web analytics
קטגוריות
חזון ופוליטיקה

השלב הבא של שמעון פרס

אנו זקוקים לאידיאולוגיה חדשה או לפחות לאוטופיה חדשה.
( שמעון פרס "בראשית חדשה")

בעת כתיבת שורות אלו מדווחים כלי התקשורת שבין פרס ושרון מתקיימים דיונים רציניים ביותר על הכנסת מפלגת העבודה בראשותו של פרס לממשלה ופרס כמובן יקבל אז תפקיד שר בכיר , מסוג התפקידים שהוא ממלא בצורה זאת או אחרת מזה יותר מ50 שנה.
וגם בימים אלה יצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד ספרו של עו"ד חיים משגב "לא אותו הים : שיחות עם שמעון פרס " בספר זה מראיין עורך הדין בעל ההשקפות הימניות את הפוליטיקאי הישראלי ( והעולמי ) הוותיק מכולם , יו"ר מפלגת העבודה שמעון פרס בניסיון לעמוד בפירוט על קנקן דעותיו ולראות האם אלו השתנו לאור התנסויות כולנו בשנים האחרונות .פרס משמיע שם את דעתו על עולם ומלואו על נושאי פוליטיקה בוערים על מצב הסוציאליזם בעולם , על הגלובליזציה , על ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית וכיצד אפשר לפתור לטווח הארוך את בעיותיה של ישראל ובעיותיהם של שכניה. ולרגל אירוע חגיגי זה ראיינתי גם אני את הוותיק במדינאי העולם בניסיון לעמוד על קנקנו .
לא אותו הים - שמעון פרס / חיים משגב
שמעון פרס, יו"ר מפלגת העבודה הוא האיש שאולי יותר מכל מדינאי ישראלי אחר כיום עסק ודן וכתב בנושא עתיד המדינה ואולי יותר מכל אחד אחר תרם לעיצובו הן לטובה והן לרעה. כיום כמה שנים לאחר ראשית המאה ה-21 בניגוד לכל הציפיות הוא נשאר יו"ר מפלגת העבודה .והוא בין הפוליטיקאים המועטים כיום שמנסים להציג סוג של "חזון " מקיף ורדיקלי של "מזרח תיכון חדש" חזון שהוא כמובן שנוי מאוד במחלוקת.
%d7%a4%d7%a8%d7%a1-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-1
פרס  פרסם עד היום  מספר לא מועט כלל של ספרי עיון, קרוב ל-20 במספר. רק יוסי ביילין ויוסף לפיד יכולים להתחרות עמו מבין הפוליטיקאים העכשווים במספר כזה של ספרים ומבין שאר הפוליטיקאים החיים שברובם אינם –בלשון המעטה – אנשי ספר אין מישהו אחר שמתקרב לתפוקה זאת.
שמעון פרס עצמו הוא בעל קרבת משפחה לעולם הספרות. הוא קרוב משפחה של הסופר והעורך דניאל פרסקי שחי כל ימיו בארה"ב וכתב וערך שם ספרים לילדים בעברית ובינם סיפרי לימוד שונים שמהם למדו מאות אלפי תלמידי בתי הספר הממלכתיים במשך שנים. פרס עצמו שלח גם הוא את ידו בכתיבת שירה אם כי מעולם לא פרסם עד כמה שידוע לי את שיריו ( אבל נראה שלפחות אחד מהם הולחן והושר בידי זמרת ידועה .
כעת מחר : תחזיות עתידניות של שמעון פרס

