אלו. יום אחד גדולי הדור ימותו ברצף ונגיד עליהם בהספד מקומט "ישבנו איתם לקפה כשבדיוק הוציאו את השיר הזה והזה" ונרגיש שאנחנו שייכים לדור שמקים משהו ערטילאי בומבסטי בתרבות הזו. כאילו המודרנית, כמו משהו אחר שנקרא לעצמינו, כי המודרנית תפוס כבר… זה יהיה מלא געגועים ומלא חסד. יום אחד. אז ישר כח וכו'
ממש פריחה חדשה בישראל של יוצרים צעירים ומוכשרים ביותר.
אני שמח לקרוא כאן על יסמין אבן ועל א.ב דן שהם אמנים נפלאים ועושים את הדור מעניין יותר אם נגיעות סיקסטיז קלות.
להקות הרוק הצעירות שרות בעיקר טקסטים אישיים כי מותר להם. כפי שמאיר אריאל למד מבוב דילן, ההפרדה בין הכותב לזמר אינה כורח המציאות, ועם הזמן נפרץ הסכר והדבר נעשה מקובל.
הרבה יותר נוח לשיר טקסט אישי, וזו הזדמנות לחשוף עוד יצירה לקהל – את המילים ולא רק את הלחן ואת הביצוע, והזמרים רק חיכו לזמן שיהיה להם מותר לעשות את זה בלי להתנצל.
כמובן שאין דבר רע בטקסטים אישיים.
חלק מהפזמונים היום חינניים להפליא, אך יש גם
חלק אחר שהוא בנאלי ומרושל
מדי!
(תלך כפרה עליי)
חוץ מזה, הבעיה האמיתית היא ההחרמה של שירים "משורריים" ברדיו
מסכים איתך לחלוטין.
למרות שלאחרונה יש התעוררות לא ????
מדי פעם, כשכוכב כמו אביתר בנאי או ברי סחרוף מלחין שיר משוררים – אז מפרגנים לו
ההתעוררות מינורית ביותר, למרבה הצער
מסכים בעצבון.
יסמין אבן נראת ממש פיצוץ.
ראיתי את יסמין בהופעה עם הקליק בבארבי
היתה הופעה מצויינת
יסמין אבן אני מעריצה שלך ואוהבת אותן הרבה.
אחותי הכירה לי אותך והיום אני אוהבת אותך יותר ממנה.
שתמשיכי להצליח ולהיות הכי טובה בעולם.
גם אני אוהב את יסמין אבן
ניסיתתי להשיג את הדיסק שלה
קשה מאד להשיג אותו
אם יסמין ויחזקאל ישתפו פעולה זה יהיה גדול.
בטח הם יצליחו לאללה.
נתן סלור ביצע שיר מקסים בטקס יום הזכרון האלטרנטיבי. איפה אפשר לראות אותו מופיע
אני לא חושב ששירים שזמרים עצמם כותבים הם בהכרח נחותים לשירי משוררים. בעיני כמה משירי המשוררים, למשל, כמה מהנבחרים במשאל ב ynet נחותים משירים שכתבו זמרים כמו לנארד (לא ליאונרד !) כהן , בוב דילן, או ג'ניס ג'ופלין. בוודאי לא נשכח את מיטב השירה הטרובאדורית עם יואכים דו באלה בראשה, שחיברו וביצעו הטרובדורים עצמם וכמובן, לפחות על פי המסורת – דוד המלך שחיבר את הטקסטים של תהילים שהיו , ככל הנראה, מלווים בכלי נגינה מוזרים (הנחילות , הגיתית , השמינית וכו ) וגם ידוע שניגן בעצמו , ועל פי הכתוב זה כמעט עלה לו בחייו ( שמואל א' יט).
אף אחד לא אומר ששירים שזמרים כותבים לעצמם הם "נחותים" בהכרח.
