web analytics
קטגוריות
מיסטיקה ותופעות מוזרות

הצופן של דן בראון

סקירה על רב המכר המפורסם "צופן דה וינצ'י " של דן בראון והתיאוריות השונות שהוא מתבסס עליהן וצצו בעקבותיו.

דן בראון איש השנה של עולם הניו איג'.

הופיע בגירסה שונה באתר NRG

איש השנה של עולם המיסטיקה

בימים אלה של סוף שנת 2004 ולרגל פרוייקט בחירת אנשי השנה , בחר אתר NRG של מעריב
בעצתו של כותב שורות אלה בסופר  דן בראון כאיש השנה בתחומי המיסטיקה והרוחניות לשנת 2004 .
דן בראון כתב את רב המכר המצליח ביותר של השנים האחרונות "צופן דה וינצ'י" שעוסק בנושא : קונספירציה עתיקת ימים המבוססת על רעיונות מיסטיים שונים .
לכאורה הבחירה מפתיעה: מדוע שסופר של רבי מכר יבחר כאיש השנה של עולם המיסטיקה ?
התשובה היא שדן בראון עם ההצלחה העצומה והמפתיעה של ספריו החדיר רעיונות שונים שהיו ידועים ומקובלים וידועים בעולם המיסטיקה והעל טבעי ותת התרבות של "הקונספירציות " לציבור הרחב של קוראי הספרים שלא היה מודע להם כלל . רעיונות כמו הטענות שישו הנוצרי היה נשוי למרים המגדלית ,שליחתו וכי נולדו להם ילדים וכי הכנסיה הממוסדת ניסתה במשך אלפי שנים להסתיר את האופי "הנשי " ו"הגנוסטי " של בשורתו המקורית של ישו ואחרים ..
על ידי הפופולריזציה העצומה שדן בראון ביצע לרעיונות אלו שהביאה אותם לידיעתם של מיליונים ,הוא הראה שוב בפעם המי יודע כמה שסופר טוב ומרתק אחד יכול להצליח ב"יחסי ציבור " ובהחדרת רעיונות ומסרים מיסטיים שונים לציבור הרבה יותר ממאות אלפי אם לא מיליונים של מיסטיקנים.
מיהו אותו דן בראון והאם יש משהו מאחורי כל המהומה שעורר עם ספרו ?

הסופר שמאחורי הצופן

   

בשנת 2003 הסופר דן בראון שהיה ידוע עד אז רק לחובבי מותחנים מתוחכמים במיוחד פירסם את הספר  "צופן דה וינצ'י "שהיה בסך הכל ספרו הרביעי במספר.

לפני כן הוא פרסם שני מותחנים בלתי קשורים לחלוטין שעסקו גם הם בגילוי  סודות מסוגים שונים.

הספר הראשון "שם הצופן :המבצר הדיגיטלי "  ( 1998  תירגמה אינגלה מיכאל ,הוצאת מודן ,2005)  היה מותחן שעסק בפענוח צפני מחשבים.

בספרו השלישי  המעניין הרבה יותר נקודת ההונאה ( 2001 ,תירגם בועז וייס ,2005 ) שפורסם בין "מלאכים ושדים ו"צופן דה וינצ'י " עסק בחיפוש אחרי חפץ חייזרי בקוטב שאולי הוא הונאה אנושית מתוחכמת ויש לו השלכות עצומות על המשך קיומה של נאס"א .

         

"צופן דה וינצ'י " היה המשך ישיר לספרו השני " מלאכים ושדים      ( 2000 תורגם בידי  נורית לוינסון 2004) שבו הופיע אותו גיבור המומחה לסמלים ולתעלומות עתיקות רוברט לנגדון . כמו "מלאכים ושדים " שעסק בפיענוח הקונספירציה הקדומה של האירגון האתאיסטי "האילומניטי " כנגד הכנסיה הקתולית.

     

 

בעקבות ספר זה נעשה סרט בכיכובו של תום הנקס ב-2009.

צפו במקדימון שלו 

 

גם "צופן דה וינצ'י" עסק בחקר קונספירציה קדומה עוד יותר הפעם מהצד ההפוך של המפה האידיאולוגית של הכנסייה הקתולית עצמה( שבספר הקודם זממו כנגדה, ללמדך שכולם בלי יוצא מהכלל עוסקים בקונספירציות זה כנגד זה ).