   כרזת בחירות של שמעון פרס  והגולם. מאת אורי פינק . מתוך הספר "הגולם" מאת אלי אשד ואורי פינקהעולם החדש הגיע אלינו בלי הזמנה ובלי הכנה. אין זו סיבה לפנות לו עורף. אדרבא ייתכן שהוא הדבר הטוב ביותר הקורה לנו .
( שמעון פרס , בראשית חדשה , 1998 )
לאורך השנים פרסם פרס ספרים ומאמרים רבים שבהם ביטא דעות עתידניות "רדיקאליות " מכל בחינה, ושרק שנעשו רדיקליות יותר ויותר עם השנים.
בספריו הראשונים "השלב הבא " ( 1965 ) שהיה בעיקר קובץ נאומים ומאמרים מעיתונים מפלגתיים מהסוג שציפו אז מפוליטיקאים שיוציאו לאור מנהג שנעלם מאז , ו"קלע דוד" ( 1970) קשה למצוא היום רעיונות מדהימים בנועזותם. הוא דיבר אז על הצורך בהתפתחות מדעית וטכנולוגית של ישראל מה שהיה מקובל למדי ודיבר שם בפירוט הצורך לדעת לנצל את כוח הגרעין דבר שהיה  מקובל אז הרבה פחות ( וכך גם היום כאשר השימוש באנרגיה גרעינית הוא שנוי מאוד במחלוקת מסיבות אקולוגיות ואחרות ) . פרס הוא כמובן אבי השימוש בכוח גרעיני בישראל ועל פי טענות שונות ( שמעולם לא אושרו רשמית כמובן ) הוא אבי הנשק הגרעיני של ישראל.
כעת מחר / שמעון פרס
בספרו שנכתב עם העיתונאי חגי אשד "כעת מחר "( 1978 ) היציע פרס רעיונות כבר רדיקליים יותר של החלפת הסוכנות היהודית לפרלמנט יהודי שיש בו ייצוג דמוקרטי לכלל הקהילות היהודיות ושייצור מעין קונפדרציה יהודית שתאחד את העם היהודי בכל תפוצותיו . של הקמת אוניברסיטה "של העם היהודי " ליהודי התפוצות בישראל שבה הלימודים יועברו בשפות זרות כדי למשוך לכאן תלמידים יהודיים מהתפוצות ושתהיה מרכז אקדמאי ומדעי של העם היהודי .
רעיון מספר זה שהיה עוד יותר רדיקלי וחבל שלא התממש היה הצעה להפוך את ישראל ל"שוויץ של המזרח התיכון " על ידי הפיכתה ל"פדרציה " בדומה למשטר הקנטונים הקיים בשוויץ , זאת על ידי חיזוק האוטונומיה והממשל העצמי של האזורים השונים במדינה שיהיו להם "פרלמנטים " משלהם והחלשת סמכויות הממשלה המרכזית עליהם. כיום כשהממשלים העירוניים במדינה הם במצב קשה לא נראה כיצד אפשר ליישם זאת אך לטווח הארוך זה אכן נראה כפתרון טוב יותר מהמצב הקיים של הסתמכות מוחלטת על השלטון המרכזי. פרס ממשיך ומציע שם שפדרציה ישראלית זאת תעמוד במרכז קונפדרציה יהודית עולמית של הקהילות השונות .
 %d7%a4%d7%a8%d7%a1-%d7%99%d7%95%d7%a9%d7%91
מאמר רדיקאלי עוד יותר בשם "בין עתידנות לראיית הנולד"פורסם בקובץ עם השם "ישראל לקראת המאה ה-21 :חזון ויעדים "בעריכת אלוף הראבן מ-1984. במאמר זה קבע שיש לתכנן את החברה במושגים חדשים וכי השאיפה שלנו צריכה להיות לעבור מריכוז אדמיניסטרטיבי לממשל של קהילות מחוזיות שבהן האנשים בכל מחוז יקבלו את ההחלטות האמיתיות הנוגעות לחייהם. השלטון המרכזי יעסוק רק בשני נושאים-בביטחון ובמדיניות חוץ ובנושאי מטבע וכל היתר ישתייך לקהילות . לדעתו של פרס תהיה לכך הזדמנות פז בעת פיתוח הגליל כאשר כל ישוב יוכל לקבוע את חייו שלו .
peres-new-middle-east-hebrew
מאוחר יותר נתפס פרס לחזון אוטופי רדיקלי אף יותר חזון "המזרח התיכון החדש" על שם ספר שפרסם ב-1993 בשם זה. פרס האמין ( ועדיין מאמין) שעל סמך הסכמי אוסלו ולאחר חתימת הסכמי שלום בין ישראל והפלסטינים וישראל ושאר מדינות ערב ניתן יהיה להקים מערכת כלכלית אזורית שתתקדם באופן מדורג בשלבים לכינון קהיליית מדיניות אזורית בדומה לזאת שבאירופה המערבית עם שוק משותף ומוסדות מרכזיים נבחרים כמו הפרלמנט האירופי . כמו כן תוקם מערכת ביטחון אזורי שבה ישתפו פעולה מדינות האזור לא כנגד אויב חיצוני אלא כנגד בעיות פנימיות שעלולות לפגוע ביציבותן כמו פונדמנטליזם וטרור מוסלמי שפרס העריך בצדק רב שימשיכו להיות בעיה גם בעתיד של המזרח התיכון החדש. הוא האמין שביחד המדינות השונות יוכלו לפתור בעיות שונות כמו בעיית המחסור האזורי במים וליצור פרויקטים אקולוגיים וכלכליים ומדעיים שונים שינוהלו הן מישראל והן ממדינות ערב.
תוצאת תמונה עבור בראשית חדשה

פרס המשיך וכתב ספר החזוני בראשית חדשה ( 1998)  שבו תיאר את העתיד חדש וטוב יותר לישראל ולמזרח תיכון "חדש" באמצעות מהפכת המידע והשלום .

ב-1999 יצא ספרו , אולי הטוב ביותר , של פרס עם הרצל לארץ חדשה,  ספר חצי בדיוני שבו חוזה המדינה תיאודור הרצל מבקר בישראל המודרנית כשהוא מלווה בפרס ועושה השוואה בין חזונו ב"אלטונוילנד " ובין המציאות שלדעתו של פרס הגשימה את כל הציפיות. המציאות כיום כמה שנים מאוחר יותר כידוע היא שונה מאוד מכל תחזיותיו וחזיונותיו של פרס . כדאי לציין שגם באירופה ששימשה כמודל ל"קהילייה האזורית " שאותה היציע פרס עבור המזרח התיכון העניינים האלה הולכים באיטיות גדולה יותר מהמצופה ועם התנגדות גדולה לעין ערוך מצד המדינות השונות ממה שציפו. פרס בכל אופן עדיין מכריז
בכל הזדמנות כי הוא משוכנע בהתגשמות חזונו . משקיפים אחרים לעומת זאת משוכנעים כי חזונו התרסק בשלב ההגשמה.
כיום מרבה פרס לעסוק רבות בנושא ה"נאנו –טכנולוגיה" שלדעתו יכול לתרום רבות לעתיד ישראל והוא הקים קרן מיוחדת שבראשה עומדת בת טיפוחיו  הסופרת והפוליטיקאית עינת וילף לקידום נושא זה.