בכתבה מוזכרים ערן צור, דני דותן , ושכחו לציין את מאיר אריאל ז"ל, שכולם זמרים שכותבים לעצמם טקסטים איכותיים
הכוונה בכתבה היא שהרדיו פוסל טקסטים שנחשבים מורכבים מדי
על פי שמועות וסיפורים, יועצי חברות התקליטים
לוחצים על אמנים צעירים לכתוב טקסטים יומיומיים, פשוטים, בגובה העיניים. הם אף מייעצים להם שלא להלחין שירי משוררים, לפחות לא באלבום הראשון, שכן שירים אלה לא יכנסו לפלייליסט
..
זה סתם מדע בדיוני. מה ללחן ומה לשיר? אלא אם כן משאירים את אותו לחן שהיה בשיר במקור כשהוא נכתב, אבל דווקא כשמלחינים שיר נדמה שלא מתעסקים בעניין של "למה התכוון המשורר?".
שירים באמצע הלילה (זך/גלרון) הנהדר.
בציר טוב (כל מילה מיותרת, נכון?).
פוליאנה פרנק/אין לבחור – שכולל שירים של אסתר ראב, אמילי דיקינסון, אמיר גלבוע, ו`Strange Fruit` של אייבל מירופול בביצוע מצמרר.
יש המון לחנים שמעמיקים/משדרגים את השיר שלו הם הולחנו, ואני חייב להודות שרבים מהשירים שאני מכיר – לא הייתי מכיר לולא הולחנו.
ויש כמובן דוגמאות לשירים שהולחנו רע, או להיפך – תת-שירים שהולחנו הרבה יותר טוב ממה שמגיע להם. בלי דוגמאות, כדי לא להעליב.
ולמרות שאחת מאלה
http://www.habama.co.il/show.asp?ShowNo=10580
היא קרובת משפחה שלי, אני מהין להביא את זה כדוגמה נוספת לפרויקט ייחודי בתחום הזה. איגרא או בירא? לא יודע, טרם שמעתי.
אה, כן, וכמעט שכחתי את תרצה אתר – עיר עצובה, בלדה על נערי שגדל. וההוא, אבא שלה – ליל חניה, פגישה לאין קץ.
ועוד ועוד. אבל עכשיו – לעבודה.
(סתם הגיג פראי שקפץ לי פתאום בעקבות הסוגייה הנדונה + צפייה, בפעם המיליון, בסרט הנפלא והמשובח והמרגש וכו` וכו`, פצפונת ואנטון).
והתשובה שלי – כן. סרט יכול להרוג ספר (פרנקנשטיין), או לעשות לו כבוד (תוף הפח, פו הדב), או להתעלות עליו (מרי פופינס).
שיר מאפשר כר כל כך נרחב לדמיון, לפרשנות, לנגיעה בכל פעם במקום אחר ברגש…
ברגע שמודבקות על המילים מנגינה, אני מרגישה שאינני מצליחה להשתחרר ממנה, מהפרשנות שנתן המלחין לשיר ולא מוצאת אצלי מקום לנגיעות נוספות, אחרות של המילים.
גם כשהלחן מוצלח מאד זה עדיין חוסם אותי מלקרוא את השיר בעיניים אחרות.
ו..כן, לדעתי זה דומה מאד לסרט שעושים לפי ספר. פתאום כל הדמויות והמקומות שדמיינתי בצורה מסויימת, קורמים עור וגידים בדרך שבה הבמאי/תסריטאי חשב עליהם וכמעט תמיד, זה הורס לי את הפנטזיה (ומהם ספרים, אליו מדוקדקי פרטים אם לא מקום לתת דרור לדמיון ולבנות פנטזיה כלשהי?).
מוזיקה אינה מילים ומראות ברורים, היא רגש, וביום אחד אוכל לשמוע מוזיקה ולחשוב אותה לעצובה וביום אחר לשמוע את אותה המוזיקה ולמצוא בה דווקא פן אופטימי, כמו בשיר.