 

"צופן דה וינצ'י "  ( 2003  תרגמה נורית לוינסון ,2006) עצמו למי שהתגורר במערה בשנה אחרונה עוסק בתעלומת מתח המבוססת על תיאוריות כנגד הכתות הגנוסטיות השונות מתקופת הנצרות הקדומה וחקר טענות ותיאוריות שונות שישו היה נשוי לעוזרתו מרים המגדלית והוליד ממנה ילדים שצאציהם הפכו לשושלת הראשונה של מלכי צרפת ,המרובינגים , וכי יש ארגון סתר מסתורי שתפקידו לשמור על צאצאים אלה ולהחזיר אותם לכס מלכותם ויש ארגון אחר , ארגון האופוס דאי הקתולי שמנסה להשמיד את כל העדויות על כך.
להפתעת הכל הפך הספר הזה ספר שני בסדרה שלאיש לא היו ממנה ציפיות מיוחדות לאחד מרבי המכר הגדולים של כל הזמנים בשוק הספרים האמריקני וכתוצאה העולמי.


גם בימים אלה שומר ספרו של דן בראון בביטחה על מקומו בראש רשימת רבי המכר הן בארה"ב והן בישראל יותר משנה לאחר שיצא לאור לראשונה ,ונעשהעל פיו  ב-2006  סרט  מצליח בכיכובו של תום הנקס.

צפו במקדימון של "צופן דה וינצ'י "

 

 

עד כאן שיגרת הרב מכר ממוצע. אולם מה שהוא לא שגרתי זאת ההצלחה העצומה שיש לספר מעבר לתחום הספרות והקולנוע, הוא הפך לבסיס לתופעה תרבותית של ממש שמתבטאת בצורות שונות ומשונות : אנשים יוצאים לסייר בעקבות האתרים והחפצים והתמונות במקומות ובמוזיאונים שהספר מזכיר בפריז וקודמו "מלאכים ושדים " מזכיר לגבי רומא .. והדיון בתופעות ובתיאוריות שהוא מתאר רק מתחזק וחודר לזרם המרכזי של התרבות הפופולארית . בנוסף "צופן דה וינצ'י" יצא לאור במהדורה מהודרת בכריכה קשה הכוללת תמונות צבעוניות של כל הציורים והמבנים שמוזכרים בספר .

צופן דה וינצ'י במהדורה  אלבומית מיוחדת.

 

הספר משמש כעת מקור לגל חיקויים ענק בספרות המתח ובקולנוע ( למשל הסרט "האוצר הלאומי ").

משחק קופסה על פי הספר "צופן דה וינצ'י "

ההצלחה העצומה הביאה כנגד בראון טענות שונות של פלגיאט מספר בשם "מורשת דה וינצ'י " ושל המשכו "בתו של האלוהים " מאת אחד לואיס פרדון  טענות שלא צצו משום מה כנגד ספריו הקודמים שנבדקות בעת כתיבת שורות אלה בידי בית המשפט . ומצד שני גל החיקויים רק החל .
בראון אכן מחדש מעט מאוד. ואין כל צורך לחשוב  שהוא גנב את העלילה רק מספר אחד כפי שטוענים כעת בבית המשפט. הרעיון שסיפור חייו של ישו אינו מה שמתואר בברית החדשה וכי זה בסיס לקונספירציה רחבת ידיים הוא נפוץ מאוד במותחנים, עוד סוף המאה ה-18 כאשר סופר גרמני בשם קרל פרידריך בארט כתב רומן בן 11 כרכים בו ישו הוא חבר ב"אגודת הסתר " של האיסיים וכל פעולותיו ו"הניסים " שלו מוסברים על ידי האמונות והכוחות השונות שהיו כביכול לחברי כת זאת .

מאז אנחנו יכולים למצוא רעיונות כאלה כמעט באין ספור מותחנים של סופרים כמו אירוינג וואלאס בספרו מ-1972  "המילה "  שבו מתגלה כתב יד אבוד שנכתב בידי לא אחר מאשר אחיו של ישו  ( ספר  שלא תורגם אך הפך למיני סדרה טלוויזיונית ) ורוברט לאדלום בספרו  מ-1976 "מרדף ג'מיני " ( שכן תורגם ) ורבים רבים אחרים. ובינם גם במותחן ישראלי למהדרין בשם "מגילת הצלב " של הסופר הישראלי  יצחק גלעד (שידוע יותר כיוצרה של סדרת אופרת הסבון "כסף קטלני " שגילתה לעולם את דוגמנית העל  וכוכבת סדרת הטלוויזיה "זבנג " ,סנדי בר )