ביקור אצל שמעון פרס

פורטריט של שמעון פרס .מאת מ. אריה (אריה מוסקוביץ').

לאור צאת הספר "לא אותו הים" שמכל בחינה ניתן לראות בו כסיכום דעותיו, רעיונותיו והקריירה של פרס ( אם כי עם אדם זה לעולם אינך יכול לדעת באמת ) החלטנו לדון עם שמעון פרס על נושא אחד שבו לא עסק הספר בפירוט רב אם כי ידוע שהוא קרוב מאוד ללבו של פרס, על יחסו לספרות ולתרבות הישראלית.

 

בקומת הקרקע של הבניין שבו נמצאת לשכתו של שמעון פרס נמצאת רפרודוקציה ענקית של עטיפת ספרו "עם הרצל לארץ חדשה ". בלשכתו של פרס עצמו אפשר למצוא על הקירות תמונות ממפגשיו עם גדולי עולם , רבות מהן כוללות את דוד בן גוריון המדינאי הנערץ עליו. תמונות לא מעטות קשורות לנושא הקרוב ללבו נושא השלום. יש גם פתק ממוסגר המתוארך משנת 1945 שבו אחד שאול ממליץ על "שמעון פרסקי " בפני הנהלת "הנוער העובד". ליד הפתק יש חולצה כחולה ממוסגרת של ה"נוער העובד" שניתנה כשי לפרס בידי חבריו לתנועת הנוער העובד והלומד בדצמבר 2000 . עוד תמונה ממוסגרת מרגשת במיוחד היא של האסטרונאוט הישראלי המנוח אילן רמון ובתוכה מסר אינטרנט ששלח רימון לפרס ממסעו בקולומביה שבו שיבח האסטרונאוט את פרס על תרומתו לפתיחת אופקים חדשים למדינת ישראל.

וכמובן יש בלשכה גם ספרים רבים בעברית ובשפות אחרות , שאותם קיבל ככל הנראה כמתנות ממדינאים מבקרים.

תוצאת תמונה עבור יומן קריאה פרס     תוצאת תמונה עבור יומן קריאה פרס

על רבים מהם פרס טורח לענות במכתבי תשובה לסופרים שחלקם קובצו בעבר בספר מיוחד בשם "יומן קריאה : מכתבים לסופרים" . מזכירותיו של פרס הראו לי מכתבי תשובה חדשים שהוא ממשיך לשלוח לסופרים ששולחים לו את ספריהם. אם לשפוט על פי תוכנם , ככל הנראה בניגוד לפוליטיקאים רבים אחרים שגם הם מקבלים ספרים מרובים במתנה פרס אכן טורח לקרוא או לדפדף בלפחות חלק מהספרים שהוא מקבל.

תוצאת תמונה עבור ‪le temps de la paix /Shimon Peres‬‏

א.א:מר פרס מתי בדיוק התחלת בקריירה של פוליטיקאי פעיל?
פרס: התחלתי בקריירה פוליטית ב-1939 בנוער העובד והלומד ושם ביצעתי את המהפך הפוליטי הראשון בחיי .
א.א :
אז נכון לעכשיו תקופת פעילות פוליטית של 65 שנה , ארוכה יותר גם מזאת של דוד בן גוריון . אתה ראית את כולם בעולם הפוליטי בישראל ובחו"ל באים והולכים . האם אתה מכיר עוד פוליטיקאי בעולם שהיה פעיל ועדיין פעיל תקופה ארוכה כמוך ויותר מכך?
פרס: אני לא מכיר את כל הפוליטיקאים בעולם . בכל אופן הנשיא של הודו הוא כיום כבן 80 ( הערה : השיחה התקיימה מספר ימים לפני הבחירות האחרונות בהודו .א.א) , ואני לא חושב שזה משנה. כיום עם העלייה באורך החיים אנשים יכולים לתפקד זמן רב יותר ובגיל מבוגר יותר מאשר בעבר.
א.א:
אתה מעריץ סופרים וספרים , אתה מזכיר רבות בספריך את אהבת הספרים של בן גוריון כמאפיין מרכזי שלו בעיניך היו עוד פוליטיקאים בעבר ובהווה שהתרשמת כל כך מאהבת הספרים שלהם ?
פרס: ברל כצנלסון שהיה מורי הוא היה נפגש איתי באופן קבוע ובכל פעם שאל אותי על הספרים שקראתי אותם והייתי נותן לו דו"ח מפורט בעניין .
א.א. מה דעתך ליחס לספרים בהווה האם למשיכה לטלוויזיה לעומת ספרים יכולות להיות לה השלכות מסוכנות של חוסר בסקרנות ? אלוף הראבן טען פעם במאמר שעומס הצפיה בטלווזיה גורם ל"בטלנות " רוחנית וחוסר סקרנות. אתה מסכים עם זה?
פרס : אני מחלק את העידן המודרני לעידן הספר ולעידן הטלוויזיה. אין לי כל ספק שמי שקוראים בספרים יש להם יותר סבלנות ויותר יכולת חשיבה לטווח ארוך מאלה שגדלו בעידן הטלוויזיה ומורגלים לה ששם הכל הוא "מיידי " ומביא לחוסר סבלנות . נכון אני חושב שעידן הטלוויזיה הביא להתרדדות במחשבה וזה בהחלט נראה אצל פוליטיקאים כיום .
א.א: אתה חושב שבן גוריון צדק לטווח הארוך כאשר ביקש לאסור את הכנסת הטלוויזיה לישראל ?
פרס : אינני חושב שהוא צדק ובכל מקרה בסופו של דבר אתה לא יכול לעצור הכנסת טכנולוגיות מסוג זה. . אגב האיש שהביא בסופו של דבר להכנסת הטלוויזיה לישראל היה יגאל ידין שחשב שתהיה בה תרומה גדולה לצה"ל ולעולים.