אבל הסיבה העיקרית שאני בעד היא הקהל הרחב, זה שלא יפתח בחיים ספרי שירה, זה שיש לו סיוטים משיעורי ספרות בבית הספר, אבל הוא מכיר את כל המילים של "עטור מצחך" או "זמר נוגה" רק בגלל שמישהו הצמיד להם לחן והפך אותם לשיר
יש שירים שאיש לא היה יודע על קיומם לולא הולחנו טוב.
שים לב לכבש השישה-עשר וכדומה.
בהתחלה זה יצא כספר ואבל אף אחד לא שם על הספר קצוץ.
ואז בא יוני רכטר והשאר היסטוריה עברית.
התרבותי של ישראל בארכיונים ,דיבר המבקר ניסים קלדרון על כך שחובבי הספרות אינם מכירים כמעט את ההתפתחויות העצומות שחלו במוזיקת הרוק הישראלית ולהפך וזה חבל מאוד.
הוא העיר את ההערה החשובה שתופעה כמו שיש בישראל של הלחנת שירי משוררים ידועים וקלאסיים במוזיקת רוק אינה ידועה כלל במוזיקת הרוק של ארה"ב ואנגליה.
השאלה האמיתית היא – איפה עובר הגבול בין משורר ופזמונאי? על פי אילו קריטריונים אפשר לקבוע אם שיר מסויים הוא טקסט "שירה" או "פזמון"?
אני מתרשם מפועלו של האיש, אבל לא משירתו. שירתו לא טובה, אף מזויפת – http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=139366&blogcode=2106118
משורר חשוב ומעורר שירה.
חשוב שיהיה מי שיצור שיח סביב השירה, וללא ספק יחזקאל נפשי מספק את זה.
יסמין אבן מופיעה בבארבי ?
מישהו יודע ?
אני מכיר את יסמין אישית, ביום שלישי הבא(26/7
תהיה הופעה של "הקליק" במועדון חדש ברח' רוטשילד
ההבדל בין משורר ופזמונאי הוא דק מאד לדעתי.
יש משוררים שכתבו פזמונים כמו אלתרמן ותרצה אתר
ישנם גם משוררים שכתבו מחזות (שוב, אלתרמן) ופרוזה. על כן, הגבולות בין התחומים מטושטשים
אסנת היקרה,
מעניין שהתעלמת מהעובדה שתרצה אתר ושנתן אלתרמן הם אב ובת ושכמעט כל עסקי השירה בארצנו הם סוג של עסק משפחתי. אני מניח שמושאי הכתבה כאן הם לא חלק מההיררכייה השלטת אחרת היה מצוין, או שאני טועה?
יש לך עוד דוגמאות לנושא ה"עסק המשפחתי" עליו אתה מדבר? תרצה אתר היתה כותבת מוכשרת בפני עצמה, בלי שום קשר לאביה. חוץ מזה, רב המשוררים הגדולים בעבר ואף המשוררים הצעירים כיום אינם "בנים של". , ,
רק שתדעו, שהיום כל אחד יכול להוריד את השיר "בשעה שהחפצים" המהאינטרנט וגם את שירייה של יסמין.
אולי זה מסביר את הקושי של האמנים בארץ.
למה לקנות – יש בחינם לא
זה באמת עצוב לדעת שהיום ישנה האפשרות להוריד כל שיר שליבך חפץ בו, אפילו אלבומים שלמים.
מצד שני, מה קרה שנשלם את המחיר המלא לדיסק, שלפעמים המחירים כל כך מופקעים, ומגיעים עד ל80, 100 ש"ח.
מה, היום מותר רק לעשירים לקנות אלבומים ?
בחייאת מורן!
[…] האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים […]
[…] האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים ? […]
[…] האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים […]
[…] א.ב. דן ויחזקאל נפשי […]
[…] א.ב. דן ויחזקאל נפשי […]
[…] א.ב. דן ויחזקאל נפשי […]