בכל עשרות או אף מאות המותחנים בז'אנר זה יש עלילה סטנדרטית : מתגלה מסמך קדום שחושף שסיפור חייו של ישו כלל לא היה מה שמסופר בברית החדשה. ישו היה יהודי נאמן, ישו לא מת באמת על הצלב , הוא היגיע ונקבר בהודו או בבריטניה או ביבשת אמריקה , ישו או שליחיו היו מרגלים מטעם הרומאים וכו' . ושאר העלילה עוסקת במאמצים למנוע את חשיפת המידע המסוכן הזה כביכול מחשש למה שחשיפתו עלולה לגרום לכנסיה הממוסדת .
.ואגב אני יכול להרגיע כאן את כל החוששים:  הנחת היסוד של המותחנים האלה שמסמך מאין זה יביא לשינויים דרמטיים בעולם אם יחשף היא שגויה מעיקרה.גם אם יתגלה מסמך כזה שיוכיח מעבר לכל ספק שישו לא מת על הצלב או שלא נולד או שהיה מרגל רומאי או שהיה חייזר מהחלל החיצון או אוטיסט  זה לא ישנה ולא כלום. אנשי הכנסייה הנוצרית לא יצטרכו לנקוף אצבע על מנת למנוע את פרסומו, הם פשוט  ימשיכו בעיסקיהם כמימים ימימה ולאחר פרץ קצר של התרגשות תקשורתית  המסמך ישכח או לכל היותר יביא ליצירת כת חדשה . אחרי הכל ממתי מנעו עובדות ממישהו להאמין במשהו שהוא רצה להאמין בו ?

     

צופן דה  וינצ'י גירסת התסריט בספר! 

דן בראון נכנס אם כך לטריטוריה ממופה היטב שקשה לראות מה הוא חידש בה ומדוע בעצם זכה להצלחה הגדולה שנמנעה מקודמיו. ייתכן שהיתרון שלו היה שהוא היגיע בזמן הנכון כאשר הרעב ליצירות אלה נעשה חזק במיוחד לאחר כל עבודת ההכנה שנעשתה בידי קודמיו של בראון .
והתוצאה ספרו הפך לרב מכר ענק ובסיס לויכוחים תיאולוגיים ודיונים נזעמים  והתקפות והאשמות כלפי בראון מחוגי הכנסייה כפי שמעולם לא התעוררו כתוצאה מספריהם של לאדלום וואלאס או יצחק גלעד .עובדה ספרו אף גרם לסופר רבי מכר משל עצמו בשם דן בורסטין לערוך את הספר "הסודות שמאחורי צופן דה וינצ'י : כל העובדות המחקרים והתיאוריות שעליהם מבוסס הספר"  שבהם הוא בודק אחת לאחת את העובדות וההנחות שעליהן מסתמך בראון ברב המכר שלו על ידי שפע של מאמרים מהם מקוריים לספר ומהם לקוחים ספרים וכתבי עת וראיונות עם חוקרים שונים . ". ספר זה יוצא לאור בתרגום זמן קצר עד להדהים לאחר הופעתו הראשונה באנגלית

קובץ מאמרים על "צופן דה וינצ'י "והרעיונות שמאחוריו.

.וזהו רק אחד מחמישה ספרים כמסוג זה שמיועדים להראות את "האמת " או "השקרים " שמאחורי "צופן דה וינצ'י " שיצאו לאור או מתוכננים לצאת בשנה הקרובה ונוספים מן הסתם יצאו לאור בעקבותיהם.

ספר של מתקפה נוצרית שיצא לאור בידי מסיונרים כנגד "צופן דה וינצ'י "

ואגב ספק אם בראון עצמו בכלל מאמין בתיאוריות שהוא מציג באיזה שהוא מספריו , ברור למדי שהאיש פשוט כתב ספר מתח טוב ביצע עבורו תחקיר יסודי וצוחק כל הדרך לבנק מהמהומה שעורר ..