 

 

יומן קריאה / שמעון פרס

 א.א. מר פרס אתה קורא ספרות ישראלית צעירה? מה אתה חושב עליה ?
פרס: אני קורא את עמוס עוז , את א. ב. יהושע את יורם קניוק . אהבתי מאוד את הספר החדש של אניטה שפירא על יגאל אלון , ו גם ספרי משוררים רבים.אני עצמי כתבתי שירה אך מעולם לא פרסמתי כי לא חשבתי שהייתה ראויה.
א.א. אבל אלה הם סופרים שקרובים לדור שלך ולרעיונות שלך האם אתה קורא גם ספרות ישראלית צעירה ? נניח אתגר קרת או אורלי קסטל בלום וסופרים צעירים יותר כמו אלכס אפשטיין ואחרים ? אם כן מה אתה חושב עליהם ?מבין המשוררים החדשים אתה יכול להצביע על מישהו שהוא משכמו ומעלה מעל לשאר ?
פרס: יש הרבה משוררים מוכשרים . מהספרות הצעירה אהבתי את ספרו של יובל שמעוני "חדר" . פרט לכך אינני יכול להגיד שאני מתרשם במיוחד מהספרות הישראלית הצעירה. היא מושפעת מאוד מהספרות העולמית שעוסקת בעיקר במותגים ובסקס ובמעט מאוד חוץ מזה. ובוודאי לא בהגות וברעיונות . "מאדאם בובארי" זה לא.אבל יש ספרות מסאית ישראלית צעירה שאני אוהב מאוד.
א.א. : אתה יכול לתת דוגמאות ?
פרס: למשל ספרו של גדי טאוב "המרד השפוף".  וממש לאחרונה גיליתי מסאי צעיר ומוכשר מאוד בשם אסף ענברי הבחור הזה הוא מבריק ממש. ובין כל מיני מאמרים חשובים הוא פרסם מסה בשם"האופציה של ברל " שהוא יצירה מבריקה וכמעט מושלמת זהו מבט חדש של אידיאולוגית השמאל . תענוג לקרוא אותו . (  הערה : מר פרס טרח ונתן לי עותק מצולם של מאמר זה, אחד מני רבים שיש לו בחדרו . .א.א )

peres-kela-david


א.א.
בספר "קלע דוד" מ-1970 דיברת על כך שיש תחייה תרבותית יהודית שמתבטאת בתחומים שונים , האם אתה עדיין חושב כך 34 שנים אחרי ?
פרס : אין ספק שיש ירידה בדור הצעיר של היהודים אבל עדיין יש תרומה של יוצרים יהודיים שונים לתרבות.
א.א.
איזה מבין ספריך שלך חביב עליך במיוחד ?

תוצאת תמונה עבור ‪Die Versöhnung :der neue Nahe Osten /Schimon Peres‬‏


פרס: "המזרח התיכון החדש" . הספר הזה נכנס לשיח הפוליטי ויצר מטבע לשון חדש.

א.א. יש לך שני ספרים שמעולם לא תורגמו מאנגלית לעברית הספרים :

  

 

ו-
For the future of Israel / Shimon Peres and Robert Littell. Baltimore : Johns Hopkins University Press, c1998

 מדוע  הם לא תורגמו ?