איך יוצרים מיתוס

בגלל קוצר היריעה לא נתעסק כאן בכל הנושאים המגוונים שבהם דן הספר" הסודות שמאחורי צופן דה וינצ'י" כמו דמותה של מרים המגדלית, הדעות האזוטריות של ליאונרדו דה וינצי וכו' .
אנחנו נתמקד כאן בנושא אחד ספציפי באגדות הסתר "מסדר ציון " מסדר חשאי שכיבול קיים מזה אלף שנה ותפקידו להגן על צאצאי השושלת המרובינגית הקדומה של צרפת שהם למעשה צאצאי ישו ומרים המגדלית והם כתוצאה לדעת חברי המסדר השושלת המלכותית הלגיטימית של צרפת . ( מה שאומר כמובן שמלכי צרפת הם ממוצא יהודי ) .
וכפי שמראים המחקרים שבספרו של בורסטין רוב הטענות שעליהם מסתמך בראון כאשר הוא מתאר את תולדות המסדר הזה אינן רק שגויות הן גם שקריות ונועדו למטרות פוליטיות עכשוויות.
.על פי טענות אלו כפי שנוסחו בספר הידוע "הדם הקדוש והגביע  הקדוש " בראש המסדר הנ"ל עמדו לאורך השנים אישים ידועים כמו ליאנרדו דה וינצי וויקטור הוגו ובימינו ז'ן קוקטו . וכי זה היה הארגון שעמד מאחורי אירגון הטמפלרים , אירגון שעליהם יש מגוון סיפורי קונספירציה משל עצמם .

אך כפי שמראה מאמר בספרו של בורסטין כל הטענות והסיפורים האלה על השושלת המרובינגית ועל המסדר שמנסה להחזיר אותה לחיים כביכול נוצרו לכל המוקדם בשנות החמישים של המאה הקודמת וככל הנראה הרבה יותר מאוחר מכך. .המדובר היה בארגון בעל שאיפות פוליטיות ככל הנראה מקורב לימין הקיצוני בצרפת שבראשו עמד פייר פלנטאר טיפוס מפוקפק מאוד בעל קשרים ונטיות פשיסטיות שניסה להשיג כוח פוליטי. והם עשו זאת על ידי יצירת מיתוסים סביבם שיהפכו אותם לאירגון קדום כביכול ש"לא כל מה שיש בו הוא מה שנראה " .הם הצליחו .
השיטה שלהם הייתה שונה מאוד מהמקובל כיום אצל קבוצות פוליטיות אך היא מקבילה לדרך שבה נקטו קבוצות שונות לפני מאתיים שנה ויותר כמו הבונים החופשיים שנהגו ליחס לעצמם באופן קבוע מוצא קדום, והיא מדהימה ממש בחשיבה לטווח ארוך שיש בה שאינה מקובלת כיום אצל קבוצות פוליטיות או אף דתיות. היא הייתה בעלת כמה שלבים:
שלב ראשון : הם זייפו מסמכים שונים על מוצאם הקדום כביכול ועל מעמדם החשוב מאוד כביכול והפקידו אותם לספריה הלאומית. ואז חיכו בסבלנות כמה שנים לפתיים שיפלו בפח.
שלב שני : הפתיים לא איחרו לבוא. אלה היו אנשי תקשורת צרפתיים שונים שאליהם פנו אנשי הארגון וסיפרו להם "בסודיות רבה " כמובן את סיפור מוצאם הקדום וכי יש בידיהם "סוד גדול " על מוצא המלוכה הצרפתית וכי הם שומרים מלכי צרפת "האמיתיים ". וכאישוש הביאו את אותם מסמכים מזויפים . אותם אנשי תקשורת מטומטמים בין שהאמינו לשקרים ובין שלא רצו לספר עליהם בכתבות ובספרים אחרי הכל היה מדובר כאן בסיפור טוב לעיתוני יום ראשון ובספרים שהפכו לרבי מכר אצל הקהל הצרפתי שאוהב תעלומות ומיסתורין ( ורצוי בעלי נופח דתי מיסטי ) כמו כל קהל אחר. וכך הם פירסמו והפיצו את שמו של אירגון "הסודי " מסדר ציון ועל ידי עצם הפירסום תרמו לכוחו ולעוצמתו על ידי הפצת המסרים שלו וטענותיו לשלטון והגדילו את מספר האנשים שחיפשו והצטרפו למסדר "הסודי ". . .
אלא שכבר בשנות השמונים היה ידוע בצרפת היטב שהכל זיוף , כפי שהודה סופר שיותר מכל הפיץ את הסיפורים האלה אחד ג'רלד דה סדה טיפוס שהוא מעין סוג של אריך פון דניקן צרפתי אדם שהתמחה בסיפור תעלומות היסטוריות כביכול ובראש ובראשונה כאלה שהיו קשורים למסדר הטמפלרים ולמסדר הציון . רוב ספריו שהוצגו כספרים עובדתיים הפכו לרבי מכר היסטריים בצרפת והרוב המוחלט כפי שהודה היו שקרים וזיופים משלו בשליחות מסדר ציון .
שלב שלישי : ההונאה כבר נחשפה בצרפת ואז פנה הנוכל הראשי פלנטאר לקבוצת סופרים ומפיקים מאנגליה, הנרי לינקולן ,מייקל ביגנט וריצ'רד לי בתקווה שאולי דרכם יוכל להמשיך את ההונאה . אלה חייבים היו כבר לדעת שהסיפור היה מזוייף מאלף ועד ת"ף. אבל הם גם ראו שאפשר לעשות כאן כסף טוב . הם יצרו ספר שלם על ה"פרשה" והוסיפו לה עוד כהנה וכהנה כיד הדמיון הטוב עליהם מעל ומעבר למה שפלנטאר ואנשיו טענו כמו למשל שפלנטאר עצמו הוא צאצא של ישו. הוא הכחיש ,אולי הרגיש שהשקר כבר מתחיל להרחיק לכת כאן יותר מדי מעבר למה שהוא וחבריו תיכננו .
אבל זה כבר לא שינה כלל שהרי מרגע שהסיפור נוצר ייווצרו לו חיים משלו שאינם תלויים ביוצריו פלאנטאר ושות' . הספר בעל השם הדרמטי "הדם הקדוש והגביע הקדוש "  הפך לרב מכר עולמי והפיץ את הסיפור המגוחך מעבר לגבולות צרפת בכל המערב, בדיוק מה שקיווה פלנטאר.

 

אחר כך באו אנשים נוספים ופיתחו את הסיפור ויצרו רבי מכר נוספים שבמרכזם עמד אותו  מסדר ציון שאף אחד לא שמע עליו במערב עד לשנות השמונים ושילבו בו אלמנטים שונים ומשונים נוספים כמו תמונות של הצייר פוסן ,קברו של ישו שכביכול נמצא בצרפת, את הגריל הקדוש שבמקור נוצר בסיפורי המלך ארתור ועוד ועוד ועוד עד שנוצר מיתוס מודרני בו מאמינים היום מאות אלפים ובכך מספקים למעשה עוצמה לאותה קבוצה שלא היה לה קודם לכן.דוגמה טובה לספרים אלו הוא "המיוחלת " של קתלין מקגואן סיפורה של אישה מודרנית שמגלה שהיא הצאצאית של ישו ומרים המגדלית..
הסיפור הזה על המרובינגים ומסדר פרייר דה סיון הוא ממש שיעור ביצירת מיתוס מודרני על ידי כלי  התקשורת ומיתוס שתופס תאוצה וחיים משלו מידי שנה.
אם נבחן את הטענות של אנשי מסדר ציון שמסדרם קיים מזה אלף שנה ומנסה להחזיר את השושלת המרובינגית, אתה עומד המום ביפני אי היוצלחות של מסדר זה.
אלף שנה הם קיימים ובראשם עמדו תמיד לפי הטענות אנשים דגולים ומפורסמים ואף פעם במשך ההיסטוריה הארוכה של תקופה זאת הם לא הצליחו לבצע את משימתם לשים מרובינגי על כס השלטון בצרפת ?
וזה בזמן שסתם קונספירטורים פשוטים שמאחוריהם לא עמד מסדר בן מאות שנים בעל ידע מיסטי וקשרים קוסמיים שונים בצעו בתקופה הזאת פעם אחרי פעם את מזימותיהם השונות והעלו את האנשים שלהם ( אף לא אחד מהם מרובינגי ) על כס המלכות הצרפתי.
אכן כנופיה של לא יוצלחים , עד שהחלו להפיץ את סיפוריהם ושקריהם בכלי התקשורת המודרניים.
ובנתיים ספרו של בראון והויכוחים שנוצרו סביבו רק גורמים להתחזקות העניין התלהבות ובסופו של דבר האמונה סביב המתיחה שנקראת מסדר דה סיון .ומאחר שלמתיחה הזאת יש השלכות פוליטיות ברורות לכך עלולות להיות גם תוצאות מסוכנות . אבל כעת הודות לפרסום העצום הכלל עולמי שהעניק להם "צופן דה וינצ'י " אנחנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שמסדר הנוכלים שהוקם בשנת 1956 ילך ויגדל הודות לכמות עצומה של אנשים שקראו את הספרים וראו את הסרט ויסתקרנו לגבי מסדר ציון הקדום המסתורי והם עלולים להעניק לו עוצמה אמיתית שלא הייתה קיימת כל זמן שהוא היה "אירגון סודי ".
בראון הודיע שהוא מתכנן שורה שלמה של ספרים שבמרכזם יעמוד המומחה למלים רוברט לנגדון , וכולם יעסקו בתעלומות קדומות . אחד מהם יעסוק מדווח בראון בפרשיה אמית של שיתוף פעולה בין אגודת סתר ומלחין מפורסם מאוד ( מוצרט? )
הספר הבא של בראון נקרא  " הסמל האבוד   ( 2009)" ועוסק  בארגון הבונים החופשיים ובסמלים שונים שלו שקיימים בעיר הבירה האמריקנית וושינגטון

נראה שיש מה לחכות.