 פרס : אכן לא פורסמו שני הספרים שלי גם  בעברית ,א. משום שרוב החומר שבהם כבר היה ידוע לקוראי העברית וב. משום שכתבתי שם דברים רעים על אנשים שמתו .. אינני אוהב לעשות זאת בעברית אני מעדיף לכתוב רק דברים טובים על אנשים שאינם יכולים להגיב. משום כך העדפתי שספרים אלה לא יתורגמו .
א.א. :
מר פרס האם יש נושא אינטלקטואלי שמעסיק אותך כיום במיוחד ?
פרס : בימי חיי חקרתי לעומק שני תחומי מדע . האחד התחום הגרעיני ובעקבות חקירה זאת יצרתי את הכור הגרעיני בדימונה , והשני הוא התחום של הנאנו טכנולוגיה, זהו תחום חדש לחלוטין שיכול להעניק לנו שליטה מלאה במבנה החומר ולמהפכה בחיי המין האנושי שלדעתי יכולה להיות מתחום זה ברכה לאנושות ולמדינת ישראל. מזה שנים אני פועל לכך שישראל תיהפך למרכז מחקר של הנאנו טכנולוגיה.
א.א:
האם אתה לא חושב שהנאנו טכנולוגיה מזכירה מאוד את ההמצאה בסיפור של הרצל "סולון בלידיה " המצאה שמחסלת כל צורך בעבודה שכן היא יוצרת הכל "יש מאין " שהרצל רואה בה סכנה לאנושות בגלל שהיא יוצרת בטלה ושעמום ושממון קיומי ממש ?
פרס : אז כאן הרצל טעה. כשהוא חי כולם חיו וחשבו על עבודה ואבל העולם השתנה מאז ויצירה היא לא רק עבודה.היום אנחנו יודעים שעל האדם לדעת להתמודד גם עם הזמן החופשי שהטכנולוגיה מעמידה לרשותו.
א.א.
איזה ספרים והוגים השפיעו עליך ביותר בעשורים האחרונים ? ובשנים האחרונות ?
פרס: אני קורא ספרים רבים על מדע על הגלובליזציה . מבין אלה שמצאו חן בעיני במיוחד אפשר למנות את ספרו של קאמי "האדם הראשון " וגם ספר על המנהיג הסובייטי חרושצ'וב.
א.א.
קראת את הספר "התנגשות הציביליזציות " של הנטינגטון שטוען שהיום נמצא היום על סף התנגשות בין תרבויות שונות כמו תרבות המערב והאיסלאם ?
פרס: כן ולא הסכמתי איתו ואמרתי זאת גם למחבר. לדעתי אין התנגשות בין תרבויות אלא בין דורות בין הדור הישן שאינו רוצה לקבל שינויים ובין הדור החדש יותר.

Front Cover
א.א.
מר פרס איך אתה רואה היום את מצב הסוציאליזם , כיום באירופה עצמה הסוציאליזם נמצא בהיחלשות אידיאולוגית ?כתב העת האידיאולוגי של תנועת העבודה "מפנה " של מכון טבנקין שביטא מעל דפיו רעיונות והצעות סוציאליסטיות שונות עומד להיסגר , מה מצבה האידיאולוגי של תנועת העבודה? האם יש בה רעיונות חדשים או שבתחום הזה הרמתם למעשה ידיים?
פרס : כל האידיאולוגיות נחלשות היום לא רק הסוציאליזם וזה טבעי כי העולם משתנה והאידיאולוגיות נועדו לבטא תגובה למצב מסוים שמשתנה כל הזמן.
א.א.
מר פרס ולסיום , יש היום תחושה של מחסור במנהיגות במפלגות הגדולות של ואקום. האם אתה יכול לנקוב בשמות של צעירים וצעירות הפעילים במפלגת העבודה או במפלגות השמאל בכלל שראויים לשמש בעתיד כמנהיגים במפלגתך ובמדינה ?
פרס : מצטער, אני מנהיג של מפלגה גדולה. אתה יודע איזה השתוללות תהיה כאן אם אנקוב בשמות של אנשים מסוימים ולא של אחרים ?
א.א.
תודה מר פרס.


במשך עשרות השנים האחרונות עוד משנות השישים ואולי עוד משנות החמישים הוספד שמעון פרס פעמים רבות מספור בידי פוליטיקאים יריבים ועמיתים כמו גם בידי אנשי תקשורת שונים. הוא קיבל כינויים שונים כמו "סיזיפוס " משל לאי השגתו  הנצחית  את המטרה הנכספת של ראשות הממשלה.
הדבר המדהים הוא שבדיקה מראה שרוב המספידים הנ"ל נקברו מאז בעצמם או שירדו מהבמה הציבורית /תקשורתית בעוד ששמעון פרס חי וקיים וממשיך להיות פעיל מאוד .
תיאורטית לפחות פרס יכול להמשיך הישאר בפוליטיקה עוד זמן לא מועט .על פי ספר השיאים של גינס לרפובליקה הדומיניקנית היה נשיא שפרש מתפקידו רק בגיל 89 ב-1996 ובעת כתיבת שורות אלה לא ניראית שום סיבה ששמעון פרס ( שהיום הוא "רק " בן 81 ) לא ישתווה לבסוף לשיא עולמי זה או אף יעבור אותו..
.מה אם כך יהיה השלב הבא בקריירה הארוכה של שמעון פרס ? הישארות באופוזיציה ולאחריה יציאה
לבסוף לפנסיה ? חברות בממשלת אחדות חדשה ? ואולי ביצוע מה שנראה כרגע כבלתי יאומן ולהגיע שוב לראשות הממשלה וליצור כך "בראשית חדשה "? אצל שמעון פרס הפוליטיקאי הפעיל הוותיק ביותר בעולם הכל אפשרי.

תוצאת תמונה עבור ‪Die Versöhnung :der neue Nahe Osten /Schimon Peres‬‏

 

תוצאת תמונה עבור פרס השלב הבא

קישורים רלבנטיים:

יצירת קשר עם שמעון פרס

שמעון פרס באתר הכנסת

שמעון פרס זוכה פרס נובל

שמעון פרס בויקיפדיה

ספרים של שמעון פרס 

אלי אשד על העימות בין שמעון פרס  ובנימין  נתניהו 

אילו  שמעון פרס היה גם ראש ממשלה ולא רק נשיא …

פוליטיקאים ישראליים

 נספח : רשימת ספרי שמעון פרס

השלב הבא. עם הספר , 1965..