 

ואולי כדאי לסיים בציטוט מספרו של בורסטיין לגבי מה שיכולים ספרים כמו צופן דה וינצ'י וספרי הקונספירציות שעליהם הוא מבוסס לגרום אצל הפתיים :
"אנשים חזרו לאחור עד לתקופתם של מטה בנימין  ,עם ישראל וכתבי הקודש , בדרך חלפו על פני טיטוס ודגובר על בני ביזת רומא והויזיגוטים …בדרכם אל פדרו האכזר ,ניקולה פוסן ושר האוצר ניקולה פוקה . הם ניסו לגרור אל תוך הקלחת ,קיסרים, מלכים ,ארכי דוכסים ,נסיכים ארכיהגמונים את הנשיאים הגדולים של כל מסדר שעלה בדעתם מכשפים ואלכימאים ….הם הקימו לתחייה אנשים שקיומם היה לוט בערפל ומלכתחילה והולידו אחרים שמעולם לא חיו .הם חיזרו אחרי קוסמים ,הצעידו בסך שורות של מדיומים ,העלו באוב רוחות וחקרו רואי נסתרות . הם המציאו ספרים שלמים של לחשים שונים ,של אילנות יוחסין ושל צוואת ,חשפו ילדים מחוץ לנישואין ,רוצחים ומתנקשים הם שיקרו במצח נחושה ,עד כדי אבסורד ממש ..
ובשביל מה אנו שואלים ? בשביל שום דבר. " 

  עידכון מ-2021.

לאורך השנים יצאו לאור בעברית עוד ספרים של דן בראון על גיבור צופן דה וינצ'י .

 

ואלו הם :

הסמל האבוד /

מאנגלית: גיא הרלינג.בן שמן : מודן הוצאה לאור, 2010.

תקציר:אחרי שחיפש את הגביע הקדוש בפריז ובלונדון, ואחרי שרדף אחרי כת ה"אילומינטי" המסתורית ברומא, פרופסור רוברט לנגדון, חוקר הסמלים, לא שיער שההרפתקה המסעירה והמפחידה מכולן מחכה על סף ביתו – בוושינגטון בירת ארצות־הברית. הכול מתחיל כשלנגדון מגלה כי מישהו השאיר עבורו חפץ מטריד, שעליו חמישה סמלים מסתוריים. לנגדון מבין שזוהי הזמנה להתוודע לחוכמה עתיקה שנחשבה אבודה זה אלפי שנים. ואם לא די בכך, לנגדון מגלה כי מורהו הרוחני וחברו הטוב, פיטר סולומון, בכיר באגודת הבונים החופשיים, נחטף על ידי אדם מסתורי ומאיים, שאף הוא מחפש אחר אותה חוכמה עתיקה. במהלך 12 השעות הבאות ייצא לנגדון למסע תזזיתי להצלתו של פיטר, שידרוש ממנו כוחות פיזיים ואינטלקטואליים כבירים. הוא יתוודע אל סודותיו הכמוסים ביותר של ארגון הבונים החופשיים, ילמד את נפלאותיו של מדע מסתורי, יפענח צפנים עתיקים וסבוכים ואף יישיר מבט אל המוות.עלילת הספר מתמקדת בארגון החשאי הבונים החופשיים ובסמל האבוד – תמונה מוצפנת והמפתח העברי של שלמה. הספר עוקב אחרי 12 שעות בחייו של הגיבור.

 

 

"הסמל האבוד"  נעשה בשנת 2021 למיני סדרה טלוזיונית.

 

צפו במקדימון למיני סדרה:

 

‫  התופת /

 מאנגלית נורית לוינסון." — בן-שמן : מודן, 2013.

   

תקציר:"כאשר רוברט לנגדון, חוקר הסמלים מהארוורד, מתעורר במיטת בית־חולים בעיר פירנצה, אין לו כל זיכרון כיצד הגיע לאיטליה או מה קרה לו ביומיים האחרונים. מראות נוראים שבים וצפים בראשו – נהר מוצף דם, אנשים מתייסרים ואישה מסתורית הקוראת לו לעזרה. אולם עד מהרה מגלה לנגדון שהמציאות גרועה עוד יותר מהזיותיו. מסתבר כי הוא נורה בראשו, ומישהו עדיין מנסה לרצוח אותו. יחד עם סיינה ברוקס, רופאה בבית־החולים שעוזרת לו להימלט מרודפיו, חייב לנגדון לפענח חידה מתוחכמת המוליכה אל רמזים החבויים ביצירת מופת אפלה בת שבע־מאות שנה – "התופת מאת דנטה."

"התופת " נעשה לסרטב-2016 שוב בכיכובו של תום הנקס.

צפו במקדימון  ל"התופת"

 

מקור / Origin (2017

דן בראון ; מאנגלית: אסף שור ; עורך הספר: אסף אשרי כנרת, זמורה ביתן, דביר – מוציאים לאור, [תשע"ח 2018].

   

תקציר:רוברט לנגדון מגיע לבילבאו לרגל אירוע שעתיד לשנות את פני המדע לעד – מיליונר נודע שעשה את הונו בתחום העתידנות מציע תשובה מהפכנית ושנויה במחלוקת לשתי שאלות בסיסיות הנוגעות לקיום האנושות. כשהאירוע משתבש, לנגדון בורח לברצלונה כדי לפרסם את התגלית. יחד עם אוצרת המוזיאון הוא יוצא למסע מסוכן, שבו עליהם לפענח סיסמה מוצפנת שתחשוף את סודו של המיליונר המהפכני. הצמד מנסה לנווט את דרכו בנבכי ההיסטוריה הסודית ונאלץ להימלט מאויב עוצמתי, שיעשה הכול כדי להשתיק את התגלית. נתיבם הרווי סמלים חידתיים יוביל אותם בסופו של דבר לעימות חזיתי עם אמת שלא תיאמן".

 

קישורים רלבנטיים

  

 

ביקורת של אריאנה מלמד על הסודות שמאחורי צופן דה וינצ'י

דה וינצ'י טוב ליהודים ?

אריק גלסנר על צופן דה וינצ'י

האם העובדות בצופן דה וינצ'י נכונות ?:בלדד השוחי נגד צופן דה וינצ'י

ערן בילינסקי על צופן דה וינצ'י

לאונרדו והגביע הקדוש

פרק ממלאכים ושדים
נועה מנהיים על מלאכים ושדים

האתר של דן בראון

פרטים על דן בראון
ספרי דן בראון

ראיון עם דן בראון על ספרו הראשון

מאמר אפולוגטי על צופן דה וינצ'י  

אירגון אופוס דאי מגיב נגד הצופן

 

היסטרית הפלגיאריזם סביב הצופן

 

לואיס פרדון הטוען לפלגיאט מצד בראון

יצחק גלעד ו"צופן דה וינצ'י "

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “הצופן של דן בראון”

Who controls the British Crown?
Who keeps the metric system down?
We do. We do.
Who keeps Atlantis off the maps?
Who keeps martians under wraps?
We do. We do.
Who holds back the electric car?
Who made Steve Guttenberg a STAR?
We do. We do.
Who robs cavefish of their sight?
Who riggs every Oscar night?
We do.
WE DO!

מאמר מעניין מאוד, עשה לי קצת סדר בכל הבלגן סביב צופן דה וינצ'י.

THE HOLY GRAIL
אינו "הגריל הקדוש"

הוא "הגביע הקדוש", לפחות בתרגום המקובל.