  קלע דוד / שמעון פרס

קלע דוד . וידנפלד וניקולסון . 1970.תורגם לאנגלית ולצרפתית.

גם בחיל וגם ברוח : קווים לדמותו של דוד  בן גוריון . עם עובד, 1974 . חוברת

 

כעת מחר : מציע רעיונות לחידוש פניה של ישראל לאחר כשלושים שנה של עצמאות ממלכתית ולקראת שנת 2000 . עם חגי אשד . כתר , 1978.

  לך עם האנשים / שמעון פרס

לך עם האנשים : שבעה דיוקנאות . עידנים . 1979.תורגם לאנגלית ולצרפתית.

המהפכה המדעית והחזון החברתי : על אוטופיה ריאלית . שיחה בשנים עם יצחק לבני . בית ברל , 1983 .

"בין עתידנות לראית הנולד " מאמר בתוך ישראל לקראת המאה ה-21 :חזון ויעדים . מוסד ון ליר , 1984.

יומן אנטבה / שמעון פרס

יומן אנטבה . עידנים . 1991 .תורגם  לספרדית. 

תוצאת תמונה עבור ‪peres new middle east‬‏

המזרח התיכון החדש : מסגרת ותהליכים לעידן השלום . עם אריה נאור . סטימצקי ,1993.  תורגם לאנגלית. צרפתית גרמנית  איטלקית ורוסית.

 

יומן קריאה : מכתבים לסופרים . ערכה בקי פריישטדט . . ידיעות אחרונות . 1994 

https://dq4ijymydgrfx.cloudfront.net/2016-09-06/feedback-fr.js

Battling for peace : memoirs / Shimon Peres ; edited

by David Landau 1995\\

\

https://dq4ijymydgrfx.cloudfront.net/2016-09-06/feedback-fr.js

 de F Eytan

https://dq4ijymydgrfx.cloudfront.net/2016-09-06/feedback-fr.js

 

For the future of Israel / Shimon Peres and Robert Littell. Baltimore : Johns Hopkins University Press, c1998.  (   הופיע במקור בצרפת ב-1997

 

בראשית חדשה .  אייר רענן לוי . הוצאת זמורה ביתן , 1998

Shimon,  Peres  Que le soleil se leve /    Paris :   Odile Jacob,   1999

 

עם הרצל לארץ חדשה . (הופיע במקור בצרפתית ב-1998 ) , זמורה ביתן 1999.תורגם לאנגלית.

 

בן גוריון של שמעון פרס :   ביוגרפיה פוליטית : מפגשים עם דוד לנדאו.    ירושלים :   כתר,   2011.

President Shimon Peres: The Kindle Singles Interview (Kindle Single) by [Samuels, David]

David Samuels

President Shimon Peres: The Kindle Singles  

Interview (Kindle Single) Kindle Edition

ספרים על שמעון פרס

רשימת ספרים על שמעון פרס

           peres-mati-golan-1

מתי גולן . פרס. שוקן, 1982. תורגם לאנגלית. 

ג'ן- ג'ק סרבן –שריבר האתגר הישראלי .ידיעות אחרונות , 1988 . ( ספר שיחות עם שמעון פרס)

תוצאת תמונה עבור ‪Matti Golan The road to peace : a biography of Shimon Peres‬‏

, Matti  Golan    The road to peace :   a biography of Shimon Peres /    New York :   Warner,   1989.

רפאלה בילסקי בן חור . לצד שמעון –בין הטוב ביותר לבין חביב הסקרים –סיפורו של מאבק . דביר , 1992 . ( על המאבק בין שמעון פרס ויצחק רבין על ראשות מפלגת העבודה ) .

האיש שלא ידע לנצח / אורלי אזולאי-כץ

אורלי אזולאי- כץ . האיש שלא ידע לנצח : שמעון פרס במלכודת סיזיפוס , משכל , 1996.( על  בחירות 1996 ושמעון פרס)

קרן נויבך המירוץ : בחירות 96. ידיעות אחרונות , 1996.( על פרס ובחירות 1996 לכנסת לאחר רצח יצחק רבין) .

ההתאבדות מפלגה מוותרת על שלטון

בן כספית, חנן  קריסטל ואילן כפיר , ההתאבדות :מפלגה מוותרת על השלטון. אביבים, 1996. ( על פרס ומפלגת העבודה בבחירות 1996) .

תוצאת תמונה עבור בית ספר לראשי ממשלה

בועז אפלבאום בית ספר לראשי ממשלה . ביתן, 2001 .

יאיר קוטלר הזרזיר והעורב , אריאל שרון ושמעון פרס כמות שהם . ירון גולן , 2002 .

מיכל שמואלי סגנון פוליטי של ראשי ממשלה  בישראל – מנחם בגין ,יצחק רבין, שמעון פרס ובנימין נתניהו . עבודת תזה , 2002.

תוצאת תמונה עבור פרס על פני חיים רבים

 

 על פני חיים רבים: אלבום צילומים  .  עם יהושע סימון ואחרים . משכל , 2003

גבורות שמעון : 80 שנה לשמעון פרס . ערך דן בירן . פאר הפקות , חוברת לקוראי "מעריב" , 2003

לא אותו הים - שמעון פרס / חיים משגב

לא אותו הים : שיחות עם חיים משגב .ספריית הפועלים. 2004. ( ספר שיחות עם שמעון פרס)

peres-bar-zohar-french

 phttps://dq4ijymydgrfx.cloudfront.net/2016-09-06/feedback-fr.js

 

 מיכאל בר זוהר כעוף החול :שמעון פרס הביוגרפיה , הוצאת ידיעות אחרונות , 2005 . מהדורה מעודכנת 2016  תורגם לאנגלית ולצרפתית.

ראיון עם מיכאל בר -זוהר על הספר .

peres-biography

Tamar  Amar-Dahl    Shimon Peres :   Friedenspolitiker und Nationalist /    Paderborn :   Schöningh,   c2010.

תוצאת תמונה עבור ‪why hawks become doves : Shimon Peres and foreign policy change in Israel‬‏

Guy Ziv    Why hawks
become doves :   Shimon Peres and foreign policy change in Israel /    Albany, NY :   State University of New York Press,   2015.
Andrew Delaplaine

The Delaplaine SHIMON PERES – His Essential Quotations (Delaplaine Essential Quotations)

Dec 6, 2015

שמעון פרס הביוגרפיה המלאה | מיכאל בר-זוהר

מיכאל בר-זוהר  שמעון פרס:הביוגרפיה המלאה " הוצאת משכל 2016

הוסף לסל את שמעון פרס - האיש שתמיד היה שם / אילן כפיר

אילן כפיר דני דור ומשה מילנר   פרס :האיש שתמיד היה שם " כינרת -זמורה ביתן ,2016

אבי גיל נוסחת פרס :   מיומנו של שותף סוד /   חבל מודיעין : כנרת, זמורה-ביתן – מוציאים לאור, [תשע"ח 2018].

אילן סביר העתיד על פי פרס /   ראשון לציון : ידיעות אחרונות – ספרי חמד, 2018.

פרק מתוך הספר.

 תוצאת תמונה עבור שמעון פרס הגולם

איור מאת אורי פינק מתוך הספר "הגולם " מאת אלי אשד ואורי פינק.

  

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

34 תגובות על “השלב הבא של שמעון פרס”

פניה לספר השיאים של גינס בבקשה להכריז רשמית על שמעון פרס כפוליטיקאי הפעיל הוותיק ביותר בעולם התקבלה כמו פניות אחרות שלי מסוג זה בתשובה הסטנדרטית ש" במידע זה אין עניין לציבור הרחב אבל תודה רבה לך ".
לא אוהבים שם לדווח על שיאים של ישראלים .

הראשונה מסדרה שאני מתכנן לאור הקדמת הבחירות .
בסדרה זאת אסקור ו/או אראיין מידי פעם פוליטיקאים והוגים פוליטיים שנראים לי כמעניינים במיוחד . אנשים כמו יוסי ביילין
ויובל שטייניץ, שלמה בן עמי ואריה אלדד
ואחרים, כולל פוליטיקאים חדשים ולא ידועים ..
תיקוותי היא שלאור האפשרויות של הרשת אפשר יהיה להציג את הרעיונות השונים של אנשים אלה בצורה מעמיקה יותר מכפי שאפשר בדרך כלל בתקשורת הכתובה.

בראשית הטוקבק אני חייב לציין שלפעמים אתה לא מפרסם תגובות שמעירות לך על לינקים שבורים. שלחתי לך בעבר תגובות כאלה ולא הצגת אותם, למרות שהיה לי עוד משהו לומר בתוכן התגובה. דע לך, שהתנהלות כזאת מצידך מוציאה את החשק מלכתוב לך או בכלל לשתף אותך בהרהורים בעקבות המאמרים של ה"יקום" שלך.

אז הנה אני כותב לך שוב: הלינקים לאסף ענברי וכו' בתוך הראיון המצוין עם פרס מבולגנים. סדר אותם בבקשה. ובטח התכוונת ללינק הזה ב"אופציה של ברל":
http://inbari.co.il/berl1.htm

בפתיח נאמר כי, הכותב ינסה לתהות על קנקנו של מר פרס.
אלא שלא מניי ולא מקצתיי.
יש כאן פיספוס בכוונה לתהות על קנקנו דרך עיניו כמבקר ספרות.
פרס נושא חזון ואין הרבה כמותו, אם בכלל. בכ"ז החזון שלו נראה אוטופי מתמיד ורחוק כמזרח ממערב.
לא בכדי עוסק פרס בספרו "עם הרצל לארץ חדשה" בנושא חזון שהצליח, לדעת פרס, מעבר למשוער.

עסקתי בנושאים שהרגשתי שלא טופלו כל כך בכבר בספר הראיונות עם פרס שבו הוא דן בפירוט בחזונו ולא ראיתי טעם מיוחד לחזור על כך גם משום שהדבר דוסקס כבר באלפי ראיונות שאותם קיים מר פרס עם השנים . העדפתי לעסוק בדברים שהם ידועים ומדוסקסים פחות.
בכל אופן בסקירה הפותחת יש דיון מפורט ברעיונותיוה שונים של מר פרס.