למי אכפת מהעובדות (אם יש בכלל דבר כזה), הספר הצליח לקלוע להלך רוח שאצל חלקינו הוא גם מודע אבל אצל רבים הוא קיים בתת מודע – איזושהיא התעוררות של היסוד הנשי בעולם. אולי צורך מאזן ביסוד כזה בעולם שלנו. לפגאניסטים ו-איסטים אחרים יש אלות, ליהדות יש את השכינה ואת היסודות הנשיים המודגשים בספר הזוהר ומה יש לנצרות? היה צורך עמוק לחוש שיש לדת רעועת הבסיס הזו שתמיד צריכה לתקף את עצמה דרך היהדות, יסוד נשי מיסטי, איזה טוויסט עצמאי שנתפס היום כ"מתקדם". בסיפורי דת אין בכלל משמעות לעובדות וסופר יכול באותה מידה לחוש אינטואיטיבית חלק ממהות של אמת של פעם וללחוץ על הכפתור הזה אצל אנשים. אולי היה בזה משהו. לך תאמין להיסטוריונים, הרי הכל משוכתב וערוך תחת אידיאולוגיות ומשטרי עבר וזה תמיד מצחיק אותי לקרוא אנשים ששולחים אותי לקרוא "ספר רציני על תולדות הנצרות", אפשר לחשוב שההגמוניה המדעית=אמת. ומאיפה התקווה לקצת אמת אם לא מהספרות והשירה? מבחן האמת לפעמים הוא דווקא בתחושת הבטן שזה מעורר אצל כזו מסה של אנשים. זהנ טיפשי לטעון שכולם כל כך מטומטמים, לא?

לכבוד מר אלי אשד ומר. דן בראון. רציתי להודות על הספר הנפלא – צופן דה וינצ'י מאוד נהנתי לקרוא אותו ולא יכלתי להפסיק ,
תבינו אני כבר בת 33 ואף פעם לא נמשכתי לקרוא ספרים, הספרים לא עיניינו אותי למרות שהתחלתי לקרוא המון ספרים ולאחר 4 עמודים הפסקתי גם לאחר שנתנו לי ספרים ונתנו לי ספרים שאמרו שלא אפסיק לקרוא אותם התחלתי והפסקתי לאחר 4 דפים בערך לקרוא לא נמשכתי לאף ספר עד לפני 5 ימים שנכנסתי לקנות לביתי ספר לרצתה לקרוא וראיתי את הספר שלך – צופן דה וינצ'י הספר היה מרתק מין העמוד הראשון עד כדי כך שהסוף המרגש גרם לי אפילו להזיל דימעה עד כדי כך אני יודעת שבגילי זה אפילו באיזה מקום בושה שכאם אני לא קוראת אפילו להוות דוגמא כאמא לילדה אבל מדהים אותי כל פעם מחדש איך לא גיליתי קודם את צופן דה וינצ'י שדן בראון הסופר הגאון לדעתי כתב . אני אפילו נרגשת עד כדי כך אפילו עכשיו כשסיימתי לקרוא בזה הרגע את הספר שהכלתתי לחפש באינטרנט את האפשרות לכתוב ולהלל את סיפרו המצויין. מר. אלי הנכבד אשמח גם מאוד עם תוכל להעביר הלאה את אשר כתבתי לשאר האנשים הנוגעים בדבר הספר המאוד מרגש ונוגע ללב בתודה מראש ובעריצות רבה שרון

ליצירת מופת אלמותית. אשריך שזכית. נצרי בליבך כל הימים את התובנות העמוקות שבספר זה. ומי יתן ואורו יאיר לך, כשיכבו כל הגחליליות.
ועל מנת לא להקהות את הטעם המתוק – המנעי מקריאת ספרים להבא, לבל ימהלו אלה את החזק חזק הזה במשהו אחר.

[…] ב-1991 יצא לאור ספר של המחברים מיכאל ביגה וריצ'רד לי  THE DEAD SEA SCOLLS DECEPTION שטען שקיימת קונספירציה אפלה של חוקרי המגילות שקשרו קשר ביחד עם הוותיקן וממשלת ישראל במגמה להסתיר מפני החוקרים והציבור מגילות גנוזות שעלולות להציג את מקור הנצרות באופן שונה מהמקובל, ולמעשה בדומה לדרך שאותה ייצגו ביגה ולי. צמד הכותבים הנ"ל כבר זכו לפרסום רב כאשר כתבו ספרים רבי-מכר שבהם טענו בין השאר כי לישו הנוצרי נולדו ילדים מהזונה שליוותה אותו, מרים המגדלית, זו שבאה מהישוב מגדלה שלחוף הכינרת, וכי אלה הפכו לאבות שושלת המלכים המרובנינגית הקדומה ששלטה בצרפת בימי הביניים המוקדמים. ביגה ולי טענו בהקשר זה כי קיים ארגון חשאי קדום שמנסה מזה אלף שנה להחזיר צאצאי אותה שושלת שנפלה בידי אבותיו של המלך המפורסם קרל הגדול לכס השלטון בצרפת, ולהעמידם בראש אירופה המאוחדת. תיאוריה זו היא שנודעה יותר מאוחר כגרעין הרעיון לספר רב המכר הענק "צופן דה וינצ'י" של הסופר דן בראון. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × two =