מאז שפורסמה כתבה זאת לפני כמה שנים חלה התפתחות דרמטית במעמדו של שמעון פרס ,הוא התמנה לתפקיד נשיא המדינה וישאר בתפקיד זה עוד ארבע או שבע שנים כראש המדינה הזקן ביותר ביותר בעולם .
( ראש המדינה היחיד המקביל באורך הקריירה שלו לפרס, המלך סיהנוק מקמבודיה ,התפטר בתפקידו לפני כמה שנים )
ייתכן שהוא ימות תוך שהוא מחזיק בתפקיד זה אבל ייתכן מאידך שהוא ישרוד גם אותו.
ומי יודע אולי ימשיך להחזיק בתפקידים אחרים נוספים .
נשאר להמטין ולראות …

שלאחד הפוליטיקאים הכי נכלוליים ותככנים בפוליטיקה הישראלית עוד נותרו פה ושם מעריצים וחסידים.
מקרה נדיר וקשה יותר מאנשים המצביעים לעבודה.

עוצר את נשימתי בציפיה לפוסט דומה על פואד!

שמעון פרס היום נשיא המדינה ובנימין נתניהו היום ראש הממשלה ,הם כיום ידידים טובים ועובדים בהרמוניה.
.או לפחות כך זה נראה.
הם בהחלט לא היו כאלה ב1996 כששניהם התמודדו על ראשות הממשלה בעקבות רצח ראש הממשלה דאז יצחק רבין. פרס היה אז ראש הממשלה המכהן ושניהם השתתפו בעימות טלוויזיוני מפורסם במיוחד בניגוד לכל הציפיות היטה את הכף לכיוונו של ראש האופוזיציה הצעיר בנימין נתניהו.

ולהלן ניתוח קצר של קטעים מהעימות בינהם שבאמת שינה גורלות .
ראו
העימות בין שמעון פרס ובנימין נתניהו
http://www.notes.co.il/eshed/59461.asp?p=0

אפשר לומר הרבה נגד שמעון פרס, אבל אי אפשר להכחיש את העובדה, שבמפת הפוליטיקה של היום, מדובר בחד האנשים הבודדים שהוא לא תככן ועסקן מדרגה ז', ושכולנו חבים לו הרבה על תרומתו לוהובלתו את פרויקט האטום שיש/אין למדינת ישראל.

אני זוכק שבשנת 1996, ישבנו מול מרק בטלויזיה בשעת פרסום הסקרים, והתקשרות חגגה…המתנו מספר שעות ועם התבהרת התמונה, כך התנפצה זחיחותו של האיש, שלמד דבר אחד או שניים בפוליטיקה, וזאת בגיל 73, כאשר אפשר היה לחשוב שאי אפשר ללמד אותו עוד הרבה על הפוליטיקה הישראלית… ומה נלמד מזה אנחנו ? זהירות מחטא היוהרה, הזחיחות והבטחון העצמי!

אני זוכר שבשנת 1996, ישבנו מול מרקע הטלויזיה בשעת פרסום הסקרים, והתקשרות חגגה…המתנו מספר שעות ועם התבהרות התמונה, כך התנפצה זחיחותו של האיש, שלמד דבר אחד או שניים בפוליטיקה, וזאת בגיל 73, כאשר אפשר היה לחשוב שאי אפשר ללמד אותו עוד הרבה על הפוליטיקה הישראלית… ומה נלמד מזה אנחנו ? זהירות מחטא היוהרה, הזחיחות והבטחון העצמי!

אין ספק ששמעון פרס ממלא את תפקידו כנשיא המדינה על הצד הטוב ביותר.
גן נסיונו הפוליטי העמוק וגם תבונתו האישית מסייעים לו לגבש שוב דמות של נשיא שקל לכבדו, אם כי חולקים מדי פעם על דעותיו.
בנקודה היחידה שתוקפים אותו על ביטויו "מזרח תיכון חדש, הרי שההתקפה באה מחוגים שאכן לא השלימו עם העובדה שהמזרח התיכון מתפקד בצורה שונה מזו שתיפקד בעת הגדרתו של םרסף אם לטובה ואם לרעה.
מכל מקום, הפתיחות לשאת ולתת (אף תחת מעטה סודיות) היא בהחלט מסימניו של "מזרח תיכון חדש".

When you compare different systems, you can also
compare security companies. One is always that such systems
might be set off without cause, sometimes even by the
loud crack of thunder. The idea is the same as a system of
wireless computers using a single wireless internet source.

נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס הלך לעולמו בגיל 93 בספטמבר 2016 פרס,
שכיהן פעמיים כראש הממשלה וכשר ב-12 ממשלות, מת בבי"ח שיבא לאחר שבועיים של אשפוז עקב אירוע מוחי. המדינאי הוותיק, היחיד שכיהן כנשיא וראש ממשלה, היה ח"כ 48 שנה – יותר מכל ח"כ אחר. ייזכר גם כאבי הכור בדימונה, זוכה פרס נובל לשלום ואחרון מנהיגי דור המייסדים של מדינת ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one + six =